Succes gaat nog langs me heen Nooit eerder werd 007 zo vernederd Loden ernst overheerst Monnik wordt verliefd Tsjaikovski robuust romantisch 25 Nieuw album van Herbert Grönemeyer Burning In The Wind Die Another Day i lotseling hingen er roetzwarte wolken boven zijn i glansrijke carrière. Herbert Grönemeyer (46) krabbelt weer langzaam omhoog. Zijn nieuwe lbumMensch is een ongekend succes. Dat is een vreemd evoel zo kort na de dood van je vrouw en broer. vrijdag 10 januari 2003 riemeten? Herbert Gróne- Jmever is er nog niet aan toe. get voelt nog steeds heel raar. kbenblij dat ik dit album kon aken, want ik was bang dat ik ivermogen om muziek te rijven had verloren. Wat er iu met het album gebeurt, gaat jngsme heen. Het raakt me liet. Het emotionele vermogen im te kunnen genieten van suc- Èsisnog niet terug. Elke stap jieiknuzet, is een stap vooruit, kben nog volop bezig met het hieuw opbouwen van mijn le en. Dat is een traag proces." Sönemeyer krijgt er moeilijk it op. Zijn album Mensch, het érstena de dood van zijn vrouw tibroer vier jaar geleden, is een ngekend succes in Duitsland, letitelsong stond wekenlang ^nummer 1 in de hitlijsten. J)at was een shock. We waren igverrast dat het jonge publiek ensongals 'Mensch' oppikte. pEzit ineens in de hedendaagse ópwereld tussen mensen als ihakira en Christina Aguilera. leel raar; die single-markt pelt toch een vreemd gevoel. [kheb meer dan anderhalf jaar {werkt aan dit album. De lied- sschreef ik in de studio; dat éb ik niet eerder gedaan. Alles pelde vreemd. Alsof ik weer (pest leren lopen. Dat maakte L inerveus. Ik schrijf al zo'n ïtwintig jaar muziek, maar it het oude vertrouwen (terugzien te winnen. In het jschreef ik vooral trieste Heel langzaam ging het le kant op, werd ik wat liger." droefenis van die eerste re- Isiiltaten heeft het album niet ge- fcaald. „Ik zing over mezelf, maarniet in die zin dat ik mijn iele pn véle ven open en bloot |legvoor iedereen", zegt Gröne- meyer. „Ik ben in Duitsland Svooral bekend vanwege mijn [liedteksten. Maar ik denk dat ik :een betere muzikant ben dan tekstschrijver. Ik houd van de lUslandseband Sigur Ross. Die zingt in een zelfverzonnen taa 1 Dieklinkt als een abstract schil- iderij. Maar voor hun zit er bete kenis in." „Als ik mijn liedjes opneem in de studio, zing ik ze in met een Engelse onzin-tekst. Het gaat mij dan meer om het creëren van een sound dan om het maken van een goede tekst. Pas als de muziek helemaal klaar is, buig ik mij over de teksten. Ik ben geen goede verhalenverteller. Ik denk dat het album een soort documentaire is. Het zegt: ver trouw op de kunsten, niet op de kunstenaar. Tussen deregels door vind je een hoop persoon lijke dingen. Mensch geeft een beeld van de periode in mijn le ven waarin ik op dat moment stond. Heel persoonlijk, maar wel gestileerd." „Ik vind Mensch zeker niet mijn meest persoonlijke album. Ik ben geen publiek figuur. Nooit geweest ook. Mijn vorige album 'Bleibt alles anders' was veel persoonlijker. Maar ook ab stracter. De mensen in Duits land pakten dat niet op. Ik wilde ook niet dat ze het zouden be grijpen. En dan ineens wordt je persoonlijke verhaal publiek. Ineens wisten de mensen: oh, hij heeft zijn vrouw en broer verlo ren. Daardoor kregen ze contact met mij. Die trieste periode legt nu ook een link tussen het nieu we album en de mensen. Ze we ten nu een heleboel van me; daar kan ik niets aan doen. Het is een nieuwe situatie waarmee ik moet leren omgaan. Ik kan niet zeggen dat ik daar nou zo blij Herbert Grönemeyer: „Ineens wisten de mensen: oh, hij heeft zijn vrouw en broer verloren." over ben." „Het goede is", ver volgt hij,dat de single zo suc cesvol was. Want veel jonge mensen kenden dat trieste