Schaduwknop voor windmolens
8
PZC
PZC
Transferium
voldoet aan
de verwachting
Loodsensociëteit
viert diplomafeestje
op oudejaarsdag
CDA wil jeugdkorting
voor fiets-voetveer
NOG
DAGEN
Tijgerend en bibberend nieuwe jaar in
13
Nieuwe turbines bij Ritthem krijgen aan/uitknop voor overlastsituaties
cc
lezers schrijven
Koop en verkoop
uw auto razendsnel
via www.AutoTrack.nl
éfi) AutoTrack.nl
donderdag 2 januari 2003
door Ab van der Sluis
RITTHEM - De vier zeventig
meters hoge windmolens, die
het windpark aan de Fort de
Ruijterweg in Ritthem moeten
vervangen, zorgen inderdaad
voor schaduw. Dat concludeert
E-Connection Project BV uit
Bunnik na een onderzoek.
Gedurende meer dan zeventien
dagen per jaar bestaat de kans
dat er schaduwhinder optreedt.
Om de overlast voor bewoners
tegen te gaan krijgt elke wind
turbines uitgerust een aan-en-
uit-schakelaar.
E-Connection maakte enige tijd
geleden bekend dat het plannen
heeft om de huidige zeven wind
molens uit te breiden met drie
grote turbines van maximaal 65
meter hoog. Daartegen ont
stond meteen kritiek van het
dorpscomité Ritthem en een
aantal particulieren. Zij vrees
den geluidsoverlast, schaduw-
door Melita Lanting
VLISSINGEN - „Veel succes en
behouden vaart." Met deze
woorden kregen tien loodsen na
dertien maanden studeren op
oudejaarsdag hun diploma in de
loodsensociëteit in Vlissingen.
Het loodswezen kampt met een
tekort aan loodsen en is daarom
na een vacaturestop van twee
jaar weer begonnen met oplei
den.
„Het was loodzwaar," zegt pas
afgestudeerde loods R. van der
Pas. „De opleiding was heel in
tensief. Je kunt wel stellen dat
het een heel zwaar jaar is ge
weest."
De opleiding tot loods op de
Westerschelde duurt dertien
maanden. Zes weken theoreti
sche training in Rotterdam en
daarna - onder begeleiding - va
ren op de Westerschelde afge
wisseld met theorielessen Een
loods moet alles van de Wester
schelde kennen. Iedere zand
bank, iedere boei, alles moet in
het geheugen gegrift staan.
Loods word je niet zomaar. Het
is een beroep dat je bewust kiest
en waar een stevige selectiepro
cedure aan vooraf gaat. „Mijn
vader was ook loods. Het is een
vrij beroep. Iedere dag is anders
door Ben Jansen
MIDDELBURG - Jongeren on
der achttien jaar moeten gratis
gebruik kunnen maken van het
fiets-voetveer Vlissingen-Bres-
kens. Het CDA in de Staten van
Zeeland heeft een eigen voorstel
met deze strekking ingediend.
Opzet van het tariefstelsel is tot
nu toe dat vanaf 15 maart alleen
studenten van achttien jaar en
ouder, die een Openbaar Ver
voerkaart hebben, gratis naar
de overkant gaan.
Een jaarkaart voor de overtocht
van scholieren van vier tot en
met zeventien kost 320 euro.
Dat achten de christen-demo
craten vergeleken met de gratis
overtocht voor OV-kaarthou-
ders een onevenwichtigheid die
met een speciale kortingsrege
ling dient te worden hersteld Ze
vinden dat de provincie het
kaartje voor deze leeftijdscate
gorie moet betalen.
Volgens een inventarisatie van
het CDA gaan nu 301 kinderen
van zeventien jaar en jonger uit
West-Zeeuws-Vlaanderen naar
REDACTIE
WALCHEREN
Oostsouburgseweg 10
Postbus 18
4380 AA VLISSINGEN
Tel: (0118) 484000
Fax:(0118)470102
E-mail: redwalch@pzc.nl
Ab van der Sluis (chef)
Nadia Berkelder
Edith Ramakers
Miriam van den Broek
Ron Magnée
Koen de Vries (sport)
CENTRALE REDACTIE
Oostsouburgseweg 10
Postbus 18
4380 AA VLISSINGEN
Tel: (0118) 484000
Fax: (0118)470102
E-mail: redactie@pzc.nl
INTERNET
www.pzc.nl
E-mail: web@pzc.nl
Advertentie
LU UITVERKOOP
Q
Grote Markt 11-13 Goes
LU
X
O
co
hinder en problemen met de in
passing van de kolossen in het
landschap.
