Plan gratis
veer stuit
twijfel
GroenLinks op campagne met
fluitjes voor openbaar vervoer
Veerboot in handzaam formaat
PSD blijft varen
dankzij personeel
Nijs enthousiast over
plan voor universiteit
15
CDA-voorstel in Staten
Hoop voor Open Universiteit
Coördinator helpt vluchtelingen
Kokkelvissers mogen aan de slag
Wiersma trekt lijst GroenLinks
Provincie betaalt
mee aan vervoer
brommobiel of
fiets door tunnel
Politiek café
over verkeer
Beurs met
modeltreintjes
Op zoek naar de auto die bij je past?
Je vindt hem zeker weten wel op
(fi) AutoTrack.nl
tor Ben Jansen
pDDELBURG - De meerder-
eidvan de Staten van Zeeland
rijfelt over het voorstel van het
DA om jongeren tot en met ze
stien jaar gratis met het fiets-
oftveerVlissingen-Breskenste
ten gaan.
)e commissie verkeer en ver-
■per beoordeelde het initiatief
an het CDA gisteren als sym-
athiek. maar toonde zich toch
evreesd voor ongelijkheid tus-
»n inwoners van verschillende
flen van de provincie.
Iet CDA bekommert zich met
wvoorstel om gezinnen in
>st-Zeeuws-Vlaanderen met
inderen jonger dan achttien
aar die scholen op Walcheren
nop Zuid-Beveland bezoeken,
leze jongeren reizen nu gratis
nel de bestaande veerdienst,
ia 15 maart kost een jaarabon-
pment voor het fiets-voetveer
ten 320 euro. Studenten van
chttien jaar en ouder kunnen
ptisover, want zij beschikken
(vereen openbaar-vervoerjaar-
aart.
ij alle waardering voor het ini-
iatief maakten de woordvoer-
érs van de andere fracties ook
ntische kanttekeningen. H
anGeesbergen (WD) wees er-
to dat niet zonder meer kan
[orden gesteld dat bezitters
$n de OV-jaarkaart gratis
lyergaan. Deze kaart is gekop-
icicl aan een verlaging van de
ludiebeurs. Bovendien vestig
de hij ,er de aandacht op dat de
ihetfing van de PSD-veer-
enstfm niet alleen gevolgen
leeft yoor de ouders van scho-
jerenjin West-Zeeuws-Vlaan-
Juieren, Kinderen uit Oost-
i]Zeeuws-Vlaanderen die nog
!geenÖV-jaarkaart hebben zijn
na 15 maart op een buslijn door
de Westerscheldetunnel aange
wezen en dat betekent ook een
lastenverzwaring.
De vraag was ook hoe het zit met
het voornemen van de nieuwe
gemeente Sluis een compensa
tieregeling voor haar inwoners
in het leven te roepen. Dat was
in de campagne voor de raads
verkiezingen in november een
onderwerp waarmee menige
politieke partij zich van de kie
zersgunst trachtte te verzeke
ren. Gedeputeerde J. Hennekei]
(WD, verkeer en vervoer) kon
slechts melden dat volgens hem
nog steeds over zo'n regeling
wordt nagedacht. Hij bevestig
de dat ook ouders van scholie
ren in Oost-Zeeuws-Vlaande-
ren duurder uit zijn door de
verdwijning van de veerdien
sten. Een busrit door de tunnel
kost vier strippen meer dan met
de bus naar Perkpolder en in
Kruiningen weer verder. Dat
komt per maand op 30 euro neer.
DVisser (CU)JSmit (GL) en J
Hageman (PvZ) suggereerden
het CDA het voorstel aan te pas
sen tot een gewenningsregeling
die in een aantal jaren wordt af
gebouwd of een korting die de
kosten voor ouders van school
gaande kinderen terugbrengt
tot de prijs van een abonnement
op basis van een treinkaartje
tweede klas. De provincie heeft
besloten de tarieven van het
fiets-voetveer te koppelen aan
een treinkaartje tweede klas.
C. van Beveren (CDA) zag de be
zwaren niet die zijn collega-
Statenleden opwierpen. Hij
pleitte ervoor eerst maar eens te
gaan werken met de voorgestel
de regeling. De CD A-fractie be
slist binnenkort of ze het initia
tief-voorstel volgende maand in
de Staten aan de orde stelt.
