brandweerkazerne 5 ton duurder DAG Tegen de ijzel valt niet op te strooien Gladheid zorgt voor botbreuken en schade 11 Schouws college roept hulp in van Den Haag Brugman 3 °lx° LAATSTE r Comité rekent op veel steun voor actie lagere veertarieven 7/^fo zeeuwse almanak Muntstuk n _pk WALCHEREN zaterdag 11 januari 2003 'ij begroting te weinig rekening gehouden met vormgeving nrNadia Berkelder DDELBl'RG - De nieuwe jsgewestelijke brandweer ree kan niet binnen het idget worden gebouwd. De genten Middelburg en Vlis- en moeten samen ruim een miljoen euro extra investe- De Vlissingse gemeente- ad heeft in november nog la- weten niet akkoord te gaan een overschrijding van het dget. Vlissingse wethouder P. van Maden verdedigt het voor- lmaandag in de commissie- gadenng. In november werd de Vlissingse gemeenteraad g gevreesd voor een budget- erschrijding van vijftig pro- Nu bedraagt de over- irijdmg ongeveer zes procent a het totale investeringsbe lg van negen miljoen euro ijtisbeter uit te leggen", vindt mderMaden. Hij blijft bij zijn EL1SKERKE - Een bromfiets istermiddag middag gesto- op de Mariekerkseweg in fiskerke. Het betreft een rode ch Maxi met verzekerings- latje SJW 591 en heeft een larde van ongeveer honderd- jftigeuro liefstal romfiets Advertentie UI UITVERKOOP Grote Markt 11-13 Goes Provincie zet bij lachten nieuwe neetwagen in porRinus Anton isse standpunt dat Middelburg in een te laat stadium extra eisen aan de vormgeving van het ge bouw stelde. Zijn Middelburgse collega A. de Vries geeft toe dat het 'niet ver standig' was om pas in een laat stadium na te denken over het uiterlijk van het gebouw. „Aan vankelijk was er een plan voor een veiligheidshuis. Aan de Middelburgse kant is verzuimd om het nieuwe plan nog eens te bekijken. Bij het bepalen van het budget is onvoldoende reke ning gehouden met de vormge ving." Voor het bedrag dat beschik baar was kon alleen een stalen loods met een simpele aanbouw worden gebouwd. En dat is niet de bedoeling, vindt De Vries. „Die brandweerkazerne staat er toch voor een behoorlijke perio de en hij komt in het zicht te staan, langs één van de toe gangswegen. Als je publieke ge bouwen neerzet, moet je toch enige zorg aan de vormgeving besteden. Dat vragen we van particulieren ook Nadat dit najaar bleek dat er geld bij moest, heeft de architect samen met de projectontwikke laar gekeken of er bezuinigd kon worden op het ontwerp. De extra kosten zijn nu met meer dan de helft verminderd. De oorspronkelijk schuine muren worden gewoon recht en de re mise is aangepast. Volgens De Vries is verder bezuinigen niet mogelijk, omdat de kazerne dan niet meer voldoet aan het pro gramma van eisen. De gemeenteraden van Vlissin- gen en Middelburg beslissen deze maand over de brandweer kazerne. De twee gemeenten willen de extra bouwkosten be talen van een overschot op het beschikbare budget voor de pDELBURG - Binnen de tderlandse milieuwetgeving tmt de geluidhinder een oeilijkonderdeel. Twee van de rie mensen zeggen regelmatig ferlast te ondervinden van ge lid Van buren, muziek, weg- spoorverkeer, bedrijven. Zeeland komen naar verhou- Rg veel klachten over lawaai- bedrijven in de Zeeuwse- &mse Kanaalzone Dat is rklaarbaar. omdat in de om ring van die bedrijven meer Klingen liggen dan bijvoor- eld bij de industrie in het oor nieuwe wetgeving krijgen xtvincie Zeeland en de ge- «nten straks meer te maken e' aanpak van geluidhinder, igedeputeerde A. Poppelaars ®A, milieu) gisteren in Mid- dburg bij de ingebruikname de nieuwe geluidmeetwa- Tivan de provincie. Hij deed door het geluidsniveau te Kien van de over het Abdijp- dsschallende hit Oerend hard n Normaal. 