Een slim bedacht ding
Q'JÈi
Voorproefje nieuwe Nederlandse Colt
Sportieve Toyota's
komen uit Keulen
Peugeot
Partner
Besteller van Nissan
Kleine MG Rover
Twinport Opel
Disegno Italiano
Mercedes-motoren
22 miljoenste Golf
W9
zaterdag 4 januari 2003
Je kunt er veel kanten mee
op, al zal hij niet gauw ge
bruikt worden als trouwau-
to. Daar is hij gewoonweg
niet mooi genoeg voor. Maar
de nieuwe Peugeot Partner
MPV is wel een leuk ding en
in elk geval slim bedacht.
De Peugeot Partner MPV
maakt bij het betreden me
teen duidelijk waarvan hij afge
leid is. Hij is net zo toegankelijk
als een moderne bestelwagen,
met in elk geval een schuifdeur
- desgewenst aan elke zijde zo'n
schuifpui - en een enorme, om
hoog zwaaiende achterklep. De
achterbank ligt in een omme
zien plat en dan maakt de Part
ner verbazingwekkend veel
ruimte voor uiteenlopende la
ding. Een flinke scooter kan er
schuin geparkeerd heel gemak
kelijk in. Vastsjorren kan ook
nog met een spanbandje aan de
ogen die daartoe netjes in de
carrosserie zitten. Een kast die
niet meteen de afmetingen van
een antiek Mechels meubel
heeft, is ook geen probleem.
Laat staan de wekelijkse bood
schappen, de grasmaaier of een
paar fietsen.
Zo'n Partner heeft wat meer op
bergruimte dan vroeger. Net als
zusje Berlingo van Citroen heeft
hij een opbergvak boven de ach
teruitkijkspiegel over de volle
breedte van de auto, een beker
houder en een paar opbergvak-
ken in de vloer voor de achter
bank. Hij is te koop met veel glas
in het dak, maar in de gewone
uitvoering blinkt hij ook al uit
door beglaasde overzichtelijk
heid. Je zit hoog en hebt via de
grote ruiten rondom uitstekend
zicht. Een beetje Pausmobiel
toch ook wel.
Het dashboard is tamelijk een
voudig, de twee grote en twee
kleine klokken zijn duidelijk en
de knopjes en hendeltjes zijn
niet lastig te vinden. Dan de rij-
eigenschappen. We waren on
derweg met de voorwielaange-
dreven 1.6 en die heeft een heel
ijverig motortje. Er zijn ook nog
een 1.4 met 75 pk en een paar
sterke diesels en alle zitten ze
aan een vijfversnellingsbak
Steeds meer automerken heb
ben een aparte afdeling die
zich met de sportieve modellen
bezighoudt. Bij Audi heet dat
Quattro, bij BMW M en bij Mer
cedes-Benz AMG. TTE (Toyota
Team Europe) is binnen het Toy
ota-concern op weg naar dezelf
de status. De in Keulen geves
tigde afdeling heeft voor de
nabije toekomst enkele interes
sante nieuwtjes in petto. Zoals
een razendsnelle Yaris Turbo en
spotgoedkope chips om de die
selmotoren een stuk krachtiger
te maken.
Het is een beetje vreemd, dat een
Japanse autofabrikant een
sportafdeling in het Duitse
Keulen heeft. Maar de historie
van TTE verklaart veel. In 1972
begon het bedrijf als Anderson
Motorsport in België op verzoek
van Toyota met de preparatie
van rallyauto's. Dat liep zo goed
dat in 1975 de naam werd ver
anderd in TTE. De organisatie
werd steeds professioneler en
verhuisde in 1979 naar Keulen.
Er volgden in de jaren tachtig en
negentig van de vorige eeuw ra 1-
lysuccessen inclusief een reeks
wereldtitels. Maar actief deel
nemen doet TTE sinds 2000 niet
meer zelf. De expertise van het
300 mensen tellende bedrijf
wordt nu ingezet voor de ont
wikkeling van sportieve acces
soires voor Toyota en Lexus.
