Berry kan zich meten met 007 PZC Mannen van Sevilla loeren op wulpse fabrieksmeisjes Reis in Kazachstan blijkt toch zinnig Bond-girl Halle Berry Rillingen over je rug Opera Carmen et is veertig jaar geleden dat de eerste James Bond-film in première kwam: 'Dr. No'. De twintigste aflevering in de serie bereikt 9 januari onze bioscopen onder de titel Die Another Day. Pierce Brosnan is voor de vierde keer geheim agent 007, maar pas echt bijzonder is dat hij dit keer werd voorzien van een vrouwelijke strijdmakker die in elk opzicht aan hem gewaagd blijkt en ook nog bloedmooi is. Ze heet Jinx en wordt gespeeld door Halle Berry. Negen maanden geleden schreef ze geschiedenis door als eerste 'zwarte' Ameri kaanse de Oscar voor de beste actrice te veroveren. De toen 35- jarige Berry won voor 'Mon ster's Ball', het aangrijpende liefdesdrama waarin ze als we duwe van een moordenaar een relatie krijgt met Billy Bob Thornton als de cipier die haar echtgenoot executeerde. Eén keer eerder werd door een 'Bond-girl' een Oscar gewon nen. Dat was Kim Basinger. Maar die won de trofee (voor 'L.A. Confidential') pas vijftien jaar nadat ze naast Connery had gespeeld in "Never Say Never Again'. Bij Halle Berry ging het omgekeerd en dat lijkt een ver keerde volgorde. Maar de actri ce zelf ziet het anders: „Voor mij is dit juist het kersje op de taart. Nooit heb ik ver wacht en ook niet stiekem ge hoopt dat mijn naam nog eens in grote letters zou prijken op het affiche van een superproductie. Als het dan toch gebeurt, kan ik daar uitbundig van genieten, net als van alle glamour, de ele gante kleren en peperdure snelle auto's die horen bij deBond-for- mule. Wel heb ik geprobeerd mijn invloed aan te wenden om het begrip 'Bond-girl' opnieuw te definiëren. Iets waar de ma kers trouwens in de laatste paar films al aan begonnen waren. Vroeger ging het om mannen- verhalen waar meiden uitslui tend ter decoratie aan te pas kwamen. Jinx, de geheim agen te die ik nu speel, is nog steeds vrouwelijk én sexy, maar tevens volledig geëmancipeerd. Jinx diende een volwaardige partner te zijn van Bond. Dat was wat ik belangrijk en interessant aan de rol vond. En gelukkig waren de makers dat met mij eens." En ook Pierce Brosnan, nauw betrokken bij het script-ont werp, deelde die visie Speciaal toen Halle Berry de rol van Jinx wilde spelen: „Het is een groot genoegen als je een tegenspeel ster krijgt met zo veel charmes als waarover Halle beschikt, maar het wordt pas echt een feest als het bovendien iemand is die het vak beheerst zoals zij. In de lange reeks heldinnen uit de Bond-films heeft Halle Berry er nu een neergezet die zich als sterke persoonlijkheid volledig met 007 kan meten. Dat heeft ze overtuigend kunnen maken om dat ze ook een actrice is met sterke persoonlijkheid en met formidabele kwaliteiten die ze al geëtaleerd had vóór ze werd uitgenodigd voor Die Another Day Drie jaar geleden deed Halle Berry van zich spreken via een tv-film over het onfortuinlijke leven van danseres-zangeres Dorothy Dandridge die in 1955 een Oscarnominatie haalde en tien jaar later zelfmoord pleeg de, De rol leverde Berry een Em my Award op. Haar bruikbaar heid voor spetterend spektakel etaleerde ze nadien in 'X-Men' (naast onder anderen Famke Janssen) en in 'Swordfish' als zuster in het kwaad naast Tra volta. Halle Berry's honorarium is in middels geklommen van 2,5 miljoen dollar voor 'Swordfish' naar 4 miljoen voor 'Die Ano ther Day', terwijl ze nog moet beginnen met het kapitaliseren van de gewonnen Oscar. Maar al word je nog zo goed betaald en hoog gewaardeerd, cadeau krijg je niets. En om je gelijkwaardig te bewijzen aan Bond, zijn toch uitzonderlijke inspanningen noodzakelijk Halle Berry geeft het grif toe. „Al sinds mijn kindertijd heb ik me intensief bezig gehouden Scène uit La route. Hoewel La route van de veel- bekroonde Kazachse film maker Darezjan Omirbajev