MIDDELBURG - Gedeputeerde L. Coppoolse (educatie) is
hoopvol over een mogelijk behoud van de Open Universiteit
voor Zeeland. Hij noemde de gesprekken die het provinciebe
stuur houdt met het bestuur van de OU 'constructief'.
Het definitieve besluit dat de OU uit Zeeland verdwijnt, is nog
niet genomen, zei hij gisteren in de commissie Welzijn Het be
stuur van de OU kondigde eerder aan dat zo'n besluit voor de
jaarwisseling zou worden genomen. De OU wil om bezuini
gingsredenen een aantal regionale vestigingen sluiten, waar
onder die in Zeeland. Dat betekent dat Zeeuwse studenten
naar Brabant moeten reizen.
MIDDELBURG - De provincie Zeeland betaalt twee jaar
lang een coördinator, die de noodopvang en ondersteuning
helpt regelen voor uitgeprocedeerde asielzoekers die niet te
rug naar hun land kunnen. De provincie spendeert 150.000
euro aan de ondersteuning. De coördinator is het resultaat
van een motie van GroenLinks die Provinciale Staten in juni
aannamen.
Formeel moeten uitgeprocedeerden direct vertrekken naar
het land van herkomst, maar sommigen kunnen dat niet. Om
dat het land van herkomst hen niet terugwil, vanwege medi
sche problemen of omdat er met nieuwe feiten een nieuwe
aanvraag is gedaan. De gemeenten mochten van het Rijk deze
mensen niet helpen
Na wat tegenstribbelen - Coppoolse vond het een zaak van het
Rijk - voerde de gedeputeerde de motie toch uit. Om hoeveel
mensen het gaat in Zeeland bleek met precies na te gaan, zei
hijdaarvoor is de groep te veranderlijk en bovendien gaat een
deel van de vluchtelingen ondergronds. Nu het Rijk sinds de
cember gemeenten alsnog toestaat om de vastzittende vluch
telingen humane noodopvang te bieden, wil de provincie het
vrij willigersnet werk rondom de opvang ondersteunen met de
projectcoördinator.
DEN HAAG - Kokkelschepen mogen tot eind deze maand
blijven vissen in de Waddenzee. De Raad van State heeft dit
gisteren bepaald in een zaak die was aangespannen door het
Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ) en en
kele milieuorganisaties. De kokkelsector mocht eerst tot in
december op kokkels vissen. Het visseizoen dreigde echter
fors gekort te worden door bezwaarprocedures. De vergun
ningperiode werd daarop door het ministerie van Landbouw,
Natuurbeheer en Visserij (LNV) verlengd tot 31 januari 2003
Het NIOZ, de stichting Wilde Kokkels (een actiegroep van
Waddenzee-wetenschappers) en It Fryske Gea (Het Friese
Landschap) kwamen in verzet, omdat de voedselvoorraad
van vogels in gevaar zou komen. Gisteren deed de Raad van
State uitspraak. En die was positief voor de kokkelsector, zo
als de laatste jaren steeds het geval is.
MIDDELBURG - GroenLinks heeft Marten Wiersma geko
zen tot lijsttrekker bij de Statenverkiezingen op 11 maart.
Wiersma is de enige van de vier zittende fractieleden die actief
wilde blijven in het provinciebestuur. Hij stond ook eerste op
de concept-lijst. Bij de eerste zes GroenLinksers is slechts één
wijziging ten opzichte van de concept-lijst. Mario Molegraaf
heeft zich teruggetrokken. Zijn zesde plaats wordt ingeno
men door Mahmoud Karamzadeh. De andere kandidaten, op
de plaatsen twee tot en met vijf, zijn Lili Timmermans, Leen
Harpe, Marja Minnaert en Peter Louwerse.
door René van Stee
TERNEUZEN - Het afscheid van de veer
boten van de PSD vormt voor Terneuzenaar
Wim van der Meer een mooie aanleiding een
kartonnen schaalmodel van de prins Wil-
lem-Alexander op de markt te brengen. De
oudste dubbeldekker van de vloot vaart tot
midden maart nog tussen Perkpolder en
Kruiningen.
Van der Meer besteedt elke minuut van zijn
vrije tijd aan zijn vroegere jongenshobby.
Die belangstelling leefde weer op door een
reünie in 1994 met zijn oude kornuiten van
het vliegdekschip Karei Doorman van de
Koninklijke Marine.