Het eerste tastbare resultaat
was twee jaar geleden een met
een compressor uitgeruste
Lexus IS 200. Daarmee kwam
TTE tegemoet aan de behoefte
naar een sterkere motor in deze
auto Inmiddels heeft de fabriek
zelf een sterkere motor in dat
model gestopt en is de compres
sor-versie niet meer nodig.
Maar TTE zat niet stil. Voor een
groot aantal modellen van Toy
ota zijn sportieve accessoires
ontwikkeld, zoals verlaagde,
stuggere veren, lichtmetalen
wielen, uitlaatdempers en spoi
lers.
Ook aan motortuning is ge
werkt en daar kan de klant bin
nenkort al van profiteren. Voor
de t weel iter D-4D dieselmoto
ren heeft TTE een speciale chip
ontwikkeld, waarmee het mo
torvermogen flink kan worden
opgepept. De 90 pk versie van de
D-4D turbodiesel groeit ermee
naar 116 pk, de 110 pk versie
klimt naar 140 pk en de versie
met 116 pk wordt zelfs naar 150
pk getild En in alle gevallen
stijgt ook de trekkracht fors.
De Lexus IS 430 van TTE is een nogal indrukwekkende auto, maar tot productie zal het nooit komen.
foto GPD
De speciale dieselchips zijn heel
gemakkelijk te installeren. Een
Toyota-monteur heeft er nog
geen tien minuten voor nodig.
En de prijs is onwaarschijnlijk
laag. In Duitsland, waar de chip
sinds kort al leverbaar is, is de
prijs vastgesteld op €995 In
Nederland zal een vergelijkbare
prijs worden berekend en start
de levering binnenkort.
Vanaf mei 2003 zal er nog een
product van TTE leverbaar
worden en dat is de Yaris Turbo.
De 1,5 liter viercilinder benzi
nemotor is in dit model opge
voerd van 106 naar 150 pk, door
toepassing van een turbocom
pressor. De auto krijgt tevens
een stuggere vering en wellicht
nog wat uiterlijke versiering.
De Yaris Turbo wordt in een op
lage van ongeveer 1000 exem
plaren gebouwd, dus een rede
lijke exclusiviteit is in elk geval
verzekerd. Later in 2003 krijgt
het turboverhaal een vervolg als
de proeven die nu met een MR2
Turbo worden gehouden naar
wens verlopen. Op dit moment
zorgt de turbocompressor op de
18 motor van de MR2 voor een
180inplaatsvan 140pk. Dat be
looft aardige prestaties.
Niet alle producten van TTE
zijn trouwens bestemd voor een
groot publiek Het bedrijf
maakt ook unieke exemplaren
zoals de Lexus IS 430. waarin de
286 pk sterke V8-motor van het
topmodel is gezet Met zijn
zwarte 18 inch wielen en vier
vuistdikke uitlaatpijpen een
indrukwekkende auto. Maar
tot productie komt het zeker
niet.
In Japan is de nieuwe Colt ont
huld, die in 2004 in Nederland
komt. Die auto zal dan gemaakt
worden in Born, waar het merk
nu de Space Star en de Carisma
maakt en waar Volvo nog de S en
V40 bouwt. Volvo vertrekt over
twee jaar uit Bom (naar het Bel
gische Gent) om plaats te maken
voor DaimlerChrysler, dat daar
in elk geval een Smart wil bou
wen.
Het platform voor de nieuwe
Colt heeft Mitsubishi, dat tot
2007 in thuisland Japan met 15
De nieuwe Mitsubishi Colt voor Japan wordt vanaf 2004 ook bij nieuwe modellen wil komen, sa-
NedCar in Born gebouwd. foto GPD men met DaimlerChrysler ont
wikkeld. De Colt 600 was de
eerste personenauto, die Mitsu
bishi in 1962 introduceerde. De
auto kwam in 1978 naar Euro
pa.
Het nieuwe platform voor de
Colt wordt vanaf 2004 in Euro
pa ook gebruikt voor enkele
compacte modellen die bij Ned-
Car in Born gebouwd zullen
worden. Dat worden in elk geval
een vierpersoons Smart en de
nieuwe Colt, bevestigt alge
meen directeur Martin van Vugt
van de importeur van Mitsubi
shi in Hoofddorp. Wellicht
krijgt de Colt straks een andere
naam in Europa. Volgens Mitsu
bishi zal de auto die straks in
Nederland gebouwd wordt, en
nu nog als New Compact Car
aangeduid wordt, verschillen
van de nu in Japan gepresen
teerde Colt. Maar het platform
is in elk geval precies het
zelfde.
