Vluchthaven bij Krammersluizen
PZC
PZC
Strengere regels vergroten druk winkelier
Transferium voldoet
aan de verwachting
CC
III
NOG
I
g
O
O
cn
DAGEN
Lil
UITVERKOOP
Nieuwe windmolens
krijgen knop tegen
schaduwoverlast
Loodsensociëteit viert diplomafeestje op oudejaarsdag
Nieuwe uitwijkplaats vervangt haven Bruinisse vanaf 2005
Dorpsraad
Nieuwerkerk
vergadert
Auto total loss
door brommer
Koop en verkoop
uw auto razendsnel
via www.AutoTrack.nl
13
NS sluit loket station Kruiningen
Frietfabriek mag even doorgaan
Ongeluk met gestolen auto
Bloempotten van 900 euro gestolen
(Si) AutoTrack.nl
J
donderdag 2 januari 2003
I door Marcel Modde
I
BRUINISSE - Rijkswaterstaat
gaat een gedeelte van de voor
haven bij de Krammersluizen
inrichten als uitwijkplaats voor
schepen. De voorziening komt
in de plaats van de vluchthaven
van Bruinisse, die deze functie
in 2005 verliest. Met de nieuwe
faciliteit wordt de fasegewijze
overdracht van de voormalige
vluchthaven aan de gemeente
Schouwen-Duiveland afge
rond.
De inrichting van een nieuwe
uitwijkplaats was de voor
naamste eis van de landelijke
schippersvereniging Schutte-
vaer om akkoord te gaan met de
inrichting van de Bruse vlucht
haven tot handelshaven.
De voorziening is vooral van be
lang voor de kleinere binnen
vaartschepen die bij zwaar weer
de oversteek door de smalle
vaargeulen de Oosterschelde op
richting Wemeldinge niet dur-
NIEUWERKERK - De dorps
raad van Nieuwerkerk houdt
woensdag 8 januari een openba
re vergadering in Ons Dorps
huis, bedoeld voor inwoners van
dit dorp en bewoners van het
buitengebied.
Op de agenda staat onder meer
de nieuwbouwwijk d'Heule n.
Toegelicht worden zowel het be
stemmingsplan als de alterna
tieve - door de dorpsraad ont
wikkelde - opzet. Ook de stand
van zaken rond de verkaveling
van de volkstuinen en het ver
leggen van de ijsbaan op het
dorp komen aan de orde. Na.de
pauze wordt een diapresentatie
gehouden over de geschiedenis
van Duiveland sinds de Waters
noodramp. De vergadering is
tevens nieuwjaarsbijeenkomst
van de dorpsraad. De bijeen
komst begintom 19.30 uur.
KAPELLE - Een 19-jarige man
uit de gemeente Kapelle heeft
dinsdagmiddag zijn auto total
loss gereden doordat hij moest
uitwijken voor een brommer.
De automobilist reed rond 17.30
uur over de Smokkelhoekweg te
Kapelle toen hij net voor het vi
aduct over de A58 moest uitwij
ken voor een tegemoetkomende
brommer die zonder verlichting
op zijn weghelft reed. Hierbij
kwam zijn auto tot stilstand te
gen de vangrail De bestuurder
kwam met de schrik vrij. De
brommer verdween in de rich
ting van Kapelle.
Advertentie
LJ
Grote Markt 11-13 Goes
REDACTIE
SCHOUWEN-DUIVELAND
Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 A8 ZIERIKZEE
Tel: (0111)454647
Fax:(0111)454657
E-mail redzzee@pzc.nl
Marcel Modde (chef)
Piet Kleemans
Famke van Loon
Ali Pankow
Esme Soesman
Rudy Boogert (sport)
CENTRALE REDACTIE
Oostsouburgseweg 10
Postbus 18
4380 AA VLISSINGEN
Tel: (0118) 484000
Fax:(0118)470102
E-mail: redactie@pzc.nl
INTERNET
www.pzc.nl
E-mail: web@pzc.nl
ven te maken, aldus de eilande-
lijke afdelingsvoorzitter W. van
den Berg.
Anderzijds moet de locatie
volgens woordvoerder J. Geluk
van Rijkswaterstaat ook wor
den gezien als een mogelijk
rustplek, indien schippers
krachtens het vaartijdenbesluit
aan een verplichte tussenstop
toe zijn.
Het merendeel van de vluchtha
ven is sinds eind januari 2001 in
gebruik door de grotere mossel-
kotters van de Bruse vloot.