niet strikt autobiografisch is, mogen wij de hoofdpersoon rustig als het alter ego van de regisseur opvatten. Het is geen flatteus zelfportret Acteur Djamsjed Oesmonov speelt de cineast als een stugge dromer die niet met zijn vrouw communiceert, zich arrogant opstelt tegenover een producent en een actrice. Hij vlucht veelvuldig in fantasieën en is dan plots een veel sponta ner en charmanter persoon. Het bericht dat zijn moeder ern stig ziek is. is voor de norse fil mer aanleiding om zijn vrouw (Ainoer Toergambajeva) en ver baasde zoontje (Magjane Omir bajev) zonder veel woorden de rug toe te keren en af te reizen naar zijn geboortedorp. Omir bajev wisselt het naargeestige panorama van Russische en Ka zachse autowegen op ogen schijnlijk willekeurige wijze af met ontmoetingen en overpein zingen. In een visioen voelt de filmmaker zich belaagd door een Tartaarse ruiter en op een ander moment bedenkt hij vari aties op een filmscène. De inge voerde kijker herkent daarin het slot van Omirbajevs 'Killer', over de lijdensweg van een jon ge huurmoordenaar. Omirbajev hanteert weer die zelfde minimalistische stijl met strakke kaders, veel kaalslag, soms een onverwacht poëtisch beeld en vooral weinig expliciet drama. Dat is echter niet de re den dat het zo lang duurt voor zich in La route een structuur aftekent Het is alsof Omirbajev zich puur door vrije associaties liet leiden en ook zelf niet wist waar hij uit zou komen. Pas wanneer de ongedurige reiziger in zijn dorp arriveert - zijn moe der is dan al overleden - komt hij langzaam tot bezinning. Hij herbeleeft er een wonderlijk in tense jeugdherinnering, maar ontdekt ook dat hij er niet meer thuishoort. In het laatste beeld vindt hij in zijn zak de brief waarin zijn vrouw hem de droom beschrijft die haar deed beseffen hoe sterk ze met elkaar verbonden zijn. Ook als kijker krijg je dan het gevoel dat die schijnbaar doelloze reis toch er gens toe geleid heeft. Weer vaste grond na een periode van emo tionele ontworteling, al blijft het moeilijk er een concrete con clusie aan te verbinden. Voor de intuïtief ingestelde kijker. Leo Bankersen La route regie Darezjan Omirbajev, met Djamsjed Oesmonov, Amoer Toergambajeva, Magjane Omirba jev, te zien in Schuttershoftheater Middelburg. vrijdag 3 januari 2003 De Amerikaanse actrice Halle Berry passeert een poster met daarop zijzelf en Pierce Brosnan tijdens de première met gymnastiek. Redelijk lenig en fit ben ik altijd wel geweest, maar ter voorbereiding op deze rol heb ik leren vechten van ex perts. Er moest worden geleerd soepel om te gaan met wapens. Ik heb heel veel gedaan aan con ditietraining. Toch heb ik het nog onderschat. Er is die scène waarin Bond en ik een sprint moeten trekken om een startend vliegtuig te kunnen inhalen. Dat ging met twintig kilometer per uur. Ik bleek niet in staat om Pierce bij te houden. Het moest vier keer overnieuw en ik ging scheel kijken van uitputting, terwijl Pierce nog zo fris was als een hoentje. Uiteindelijk was men verplicht om mijn rennen gescheiden op te nemen van Pierce en het vliegtuig. Toch een lesje in nederigheid." Maar Halle Berry heeft ervaring in incasseren. Ze werd in 1968 geboren in Cleveland, Ohio. Haar moeder liet zich van haar gewelddadige echtgenoot scheiden toen Halle vier jaar oud was. Met haar vier jaar ou dere zus Heidi heeft ze altijd ru zie gehad. Een vroegere min naar verkocht haar ooit zo'n klap dat Halle Berry aan een kant nagenoeg doof is gebleven. Intussen wist ze met haar licht gekleurde, ranke verschijning al op 17-jarige leeftijd miss verkiezingen te winnen en nam ze als eerste Afro-Amerikaanse vrouw deel aan de Miss World- competitie, waar zijzelf overi gens niets won, maar wel haar jurk. Op het modellen-bestaan was ze snel uitgekeken en toen ze haar ambities richtte op een acteercarrière, was het haar niet zo zeer om de glamour te doen. In een weinig flatteuze