„Met de komst van de Westerscheldetunnel
wordt een bewogen stuk PSD-geschiedenis
afgesloten. Ik vond dat die periode niet on
gemerkt voorbij mocht gaan", verklaart
Van der Meer zijn beweegredenen. Om de
kosten te drukken - en de replica's eventueel
als relatiegeschenk weg te geven - is het de
bedoeling de kartonnen replica met behulp
van sponsors op de markt te brengen. De
verkoopprijs komt hierdoor op ongeveer 18
euro per stuk. Behalve in opdracht van be
drijven en instellingen geeft Van der Meer
de schaalmodellen als enige in Nederland
ook in eigen beheer uit.
„In het geval van de prins Willem-Alexan-
der denk ik bij sponsors vooral aan trans
portbedrijven en garages waarvan de wa
gens met hun reclame-uitingen op schaal (in
grootte variërend van twee tot vijf centime
ter) op de beide rijdekken kunnen worden
geposteerd. In totaal is er plaats voor vijfen
veertig kartonnen exemplaren. Inmiddels is
er al enige belangstelling, waardoor het ze
ker is dat de replica er komt. Desnoods had
ik het project ook in eigen beheer uitge
voerd."
Details
Historische modellen als het tweemotorige
Fokker VIII vliegtuig De Duif (schaal 1:50),
de passagiersschepen Oranje en Sibajak en
de jager De Ruvter (allen schaal 1:250) za
gen inmiddels het levenslicht. De Willem-
Alexander wordt evenals het stadhuis in
Temeuzen uitgevoerd op een schaal van 1:
200. „Daardoor komen de details van het
schip beter uit. Ook de autootjes komen dan
beter tot hun recht. Het wordt een volledig
opengewerkte replica met open raampjes en
losse details als relinkjes, bolders en mas
ten."
Voorlopig gaat Van der Meer uit van een op
lage van 1500 exemplaren. Om een waar
heidsgetrouwe replica met de juiste verhou
dingen te kunnen maken, is hij druk bezig
met foto-opnamen maken van zowel het in
terieur als het exterieur van het schip. Van
der Meer heeft hiervoor inmiddels al ruim
tweehonderd foto's genomen. Het ruim 113
meter lange schip wordt op schaal ongeveer
55 centimeter lang en bestaat inclusief de
autootjes uit ruim zevenhonderd elemen
ten. De bouwplaat wordt uitgegeven in
boekvorm met hierin een foto-bijlage en de
geschiedenis van het schip.
dinsdag 7 januari 2003
Wim van der Meer laat de PSD onder liefhebbers voortleven met een bouwplaat van de prins Willem-Alexander.
foto Camile Schelstraete
door Henk Postma
MIDDELBURG - De Zeeuwse
Universiteit kan het internatio
naal karakter van het weten
schappelijk onderwijs in Neder
land een stukje omhoog tillen.
Die verwachting sprak de de
missionaire staatssecretaris
voor onderwijs, A. Nijs, gisteren
uit tijdens een op de verkiezin
gen gericht werkbezoek aan
Walcheren.
Ze toonde zich bijzonder inge
nomen met het 'bijzonder en
thousiasme' waarmee de Roose
velt Academy in Zeeland een
universiteit van de grond wil til
len door een Engelstalige we
tenschappelijke basisopleiding
te beginnen. Ze beschouwt die
ambitie als een 'goed experi
ment'.
De Utrechtse universiteit werkt
mee aan de Zeeuwse plannen.
Daartoe wordt binnenkort een
convenant gesloten. Maar de
staatssecretaris toonde zich
vooral benieuwd naar pogingen
om er ook de universiteiten van
Gent en Antwerpen bij te be
trekken. Ze drukte de initiatief
nemers op het hart meteen bij
haar aan te kloppen wanneer
samenwerking met buitenland
se universiteiten op belemme
rende regelgeving zou stuiten.
„Want ik wil proberen dergelij
ke belemmeringen weg te ne
men."
Nijs zegde eerder al 4,5 miljoen
euro toe ter leniging van de
'enorme aanloopkosten'. Het
provinciebest uur en de gemeen
ten Middelburg en Vlïssingen
doen ook een flinke duit in het
zakje. De staatssecretaris con
stateerde met genoegen dat de
twee gemeenten onderlinge ge
schillen opzij zetten, waardoor
de academie kan worden ge
huisvest in het 'prachtige oude
stadhuis van Middelburg, waar
studenten een unieke gelegen
heid hebben om in een campus
achtige binnenstad rond te slen
teren'.