ver haal van mij niet. Toch heb ik die nieuwe generatie bereikt met mijn muziek Dat was goed. Anders zou het zo zijn dat men sen het album kochten omdat ze medelijden met mij hadden Dat is gelukkig niet het geval. Maar ze voelen nu, terwijl ze naar het album luisteren, dat ze veel dichterbij me staan. Mensch be grijpen ze beter omdat ze inmid dels iets meer van mijn persoon lijke leven weten." De soms heftige teksten op Mensch zijn het gevolg van alle ellende. Dat kan en wil ook Grö nemeyer niet ontkennen. „Soms moet je sterke, expliciete tek sten schrijven", stelt de rocker. „Of heel emotionele teksten om de muziek levend te houden. Als teksten inhoudelijk niet bij de muziek passen, maak je het hele album zwakker. De Duitse taal helpt soms heel goed, want die kan ruw zijn. Vooral qua klank en niet zozeer qua wat je zegt." „Een slechte liedtekst maken is eigenlijk als beroerd koken. Als je iets lekkers maakt, maar niet let op de kruiden die je erin doet kun je het gerecht helemaal om zeep helpen. Voor mij zijn de teksten het laatste kruid dat ik aan het gerecht - het album - toevoeg. Dus als je dat niet voor zichtig doet, kun je de delicate ontwikkeling van zo'n album Alweer een violist die het vi oolconcert van Tsjaikovski op cd heeft gezet. Maar Vadim Repin deed het niet ten onrech te. Begeleid door het diep brons- gekleurde geluid van het Kirov Orkest van het Mariinki Thea ter onder leiding van Valery Gergiev is dit toch weer een kleine gebeurtenis op zich. Het stuk is gekoppeld aan het veel ~"ider bekende vioolconcert in mineur van Myaskovski. Bei de opnamen klinken zoals der- i]ke Russische muziek bij irkeur zou moeten klinken: st romantisch, diep wor- in de volksmuziek, laat zich in deze concert - itie horen als een virtu- maar niet tot elke prijs. Nooit speelt hij frivool of zelfs behaagziek en nergens is sprake van effectbejag. Maar wel speelt hij heel karaktervol en echt Probeer het bij het langzame middendeel maar eens droog te houden. Helemaal passend bij de zelden zorgeloze romantiek van Tsjaikovski en zeker de juis te benadering van Myaskovski. Zijn laat-romantische viool concert ontstond een halve eeuw later. Deze vrucht van de ontluikende Sovjetmaatschap pij waarin de bijgeluiden van de salons zijn verdwenen, is wat stug van karakter, maar fasci nerend is het zeker. Zondermeer een prachtige cd. Sonates voor viool en piano he ten niet voor niets kamermu ziek. Augustin Dumay en Maria Joano Pires hebben dat goed be grepen. Samen speelden ze een set van drie cd's vol met de tien stukken die Beethoven voor de ze combinatie schreef, bedoeld voor gebruik in de betere salons van zijn dagen. Een hoorbare zoektocht ook van de componist naar een vorm waarin beide in strumenten niet meer een solo, dan wel een begeleidende rol spelen, maar een ware dialoog aangaan van twee gelijkwaar dige stemmen. Urenlang zijn hier twee musici aan het woord in intieme opna men die twee grote persoonlijk heden laten horen. Het resultaat van dik vier jaar werken als be kroning van een samenwerking die twaalf jaar geleden begon, toen ze elkaar vonden 'Früh- ling' sonate. En op de een of an dere manier is dat ook de parel van deze toch al zo mooie collec tie. Hier is duidelijk meer aan de Immigrant Tobias Horvath vertelt aan het begin van Bur ning In The Wind dat hij werd geboren in Oost-Europa 'in een dorp zonder naam, in een land zonder betekenis'. Later in de film zien we hem grote pullen bier achteroverslaan met zijn Tsjechisch sprekende landge noten. De geheimzinnige mist die Tobias optrekt rondom zijn nationaliteit blijkt daarmee overbodig te zijn. Begrijpelijker is zijn schroom om anderen te vertellen over de reden van zijn vertrek. In een stemmige