Loodsbegeleidling komt in gevaar PZC Oppaissen met fiets op het dak Wij doen straks het licht uit Schelde moet verder kijken dan marine 13 Onzekerheid over toekomst bedreig? gidsen grote schepen op Westerschelde Nieuwe kansen voor Kruiningen-Perkpolder vrijdag 10 januari 2003 Hnnr Ben Jansen BANTWERPEN - Op de Wester schelde zijn in de toekomst te I weinig loodsen beschikbaar oin grote containerschepen te bege leiden als de Nederlandse en de Vlaamse overheid het loodswe zen niet voldoende zekerheden voor de toekomst bieden. I De loodsdiensten kunnen zon- derzicht op hun ontwikkelings- I mogelijkheden niet investeren in opleiding en training van nieuwe loodsen en in de aan schaf van materieel. Deze boodschap spraken voor zitter G. van Rooij van het Loodswezen in Zeeland en di recteur J. D'Havé van het Vlaamse Loodswezen gisteren uit tijdens de gezamenlijke i nieuwjaarsreceptie van beide loodsdiensten in Antwerpen. Het was de eerste keer dat het Nederlands en het Vlaams k loodswezen zo'n bijeenkomst hielden. Volgens Van Rocij kan de gezamenlijke receptie wor den beschouwd als een signaal dat de Zeeuwse en Vlaamse loodsen goed op dreef zijn met hun samenwerking. Die samenwerking, onder streepte Van Rooij, is van groot belang, gezien de ontwikkelin gen in de verschillende havens. Hij somde op: het Deurganck- dok in Antwerpen, het Kluizen dok in Gent, de uitbreiding bij Dow in Terneuzen en de Wester schelde Container Terminal Dat zijn projecten die bedoeld zijn voor grote schepen. Het duurt tien jaar - het streven is dat terug te brengen tot acht jaar - voordat een loods zo ver is dat hij de grootste contai nerschepen en bulkcarriers mag begeleiden. Kandidaten Probleem daarbij is dat het zo wel in Nederland als in Vlaan deren moeite begint te kosten nieuwe loodsen te vinden. Vol gens Van Rooij is de wachtlijst waarop de namen van aspirant- loodsen staan, in Nederland goeddeels verdwenen. D'Havé vertelde dat in Vlaanderen voor vijftig vacatures maar dertig kandidaten konden worden ge worven. In het Scheldegebied zijn 450 loodsen actief. Nu zou een aantal van 500 al welkom zijn en met de verwachte toena me van de scheepvaart klemt de behoefte aan uitbreiding van het loodsenkorps des te sterker In dit licht is vanuit het Loods wezen Scheldemonden voort durend bezorgdheid geuit over het plan van de minister van Verkeer en Waterstaat, markt werking in deze branche in te voeren. Concurrentie leidt tot lagere tarieven, was de redene ring. De Zeeuwse loodsen heb ben zich hier steeds tegen ver zet. Een Nederlandse loods is een zelfstandig ondernemer die met zijn collega's een maat schap heeft gevormd. Die ver enigde loodsen willen wel geld steken in de toekomst van hun bedrijf, maar voelen weinig voor investeringen als de kans bestaat dat de loodstaak aan een concurrent wordt gegund. Swath Samenwerking is het alterna tief voor marktwerking. De af gelopen jaren hebben de Zeeuwse en de Vlaamse loodsen daar veel werk van gemaakt. Voorbeelden: een gezamenlijk systeem waarmee reders en scheepsagenten een loods kun nen bestelleneen proef met zeer nauwkeurige, handzame plaatsbepalingsaparatuur en een gezamenlijk onderzoek naar nieuwe loodsboten. Wat dit laatste betreft gaan de ge dachten uit naar schepen van het swath-type. Schepen naar dit ontwerp worden ook ge bouwd voor de fiets-voetveer- dienst Vlissingen-Breskens. Van Rooij en D'Havé hebben dit jaar hun visie op de toekomst van het loodswezen en de dienstverlening voorgelegd aan havenbeheerders en onderne mers en aan de Nederlandse en Vlaamse overheid. Van Rooij vertelde dat hij bij minister R. de Boer van Verkeer en Water staat het