Vluchthaven bij Krammersluizen PZC PZC Strengere regels vergroten druk winkelier Transferium voldoet aan de verwachting CC III NOG I g O O cn DAGEN Lil UITVERKOOP Nieuwe windmolens krijgen knop tegen schaduwoverlast Loodsensociëteit viert diplomafeestje op oudejaarsdag Nieuwe uitwijkplaats vervangt haven Bruinisse vanaf 2005 Dorpsraad Nieuwerkerk vergadert Auto total loss door brommer Koop en verkoop uw auto razendsnel via www.AutoTrack.nl 13 NS sluit loket station Kruiningen Frietfabriek mag even doorgaan Ongeluk met gestolen auto Bloempotten van 900 euro gestolen (Si) AutoTrack.nl J donderdag 2 januari 2003 I door Marcel Modde I BRUINISSE - Rijkswaterstaat gaat een gedeelte van de voor haven bij de Krammersluizen inrichten als uitwijkplaats voor schepen. De voorziening komt in de plaats van de vluchthaven van Bruinisse, die deze functie in 2005 verliest. Met de nieuwe faciliteit wordt de fasegewijze overdracht van de voormalige vluchthaven aan de gemeente Schouwen-Duiveland afge rond. De inrichting van een nieuwe uitwijkplaats was de voor naamste eis van de landelijke schippersvereniging Schutte- vaer om akkoord te gaan met de inrichting van de Bruse vlucht haven tot handelshaven. De voorziening is vooral van be lang voor de kleinere binnen vaartschepen die bij zwaar weer de oversteek door de smalle vaargeulen de Oosterschelde op richting Wemeldinge niet dur- NIEUWERKERK - De dorps raad van Nieuwerkerk houdt woensdag 8 januari een openba re vergadering in Ons Dorps huis, bedoeld voor inwoners van dit dorp en bewoners van het buitengebied. Op de agenda staat onder meer de nieuwbouwwijk d'Heule n. Toegelicht worden zowel het be stemmingsplan als de alterna tieve - door de dorpsraad ont wikkelde - opzet. Ook de stand van zaken rond de verkaveling van de volkstuinen en het ver leggen van de ijsbaan op het dorp komen aan de orde. Na.de pauze wordt een diapresentatie gehouden over de geschiedenis van Duiveland sinds de Waters noodramp. De vergadering is tevens nieuwjaarsbijeenkomst van de dorpsraad. De bijeen komst begintom 19.30 uur. KAPELLE - Een 19-jarige man uit de gemeente Kapelle heeft dinsdagmiddag zijn auto total loss gereden doordat hij moest uitwijken voor een brommer. De automobilist reed rond 17.30 uur over de Smokkelhoekweg te Kapelle toen hij net voor het vi aduct over de A58 moest uitwij ken voor een tegemoetkomende brommer die zonder verlichting op zijn weghelft reed. Hierbij kwam zijn auto tot stilstand te gen de vangrail De bestuurder kwam met de schrik vrij. De brommer verdween in de rich ting van Kapelle. Advertentie LJ Grote Markt 11-13 Goes REDACTIE SCHOUWEN-DUIVELAND Grachtweg 23a Postbus 80 4300 A8 ZIERIKZEE Tel: (0111)454647 Fax:(0111)454657 E-mail redzzee@pzc.nl Marcel Modde (chef) Piet Kleemans Famke van Loon Ali Pankow Esme Soesman Rudy Boogert (sport) CENTRALE REDACTIE Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA VLISSINGEN Tel: (0118) 484000 Fax:(0118)470102 E-mail: redactie@pzc.nl INTERNET www.pzc.nl E-mail: web@pzc.nl ven te maken, aldus de eilande- lijke afdelingsvoorzitter W. van den Berg. Anderzijds moet de locatie volgens woordvoerder J. Geluk van Rijkswaterstaat ook wor den gezien als een mogelijk rustplek, indien schippers krachtens het vaartijdenbesluit aan een verplichte tussenstop toe zijn. Het merendeel van de vluchtha ven is sinds eind januari 2001 in gebruik door de grotere mossel- kotters van de Bruse vloot. Daarnaast werd in de haven een door Melita Lanting VLISSINGEN - „Veel succes en behouden vaart." Met deze woorden kregen tien loodsen na dertien maanden studeren op oudejaarsdag hun diploma in de loodsensociëteit in Vlissingen. Het loodswezen kampt met een tekort aan loodsen en is daarom na een stop van twee jaar weer begonnen met