Daarnaast werd in de haven een
door Melita Lanting
VLISSINGEN - „Veel succes en
behouden vaart." Met deze
woorden kregen tien loodsen na
dertien maanden studeren op
oudejaarsdag hun diploma in de
loodsensociëteit in Vlissingen.
Het loodswezen kampt met een
tekort aan loodsen en is daarom
na een stop van twee jaar weer
begonnen met opleiden.
door Rolf Bosboom
GOES - Het transferium in Goes
heeft een succesvol jaar achter
de rug. In totaal werden bijna
63.000 passagiers vervoerd van
en naar de binnenstad. De voor
ziening, die nu drie jaar bestaat,
krijgt een steeds permanenter
karakter. Ook de komende
maanden is het transferium elke
dinsdag en zaterdag in bedrijf.
Om de parkeernood in het cen
trum te lenigen is het transferi
um in de zomer van 2000 als ex
periment begonnen. Bezoekers
van de stad kunnen hun auto bij
de Zeelandhallen parkeren Een
pendelbus rijdt geregeld van en
naar de binnenstad. De dienst is
gratis.
Het transferium voorziet duide
lijk in een behoefte. In het eerste
nieuwe loswal gebouwd voor
overslagactiviteiten. In 2005
wordt ook de kleine noordelijke
havenkom bij de nieuwe inrich
ting betrokken, waarna het be
heer door Rijkswaterstaat vol
ledig wordt overgegeven aan de
gemeente.
Twijfels
Het afdelingsbestuur van
Schuttevaer uitte deze week tij
dens de jaarvergadering zijn
twij fels of de toegezegde nieuwe
vluchthaven wel op tijd klaar
zou zijn. Waterstaatswoord-
„Het was loodzwaar," zegt
kersverse loods R. van der Pas
„De opleiding was heel inten
sief. Je kunt wel stellen dat het
een heel zwaar jaar is geweest."
De opleiding tot loods op de
Westerschelde duurt dertien
maanden. Zes weken theoreti
sche training in Rotterdam en
daarna - onder begeleiding - va
ren op de Westerschelde afge
wisseld met theorielessen. Een
jaar werden, verspreid over vier
maanden, ruim 15 000 mensen
vervoerd. In 2001 werden tussen
april en december meer dan
50.000 passagiers geteld. In het
nu afgelopen jaar reed de pen
delbus van juni tot eind decem
ber. In totaal reisden ruim
63.000 mensen mee.
Iemand die naar de binnenstad
reist en terug, wordt daarbij
voor twee geteld. Connexxion
Citax, het bedrijf dat in op
dracht van de gemeente Goes de
busdienst verzorgt, registreert
alleen de passagiers op de ritten
voerder Geluk ziet geen reden
voor zorg, zo liet hij dinsdag we
ten Recent is bij de Krammer
sluizen al een steiger gebouwd
voor het aanmeren van schepen
met gevaarlijke stoffen aan
boord, ter vervanging van de
aanlegplaats bij Bruinisse. Dit
jaar wordt bij de sluizen boven
dien de door Schuttevaer al ja
ren felbegeerde autosteiger ge
realiseerd.
Op die plaats kunnen binnen
vaartschippers dan met een
kraan hun auto van en aan
boord hijsen. In 2005 volgt uit
loods moet ólles van de Wester
schelde kennen. Iedere zand
bank, iedere boei, alles moet in
het geheugen gegrift staan.
Loods word je niet zomaar. Het
is een beroep dat je bewust kiest
en waar een stevige selectiepro
cedure aan vooraf gaat. „Mijn
vader was ook loods. Het is een
vrij beroep Iedere dag is anders
en dat maakt het zo inspirerend.
Ik ben destijds gaan varen om
naar het centrum. Omdat aan
genomen wordt dat die mensen
ook de bus terug nemen, wordt
het getelde aantal verdubbeld.
In juli en augustus was het
transferium vijf dagen per week
in bedrijf" van dinsdag tot en
met zaterdag. In de andere
maanden was dat alleen op
dinsdag (marktdag) en zater
dag Het passagiersaanbod was
ook verreweg het grootst in de
zomermaanden: ruim 18.000 in
juli en bijna 20 000 imaugustus.
Als topdag werd dinsdag 6 au
gustus geboekt, met in totaal
breiding van het aantal lig
plaatsen in de voorhaven van
het sluizencomplex. Over een
afstand van ongeveer driehon
derd meter worden palen gesla
gen en vlonders geplaatst. Ook
komt er een loopbrug naar de
vaste wal.