begin van de opvatting bespeurde dat marktwerking voor het loodswezen in het Scheldegebied misschien toch niet de beste oplossing is. Anita Hoenderkamp en Jacqueline Janssens. foto Peter Nicolai door Wout Barelnan TERNEUZEN - „Wei make nooit voute", luidt de me dedeling op de deur van de afdeling documentenbeheer in het kantoor van Kombinatie Middelplaat Wester schelde (KMW) op het grotendeels ontmantelde bouw terrein in Terneuzen. Wie er binnenstapt, waant zich in de dierenwereld. Geen stukje muur of er hangt wel een uitgeknipt plaatje van een hond, een kat, puppies of beren. ,,Ja, wij zijn nu eenmaal enorme dierenliefhebbers", grinniken chef Anita Hoenderkamp (een Haagse, die eerst in Terneu zen woonde en nu in Sas van Gent) en Jacqueline Jans sens, een ras-Temeuzense, die uitweek naar Hulst. Ani ta begon in juli '98 bij KMW, Jacqueline volgde in maart '99. Hun werk: registreren, distribueren, archiveren en bewaken van alle technische documenten. De afgelo pen jaren verwerkten ze 54.000 berichten en documen ten, kopieerden ze en stuurden ze naar de direct betrok kenen binnen KMW zelf, maar ook naar de Bouwdienst en de NV Westerscheldetunnel én de onderaannemers. Saai werk? „Helemaóal niet", verzekeren de documen talisten in koor. „Er zit zo ontzettend veel variatie in dit werk. We letten op alles en trekken direct aan de bel als zaken niet kloppen, stukken niet compleet zijn en der gelijke. Het is ook vaak stressen, maar daar hebben wij geen moeite mee." Anita wordt door Jacqueline liefdevol omschreven als de 'systeemsmurf'. Ze knikt: „Dat is zo. Ik kan je niet zeggen hoeveel voldoening het geeft om een systeem op te zetten, waarin je zelf alles precies weet terug te vin den. Als hier iemand binnenstapt en om een bepaald do cument vraagt, valt hun mond open als ik direct weet waar ik dat moet zoekenDat is de kick.De twee vinden het werken in de bouw'hartstikke'leuk. Anita: „Werkje op een bank. dan is het heel formeel allemaal en spreek je elkaar met 'u'aan." Jacqueline: „Hier is een ontspan nen werksfeer; iedereen gaat kameraadschappelijk met elkaar om. En iedereen kent iedereen De twee blijven nog in dienst van KMW tot 31 juli. „Waarschijnlijk zijn we de laatsten. Wij doen straks met z'n tweetjes het licht uitEn wat ze ook heel leuk vindendat twee dwarsver bindingen naar hen genoemd zijn. Nummer 17 heet Jac queline, nummer 22 Anita. Op de kalender 2003 va n het Nederlands Loodswezen is al een voorschot genomen op de gezamenlijke aanschaf van loodsboten van het swath-type door de Zee uwse en Vlaamse loodsen. tekening Marcus Sanders door Jeffrey Kutterink VLISSINGEN - De Ko ninklijke Schelde Groep (KSG) in Vlissinigen moet blijven zoeken naar andere op drachten dan de bouw van marineschepen Door de veranderingen in het internationa le politieke klimaat maak t, defensie een om slag mee die onherroepeli jk effect heeft op de KSG. Om te zorgen da t niet veel banen verloren gaan, moet de wei f aandacht geven aan het om- en bijscholen /an werknemers. Dat is de boodschap die e en delegatie van (kandidaat) PvdA-Tweede-Kamerleden gisteren meegaf aan de ondernemingsraad en directie van de KSG. De delegatie kon op wagen vanuit de OR niet toezeggen dat de partij zich zal inzetten voor het stimuleren van meer defensie-orders voor de KSG. „Na de val van de Berli jnse Muur is de taak stelling van defensie veranderd", zei Twee de-Kamerlid G. van Heteren. „Datbetekent niet alleen bezuinigen op defensie, maar ook een andere invulling geven aan de ta ken." De PvdA-delegatie kreeg van de OR-leden en de directie te horen dat het bedrijf er alles aan doet om de ontwikkelingen te volgen 'De KSG