brandweerkazerne 5 ton duurder
DAG
Tegen de ijzel valt niet op te strooien
Gladheid zorgt voor botbreuken en schade
11
Schouws college
roept hulp in
van Den Haag
Brugman
3 °lx°
LAATSTE
r
Comité rekent op veel
steun voor actie
lagere veertarieven
7/^fo
zeeuwse almanak
Muntstuk
n
_pk
WALCHEREN
zaterdag 11 januari 2003
'ij begroting te weinig rekening gehouden met vormgeving
nrNadia Berkelder
DDELBl'RG - De nieuwe
jsgewestelijke brandweer
ree kan niet binnen het
idget worden gebouwd. De
genten Middelburg en Vlis-
en moeten samen ruim een
miljoen euro extra investe-
De Vlissingse gemeente-
ad heeft in november nog la-
weten niet akkoord te gaan
een overschrijding van het
dget.
Vlissingse wethouder P. van
Maden verdedigt het voor-
lmaandag in de commissie-
gadenng. In november werd
de Vlissingse gemeenteraad
g gevreesd voor een budget-
erschrijding van vijftig pro-
Nu bedraagt de over-
irijdmg ongeveer zes procent
a het totale investeringsbe
lg van negen miljoen euro
ijtisbeter uit te leggen", vindt
mderMaden. Hij blijft bij zijn
EL1SKERKE - Een bromfiets
istermiddag middag gesto-
op de Mariekerkseweg in
fiskerke. Het betreft een rode
ch Maxi met verzekerings-
latje SJW 591 en heeft een
larde van ongeveer honderd-
jftigeuro
liefstal
romfiets
Advertentie
UI UITVERKOOP
Grote Markt 11-13 Goes
Provincie zet bij
lachten nieuwe
neetwagen in
porRinus Anton isse
standpunt dat Middelburg in
een te laat stadium extra eisen
aan de vormgeving van het ge
bouw stelde.
Zijn Middelburgse collega A. de
Vries geeft toe dat het 'niet ver
standig' was om pas in een laat
stadium na te denken over het
uiterlijk van het gebouw. „Aan
vankelijk was er een plan voor
een veiligheidshuis. Aan de
Middelburgse kant is verzuimd
om het nieuwe plan nog eens te
bekijken. Bij het bepalen van
het budget is onvoldoende reke
ning gehouden met de vormge
ving."
Voor het bedrag dat beschik
baar was kon alleen een stalen
loods met een simpele aanbouw
worden gebouwd. En dat is niet
de bedoeling, vindt De Vries.
„Die brandweerkazerne staat er
toch voor een behoorlijke perio
de en hij komt in het zicht te
staan, langs één van de toe
gangswegen. Als je publieke ge
bouwen neerzet, moet je toch
enige zorg aan de vormgeving
besteden. Dat vragen we van
particulieren ook
Nadat dit najaar bleek dat er
geld bij moest, heeft de architect
samen met de projectontwikke
laar gekeken of er bezuinigd
kon worden op het ontwerp. De
extra kosten zijn nu met meer
dan de helft verminderd. De
oorspronkelijk schuine muren
worden gewoon recht en de re
mise is aangepast. Volgens De
Vries is verder bezuinigen niet
mogelijk, omdat de kazerne dan
niet meer voldoet aan het pro
gramma van eisen.
De gemeenteraden van Vlissin-
gen en Middelburg beslissen
deze maand over de brandweer
kazerne. De twee gemeenten
willen de extra bouwkosten be
talen van een overschot op het
beschikbare budget voor de
pDELBURG - Binnen de
tderlandse milieuwetgeving
tmt de geluidhinder een
oeilijkonderdeel. Twee van de
rie mensen zeggen regelmatig
ferlast te ondervinden van ge
lid Van buren, muziek, weg-
spoorverkeer, bedrijven.
Zeeland komen naar verhou-
Rg veel klachten over lawaai-
bedrijven in de Zeeuwse-
&mse Kanaalzone Dat is
rklaarbaar. omdat in de om
ring van die bedrijven meer
Klingen liggen dan bijvoor-
eld bij de industrie in het
oor nieuwe wetgeving krijgen
xtvincie Zeeland en de ge-
«nten straks meer te maken
e' aanpak van geluidhinder,
igedeputeerde A. Poppelaars
®A, milieu) gisteren in Mid-
dburg bij de ingebruikname
de nieuwe geluidmeetwa-
Tivan de provincie. Hij deed
door het geluidsniveau te
Kien van de over het Abdijp-
dsschallende hit Oerend hard
n Normaal.
