Een slim bedacht ding Q'JÈi Voorproefje nieuwe Nederlandse Colt Sportieve Toyota's komen uit Keulen Peugeot Partner Besteller van Nissan Kleine MG Rover Twinport Opel Disegno Italiano Mercedes-motoren 22 miljoenste Golf W9 zaterdag 4 januari 2003 Je kunt er veel kanten mee op, al zal hij niet gauw ge bruikt worden als trouwau- to. Daar is hij gewoonweg niet mooi genoeg voor. Maar de nieuwe Peugeot Partner MPV is wel een leuk ding en in elk geval slim bedacht. De Peugeot Partner MPV maakt bij het betreden me teen duidelijk waarvan hij afge leid is. Hij is net zo toegankelijk als een moderne bestelwagen, met in elk geval een schuifdeur - desgewenst aan elke zijde zo'n schuifpui - en een enorme, om hoog zwaaiende achterklep. De achterbank ligt in een omme zien plat en dan maakt de Part ner verbazingwekkend veel ruimte voor uiteenlopende la ding. Een flinke scooter kan er schuin geparkeerd heel gemak kelijk in. Vastsjorren kan ook nog met een spanbandje aan de ogen die daartoe netjes in de carrosserie zitten. Een kast die niet meteen de afmetingen van een antiek Mechels meubel heeft, is ook geen probleem. Laat staan de wekelijkse bood schappen, de grasmaaier of een paar fietsen. Zo'n Partner heeft wat meer op bergruimte dan vroeger. Net als zusje Berlingo van Citroen heeft hij een opbergvak boven de ach teruitkijkspiegel over de volle breedte van de auto, een beker houder en een paar opbergvak- ken in de vloer voor de achter bank. Hij is te koop met veel glas in het dak, maar in de gewone uitvoering blinkt hij ook al uit door beglaasde overzichtelijk heid. Je zit hoog en hebt via de grote ruiten rondom uitstekend zicht. Een beetje Pausmobiel toch ook wel. Het dashboard is tamelijk een voudig, de twee grote en twee kleine klokken zijn duidelijk en de knopjes en hendeltjes zijn niet lastig te vinden. Dan de rij- eigenschappen. We waren on derweg met de voorwielaange- dreven 1.6 en die heeft een heel ijverig motortje. Er zijn ook nog een 1.4 met 75 pk en een paar sterke diesels en alle zitten ze aan een vijfversnellingsbak Steeds meer automerken heb ben een aparte afdeling die zich met de sportieve modellen bezighoudt. Bij Audi heet dat Quattro, bij BMW M en bij Mer cedes-Benz AMG. TTE (Toyota Team Europe) is binnen het Toy ota-concern op weg naar dezelf de status. De in Keulen geves tigde afdeling heeft voor de nabije toekomst enkele interes sante nieuwtjes in petto. Zoals een razendsnelle Yaris Turbo en spotgoedkope chips om de die selmotoren een stuk krachtiger te maken. Het is een beetje vreemd, dat een Japanse autofabrikant een sportafdeling in het Duitse Keulen heeft. Maar de historie van TTE verklaart veel. In 1972 begon het bedrijf als Anderson Motorsport in België op verzoek van Toyota met de preparatie van rallyauto's. Dat liep zo goed dat in 1975 de naam werd ver anderd in TTE. De organisatie werd steeds professioneler en verhuisde in 1979 naar Keulen. Er volgden in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw ra 1- lysuccessen inclusief een reeks wereldtitels. Maar actief deel nemen doet TTE sinds 2000 niet meer zelf. De expertise van het 300 mensen tellende bedrijf wordt nu ingezet voor de ont wikkeling van sportieve acces soires voor Toyota en Lexus. Het eerste tastbare resultaat was twee jaar geleden een met een compressor uitgeruste Lexus IS 200. Daarmee kwam TTE tegemoet aan de