Schaduwknop voor windmolens 8 PZC PZC Transferium voldoet aan de verwachting Loodsensociëteit viert diplomafeestje op oudejaarsdag CDA wil jeugdkorting voor fiets-voetveer NOG DAGEN Tijgerend en bibberend nieuwe jaar in 13 Nieuwe turbines bij Ritthem krijgen aan/uitknop voor overlastsituaties cc lezers schrijven Koop en verkoop uw auto razendsnel via www.AutoTrack.nl éfi) AutoTrack.nl donderdag 2 januari 2003 door Ab van der Sluis RITTHEM - De vier zeventig meters hoge windmolens, die het windpark aan de Fort de Ruijterweg in Ritthem moeten vervangen, zorgen inderdaad voor schaduw. Dat concludeert E-Connection Project BV uit Bunnik na een onderzoek. Gedurende meer dan zeventien dagen per jaar bestaat de kans dat er schaduwhinder optreedt. Om de overlast voor bewoners tegen te gaan krijgt elke wind turbines uitgerust een aan-en- uit-schakelaar. E-Connection maakte enige tijd geleden bekend dat het plannen heeft om de huidige zeven wind molens uit te breiden met drie grote turbines van maximaal 65 meter hoog. Daartegen ont stond meteen kritiek van het dorpscomité Ritthem en een aantal particulieren. Zij vrees den geluidsoverlast, schaduw- door Melita Lanting VLISSINGEN - „Veel succes en behouden vaart." Met deze woorden kregen tien loodsen na dertien maanden studeren op oudejaarsdag hun diploma in de loodsensociëteit in Vlissingen. Het loodswezen kampt met een tekort aan loodsen en is daarom na een vacaturestop van twee jaar weer begonnen met oplei den. „Het was loodzwaar," zegt pas afgestudeerde loods R. van der Pas. „De opleiding was heel in tensief. Je kunt wel stellen dat het een heel zwaar jaar is ge weest." De opleiding tot loods op de Westerschelde duurt dertien maanden. Zes weken theoreti sche training in Rotterdam en daarna - onder begeleiding - va ren op de Westerschelde afge wisseld met theorielessen Een loods moet alles van de Wester schelde kennen. Iedere zand bank, iedere boei, alles moet in het geheugen gegrift staan. Loods word je niet zomaar. Het is een beroep dat je bewust kiest en waar een stevige selectiepro cedure aan vooraf gaat. „Mijn vader was ook loods. Het is een vrij beroep. Iedere dag is anders door Ben Jansen MIDDELBURG - Jongeren on der achttien jaar moeten gratis gebruik kunnen maken van het fiets-voetveer Vlissingen-Bres- kens. Het CDA in de Staten van Zeeland heeft een eigen voorstel met deze strekking ingediend. Opzet van het tariefstelsel is tot nu toe dat vanaf 15 maart alleen studenten van achttien jaar en ouder, die een Openbaar Ver voerkaart hebben, gratis naar de overkant gaan. Een jaarkaart voor de overtocht van scholieren van vier tot en met zeventien kost 320 euro. Dat achten de christen-demo craten vergeleken met de gratis overtocht voor OV-kaarthou- ders een onevenwichtigheid die met een speciale kortingsrege ling dient te worden hersteld Ze vinden dat de provincie het kaartje voor deze leeftijdscate gorie moet betalen. Volgens een inventarisatie van het CDA gaan nu 301 kinderen van zeventien jaar en jonger uit West-Zeeuws-Vlaanderen naar REDACTIE WALCHEREN Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA VLISSINGEN Tel: (0118) 484000 Fax:(0118)470102 E-mail: redwalch@pzc.nl Ab van der Sluis (chef) Nadia Berkelder Edith Ramakers Miriam van den Broek Ron Magnée Koen de Vries (sport) CENTRALE REDACTIE Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA VLISSINGEN Tel: (0118) 484000 Fax: (0118)470102 E-mail: redactie@pzc.nl INTERNET www.pzc.nl E-mail: web@pzc.nl Advertentie LU UITVERKOOP Q Grote Markt 11-13 Goes LU X O co hinder en problemen met de in passing van de kolossen in het landschap. Naar aanleiding van de klach