verandert steeds meer van een doe- in een denk-bedrijf' en er is aandacht voor om- en bijscholing, was de boodschap. Er worden superjachten gebouwd en repa- ratiewerf de Scheldepoort richt zich ook steeds meer op het ombouwen van schepen. KSG-directeur R. Berkvens greep de gele genheid aan om te pleiten voor behoud van de scheepsbouwindustrie in Nederland. „Het gaat niet alleen om orders. Het gaat juist om behoud van de kennisinfrastruc tuur. Behoud daarvan is belangrijk voor de internationale positie van Nederland □oai door Ben Jansen BORSSELE - Het is oppasse n geblazen voor automobiliste n die met een fiets, een skibox of een andere last op het dak va n hun personenauto door de Wes terscheldetunnel willen rijden De kans bestaat dat ze bij de on bemande tolpoorten te veel moeten betalen. Het systeem dat lengte en hoogte van de p; ïs- serende voertuigen meet om te bepalen in welke tariefklasse ze vallen, kan niet in alle gevallt -n een onderscheid maken tussen een kleine vrachtwagen en een personenauto met bagage op b et dak. Dat betekent dat een rit door de tunnel aanmerkelijk duurder kan uitvallen. Een bestuurder van een personenauto is zonde r abonnement vier euro, of met abonnement drie euro kwijt. Beschouwt het meetsysteem het voertuig evenwel als een kleine vrachtwagen, dan wordt het ta - rief vijftien euro zonder abon nement of 11,25 euro met. Volgens Willem Peiger, project leider tolinning van de NV Wes terscheldetunnel, hebben alle tolinningssystemen moeite met het foutloos herkennen van een personenauto metdaklast. „Dat is geen probleem waar we alleen hier mee kampen Het systeem kijkt nu eenmaal of het hoogste punt van een passerend voertuig onder of boven tweeënhalve meter ligt." Wie met een fiets of andere ba gage op de auto het tolplein na dert, doet er daarom verstandig aan een bemande tolpoort te kiezen. De tolgaarder kan dan, als dat nodig is, meteen het door het meetsysteem gesuggereerde tarief corrigeren. Met borden bij de nadering van het tolplein zal de NV Westerscheldetunnel haar klanten hier op wijzen Bestuurders die toch een tol poort hebben gekozen zonder tolgaarder, kunnen op een op lichtend scherm bij de slagboom zien hoe het tolinningssysteem hun voertuig beoordeelt. Resul teert dat in een verkeerde cate gorie en daarmee in een te hoog tarief, dan kunnen ze via een in tercom contact zoeken met de tolgaarder en correctie vragen. Ook klanten die zich na de pas sage van de tol of mogelijk zelfs pas thuis realiseren dat ze te veel hebben betaald, kunnen nog om aanpassing verzoeken. De NV Westerscheldetunnel be waart drie maanden lang de beelden van de camera's die bij de tolpoorten staan opgesteld Na controle daarvan, om te zien of een auto met een opgegeven kenteken inderdaad een fiets of een ander hoog voorwerp op het dak had, volgt alsnog terugbe taling. Peiger gaat ervan uit dat dit voorshands kosteloos ge beurt. „We zullen moeten af wachten hoe groot het aantal gevallen is waarin we achteraf moeten terugbetalen. Dat vergt enige rompslomp. Misschien moeten we besluiten daarvoor een vergoeding in rekening te brengen." Medewerkers van leveranciers en installateurs zijn druk bezig de apparatuur voor hoogte- en lengtemeting, de registratie van de T-tags van abonnementhou ders en het bedieningssysteem in de tolhuisjes aan te sluiten Daarbij moeten alle zeilen wor den bijgezet, omdat het er een jaar geleden nog naar uitzag dat de tunnel pas eind 2003 zou worden opgeleverd. Om enigs zins beschut tegen weer en wind te werken, is om het tolhuizen- complex een grote tent ge bouwd. met aparte vertrekken voor elke tolpoort. Straalka- chels proberen er de