kunst cultuur Laat alle woorden vlees worden Van den Ende zoekt talent met een kleurtje Landelijk festival stand up comedy Holenman Peter Faber Lion King aarom vraagt een man nooit de weg als hij •keerd gereden is? Waardoor komt het dat pannen en vrouwen de Afstandsbediening ihillend gebruiken? En *ist u dat het lichaam van a vrouw zo'n negentig igene zones bevat, en dat vaneen man eigenlijk maar 'één? Het zijn kwesties die Peter Faber (1943) als de holenman ter sprake brengt in Rob Beckers wereldwijde •aker Caveman - een [ooi voor de holenman, 'dat dit weekeinde in iddelburg en Bergen op lomis te zien. Na een repetitie in het Com pagnietheater in Amster- dam zegt Peter Faber:,Het is eengeestig, warm en pittig stuk da', duidelijk maakt dat wij in renrechtelijn afstammen van de holenman. Bi] het woord denken we aan heel lang terug. Maarzo ver staat de moderne man niet af van de holenman. In elke man zit in wezen nog een holenman verborgen. In plaats van op hem neer te kijken zou den wij juist trots op hem moe ten zijn. We moeten af van het diché van de holenman, van de bruut, die er alleen maar op los slaat. Dat berust op een misver stand, op niks! Hij was ook een beschermer, de hoeder van ■.touw en kinderen." I Peter Faber speelt een moderne I versie van de holenman. Want op het toneel staat geen ge wel denaar die woest met een knots staat te zwaaien en oerkreten slaakt Maar een man die door schade en schande wijs gewor- denzijnleven overdenkt, gedre- venoverhet verschil tussen man en vrouw spreekt en speels uit weidt over de communicatie stoornissen tussen de beide sek sen, over het kleine leed en de groteen kleine misverstanden van alledag. Oertijd DeAmerikaanse auteur Rob Becker, antropoloog en stand- npcomedian, onderzoekt in zijn Caveman' in vogelvlucht de verschillen tussen man en vrouw zoals die sinds mensen heugenis bestaan. Te beginnen bijdeholenmens, die eerst jager en visser was, toen hij de dieren waarop hij tot dan toe jacht maakte begon te temmen, en ach gaandeweg ontwikkelde van primitieve mens tot moder- whomo sapiens. Peter Faber. ■indeoertijd waren de mannen lagers, gefocust op hun prooi, tot ze hem geschoten hadden. In die tussentijd hadden ze geen oogvoor iets anders. Vrouwen waren sprokkelaars die zich op '•eel meer zaken tegelijk richt ten." Het stuk van Becker schreef i n- middels theatergeschiedenis als zijnde de langst lopende mono loog op Broadway. Intussen be zochten wereldwijd ruim 2,5 miljoen mensen een voorstelling naar het stuk. Faber zag het stukineen Hamburgs bierlo- *aal. ..Dit wil ik ook doen, dacht ismeteen." Wat is Fabers holen man voor een figuur? ,,De man dieikspeel heeft moeilijkheden met zijn vrouw Maar je weet niet of hij nu uit huis is gezet of Stand up comedy krijgt zijn eigen landelijke festival. Het evenement, dat vier dagen gaat duren, wordt in november n Arnhem gehoudenTijdens de Culture Comedy Award, zoals het festival gaat heten, wordt door een vakjury uitgemaakt wie zich het grootste Neder landstalige stand up comedy- talent mag noemen. De vijftien genomineerden voor de hoofd prijs worden geselecteerd tij dens voorrondes eind septem ber in Arnhem, Eindhoven en Amsterdam. Het festival, dat waarschijnlijk jaarlijks terugkeert, is een initi atief van de stichting Culture Comedy, die sinds twee jaar ijvert voor de promotie van stand up comedy. De stichting organiseerde eerder met succes op plaatselijke schaal in Arn hem festivalletjes en comedy- avonden. Stand up comedy is een uit de Verenigde Staten af komstige theatervorm waarbij een humorist improviserend en in nauw contact met het publiek grappen en anekdotes debiteert. Volgens Jan Willem van Bok horst van Culture Comedy was de tijd rijp voor een prijs. „Stand up comedy is een blij vertje gebleken en niet meer weg te denken uit theaters, clubs en culturele centra." Van Bokhorst zegt de organisa tie zo goed als rond te hebben. De gemeente Arnhem heeft een subsidie toegezegd, het Post- theater in Arnhem stelt zijn za len beschikbaaren erzijn verge vorderde onderhandelingen met sponsors. Cameretten Het evenement moet ongeveer dezelfde grootte en uitstraling