ten besloot het bedrijf een alter natief op papier te zetten. Dat idee bestaat uit vervanging van de 'oude' molens door vier nieu we turbines die maximaal ze ventig meter hoog worden met een rotordiameter van tachtig meter. De huidige molens leve ren 4 miljoen kWh per jaar, in de nieuwe situatie zouden de vier vervangende molens 20 miljoen kWh per jaar elektriciteit leve ren, E-Connection stelt in het on derzoek dat een draaiende windturbine in de zon inder daad schaduwhinder kan ople veren. Die overlast wordt be paald door het aantal uren zonneschijn, het aantal uren dat de turbine draait, de locatie van de molen en de windrichting. Wettelijk is vastgelegd dat windmolens een schakelaar moeten hebben die de turbine uitzet als meer dan zeventien dagen per jaar gedurende meer dan twintig minuten per dag slagschaduw kan optreden. Be palend of er inderdaad een schakelaar op de molen moet, is ook de afstand tussen de turbi nes en woningen Zuiveringsinstallatie Uit het onderzoek komt naar voren dat op de Westhoek weg en de Havenweg schaduwhinder kan optreden. Daarbij is geke ken naar de ongunstigste uit gangssituatie: de zon schijnt al tijd, de windturbine is altijd in bedrijf en de wind waait altijd zodanig dat het schaduwopper- vlak maximaal is. De meeste kans op schaduw heeft overi gens het kantoor van de water zuiveringsinstallatie van het waterschap Zeeuwse Eilanden. De meest noordelijke woning aan de Havenweg zal het minste last hebben van schaduw. E- Connection verwacht dat door de automatische schakelaar de energieproductie met ongeveer anderhalf procent afneemt. Het onderzoek ligt vanaf van daag tot 31 januari ter inzage in de gemeentelijke informatie- hoek aan de Coosje Busken- straat 200 en in de openbare bi bliotheek in Oost-Souburg. Tot die tijd kunnen mensen reacties inleveren. en dat maakt het zo inspirerend. Ik ben destijds gaan varen om loods te kunnen worden. Ik heb dan ook geen dag langer geva ren dan strikt noodzakelijk was", aldus Van der Pas. Voor iemand kan beginnen aan de opleiding tot loods moet hij of zij (na de opleiding aan de zeevaartschool) tien jaar geva ren hebben Ondanks alle mo derne hulpmiddelen als radar ketens op de wal en navigeren met hulp van de satelliet (GPS) blijft de loods vooral aangewe zen op zijn kennis van het water. „Loodsen is ouderwets hand werk", zegt R. Hemmes, loods en mentor rivieropleidingen. „Een loods moet zelfstandig werken en snel kunnen beslissen in on verwachte en moeilijke omstan digheden." Tekort De komst van de tien nieuwe loodsen lost het tekort aan lood sen niet op. Alleen al dit jaar ho pen 21 loodsen met pensioen te gaan. Bovendien duurt het nog acht jaar voordat de loodsen die eer gisteren hun diploma kregen, de allergrootste containerschepen mogen loodsen. Het loodswezen gaat daarom verder met het op leiden van nieuwe mensen. scholen op Walcheren en Zuid- Beveland. De korting beloopt daarmee een bedrag van 92 000 euro. Het CDA gaat afgerond uit van 100.000 euro. Het vervoer van de fiets of de bromfiets (195 euro voor een jaarkaart) valt niet onder de regeling. Studen ten met een OV-kaart kunnen hun fiets of bromfiets immers ook niet gratis meenemen met het fiets-voetveer. Wat het CDA betreft wordt de kortingsregeling voorlopig voor dit en volgend jaar ingevoerd. Na afloop van het schooljaar 2003/2004 kan dan worden be keken of voortzetting wenselijk is. Het voorstel moet maandag aan de orde komen in de Statencom missie verkeer en vervoer. Drie koningen VLISSINGEN - In de Vlissingse Sint Jacobskerk wordt zondag ochtend een dienst gehouden rond het thema van Drie Konin gen. Voorganger is ds Ad Baas. Muzi kale