Eede bezorgd over halte buslijn
u 3
Kerstbomen gaan op brandstapel
1 NOG
DAGEN
Tunnel betrekt eindelijk
heel Zeeland bij Euregio
Rijk moet paal en
perk stellen aan
verkeersremmers
dorpsraad vreest slachtoffer te worden van beleid Connexxion
Overheid moet
beginnende
ondernemers
stimuleren
Drugscontrole
Dorpsraad van
Sluiskil kiest
nieuw bestuur
Kustwacht redt
opvarende van
motorjachtje
in problemen
zeeuwse almanak
Pakkans
ZEEUWS-VLAANDEREN
donderdag 9 januari 2003
rfnnrRaymond de Frel
EEDE - De dorpsraad in Eede
maakt zich ernstige zorgen over
berichten dat vervoersmaat
schappij Connexxion de halte
Toor buslijn 12 in het West-
Zeeuws-Vlaamse dorp vanaf 15
maart wil schrappen. Connex
xion overlegt momenteel met de
provincie Zeeland over de nieu
we dienstregeling, die na de
opening van de Westerschelde-
lunnel van kracht wordt.
-secretaris T. Ram
melaere wendde zich vorig jaar
al tot de voormalige gemeenten
Oostburg en Sluis-Aardenburg,
provincie Zeeland en het minis
terie van Verkeer en Vervoer,
maar een duidelijk antwoord
kreeg hij niet. Een vurig plei
dooi van inwoonster Marijke
Schoone, een frequent gebruik-
ster van buslijn 12 (richting
Maldegem en omgekeerd), voor
de provinciale commissie ver
keer en vervoer leverde tot dus
ver ook niets op Rammelaere
richtte zich vervolgens per e-
tot alle leden van de Pro
vinciale Staten, maar kreeg
slechts twee reacties vanuit
CDA en PvdA-gelederen.
.iïet balletje is gaan rollen toen
buschauffeurs tegen Marijke
Schoone zeiden dat de kans be
stond dat de bus straks Eede
niet meer aandoet. Veel mensen
realiseren zich niet wat dat be
tekent, dat merken ze pas als de
buslijn er daadwerkelijk niet
meer is Met name voor scholie
ren wordt dit een probleem", al
dus Rammelaere
De dorpsraad richtte zich ook
tot Connexxion. Rammelaere:
..Daarop kregen we een veront
rustende brief, met daarin een
opmerkelijke passage: ,Het
voorstel van Connexxion zorgt
voor een forse verbetering van
het openbaar vervoer voor de
grote kernen en steden in de re
gio De dienstregeling die Con
nexxion heeft aangeboden voor
de kernen tussen 1500 en 3000
inwoners gaat verder dan de in
het beleidsplan van de provincie
Zeeland gestelde minimumei
sen. Wij willen bijvoorbeeld
Aardenburg en Sluis niet alleen
in de spitsuren bedienen, ook in
de daluren zal een busdienst zo
veel mogelijk gehandhaafd blij
ven. In het voorstel aan de pro
vincie is geen bediening van
Eede meer opgenomen. De kos
ten van deze busdienst zijn ge
bruikt om op andere plaatsen in
de regio het openbaar vervoer te
verbeteren.' Met andere woor
den: wij moeten dus inleveren
om het openbaar vervoer in
stand te houden."
Het beleidsplan van de provin
cie is erop gespitst dat het open
baar vervoer in de steden en gro
te dorpen sterk wordt
verbeterd. Voor kleinere dorpen
is het uitgangspunt een bedie
ning met Collectief Vervoer
Zeeuws-Vlaanderen (CW).
Volgens het beleidsplan is een
busdienst niet rendabel voor
dorpen kleiner dan 1500 inwo
ners. Eede telt ongeveer 850 in
woners.
Chauffeurs
Rammelaere vernam gisteren
van een buschauffeur dat een
vergadering met een aantal
chauffeurs eerder deze week is
geschorst, omdat de werkne
mers niet kunnen leven met de
plannen van hun werkgever.
,,Er zou volgens deze chauffeur
alleen 's ochtends om half zeven
en zeven uur en 's middags om
twee uur nog een bus n Eede ko
men. Daar zijn de chauffeurshet
niet mee eens", aldus Ramme
laere.