rol als vervuilde junk brak ze door via Spike Lee's 'Jungle Fever'. Na dien heeft ze gespeeld met onder anderen Eddie Murphy ('Boomerang'), Jessica Lang ('Losing Isaiah') en Warren Beatty ('Bulworth'). Films in het Bond-genre hadden eigenlijk nooit haar interesse. „Vroeger als klein meisje heb ik ooit 'Dr. No' gezien, maar ik kon er geen touw aan vast knopen. Pas als twintiger kreeg ik be langstelling voor James Bond, eigenlijk vanaf het moment dat de rol was overgenomen door Pierce Brosnan. Met 'Golden Eye' is het voor mij begonnen. Van de oude Bond-films heb ik de meeste nu alsnog gezien en dan vind ik die met Sean Conne ry toch ook wel speciaal." Dat ze in Die Another Day een introductie krijgt via een 'shot' dat de Bond-kenners onmiddel lijk moet herinneren aan Ursula Andress, wordt door de Oscar winnares een dubbelzinnig ge noegen genoemd. „Moeilijk om te doen was het niet, want het vergt weinig inspanning om een van Die Another Day. foto Wolfgang Kumm/EPA beetje wiegend uit zee te komen wandelen Als je het doet in de juiste bikini en met een dolk op je heup, dan roept iedereen me teen: Ursula Andress! Ook al heet je zelf Halle Berry en ben je totaal anders gekleurd." Het verhaal gaat dat Michael en Barbara Broccoli zo geestdriftig zijn over Halle Berry's optreden als Jinx, dat ze van plan zouden zijn een serie aparte films te gaan produceren rond dit perso nage. Dat zou dan de eerste 'spin off van de Bond-reeks worden in veertig jaar tijd. Halle Berry kent het gerucht maar bevesti gen wil ze niets. „Het is waar dat de producenten er een balletje over hebben opgegooid maar het valt niet te zeggen hoe seri eus dat was. Maar alleen als ideetje al vind ik het strelend. Ik zie het eerlijk gezegd nog niet gebeuren. Maar voor het geval het er tóch van komt, heeft Pier ce me beloofd dat hij een gast rolletje zal spelen. Als Bond dus, in een Jinx-film. Dat zou de emancipatie pas echt mooi af ronden." Pieter van Lierop Robin Williams in One Hour Photo. De film One Hour Photo is bijzonder omdat je hem kunt ondergaan als een eminen te thriller zonder dat er een lijk of zelfs maar een spatje bloed aan te pas komt. Deze door Ma- rek Romanek geregisseerde film (zijn tweede pas, hij debuteerde met 'Static' in 1985) blinkt voorts uit door de originele in vulling van het thema voyeuris me. Maar het beste element wordt gevormd door de inge ving de doorgaans al te lollige of sentimenteel ingezette acteur Robin Williams te gebruiken voor eens een totaal ander per sonage: een engerd. Maar toch wel eentje die is 111 te voelen en feitelijk diep meelijwekkend is. Winkeliers die gedane bood schappen met zorg inpakken en terloops informeren of thuis al les kits is met de kids en de ge zondheid van oma, we hebben ze duizend keer gezien in kleine Amerikaanse stadjes waar ie dereen bekend is met iedereen Bijzonder aan Williams in de rol van Sy Parnsh is dat hij zo'n klantvriendelijke houding niet in een knusse kleine gemeente praktiseert, maar in een koop hal waar zowel de klanten als het verkopend personeel nage noeg anoniem zijn. Sy runt de balie waar je binnen een uur je foto's kunt laten ontwikkelen. De rolletjes worden er met zo veel haast en plichtmatigheid ingeleverd en de foto's weer op gehaald dat niemand eraan toe komt maar een seconde aan dacht te schenken aan de per soon die zich over de familie kiekjes ontfermt. Sy had net zo goed een robot kunnen zijn Maar Sy is geen robot. Hij is ie mand die eer probeert te leggen in zijn werk en bij elke print de afdrukautomaat ietsje bijstelt om optimale kwaliteit te berei ken. Het probleem is dat hij niet alleen kijkt met een technisch oog maar met tevens on verhol en nieuwsgierigheid. Zijn eigen le ven is zo schreeuwend leeg, dat hij gaat fantaseren bij de privé- levens van zijn klanten die uit sluitend leuke dingen lijken mee te maken. Want dat is wat men sen vereeuwigen, niet