Loodsbegeleidling komt in gevaar
PZC
Oppaissen met fiets op het dak
Wij doen straks
het licht uit
Schelde moet verder kijken dan marine
13
Onzekerheid over toekomst bedreig? gidsen grote schepen op Westerschelde
Nieuwe kansen voor
Kruiningen-Perkpolder
vrijdag 10 januari 2003
Hnnr Ben Jansen
BANTWERPEN - Op de Wester
schelde zijn in de toekomst te
I weinig loodsen beschikbaar oin
grote containerschepen te bege
leiden als de Nederlandse en de
Vlaamse overheid het loodswe
zen niet voldoende zekerheden
voor de toekomst bieden.
I De loodsdiensten kunnen zon-
derzicht op hun ontwikkelings-
I mogelijkheden niet investeren
in opleiding en training van
nieuwe loodsen en in de aan
schaf van materieel.
Deze boodschap spraken voor
zitter G. van Rooij van het
Loodswezen in Zeeland en di
recteur J. D'Havé van het
Vlaamse Loodswezen gisteren
uit tijdens de gezamenlijke
i nieuwjaarsreceptie van beide
loodsdiensten in Antwerpen.
Het was de eerste keer dat het
Nederlands en het Vlaams
k loodswezen zo'n bijeenkomst
hielden. Volgens Van Rocij kan
de gezamenlijke receptie wor
den beschouwd als een signaal
dat de Zeeuwse en Vlaamse
loodsen goed op dreef zijn met
hun samenwerking.
Die samenwerking, onder
streepte Van Rooij, is van groot
belang, gezien de ontwikkelin
gen in de verschillende havens.
Hij somde op: het Deurganck-
dok in Antwerpen, het Kluizen
dok in Gent, de uitbreiding bij
Dow in Terneuzen en de Wester
schelde Container Terminal
Dat zijn projecten die bedoeld
zijn voor grote schepen. Het
duurt tien jaar - het streven is
dat terug te brengen tot acht
jaar - voordat een loods zo ver is
dat hij de grootste contai
nerschepen en bulkcarriers mag
begeleiden.
Kandidaten
Probleem daarbij is dat het zo
wel in Nederland als in Vlaan
deren moeite begint te kosten
nieuwe loodsen te vinden. Vol
gens Van Rooij is de wachtlijst
waarop de namen van aspirant-
loodsen staan, in Nederland
goeddeels verdwenen. D'Havé
vertelde dat in Vlaanderen voor
vijftig vacatures maar dertig
kandidaten konden worden ge
worven. In het Scheldegebied
zijn 450 loodsen actief. Nu zou
een aantal van 500 al welkom
zijn en met de verwachte toena
me van de scheepvaart klemt de
behoefte aan uitbreiding van
het loodsenkorps des te sterker
In dit licht is vanuit het Loods
wezen Scheldemonden voort
durend bezorgdheid geuit over
het plan van de minister van
Verkeer en Waterstaat, markt
werking in deze branche in te
voeren. Concurrentie leidt tot
lagere tarieven, was de redene
ring. De Zeeuwse loodsen heb
ben zich hier steeds tegen ver
zet. Een Nederlandse loods is
een zelfstandig ondernemer die
met zijn collega's een maat
schap heeft gevormd. Die ver
enigde loodsen willen wel geld
steken in de toekomst van hun
bedrijf, maar voelen weinig
voor investeringen als de kans
bestaat dat de loodstaak aan
een concurrent wordt gegund.
Swath
Samenwerking is het alterna
tief voor marktwerking. De af
gelopen jaren hebben de
Zeeuwse en de Vlaamse loodsen
daar veel werk van gemaakt.
Voorbeelden: een gezamenlijk
systeem waarmee reders en
scheepsagenten een loods kun
nen bestelleneen proef met zeer
nauwkeurige, handzame
plaatsbepalingsaparatuur en
een gezamenlijk onderzoek
naar nieuwe loodsboten. Wat
dit laatste betreft gaan de ge
dachten uit naar schepen van
het swath-type. Schepen naar
dit ontwerp worden ook ge
bouwd voor de fiets-voetveer-
dienst Vlissingen-Breskens.
Van Rooij en D'Havé hebben dit
jaar hun visie op de toekomst
van het loodswezen en de
dienstverlening voorgelegd aan
havenbeheerders en onderne
mers en aan de Nederlandse en
Vlaamse overheid. Van Rooij
vertelde dat hij bij minister R.
de Boer van Verkeer en Water
staat het begin van de opvatting
bespeurde dat marktwerking
voor het loodswezen in het
Scheldegebied misschien toch
niet de beste oplossing is.