krijgen als Cameretten, het be faamde cabaretfestival in Rot terdam Van Bokhorst rekent erop dat zich enkele tientallen comedians voor de voorselectie zullen aanmelden Kandidaten moeten een act van maximaal tien minuten voorbereiden. Grappen mogen alleen in het Nederlands worden verteld. Er mogen geen rekwisieten worden gebruikt. „Een microfoon en ta lent, meer heb je niet nodig", al dus de organisator. Er worden geen kandidaten toegelaten die eerder al solo en avondvullend in theaters hebben gestaan De vijftien genomineerden die uit de voorrondes overblijven, wor den tot aan de finale in novem ber verder gecoacht door een docent en een gearriveerde stand up comedian. Ze doen mee aan workshops en kunnen een paar keer in het comedy club circuit een try out geven. Op 12,13 en 14 november treden de genomineerden in groepjes van vijf op. De jury kiest elke avond twee comedians uit. Op de slotavond, 15 november, strijden zes grappenmakers om de Award en om een publieks prijs. Alle vier avonden worden opgeluisterd door een binnen- of buitenlandse top act. De win naar van de Culture Comedy Award krijgt een beeldje en kan, evenals andere finalisten, deel nemen aan een tournee in de cember en januari langs kleine theaters in Nederland. Hans Gulpen Zie ook: imvw.culturecomedy.nl. vrijdag 10 januari 2003 zelf is vertrokken. Hij reist stad en land af om zijn verhaal te doen, want hij heeft een missie, om uit te leggen hoe mannen in elkaar steken. Hij is een 'echte man', die in alle oprechtheid probeert uit te leggen waarom hij géén klootzak is." Het stuk is wereldwijd een groot succes. Wat is de kracht, het bij zondere ervan? ,,'Caveman' is een ontdekkingstocht. Als je het stuk niet zou kennen, zou je kunnen zeggen, hé, dat heeft die Faber zeker allemaal zelf ont dekt. Ik ben vier keer getrouwd, dus voor mijn gevoel heb ik ook wel genoeg praktijkkennis in huis om dit verhaal te brengen. Die man geeft zich open en bloot, hij durft tegen de stroom in te gaan. Hij is eigenlijk ook een alleman, een Elckerlyc, die meer begrip wil kweken. Niet moraliserend, van: dit is goed of dat is slecht. Nee, kijk, dit is de man, dat is de vrouw, zo zit het in elkaar. Klare taal spreken, daar gaat het om." De schellen vielen Faber van de ogen toen hij het stuk zelf zag: „Het was een eye-opener. Een voorbeeld. Als een man thuis komt van zijn werk, wil zijn vrouw het liefst babbelen. Ter wijl een man doodmoe wordt van zo'n gesprek, rust zijn vrouw er juist van uit. Dat zijn zo van die verschillen. Als je dat erkent, kweek je meer begrip voor elkaar. Als de man 's a- vonds tv kijkt, kijkt hij niet al leen tv, dan wordt hij de tv. Zijn vrouw hoort hij niet. Zij denkt dat hij ongeïnteresseerd is, ter wijl dat vaak helemaal niet zo is. Een man kan domweg niet alles tegelijk, én kijken én luisteren Dat is te veel van het goede. Het is geen onwil, hij kan het dom weg niet." Details „Een vrouw wél, die kan veel meer dingen tegelijk. Zij houdt veel meer de samenhang in de gaten. Zij is gefocust op de de tails. Zij kan het hele veld over zien. Door haar oog voor samen hang en details is het eigenlijk onbegrijpelijk dat vrouwen niet veel meer betrokken worden bij bestuurlijke zaken. We moeten aanvaarden dat man en vrouw anderszijn. Als je van elkaar ac cepteert dat de ander anders in elkaar steekt, is er niks aan de hand. Man en vrouw hebben ge lijke rechten jain die zin zijn we gelijk, verder zijn we zo ver schillend." 'Caveman' is een lange mono loog. Toch vindt Faber die om schrijving niet adequaat. Te saai, oordeelt hij, ze sprankelt niet De term one-man-comedy dekt naar zijn smaak de lading meer. „Ze zeggen wel eens, hoe krijg je het voor elkaar, zo'n lap tekst uit je hoofd leren. Daar zit 'm ook de crux Je moet het met gevoel doen. In Holland zeggen we: de tekst uit je hoofd leren. In het Engels zeggen ze: to learn by heart. Dat ligt dichter bij de waarheid. Waar je je ook in ver diept, als je het in je lijf hebt op genomen, kun je het woord vlees laten worden. Acteren is niet een ander worden, nee, het is iets met honderd procent inzet doen Als je acteur bent. speel je de ene keer