Plan gratis veer stuit twijfel GroenLinks op campagne met fluitjes voor openbaar vervoer Veerboot in handzaam formaat PSD blijft varen dankzij personeel Nijs enthousiast over plan voor universiteit 15 CDA-voorstel in Staten Hoop voor Open Universiteit Coördinator helpt vluchtelingen Kokkelvissers mogen aan de slag Wiersma trekt lijst GroenLinks Provincie betaalt mee aan vervoer brommobiel of fiets door tunnel Politiek café over verkeer Beurs met modeltreintjes Op zoek naar de auto die bij je past? Je vindt hem zeker weten wel op (fi) AutoTrack.nl tor Ben Jansen pDDELBURG - De meerder- eidvan de Staten van Zeeland rijfelt over het voorstel van het DA om jongeren tot en met ze stien jaar gratis met het fiets- oftveerVlissingen-Breskenste ten gaan. )e commissie verkeer en ver- ■per beoordeelde het initiatief an het CDA gisteren als sym- athiek. maar toonde zich toch evreesd voor ongelijkheid tus- »n inwoners van verschillende flen van de provincie. Iet CDA bekommert zich met wvoorstel om gezinnen in >st-Zeeuws-Vlaanderen met inderen jonger dan achttien aar die scholen op Walcheren nop Zuid-Beveland bezoeken, leze jongeren reizen nu gratis nel de bestaande veerdienst, ia 15 maart kost een jaarabon- pment voor het fiets-voetveer ten 320 euro. Studenten van chttien jaar en ouder kunnen ptisover, want zij beschikken (vereen openbaar-vervoerjaar- aart. ij alle waardering voor het ini- iatief maakten de woordvoer- érs van de andere fracties ook ntische kanttekeningen. H anGeesbergen (WD) wees er- to dat niet zonder meer kan [orden gesteld dat bezitters $n de OV-jaarkaart gratis lyergaan. Deze kaart is gekop- icicl aan een verlaging van de ludiebeurs. Bovendien vestig de hij ,er de aandacht op dat de ihetfing van de PSD-veer- enstfm niet alleen gevolgen leeft yoor de ouders van scho- jerenjin West-Zeeuws-Vlaan- Juieren, Kinderen uit Oost- i]Zeeuws-Vlaanderen die nog !geenÖV-jaarkaart hebben zijn na 15 maart op een buslijn door de Westerscheldetunnel aange wezen en dat betekent ook een lastenverzwaring. De vraag was ook hoe het zit met het voornemen van de nieuwe gemeente Sluis een compensa tieregeling voor haar inwoners in het leven te roepen. Dat was in de campagne voor de raads verkiezingen in november een onderwerp waarmee menige politieke partij zich van de kie zersgunst trachtte te verzeke ren. Gedeputeerde J. Hennekei] (WD, verkeer en vervoer) kon slechts melden dat volgens hem nog steeds over zo'n regeling wordt nagedacht. Hij bevestig de dat ook ouders van scholie ren in Oost-Zeeuws-Vlaande- ren duurder uit zijn door de verdwijning van de veerdien sten. Een busrit door de tunnel kost vier strippen meer dan met de bus naar Perkpolder en in Kruiningen weer verder. Dat komt per maand op 30 euro neer. DVisser (CU)JSmit (GL) en J Hageman (PvZ) suggereerden het CDA het voorstel aan te pas sen tot een gewenningsregeling die in een aantal jaren wordt af gebouwd of een korting die de kosten voor ouders van school gaande kinderen terugbrengt tot de prijs van een abonnement op basis van een treinkaartje tweede klas. De provincie heeft besloten de tarieven van het fiets-voetveer te koppelen aan een treinkaartje tweede klas. C. van Beveren (CDA) zag de be zwaren niet die zijn collega- Statenleden opwierpen. Hij pleitte ervoor eerst maar eens te gaan werken met de voorgestel de regeling. De CD A-fractie be slist binnenkort of ze het initia tief-voorstel volgende maand in de Staten aan de orde stelt. MIDDELBURG - Gedeputeerde L. Coppoolse (educatie) is hoopvol over een mogelijk behoud van de Open Universiteit voor Zeeland. Hij noemde de gesprekken die het provinciebe stuur houdt met het bestuur van de OU 'constructief'. Het definitieve besluit dat de OU uit Zeeland