'wagen biedt door modernere
paratuur de mogelijkheid
«eller in te spelen op klachten
«komi daardoor mooi op tijd
Appelaars verwachtte dat door
«nieuwe wetgeving méér een
Foep gedaan wordt op de des-
Pndigheid en apparatuur van
(«provincie
t'Vergunningen
wagen wordt gebruikt door
afdeling Milieuhandhaving
Metingen van de directeur
■Bimte, Milieu en Water van de
Pwincie, Er worden onder
!®fcr metingen mee verricht bij
Bjjnjven waaraan Gedepu-
i e Staten een vergunning
Pgens de Wet Milieubeheer
«bben verleend. Aan de hand
r® deze metingen worden
P&orsdinften in vergunningen
Pgduidszones rond ïndustrie-
iKneinen gecontroleerd. De be-
«aande meetwagen was bijna
jaar oud.
rp Wordt de wagen met appa-
Uiwift kosten ongeveer
£J u,,° euro - ingezet bij de be-
Pf van geluidklachten
ueel voorbeeld is de klacht
e- 8e'uidhinder die wordt on
tronden van het bedrijf
ln ^as van Gent. De
Provincie voert momenteel per
kte metingen uit bij de wo-
g van de klager, vertelde
lepelaars,
k wordt overlegd met het be-
8e'uidbeperkende
Medewerkers van de reinigingsdiensten stuiten op veel onbegrip
door Edith Ramakers
VLISSINGEN - Tien voor zeven was
het. De weg lichtte op van de ijzel, Pim
Schuit reed amper tien kilometer per
uur met zijn strooiwagen. Hij moest
lichtjes remmen, maar dat was genoeg
om de berm van de Sloeweg in Vlissin-
gen in te glijden. „Ik kon er niets tegen
doen. Maar gelukkig had mijn wagen
geen schrammetje."
Vier uur later was het wel mis. Hij stond
stil op de Piet Heinkade in Vlissingen,
wilde uitstappen om met de schop zout
te strooien, maar de tien tonner verloor
zijn grip op de klinkers. De wagen gleed
tegen een geparkeerde auto. De schade
was te verwaarlozen. „Maar ik baal
hier wel vreselij k vanIk doe dit werk al
zo'n twaalf jaar. Één keer eerder was
het wegdek zo glad. Eigenlijk valt hier
niet tegenop te strooien."
De plotselinge gladheid werd veroor
zaakt door ijzel Vooral in het stadsge
west Vlissingen/ Middelburg was klei
ne en grote rampspoed te melden In de
gemeente Veere was het niet eenvoudig
om op de klinkerwegen van vooral
Grijpskerke en het stadje Veere over
eind te b 1 ij venD rama 's hebben we ge
hoord. Mensen die ons opbellen, omdat
ze niet uit hun huis durven en wel moe
ten, want ze zouden vandaag op vakan
tie gaan. Iemand moest een verhuizing
uitstellen en natuurlijk zijn er tal van
ongelukken gebeurd", zegt H. Hubregt-
se, hoofd van stadsreininiging Middel
burg. Ook de Middelburgse strooiwa
gens konden niet op de weg blijven.
„Een wagen is tegen een boom gereden.
Die heeft forse schade opgelopen. Een
ander schoof tegen een muurtje. Het is
het beste om met dit weer binnen te blij
ven."
Hardnekkig
Een uur voordat de regen viel, trok de
Middelburgse zoutploeg er met vier
grote strooiwagens en drie kleintjes op
uit. „Vijf uur was het. We dachten dat
preventief strooien effect zou hebben,
maar daar hebben we niet veel van ge
merkt. De ijzel was hardnekkig", ver
klaart Hubregtse.