medewerking verlenen so praan Nel van den Broeke en een instrumentaal ensemble onder leiding van de organist van de kerk, Jos VogelDe dienst begint om 9.30 uur. Klap bij ruzie om champagnefles TERNEUZEN - Een 59-jarige man uit Terneuzen liep op een camping in Nieuwvliet een ge broken neus, een vleeswond aan het gezichten eendikoog op. Hij had tegen een 28-jarige man uit Woerden een opmerking ge maakt over het wegnemen van een fles champagne Direct daarna kreeg hij een klap Uitgedost als soldaat kruipt deze zwemmer aan land. door Ron Magnée VLISSINGEN - Verschillende groepen zwemmers doken gistermiddag in het koude water bij het Badstrand van Vlis singen. Om de goede voornemens eens ex tra kracht bij te zetten, of gewoon voor de kick. Even na enen meldt zich de eerste groep op het koude badstrand: tien dappere zwemmers, waaronder Johnny Huisman uit Kapelle en An van Schaik uit Vlissin gen. Ze rennen uitgelaten het water in, om daarna weer snel terug te keren „Het is écht koud", beklemtoont An. „Vooral je benen en tenen", zegt Johnny. Maar over de vraag of ze volgend jaar weer meedoen, hoeven ze niet lang na te denken. „Na tuurlijk!" Even later is het de beurt aan een groep badgasten van zwemvereniging Luctor et Emergo uit Middelburg. Luid gillend springt de groep het water in om even later weer terug te keren. Twee meiden die de vlag van vereniging dragenhebben er kennelijk nog geen genoeg van. Nog maals duikt het tweetal het water in, met medeneming van het dundoek van de club. Daarna is het de beurt aan Duikteam Zee land. Die claimen het badstrand om twee uur voor de start van hun jaarlijkse snor- keltocht. Van de 45 deelnemers hebben zich velen verkleed. Zo heeft de één zich omgetoverd tot een Arabische sjeik, de andere heeft zich omgedoopt tot Straten maker op Zee. Leon Joose uit Tilburg heeft zich als lopende flitskast verkleed. Hij is vastbesloten om snelle snorkelaars onder water te flitsen. Bekeuringen zal hij echter niet uitdelen, zo belooft de Tilbur- foto's Ruben Oreel Luid gillend het kille sop tegemoet. ger. Tegen tweeën begeeft het gezelschap zich naar de vloedlijn. De stratenmaker op zee begint in het water meteen een muurtje te metselen. Een soldaat tijgert wat langs de vloedlijn. Maar de prijs voor de mooiste creatie gaat uiteindelijk naar Goof van Weezepoel, die als robot ver kleed gaat. door Rolf Bosboom GOES - Het transferium in Goes heeft een succesvol jaar achter de rug. In totaal werden bijna 63.000 passagiers vervoerd van en naar de binnenstad. De voor ziening, die nu drie jaar bestaat, krijgt een steeds permanenter karakter. Ook de komende maanden is het transferium elke dinsdag en zaterdag in bedrijf. Om de parkeernood in het cen trum te lenigen is het transferi um in de zomer van 2000 als ex periment begonnen. Bezoekers van de stad kunnen hun auto bij de Zeelandhallen parkeren. Een pendelbus rijdt geregeld van en naar de binnenstad. De dienst is gratis. Het transferium voorziet duide lijk in een behoefte In het eerste jaar werden, verspreid over vier maanden, ruim 15.000 mensen vervoerd. In 2001 werden tussen april en december meer dan 50.000 passagiers geteld. In het nu afgelopen jaar reed de pen-^ delbus van juni tot eind decem ber. In totaal reisden ruim 63.000 mensen mee. Iemand die naar de binnenstad reist en terug, wordt daarbij voor twee geteld. Connexxion Citax, het bedrijf dat in op dracht van de gemeente Goes de busdienst verzorgt, registreert alleen de passagiers op de ritten naar het centrum. Omdat aan genomen wordt dat die mensen ook de bus terug nemen, wordt het getelde aantal verdubbeld. In juli en augustus was het transferium