De politieke partij Nieuw West
maakt zich ook zorgen over de
plannen. Fractievoorzitter
A Rosendaal vindt het 'onbe
staanbaar' dat Eede verstoken
blijft van openbaar vervoer.
„Het belang van goed openbaar
vervoer voor inwoners en met
name schoolgaande kinderen
richting België en Oostburg zal
u duidelijk zijn", richt hij zich in
een brief tot het college van B en
W in Sluis, Gedeputeerde Sta
ten van Zeeland en Connexxion.
Accountmanager Zuidwest
E. Zijderveld van Connexxion
wilde niets kwijt voordat de be
sprekingen tussen Connexxion
en de provincie Zeeland zijn af
gerond Hij verwacht dat er nog
deze maand meer duidelijkheid
komt. Op geruchten dat ook
Hoofdplaat en Koewacht in de
toekomst minder of niet meer
door bussen zullen worden aan
gedaan, wilde hij voorlopig ook
niet reageren.
(Advertentie
Lil ZT
W UITVERKOOP
D
Grote Markt 11-13 Goes
AASDENBURG - De overheid
dient een stimulerend beleid te
voeren voor startende onderne
mers. Die oproep deed C. Dons,
voorzitter van Ondernemend
Aardenburg, gisteren tijdens de
nieuwjaarsreceptie.
i vroeg de bestuurders een
d te voeren waarbinnen
woningbouw kan plaatsvinden
in de kernen. „We zouden het
zeer waarderen als er nieuw
bouw kan worden gepleegd. Al
is het alleen maar voor de eigen
bevolking Dat is in het belang
van de plaatselijke onderne
mers."
Dons roemde verder in zijn
nieuwjaarstoespraak de inzet
van de Stichting Cultureel Aar
denburg en het belang van het
plaatselijke VW-kantoor. In
het afgelopen jaar kwamen hier
niim zesduizend mensen over
de vloer.
In Sluis vond de nieuwjaarsbij
eenkomst van de midden
standsvereniging begin deze
week plaats in restaurant Ava-
lon. Hans Enkelaar, voorzitter
van Sluis Promotie, deelde hier
mee dat de plaatselijke midden
stand in de komende periode
promotie-activiteiten in Noord-
Frankrijk gaat opzetten. Begin
februari is Sluis al met een
stand present op een beurs in
lille.
Ricardo (links) van elf jaar en Kevin van tien slepen met kerstbomen voor op de brandstapel.
door René van Stee
SLUIS - De gemeente Sluis is niet van
plan op korte termijn kerstboomver
brandingen te verbieden. Hoewel er
vanuit milieu-oogpunt strenger op
wordt toegezien, is het dagelijks ge
meentebestuur in tegenstelling tot Ter-
neuzen en Hulst nog steeds bereid om
onder duidelijke voorwaarden vergun
ning te verlenen voor dit traditionele
evenement.
„En dat is goed ook. Het is een leuke
traditie en een vuurtje is altijd leuker
dan het versnipperen van de bomen dat
elders vaak voorkomt. Ik denk dat dit
laatste even goed een belasting van het
milieu met zich meebrengt. Daarom is
een verbod op het verbranden van
kerstbomen weinig zinvol", verklaart
voorzitter P. Risseeuw van de dorps
raad in Retranchement.
Risseeuw is een van de organisatoren
van de lampionoptocht met aanslui
tend de kerstboomverbranding, die za
terdag vanaf 18.30 uur op het sportter
rein in Retranchement plaatsvindt.
Ook elders in de gemeente zijn er vrij
dag en zaterdag kerstboomverbrandin
gen: achter de brandweerkazerne in
Aardenburg en op het strand van Cad
zand nabij strandpaviljoen Caricole.
Beide vuren worden om 19.00 uur aan
gestoken. Het evenement in Schoondij-
ke is inmiddels achter de rug.
Weersomstandigheden
Gemeentewoordvoerder A. Dierickx
bevestigd dat de gemeente Sluis niet
van plan is de traditionele kerstboom
verbrandingen de nek om te draaien.
foto Peter Nicolai
Wel benadrukt hij dat organisatoren
aan strikte voorwaarden moeten vol
doen. Zo mogen er geen andere pro
ducten dan kerstbomen op de
brandstapel worden gegooid en moe
ten de weersomstandigheden gunstig
zijn.