Doorvaart
De voorhaven, pal voor de sluis
deuren, is volgens Geluk breed
genoeg voor dat doel, zonder dat
echter de doorvaart wordt be
lemmerd.
Van den Berg benadrukt dat een
loods te kunnen worden. Ik heb
dan ook geen dag langer geva
ren dan strikt noodzakelijk
was." Aldus Van der Pas
Satelliet
Voor iemand kan beginnen aan
de opleiding tot loods moet hij
of zij (na de opleiding aan de
zeevaartschool) tien jaar geva
ren hebben. Ondanks alle mo
derne hulpmiddelen als radar-
3020 enkele reizen. Aan het be
gin van die middag stapten meer
dan 300 mensen per uur bij de
Zeelandhallen in.
Pendelbus
In de maanden september en ok
tober bleef het aantal passa
giers redelijk constant: 6210 in
september en 6622 in oktober. In
november daalde het aanbod tot
iets onder de 4000. De laatste
maand kwam op ongeveer 3500
enkele reizen uit.
De pendelbus reed tijdens de
herfstvakantie vijf dagen per
vluchthaven op het kruispunt
van de drukke vaarweg ook
vandaag de dag allerminst een
overbodige luxe is. Bij slecht
weer vormen de smalle vaar
geulen voor schippers die niet
goed bekend zijn in het gebied
een reëel gevaar. „Vooral in de
Keeten kan het soms nog flink
tekeer gaan Gewoon voor an
ker gaan bij een boei volstaat
dan niet, stelt de schippersvoor-
man „Als het slecht weer is om
door te varen, is het ook slecht
weer om op open water voor an
ker te gaan."
ketens op de wal en navigeren
met hulp van de satelliet (GPS)
blijft de loods vooral aangewe
zen op zijn kennis van het water.
De komst van de nieuwe loodsen
lost het tekort niet op. Alleen al
dit jaar hopen 21 loodsen met
pensioen te gaan. Bovendien
duurt het acht jaar voordat de
loodsen die eergisteren hun di
ploma kregen, de grootste con
tainerschepen mogen loodsen.
week. Dat bleek geen succes te
zijn, want in die periode werden
de laagste aantallen reizigers
genoteerd. Op zowel donderdag
24 als vrijdag 25 oktober slechts
92 mensen gebruik van het
transferium.
Connexxion Citax heeft van de
gemeente opdracht gekregen
om ook de komende maanden te
blijven rijden. Hoewel het
transferium officieel nog steeds
de status van experiment heeft,
is het geleidelijk een vaste voor
ziening geworden. Het gemeen
tebestuur heeft er inmiddels
ook een vast jaarlijks budget
van 25.000 euro voor beschik
baar. Het is de bedoeling om het
transferium in de toekomst ver
der uit te bouwen. Vooral de
opstapplaats bij de Zeelandhal
len zou moeten worden verbe
terd.
door Ab van der Sluis
RITTHEM - De vier zeventig
meters hoge windmolens, die
het huidige windpark aan de
Fort de Ruijterweg in Ritthem
moeten vervangen, zorgen in
derdaad voor schaduw. Dat
concludeert E-Connection Pro
ject BV uit Bunnik na een onder
zoek.
Gedurende meer dan zeventien
dagen per jaar bestaat de kans
dat er schaduwhinder optreedt.
Om de overlast voor bewoners
tegen te gaan wordt elk van de
windturbines uitgerust met een
schakelaar die de molens kan
stilzetten.
E-Connection maakte enige tijd
geleden bekend dat het plannen
heeft om de huidige zeven wind
molens uit te breiden met drie
grote turbines van maximaal 65
meter hoog. Daartegen ont
stond meteen kritiek van het
dorpscomité Ritthem en een
aantal particulieren. Zij vrees
den geluidsoverlast, schaduw
hinder en problemen met de in
passing van de kolossen in het
landschap.
Naar aanleiding van de klach
ten besloot het bedrijf een alter
natief op papier te zetten. Dat
idee bestaat uit vervanging van
de 'oude' molens door vier nieu
we turbines die maximaal ze
ventig meter hoog worden met
een rotordiameter van tachtig
meter. De huidige molens leve
ren 4 miljoen kWh per jaar, in de
nieuwe situatie zouden de vier
vervangende molens 20 miljoen
kWh per jaar elektriciteit leve
ren.
