Eede bezorgd over halte buslijn u 3 Kerstbomen gaan op brandstapel 1 NOG DAGEN Tunnel betrekt eindelijk heel Zeeland bij Euregio Rijk moet paal en perk stellen aan verkeersremmers dorpsraad vreest slachtoffer te worden van beleid Connexxion Overheid moet beginnende ondernemers stimuleren Drugscontrole Dorpsraad van Sluiskil kiest nieuw bestuur Kustwacht redt opvarende van motorjachtje in problemen zeeuwse almanak Pakkans ZEEUWS-VLAANDEREN donderdag 9 januari 2003 rfnnrRaymond de Frel EEDE - De dorpsraad in Eede maakt zich ernstige zorgen over berichten dat vervoersmaat schappij Connexxion de halte Toor buslijn 12 in het West- Zeeuws-Vlaamse dorp vanaf 15 maart wil schrappen. Connex xion overlegt momenteel met de provincie Zeeland over de nieu we dienstregeling, die na de opening van de Westerschelde- lunnel van kracht wordt. -secretaris T. Ram melaere wendde zich vorig jaar al tot de voormalige gemeenten Oostburg en Sluis-Aardenburg, provincie Zeeland en het minis terie van Verkeer en Vervoer, maar een duidelijk antwoord kreeg hij niet. Een vurig plei dooi van inwoonster Marijke Schoone, een frequent gebruik- ster van buslijn 12 (richting Maldegem en omgekeerd), voor de provinciale commissie ver keer en vervoer leverde tot dus ver ook niets op Rammelaere richtte zich vervolgens per e- tot alle leden van de Pro vinciale Staten, maar kreeg slechts twee reacties vanuit CDA en PvdA-gelederen. .iïet balletje is gaan rollen toen buschauffeurs tegen Marijke Schoone zeiden dat de kans be stond dat de bus straks Eede niet meer aandoet. Veel mensen realiseren zich niet wat dat be tekent, dat merken ze pas als de buslijn er daadwerkelijk niet meer is Met name voor scholie ren wordt dit een probleem", al dus Rammelaere De dorpsraad richtte zich ook tot Connexxion. Rammelaere: ..Daarop kregen we een veront rustende brief, met daarin een opmerkelijke passage: ,Het voorstel van Connexxion zorgt voor een forse verbetering van het openbaar vervoer voor de grote kernen en steden in de re gio De dienstregeling die Con nexxion heeft aangeboden voor de kernen tussen 1500 en 3000 inwoners gaat verder dan de in het beleidsplan van de provincie Zeeland gestelde minimumei sen. Wij willen bijvoorbeeld Aardenburg en Sluis niet alleen in de spitsuren bedienen, ook in de daluren zal een busdienst zo veel mogelijk gehandhaafd blij ven. In het voorstel aan de pro vincie is geen bediening van Eede meer opgenomen. De kos ten van deze busdienst zijn ge bruikt om op andere plaatsen in de regio het openbaar vervoer te verbeteren.' Met andere woor den: wij moeten dus inleveren om het openbaar vervoer in stand te houden." Het beleidsplan van de provin cie is erop gespitst dat het open baar vervoer in de steden en gro te dorpen sterk wordt verbeterd. Voor kleinere dorpen is het uitgangspunt een bedie ning met Collectief Vervoer Zeeuws-Vlaanderen (CW). Volgens het beleidsplan is een busdienst niet rendabel voor dorpen kleiner dan 1500 inwo ners. Eede telt ongeveer 850 in woners. Chauffeurs Rammelaere vernam gisteren van een buschauffeur dat een vergadering met een aantal chauffeurs eerder deze week is geschorst, omdat de werkne mers niet kunnen leven met de plannen van hun werkgever. ,,Er zou volgens deze chauffeur alleen 's ochtends om half zeven en zeven uur en 's middags om twee uur nog een bus n Eede ko men. Daar zijn de chauffeurshet niet mee eens", aldus Ramme laere. De politieke partij Nieuw West maakt zich