opleiden. door Rolf Bosboom GOES - Het transferium in Goes heeft een succesvol jaar achter de rug. In totaal werden bijna 63.000 passagiers vervoerd van en naar de binnenstad. De voor ziening, die nu drie jaar bestaat, krijgt een steeds permanenter karakter. Ook de komende maanden is het transferium elke dinsdag en zaterdag in bedrijf. Om de parkeernood in het cen trum te lenigen is het transferi um in de zomer van 2000 als ex periment begonnen. Bezoekers van de stad kunnen hun auto bij de Zeelandhallen parkeren Een pendelbus rijdt geregeld van en naar de binnenstad. De dienst is gratis. Het transferium voorziet duide lijk in een behoefte. In het eerste nieuwe loswal gebouwd voor overslagactiviteiten. In 2005 wordt ook de kleine noordelijke havenkom bij de nieuwe inrich ting betrokken, waarna het be heer door Rijkswaterstaat vol ledig wordt overgegeven aan de gemeente. Twijfels Het afdelingsbestuur van Schuttevaer uitte deze week tij dens de jaarvergadering zijn twij fels of de toegezegde nieuwe vluchthaven wel op tijd klaar zou zijn. Waterstaatswoord- „Het was loodzwaar," zegt kersverse loods R. van der Pas „De opleiding was heel inten sief. Je kunt wel stellen dat het een heel zwaar jaar is geweest." De opleiding tot loods op de Westerschelde duurt dertien maanden. Zes weken theoreti sche training in Rotterdam en daarna - onder begeleiding - va ren op de Westerschelde afge wisseld met theorielessen. Een jaar werden, verspreid over vier maanden, ruim 15 000 mensen vervoerd. In 2001 werden tussen april en december meer dan 50.000 passagiers geteld. In het nu afgelopen jaar reed de pen delbus van juni tot eind decem ber. In totaal reisden ruim 63.000 mensen mee. Iemand die naar de binnenstad reist en terug, wordt daarbij voor twee geteld. Connexxion Citax, het bedrijf dat in op dracht van de gemeente Goes de busdienst verzorgt, registreert alleen de passagiers op de ritten voerder Geluk ziet geen reden voor zorg, zo liet hij dinsdag we ten Recent is bij de Krammer sluizen al een steiger gebouwd voor het aanmeren van schepen met gevaarlijke stoffen aan boord, ter vervanging van de aanlegplaats bij Bruinisse. Dit jaar wordt bij de sluizen boven dien de door Schuttevaer al ja ren felbegeerde autosteiger ge realiseerd. Op die plaats kunnen binnen vaartschippers dan met een kraan hun auto van en aan boord hijsen. In 2005 volgt uit loods moet ólles van de Wester schelde kennen. Iedere zand bank, iedere boei, alles moet in het geheugen gegrift staan. Loods word je niet zomaar. Het is een beroep dat je bewust kiest en waar een stevige selectiepro cedure aan vooraf gaat. „Mijn vader was ook loods. Het is een vrij beroep Iedere dag is anders en dat maakt het zo inspirerend. Ik ben destijds gaan varen om naar het centrum. Omdat aan genomen wordt dat die mensen ook de bus terug nemen, wordt het getelde aantal verdubbeld. In juli en augustus was het transferium vijf dagen per week in bedrijf" van dinsdag tot en met zaterdag. In de andere maanden was dat alleen op dinsdag (marktdag) en zater dag Het passagiersaanbod was ook verreweg het grootst in de zomermaanden: ruim 18.000 in juli en bijna 20 000 imaugustus. Als topdag werd dinsdag 6 au gustus geboekt, met in totaal breiding van het aantal lig plaatsen in de voorhaven van het sluizencomplex. Over een afstand van ongeveer driehon derd meter worden palen gesla gen en vlonders geplaatst. Ook komt er een loopbrug naar de vaste wal. Doorvaart De voorhaven, pal voor de sluis deuren, is volgens Geluk breed genoeg voor dat doel, zonder dat echter de doorvaart wordt be lemmerd. Van den Berg benadrukt dat een loods te kunnen worden. Ik heb dan ook geen dag langer geva ren dan strikt noodzakelijk was." Aldus Van der Pas Satelliet Voor iemand kan beginnen aan de