tempera tuur boven nul te houden Nieuwe site Zeeuwse Bibliotheek MIDDELBURG - Jeltje van Nieuwenhoven. oud-bibliothe caresse en lid van de Tweede Kamer voor de PvdA, heeft giste ren in Middelburg de vernieuwde site van de Zeeuwse Biblio theek www.zeeuwsebibliotheek.nlgeopend. Daarop staan twee bijzondere aanvullingen: de Beeldbank Zeeland en Poë zie op Kennisnet. De Beeldbank Zeeland is een direct toegan kelijk fotoarchief van en over Zeeland, met 72.000 foto's - on dermeer uit archieven van de PZEM, de PZC en de provincie - en 6000 affiches. Vanaf volgende maand maakt de Zeeuwse Bibliotheek ook de eigen collectie prentbriefkaarten via de beeldbank toegankelijk. Poëzie op Kennisnet is bedoeld voor het voortgezet onderwijs. Op deze in Zeeland ontwikkelde si te staan honderd gedichten (waarvan 25 met geluidsfragmen ten) met bijbehorende informatie en opdrachten Geld voor woonzorgcentra VLISSINGEN - Vijf woonzorgcomplexen in Zeeland hebben extra geld gekregen van het Rijk voor gezamenlijke voorzie ningen bij de woningen. Het gaat om geld uit de pot van 25 miljoen euro die de ministeries VROM en VWS verdelen in de Tijdelijke woonzorgstimuleringsregeling. De regeling moet bevorderen dat nieuwe woonzorgcentra, waar ouderen en gehandicapten kunnen wonen met gebruik making van verzorgingsdiensten en gezamelijke voorzienin gen, sneller van de grond komen. De hoge kosten belemmeren nog vaak de ontwikkeling van nieuwe woonzorgcentra.De grootste som, 347 000 euro, gaat naar de zorgwoningen die Woningstichting Hulst in 2004 in de Korte Bellingstraat in Hulst wil hebben staan. l'Escaut Woonservice krijgt 68.000 euro voor de verbouwing van het voormalige gemeentehuis in Koudekerke tot tien appartementen voor verstandelijk ge handicapten. Stichting Clavis in Terneuzen krijgt 37.000 euro voor woonzorgcentrum Ter Veste, dat ontwikkeld wordt in twee flats aan de Diepenbrockstraat. Stichting Woongoed Middelburg krijgt 151.000 euro voor de woonzorgcomplex De Haagbeuk en 180.000 voor Hof ter Veste II Beslag op schepen opgeheven VLISSINGEN - De Unie van Redding en Sleepdienst (URS) kan weer beschikken over het bergingsvaartuig Onrust en de sleepboot Scheldepoort IV. Het beslag dat een werknemer van het opgeheven bergingsbedrijf Van den Akker in Vlissingen op beide schepen heeft laten leggen, is opgeheven. Dat is ge beurd nadat URS een bankgarantie heeft afgegeven De werknemer wenst geen gebruik te maken van het aanbod in dienst te komen van URS in Antwerpen, omdat naar zijn mening de Belgische arbeidsvoorwaarden en sociale voorzie ningen ongunstiger zijn dan de Nederlandse, die tot dusver voor hem van toepassing waren. Hij liet beslag op de Onrust en de Scheldepoort IV leggen om zijn financiële aanspraken jegens URS veilig te stellen. Dat deed hij omdat Van den Ak ker, onderdeel van URS, de afgelopen jaren verlies leed. Cursus voor tandartsassistenten GOES - ROC Zeeland begint vandaag bij de afdel ing Ter Wel le in Goes met de eerste cursus Preventieassistentie voor tandartsassistenten. De assistenten, die al in een praktijk werkzaam moeten zijn, kunnen een aantekening behalen op het gebied van tandheelkundige preventie en mondhygiëne. De vijf deelnemende assistenten leren in acht cursusdagen handelingen zoals het verwijderen van tandsteen, polijsten en het geven van een fluorbehandeling. De tandartsen bij wie de assistenten werken, volgen ook een aantal cursusonderdelen om de taken op een verantwoorde manier over te dragen. tunnelgangen klaar door Wout Bareman PERKPOLDER - Alexander de Vries van rederij Denick in Ter neuzen gaat zo snel mogelijk praten met 'politiek Hulst' over zijn plannen