flash back komt de kijker erachter dat hij de zoon was van een broodarme prostituée. Als de jonge Tobias ontdekt dat zijn buitenechtelijke vader een res pectabele dorpsgenoot is, brengt dat de jongen tot razer nij. Hij steekt zijn vader een groot mes tussen de ribben, en maakt zich uit de voeten, om uiteindelijk na vele omzwervin gen in Zwitserland te belanden, waar hij de kost verdient als ma chinearbeider in een horlogefa briek. Tobias wordt vertolkt Ivan Fra- nek, een weerbarstig knappe verschijning met droevige don kere ogen, die niet zou misstaan als hoofdpersoon in een roman verfilming van zijn landgenoot Milan Kundera. In feite doet Burning In The Wind, dat geba seerd is op een boek van de Hon gaarse Agota Kristof, regelma tig denken aan het werk van de Tsjechische schrijver Het is al leen jammer dat het verhaal over lot, toeval en gepassioneer de liefde het moet stellen zonder het ironiserende gevoel voor hu mor van Kundera Loden ernst overheerst juist in de verfilming die Italiaan Silvio Soldini maakte van Kristofs boek. Soldini oogstte enkele jaren ge leden veel internationale lof met 'Pane E Tulipani', het tragi komische relaas van een mis kende huismoeder die haar on dankbare gezin in de steek laat om een reeks bijzondere mensen te ontmoeten in Venetië. Het is net alsof Soldini met het Frans en Tsjechisch gesproken Bur ning In The Wind koste wat kost de schijn wil vermijden dat hij zou willen voortborduren op het enorme succes van de luchtige Italiaanse voorganger. Dat is jammer, want Tobias' geschie denis, die vol zit met tragische ondertonen van incest en een verloren jeugd, had best wel een beetje lucht kunnen gebruiken In potentie is die relativerende lichtheid ook voortdurend aan wezig, in de vorm van het kleur rijke Tsjechische immigranten milieu. Soldini laat de kans echter onbenut liggen en maak te een film die zo graag serieus wil zijn, dat de balans regelma tig doorslaat naar pretentieus De zwaar aangezette filmmu ziek, die het midden houdt tus sen quasi-modernistisch en me lancholisch Oost-Europees, draagt daaraan bij, evenals de flarden gezwollen poëzie die de zelfbenoemde schrijver Tobias bij tijd en wijle ten gehore brengt. De verboden romance die in het tweede deel van de film ontstaat tussen Tobias en zijn 'toevallig' in Zwitserland verzeild geraakte Tsjechische schoolvriendinnetje schiet door al die gewichtigdoenerij zijn doel compleet voorbij. De tra gisch bedoelde liefdesgeschie denis slingert heen en weer tussen ongeloofwaardig en pot sierlijk. Het geforceerde happy- end maakt het er niet beter op. Fritz de Jong Burning In The Wind: regie Silvio Soldini, met Ivan Franek, Barbara Lukeüova, Pavel Andel, Ctirad Götz, te zien in Schuttershoftheater Middelburg. helemaal vernietigen. Ik schrijf soms vijf verschillende teksten rond compleet andere thema's. Ik probeer ze allemaal uit en dan blijkt dat er slechts eentje past bij de muziek." Grönemeyer probeert Mensch ook in Nederland onder de aan dacht te brengen. „Ik houd van jullie mentaliteit. Er heerst een open geest in Nederland. Vlak na de Tweede Wereldoorlog ging ik met mijn ouders op vakantie in Zeeland. Dat was destijds riskant; we waren een van de eerste Duitsers die dat deden. Maar de mensen waren vriende lijk tegen ons. Ook al waren wij Duitsers." Martin Hermens Een groep monniken trekt door het ontoegankelijke hooggebergte in het noorden van India om een veelbelovende leerling na drie jaar meditatie uit zijn cel te bevrijden. De uit een arm gezin afkomstige India se autodidact Pan Nalin heeft bij het maken van zijn eerste speelfilm niet bezuinigd op in drukwekkende beelden, en trok zich er kennelijk niets van aan dat de ongenaakbare schoon heid van de