de mo menten die ze zo gauw mogelijk willen vergeten. Maar voor de bleekharige supermarkt-em ployé lijkt voor iedereen het ven een feest te zijn, behi voor hem. Eén familie heeft zijn zeeri ciale interesse. Het is niethi maal zeker te zeggen dat Sy v liefd is op mevrouw Nina Yoi (Connie Nielsen), maar wel: hij dolgraag deel had uil maakt van haar ogenschijn zo gelukkige gezinnetje dati der bestaat uit echtgenoot 1 (Michael Vartan), hun negen rige zoontje Jake en een geze ge hond. Het liefst zou Syd als populaire oom dageli over de vloer komen. Dat er echt iets mis is mei foto-man blijkt als hij van roi tjes die de Yorkins bij hemii veren ook voor zichzelf afdn ken maakt. Dat het zelfs er» gesteld is. bewijst Sy's appai ment, dat kaal is op een reusai tige wand na die volledig is vuld met in de loop van tien j verzamelde kiekjes van de fai lie York in Vervolgens doetS op de dag dat hij wordt onts gen - een schokkende ontdi king en gaat ingrijpen bijl door hem geïdealiseerde gez netje Dan heeft hij een fota mera en een heel groot mes dig. De wendingen in het verh van One Hour Photo laten z gefascineerd volgen en het verbluffend zoals regisseurl rek de rillingen over je rug jat zonder dat hij gruwelijkheid! pliciet hoeft te maken. Def biedt méér dan een uitgekod intrige, maar legt ook de zei wen bloot van een steeds onp soonl ijker wordende, do materialisme gedreven san* leving. Emotionele armoede eenzaamheid laten sommige dividuen derailleren en brei hen tot voyeurisme, stalken erger. Het is die atmosfeer i Marek uitmuntend weet te va gen in kil en klinisch gestileei beelden. Maar de film wordtf dragen door de perfecte hoo! rol van Robin Williams. Pieter van Liei One Hour Photo: regie Marek l manek, met Robin Williams, Con Nielsen, Michael Vartan, GaryCt te zien in Schuttershoftheater JU delburg. Opera is voor Polen een exportproduct. Vier weken, bijna avond aan avond, raast het Grote Theater Lodz door Neder land met Carmen, het muziekdrama van Georges Bizet. Regisseur Aus Greidanus werkte zes weken in Lodz met het Poolse ge zelschap, dat is aangevuld met solisten van over de hele wereld. Het geeft even een schok, het meisje dat zo maar het podium ophuppelt in Bizets opera Carmen. Micaela draagt een rugzakje, een helgroen ribjackje, stevige stappers en af zakkende sokken. De onschuld in eigentijds tenue. Daar gaat Carmen een zware dobber aan krijgen Dit meisje laat zich haar ver loofde vast niet zomaar afpakken. Ze oogt verdwaald op het podium tussen al die grote soldaten in stijve pakken en heeft meer van een pittige puber dan een brave maagd die boodschappen doet voor de moeder van haar verloofde. Het is een van de vondsten die van de door Aus Greidanus geregisseer de Carmen zo'n verrassende en frisse voor stelling maken. „Toen ik die kleren aanhad wist ik meteen hoe ik moest spelen", vertelt de Koreaanse Esther Lee, een van de twee vertolksters van Micaela opgetogen Even later gaat de sigarettenfabriek uit. De mannen van Sevilla hebben zich al opge steld om een glimp van een blote borst of een Galia Ibragimova als Carmen en Ernesto Grisa les als Don José. foto Chwalislaw Zieliuski/GPD been op te kunnen vangen. Want in de fa briek is het warm en zijn de meisjes schaars gekleed In armoedige schorten, met hier en daar een onderjurk eruit piepend en sigaret ten rokend omzwermen ze de mannen, in voor een verzetje. Dat is wat Greidanus wil laten zien: de ar moede van die fabrieksmeisjes uit de negen tiende eeuw, maar ook hun wulpsheid, gre tigheid en rivaliteit. „Ik wil het publiek het zweet van die meisjes laten ruiken", vertelt hij in Lodz, daags na de Poolse première. Werken in het Grote Theater Lodz vond hij een 'feesten een bezoekingtegelijk'. Zes we ken had hij om uit de botsende culturen een theatrale eenheid te smedenEn het is span nend gebleven tot het eind. De Stichting Internationale Opera Produc ties vroeg