verdwijnt, is nog niet genomen, zei hij gisteren in de commissie Welzijn Het be stuur van de OU kondigde eerder aan dat zo'n besluit voor de jaarwisseling zou worden genomen. De OU wil om bezuini gingsredenen een aantal regionale vestigingen sluiten, waar onder die in Zeeland. Dat betekent dat Zeeuwse studenten naar Brabant moeten reizen. MIDDELBURG - De provincie Zeeland betaalt twee jaar lang een coördinator, die de noodopvang en ondersteuning helpt regelen voor uitgeprocedeerde asielzoekers die niet te rug naar hun land kunnen. De provincie spendeert 150.000 euro aan de ondersteuning. De coördinator is het resultaat van een motie van GroenLinks die Provinciale Staten in juni aannamen. Formeel moeten uitgeprocedeerden direct vertrekken naar het land van herkomst, maar sommigen kunnen dat niet. Om dat het land van herkomst hen niet terugwil, vanwege medi sche problemen of omdat er met nieuwe feiten een nieuwe aanvraag is gedaan. De gemeenten mochten van het Rijk deze mensen niet helpen Na wat tegenstribbelen - Coppoolse vond het een zaak van het Rijk - voerde de gedeputeerde de motie toch uit. Om hoeveel mensen het gaat in Zeeland bleek met precies na te gaan, zei hijdaarvoor is de groep te veranderlijk en bovendien gaat een deel van de vluchtelingen ondergronds. Nu het Rijk sinds de cember gemeenten alsnog toestaat om de vastzittende vluch telingen humane noodopvang te bieden, wil de provincie het vrij willigersnet werk rondom de opvang ondersteunen met de projectcoördinator. DEN HAAG - Kokkelschepen mogen tot eind deze maand blijven vissen in de Waddenzee. De Raad van State heeft dit gisteren bepaald in een zaak die was aangespannen door het Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ) en en kele milieuorganisaties. De kokkelsector mocht eerst tot in december op kokkels vissen. Het visseizoen dreigde echter fors gekort te worden door bezwaarprocedures. De vergun ningperiode werd daarop door het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij (LNV) verlengd tot 31 januari 2003 Het NIOZ, de stichting Wilde Kokkels (een actiegroep van Waddenzee-wetenschappers) en It Fryske Gea (Het Friese Landschap) kwamen in verzet, omdat de voedselvoorraad van vogels in gevaar zou komen. Gisteren deed de Raad van State uitspraak. En die was positief voor de kokkelsector, zo als de laatste jaren steeds het geval is. MIDDELBURG - GroenLinks heeft Marten Wiersma geko zen tot lijsttrekker bij de Statenverkiezingen op 11 maart. Wiersma is de enige van de vier zittende fractieleden die actief wilde blijven in het provinciebestuur. Hij stond ook eerste op de concept-lijst. Bij de eerste zes GroenLinksers is slechts één wijziging ten opzichte van de concept-lijst. Mario Molegraaf heeft zich teruggetrokken. Zijn zesde plaats wordt ingeno men door Mahmoud Karamzadeh. De andere kandidaten, op de plaatsen twee tot en met vijf, zijn Lili Timmermans, Leen Harpe, Marja Minnaert en Peter Louwerse. door René van Stee TERNEUZEN - Het afscheid van de veer boten van de PSD vormt voor Terneuzenaar Wim van der Meer een mooie aanleiding een kartonnen schaalmodel van de prins Wil- lem-Alexander op de markt te brengen. De oudste dubbeldekker van de vloot vaart tot midden maart nog tussen Perkpolder en Kruiningen. Van der Meer besteedt elke minuut van zijn vrije tijd aan zijn vroegere jongenshobby. Die belangstelling leefde weer op door een reünie in 1994 met zijn oude kornuiten van het vliegdekschip Karei Doorman van de Koninklijke Marine. „Met de komst van de Westerscheldetunnel wordt een bewogen stuk PSD-geschiedenis afgesloten. Ik vond dat die periode niet on gemerkt voorbij mocht gaan", verklaart Van der Meer zijn beweegredenen. Om de kosten te drukken - en de replica's