Himalaya hard op weg is een cliché te worden. Met wijze spreuken en fraaie inkijk jes in het kloosterleven ontstaat zelfs even de indruk dat Samsa- ra haarfijn is afgestemd op de wensen van naar Tibetaanse verlichting hongerende wester se kijkers. Dan ontdekt de weer bij kennis gekomen jonge mon nik tot zijn verbazing dat niet alleen zijn geest, maar ook zijn lichaam is ontwaakt. Plots krijgt deze fabel een ongebrui kelijke wending waarin seksue le gevoelens hun plaats op eisen. De op vijfjarige leeftijd in het klooster geplaatste jongeman realiseert zich plotseling dat Siddharta een werelds leven had voor hij Boeddha werd, en wil dat ook ei-varen. In een boe rendorp je wordt hij verliefd op een jonge vrouw. Hij trouwt, krijgt kinderen, en komt door zijn onbevangen en onderne mende houding zelfs tot aan zienlijke welstand, wat hem onder de meer traditioneel inge stelde bewoners vijanden be zorgt. Een vroegere verloofde van zijn vrouw blijft jaloers, de sluwe graanhandelaar die de boeren placht op te lichten zint op wraak en een mooi dienst meisje wordt met het jaar aan trekkelijker. Nalin, die in Bombay ervaring opdeed als reclamefilmer en maker van documentaires, werkt dat betrekkelijk simplis tisch uit en neemt er de tijd voor, waardoor Samsara een beetje inzakt tot het niveau van een fraai verzorgde en met aan dacht gemaakte, maar verder weinig opvallende volksvertel ling. Een verleidingspoging met toch weer opmerkelijk explicie te erotiek - ongetwijfeld ont leend aan oude Indiase bronnen - vormt de opmaat voor een op het eerste gezicht conventioneel moralistische ontknoping. Een grote brand doet de van het geestelijke pad afgedwaalde monnik bij zinnen komen, waarna hij zijn gezin en bezit tingen achter zich laat en zijn schreden weer naar het klooster richt. Maar ook daar plaatst Nalin een onverwacht persoonlijke ac cent. In een klassiek ogende slotscène die waard is om ont houden te worden voorziet hij de traditionele legende van Sid dharta van een feministische kanttekening waarin aandacht wordt gevraagd voor het lot van Yashodara, de in de steek gela ten echtgenote van de bewie^ rookte Siddharta. Het wereldse pad mag dan vol onrecht en mis stappen zijn, maar hoe prijzens waardig is het om daar voor te vluchten en daarmee ook de liefde te verloochenen? Leo Bankersen Samsara: regie Pan Nalin, met Shawn Ku, Christy Chung, Neelesha Bavora, te zien in Cmem- actueel Bergen op Zoom. hand dan dat louter twee elkaar wederzijds muzikaal begrijpen de mensen muziek maken. Nog zo'n beroemd werk op dit niveau is de 'Kreutzer', die ook schrijvers als Tolstoi en Bies heuvel inspireerde. Het waarom blijkt meteen bij het beluisteren van deze opname, die een volko men natuurlijke, vanzelfspre kende manier van samen mu ziek maken laat horen. Hans Visser Tsjaikovsky en Myaskovski. viool concerten. door Vadim Repin, Kirov Orkest o.l.v. Gergiev. tijd. 71.48 Beethoven, complete Violin Sona tes: door Augustin Dumay en Maria Joano Pires, tijd: 234.01. Scène uit Samsara met Christy Chung (I) en Shawn Ku. TV film Die Another Day is de 20ste in de James Bond-reeks, de vierde met Pierce Brosnan in de hoofdrol en de eerste die werd geregisseerd door de uit Nieuw Zeeland af komstige Lee Tamahori De 007-serie loopt al veertig jaar in de bio- ""jpen, is eigenlijk nog meer aanwezig op al 'tv-zenders en wordt eigenlijk per afleve- g steeds huiselijker. In feite begint het ^eds meer te lijken op een spelletje toepen: exact welke kaarten in het spel zit- en dus ook op tafel terecht zullen komen Alleen met de combinaties is enige variatie °8®lijk en in de stijl waarmee de slagen j*°rden uitgespeeld. Op dat laatste punt eeft Die Another Day toch een verrassing «Hjieden. De