behoefte naar een sterkere motor in deze auto Inmiddels heeft de fabriek zelf een sterkere motor in dat model gestopt en is de compres sor-versie niet meer nodig. Maar TTE zat niet stil. Voor een groot aantal modellen van Toy ota zijn sportieve accessoires ontwikkeld, zoals verlaagde, stuggere veren, lichtmetalen wielen, uitlaatdempers en spoi lers. Ook aan motortuning is ge werkt en daar kan de klant bin nenkort al van profiteren. Voor de t weel iter D-4D dieselmoto ren heeft TTE een speciale chip ontwikkeld, waarmee het mo torvermogen flink kan worden opgepept. De 90 pk versie van de D-4D turbodiesel groeit ermee naar 116 pk, de 110 pk versie klimt naar 140 pk en de versie met 116 pk wordt zelfs naar 150 pk getild En in alle gevallen stijgt ook de trekkracht fors. De Lexus IS 430 van TTE is een nogal indrukwekkende auto, maar tot productie zal het nooit komen. foto GPD De speciale dieselchips zijn heel gemakkelijk te installeren. Een Toyota-monteur heeft er nog geen tien minuten voor nodig. En de prijs is onwaarschijnlijk laag. In Duitsland, waar de chip sinds kort al leverbaar is, is de prijs vastgesteld op €995 In Nederland zal een vergelijkbare prijs worden berekend en start de levering binnenkort. Vanaf mei 2003 zal er nog een product van TTE leverbaar worden en dat is de Yaris Turbo. De 1,5 liter viercilinder benzi nemotor is in dit model opge voerd van 106 naar 150 pk, door toepassing van een turbocom pressor. De auto krijgt tevens een stuggere vering en wellicht nog wat uiterlijke versiering. De Yaris Turbo wordt in een op lage van ongeveer 1000 exem plaren gebouwd, dus een rede lijke exclusiviteit is in elk geval verzekerd. Later in 2003 krijgt het turboverhaal een vervolg als de proeven die nu met een MR2 Turbo worden gehouden naar wens verlopen. Op dit moment zorgt de turbocompressor op de 18 motor van de MR2 voor een 180inplaatsvan 140pk. Dat be looft aardige prestaties. Niet alle producten van TTE zijn trouwens bestemd voor een groot publiek Het bedrijf maakt ook unieke exemplaren zoals de Lexus IS 430. waarin de 286 pk sterke V8-motor van het topmodel is gezet Met zijn zwarte 18 inch wielen en vier vuistdikke uitlaatpijpen een indrukwekkende auto. Maar tot productie komt het zeker niet. In Japan is de nieuwe Colt ont huld, die in 2004 in Nederland komt. Die auto zal dan gemaakt worden in Born, waar het merk nu de Space Star en de Carisma maakt en waar Volvo nog de S en V40 bouwt. Volvo vertrekt over twee jaar uit Bom (naar het Bel gische Gent) om plaats te maken voor DaimlerChrysler, dat daar in elk geval een Smart wil bou wen. Het platform voor de nieuwe Colt heeft Mitsubishi, dat tot 2007 in thuisland Japan met 15 De nieuwe Mitsubishi Colt voor Japan wordt vanaf 2004 ook bij nieuwe modellen wil komen, sa- NedCar in Born gebouwd. foto GPD men met DaimlerChrysler ont wikkeld. De Colt 600 was de eerste personenauto, die Mitsu bishi in 1962 introduceerde. De auto kwam in 1978 naar Euro pa. Het nieuwe platform voor de Colt wordt vanaf 2004 in Euro pa ook gebruikt voor enkele compacte modellen die bij Ned- Car in Born gebouwd zullen worden. Dat worden in elk geval een vierpersoons Smart en de nieuwe Colt, bevestigt alge meen directeur Martin van Vugt van de importeur van Mitsubi shi in Hoofddorp. Wellicht krijgt de Colt straks een andere naam in Europa. Volgens Mitsu bishi zal de auto die