E-Connection stelt in het on
derzoek dat een draaiende
windturbine in de zon inder
daad schaduwhinder kan ople
veren. Die overlast wordt be
paald door het aantal uren
zonneschijn, het aantal uren dat
de turbine draait, de locatie van
de molen en de windrichting
Wettelijk is vastgelegd dat
windmolens een schakelaar
moeten hebben die de turbine
uitzet als meer dan zeventien
dagen per jaar gedurende meer
dan twintig minuten per dag
slagschaduw kan optreden. Be
palend of er inderdaad een
schakelaar op de molen moet, is
ook de afstand tussen de turbi
nes en woningen.
Zuiveringsinstallatie
Uit het onderzoek komt naar
voren dat op de Westhoekweg
en de Havenweg schaduwhin
der kan optreden. Daarbij is
gekeken naar de ongunstigste
uitgangssituatie De meeste
kans op schaduw heeft overi
gens het kantoor van de
waterzuiveringsinstallatie van
het waterschap Zeeuwse Eilan
den.
De meest noordelijke woning
aan de Havenweg zal het minste
last hebben van schaduw. E-
Connection verwacht dat door
de automatische schakelaar de
energieproductie met ongeveer
anderhalf procent afneemt
Het onderzoek ligt vanaf van
daag tot 31 ter inzage in de ge
meentelijke informatiehoek
aan de Coosje Buskenstraat 200
en in de openbare bibliotheek in
Oost-Souburg. Tot die tijd kun
nen mensen reacties inleveren.
Advertentie
KRUININGEN - Het loket op het NS-station van Kruinin-
gen-Yerseke sluit op 17 februari. De treinkaartjes zijn in de
toekomst alleen nog maar via de automaat te koop of bij het
agentschap in het postkantoor in Kruiningen. Een service- en
alarmzuil moet het ontbreken van de loketmedewerker op
vangen.
De NS sluit landelijk 77 kleinere loketten Enkele tientallen
daarvan zijn al dicht Volgens de NS worden er te weinig
kaartjes bij de kleine loketten verkocht en zijn ze daarom niet
rendabel. Het aantal uren bezetting van het loket in Kruinin
gen-Yerseke was in de afgelopen jaren al teruggebracht naar
vier uur per dag.
De medewerkers van de loketten die moeten sluiten, worden
door de NS ingezet bij de zogenoemde ambulante dienstver
lening op andere stations.
Via de nieuwe service- en alarmzuil kunnen de reizigers
rechtstreeks contact zoeken met NS-medewerkers. Via de
zuil kan reisinformatie en informatie over kaartjes en abon
nementen worden opgevraagd. Ook kunnen gevonden of ver
loren voorwerpen worden opgegeven en kunnen vragen wor
den gesteld over de voorzieningen van het station en kunnen
schade en defecten worden doorgegeven.
De alarmknop op de zuil is bestemd voor noodsituaties. De
noodoproepen worden door de NS afgehandeld in samenwer
king met de spoorwegpolitie. Voor blinden, slechtzienden en
slechthorenden zijn speciale voorzieningen aan de zuil ge
troffen. De NS-medewerkers zijn elke dag via de zuil bereik
baar, alleen niet van 's nachts van 02.00 tot 05.00 uur.
KRUININGEN - De gemeente Reimerswaal zal de bedrijvig
heid van frietfabrikant Lamb/Weston-Meijer in Kruiningen
voorlopig nog gedogen. De Raad van State verklaarde de mi
lieuvergunning van het bedrijf enkele maanden geleden nie
tig, waardoor Lamb/Weston terugvalt op een veel oudere ver
gunning, die eigenlijk niet meer voldoet. De advocaten van
enkele omwonenden eisten daarom sluiting van de fabriek,
maar daar wil de gemeente niet aan
Tot er een nieuwe vergunning is, worden de activiteiten oog
luikend toegestaan Het gedoogbesluit ligt van 2 tot en met 29
januari ter inzage in het gemeentehuis in Kruiningen.
MIDDELBURG - Een 19-jarige Rotterdammer is in de nacht
van maandag op dinsdag op de Nieuwlandseweg in Middel
burg met een gestolen auto tegen een boom gebotst. De auto
was maandagavond gestolen in de Kanaalstraat in Oost-Sou
burg. De man trok de aandacht van de politie doordat hij met
de wagen over de weg slingerde.
Ter hoogte van het viaduct over de Waldammeweg verloor hij
de macht over het stuur, botste eerst tegen de rechter reling
van het viaduct en kwam daarna aan de rechterkant van de
Nieuwlandseweg tot stilstand tegen een boom. De Rotter
dammer is door de brandweer uit de auto gehaald. Hij is met
onbekend letsel naar het ziekenhuis gebracht. De man was
onder invloed van alcohol en verdovende middelen. Het voer
tuig is geheel vernield.