ook zorgen over de plannen. Fractievoorzitter A Rosendaal vindt het 'onbe staanbaar' dat Eede verstoken blijft van openbaar vervoer. „Het belang van goed openbaar vervoer voor inwoners en met name schoolgaande kinderen richting België en Oostburg zal u duidelijk zijn", richt hij zich in een brief tot het college van B en W in Sluis, Gedeputeerde Sta ten van Zeeland en Connexxion. Accountmanager Zuidwest E. Zijderveld van Connexxion wilde niets kwijt voordat de be sprekingen tussen Connexxion en de provincie Zeeland zijn af gerond Hij verwacht dat er nog deze maand meer duidelijkheid komt. Op geruchten dat ook Hoofdplaat en Koewacht in de toekomst minder of niet meer door bussen zullen worden aan gedaan, wilde hij voorlopig ook niet reageren. (Advertentie Lil ZT W UITVERKOOP D Grote Markt 11-13 Goes AASDENBURG - De overheid dient een stimulerend beleid te voeren voor startende onderne mers. Die oproep deed C. Dons, voorzitter van Ondernemend Aardenburg, gisteren tijdens de nieuwjaarsreceptie. i vroeg de bestuurders een d te voeren waarbinnen woningbouw kan plaatsvinden in de kernen. „We zouden het zeer waarderen als er nieuw bouw kan worden gepleegd. Al is het alleen maar voor de eigen bevolking Dat is in het belang van de plaatselijke onderne mers." Dons roemde verder in zijn nieuwjaarstoespraak de inzet van de Stichting Cultureel Aar denburg en het belang van het plaatselijke VW-kantoor. In het afgelopen jaar kwamen hier niim zesduizend mensen over de vloer. In Sluis vond de nieuwjaarsbij eenkomst van de midden standsvereniging begin deze week plaats in restaurant Ava- lon. Hans Enkelaar, voorzitter van Sluis Promotie, deelde hier mee dat de plaatselijke midden stand in de komende periode promotie-activiteiten in Noord- Frankrijk gaat opzetten. Begin februari is Sluis al met een stand present op een beurs in lille. Ricardo (links) van elf jaar en Kevin van tien slepen met kerstbomen voor op de brandstapel. door René van Stee SLUIS - De gemeente Sluis is niet van plan op korte termijn kerstboomver brandingen te verbieden. Hoewel er vanuit milieu-oogpunt strenger op wordt toegezien, is het dagelijks ge meentebestuur in tegenstelling tot Ter- neuzen en Hulst nog steeds bereid om onder duidelijke voorwaarden vergun ning te verlenen voor dit traditionele evenement. „En dat is goed ook. Het is een leuke traditie en een vuurtje is altijd leuker dan het versnipperen van de bomen dat elders vaak voorkomt. Ik denk dat dit laatste even goed een belasting van het milieu met zich meebrengt. Daarom is een verbod op het verbranden van kerstbomen weinig zinvol", verklaart voorzitter P. Risseeuw van de dorps raad in Retranchement. Risseeuw is een van de organisatoren van de lampionoptocht met aanslui tend de kerstboomverbranding, die za terdag vanaf 18.30 uur op het sportter rein in Retranchement plaatsvindt. Ook elders in de gemeente zijn er vrij dag en zaterdag kerstboomverbrandin gen: achter de brandweerkazerne in Aardenburg en op het strand van Cad zand nabij strandpaviljoen Caricole. Beide vuren worden om 19.00 uur aan gestoken. Het evenement in Schoondij- ke is inmiddels achter de rug. Weersomstandigheden Gemeentewoordvoerder A. Dierickx bevestigd dat de gemeente Sluis niet van plan is de traditionele kerstboom verbrandingen de nek om te draaien. foto Peter Nicolai Wel benadrukt hij dat organisatoren aan strikte voorwaarden moeten vol doen. Zo mogen er geen andere pro ducten dan kerstbomen