opleiding tot loods moet hij of zij (na de opleiding aan de zeevaartschool) tien jaar geva ren hebben. Ondanks alle mo derne hulpmiddelen als radar- 3020 enkele reizen. Aan het be gin van die middag stapten meer dan 300 mensen per uur bij de Zeelandhallen in. Pendelbus In de maanden september en ok tober bleef het aantal passa giers redelijk constant: 6210 in september en 6622 in oktober. In november daalde het aanbod tot iets onder de 4000. De laatste maand kwam op ongeveer 3500 enkele reizen uit. De pendelbus reed tijdens de herfstvakantie vijf dagen per vluchthaven op het kruispunt van de drukke vaarweg ook vandaag de dag allerminst een overbodige luxe is. Bij slecht weer vormen de smalle vaar geulen voor schippers die niet goed bekend zijn in het gebied een reëel gevaar. „Vooral in de Keeten kan het soms nog flink tekeer gaan Gewoon voor an ker gaan bij een boei volstaat dan niet, stelt de schippersvoor- man „Als het slecht weer is om door te varen, is het ook slecht weer om op open water voor an ker te gaan." ketens op de wal en navigeren met hulp van de satelliet (GPS) blijft de loods vooral aangewe zen op zijn kennis van het water. De komst van de nieuwe loodsen lost het tekort niet op. Alleen al dit jaar hopen 21 loodsen met pensioen te gaan. Bovendien duurt het acht jaar voordat de loodsen die eergisteren hun di ploma kregen, de grootste con tainerschepen mogen loodsen. week. Dat bleek geen succes te zijn, want in die periode werden de laagste aantallen reizigers genoteerd. Op zowel donderdag 24 als vrijdag 25 oktober slechts 92 mensen gebruik van het transferium. Connexxion Citax heeft van de gemeente opdracht gekregen om ook de komende maanden te blijven rijden. Hoewel het transferium officieel nog steeds de status van experiment heeft, is het geleidelijk een vaste voor ziening geworden. Het gemeen tebestuur heeft er inmiddels ook een vast jaarlijks budget van 25.000 euro voor beschik baar. Het is de bedoeling om het transferium in de toekomst ver der uit te bouwen. Vooral de opstapplaats bij de Zeelandhal len zou moeten worden verbe terd. door Ab van der Sluis RITTHEM - De vier zeventig meters hoge windmolens, die het huidige windpark aan de Fort de Ruijterweg in Ritthem moeten vervangen, zorgen in derdaad voor schaduw. Dat concludeert E-Connection Pro ject BV uit Bunnik na een onder zoek. Gedurende meer dan zeventien dagen per jaar bestaat de kans dat er schaduwhinder optreedt. Om de overlast voor bewoners tegen te gaan wordt elk van de windturbines uitgerust met een schakelaar die de molens kan stilzetten. E-Connection maakte enige tijd geleden bekend dat het plannen heeft om de huidige zeven wind molens uit te breiden met drie grote turbines van maximaal 65 meter hoog. Daartegen ont stond meteen kritiek van het dorpscomité Ritthem en een aantal particulieren. Zij vrees den geluidsoverlast, schaduw hinder en problemen met de in passing van de kolossen in het landschap. Naar aanleiding van de klach ten besloot het bedrijf een alter natief op papier te zetten. Dat idee bestaat uit vervanging van de 'oude' molens door vier nieu we turbines die maximaal ze ventig meter hoog worden met een rotordiameter van tachtig meter. De huidige molens leve ren 4 miljoen kWh per jaar, in de nieuwe situatie zouden de vier vervangende molens 20 miljoen kWh per jaar elektriciteit leve ren. E-Connection stelt in het on derzoek dat een draaiende windturbine in de zon inder daad schaduwhinder kan ople veren. Die overlast wordt be paald door het aantal uren zonneschijn, het aantal uren dat de turbine draait, de locatie van de molen en de windrichting Wettelijk is vastgelegd dat windmolens een schakelaar moeten hebben die de turbine uitzet als meer dan zeventien dagen per jaar gedurende meer dan