Greidanus de Poolse Carmen te regisseren voor de Nederlandse markt. Nederland - dat maar drie operagezel schappen heeft - kampt met een tekort aan opera's. Daarom worden sinds jaar en dag producties uit Oost-Europa geïmporteerd. Ze zijn goedkoop en sinds de val van de Muur makkelijk te contracteren. Maar de Nederlandse kritiek op de opara's uit Polen, Tsjechiëj Slowakije en Hongarije is vaak niet mals. Doorgaans goed gezongen, dat wel, maar de acteerprestaties zijn voor Ne derlandse begrippen onder de maat. De stichting, bestaande uit een reeks Neder landse schouwburgen, probeert daarom meer greep te krijgen op de producties die in Oost-Europa tot stand komen. Eerder wer den 'Nabucco' en 'II Trovatore' van Verdi en 'Ariadne auf Naxos' van Strauss hier ge bracht in samenwerking met grote opera huizen in Midden-Europa. Het is niet makkelijk om het Nederlanders naar de zin te maken, vertelt producent Zdzislaw Supierz van Supierz Artist Mana gement „Ze willen hier wel een eigentijdse enscenering en goede acteurs, maar het moeten wel de vertrouwde opera's uit het ijzeren repertoire zijn", zegt hij. 'Ariadne auf Naxos' was al te moeilijk en daardoor geen groot succes. De schouwburgdirecteu ren kunnen het natuurlijk krijgen zoals ze het hebben willen. Supierz: „Willen ze nog een Carmen, dan krijgen ze een Carmen." Er is volgens Supierz in Oost-Europa een groot aanbod van goede opera's. Dat is nog een erfenis van het communisme, toen het geld voor cultuur en sport niet opkon. Nu is de cultuur onderworpen aan forse bezuini gingen, maar de gezelschappen en de schouwburgen zijn er nog altijd veel groter dan wij zelfs maar durven dromen Optre den in West-Europa is voor hen een middel om een steeds schralere kas te spekken. Aus Greidanus, artistiek leider van theater groep De Appel, heeft meer dan dertig jaar ervaring als acteur en toneelregisseur, maar deed nog nooit opera. Hij geeft toe lang ge aarzeld te hebben over de opdracht. Het sterke libretto van de tekstschrijvers Henri Meilhac en Ludovic Halévy op basis van de roman van Prosper Mérimée trok hem over de streep. De opera ging in 1875 in première in Parijs en oogstte aanvankelijk weinig bijval. Het felrealistische verhaal over een femme fatale uit de maatschappelijke on derklasse viel de op romantiek ingestelde Parijzenaars rauw op het dak. In later jaren werd Carmen echter ongekend populair niet in het minst door de manier waarop het folkloristische van de opera werd uitgebuit en de scherpe kantjes wer den bijgevijld. Greidanus ontdeed de Car men juist weer van al te romantische uit wassen. „Ik wilde af van de Anton-Pieck Carmen, die zoetheid die afbreuk doet aan de dramatische kracht van de opera. Da om dragen de werkneemsters van de si) rettenfabriek lelijke fabnekskleren. Ik' de schoonheid van de lelijkheid laten zi« De regisseur heeft dankbaar gebruik j maakt van alle tegenstellingen die in opera zitten: liefde en haat. trouw en trouw, leven en dood „Don José maakt] drie uur tijd een bliksemcarrière in de ra daad. Hij ontwikkelt zich van een braves] daat die veel van zijn moeder en zijn v] loofde houdt tot deserteur, smokkelaar] moordenaar. Don José staat ook alleen] genover de klassieke drie-eenheid maa] hoeren moeder. Alleen dat gegeven isalh] inspirerend." Omdat de opera zo snel dij Nederland trekt, is er voor de vier belaj rijkste rollen een dubbele bezetting. Avd aan avond zingen is niet op te brengenm der schade voor de stem Dus zijn er tw Carmens, twee Don Josés, twee Escamil en twee Micaela's. Mieske van# Grote Theater Lodz: Carmen. Regie: Aus Grïi nus. Dirigent Lukas Beikircher CarmenG| Ibragimova en Alicja WhiskerdDon José. nesto Grisales en Miguel Sanchez; Rscattm Leszek Skrla en Rafal Songan; Micaela: LeeenDÖrota Wojcik. 6jan (try out) 7jan (prem, re) Rotterdamse Schouwburg, daarna toufimI

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 24