De telefoon staat niet stil bij de stads
reinigingsdiensten. „Soms is enig be
grip van de bellers voor ons ver te zoe
ken", vindt R. Steenaert. „Alles komt
tegelijk. Net belde een oude man, die zei
dat hij naar buiten wilde, maar niet
kon. Hij was oud en wij moesten maar
meteen komen strooien. Een ander
heeft gedreigd dat hij een brief naar de
burgemeester gaat schrijven. Zijn GFT-
bak was niet geleegd, zei hij. 'En daar
heb ik wel voor betaald', vond hij. We
konden hem niet duidelijk maken dat
groenafval door vorst vastplakt aan de
kant. Die groene bakken kun je wel om
kiepen, maar het afval valt er niet uit.
We zullen op warmere tijden moeten
wachten."
Fietspaden
Met drie forse strooiwagens en een klei
ne, die wendbaarder is en de fietspaden
ijzelvrij maakt, bestrijdt de gemeente
Pim Schuit strooit op het Beliamypark met de schop wat extra zout.
Vlissingen de spiegelgladde wegen en
stoepen. Per ronde strooien de grote
wagens zo'n zeventig ton zout uit.
Met de weggebruikers lijkt het perso
neel van de Vlissingse winterdienst een
soort haat-liefdeverhouding te hebben
Vriendelijke blikken krijgt Schuit als
hij de strooiwagen hun straat indraait,
boegeroep als hij de weg links laat lig
gen. Bij de Zeevaartschool in Vlissin
gen krijgt hij van alles naar zijn hoofd
geslingerd. Die straat achter de boule
vard gaat licht omhoog. „Kom hier
naar toe. Daar boven is het niet te
doen", hoort hij. Maar Schuit rijdt ver
der. „We hebben die weg vanochtend
met een hek afgesloten Dat doen we
niet voor niets. Wij kunnen de heuvel
niet nemen. We glijden gewoon naar be
neden. Het is onverantwoord om daar
te rijden."
De gemeente Vlissingen heeft de hele
boulevard afgesloten voor verkeer. In
alle vroegte stonden twee strooiwagens
al bij de opgang naar de boulevards stil.
Ze wilden omhoogrijden, maar de oprit
foto Lex de Meester
was te steil. „Vroeger hadden we strooi
wagens waarmee we stilstaand konden
strooien. Deze hebben een nieuw sys
teem. We moeten rijden om te strooien.
Door achteruit te rijden, profiteren we
zelf van het zout Dat is de enige moge
lijkheid om moeilijke stukken te ne
men."
Schuit is voorzichtig. Over ongeveer
600 meter Piet Heinkade doet hij een
half uur. „Beetje naar voren, beetje
naar achteren. En dan nog glijd ik tegen
een ander aan."
door Miriam van den Broek
VLISSINGEN - De ijzel op
vooral de Vlissingse en Middel
burgse wegen heeft gisteren
voor tal van aanrijdingen en
botbreuken gezorgd. Op de A58
was het aan het begin van de
ochtend een chaos door botsin
gen, glijdende auto's en scha
rende vrachtwagens. Dat lever
de vooral materiële schade op.
De meeste persoonlijke onge
vallen deden zich voor onder
fietsers en wandelaars.
In het Ziekenhuis Walcheren
was het gisterochtend ondanks
de gladheid opmerkelijk rustig
op de Eerste Hulp. Pas in de loop
van de ochtend nam het aantal
spoedgevallen toe Opmerkelijk
was dat er veel oudere mensen
naar het ziekenhuis kwamen die
zich hadden laten verrassen
door de aanhoudende gladheid.
Aan het begin van de middag
nam het aantal spoedgevallen
weer af. Het overgrote deel van
de patiënten had enkelletsel of
botbreuken. Het ziekenhuis kon
gisteren nog geen aantallen van
slachtoffers noemen.
Op de A58 ter hoogte van Oost-
Souburg zijn gisterochtend
rond acht uur onder meer twee
auto's licht beschadigd geraakt
bij een aanrijding. Een 40-jari-
ge Vlissinger stond stil op de
vluchtstrook. Een 40-jarige
plaatsgenoot die achterop
kwam, gleed er tegenaan. Om
streeks half elf vond op dezelfde
weg een kop-staartbotsing
plaats waarbij vier auto's scha
de opliepen. Dat gebeurde toen
de auto's moesten remmen voor
het overige verkeer. Een 63-jari-
ge Rotterdammer raakte om een
uur of elf met zijn bedrijfsauto
op de snelweg bij Vlissingen in
een slip en belandde in de sloot.
stadsgewestelijke brandweer.
