hartje winter
Als ze maar gelovig is en een hoofddoek draagt
PZC
Moslimjongeren
RUDEN RIEMENS
zaterdag 11 januari 2003
O T
Of het nu gaat over uiter
lijk, seks of huwelijk,
het geloof bepaalt de norm
bij moslimjongeren. Een
meisje mag geen 'naveltrui
tje' dragen, een man mag wel
vier vrouwen hebben. Ver
liefd zijn op je huwelijks
partner is niet nodig, als de
aanstaande maar een goed
moslim is. Een gesprek over
mannen en vrouwen in de
vierde klas van het vmbo.
Ze is zestien en maagd.
Vriendjes zijn niet aan de
orde. Maar op haar negentiende
gaat ze trouwen, weet de Ma
rokkaanse Zakia ,,Ik hoef niet
verliefd op hem te zijn. Als hij
maar meer van de islam weet
dan ik en een goede moslim is.
De rest komt vanzelf wel." Ze
draagt puntige schoenen. Doe
ken verhullen haar vrouwelijke
vormen. Ze is welbespraakt
maar weet zeker dat ze haar op
leiding niet gaat gebruiken om
buitenshuis te werken. ,,Ik wil
huisvrouw worden."
riname, de Antillen, Filipijnen,
Saoedi-Arabië, Pakistan,
Kaapverdië en Nederland.
Gaat het ene Marokkaanse
meisje gehuld in meters stof,
Souad toont met graagte haar in
de vakantie geblondeerde ha
ren. Maar haar zorgvuldig opge
maakte gezicht en westerse
kleding zeggen weinig over we
zenlijke opvattingen. Ook deze
Marokkaanse wil als maagd met
een moslimman het huwelijk in.
Uiterlijk, seksualiteit, huwelijk
en huiselijk geweld zijn ander
half uur lang de onderwerpen
van gesprek. Niet-moslims vin
den het ongelooflijk wat hun is
lamitische leerlingen allemaal
voor hun geloof doen en laten.
Zij geven de liefde voorrang bo
ven geloof of familie.
De meisjes luisteren geconcen
treerd en geven zonder vrees
hun mening. De meeste jongens
daarentegen zitten er wat
schuchter bij. Onderling heb
ben ze pret, maar zelf een me
ning verkondigen gaat hun
moeilijk af. Niet alleen komen
ze slechter uit hun woorden dan
de meisjes, ze zijn ook bang iets
te zeggen dat hun vrienden stom
vinden.
Jamila, Marokkaanse, reageert
verontwaardigd. ,,Dan heb je
deze hele opleiding voor niets
gedaan! Ik ga zeker werken, ik
wil kleuterjuf worden." Jamila
draagt ook een hoofddoek,
maar oogt westers, ze verbergt
haar ranke lichaam niet Na
tuurlijk moet ze verliefd zijn op
de moslim die ze gaat trouwen.
,,Ik ga niet thuis met iemand op
gescheept zitten waar ik niets
om geef!"
Zo eentonig de klassen dertig
jaar geleden waren, zo divers
zijn ze nu. In de schoolbanken
zitten leerlingen met ouders uit
Somalië, Turkije, Marokko, Su-
,,Als een meisje een laken
draagt, vind jij haar dan leuk?"
„Nee, maar een sexy geklede
vrouw in kort rokje met 'navel
truitje', vind ik ook niet mooi.
Dat staat hoerig. Volgens de is
lam mag een vrouw zich zo niet
kleden", zegt Figo. Raoul, af
komstig uit Saoedi-Arabië, valt
hem bij: „Ik wil geen vriendin
met 'naveltruitje', dan kijken er
te veel andere jongens naar
haar. Dat mag niet van ons ge
loof."
Brave jongens, zo lijkt het. Maar
in tegenstelling tot de Marok
kaanse meisjes in hun klas, kun
nen zij wel gewoon uitgaan:
naar de disco, dansen en flirten
met westers geklede meiden,
maar vaste verkering met hen
gaan ze uit de weg. Hun toekom
stige vrouw moet immers isla
mitisch zijn en een hoofddoek
dragen. Mounia, Marokkaans:
„Dan weet je tenminste zeker
dat ze nog nooit een andere jon
gen heeft gehad."
Verkrachting
Met hun kleding en gedrag kun
nen meisjes verkrachting zelfs
uitlokken, vindt Mounia. „Als je
je bloot kleedt en de aandacht
trekt, dan vraag je erom." Eli-
siana: „Wat nou? Verkrachting
is altijd de schuld van de man,
wat je ook aan hebt."
„Ja", zegt Raoul uit Saoedi-
Arabië, „Mannen zijn klootzak
ken."
En als je zus wordt verkracht?
„Zo!klinkt het in de jongens-
hoek. Voor het eerst is er echt be
roering. „Mijn zus kleedt zich
niet zo", zegt Mounia. „Maar ik
zou de dader wel opzoeken." Fi
go: „Ik ga hem doodschieten.
Anders is de familie bezoedeld.
Pas als de dader dood is, is de eer
weer terug."
Iemand oppert dat je niet mag
doden volgens de islam. Maar
Figo heeft liever een moorde
naar in de familie dan een ver
krachte zus die niet is gewro
ken.
De sociale controle in Turkse en
Marokkaanse kringen is groot
Een 'misstap' van een gezinslid
is een schandvlek op de gehele
familie. Het zijn de vaders die
worden aangesproken op het
gedrag van hun vrouw of kinde
ren. Dat vader soms slaat om de
eer hoog te houden, hoort erbij.