op de brandstapel worden gegooid en moe ten de weersomstandigheden gunstig zijn. Verder is vereist dat de brandweer de boel goed in de gaten houdt, zodat het vuur gecontroleerd uitbrandt, en dat de brandplaats na afloop goed wordt schoongemaakt. Daarnaast mogen de bomen alleen op een open terrein wor den verbrand. TERNEUZEN- Bij een controle op softdrugs op de N253 in Ter- neuzen liepen twee passagiers van een 27-jarige man uit Ingel- munster (B) tegen de lamp. De 26-jarige vrouw uit Kuirne (B) en de 24-jarige man uit Melebe- ke (B) hadden een kleine hoe veelheid drugs op zak, waar ze afstand van deden.. Advertentie PLUS Slagroomtaart SOO gram iH53 door Wout Bareman TERNEUZEN - De Euregio Scheldemond kan het werkge bied na de ingebruikname van de Westerscheldetunnel in maart eindelijk uitbreiden. Hoewel de Euregio op papier een samenwerkingsverband is tussen de provincies Oost- en West-Vlaanderen en Zeeland, beperkte de Zeeuwse inbreng zich toch voornamelijk tot Zeeuws-Vlaanderen. Door de tunnel wordt nu ook de rest van Zeeland meer bij de grensover schrijdende samenwerking be trokken. Euregio-gedeputeerde L. Cop- poolse: „Het water van de Wes- terschelde was toch altijd een barrière, ook in psychologisch opzicht. Het was steeds moeilijk om het gebied boven de Schelde te betrekken bij het grensover schrijdend overleg Door de tunnel zal de integratie een stuk vlotter verlopen. Zo'n integra tie moet geleidelijk groeien. Dat komt niet van de ene op de ande re dag." Coppoolse zegt dat in een Nieuwsbrief van de Euregio Gouverneur H. Balthazar van Oost-Vlaanderen is minder jui chend over de komst van de tun nel „De tunnel zal inderdaad nieuwe mogelijkheden creëren, maar daar staat toch ook een aantal problemen tegenover. Er zal veel meer verkeer komen, terwijl er nu al regelmatig spra ke is van echte 'verkeersinfarc- ten'. Het is de vraag of de huidi ge infrastructuur dit allemaal zal kunnen slikken. Bovendien zal de tunnel in de toekomst wellicht ook gebruikt worden als doorgangsweg richting Rot terdam. wat voor nog meer ex tra verkeer zal zorgen. De gouverneur vreest vooral nieuwe 'infarcten' in de Vlaam se Kanaalzone, een knooppunt van doorgaande internationale wegen rond Gent en ook direct over de grens bij Zelzate. Er zijn weliswaar plannen voor een in grijpende verbetering van de in frastructuur over de grens, maar daarbij gaat het om een tienjarenplan, waarvan de ver wezenlijking nu al vertraging oploopt. Subsidiekraan Balthazar beschouwt de grens overschrijdende verkeersaf wikkeling als één van de be langrijkste argumenten om de samenwerking tussen de drie provincies ook inde verdere toe- Komst op peil te houden. De Oost-Vlaamse gouverneur ver wacht dat, na de nu lopende In- terreg III-periode, waarin de Euregio tot en met 2006 nog veertig miljoen euro te verdelen heeft, de subsidiekraan door 'Brussel' zal worden dichtge draaid. „Het staat zo goed als vast dat de Europese Gemeen schap er binnenkort tien nieuwe leden bij krijgt en er gaan stem men op om rijkere regio's, zoals de onze, geen financiële steun meer te geven. De Euregio Scheldemond steunt nu voorna melijk op de Interreg-subsidies. We moeten er dus voor zorgen dat deze Euregio ook zonder de Europese 'mama' even actief blijft. We zijn al een heel eind op weg, maar we zijn er nog niet." Balthazar vindt dat de gemeen ten, met het oog op de toekomst, een belangrijkere rol moet wor den toebedeeld in de