Anita Hoenderkamp en Jacqueline Janssens.
foto Peter Nicolai
door Wout Barelnan
TERNEUZEN - „Wei make nooit voute", luidt de me
dedeling op de deur van de afdeling documentenbeheer
in het kantoor van Kombinatie Middelplaat Wester
schelde (KMW) op het grotendeels ontmantelde bouw
terrein in Terneuzen.
Wie er binnenstapt, waant zich in de dierenwereld.
Geen stukje muur of er hangt wel een uitgeknipt plaatje
van een hond, een kat, puppies of beren. ,,Ja, wij zijn nu
eenmaal enorme dierenliefhebbers", grinniken chef
Anita Hoenderkamp (een Haagse, die eerst in Terneu
zen woonde en nu in Sas van Gent) en Jacqueline Jans
sens, een ras-Temeuzense, die uitweek naar Hulst. Ani
ta begon in juli '98 bij KMW, Jacqueline volgde in maart
'99. Hun werk: registreren, distribueren, archiveren en
bewaken van alle technische documenten. De afgelo
pen jaren verwerkten ze 54.000 berichten en documen
ten, kopieerden ze en stuurden ze naar de direct betrok
kenen binnen KMW zelf, maar ook naar de Bouwdienst
en de NV Westerscheldetunnel én de onderaannemers.
Saai werk? „Helemaóal niet", verzekeren de documen
talisten in koor. „Er zit zo ontzettend veel variatie in dit
werk. We letten op alles en trekken direct aan de bel als
zaken niet kloppen, stukken niet compleet zijn en der
gelijke. Het is ook vaak stressen, maar daar hebben wij
geen moeite mee."
Anita wordt door Jacqueline liefdevol omschreven als
de 'systeemsmurf'. Ze knikt: „Dat is zo. Ik kan je niet
zeggen hoeveel voldoening het geeft om een systeem op
te zetten, waarin je zelf alles precies weet terug te vin
den. Als hier iemand binnenstapt en om een bepaald do
cument vraagt, valt hun mond open als ik direct weet
waar ik dat moet zoekenDat is de kick.De twee vinden
het werken in de bouw'hartstikke'leuk. Anita: „Werkje
op een bank. dan is het heel formeel allemaal en spreek
je elkaar met 'u'aan." Jacqueline: „Hier is een ontspan
nen werksfeer; iedereen gaat kameraadschappelijk met
elkaar om. En iedereen kent iedereen De twee blijven
nog in dienst van KMW tot 31 juli. „Waarschijnlijk zijn
we de laatsten. Wij doen straks met z'n tweetjes het licht
uitEn wat ze ook heel leuk vindendat twee dwarsver
bindingen naar hen genoemd zijn. Nummer 17 heet Jac
queline, nummer 22 Anita.
Op de kalender 2003 va n het Nederlands Loodswezen is al een voorschot genomen op de gezamenlijke aanschaf van loodsboten van het
swath-type door de Zee uwse en Vlaamse loodsen. tekening Marcus Sanders
door Jeffrey Kutterink
VLISSINGEN - De Ko ninklijke Schelde
Groep (KSG) in Vlissinigen moet blijven
zoeken naar andere op drachten dan de
bouw van marineschepen
Door de veranderingen in het internationa
le politieke klimaat maak t, defensie een om
slag mee die onherroepeli jk effect heeft op
de KSG. Om te zorgen da t niet veel banen
verloren gaan, moet de wei f aandacht geven
aan het om- en bijscholen /an werknemers.
Dat is de boodschap die e en delegatie van
(kandidaat) PvdA-Tweede-Kamerleden
gisteren meegaf aan de ondernemingsraad
en directie van de KSG. De delegatie kon op
wagen vanuit de OR niet toezeggen dat de
partij zich zal inzetten voor het stimuleren
van meer defensie-orders voor de KSG.
„Na de val van de Berli jnse Muur is de taak
stelling van defensie veranderd", zei Twee
de-Kamerlid G. van Heteren. „Datbetekent
niet alleen bezuinigen op defensie, maar
ook een andere invulling geven aan de ta
ken."