NIEUWERKERK - Dieven hebben dinsdag vroeg in de och
tend toegeslagen aan D'Heule in Nieuwerkerk. Uit een tuin
bij een woonhuis zijn twee Franse betonnen bloempotten met
buxussen meegenomen. De totale waarde van de gestolen
spullen bedraagt ongeveer negenhonderd euro.
door Esme Soesman
ZIERIKZEE - Met de vuurwerkramp in
Enschede op het netvlies zijn de regels
voor de opslag van vuurwerk aardig
aangescherpt. De druk op de winkelier
wordt steeds groter, ervaart J. Boon
van fietsenwinkel Profile Centerpoint
in Zierikzee. Daags voor de nieuw
jaarsviering werd bij hem een paar
honderd kilo vuurwerk in beslag geno
men.
Ook de horeca op Schouwen-Duive
land werd de afgelopen maand met
controles geconfronteerd, waarbij de
brandweer in meerdere gevallen op
onveilige situaties stuitte. Ongeveer de
helft van de horecagelegenheden is on
derzocht op brandveiligheid van de in
richting en van gebruikte versierselen.
Behalve Enschede heeft ook het drama
in Volendam tot strengere regelgeving
aangezet. Niet altijd wordt de zin van
alle maatregelen door betrokkenen be
grepen. Het Vuurwerkbesluit schrijft
bijvoorbeeld voor dat vrachtwagens
met vuurwerk die komen laden en los
sen een vergunning moeten hebben. En
over twee jaar, somt Boon op, moeten er
sprinklers boven de toonbank hangen
Hij wijst richting kassa waar het welis
waar druk is, maar waar maar weinig
materiaal ligt opgestapeld. Wat Boon
betreft mag de regelgeving minder „Ik
vind het wel te streng, ja. Het is een
beetje het Enschede-Syndroom.
Goed fout
Burgemeester J. Asselbergs is het vol
strekt oneens met mensen die de regel
geving als te streng betitelen. „We zijn
een raar volk. Enschede zijn we kenne
lijk allemaal alweer vergeten. Als het
fout gaat met vuurwerk gaat het ook
goed fout En dan wijst iedereen naar de
overheid", roept hij de periode na En
schede terug in de herinnering. „Af
spraak is afspraak en regel is regel Er is
in dit geval sprake van zeer grove nala
tigheid en de tijd van gedogen is voor
bij", aldus de burgemeester
De winkel van Boon werd maandag, na
de controle door milieu-inspectie van
de gemeente en politie, dan ook vier uur
lang gesloten. Het niet goed weggebor
gen vuurwerk werd meegenomen en de
ondernemer kreeg een proces-verbaal
in handen gedrukt Verder is hem een
waarschuwende dwangsom opgelegd
Wat de gevolgen zijn voor zijn vergun
ning volgend jaar is nog niet duidelijk.
We nemen dit bij onze beslissing over de
verstrekking van een nieuwe vergun
ning mee, stelt Asselbergs. Of er daad
werkelijk van consequenties sprake zal
zijn, moet echter nog worden afgewo
gen. Boon heeft al langer plannen vol
gend jaar een grotere kluis te realiseren
voor vuurwerkopslag. Momenteel heeft
hij een kluis met een vergunning voor
de opslag van 1000 kilo. „Daar komen
wij met meer mee uitlegt Boon de vin
ger op de zere plek. Vuurwerkleveran
ciers moeten gespreid hun materiaal
langsbrengen om de 1000 kilo-grens
niet te overschrijden. Wordt van de
planning afgeweken dan gaat het met
de opslag fout.
Halvering
Met het strenger worden van de regel
geving is het aantal bewaar- en ver
koopplaatsen van vuurwerk op Schou
wen-Duiveland gehalveerd, waardoor
er nu nog maar zeven erkende vuurwer
kadressen zijn in de regio. Dat betekent
- schetst Boon - een toegenomen druk
door strengere regels en door het uitge
dijde klantenbestand. „Je krijgt de ge
legenheid eigenlijk niet je hieraan aan
te passen." En tja, tuurlijk is het logisch
dat de controleur tegen hem zegt: doe
dit dan ook niet. Als ondernemer zijnde
wil hij echter alles behalve nee verko
pen.
Profile Centerpoint in Zierikzee. één van de zeven verkooppunten van vuurwerk op Schouwen-Duiveland.
foto Marijke Folkertsma
V.S De autosite voor heel Nederland