vijf dagen per week in bedrijf, van dinsdag tot en met zaterdag. In de andere maanden was dat alleen op dinsdag (marktdag) en zater dag. Het passagiersaanbod was ook verreweg het grootst in de zomermaanden: ruim 18 000 in juli en bijna 20.000 in augustus Als topdag werd dinsdag 6 au gustus geboekt, met in totaal 3020 enkele reizen Aan het be gin van die middag stapten meer dan 300 mensen per uur bij de Zeelandhallen in. Constant In de maanden september en ok tober bleef het aantal passa giers redelijk constant: 6210 in september en 6622 in oktober. In; november daalde het aanbod tot iets onder de 4000. De laatste maand kwam op ongeveer 3500 enkele reizen uit. De pendelbus reed tijdens de herfstvakantie vijf dagen per week Dat bleek geen succes te zijn, want in die periode werden de laagste aantallen reizigers genoteerd. Op zowel donderdag 24 als vrijdag 25 oktober slechts 92 mensen gebruik van het transferium. Connexxion Citax heeft van de gemeente opdracht gekregen om ook de komende maanden te blijven rijden. Hoewel het transferium officieel nog steeds de status van experiment heeft, is het geleidelijk een vaste voor ziening geworden. Het gemeen tebestuur heeft er inmiddels ook een vast jaarlijks budget van 25.000 euro voor beschik baar. Het is de bedoeling om het transferium in de toekomst ver der uit te bouwen. Vooral de opstapplaats bij de Zeelandhal len zou moeten worden verbe terd. NS sluit loket station Kruiningen KRUININGEN - Het loket op het NS-station van Kruinin- gen-Yerseke sluit op 17 februari. De treinkaartjes zijn in de toekomst alleen nog maar via de automaat te koop of bij het agentschap in het postkantoor in Kruiningen. Een service-en alarmzuil moet het ontbreken van de loketmedewerker op vangen. De NS sluit landelijk 77 kleinere loketten Enkele tientallen daarvan zijn al dicht Volgens de NS worden er te weinig kaartjes bij de kleine loketten verkocht en zijn ze daarom niet rendabel. Het aantal uren bezetting van het loket in Kruinin- gen-Yerseke was in de afgelopen jaren al teruggebracht naar vier uur per dag. De medewerkers van de loketten die moeten sluiten, worden door de NS ingezet bij de zogenoemde ambulante dienstver lening op andere stations. Via de nieuwe service- en alarmzuil kunnen de reizigers rechtstreeks contact zoeken met NS-medewerkers. Via de zuil kan reisinformatie en informatie over kaartjes en abon nementen worden opgevraagd. Ook kunnen gevonden of ver loren voorwerpen worden opgegeven en kunnen vragen wor den gesteld over de voorzieningen van het station en kunnen schade en defecten worden doorgegeven. De alarmknop op de zuil is bestemd voor noodsituaties. De noodoproepen worden door de NS afgehandeld in samenwer king met de spoorwegpolitie. Voor blinden, slechtzienden en slechthorenden zijn speciale voorzieningen aan de zuil ge troffen. De NS-medewerkers zijn elke dag via de zuil bereik baar, alleen niet van 's nachts van 02.00 tot 05.00 uur Frietfabriek mag even doorgaan KRUININGEN - De gemeente Reimerswaal zal de bedrijvig heid van frietfabrikant Lamb/Weston-Meijer in Kruiningen voorlopig nog gedogen. De Raad van State verklaarde de mi lieuvergunning van het bedrijf enkele maanden geleden nie tig, waardoor Lamb/Weston terugvalt op een veel oudere ver gunning, die eigenlijk niet meer voldoet. De advocaten van enkele omwonenden eisten daarom sluiting van de fabriek, maar daar wil de gemeente niet aan. Tot er een nieuwe vergunning is, worden de activiteiten oog luikend toegestaan. Het gedoogbesluit ligt van 2 tot en met 29 januari ter inzage in het gemeentehuis in Kruiningen. Ongeluk met gestolen auto MIDDELBURG - Een 19-jarige