een koning, de ande re keer een bedelaar, of een op lichter. Als je dat voor honderd procent speelt, word je niet een ander, maar laatje een ander as pect van jezelf zien." Is acteren niet een kwestie van talent? „Natuurlijk. Maar wat is talent? Inzet! Wie iets doet, iets eigens en dat met hart en ziel doet, dan kun je spreken van ta lent Talent is het meest eigene wat iemand in huis heeft. Of hij nou toneel speelt, piloot is of aan acrobatiek doet. Ik zie een acteur als de laatste ridder die zijn vizier openklapt en ieder een naar binnen laat kijken. Op basis van mijn 40-jarige thea terpraktijk geef ik workshops, met de door mij ontwikkelde simple acting method. Uit gangspunt daarbij is: acteren is doen. Elke avond opnieuw als het doek opgaat, moet het pro duct van een acteur tot leven ko men. In het bedrijfsleven en op elke plek waar mensen iets presteren geldt hetzelfde. Elke dag opnieuw moeten woorden handen, voeten en gezicht krij gen Peter Faber is een gelouterd ac teur met een grote staat van dienst. Hij was medeoprichter van het legendarische Werktea- ter (1970), maar ging vanaf 1978 zijn eigen weg. Hij maakte solo programma's waarin hij als ver teller op originele manier cir cusacts verwerkte, kreeg de Louis d'Or, de toneelprijs voor de beste acteur van het seizoen, voor zijn rol in 'Het Koekoeks nest' (1991), en speelde in uit eenlopende (tv-)films als 'Max Havelaar' (1976), 'Schatjes' (1984) en 'Oeroeg' (1993). Vorig seizoen speelde hij kapitein Haak in de musical 'Peter Pan' Toch voelt hij zich allerminst een gearriveerd toneelspeler. „Na veertig jaar ben ik nog al tijd nieuwsgierig. Sterker, ik heb het gevoel dat mijn carrière nu pas begint. Ik moet nog zo veel ontdekken Ik heb heel lang dat jonge-honden-imago ge had. Vroeger deed ik wat op mijn weg kwam. Ik deed eigen lijk alles, als ze me maar vroe gen Nu kan ik het meer in de nuances zoeken, ik werk doelgerichter. De poespas is nu weg. Het contrast met vroeger is enorm Ik ben totaal in alles wat ik doe, of ik nu boodschap pen, een klusje in huis doe of ac teer, de betrokkenheid is dezelf de." „In mijn jeugd was toneel iets heiligs, toen was een concert, to neel opera toch iets voor bij zondere mensen. Nu niet meer. Toneel is van iedereen. Voor knap, lelijk, dom De spelers moeten het publiek het volle pond geven. Theater moet mid den in het leven staan. Vooral musicals lopen tegenwoordig als een trein. Mensen willen di rect actie en emotie. Ze willen direct bij de lurven gegrepen worden. Dat moet het toneel ook bieden. Dat mensen denken: hé, wat gebeurt er nü weer? Zorg dat het publiekzich dót blijft af vragen. Dat het op het puntje van zijn stoel zit." Nico de Boer Peter Faber speelt Caveman, plei dooi voor de holenman - vandaag Stadsschouwburg De Maagd Ber gen op Zoom, morgen in de Stads schouwburg Middelburg Stads schouwburg; voorts 8 en 9 april in Chassé Breda, 10 april De Nobelaer Etten-Leur. foto Yvonne van den Hurk/GPD Peter Faber: „We moeten af van het cliché van de holenman, van de bruut, die er alleen maar op losslaat." y oor 'Miss Saigon' werden de Aziaten uit de Filippijnen gehaald en bij 'Aida' zit ten nogal wat 'Nubiërs' met een Ameri cans paspoort. Voor The Lion King echter zoekt Joop van den Ende talent in de ge- «kurde gemeenschappen van Amsterdam, ten Haag, Rotterdam en Utrecht Met spe cie cursussen worden ze dan klaarge stoomd voor de echte audities. plannen om vooral op eigen Hollandse ptem naar gekleurd musicaltalent te zoe- cn, bestonden al bij Joop van den Ende Jteaterproducties, maar het televisiepro- Stomnia 'Idols' opende nog wel een paar f*"m Lieve hemel, wat een ongelooflijk ta lent van zestien, achttien jaar loopt hier 'jflWeet d'rccteur Erwin van Lambaart en maar dat we met het opschrijfboek je'naast ons hebben zitten kijken en dat onze ^gafdeling contact met wat mensen opnemen Er zaten heel wat donkere ensen in 'Idols' waar we graag een babbel- King"00 w'"en maken voor The Lion ^anl Voor de Disney-musical The Lion n8 - reeds een enorme hit in New York, The Lion King Londen, Tokio en Hamburg - heeft Van den Ende behoefte aan gekleurd talent. „Het verhaal