'wagen biedt door modernere paratuur de mogelijkheid «eller in te spelen op klachten «komi daardoor mooi op tijd Appelaars verwachtte dat door «nieuwe wetgeving méér een Foep gedaan wordt op de des- Pndigheid en apparatuur van («provincie t'Vergunningen wagen wordt gebruikt door afdeling Milieuhandhaving Metingen van de directeur ■Bimte, Milieu en Water van de Pwincie, Er worden onder !®fcr metingen mee verricht bij Bjjnjven waaraan Gedepu- i e Staten een vergunning Pgens de Wet Milieubeheer «bben verleend. Aan de hand r® deze metingen worden P&orsdinften in vergunningen Pgduidszones rond ïndustrie- iKneinen gecontroleerd. De be- «aande meetwagen was bijna jaar oud. rp Wordt de wagen met appa- Uiwift kosten ongeveer £J u,,° euro - ingezet bij de be- Pf van geluidklachten ueel voorbeeld is de klacht e- 8e'uidhinder die wordt on tronden van het bedrijf ln ^as van Gent. De Provincie voert momenteel per kte metingen uit bij de wo- g van de klager, vertelde lepelaars, k wordt overlegd met het be- 8e'uidbeperkende Medewerkers van de reinigingsdiensten stuiten op veel onbegrip door Edith Ramakers VLISSINGEN - Tien voor zeven was het. De weg lichtte op van de ijzel, Pim Schuit reed amper tien kilometer per uur met zijn strooiwagen. Hij moest lichtjes remmen, maar dat was genoeg om de berm van de Sloeweg in Vlissin- gen in te glijden. „Ik kon er niets tegen doen. Maar gelukkig had mijn wagen geen schrammetje." Vier uur later was het wel mis. Hij stond stil op de Piet Heinkade in Vlissingen, wilde uitstappen om met de schop zout te strooien, maar de tien tonner verloor zijn grip op de klinkers. De wagen gleed tegen een geparkeerde auto. De schade was te verwaarlozen. „Maar ik baal hier wel vreselij k vanIk doe dit werk al zo'n twaalf jaar. Één keer eerder was het wegdek zo glad. Eigenlijk valt hier niet tegenop te strooien." De plotselinge gladheid werd veroor zaakt door ijzel Vooral in het stadsge west Vlissingen/ Middelburg was klei ne en grote rampspoed te melden In de gemeente Veere was het niet eenvoudig om op de klinkerwegen van vooral Grijpskerke en het stadje Veere over eind te b 1 ij venD rama 's hebben we ge hoord. Mensen die ons opbellen, omdat ze niet uit hun huis durven en wel moe ten, want ze zouden vandaag op vakan tie gaan. Iemand moest een verhuizing uitstellen en natuurlijk zijn er tal van ongelukken gebeurd", zegt H. Hubregt- se, hoofd van stadsreininiging Middel burg. Ook de Middelburgse strooiwa gens konden niet op de weg blijven. „Een wagen is tegen een boom gereden. Die heeft forse schade opgelopen. Een ander schoof tegen een muurtje. Het is het beste om met dit weer binnen te blij ven." Hardnekkig Een uur voordat de regen viel, trok de Middelburgse zoutploeg er met vier grote strooiwagens en drie kleintjes op uit. „Vijf uur was het. We dachten dat preventief strooien effect zou hebben, maar daar hebben we niet veel van ge merkt. De ijzel was hardnekkig", ver klaart Hubregtse. De telefoon staat niet stil bij de stads reinigingsdiensten. „Soms is enig be grip van de bellers voor ons ver te zoe ken", vindt R. Steenaert. „Alles komt tegelijk. Net belde een oude man, die zei dat hij naar buiten wilde, maar niet kon. Hij was oud en wij moesten maar meteen komen strooien. Een ander heeft gedreigd dat hij een brief naar de burgemeester gaat schrijven. Zijn GFT- bak was niet geleegd, zei hij. 