Rotterdammer is in de nacht van maandag op dinsdag op de Nieuwlandseweg in Middel burg met een gestolen auto tegen een boom gebotst. De auto was maandagavond gestolen in de Kanaalstraat in Oost-Sou burg. De man trok de aandacht van de politie doordat hij met de wagen over de weg slingerde. Ter hoogte van het viaduct over de Waldammeweg verloor hij de macht over het stuur, botste eerst tegen de rechter reling van het viaduct en kwam daarna aan de rechterkant van de Nieuwlandseweg tot stilstand tegen een boom De Rotter dammer is door de brandweer uit de auto gehaald Hij is met onbekend letsel naar het ziekenhuis gebracht. De man was onder invloed van alcohol en verdovende middelen. Het voer tuig is geheel vernield. Bloempotten van 900 euro gestolen NIEUWERKERK - Dieven hebben dinsdag vroeg in de och tend toegeslagen aan D'Heule in Nieuwerkerk. Uit een tuin bij een woonhuis zijn twee Franse betonnen bloempotten met buxussen meegenomen. De totale waarde van de gestolen spullen bedraagt ongeveer negenhonderd euro. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Veere III Veere IV In starre verbijstering zie je het gesteggel over het al of niet voortzetten van een winkelne- rinkje in het centrum van Veere, nabij de jachthaven. Uiteinde lijk, de vorige uitbater was het bureaucratische geleuter al beu en gaf de pijp aan Maarten, weer een gekke ondernemer gevon den die er wel 'brood' in ziet en helpt een kleine kern leef- en werkbaar te houden. In de PZC van 28 december kunnen we le zen hoe dit initiatief de nek wordt omgedraaid door bij voorbeeld een feodale instantie als een monumentencommissie met allerlei non-items die het een ondernemer mogelijk ma ken verantwoord te onderne men. Wat Peter Bliek zegt is natuur lijk volkomen logisch: gaat men inmiddels boodschappen doen in Middelburg, neemt men het brood ook gelijk mee. Einde bakker Bliek in zicht. Maar ach en wee als de buurtsuper, post kantoor of bank uit een kern verdwijnt, dan komen de kroko- dilletranen 'Weest Veere waard, rijdt bedaard' is al haast verleden tijd, straks komt er niemand meer. Veerenaren zou den als één man achter Peter Bliek moeten gaan staan in plaats van lijdzaam toezien hoe hun stadje naar de knoppen gaat Wij afnemer van Blieks producten hopen dat 'ie nog even volhoudt en wensen hem daarbij alle succes. J. Izeboud Westduin 1 Koudekerke Veerenaren hebben grote be zwaren tegen plaatsing van 30 km-palen in hun historische stadje. Hun tegenstanders zijn echter zeer eenvoudig te over tuigen van hun ongelijk. Het hoeft niet veel tijd te kosten en de noodzaak om er veel woorden aan vuil te maken is er al even min. Gewoon kijken. Mijn ad vies zou zijn om de opponenten mee te nemen naar Middelburg, ze aan de even kant van de in het verlengde van de Veerseweg ge legen Nederstraat ter hoogte van nummer 26 de Breestraat in te laten kijken. Dus richting Oostkerk Akkoord, óók jam mer van al die auto's. Maar een straat die herinneringen opriep aan een bezoek aan Parijs is nu door plaatsing van twee 30 km- palen teruggebracht tot een met Feyenoordkleuren verminkt monument. Zo heeft deze geld verslindende verkeersmaatre gel zijn onterende werk ook el ders verricht en de aandacht af geleid waar het in Middelburg om hoort te gaan: het historisch aanzien van een oer-Hollandse stad. Cees Wiersma Kievithof 31 Middelburg Inbraak in school VLISSINGEN - In de oudejaarsnacht is ingebroken in een scholengemeenschap te Vlissingen. Er werd computer apparatuur weggenomen. Te vens werden diverse muren en ramen bespoten met graffiti. (Advertentie De autosite voor heel Nederland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 13