Verder is vereist dat de brandweer de
boel goed in de gaten houdt, zodat het
vuur gecontroleerd uitbrandt, en dat de
brandplaats na afloop goed wordt
schoongemaakt. Daarnaast mogen de
bomen alleen op een open terrein wor
den verbrand.
TERNEUZEN- Bij een controle
op softdrugs op de N253 in Ter-
neuzen liepen twee passagiers
van een 27-jarige man uit Ingel-
munster (B) tegen de lamp. De
26-jarige vrouw uit Kuirne (B)
en de 24-jarige man uit Melebe-
ke (B) hadden een kleine hoe
veelheid drugs op zak, waar ze
afstand van deden..
Advertentie
PLUS
Slagroomtaart
SOO gram iH53
door Wout Bareman
TERNEUZEN - De Euregio
Scheldemond kan het werkge
bied na de ingebruikname van
de Westerscheldetunnel in
maart eindelijk uitbreiden.
Hoewel de Euregio op papier
een samenwerkingsverband is
tussen de provincies Oost- en
West-Vlaanderen en Zeeland,
beperkte de Zeeuwse inbreng
zich toch voornamelijk tot
Zeeuws-Vlaanderen. Door de
tunnel wordt nu ook de rest van
Zeeland meer bij de grensover
schrijdende samenwerking be
trokken.
Euregio-gedeputeerde L. Cop-
poolse: „Het water van de Wes-
terschelde was toch altijd een
barrière, ook in psychologisch
opzicht. Het was steeds moeilijk
om het gebied boven de Schelde
te betrekken bij het grensover
schrijdend overleg Door de
tunnel zal de integratie een stuk
vlotter verlopen. Zo'n integra
tie moet geleidelijk groeien. Dat
komt niet van de ene op de ande
re dag."
Coppoolse zegt dat in een
Nieuwsbrief van de Euregio
Gouverneur H. Balthazar van
Oost-Vlaanderen is minder jui
chend over de komst van de tun
nel „De tunnel zal inderdaad
nieuwe mogelijkheden creëren,
maar daar staat toch ook een
aantal problemen tegenover. Er
zal veel meer verkeer komen,
terwijl er nu al regelmatig spra
ke is van echte 'verkeersinfarc-
ten'. Het is de vraag of de huidi
ge infrastructuur dit allemaal
zal kunnen slikken. Bovendien
zal de tunnel in de toekomst
wellicht ook gebruikt worden
als doorgangsweg richting Rot
terdam. wat voor nog meer ex
tra verkeer zal zorgen.
De gouverneur vreest vooral
nieuwe 'infarcten' in de Vlaam
se Kanaalzone, een knooppunt
van doorgaande internationale
wegen rond Gent en ook direct
over de grens bij Zelzate. Er zijn
weliswaar plannen voor een in
grijpende verbetering van de in
frastructuur over de grens,
maar daarbij gaat het om een
tienjarenplan, waarvan de ver
wezenlijking nu al vertraging
oploopt.
Subsidiekraan
Balthazar beschouwt de grens
overschrijdende verkeersaf
wikkeling als één van de be
langrijkste argumenten om de
samenwerking tussen de drie
provincies ook inde verdere toe-
Komst op peil te houden. De
Oost-Vlaamse gouverneur ver
wacht dat, na de nu lopende In-
terreg III-periode, waarin de
Euregio tot en met 2006 nog
veertig miljoen euro te verdelen
heeft, de subsidiekraan door
'Brussel' zal worden dichtge
draaid. „Het staat zo goed als
vast dat de Europese Gemeen
schap er binnenkort tien nieuwe
leden bij krijgt en er gaan stem
men op om rijkere regio's, zoals
de onze, geen financiële steun
meer te geven. De Euregio
Scheldemond steunt nu voorna
melijk op de Interreg-subsidies.
We moeten er dus voor zorgen
dat deze Euregio ook zonder de
Europese 'mama' even actief
blijft. We zijn al een heel eind op
weg, maar we zijn er nog niet."