Debat
Behalve door bestuursleden van
de Roosevelt Academy liet de
VVD-staatssecretaris zich tij
dens haar bezoek omringen
door prominente Zeeuwse leden
van haar partij Er werden on
der meer visites afgelegd aan
het Middelburgs stadhuis en de
hogeschool in Vlissingen, waar
ook het bedreigde studiecen
trum van de Open Universiteit
is gevestigd. Nijs zei dat de
rijksoverheid de Open Univer
siteit niet kan opleggen het stu
diecentrum open te houden,
maar benadrukte dat OU wat
haar betreft behoort in te gaan
om een aanbod van de hoge
school om samen te bekijken
hoe het studiecentrum kan wor
den gered. Het werkbezoek
werd afgesloten met een bezoek
aan het Vlissings jongerencafé
De Dop, waarde WD-bewinds-
vrouw met bezoekers in debat
ging
MIDDELBURG - De provincie
Zeeland gaat het vervoer van
fietsen, bromfietsen en brom-
mobielen door de Westerschel
detunnel subsidiëren.
Om een fiets met de bus mee te
mogen nemenmoet een fietser 2
euro extra betalen, een brom
fiets of brommobiel kost 4 euro.
De kosten die busonderneming
Connexxion berekent, liggen
hoger: 2 euro voor een fiets, 6 eu
ro voor een bromfietsen 176 eu
ro voor een brommobiel In het
geval van de bromfiets en de
brommobiel neemt de provincie
het verschil voor haar rekening.
Gedeputeerde J. Hennekei j
(WD, verkeer en vervoer) ver
telde gisteren de Statencom
missie dat de provincie en Con
nexxion. die de buslijnen door
de tunnel exploiteert, hebben
onderhandeld over de voor
waarden waaronder fietsen,
bromfietsen en brommobielen
kunnen worden meegenomen en
tegen welke prijs. Berijders van
deze vervoermiddelen mogen
niet op eigen gelegenheid door
de tunnel.
Overdag rijden per uur drie bus
sen in beide richtingen door de
tunnel. Connexxion denkt dat
het mogelijk is bij elke passage
van de tunnel drie fietsen in de
bus mee te nemen. Dienen zich
meer fietsers aan, dan zullen de
laatst komenden op de volgende
bus moeten wachten.
Groepen fietsers moeten zich te
voren melden. Dat geldt ook
voor bromfietsers en bezitters
van een brommobiel. De bussen
nemen deze voertuigen op aan
hangers mee en die moeten wor
den gereedgemaakt.
lootflen Jansen
HDDELBURG - Directeur II.
Thomaes van de Provinciale
Stoombootdiensten durft er
lijn hand niet voor in het vuur te
steken. „Tot nu toe hebben we
een enkele afvaart hoeven te
chrappen omdat we te weinig
nensen hebben. Maar of we dat
"rolhouden? Ik verwacht het
_*el, maar ik kan het niet garan-
Itren."
De directeur van de PSD kam
i Jtsteren de Statencommissie
«rkeer en vervoer op de hoogte
lellen van de stand van zaken
ij het provinciaal veerbedrijf,
1 rap tien weken voor de ophef-
1 kig van de veerdiensten. Hij
i fgde uit dat er weinig rek meer
zit in de personeelsbezetting.
„Als nu iemand weggaat, is er
geen gelegenheid een tijdelijke
kracht in te werken. We hopen
maar dat we gespaard blijven
voor een griepgolf."
Met het einde van de PSD zo
duidelijk in zicht is de handha
ving van het afvaartenx-ooster
niet langer het allerbelangrijk
ste voor de directie. Thomaes:
„We huldigen nu het standpunt
dat arbeidsbemiddeling voor
rang mag krijgen." Hij noemde
als voorbeeld de mogelijkheid
dat zes PSD'ers die op de veer
boten in het stuurhuis werken,
bij Rijkswaterstaat als ver
keersleider aan de slag kunnen.
„Maar dat vereist wel een oplei
dingen die begint 1 februari. We
vinden dat we in zo'n situatie
niet kunnen zeggen: wacht
maar tot na 14 maart."
»0ES - In café Baarends in
s vindt maandag 13 januari
eer een politiek café plaats,
eze keer wordt onder het genot
'neen glas bier gesproken over
'rkeersmaatregelen die de ge-
eente neemt. De discussie be-
jnt om 17.00 uur.
KAPLLLE - De Zeeuwse Trein
Model Beurs houdt zaterdag 11
'januari een nieuwjaarsbeurs in
DeVroone in Kapelle.