De nieuwe Colt is gebaseerd op
een eerder prototype (CZ2) dat
in Japan op de Tokyo Motor
Show is getoond. In Bom blijft
Mitsubishi nog een hele tijd de
Space Star bouwen, plus straks
de nieuwe Colt en een sportieve
variant daarvan.
Rien van der Steen
Nissan heeft een nieuwe besteller. Met korte en lange wielbasis,
al dan niet met verhoogd dak met een laadvolume van 5 tot 7,8
kubieke meter. De Primastar mag 1025 tot maximaal 1239 kilo ge
wicht meenemen Er is bovendien keuze uit twee achterdeuren of
een achterklep en een of twee schuifdeuren. Er is een 1.9 common
raildiesel met 82 of 100 pk en een 2.5 liter CDi-diesel met 135 pk. De
2.0 benzinemotor heeft 120 pk. De meeste motoren zijn gekoppeld
aan een zesversnellingsbak. De goedkoopste kost €14.329 excl.
btw
MG Rover heeft de bouw van een kleine Rover in 2003 aangekon
digd. De auto wordt gefabriceerd bij Tata in India en is geba
seerd op het platform van de Tata Indica. Rover wil nieuwe klanten,
maar heeft zelf geen capaciteit in het Engelse Longbridge om nieu
we auto's te bouwen. Tata in India is een grote groep die zich bezig
houdt met staalauto's, telecommunicatie en chemicaliën. De groep
omvat 80 bedrijven met 225.000 werknemers en een jaaromzet van 9
miljard dollar. Rover laat de auto daar bouwen omdat de productie
er goedkoop kan gebeuren en de auto ginds al bestaat. Met het dure
pond vindt Rover het geen optie de kleine auto momenteel in Enge
land te bouwen.
f\pel zegt het benzineverbruik van zijn 1.6 Astra-motor te kun-
v_y nen verlagen met zeven procent door de nokkenas variabel te
laten werken en uitlaatgas te recirculeren naar de motor. De tech
niek komt volgend voorjaar beschikbaar. De weerstand van de
lucht die de motor in gaat wordt zo klein mogelijk gemaakt en de
viercilinder motor kan dan (niet bij volgas) een kwart van zijn
brandstofmengsel halen uit het verbrande (gerecirculeerde) uit
laatgas. U. Grebe, bij Opel verantwoordelijk voor de motoren met
uitwendige ontstekingsbron, maakt dat duidelijk aan de hand van
een voorbeeld:Als je drinkt door een dun rietje kost het veel moeite
om te drinken, neem je echter een tweede rietje dan gaat het al een
stuk makkelijker." De gewone drieweg katalysator blijft volledig
effectief. Normaal werkt directe benzine-inspuiting op een arm
mengsel en dat vergt aanpassingen aan het katalysatorsysteem.
Want dan is een extra katalysator voor de oxidatie van stikstof no
dig en bij Opel is dat niet het geval.
Het Mecc in Maastricht staat in het weekeinde van 10,11 en 12
januari bol van de klassieke auto's. En de nadruk ligt op Diseg
no Italiano. Italiaanse bolides van de hand van meesterontwerpers
als Pininfarina, Touring, Giugiaro, Bertone en Michelotti. Van hun
hand zijn prachtige Ferrari's, maar ook Aston Martins, Lancia's en
Alfa Romeo's te zien. De beurs is op vrijdag open van 14.00 tot 21.00
uur en op zaterdag en zondag van 10.00 tot 18.00 uur.
Restauratiebedrijven laten zien wat ze met een klassieke auto kun
nen doen en de originele Aston Martin DB5 uit de Bondfilm Gold-
finger is te bekijken. De organisatie is nog druk in onderhandeling
om ook de nieuwe dienstwagen van James Bond uit de nieuwste film
Die Another Day, een grondig verbouwde Aston Martin Vanquish,
naar Maastricht te krijgen. De entree voor Interclassics is €12.