Balthazar vindt dat de gemeen
ten, met het oog op de toekomst,
een belangrijkere rol moet wor
den toebedeeld in de Schelde-
mondraad.
Gedeputeerde Coppoolse ten
slotte pleit voor versteviging
van de positie van het Euregi-
osecretariaat in Gent, dat wordt
bemand door vertegenwoordi
gers van de drie provincies,
maar nog te bureaucratisch
opereert. „Ik vind dat het bu
reau op het vlak van de uitvoe
ring nog een stuk zelfstandiger
zou kunnen worden."
SLUISKIL - De Dorpsraad
Sluiskil heeft deze week een da
gelijks bestuur gekozen. De
dorpsraad deed het de laatste
jaren zonder voorzitter.
De voormalige secretaris-pen
ningmeester Antoine Ivens is
gekozen tot nieuwe voorzitter
Bestuurslid Onno Jansen neemt
de taak van secretaris-penning
meester op zijn schouders De
overige elf bestuursleden van
de dorpsraad zijn aangeble
ven, zodat alle maatschappe
lijke geledingen van Sluiskil
in de raad zijn vertegenwoor-
digd.
Jansen hield zich al enkele jaren
bezig met milieuzaken en zal
ook in zijn nieuwe functie de
ontwikkelingen in de Koegors-
polder nauwgezet blijven vol
gen. De raad blijft daarnaast
aandacht vragen voor de ver
keersveiligheid in het dorp, ver
klaart voorzitter Ivens.
De actie om maatregelen te ne
men ter beperking van de snel
heid aan de Kanaalweg heeft
nog niet genoeg resultaat opge
leverd. Ivens: „Het optisch ver
smallen van de weg door het
aanbrengen van suggestiestro
ken voor fietsers helpt wel,
maar we willen de snelheid er
toch graag nog meer uithalen
-door aanleg van enkele ver
keersremmers."
door Harold de Puysseleijr
TERNEUZEN - Het Rijk moet
paal en perk stellen aan het op
werpen van snelheidsremmers
en verkeersdrempels. Met die
boodschap en een reeks aanbe
velingen voor hoe de verkeers
veiligheid beter is gediend, richt
oud-politieman Piet Gelder
land uit Terneuzen zich in een
brief tot de minister van Verkeer
en Waterstaat.
Volgens Gelderland maken vele
mensen zich met hem zorgen
over het doorgeschoten streven
om wegen veiliger te maken
door de aanleg van 'verkeers
drempels, chicanes, en hinder
lijke en lastige wegblokkades'.
„Het rijst zo langzamerhand
wel de pan uit. Op elke vijftig
meter een drempel lijkt toch wel
wat overdreven, en daarbij op
plaatsen waar nog nooit een on
geval heeft plaatsgevonden en
ook niet extreem hard wordt ge
reden," meldt hij in de brief aan
de minister.
Gelderland wijst daarbij op de
vele nadelen die kleven aan ver
keersremmers. Die zorgen op de
eerste plaats voor extra milieu
vervuiling: „Bij elke bult moet
het gaspedaal los worden gela
ten en weer ingedrukt. Dat kost
extra brandstof en extra uit
stoot van giftige gassen. Als er
naar schatting 500.000 drem
pels in Nederland liggen, en
over elke bult per etmaal hon
derd keer een motorvoertuig
passeert, dan kom je al gauw tot
vijfhonderd miljoen onnodige
gasuitstoten! Het middel wordt
dan erger dan de kwaal Er zul
len meer mensen overlijden aan
de gevolgen van de giftige lucht,
dan aan een verkeersongeval
Dat kan toch niet de bedoeling
zijn."
Onderschat
Bovendien wordt de hinder voor
hulpverleners onderschat:
„Wanneer artsen, ambulances,
brandweer en politie eerst der-
CADZAND - De reddingsbriga
de van Breskens heeft gister
middag bij Cadzand een in pro
blemen geraakt motorjacht met
opvarende en aan wal gebracht.
De kustwacht kreeg rond kwart
over twee een melding dat er ter
hoogte van de radartoren in
Cadzand een boot zinkende
was. De Koninklijke Neder
landse Reddingsmaatschappij
vond het twaalf meter lange
motorjacht op een strand.