'En daar heb ik wel voor betaald', vond hij. We konden hem niet duidelijk maken dat groenafval door vorst vastplakt aan de kant. Die groene bakken kun je wel om kiepen, maar het afval valt er niet uit. We zullen op warmere tijden moeten wachten." Fietspaden Met drie forse strooiwagens en een klei ne, die wendbaarder is en de fietspaden ijzelvrij maakt, bestrijdt de gemeente Pim Schuit strooit op het Beliamypark met de schop wat extra zout. Vlissingen de spiegelgladde wegen en stoepen. Per ronde strooien de grote wagens zo'n zeventig ton zout uit. Met de weggebruikers lijkt het perso neel van de Vlissingse winterdienst een soort haat-liefdeverhouding te hebben Vriendelijke blikken krijgt Schuit als hij de strooiwagen hun straat indraait, boegeroep als hij de weg links laat lig gen. Bij de Zeevaartschool in Vlissin gen krijgt hij van alles naar zijn hoofd geslingerd. Die straat achter de boule vard gaat licht omhoog. „Kom hier naar toe. Daar boven is het niet te doen", hoort hij. Maar Schuit rijdt ver der. „We hebben die weg vanochtend met een hek afgesloten Dat doen we niet voor niets. Wij kunnen de heuvel niet nemen. We glijden gewoon naar be neden. Het is onverantwoord om daar te rijden." De gemeente Vlissingen heeft de hele boulevard afgesloten voor verkeer. In alle vroegte stonden twee strooiwagens al bij de opgang naar de boulevards stil. Ze wilden omhoogrijden, maar de oprit foto Lex de Meester was te steil. „Vroeger hadden we strooi wagens waarmee we stilstaand konden strooien. Deze hebben een nieuw sys teem. We moeten rijden om te strooien. Door achteruit te rijden, profiteren we zelf van het zout Dat is de enige moge lijkheid om moeilijke stukken te ne men." Schuit is voorzichtig. Over ongeveer 600 meter Piet Heinkade doet hij een half uur. „Beetje naar voren, beetje naar achteren. En dan nog glijd ik tegen een ander aan." door Miriam van den Broek VLISSINGEN - De ijzel op vooral de Vlissingse en Middel burgse wegen heeft gisteren voor tal van aanrijdingen en botbreuken gezorgd. Op de A58 was het aan het begin van de ochtend een chaos door botsin gen, glijdende auto's en scha rende vrachtwagens. Dat lever de vooral materiële schade op. De meeste persoonlijke onge vallen deden zich voor onder fietsers en wandelaars. In het Ziekenhuis Walcheren was het gisterochtend ondanks de gladheid opmerkelijk rustig op de Eerste Hulp. Pas in de loop van de ochtend nam het aantal spoedgevallen toe Opmerkelijk was dat er veel oudere mensen naar het ziekenhuis kwamen die zich hadden laten verrassen door de aanhoudende gladheid. Aan het begin van de middag nam het aantal spoedgevallen weer af. Het overgrote deel van de patiënten had enkelletsel of botbreuken. Het ziekenhuis kon gisteren nog geen aantallen van slachtoffers noemen. Op de A58 ter hoogte van Oost- Souburg zijn gisterochtend rond acht uur onder meer twee auto's licht beschadigd geraakt bij een aanrijding. Een 40-jari- ge Vlissinger stond stil op de vluchtstrook. Een 40-jarige plaatsgenoot die achterop kwam, gleed er tegenaan. Om streeks half elf vond op dezelfde weg een kop-staartbotsing plaats waarbij vier auto's scha de opliepen. Dat gebeurde toen de auto's moesten remmen voor het overige verkeer. Een 63-jari- ge Rotterdammer raakte om een uur of elf met zijn bedrijfsauto op de snelweg bij Vlissingen in een slip en belandde in de sloot. stadsgewestelijke brandweer. De perikelen rond de kazerne