De perikelen rond de kazerne le
veren een vertraging op van een
half jaar. Brandweercomman
dant R. Maljaars zegt te hopen
dat er nu snel gebouwd kan wor
den. „Al met al hebben we bijna
anderhalf jaar vertraging. Dat
is heel vervelend. De uitruk
ploeg zit nu in Middelburg, de
afdeling preventie in Vlissin
gen. Dat is niet bevorderlijk
voor de communicatie."
door Marcel Modde
ZIERIKZEE - De gemeente
Schouwen-Duiveland heeft de
hulp van het parlement ingeroe
pen tegen een voor camping
houders 'funeste' uitspraak van
de Raad van State. In een brief
aan minister Veerman en de vas
te Kamercommissie voor Land
bouw, Natuurbeheer en Visserij
(LNV), wordt gevraagd deze
uitspraak 'teniet te doen'.
Wethouder G. van de Vélde-de
Wilde (toerisme) hoopt dat de
Rijksoverheid voor aanvang
van het nieuwe seizoen op 1
april in staat is om Schouwen-
Duiveland in deze kwestie tege
moet te komen. „Al is het alleen
maar een uitspraak van de mi
nister dat wij de strikte regels in
de Wet op de Openluchrecreatie
(WOR) wat ruimer mogen uit
leggen dan de Raad van State nu
heeft gedaan. Of iets in de geest
van een noodverordening. Wij
weten het ook niet. Het is een
hele lastige."
Plaats
De Raad van State bepaalde
halverwege vorige maand in een
hoger beroepszaak dat de tel-
methode van de gemeente
Schouwen-Duiveland voor het
totaal aantal toegestane kam
peermiddelen niet door de beu
gel kan. Per kampeerplaats is
maximaal één tent of caravan
toegestaan, oordeelt de Staats
raad. In de praktijk komt dat
er op neer dat kinderen naast
de caravan van pa en ma geen
eigen tentje meer mogen opzet
ten.
Noch mogen er straks twee of
drie kleinere shelters op de plek
van één grote tent worden gezet.
De gemeente hanteerde daar
voor altijd een telmethode van
4,5 slaapplaats per eenheid.
Daarnaast is in de beroepszaak
bepaald dat kampeerboeren
niet langer negentig maar hoog
uit zeventig dagen achtereen
vijftien eenheden op hun terrein
mogen plaatsen. Gaat het huidi
ge beleid overboord, dan neemt
het beschikbare aantal over
nachtingsplaatsen op het eiland
met dertig tot vijftig procent af
Globaal komt dat neer op acht-
tot twaalfduizend toeristen die
naar elders zullen moeten uit
wijken.
Niet alleen lokt dat wildkampe-
ren uit, waarschuwt de gemeen
te in de brieven aan 'Den Haag',
het betekent bovendien een for
se inkomstenderving voor de
campinghouders en midden
stand.
Ook de gemeente loopt in dat
geval de nodige toeristenbelas
ting mis, kortom een andere tel
methode zou diep ingrijpen in
de toch al brozeSchou wen-Dui-
velandse economie. De situatie
die daarmee in de hand wordt
gewerkt doet het imago van het
toeristische eiland geen goed,
vindt Van de Velde.
Vooralsnog heeft de gemeente
geen andere keus dan de uit
spraak van de Raad van State te
volgen, aldus de wethouder.
„We móeten wel handhaven We
kunnen moeilijk een gedoogbe
leid gaan voeren. Op moment
dat één iemand om handhaving
vraagt, dan zitten we! Dat zet
ons voor zo'n vreselijk dilemma.
Want in de praktijk zullen we
steekproefsgewijs moeten gaan
controleren of de ondernemers
zich aan de regels houden. Op
het moment dat hij overloop
heeft, moeten er onder be
stuursdwang dus vorderingen
worden afgegeven. Mensen die
altijd gewend zijn geweest een
tentje bij de caravan te zetten,
mogen dat opeens niet meer.
Wat voor rekeningen rollen daar
dan wel niet uit! Dit is heel
zuur."
De gemeente vraagt de minister
met spoed om overleg over de
kwestie.