eventueel als relatiegeschenk weg te geven - is het de bedoeling de kartonnen replica met behulp van sponsors op de markt te brengen. De verkoopprijs komt hierdoor op ongeveer 18 euro per stuk. Behalve in opdracht van be drijven en instellingen geeft Van der Meer de schaalmodellen als enige in Nederland ook in eigen beheer uit. „In het geval van de prins Willem-Alexan- der denk ik bij sponsors vooral aan trans portbedrijven en garages waarvan de wa gens met hun reclame-uitingen op schaal (in grootte variërend van twee tot vijf centime ter) op de beide rijdekken kunnen worden geposteerd. In totaal is er plaats voor vijfen veertig kartonnen exemplaren. Inmiddels is er al enige belangstelling, waardoor het ze ker is dat de replica er komt. Desnoods had ik het project ook in eigen beheer uitge voerd." Details Historische modellen als het tweemotorige Fokker VIII vliegtuig De Duif (schaal 1:50), de passagiersschepen Oranje en Sibajak en de jager De Ruvter (allen schaal 1:250) za gen inmiddels het levenslicht. De Willem- Alexander wordt evenals het stadhuis in Temeuzen uitgevoerd op een schaal van 1: 200. „Daardoor komen de details van het schip beter uit. Ook de autootjes komen dan beter tot hun recht. Het wordt een volledig opengewerkte replica met open raampjes en losse details als relinkjes, bolders en mas ten." Voorlopig gaat Van der Meer uit van een op lage van 1500 exemplaren. Om een waar heidsgetrouwe replica met de juiste verhou dingen te kunnen maken, is hij druk bezig met foto-opnamen maken van zowel het in terieur als het exterieur van het schip. Van der Meer heeft hiervoor inmiddels al ruim tweehonderd foto's genomen. Het ruim 113 meter lange schip wordt op schaal ongeveer 55 centimeter lang en bestaat inclusief de autootjes uit ruim zevenhonderd elemen ten. De bouwplaat wordt uitgegeven in boekvorm met hierin een foto-bijlage en de geschiedenis van het schip. dinsdag 7 januari 2003 Wim van der Meer laat de PSD onder liefhebbers voortleven met een bouwplaat van de prins Willem-Alexander. foto Camile Schelstraete door Henk Postma MIDDELBURG - De Zeeuwse Universiteit kan het internatio naal karakter van het weten schappelijk onderwijs in Neder land een stukje omhoog tillen. Die verwachting sprak de de missionaire staatssecretaris voor onderwijs, A. Nijs, gisteren uit tijdens een op de verkiezin gen gericht werkbezoek aan Walcheren. Ze toonde zich bijzonder inge nomen met het 'bijzonder en thousiasme' waarmee de Roose velt Academy in Zeeland een universiteit van de grond wil til len door een Engelstalige we tenschappelijke basisopleiding te beginnen. Ze beschouwt die ambitie als een 'goed experi ment'. De Utrechtse universiteit werkt mee aan de Zeeuwse plannen. Daartoe wordt binnenkort een convenant gesloten. Maar de staatssecretaris toonde zich vooral benieuwd naar pogingen om er ook de universiteiten van Gent en Antwerpen bij te be trekken. Ze drukte de initiatief nemers op het hart meteen bij haar aan te kloppen wanneer samenwerking met buitenland se universiteiten op belemme rende regelgeving zou stuiten. „Want ik wil proberen dergelij ke belemmeringen weg te ne men." Nijs zegde eerder al 4,5 miljoen euro toe ter leniging van de 'enorme aanloopkosten'. Het provinciebest uur en de gemeen ten Middelburg en Vlïssingen doen ook een flinke duit in het zakje. De staatssecretaris con stateerde met genoegen dat de twee gemeenten onderlinge ge schillen opzij zetten, waardoor de academie kan worden ge huisvest in het 'prachtige oude stadhuis van Middelburg, waar studenten een unieke gelegen heid hebben om in een campus achtige binnenstad rond te slen teren'. Debat Behalve door bestuursleden van de Roosevelt Academy liet de VVD-staatssecretaris zich tij dens