De PvdA-delegatie kreeg van de OR-leden
en de directie te horen dat het bedrijf er alles
aan doet om de ontwikkelingen te volgen
'De KSG verandert steeds meer van een
doe- in een denk-bedrijf' en er is aandacht
voor om- en bijscholing, was de boodschap.
Er worden superjachten gebouwd en repa-
ratiewerf de Scheldepoort richt zich ook
steeds meer op het ombouwen van schepen.
KSG-directeur R. Berkvens greep de gele
genheid aan om te pleiten voor behoud van
de scheepsbouwindustrie in Nederland.
„Het gaat niet alleen om orders. Het gaat
juist om behoud van de kennisinfrastruc
tuur. Behoud daarvan is belangrijk voor de
internationale positie van Nederland
□oai
door Ben Jansen
BORSSELE - Het is oppasse n
geblazen voor automobiliste n
die met een fiets, een skibox of
een andere last op het dak va n
hun personenauto door de Wes
terscheldetunnel willen rijden
De kans bestaat dat ze bij de on
bemande tolpoorten te veel
moeten betalen. Het systeem
dat lengte en hoogte van de p; ïs-
serende voertuigen meet om te
bepalen in welke tariefklasse ze
vallen, kan niet in alle gevallt -n
een onderscheid maken tussen
een kleine vrachtwagen en een
personenauto met bagage op b et
dak.
Dat betekent dat een rit door de
tunnel aanmerkelijk duurder
kan uitvallen. Een bestuurder
van een personenauto is zonde r
abonnement vier euro, of met
abonnement drie euro kwijt.
Beschouwt het meetsysteem het
voertuig evenwel als een kleine
vrachtwagen, dan wordt het ta -
rief vijftien euro zonder abon
nement of 11,25 euro met.
Volgens Willem Peiger, project
leider tolinning van de NV Wes
terscheldetunnel, hebben alle
tolinningssystemen moeite met
het foutloos herkennen van een
personenauto metdaklast. „Dat
is geen probleem waar we alleen
hier mee kampen Het systeem
kijkt nu eenmaal of het hoogste
punt van een passerend voertuig
onder of boven tweeënhalve
meter ligt."
Wie met een fiets of andere ba
gage op de auto het tolplein na
dert, doet er daarom verstandig
aan een bemande tolpoort te
kiezen. De tolgaarder kan dan,
als dat nodig is, meteen het door
het meetsysteem gesuggereerde
tarief corrigeren. Met borden bij
de nadering van het tolplein zal
de NV Westerscheldetunnel
haar klanten hier op wijzen
Bestuurders die toch een tol
poort hebben gekozen zonder
tolgaarder, kunnen op een op
lichtend scherm bij de slagboom
zien hoe het tolinningssysteem
hun voertuig beoordeelt. Resul
teert dat in een verkeerde cate
gorie en daarmee in een te hoog
tarief, dan kunnen ze via een in
tercom contact zoeken met de
tolgaarder en correctie vragen.
Ook klanten die zich na de pas
sage van de tol of mogelijk zelfs
pas thuis realiseren dat ze te
veel hebben betaald, kunnen
nog om aanpassing verzoeken.
De NV Westerscheldetunnel be
waart drie maanden lang de
beelden van de camera's die bij
de tolpoorten staan opgesteld
Na controle daarvan, om te zien
of een auto met een opgegeven
kenteken inderdaad een fiets of
een ander hoog voorwerp op het
dak had, volgt alsnog terugbe
taling. Peiger gaat ervan uit dat
dit voorshands kosteloos ge
beurt. „We zullen moeten af
wachten hoe groot het aantal
gevallen is waarin we achteraf
moeten terugbetalen. Dat vergt
enige rompslomp. Misschien
moeten we besluiten daarvoor
een vergoeding in rekening te
brengen."