Mercedes-Benz levert voor de E-klasse drie nieuwe motoren.
Een is de 200 Kompressor met 163 pk, de andere zijn de diesels
200 CDI en 320 CDI. De 200 CDI heeft 122 pk, de zescilinder 320
komt tot 204 pk, zeven meer dan de vorige De common railtechniek
werkt voortaan met injectiedruk tot 1600 bar in plaats van de maxi
male 1.350 bar die tot nu toegehaald werd. Hoe groter de inspuit-
druk, hoe beter de motor werkt: zuiniger, schoner en stiller.
In Wolfsburg is de 22 miljoenste VW Golf van de band gelopen.
Volkswagen Golf maakt er wereldwijd meer dan 3600 per dag.
Het model wordt in zes fabrieken in Wolfsburg. Mosel, Brussel, Bra
tislava, Zuid-Afrika en Brazilië gebouwd door in totaal 40.000 me-
dewerk(st)ers. De Golf volgde in 1974 de Kever op. De totale pro
ductie is die van de Kever nu ruim gepasseerd. In 2001 werden er
865.500 Golfs afgeleverd in de hele wereld. In 2002 waren het er iets
minder, maar volgend jaar staat dan ook een nieuw model op stapel
In West-Europa is de auto nummer 1 op de verkooplijsten.
De Partner MPV VTC oogt wat stoerder dan de huis-tuin-en-keu-
ken Partner. foto's GPD
Standaard twee airbags, een schuifdeur rechts, stuurbekrachti
ging, toerenteller
Motor: 1 6 16v/109 pk, koppel 147 Nm bij 4000 toeren
Lxbxh: 4.14x1.71 1.80 m
Wielbasis: 2.69 m
Draaicirkel: 11,30 m.
Verbruik: 1:12,5
Bagageruim: 1500/2800 liter
Gewicht: 1.160 kg; MPV VTC 1252 kg.
Prijs: vanaf €13.930. (1.4 XR); MPV €15.630, MPV VTC €16.380
vastgeschroefd. De 1.6 is niet
bijzonder stil, maar nooit irri
tant aanwezig. Hij heeft wel een
hoog toerental nodig om te pres
teren. En natuurlijk vormt zo'n
hoge, lege carrosserie een
prachtig resonerende klank
kast. Maar daar is best mee te le
ven.
De wegligging is niet verkeerd,
al is de Partner MPV niet ge
maakt om doortastend onder
weg te zijn. Hij is niet bang van
slechte wegen, maar bepaald
geen snelwegridder. Het stuur
werkt aardig direct, maar je
bent even bezig om er de juiste
zit achter te vinden. Gelukkig is
het verstelbaar. Op snelheid za
ten er aardig wat trillingen in
het stuur, maar dat zal wel met
de specifieke testauto te maken
Het dashboard oogt eenvoudig maar duidelijk.
hebben. Met wat gerichte uit
lijn- en balanceermaatregelen
wellicht snel te verhelpen. Jam
mer van die korte zittingen,
maar dat hebben de meeste
Franse auto's tegenwoordig.
De Partner verscheen in 1996.
Wie van doelmatigheid houdt,
kan er sindsdien niet omheen
En de gemoderniseerde versie
van de Partner MPV ziet er niet
belachelijk uit. De VTC-versie
(de afkorting staat voor vrije
tijds concept) heeft afstandsbe-
diende centrale vergrendeling
en elektrisch bediende zijruiten
voorin, een met vijf centimeter
verhoogde wielophanging, een
motorbeschermplaat, een apar
te voorbumper met verlichting
en roosters voor kop- en achter
lichten en dat doet toch echt een
beetje denken aan die stoere
Simca Rancho van tientallen ja
ren geleden Peugeot wil in 2003
1200 Partners MPV verkopen.
Dat gaat zonder meer lukken.
Goede prijs en veel gebruiksmo
gelijkheden. Bij Citroen willen
ze van de vernieuwde Berlingo
in 2003 1400 stuks in personen-
uitvoeringen verkopen. De
goedkoopste kost 130 euro min
der dan de Peugeot.
Rien van der Steen