„Wie niet horen wil, moet voe
len", vindt Zakia, die haar kin
deren precies zo wil gaan opvoe
den zoals zijzelf is opgevoed.
„Mijn vader slaat mij als ik bru
taal ben tegen mijn moeder. Ik
krijg een klap tegen mijn ach
terhoofd en ren snel weg. Ik vind
het terecht, tekeergaan tegen
mijn moeder hoort niet." Als
Over hoe een mooie vrouw er uit
moet zienzijn vooral de jongens
opvallend bescheiden. „Mooie
tieten en billen, vinden alle
mannen natuurlijk lekker," zegt
Michael, afkomstig uit de Fili
pijnen. „Maar het gaat niet al
leen om uiterlijk, het innerlijk is
veel belangrijker Figo, een in
het zwart geldede Turkse jon
gen met hippe hoofdband, knikt
instemmend „Een vrouw moet
mooi van binnen zijn, lief en
aardig, het uiterlijk doet er niet
toe.Hoongelach klinkt aan de
andere kant van de klas, waarde
meiden zitten. Ze geloven er
niets van. Jamila tegen Figo:
Zakia (1) en Souad praten met hun klas over de rol van de vrouw binnen het islamitisch geloof.
foto Cees Zorn/GPD
haar echtgenoot haar later ook
slaat, gaat Zakia niet direct
scheiden. „Ik vraag eerst mijn
moeder om raad. Dan zal ik pro
beren om met mijn man te pra
ten, maar als hij blijft slaan, wil
ik wel een echtscheiding."
Veel moslimjongeren geven te
kennen dat ze thuis worden ge
slagen als ze ongehoorzaam
zijn. Er is niks mee om een beetje
bang te zijn voor je ouders. „Je
gaat je automatisch goed gedra
gen, want je wil niet iedere keer
op je donder krijgen", aldus Ja
mila. De Pakistaanse Khan ge
looft er niets van: „Er ontstaat
een hele angstige sfeer thuis.
Dat is niet goed."
Figo: „Als ik twee uur te laat
thuis kom, slaat mijn vader mij.
Mijn moeder haalt ons uit el
kaar en stuurt mij naar boven.
Als mijn vrouw later vreemd
gaat, zal ik haar ook slaan."
Alle moslimjongens willen
trouwen met een moslimmeisje.
Ze hoeft niet persé uit het land
van herkomst te komen, zoals
nu in de helft van de huwelijken
gebeurt. Figo: „Het maakt niet
uit waar ze vandaan komt, als ze
maar gelovig is. Een Turks meis
je uit Rotterdam is net zo goed.
Maar wel één met hoofddoek en
ze moet maagd zijn."
Toch spelen cultuur en traditie
ook een rol Fïgo wil niet louter
een moslimmeisje, maar een
Turks moslimmeisje, zoals
Khan een Pakistaans moslim
meisje wil trouwen „Ze moet
respect voor de man hebben,
goed kunnen koken en voor de
kinderen zorgen. Ze mag van
mij wel naar het winkelcentrum
maar alleen met een hoofddoek
om en in goede kleren
En als een jongen nu onverhoopt
verliefd wordt op een niet-mos-
lim meisje? Figo: „Dan kies ik
toch voor een aardige moslim
vrouw. Het is veel belangrijker
dat mijn echtgenote een gelovig
moslim is."
Mounia geeft te kennen dat hij
ook niet echt verliefd hoeft te
zijn op z'n vrouw. „Alszera
leuk en aardig is en zich aas
haar geloof houdt."
Als het zover is zullen zijne
ders voor hem een geschikte
vrouw zoeken. Zo gaat het
meestal, beaamt de Marok
kaanse Saoud. „Defamiliei
een nichtje, een goed meisje
kan brood maken en is goed
de keuken." Als de keuzeva
zijn vader Mounia niet beva
dan kiest hij zelf een ander,
misschien kan ze geen kindf
krijgen, dan trouw ik nogee
ander. Je mag in onzegodsd»
vier vrouwen."
Gevangenen
Elisiana reageert verbolgen
„En waarom mag een vrou»
geen vier mannen? Jullie de
ken altijd dat mannen bete
dan vrouwen." Jamila: „Jij!
moslimvrouwen als gevang
nen. Dat is niet zo!" Zakia1
haar bij: „Gehoorzamenbet
kent niet dat je slaaf bent 3
studeer eerst de koran maa.'
eens en geef dan een oordee
Maagd blijven doe je niet w
hem, maar voor je geloof.D
gaat automatisch, andersfc
je straf."
Dat hun mannen wel voorb
huwelijk seks hebben geha^
met andere vrouwen, deert!
niet.
Maagd blijven, bedekt gek-*
gaan, trouwen met eenmosj
Alles in naam van het geltó
uit respect voor de famih^
mila. „Anders gaan ze iw*
en krijg je scheve ogen.
De niet-moslims in de klaso
grijpen er weinig van Tro-'
met een man op wie je niet*'
liefd bent, is toch een ramp.
gesluierde Zakia heeft rue'-
gevoel dat ze veel moet la»
voor de islam. „Als hetge-«
echt diep in je zit, gaat hef
maal automatisch. Ikmis^
maal niets in mijn leven.
CarineNw
en Monique de