film begint ongewoon grim- Bierce Brosnan had bedacht dat de Bond aarmee hij klassiek hoopt te worden min- ersuPerman moest zijn dan die van Conne- 'n elk geval minder clownesk dan die van °ger Moore en minder onpersoonlijk dan je van Timothy Dalton. Brosnan wilde een enselijker held en hij heeft de verlenging Z1in contract (aan de vijfde film zit hij Kal vast) laten afhangen van zijn recht op Pierce Brosnan in de nieuwe James Bond-film. inspraak bij het scenario-ontwerp. Dat heeft geresulteerd in een ouverture met ge heim agent 007 die terechtkomt in een Noord-Koreaanse gevangenis en zowel fy siek als mentaal compleet wordt gebroken. Nooit eerder werd James Bond zo diep ver nederd en op de knieën gebracht, tot bijna het punt waarop hij om genade zal smeken en wie-weet een verlossende kogel. Als hij bij de Britse geheime dienst terugkeert (na een spionnenruil) heeft zijn cheffin M (Judie Dench) het sterke vermoeden dat haar beste man onbruikbaar is geworden als gevolg van hersenspoeling. Alleen al de ingeving om Noord-Korea een belangrijke rol te laten spelen in deze nieu we intrige - die anderhalf jaar geleden werd bedacht - zou je bijna profetisch willen noe men in het licht van het huidige gelazer met dat land sinds eigenlijk pas een maand of twee. Als kijker brengt Lee Tamahori je aanvan kelijk dus in de veronderstelling dat hij een geheel nieuwe, extra realistische draai gaat geven aan de Bond-formule. Helaas blijkt dat toch niet werkelijk waar en zelfs minder waar dan ooit. Gezien het feit dat James Bond deze keer van foerier Q (John Cleese) een onzichtbaar makende Aston Martin meekrijgt en dat de superboef woonachtig blijkt in een ijspaleis (de film begint daarop een Bond-persiflage in 'Holiday On Ice' te lijken) is Die Another Day waarschijnlijk het sprookjesachtigste 007-avontuur op 'Moonraker' na. Het oogt intussen wel lekker: skiën voor la wines uit, jakkeren over gletschers en ijs vlaktes en achtervolgingen met tank-achti- ge hovercrafts door besneeuwde bossen. De stunts in deze film blijven stellig de voor naamste attractie vormen, maar zo zout als deze keer hebben we ze nooit eerder gege ten. Ze zijn ook wel erg talrijk, net als de ex plosies. Lee Tamahori is niet iemand die lijkt te geloven in dosering en zorgvuldige opbouw Meer iemand die gelooft in plat- bombarderen, op het gevaar af dat hij zijn publiek buiten adem jaagt. Die superboef (gespeeld door Toby Step hens) is een naar wereldmacht hongerende diamantair met Koreaanse handlangers en met een hoofdkantoor op IJsland en bijkan toren in Cuba en Hongkong. De plot klutst de hoofdingrediënten door elkaar van 'Goldfinger', Diamonds Are Forever' en twaalf andere Bond-verhalen. Er wordt ook naar hartelust 'geciteerd' uit tal van vroegere 007-avonturen. Een subtiel voorbeeld is het door John Cleese beheerde spionage-museumpje waar de schoen-met stiletto is te vinden waarmee Lotte Lenya dodelijk liep te schoppen in 'From Russia With Love'. Meer in het oog lopend is de in troductie van Halle Berry als de Ameri kaanse spionne Jinx, in dezelfde oranje bi kini als door Ursula Andress werd gedragen toen ze uit de branding kwam gewandeld in de eerste Bond-film, 'Dr. No' Met Halle Berry is stellig het meest appetijtelijke as pect van Die Another Day genoemd. De Os car-winnares (voor 'Monster's Ball') weet de Britse macho niet alleen in de slaapkamer maar ook aan het front zijn trekken thuis te leveren. Pieter van Lierop Die Another Day: regie Lee Tamahori, met Pierce Brosnan, Halle BerryTony Stephens, Iiosamund Pike, Rick Yune, John Cleese, Judi Dench, tezien in CineCity Vhssmgen, De Koning Huist en Ci- nemaclueel Bergen op Zoom.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 25