Schelde- mondraad. Gedeputeerde Coppoolse ten slotte pleit voor versteviging van de positie van het Euregi- osecretariaat in Gent, dat wordt bemand door vertegenwoordi gers van de drie provincies, maar nog te bureaucratisch opereert. „Ik vind dat het bu reau op het vlak van de uitvoe ring nog een stuk zelfstandiger zou kunnen worden." SLUISKIL - De Dorpsraad Sluiskil heeft deze week een da gelijks bestuur gekozen. De dorpsraad deed het de laatste jaren zonder voorzitter. De voormalige secretaris-pen ningmeester Antoine Ivens is gekozen tot nieuwe voorzitter Bestuurslid Onno Jansen neemt de taak van secretaris-penning meester op zijn schouders De overige elf bestuursleden van de dorpsraad zijn aangeble ven, zodat alle maatschappe lijke geledingen van Sluiskil in de raad zijn vertegenwoor- digd. Jansen hield zich al enkele jaren bezig met milieuzaken en zal ook in zijn nieuwe functie de ontwikkelingen in de Koegors- polder nauwgezet blijven vol gen. De raad blijft daarnaast aandacht vragen voor de ver keersveiligheid in het dorp, ver klaart voorzitter Ivens. De actie om maatregelen te ne men ter beperking van de snel heid aan de Kanaalweg heeft nog niet genoeg resultaat opge leverd. Ivens: „Het optisch ver smallen van de weg door het aanbrengen van suggestiestro ken voor fietsers helpt wel, maar we willen de snelheid er toch graag nog meer uithalen -door aanleg van enkele ver keersremmers." door Harold de Puysseleijr TERNEUZEN - Het Rijk moet paal en perk stellen aan het op werpen van snelheidsremmers en verkeersdrempels. Met die boodschap en een reeks aanbe velingen voor hoe de verkeers veiligheid beter is gediend, richt oud-politieman Piet Gelder land uit Terneuzen zich in een brief tot de minister van Verkeer en Waterstaat. Volgens Gelderland maken vele mensen zich met hem zorgen over het doorgeschoten streven om wegen veiliger te maken door de aanleg van 'verkeers drempels, chicanes, en hinder lijke en lastige wegblokkades'. „Het rijst zo langzamerhand wel de pan uit. Op elke vijftig meter een drempel lijkt toch wel wat overdreven, en daarbij op plaatsen waar nog nooit een on geval heeft plaatsgevonden en ook niet extreem hard wordt ge reden," meldt hij in de brief aan de minister. Gelderland wijst daarbij op de vele nadelen die kleven aan ver keersremmers. Die zorgen op de eerste plaats voor extra milieu vervuiling: „Bij elke bult moet het gaspedaal los worden gela ten en weer ingedrukt. Dat kost extra brandstof en extra uit stoot van giftige gassen. Als er naar schatting 500.000 drem pels in Nederland liggen, en over elke bult per etmaal hon derd keer een motorvoertuig passeert, dan kom je al gauw tot vijfhonderd miljoen onnodige gasuitstoten! Het middel wordt dan erger dan de kwaal Er zul len meer mensen overlijden aan de gevolgen van de giftige lucht, dan aan een verkeersongeval Dat kan toch niet de bedoeling zijn." Onderschat Bovendien wordt de hinder voor hulpverleners onderschat: „Wanneer artsen, ambulances, brandweer en politie eerst der- CADZAND - De reddingsbriga de van Breskens heeft gister middag bij Cadzand een in pro blemen geraakt motorjacht met opvarende en aan wal gebracht. De kustwacht kreeg rond kwart over twee een melding dat er ter hoogte van de radartoren in Cadzand een boot zinkende was. De Koninklijke Neder landse Reddingsmaatschappij vond het twaalf meter lange motorjacht op een strand. „Daar had de opvarende zijn boot - de in Waalwijk geregi streerde Queen Anne - zelf op gemanoeuvreerd, omdat hij in de gaten kreeg dat hij zinkende was Wij hebben hem vervol gens van het strand afgetrok ken". vertelt H. de Lobel van de Koninklijke Nederlandse Reddingsmaatschappij. De op varende was op weg van Zee- brugge naar zijn woonplaats Breskens. Nadere inspectie leerde dat een lekkage aan één van de motoren ten grondslag lag aan de proble men. De reddingsboot De Zee- manshoop trok het jacht van het strand, waarna het op eigen kracht - met één motor - en on der begeleiding van de red dingsbrigade naar Breskens is gevaren. „Ook de reddingsbrigade uit Cadzand was ter plaatse, maar zij hoefde niet in actie te komen. „In eerste instantie leek het heel ernstig, omdat er werd ge meld dat de boot zou zinken. Maar achteraf viel het dus al lemaal wel mee", aldus De Lo bel. tig obstakels moeten nemen, kan deze extra reistijd fataal zijn voor slachtoffers." Ook de verkeersveiligheid is ze ker niet altijd gediend met 'de levensgevaarlijke obstakels' die her en der in wegen liggen. „Ze kunnen bij slechte weersom standigheden. zoals regen, don ker en dichte mist, door een be stuurder te laat worden opgemerkt, met alle gevolgen van dien." Tenslotte vraagt Gelderland aandacht voor de situatie van mensen met rug- en andere be wegingsklachten en mensen die beroepsmatig veel op de weg zijn, zoals taxi- en buschauf feurs 'die lijden onnodig helse pijnen bij het herhaald over rij den van al die obstakels' De oud-politieman, die zich in zijn carrière 35 jaar lang bezig hield met verkeerszaken, komt ook met aanbevelingen om de verkeersveiligheid op een bete re manier te verhogen. Zo pleit hij ervoor om naar Belgisch voorbeeld alle wegen beter te verlichten. Daarnaast is het vol gens hem belangrijk zo snel mo gelijk verkeerslessen te geven aan schoolkinderen, waarbij de nadruk ligt op de juiste mentali teit in het verkeer. Verder moet ook deskundige voorlichting een prominente rol spelen. Ten slotte wil Gelderland onnodige drempels verwijderen en andere remmers verlagen tot een hoog te die met de toegestane maxi mumsnelheid probleemloos te passeren zijn. maar bij hogere snelheid wel hinderlijk werken. Advertentie de testpaper van De Drvkkerv af te halen in de winkel of van www.drukkerijmiddelburg.nl vanavond vanaf 17.30 uur Brasseriemenu bouillon met tortclline en stamppot veldsla (vegetarisch) of duivelse boerenkool en rijstepudding voor 11,50 of 9,00 (vegetarisch menu) zaterdag 11 januari 14.00-14.45 uur Patricia Kuiper leest voor uit Mcis en Manneke voor kinderen van 6-8 jaar 15.00-16.00 uur presentatie I Storm kracht Light House Quartet De verkiezingen komen er aan. En dat zullen we weten. Na het lijsttrekkersdebat op televisie is het verkiezingsge- weld nu ook doorgedrongen tot de reclameblokken. Een van de eerste die we zagen kwam van een volkspartij die democratie en vrijheid hoog in het vaandel heeft. En die partij wil 500 miljoen eu ro uittrekken voor verbete ring van ons veiligheidsge voel. Voor dat bedrag krijgen wé onder andere meer agenten op straat. Daardoor ontstaat een 'vergrootte pakkans' al dus de reclamebelofte. Misschien kan dat geld beter naar onderwijs. Zodat iets aan de grootte van de klassen kan worden gedaan en het le- rarenbestand kan worden vergroot. En natuurlijk gro tere aandacht aan spelling kan worden besteed. Dan heeft de burger een 'vergrote kans' op een foutloze verkie- Jzingsboodschap.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 35