hartje winter Als ze maar gelovig is en een hoofddoek draagt PZC Moslimjongeren RUDEN RIEMENS zaterdag 11 januari 2003 O T Of het nu gaat over uiter lijk, seks of huwelijk, het geloof bepaalt de norm bij moslimjongeren. Een meisje mag geen 'naveltrui tje' dragen, een man mag wel vier vrouwen hebben. Ver liefd zijn op je huwelijks partner is niet nodig, als de aanstaande maar een goed moslim is. Een gesprek over mannen en vrouwen in de vierde klas van het vmbo. Ze is zestien en maagd. Vriendjes zijn niet aan de orde. Maar op haar negentiende gaat ze trouwen, weet de Ma rokkaanse Zakia ,,Ik hoef niet verliefd op hem te zijn. Als hij maar meer van de islam weet dan ik en een goede moslim is. De rest komt vanzelf wel." Ze draagt puntige schoenen. Doe ken verhullen haar vrouwelijke vormen. Ze is welbespraakt maar weet zeker dat ze haar op leiding niet gaat gebruiken om buitenshuis te werken. ,,Ik wil huisvrouw worden." riname, de Antillen, Filipijnen, Saoedi-Arabië, Pakistan, Kaapverdië en Nederland. Gaat het ene Marokkaanse meisje gehuld in meters stof, Souad toont met graagte haar in de vakantie geblondeerde ha ren. Maar haar zorgvuldig opge maakte gezicht en westerse kleding zeggen weinig over we zenlijke opvattingen. Ook deze Marokkaanse wil als maagd met een moslimman het huwelijk in. Uiterlijk, seksualiteit, huwelijk en huiselijk geweld zijn ander half uur lang de onderwerpen van gesprek. Niet-moslims vin den het ongelooflijk wat hun is lamitische leerlingen allemaal voor hun geloof doen en laten. Zij geven de liefde voorrang bo ven geloof of familie. De meisjes luisteren geconcen treerd en geven zonder vrees hun mening. De meeste jongens daarentegen zitten er wat schuchter bij. Onderling heb ben ze pret, maar zelf een me ning verkondigen gaat hun moeilijk af. Niet alleen komen ze slechter uit hun woorden dan de meisjes, ze zijn ook bang iets te zeggen dat hun vrienden stom vinden. Jamila, Marokkaanse, reageert verontwaardigd. ,,Dan heb je deze hele opleiding voor niets gedaan! Ik ga zeker werken, ik wil kleuterjuf worden." Jamila draagt ook een hoofddoek, maar oogt westers, ze verbergt haar ranke lichaam niet Na tuurlijk moet ze verliefd zijn op de moslim die ze gaat trouwen. ,,Ik ga niet thuis met iemand op gescheept zitten waar ik niets om geef!" Zo eentonig de klassen dertig jaar geleden waren, zo divers zijn ze nu. In de schoolbanken zitten leerlingen met ouders uit Somalië, Turkije, Marokko, Su- ,,Als een meisje een laken draagt, vind jij haar dan leuk?" „Nee, maar een sexy geklede vrouw in kort rokje met 'navel truitje', vind ik ook niet mooi. Dat staat hoerig. Volgens de is lam mag een vrouw zich zo niet kleden", zegt Figo. Raoul, af komstig uit Saoedi-Arabië, valt hem bij: „Ik wil geen vriendin met 'naveltruitje', dan kijken er te veel andere jongens naar haar. Dat mag niet van ons ge loof." Brave jongens, zo lijkt het. Maar in tegenstelling tot de Marok kaanse meisjes in hun klas, kun nen zij wel gewoon uitgaan: naar de disco, dansen en flirten met westers geklede meiden, maar vaste verkering met hen gaan ze uit de weg. Hun toekom stige vrouw moet immers isla mitisch zijn en een hoofddoek dragen. Mounia, Marokkaans: „Dan weet je tenminste zeker dat ze nog nooit een andere jon gen heeft gehad." Verkrachting Met hun kleding en gedrag kun nen meisjes verkrachting zelfs uitlokken, vindt Mounia. „Als je je bloot kleedt en de aandacht trekt, dan vraag je erom." Eli- siana: „Wat nou? Verkrachting is altijd de schuld van de man, wat je ook aan hebt." „Ja", zegt Raoul uit Saoedi- Arabië, „Mannen zijn klootzak ken." En als je zus wordt verkracht? „Zo!klinkt het in de jongens- hoek. Voor het eerst is er echt be roering. „Mijn zus kleedt zich niet zo", zegt Mounia. „Maar ik zou de dader wel opzoeken." Fi go: „Ik ga hem doodschieten. Anders is de familie bezoedeld. Pas als de dader dood is, is de eer weer terug." Iemand oppert dat je niet mag doden volgens de islam. Maar Figo heeft liever een moorde naar in de familie dan een ver krachte zus die niet is gewro ken. De sociale controle in Turkse en Marokkaanse kringen is groot Een 'misstap' van een gezinslid is een schandvlek op de gehele familie. Het zijn de vaders die worden aangesproken op het gedrag