le veren een vertraging op van een half jaar. Brandweercomman dant R. Maljaars zegt te hopen dat er nu snel gebouwd kan wor den. „Al met al hebben we bijna anderhalf jaar vertraging. Dat is heel vervelend. De uitruk ploeg zit nu in Middelburg, de afdeling preventie in Vlissin gen. Dat is niet bevorderlijk voor de communicatie." door Marcel Modde ZIERIKZEE - De gemeente Schouwen-Duiveland heeft de hulp van het parlement ingeroe pen tegen een voor camping houders 'funeste' uitspraak van de Raad van State. In een brief aan minister Veerman en de vas te Kamercommissie voor Land bouw, Natuurbeheer en Visserij (LNV), wordt gevraagd deze uitspraak 'teniet te doen'. Wethouder G. van de Vélde-de Wilde (toerisme) hoopt dat de Rijksoverheid voor aanvang van het nieuwe seizoen op 1 april in staat is om Schouwen- Duiveland in deze kwestie tege moet te komen. „Al is het alleen maar een uitspraak van de mi nister dat wij de strikte regels in de Wet op de Openluchrecreatie (WOR) wat ruimer mogen uit leggen dan de Raad van State nu heeft gedaan. Of iets in de geest van een noodverordening. Wij weten het ook niet. Het is een hele lastige." Plaats De Raad van State bepaalde halverwege vorige maand in een hoger beroepszaak dat de tel- methode van de gemeente Schouwen-Duiveland voor het totaal aantal toegestane kam peermiddelen niet door de beu gel kan. Per kampeerplaats is maximaal één tent of caravan toegestaan, oordeelt de Staats raad. In de praktijk komt dat er op neer dat kinderen naast de caravan van pa en ma geen eigen tentje meer mogen opzet ten. Noch mogen er straks twee of drie kleinere shelters op de plek van één grote tent worden gezet. De gemeente hanteerde daar voor altijd een telmethode van 4,5 slaapplaats per eenheid. Daarnaast is in de beroepszaak bepaald dat kampeerboeren niet langer negentig maar hoog uit zeventig dagen achtereen vijftien eenheden op hun terrein mogen plaatsen. Gaat het huidi ge beleid overboord, dan neemt het beschikbare aantal over nachtingsplaatsen op het eiland met dertig tot vijftig procent af Globaal komt dat neer op acht- tot twaalfduizend toeristen die naar elders zullen moeten uit wijken. Niet alleen lokt dat wildkampe- ren uit, waarschuwt de gemeen te in de brieven aan 'Den Haag', het betekent bovendien een for se inkomstenderving voor de campinghouders en midden stand. Ook de gemeente loopt in dat geval de nodige toeristenbelas ting mis, kortom een andere tel methode zou diep ingrijpen in de toch al brozeSchou wen-Dui- velandse economie. De situatie die daarmee in de hand wordt gewerkt doet het imago van het toeristische eiland geen goed, vindt Van de Velde. Vooralsnog heeft de gemeente geen andere keus dan de uit spraak van de Raad van State te volgen, aldus de wethouder. „We móeten wel handhaven We kunnen moeilijk een gedoogbe leid gaan voeren. Op moment dat één iemand om handhaving vraagt, dan zitten we! Dat zet ons voor zo'n vreselijk dilemma. Want in de praktijk zullen we steekproefsgewijs moeten gaan controleren of de ondernemers zich aan de regels houden. Op het moment dat hij overloop heeft, moeten er onder be stuursdwang dus vorderingen worden afgegeven. Mensen die altijd gewend zijn geweest een tentje bij de caravan te zetten, mogen dat opeens niet meer. Wat voor rekeningen rollen daar dan wel niet uit! Dit is heel zuur." De gemeente vraagt de minister met spoed om overleg over de kwestie. Schouwen-Duiveland weet zich in haar opstelling inmiddels ge steund door de