„Daar had de opvarende zijn
boot - de in Waalwijk geregi
streerde Queen Anne - zelf op
gemanoeuvreerd, omdat hij in
de gaten kreeg dat hij zinkende
was Wij hebben hem vervol
gens van het strand afgetrok
ken". vertelt H. de Lobel van
de Koninklijke Nederlandse
Reddingsmaatschappij. De op
varende was op weg van Zee-
brugge naar zijn woonplaats
Breskens.
Nadere inspectie leerde dat een
lekkage aan één van de motoren
ten grondslag lag aan de proble
men. De reddingsboot De Zee-
manshoop trok het jacht van het
strand, waarna het op eigen
kracht - met één motor - en on
der begeleiding van de red
dingsbrigade naar Breskens is
gevaren.
„Ook de reddingsbrigade uit
Cadzand was ter plaatse, maar
zij hoefde niet in actie te komen.
„In eerste instantie leek het
heel ernstig, omdat er werd ge
meld dat de boot zou zinken.
Maar achteraf viel het dus al
lemaal wel mee", aldus De Lo
bel.
tig obstakels moeten nemen,
kan deze extra reistijd fataal
zijn voor slachtoffers."
Ook de verkeersveiligheid is ze
ker niet altijd gediend met 'de
levensgevaarlijke obstakels' die
her en der in wegen liggen. „Ze
kunnen bij slechte weersom
standigheden. zoals regen, don
ker en dichte mist, door een be
stuurder te laat worden
opgemerkt, met alle gevolgen
van dien."
Tenslotte vraagt Gelderland
aandacht voor de situatie van
mensen met rug- en andere be
wegingsklachten en mensen die
beroepsmatig veel op de weg
zijn, zoals taxi- en buschauf
feurs 'die lijden onnodig helse
pijnen bij het herhaald over rij
den van al die obstakels'
De oud-politieman, die zich in
zijn carrière 35 jaar lang bezig
hield met verkeerszaken, komt
ook met aanbevelingen om de
verkeersveiligheid op een bete
re manier te verhogen. Zo pleit
hij ervoor om naar Belgisch
voorbeeld alle wegen beter te
verlichten. Daarnaast is het vol
gens hem belangrijk zo snel mo
gelijk verkeerslessen te geven
aan schoolkinderen, waarbij de
nadruk ligt op de juiste mentali
teit in het verkeer. Verder moet
ook deskundige voorlichting
een prominente rol spelen. Ten
slotte wil Gelderland onnodige
drempels verwijderen en andere
remmers verlagen tot een hoog
te die met de toegestane maxi
mumsnelheid probleemloos te
passeren zijn. maar bij hogere
snelheid wel hinderlijk werken.
Advertentie
de testpaper van
De Drvkkerv af te halen
in de winkel of van
www.drukkerijmiddelburg.nl
vanavond vanaf 17.30 uur
Brasseriemenu
bouillon met tortclline en
stamppot veldsla
(vegetarisch) of
duivelse boerenkool en
rijstepudding voor 11,50
of 9,00 (vegetarisch
menu)
zaterdag 11 januari
14.00-14.45 uur
Patricia Kuiper
leest voor uit Mcis en
Manneke
voor kinderen van 6-8 jaar
15.00-16.00 uur
presentatie
I Storm kracht
Light House
Quartet
De verkiezingen komen er
aan. En dat zullen we weten.
Na het lijsttrekkersdebat op
televisie is het verkiezingsge-
weld nu ook doorgedrongen
tot de reclameblokken. Een
van de eerste die we zagen
kwam van een volkspartij die
democratie en vrijheid hoog
in het vaandel heeft. En
die partij wil 500 miljoen eu
ro uittrekken voor verbete
ring van ons veiligheidsge
voel.
Voor dat bedrag krijgen wé
onder andere meer agenten
op straat. Daardoor ontstaat
een 'vergrootte pakkans' al
dus de reclamebelofte.
Misschien kan dat geld beter
naar onderwijs. Zodat iets
aan de grootte van de klassen
kan worden gedaan en het le-
rarenbestand kan worden
vergroot. En natuurlijk gro
tere aandacht aan spelling
kan worden besteed. Dan
heeft de burger een 'vergrote
kans' op een foutloze verkie-
Jzingsboodschap.