van hun vrouw of kinde ren. Dat vader soms slaat om de eer hoog te houden, hoort erbij. „Wie niet horen wil, moet voe len", vindt Zakia, die haar kin deren precies zo wil gaan opvoe den zoals zijzelf is opgevoed. „Mijn vader slaat mij als ik bru taal ben tegen mijn moeder. Ik krijg een klap tegen mijn ach terhoofd en ren snel weg. Ik vind het terecht, tekeergaan tegen mijn moeder hoort niet." Als Over hoe een mooie vrouw er uit moet zienzijn vooral de jongens opvallend bescheiden. „Mooie tieten en billen, vinden alle mannen natuurlijk lekker," zegt Michael, afkomstig uit de Fili pijnen. „Maar het gaat niet al leen om uiterlijk, het innerlijk is veel belangrijker Figo, een in het zwart geldede Turkse jon gen met hippe hoofdband, knikt instemmend „Een vrouw moet mooi van binnen zijn, lief en aardig, het uiterlijk doet er niet toe.Hoongelach klinkt aan de andere kant van de klas, waarde meiden zitten. Ze geloven er niets van. Jamila tegen Figo: Zakia (1) en Souad praten met hun klas over de rol van de vrouw binnen het islamitisch geloof. foto Cees Zorn/GPD haar echtgenoot haar later ook slaat, gaat Zakia niet direct scheiden. „Ik vraag eerst mijn moeder om raad. Dan zal ik pro beren om met mijn man te pra ten, maar als hij blijft slaan, wil ik wel een echtscheiding." Veel moslimjongeren geven te kennen dat ze thuis worden ge slagen als ze ongehoorzaam zijn. Er is niks mee om een beetje bang te zijn voor je ouders. „Je gaat je automatisch goed gedra gen, want je wil niet iedere keer op je donder krijgen", aldus Ja mila. De Pakistaanse Khan ge looft er niets van: „Er ontstaat een hele angstige sfeer thuis. Dat is niet goed." Figo: „Als ik twee uur te laat thuis kom, slaat mijn vader mij. Mijn moeder haalt ons uit el kaar en stuurt mij naar boven. Als mijn vrouw later vreemd gaat, zal ik haar ook slaan." Alle moslimjongens willen trouwen met een moslimmeisje. Ze hoeft niet persé uit het land van herkomst te komen, zoals nu in de helft van de huwelijken gebeurt. Figo: „Het maakt niet uit waar ze vandaan komt, als ze maar gelovig is. Een Turks meis je uit Rotterdam is net zo goed. Maar wel één met hoofddoek en ze moet maagd zijn." Toch spelen cultuur en traditie ook een rol Fïgo wil niet louter een moslimmeisje, maar een Turks moslimmeisje, zoals Khan een Pakistaans moslim meisje wil trouwen „Ze moet respect voor de man hebben, goed kunnen koken en voor de kinderen zorgen. Ze mag van mij wel naar het winkelcentrum maar alleen met een hoofddoek om en in goede kleren En als een jongen nu onverhoopt verliefd wordt op een niet-mos- lim meisje? Figo: „Dan kies ik toch voor een aardige moslim vrouw. Het is veel belangrijker dat mijn echtgenote een gelovig moslim is." Mounia geeft te kennen dat hij ook niet echt verliefd hoeft te zijn op z'n vrouw. „Alszera leuk en aardig is en zich aas haar geloof houdt." Als het zover is zullen zijne ders voor hem een geschikte vrouw zoeken. Zo gaat het meestal, beaamt de Marok kaanse Saoud. „Defamiliei een nichtje, een goed meisje kan brood maken en is goed de keuken." Als de keuzeva zijn vader Mounia niet beva dan kiest hij zelf een ander, misschien kan ze geen kindf krijgen, dan trouw ik nogee ander. Je mag in onzegodsd» vier vrouwen." Gevangenen Elisiana reageert verbolgen „En waarom mag een vrou» geen vier mannen? Jullie de ken altijd dat mannen bete dan vrouwen." Jamila: „Jij! moslimvrouwen als gevang nen. Dat is niet zo!" Zakia1 haar bij: „Gehoorzamenbet kent niet dat je slaaf bent 3 studeer eerst de koran maa.' eens en geef dan een oordee Maagd blijven doe je niet w hem, maar voor je geloof.D gaat automatisch, andersfc je straf." Dat hun mannen wel voorb huwelijk seks hebben geha^ met andere vrouwen, deert! niet. Maagd blijven, bedekt gek-* gaan, trouwen met eenmosj Alles in naam van het geltó uit respect voor de famih^ mila. „Anders gaan ze iw* en krijg je scheve ogen. De niet-moslims in de klaso grijpen er weinig van Tro-' met een man op wie je niet*' liefd bent, is toch een ramp. gesluierde Zakia heeft rue'- gevoel dat ze veel moet la» voor de islam. „Als hetge-« echt diep in je zit, gaat hef maal automatisch. Ikmis^ maal niets in mijn leven. CarineNw en Monique de

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 22