Vereniging Ne derlandse Gemeenten, aldus Van de Velde. H door Raymond de Frel OOSTBURG - 'Aan alle lijst trekkers van de politieke partij en, die deelnemen aan de ver kiezingen van de Provinciale Staten van Zeeland. Net als de andere inwoners van Zecuws- Vlaanderen word ik beroofd van een betaalbare bootverbinding. Voor mij is de boot aan! U kunt straks door mij als volksverte genwoordiger worden gekozen. Doe er wat aan!' Dat is de tekst die de gemeente Sluis en alle West-Zeeuws- Vlaamse dorpsraden op een briefkaart hebben laten druk ken. In de komende week laat actiecomité 'De Boot is Aande kaarten bij alle inwoners van de gemeente Sluis bezorgen. Een week later valt bij alle adressen een extra formulier op de mat. Gisteren postte burgemeester E Brommet het eerste protest kaartje, met als doel de tarieven voor het toekomstige fiets-voet- veer drastisch te verlagen „Het leeft enorm onder de bevolking, dus ik verwacht een hele hoge respons. Op zaterdag 8 februari willen wij de kaarten overhan digen aan de lijsttrekkers. Een betere locatie dan de veerboot zelf is er natuurlijk niet. Daar mogen duizend mensen op, ik reken toch zeker op 850 belang stellenden", aldus Brommet. Het comité noemt bewust geen streefbedrag voor een toegangs kaartje „De provincie moet tot een tarief komen, dat in verhou ding ligt met de tarieven elders in Nederland. Een Zeeuws-Vla ming mag niet duurder uit zijn dan een niet-Zeeuws-Vla- ming", vinden Brommet en de vijftien dorpsraden. Naast het briefkaartje krijgen de bewo ners een poster, die voor het raam moet worden gehangen. Het verkeer op de A58 in de omgeving van Arnemuiden kon gisterochtend rond negen uur geen meter verder. foto Ruben Oreel Zijn auto werd later wegge sleept. De Rotterdammer kwam met de schrik vrij. Op de krui sing van de Veerhavenweg met de A58 in Vlissingen raakten gisterochtend drie auto's licht beschadigd. Dat gebeurde toen verschillende auto's door de ijzel tegen de auto's botsten die voor het rode verkeerslicht stonden te wachten. Op de Poeldendaelesingel in Middelburg schaarden om streeks half negen een vracht wagen en een stuk of zeven per sonenauto's door de gladheid. Na enig duwwerk werden de wagens terug op de weg gezet en konden ze hun weg vervolgen. Dne van de auto's en de vracht wagen liepen schade op. Ook op de Walcherseweg in Middelburg zorgde de gladheid voor proble men. Rond acht uur vond er een kop-staartbotsing tussen twee auto's plaats. Even later stopte een 47-jarige automobiliste voor deze aanrijding. De auto achter haar stopte ook maar een derde wagen kon niet meer tij dig worden stilgezet. Het gevolg was dat alle auto's tegen hun voorligger botsten. Hierbij raakte niemand gewond Advertentie VAN 12.00 TOT 18.00 UUR KEUKENS BADKAMERS Hulst, Absdaalseweg 19 voor meer Informatie bel gratis. 0800-0234560, of kijk op www.brugman.nl Eén jaar euro. Maar nog steeds blijft het wennen Ech ter niet voor onze jeugd Zo als die oma uit Kapelle dezer dagen mocht ervaren, toen ze met Willem, haar kleinzoon van zeven, in de auto stapte om nog even een paar bood schappen te doen. In het muntenbakje lag nog een oud zilverstuk. Willem bekeek het aandach tig, maar kwam er niet uit. „Wat is dit nu?", wilde hij van oma weten. „Een gulden", antwoordde die enigszins af- ivezig. Waarop Willem's ogen begonnen te glunderen. „Dan is die nog van de Ro- I meinen zeker", herinnerde hij zich z'n laatste geschiede nisles.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 11