twintig minuten per dag slagschaduw kan optreden. Be palend of er inderdaad een schakelaar op de molen moet, is ook de afstand tussen de turbi nes en woningen. Zuiveringsinstallatie Uit het onderzoek komt naar voren dat op de Westhoekweg en de Havenweg schaduwhin der kan optreden. Daarbij is gekeken naar de ongunstigste uitgangssituatie De meeste kans op schaduw heeft overi gens het kantoor van de waterzuiveringsinstallatie van het waterschap Zeeuwse Eilan den. De meest noordelijke woning aan de Havenweg zal het minste last hebben van schaduw. E- Connection verwacht dat door de automatische schakelaar de energieproductie met ongeveer anderhalf procent afneemt Het onderzoek ligt vanaf van daag tot 31 ter inzage in de ge meentelijke informatiehoek aan de Coosje Buskenstraat 200 en in de openbare bibliotheek in Oost-Souburg. Tot die tijd kun nen mensen reacties inleveren. Advertentie KRUININGEN - Het loket op het NS-station van Kruinin- gen-Yerseke sluit op 17 februari. De treinkaartjes zijn in de toekomst alleen nog maar via de automaat te koop of bij het agentschap in het postkantoor in Kruiningen. Een service- en alarmzuil moet het ontbreken van de loketmedewerker op vangen. De NS sluit landelijk 77 kleinere loketten Enkele tientallen daarvan zijn al dicht Volgens de NS worden er te weinig kaartjes bij de kleine loketten verkocht en zijn ze daarom niet rendabel. Het aantal uren bezetting van het loket in Kruinin gen-Yerseke was in de afgelopen jaren al teruggebracht naar vier uur per dag. De medewerkers van de loketten die moeten sluiten, worden door de NS ingezet bij de zogenoemde ambulante dienstver lening op andere stations. Via de nieuwe service- en alarmzuil kunnen de reizigers rechtstreeks contact zoeken met NS-medewerkers. Via de zuil kan reisinformatie en informatie over kaartjes en abon nementen worden opgevraagd. Ook kunnen gevonden of ver loren voorwerpen worden opgegeven en kunnen vragen wor den gesteld over de voorzieningen van het station en kunnen schade en defecten worden doorgegeven. De alarmknop op de zuil is bestemd voor noodsituaties. De noodoproepen worden door de NS afgehandeld in samenwer king met de spoorwegpolitie. Voor blinden, slechtzienden en slechthorenden zijn speciale voorzieningen aan de zuil ge troffen. De NS-medewerkers zijn elke dag via de zuil bereik baar, alleen niet van 's nachts van 02.00 tot 05.00 uur. KRUININGEN - De gemeente Reimerswaal zal de bedrijvig heid van frietfabrikant Lamb/Weston-Meijer in Kruiningen voorlopig nog gedogen. De Raad van State verklaarde de mi lieuvergunning van het bedrijf enkele maanden geleden nie tig, waardoor Lamb/Weston terugvalt op een veel oudere ver gunning, die eigenlijk niet meer voldoet. De advocaten van enkele omwonenden eisten daarom sluiting van de fabriek, maar daar wil de gemeente niet aan Tot er een nieuwe vergunning is, worden de activiteiten oog luikend toegestaan Het gedoogbesluit ligt van 2 tot en met 29 januari ter inzage in het gemeentehuis in Kruiningen. MIDDELBURG - Een 19-jarige Rotterdammer is in de nacht van maandag op dinsdag op de Nieuwlandseweg in Middel burg met een gestolen auto tegen een boom gebotst. De auto was maandagavond gestolen in de Kanaalstraat in Oost-Sou burg. De man trok de aandacht van de politie doordat hij met de wagen over de weg slingerde. Ter hoogte van het viaduct over de Waldammeweg verloor hij de macht over het stuur, botste eerst tegen de rechter reling van het viaduct en kwam daarna aan de rechterkant van de Nieuwlandseweg tot stilstand tegen een boom. De Rotter dammer is door de brandweer uit de auto gehaald. Hij is met onbekend letsel naar het ziekenhuis gebracht. De man was onder invloed van alcohol en verdovende middelen. Het voer tuig is geheel vernield. NIEUWERKERK - Dieven hebben dinsdag vroeg in de och tend toegeslagen aan D'Heule in Nieuwerkerk. Uit een tuin bij een woonhuis zijn twee Franse betonnen bloempotten met buxussen meegenomen. De totale waarde van de gestolen spullen bedraagt ongeveer negenhonderd euro. door Esme Soesman ZIERIKZEE - Met de vuurwerkramp in Enschede op het netvlies zijn de regels voor de opslag van vuurwerk aardig aangescherpt. De druk op de winkelier wordt steeds groter, ervaart J. Boon van fietsenwinkel Profile Centerpoint in Zierikzee. Daags voor de nieuw jaarsviering werd bij hem een paar honderd kilo vuurwerk in beslag geno men. Ook de horeca op Schouwen-Duive land werd de afgelopen maand met controles geconfronteerd, waarbij de brandweer in meerdere gevallen op onveilige situaties stuitte. Ongeveer de helft van de horecagelegenheden is on derzocht op brandveiligheid van de in richting en van gebruikte versierselen. Behalve Enschede heeft ook het drama in Volendam tot strengere regelgeving aangezet. Niet altijd wordt de zin van alle maatregelen door betrokkenen be grepen. Het Vuurwerkbesluit schrijft bijvoorbeeld voor dat vrachtwagens met vuurwerk die komen laden en los sen een vergunning moeten hebben. En over twee jaar, somt Boon op, moeten er sprinklers boven de toonbank hangen Hij wijst richting kassa waar het welis waar druk is, maar waar maar weinig materiaal ligt opgestapeld. Wat Boon betreft mag de regelgeving minder „Ik vind het wel te streng, ja. Het is een beetje het Enschede-Syndroom. Goed fout Burgemeester J. Asselbergs is het vol strekt oneens met mensen die de regel geving als te streng betitelen. „We zijn een raar volk. Enschede zijn we kenne lijk allemaal alweer vergeten. Als het fout gaat met vuurwerk gaat het ook goed fout En dan wijst iedereen naar de overheid", roept hij de periode na En schede terug in de herinnering. „Af spraak is afspraak en regel is regel Er is in dit geval sprake van zeer grove nala tigheid en de tijd van gedogen is voor bij", aldus de burgemeester De winkel van Boon werd maandag, na de controle door milieu-inspectie van de gemeente en politie, dan ook vier uur lang gesloten. Het niet goed weggebor gen vuurwerk werd meegenomen en de ondernemer kreeg een proces-verbaal in handen gedrukt Verder is hem een waarschuwende dwangsom opgelegd Wat de gevolgen zijn voor zijn vergun ning volgend jaar is nog niet duidelijk. We nemen dit bij onze beslissing over de verstrekking van een nieuwe vergun ning mee, stelt Asselbergs. Of er daad werkelijk van consequenties sprake zal zijn, moet echter nog worden afgewo gen. Boon heeft al langer plannen vol gend jaar een grotere kluis te realiseren voor vuurwerkopslag. Momenteel heeft hij een kluis met een vergunning voor de opslag van 1000 kilo. „Daar komen wij met meer mee uitlegt Boon de vin ger op de zere plek. Vuurwerkleveran ciers moeten gespreid hun materiaal langsbrengen om de 1000 kilo-grens niet te overschrijden. Wordt van de planning afgeweken dan gaat het met de opslag fout. Halvering Met het strenger worden van de regel geving is het aantal bewaar- en ver koopplaatsen van vuurwerk op Schou wen-Duiveland gehalveerd, waardoor er nu nog maar zeven erkende vuurwer kadressen zijn in de regio. Dat betekent - schetst Boon - een toegenomen druk door strengere regels en door het uitge dijde klantenbestand. „Je krijgt de ge legenheid eigenlijk niet je hieraan aan te passen." En tja, tuurlijk is het logisch dat de controleur tegen hem zegt: doe dit dan ook niet. Als ondernemer zijnde wil hij echter alles behalve nee verko pen. Profile Centerpoint in Zierikzee. één van de zeven verkooppunten van vuurwerk op Schouwen-Duiveland. foto Marijke Folkertsma V.S De autosite voor heel Nederland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 35