om een fiets-voet- veer te onderhouden tussen Perkpolderen kruiningen. „Na de eerste besprekingen, vorig jaar, met burgemeester Voge laarvan Hontenisse achtte ik de kans van slagen uiterst klein. Maar plotseling lijkt het tij te keren." Rederij Denick verzorgt het hele jaar door rondvaarten met de Stad Terneuzen op het Kanaal Gent-Terneuzen en in de zomer maanden vaart De Vries heen en weer tussen Terneuzen en Hoe- dekenskerke. Begin vorig jaar diende hij een uitgewerkt plan in bij burgemeester Vogelaar en diens collega Verbree van Rei- merswaal voor een fiets-voet- veerdienst ter vervanging van het PSD-veer Kruiningen- Perkpolder. „Dat plan staat nog steeds overeind Ik kan drie overtochten per dag garanderen met een schip dat een capaciteit heeft van 125 passagiers. Maar dan moet de overheid wél finan cieel over de brug komen. De twee gemeenten hadden, vertel de ze vorig jaar, weinig geld be schikbaar en de provincie wees het plan al direct af. Onlangs heb ik informeel nog eens met de gedeputeerden Hennekeij en Van Zwieten gepraat en die voelden er nog steeds niets voor Nou, het is simpel: geen geld, geen f iets-voet veer." Nu de Hulstenaar A. Broekmans een actie is gestart om dat veer (desnoods via de Nationale Om budsman en andere instanties) tóch in de vaart te krijgen en de voltallige gemeenteraad van het nieuwe Hulst die actie onder steunt, heeft De Vries weer hoop. „Alzullen.naastde finan ciën, nog tal van zaken geregeld moeten worden. Een afvaart uit de huidige veerhaven in Perk- polder kunnen we vergeten. De ponton die daar lag en die we eventueel als opstapplaats had den kunnen gebruiken, is in middels door Rijkswaterstaat weggehaald. En trouwens, de kans is erg groot dat die veerha ven een heel andere bestemming krijgt. Walsoorden is een goed alternatief, al moeten daar ook de nodige laad- en losvoorzie- ningen worden getroffen." Gaat alles door, dan wil De Vries een nieuw schip aanschaffen voor de veerdienst. „Nou ja, nieuw. Ik kan de eerste maanden wel va ren met de Stad Terneuzen, maar die heb ik in het zomersei zoen nodig voor andere zaken. Ik heb wel een ander schip op het oog, dus dat hoeft geen pro bleem te zijn." Voor een zomerdienst tussen Kruiningen en Perkpolder, als een soort aanhangsel van 'Rondje met een pontje'voelt de Terneuzense reder niets. „Nee, als daarvoor wordt gekozen, haak ik af. Dat moet een ander dan maar doen." Hij steunt de actie van Broekmans onvoor waardelijk „Want het is toch van de gekke dat de provincie dit plan afwijst op basis van ver ouderd cijfermateriaal uit 1987." Expositie over verdwijnen veerboten VLISSINGEN - De Vlis- singse galerie Kunst'ique heeft een aantal Zeeuwse kunstenaars gevraagd werk te maken over het verdwijnen van de veer boten uit Zeeland. Met het werk dat zij inle veren wordt een expositie ingericht die op 25 febru ari begint De kunstwer ken rondom het afscheid van de PSD zijn de hele maand maart in Kunst'i que te bezichtigen. Galeriehouder Frank Bol- lebakker heeft een bijdra ge gevraagd aan onder anderen Henk Glerum, Catherina van Loenhout (Toos van Agtmaal), Rijk Grisel, Pieter Boer en Ed win Parée. Zelf exposeert hij foto's over het onder werp. „Eerder heb ik een groepsexpositie gemaakt over het thema koeien", verklaart Bollebakker „Dat is me goed bevallen. Voorde maand maart leek het afscheid van de veer boten mij het best denk bare thema. Kunstenaars mogen er vrij mee om gaan. Als hun werken maar op één of andere ma nier een relatie hebben met de PSD." Vliii TA1X Eif?r£ Ondanks de kou wordt er druk gewerkt aan de installatie van het tolsysteem. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 13