straks in Nederland gebouwd wordt, en nu nog als New Compact Car aangeduid wordt, verschillen van de nu in Japan gepresen teerde Colt. Maar het platform is in elk geval precies het zelfde. De nieuwe Colt is gebaseerd op een eerder prototype (CZ2) dat in Japan op de Tokyo Motor Show is getoond. In Bom blijft Mitsubishi nog een hele tijd de Space Star bouwen, plus straks de nieuwe Colt en een sportieve variant daarvan. Rien van der Steen Nissan heeft een nieuwe besteller. Met korte en lange wielbasis, al dan niet met verhoogd dak met een laadvolume van 5 tot 7,8 kubieke meter. De Primastar mag 1025 tot maximaal 1239 kilo ge wicht meenemen Er is bovendien keuze uit twee achterdeuren of een achterklep en een of twee schuifdeuren. Er is een 1.9 common raildiesel met 82 of 100 pk en een 2.5 liter CDi-diesel met 135 pk. De 2.0 benzinemotor heeft 120 pk. De meeste motoren zijn gekoppeld aan een zesversnellingsbak. De goedkoopste kost €14.329 excl. btw MG Rover heeft de bouw van een kleine Rover in 2003 aangekon digd. De auto wordt gefabriceerd bij Tata in India en is geba seerd op het platform van de Tata Indica. Rover wil nieuwe klanten, maar heeft zelf geen capaciteit in het Engelse Longbridge om nieu we auto's te bouwen. Tata in India is een grote groep die zich bezig houdt met staalauto's, telecommunicatie en chemicaliën. De groep omvat 80 bedrijven met 225.000 werknemers en een jaaromzet van 9 miljard dollar. Rover laat de auto daar bouwen omdat de productie er goedkoop kan gebeuren en de auto ginds al bestaat. Met het dure pond vindt Rover het geen optie de kleine auto momenteel in Enge land te bouwen. f\pel zegt het benzineverbruik van zijn 1.6 Astra-motor te kun- v_y nen verlagen met zeven procent door de nokkenas variabel te laten werken en uitlaatgas te recirculeren naar de motor. De tech niek komt volgend voorjaar beschikbaar. De weerstand van de lucht die de motor in gaat wordt zo klein mogelijk gemaakt en de viercilinder motor kan dan (niet bij volgas) een kwart van zijn brandstofmengsel halen uit het verbrande (gerecirculeerde) uit laatgas. U. Grebe, bij Opel verantwoordelijk voor de motoren met uitwendige ontstekingsbron, maakt dat duidelijk aan de hand van een voorbeeld:Als je drinkt door een dun rietje kost het veel moeite om te drinken, neem je echter een tweede rietje dan gaat het al een stuk makkelijker." De gewone drieweg katalysator blijft volledig effectief. Normaal werkt directe benzine-inspuiting op een arm mengsel en dat vergt aanpassingen aan het katalysatorsysteem. Want dan is een extra katalysator voor de oxidatie van stikstof no dig en bij Opel is dat niet het geval. Het Mecc in Maastricht staat in het weekeinde van 10,11 en 12 januari bol van de klassieke auto's. En de nadruk ligt op Diseg no Italiano. Italiaanse bolides van de hand van meesterontwerpers als Pininfarina, Touring, Giugiaro, Bertone en Michelotti. Van hun hand zijn prachtige Ferrari's, maar ook Aston Martins, Lancia's en Alfa Romeo's te zien. De beurs is op vrijdag open van 14.00 tot 21.00 uur en op zaterdag en zondag van 10.00 tot 18.00 uur. Restauratiebedrijven laten zien wat ze met een klassieke auto kun nen doen en de originele Aston Martin DB5 uit de Bondfilm Gold- finger is te bekijken. De organisatie is nog druk in onderhandeling om ook de nieuwe dienstwagen van James Bond uit de nieuwste film Die Another