Medewerkers van leveranciers
en installateurs zijn druk bezig
de apparatuur voor hoogte- en
lengtemeting, de registratie van
de T-tags van abonnementhou
ders en het bedieningssysteem
in de tolhuisjes aan te sluiten
Daarbij moeten alle zeilen wor
den bijgezet, omdat het er een
jaar geleden nog naar uitzag dat
de tunnel pas eind 2003 zou
worden opgeleverd. Om enigs
zins beschut tegen weer en wind
te werken, is om het tolhuizen-
complex een grote tent ge
bouwd. met aparte vertrekken
voor elke tolpoort. Straalka-
chels proberen er de tempera
tuur boven nul te houden
Nieuwe site Zeeuwse Bibliotheek
MIDDELBURG - Jeltje van Nieuwenhoven. oud-bibliothe
caresse en lid van de Tweede Kamer voor de PvdA, heeft giste
ren in Middelburg de vernieuwde site van de Zeeuwse Biblio
theek www.zeeuwsebibliotheek.nlgeopend. Daarop staan
twee bijzondere aanvullingen: de Beeldbank Zeeland en Poë
zie op Kennisnet. De Beeldbank Zeeland is een direct toegan
kelijk fotoarchief van en over Zeeland, met 72.000 foto's - on
dermeer uit archieven van de PZEM, de PZC en de provincie -
en 6000 affiches. Vanaf volgende maand maakt de Zeeuwse
Bibliotheek ook de eigen collectie prentbriefkaarten via de
beeldbank toegankelijk. Poëzie op Kennisnet is bedoeld voor
het voortgezet onderwijs. Op deze in Zeeland ontwikkelde si
te staan honderd gedichten (waarvan 25 met geluidsfragmen
ten) met bijbehorende informatie en opdrachten
Geld voor woonzorgcentra
VLISSINGEN - Vijf woonzorgcomplexen in Zeeland hebben
extra geld gekregen van het Rijk voor gezamenlijke voorzie
ningen bij de woningen. Het gaat om geld uit de pot van 25
miljoen euro die de ministeries VROM en VWS verdelen in de
Tijdelijke woonzorgstimuleringsregeling.
De regeling moet bevorderen dat nieuwe woonzorgcentra,
waar ouderen en gehandicapten kunnen wonen met gebruik
making van verzorgingsdiensten en gezamelijke voorzienin
gen, sneller van de grond komen. De hoge kosten belemmeren
nog vaak de ontwikkeling van nieuwe woonzorgcentra.De
grootste som, 347 000 euro, gaat naar de zorgwoningen die
Woningstichting Hulst in 2004 in de Korte Bellingstraat in
Hulst wil hebben staan. l'Escaut Woonservice krijgt 68.000
euro voor de verbouwing van het voormalige gemeentehuis in
Koudekerke tot tien appartementen voor verstandelijk ge
handicapten. Stichting Clavis in Terneuzen krijgt 37.000 euro
voor woonzorgcentrum Ter Veste, dat ontwikkeld wordt in
twee flats aan de Diepenbrockstraat. Stichting Woongoed
Middelburg krijgt 151.000 euro voor de woonzorgcomplex De
Haagbeuk en 180.000 voor Hof ter Veste II
Beslag op schepen opgeheven
VLISSINGEN - De Unie van Redding en Sleepdienst (URS)
kan weer beschikken over het bergingsvaartuig Onrust en de
sleepboot Scheldepoort IV. Het beslag dat een werknemer van
het opgeheven bergingsbedrijf Van den Akker in Vlissingen
op beide schepen heeft laten leggen, is opgeheven. Dat is ge
beurd nadat URS een bankgarantie heeft afgegeven
De werknemer wenst geen gebruik te maken van het aanbod
in dienst te komen van URS in Antwerpen, omdat naar zijn
mening de Belgische arbeidsvoorwaarden en sociale voorzie
ningen ongunstiger zijn dan de Nederlandse, die tot dusver
voor hem van toepassing waren. Hij liet beslag op de Onrust
en de Scheldepoort IV leggen om zijn financiële aanspraken
jegens URS veilig te stellen. Dat deed hij omdat Van den Ak
ker, onderdeel van URS, de afgelopen jaren verlies leed.
Cursus voor tandartsassistenten
GOES - ROC Zeeland begint vandaag bij de afdel ing Ter Wel
le in Goes met de eerste cursus Preventieassistentie voor
tandartsassistenten. De assistenten, die al in een praktijk
werkzaam moeten zijn, kunnen een aantekening behalen op
het gebied van tandheelkundige preventie en mondhygiëne.
De vijf deelnemende assistenten leren in acht cursusdagen
handelingen zoals het verwijderen van tandsteen, polijsten en
het geven van een fluorbehandeling. De tandartsen bij wie de
assistenten werken, volgen ook een aantal cursusonderdelen
om de taken op een verantwoorde manier over te dragen.
tunnelgangen klaar
door Wout Bareman
PERKPOLDER - Alexander de
Vries van rederij Denick in Ter
neuzen gaat zo snel mogelijk
praten met 'politiek Hulst' over
zijn plannen om een fiets-voet-
veer te onderhouden tussen
Perkpolderen kruiningen. „Na
de eerste besprekingen, vorig
jaar, met burgemeester Voge
laarvan Hontenisse achtte ik de
kans van slagen uiterst klein.