Pe beurs is bedoeld voor lief-
Jpbbers van modeltreinen en
Idiootjes in de schaal 1.87. Op
'j^n testtafel kunnen de locomo-
i(lieven en wagons worden getest
'De ruiltafels worden van 10.00
lot 15.30 uur bemand.
Planning
B. Pauwels (CDA) vond dat
Rijkswaterstaat maar rekening
moet houden met de beschik
baarheid van de aankomende
verkeersleiders. Thomaes wees
deze suggestie echter van de
hand: „Rijkswaterstaat heeft
zijn eigen planning. Daar zijn
we van afhankelijk. We willen
natuurlijk niet het risico lopen
dat ze bij Rijkswaterstaat zeg
gen: dan nemen we wel anderen.
Als zich zo'n kans voor een aan
tal medewerkers aandient, dan
moeten we die ook grijpen."
De woordvoerders van alle frac
ties in de Statencommissie
brachten de PSD-medewerkers
uitvoerig lof en hulde voor hun
inzet voor het veerbedrijf. Tho
maes verzekerde dat hij die
complimenten graag zal over
brengen. „Ik verbaas me af en
toe ook over de ijver en de colle
gialiteit onder het personeel.
Dat is eigenlijk meer dan je mag
verwachten. Het is voor de PS
D'ers gewoon hun eer te na een
afvaart uit te laten vallen."
Fractievoorzitter A. van Oosten van GroenLinks discussieert met een treinreiziger op het station in Goes.
foto Willem Mieras
door Steffan ter Maat
GOES - GroenLinks voerde gis
teren een landelijke actie tegen
de afbraak van het openbaar
vervoer. Er werden folders uit
gedeeld en reizigers kregen
fluitjes om de trein zogenaamd
weer in beweging te brengen.
Advertentie
De actie was in de avondspits
onder meer op de stations van
Middelburg, Vlissingen en
Goes, 's Middags werden de rei
zigers op het station van Goes
ook al benaderd.
Fractievoorzitter A van Oosten
van GroenLinks in Goes vond
met vijf partijgenoten uit de
provincie tussen twaalf en één
uur al enig gehoor bij de trein
en busreizigers- „De meeste
mensen reageren enthousiast op
onze plannen. Wij willen op
jaarbasis 700 miljoen euro extra
investeren in kwaliteitsverbete
ring en uitbreiding van het
spoor. De reizigers krijgen nu te
veel met vertragingen te maken.
Daarnaast is er, onder meer
door het sluiten van kleine lo
ketten, een afname van service
en gaat de sociale veiligheid
achteruit."
H. Schoonen uit Grijpskerke
was een van de reizigers die het
een goede actie vond, maar de
voorgestane kwaliteitsverbete
ringen lijken aan haar niet meer
besteed: „Ik heb net als iedereen
mijn buik vol van vertragingen
en slechte informatie. Onlangs
ging ik met de trein naar
Utrecht en had ik op de heen- en
terugweg anderhalf uur vertra
ging. En daarbij was er nauwe
lijks informatie over hoelang
het allemaal ging duren. Wat
dat betreft steun ik de actie van
GroenLinks. Maar ik heb intus
sen besloten dat k in het vervolg
de auto neem De enige reden
dat ik nu met de trein ben, is het
slechte weer.
Verkiezingen
Een groepje jongeren dat even
verderop met het foldertje van
GroenLinks staat reageert, ook
enthousiast. Ze hebben echter
nog niet de stemgerechtigde
leeftijd en dat is, zo geeft ook
Van Oosten toe, ook van belang.
„Natuurlijk is het ook een ver
kiezingsactie. Maar het is wel zo
dat we altijd al tegen de privati
sering van de spoorwegen zijn
geweest En die privatisering
heeft geleid tot de huidige kwa
liteit van het openbaar vervoer
We proberen in deze periode in
contact te komen met de bevol
king en te laten zien waarvoor
we staan en dat is hetzelfde als
twee jaar geleden.
Naast meer geld voor een meer
uitgebreid en betrouwbaar
spoor wil GroenLinks de bezui
nigingen op bus, tram en metro
ongedaan maken. Volgens Van
Oosten is ook dat van groot be
lang voor provincies zoals Zee
land. „De provincie kent een
groot buitengebied. Als de be
zuinigingen blijven gehand
haafd worden hier als eerste
buslijnen geschrapt, omdat de
ze het minst rendabel zijn."
Ny De autosite voor heel Nederland