Day, een grondig verbouwde Aston Martin Vanquish, naar Maastricht te krijgen. De entree voor Interclassics is €12. Mercedes-Benz levert voor de E-klasse drie nieuwe motoren. Een is de 200 Kompressor met 163 pk, de andere zijn de diesels 200 CDI en 320 CDI. De 200 CDI heeft 122 pk, de zescilinder 320 komt tot 204 pk, zeven meer dan de vorige De common railtechniek werkt voortaan met injectiedruk tot 1600 bar in plaats van de maxi male 1.350 bar die tot nu toegehaald werd. Hoe groter de inspuit- druk, hoe beter de motor werkt: zuiniger, schoner en stiller. In Wolfsburg is de 22 miljoenste VW Golf van de band gelopen. Volkswagen Golf maakt er wereldwijd meer dan 3600 per dag. Het model wordt in zes fabrieken in Wolfsburg. Mosel, Brussel, Bra tislava, Zuid-Afrika en Brazilië gebouwd door in totaal 40.000 me- dewerk(st)ers. De Golf volgde in 1974 de Kever op. De totale pro ductie is die van de Kever nu ruim gepasseerd. In 2001 werden er 865.500 Golfs afgeleverd in de hele wereld. In 2002 waren het er iets minder, maar volgend jaar staat dan ook een nieuw model op stapel In West-Europa is de auto nummer 1 op de verkooplijsten. De Partner MPV VTC oogt wat stoerder dan de huis-tuin-en-keu- ken Partner. foto's GPD Standaard twee airbags, een schuifdeur rechts, stuurbekrachti ging, toerenteller Motor: 1 6 16v/109 pk, koppel 147 Nm bij 4000 toeren Lxbxh: 4.14x1.71 1.80 m Wielbasis: 2.69 m Draaicirkel: 11,30 m. Verbruik: 1:12,5 Bagageruim: 1500/2800 liter Gewicht: 1.160 kg; MPV VTC 1252 kg. Prijs: vanaf €13.930. (1.4 XR); MPV €15.630, MPV VTC €16.380 vastgeschroefd. De 1.6 is niet bijzonder stil, maar nooit irri tant aanwezig. Hij heeft wel een hoog toerental nodig om te pres teren. En natuurlijk vormt zo'n hoge, lege carrosserie een prachtig resonerende klank kast. Maar daar is best mee te le ven. De wegligging is niet verkeerd, al is de Partner MPV niet ge maakt om doortastend onder weg te zijn. Hij is niet bang van slechte wegen, maar bepaald geen snelwegridder. Het stuur werkt aardig direct, maar je bent even bezig om er de juiste zit achter te vinden. Gelukkig is het verstelbaar. Op snelheid za ten er aardig wat trillingen in het stuur, maar dat zal wel met de specifieke testauto te maken Het dashboard oogt eenvoudig maar duidelijk. hebben. Met wat gerichte uit lijn- en balanceermaatregelen wellicht snel te verhelpen. Jam mer van die korte zittingen, maar dat hebben de meeste Franse auto's tegenwoordig. De Partner verscheen in 1996. Wie van doelmatigheid houdt, kan er sindsdien niet omheen En de gemoderniseerde versie van de Partner MPV ziet er niet belachelijk uit. De VTC-versie (de afkorting staat voor vrije tijds concept) heeft afstandsbe- diende centrale vergrendeling en elektrisch bediende zijruiten voorin, een met vijf centimeter verhoogde wielophanging, een motorbeschermplaat, een apar te voorbumper met verlichting en roosters voor kop- en achter lichten en dat doet toch echt een beetje denken aan die stoere Simca Rancho van tientallen ja ren geleden Peugeot wil in 2003 1200 Partners MPV verkopen. Dat gaat zonder meer lukken. Goede prijs en veel gebruiksmo gelijkheden. Bij Citroen willen ze van de vernieuwde Berlingo in 2003 1400 stuks in personen- uitvoeringen verkopen. De goedkoopste kost 130 euro min der dan de Peugeot. Rien van der Steen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 35