Maar plotseling lijkt het tij te
keren."
Rederij Denick verzorgt het hele
jaar door rondvaarten met de
Stad Terneuzen op het Kanaal
Gent-Terneuzen en in de zomer
maanden vaart De Vries heen en
weer tussen Terneuzen en Hoe-
dekenskerke. Begin vorig jaar
diende hij een uitgewerkt plan
in bij burgemeester Vogelaar en
diens collega Verbree van Rei-
merswaal voor een fiets-voet-
veerdienst ter vervanging van
het PSD-veer Kruiningen-
Perkpolder. „Dat plan staat nog
steeds overeind Ik kan drie
overtochten per dag garanderen
met een schip dat een capaciteit
heeft van 125 passagiers. Maar
dan moet de overheid wél finan
cieel over de brug komen. De
twee gemeenten hadden, vertel
de ze vorig jaar, weinig geld be
schikbaar en de provincie wees
het plan al direct af. Onlangs
heb ik informeel nog eens met de
gedeputeerden Hennekeij en
Van Zwieten gepraat en die
voelden er nog steeds niets voor
Nou, het is simpel: geen geld,
geen f iets-voet veer."
Nu de Hulstenaar A. Broekmans
een actie is gestart om dat veer
(desnoods via de Nationale Om
budsman en andere instanties)
tóch in de vaart te krijgen en de
voltallige gemeenteraad van het
nieuwe Hulst die actie onder
steunt, heeft De Vries weer
hoop. „Alzullen.naastde finan
ciën, nog tal van zaken geregeld
moeten worden. Een afvaart uit
de huidige veerhaven in Perk-
polder kunnen we vergeten. De
ponton die daar lag en die we
eventueel als opstapplaats had
den kunnen gebruiken, is in
middels door Rijkswaterstaat
weggehaald. En trouwens, de
kans is erg groot dat die veerha
ven een heel andere bestemming
krijgt. Walsoorden is een goed
alternatief, al moeten daar ook
de nodige laad- en losvoorzie-
ningen worden getroffen." Gaat
alles door, dan wil De Vries een
nieuw schip aanschaffen voor
de veerdienst. „Nou ja, nieuw. Ik
kan de eerste maanden wel va
ren met de Stad Terneuzen,
maar die heb ik in het zomersei
zoen nodig voor andere zaken.
Ik heb wel een ander schip op
het oog, dus dat hoeft geen pro
bleem te zijn."
Voor een zomerdienst tussen
Kruiningen en Perkpolder, als
een soort aanhangsel van
'Rondje met een pontje'voelt de
Terneuzense reder niets. „Nee,
als daarvoor wordt gekozen,
haak ik af. Dat moet een ander
dan maar doen." Hij steunt de
actie van Broekmans onvoor
waardelijk „Want het is toch
van de gekke dat de provincie
dit plan afwijst op basis van ver
ouderd cijfermateriaal uit
1987."
Expositie over
verdwijnen
veerboten
VLISSINGEN - De Vlis-
singse galerie Kunst'ique
heeft een aantal Zeeuwse
kunstenaars gevraagd
werk te maken over het
verdwijnen van de veer
boten uit Zeeland.
Met het werk dat zij inle
veren wordt een expositie
ingericht die op 25 febru
ari begint De kunstwer
ken rondom het afscheid
van de PSD zijn de hele
maand maart in Kunst'i
que te bezichtigen.
Galeriehouder Frank Bol-
lebakker heeft een bijdra
ge gevraagd aan onder
anderen Henk Glerum,
Catherina van Loenhout
(Toos van Agtmaal), Rijk
Grisel, Pieter Boer en Ed
win Parée. Zelf exposeert
hij foto's over het onder
werp.
„Eerder heb ik een
groepsexpositie gemaakt
over het thema koeien",
verklaart Bollebakker
„Dat is me goed bevallen.
Voorde maand maart leek
het afscheid van de veer
boten mij het best denk
bare thema. Kunstenaars
mogen er vrij mee om
gaan. Als hun werken
maar op één of andere ma
nier een relatie hebben
met de PSD."
Vliii TA1X Eif?r£
Ondanks de kou wordt er druk gewerkt aan de installatie van het tolsysteem.
foto Lex de Meester