haar bezoek omringen door prominente Zeeuwse leden van haar partij Er werden on der meer visites afgelegd aan het Middelburgs stadhuis en de hogeschool in Vlissingen, waar ook het bedreigde studiecen trum van de Open Universiteit is gevestigd. Nijs zei dat de rijksoverheid de Open Univer siteit niet kan opleggen het stu diecentrum open te houden, maar benadrukte dat OU wat haar betreft behoort in te gaan om een aanbod van de hoge school om samen te bekijken hoe het studiecentrum kan wor den gered. Het werkbezoek werd afgesloten met een bezoek aan het Vlissings jongerencafé De Dop, waarde WD-bewinds- vrouw met bezoekers in debat ging MIDDELBURG - De provincie Zeeland gaat het vervoer van fietsen, bromfietsen en brom- mobielen door de Westerschel detunnel subsidiëren. Om een fiets met de bus mee te mogen nemenmoet een fietser 2 euro extra betalen, een brom fiets of brommobiel kost 4 euro. De kosten die busonderneming Connexxion berekent, liggen hoger: 2 euro voor een fiets, 6 eu ro voor een bromfietsen 176 eu ro voor een brommobiel In het geval van de bromfiets en de brommobiel neemt de provincie het verschil voor haar rekening. Gedeputeerde J. Hennekei j (WD, verkeer en vervoer) ver telde gisteren de Statencom missie dat de provincie en Con nexxion. die de buslijnen door de tunnel exploiteert, hebben onderhandeld over de voor waarden waaronder fietsen, bromfietsen en brommobielen kunnen worden meegenomen en tegen welke prijs. Berijders van deze vervoermiddelen mogen niet op eigen gelegenheid door de tunnel. Overdag rijden per uur drie bus sen in beide richtingen door de tunnel. Connexxion denkt dat het mogelijk is bij elke passage van de tunnel drie fietsen in de bus mee te nemen. Dienen zich meer fietsers aan, dan zullen de laatst komenden op de volgende bus moeten wachten. Groepen fietsers moeten zich te voren melden. Dat geldt ook voor bromfietsers en bezitters van een brommobiel. De bussen nemen deze voertuigen op aan hangers mee en die moeten wor den gereedgemaakt. lootflen Jansen HDDELBURG - Directeur II. Thomaes van de Provinciale Stoombootdiensten durft er lijn hand niet voor in het vuur te steken. „Tot nu toe hebben we een enkele afvaart hoeven te chrappen omdat we te weinig nensen hebben. Maar of we dat "rolhouden? Ik verwacht het _*el, maar ik kan het niet garan- Itren." De directeur van de PSD kam i Jtsteren de Statencommissie «rkeer en vervoer op de hoogte lellen van de stand van zaken ij het provinciaal veerbedrijf, 1 rap tien weken voor de ophef- 1 kig van de veerdiensten. Hij i fgde uit dat er weinig rek meer zit in de personeelsbezetting. „Als nu iemand weggaat, is er geen gelegenheid een tijdelijke kracht in te werken. We hopen maar dat we gespaard blijven voor een griepgolf." Met het einde van de PSD zo duidelijk in zicht is de handha ving van het afvaartenx-ooster niet langer het allerbelangrijk ste voor de directie. Thomaes: „We huldigen nu het standpunt dat arbeidsbemiddeling voor rang mag krijgen." Hij noemde als voorbeeld de mogelijkheid dat zes PSD'ers die op de veer boten in het stuurhuis werken, bij Rijkswaterstaat als ver keersleider aan de slag kunnen. „Maar dat vereist wel een oplei dingen die begint 1 februari. We vinden dat we in zo'n situatie niet kunnen zeggen: wacht maar tot na 14 maart." »0ES - In café Baarends in s vindt maandag 13 januari eer een politiek café plaats, eze keer wordt onder het genot 'neen glas bier gesproken over 'rkeersmaatregelen die de ge- eente neemt. De discussie be- jnt om 17.00 uur. KAPLLLE - De Zeeuwse Trein Model Beurs houdt zaterdag 11 'januari een nieuwjaarsbeurs in DeVroone in Kapelle. Pe beurs is bedoeld voor lief- Jpbbers van modeltreinen en Idiootjes in de schaal 1.87. Op 'j^n