Schouwen-Duiveland weet zich
in haar opstelling inmiddels ge
steund door de Vereniging Ne
derlandse Gemeenten, aldus
Van de Velde.
H
door Raymond de Frel
OOSTBURG - 'Aan alle lijst
trekkers van de politieke partij
en, die deelnemen aan de ver
kiezingen van de Provinciale
Staten van Zeeland. Net als de
andere inwoners van Zecuws-
Vlaanderen word ik beroofd van
een betaalbare bootverbinding.
Voor mij is de boot aan! U kunt
straks door mij als volksverte
genwoordiger worden gekozen.
Doe er wat aan!'
Dat is de tekst die de gemeente
Sluis en alle West-Zeeuws-
Vlaamse dorpsraden op een
briefkaart hebben laten druk
ken. In de komende week laat
actiecomité 'De Boot is Aande
kaarten bij alle inwoners van de
gemeente Sluis bezorgen. Een
week later valt bij alle adressen
een extra formulier op de mat.
Gisteren postte burgemeester
E Brommet het eerste protest
kaartje, met als doel de tarieven
voor het toekomstige fiets-voet-
veer drastisch te verlagen „Het
leeft enorm onder de bevolking,
dus ik verwacht een hele hoge
respons. Op zaterdag 8 februari
willen wij de kaarten overhan
digen aan de lijsttrekkers. Een
betere locatie dan de veerboot
zelf is er natuurlijk niet. Daar
mogen duizend mensen op, ik
reken toch zeker op 850 belang
stellenden", aldus Brommet.
Het comité noemt bewust geen
streefbedrag voor een toegangs
kaartje „De provincie moet tot
een tarief komen, dat in verhou
ding ligt met de tarieven elders
in Nederland. Een Zeeuws-Vla
ming mag niet duurder uit zijn
dan een niet-Zeeuws-Vla-
ming", vinden Brommet en de
vijftien dorpsraden. Naast het
briefkaartje krijgen de bewo
ners een poster, die voor het
raam moet worden gehangen.
Het verkeer op de A58 in de omgeving van Arnemuiden kon gisterochtend rond negen uur geen meter
verder. foto Ruben Oreel
Zijn auto werd later wegge
sleept. De Rotterdammer kwam
met de schrik vrij. Op de krui
sing van de Veerhavenweg met
de A58 in Vlissingen raakten
gisterochtend drie auto's licht
beschadigd. Dat gebeurde toen
verschillende auto's door de
ijzel tegen de auto's botsten die
voor het rode verkeerslicht
stonden te wachten.
Op de Poeldendaelesingel in
Middelburg schaarden om
streeks half negen een vracht
wagen en een stuk of zeven per
sonenauto's door de gladheid.
Na enig duwwerk werden de
wagens terug op de weg gezet en
konden ze hun weg vervolgen.
Dne van de auto's en de vracht
wagen liepen schade op. Ook op
de Walcherseweg in Middelburg
zorgde de gladheid voor proble
men. Rond acht uur vond er een
kop-staartbotsing tussen twee
auto's plaats. Even later stopte
een 47-jarige automobiliste
voor deze aanrijding. De auto
achter haar stopte ook maar een
derde wagen kon niet meer tij
dig worden stilgezet. Het gevolg
was dat alle auto's tegen hun
voorligger botsten. Hierbij
raakte niemand gewond
Advertentie
VAN 12.00 TOT 18.00 UUR
KEUKENS BADKAMERS
Hulst, Absdaalseweg 19
voor meer Informatie bel gratis. 0800-0234560, of kijk op www.brugman.nl
Eén jaar euro. Maar nog
steeds blijft het wennen Ech
ter niet voor onze jeugd Zo
als die oma uit Kapelle dezer
dagen mocht ervaren, toen ze
met Willem, haar kleinzoon
van zeven, in de auto stapte
om nog even een paar bood
schappen te doen. In het
muntenbakje lag nog een oud
zilverstuk.
Willem bekeek het aandach
tig, maar kwam er niet uit.
„Wat is dit nu?", wilde hij van
oma weten. „Een gulden",
antwoordde die enigszins af-
ivezig. Waarop Willem's ogen
begonnen te glunderen.
„Dan is die nog van de Ro- I
meinen zeker", herinnerde
hij zich z'n laatste geschiede
nisles.