speelt in Afrika, dus hebben we donkere of donker getinte mensen nodig, dik 45 man die kunnen zingen, dansen en acteren. Natuurlijk kan je mensen heel goed donker schminken, maar daarmee krijgen ze nog niet die specifieke soul in hun stem, datrootsgeluid." En dus zoekt Erwin van Lambaart met zijn medewerkers het nu in de gekleurde ge meenschapen van de grote steden,We heb ben vroeger in de musical 'Fame' een vrouw gehad, die speelde de rol van lerares. Een volkomen onbekende vrouw. Ze werkte bij American Express en woonde in de Bijlmer Dat bleek een geweldige gospelzangeres. Zo lopen er natuurlijk meer mensen in dit land rond. Vergeet niet dat Carolina Dijkhuizen, één van onze drie Aida 's, ook uit het niets te voorschijn is gekomen Nu is het moeilijk zoeken in het niets. Van daar dat Joop van den Ende Theaterproduc ties deze maand - op 17 en 18 januari om precies te zijn - speciale vooraudities houdt, waar beginnend talent met een getinte of donkere huidskleur zich kan bewijzen. Afrikaans, Surinaams - Creools of Hindoe- staans, dat maakt niet uit. Het gaat om het talent, de zang, het ntme en 'de soul' En vanaf de leeftijd van 18 jaar, dat wel Een soort musical-idols dus? „Nee", zegt Erwin van Lambaart stellig. „Wij zijn niet op zoek naar een idool Wij zoeken gewoon goede theatermensen. We hebben wel door 'Idols' een beeld gekregen dat er veel meer talent rondloopt dan we ons bewust waren. En we willen nu ook graag aan Disney laten zien dat we goed in staat zijn om in Neder land mensen te vinden die de cast van The Lion King kunnen vormen." „De mensen die wij selecteren krijgen een paar weken lang op onze kosten diverse workshops: dansen, zingen, bewegen, logo pedie, ademhalingstechnieken en acteren. Het kost ze zelf niets. Wij betalen die lessen. In principe doen we die workshops in Am sterdam, maar als we heel veel kandidaten uit Den Haag of Utrecht krijgen, is het wel licht handiger om de lessen ook daar te gaan doen Dat moeten we afwachten." In een paar weken tijd moeten de getalenteerde kandidaten worden klaargestoomd voor de echte audities. Daar wordt bepaald wie uit eindelijk een plek in het ensemble krijgt Voor de hoofdrollen wordt inmiddels al apart geworven onder mensen die hun spo ren in de musicalwereld reeds hebben ver diend. Waar een rol in The Lion King overigens al niet toe kan leiden, bewees in 1997 de Ame rikaanse predikantsdochter Heather Head- ley. Zij speelde de leeuwin Nala en kreeg nog geen jaar later de titelrol aangeboden in Ai da. wat haar uiteindelijk een Tony Award opleverde. Vandaag de dag is zij een ster op Broadway en onlangs bracht ze haar eigen R &B-album uit 'This is who I am' en toert ze met een eigen show door de Verenigde Sta ten. Voorlopig zullen de Nederlandse wilde die ren in The Lion King nog wat geduld moeten hebben alvorens ze het podium kunnen be klimmen. The Lion King gaat pas in de eer ste helft van 2004 zijn Nederlandse premiè re in Scheveningen beleven. Voorlopig trekt Aida daar nog steeds volle zalen, maar als die musical gaandeweg dit jaar raakt uitge speeld, zal er voor pakweg een half jaar een andere musical in het Circustheater komen. Erwin van Lambaart „We hebben nog niet definitief uitgemaakt wat dat gaat worden. We kijken tegenwoordig natuurlijk ook wat we aan eigen shows in Duitsland hebben staan. Niet dat we die Duitse cast hierheen zullen halen, maar je bespaart enorme kos ten als je de decors, kostuums, pruiken, zeg maar de hardware van een productie, zo over kan zetten." Op speculaties dat oude successen als Cats of The Phantom of the Opera tijdelijk zou terugkeren, wil Van Lambaart niet ingaan. „We beslissen over een paar weken wat het wordt." Coos Versteeg Aanmeldingen voor de audities voor The Lion King-vooropleiding uitsluitend schriftelijk met duidelijke vermelding van naam, adres en tele foonnummer naar; Joop van den Ende Theater producties, Postbus 75177, 1070 AD Amsterdam onder vermelding van 'vooropleiding The Lion King' of faxen naar (020) 3052 612 ook o.v.v. 'vooropleiding The Lion King' of mailen naar lionking&gtageholding.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 21