testtafel kunnen de locomo- i(lieven en wagons worden getest 'De ruiltafels worden van 10.00 lot 15.30 uur bemand. Planning B. Pauwels (CDA) vond dat Rijkswaterstaat maar rekening moet houden met de beschik baarheid van de aankomende verkeersleiders. Thomaes wees deze suggestie echter van de hand: „Rijkswaterstaat heeft zijn eigen planning. Daar zijn we van afhankelijk. We willen natuurlijk niet het risico lopen dat ze bij Rijkswaterstaat zeg gen: dan nemen we wel anderen. Als zich zo'n kans voor een aan tal medewerkers aandient, dan moeten we die ook grijpen." De woordvoerders van alle frac ties in de Statencommissie brachten de PSD-medewerkers uitvoerig lof en hulde voor hun inzet voor het veerbedrijf. Tho maes verzekerde dat hij die complimenten graag zal over brengen. „Ik verbaas me af en toe ook over de ijver en de colle gialiteit onder het personeel. Dat is eigenlijk meer dan je mag verwachten. Het is voor de PS D'ers gewoon hun eer te na een afvaart uit te laten vallen." Fractievoorzitter A. van Oosten van GroenLinks discussieert met een treinreiziger op het station in Goes. foto Willem Mieras door Steffan ter Maat GOES - GroenLinks voerde gis teren een landelijke actie tegen de afbraak van het openbaar vervoer. Er werden folders uit gedeeld en reizigers kregen fluitjes om de trein zogenaamd weer in beweging te brengen. Advertentie De actie was in de avondspits onder meer op de stations van Middelburg, Vlissingen en Goes, 's Middags werden de rei zigers op het station van Goes ook al benaderd. Fractievoorzitter A van Oosten van GroenLinks in Goes vond met vijf partijgenoten uit de provincie tussen twaalf en één uur al enig gehoor bij de trein en busreizigers- „De meeste mensen reageren enthousiast op onze plannen. Wij willen op jaarbasis 700 miljoen euro extra investeren in kwaliteitsverbete ring en uitbreiding van het spoor. De reizigers krijgen nu te veel met vertragingen te maken. Daarnaast is er, onder meer door het sluiten van kleine lo ketten, een afname van service en gaat de sociale veiligheid achteruit." H. Schoonen uit Grijpskerke was een van de reizigers die het een goede actie vond, maar de voorgestane kwaliteitsverbete ringen lijken aan haar niet meer besteed: „Ik heb net als iedereen mijn buik vol van vertragingen en slechte informatie. Onlangs ging ik met de trein naar Utrecht en had ik op de heen- en terugweg anderhalf uur vertra ging. En daarbij was er nauwe lijks informatie over hoelang het allemaal ging duren. Wat dat betreft steun ik de actie van GroenLinks. Maar ik heb intus sen besloten dat k in het vervolg de auto neem De enige reden dat ik nu met de trein ben, is het slechte weer. Verkiezingen Een groepje jongeren dat even verderop met het foldertje van GroenLinks staat reageert, ook enthousiast. Ze hebben echter nog niet de stemgerechtigde leeftijd en dat is, zo geeft ook Van Oosten toe, ook van belang. „Natuurlijk is het ook een ver kiezingsactie. Maar het is wel zo dat we altijd al tegen de privati sering van de spoorwegen zijn geweest En die privatisering heeft geleid tot de huidige kwa liteit van het openbaar vervoer We proberen in deze periode in contact te komen met de bevol king en te laten zien waarvoor we staan en dat is hetzelfde als twee jaar geleden. Naast meer geld voor een meer uitgebreid en betrouwbaar spoor wil GroenLinks de bezui nigingen op bus, tram en metro ongedaan maken. Volgens Van Oosten is ook dat van groot be lang voor provincies zoals Zee land. „De provincie kent een groot buitengebied. Als de be zuinigingen blijven gehand haafd worden hier als eerste buslijnen geschrapt, omdat de ze het minst rendabel zijn." Ny De autosite voor heel Nederland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 15