Naar aanleiding van de klach
ten besloot het bedrijf een alter
natief op papier te zetten. Dat
idee bestaat uit vervanging van
de 'oude' molens door vier nieu
we turbines die maximaal ze
ventig meter hoog worden met
een rotordiameter van tachtig
meter. De huidige molens leve
ren 4 miljoen kWh per jaar, in de
nieuwe situatie zouden de vier
vervangende molens 20 miljoen
kWh per jaar elektriciteit leve
ren,
E-Connection stelt in het on
derzoek dat een draaiende
windturbine in de zon inder
daad schaduwhinder kan ople
veren. Die overlast wordt be
paald door het aantal uren
zonneschijn, het aantal uren dat
de turbine draait, de locatie van
de molen en de windrichting.
Wettelijk is vastgelegd dat
windmolens een schakelaar
moeten hebben die de turbine
uitzet als meer dan zeventien
dagen per jaar gedurende meer
dan twintig minuten per dag
slagschaduw kan optreden. Be
palend of er inderdaad een
schakelaar op de molen moet, is
ook de afstand tussen de turbi
nes en woningen
Zuiveringsinstallatie
Uit het onderzoek komt naar
voren dat op de Westhoek weg en
de Havenweg schaduwhinder
kan optreden. Daarbij is geke
ken naar de ongunstigste uit
gangssituatie: de zon schijnt al
tijd, de windturbine is altijd in
bedrijf en de wind waait altijd
zodanig dat het schaduwopper-
vlak maximaal is. De meeste
kans op schaduw heeft overi
gens het kantoor van de water
zuiveringsinstallatie van het
waterschap Zeeuwse Eilanden.
De meest noordelijke woning
aan de Havenweg zal het minste
last hebben van schaduw. E-
Connection verwacht dat door
de automatische schakelaar de
energieproductie met ongeveer
anderhalf procent afneemt.
Het onderzoek ligt vanaf van
daag tot 31 januari ter inzage in
de gemeentelijke informatie-
hoek aan de Coosje Busken-
straat 200 en in de openbare bi
bliotheek in Oost-Souburg. Tot
die tijd kunnen mensen reacties
inleveren.
en dat maakt het zo inspirerend.
Ik ben destijds gaan varen om
loods te kunnen worden. Ik heb
dan ook geen dag langer geva
ren dan strikt noodzakelijk
was", aldus Van der Pas.
Voor iemand kan beginnen aan
de opleiding tot loods moet hij
of zij (na de opleiding aan de
zeevaartschool) tien jaar geva
ren hebben Ondanks alle mo
derne hulpmiddelen als radar
ketens op de wal en navigeren
met hulp van de satelliet (GPS)
blijft de loods vooral aangewe
zen op zijn kennis van het water.
„Loodsen is ouderwets hand
werk", zegt R. Hemmes, loods en
mentor rivieropleidingen. „Een
loods moet zelfstandig werken
en snel kunnen beslissen in on
verwachte en moeilijke omstan
digheden."
Tekort
De komst van de tien nieuwe
loodsen lost het tekort aan lood
sen niet op. Alleen al dit jaar ho
pen 21 loodsen met pensioen te
gaan.
Bovendien duurt het nog acht
jaar voordat de loodsen die eer
gisteren hun diploma kregen, de
allergrootste containerschepen
mogen loodsen. Het loodswezen
gaat daarom verder met het op
leiden van nieuwe mensen.
scholen op Walcheren en Zuid-
Beveland. De korting beloopt
daarmee een bedrag van 92 000
euro. Het CDA gaat afgerond uit
van 100.000 euro. Het vervoer
van de fiets of de bromfiets (195
euro voor een jaarkaart) valt
niet onder de regeling. Studen
ten met een OV-kaart kunnen
hun fiets of bromfiets immers
ook niet gratis meenemen met
het fiets-voetveer.
Wat het CDA betreft wordt de
kortingsregeling voorlopig voor
dit en volgend jaar ingevoerd.
Na afloop van het schooljaar
2003/2004 kan dan worden be
keken of voortzetting wenselijk
is.
Het voorstel moet maandag aan
de orde komen in de Statencom
missie verkeer en vervoer.
Drie koningen
VLISSINGEN - In de Vlissingse
Sint Jacobskerk wordt zondag
ochtend een dienst gehouden
rond het thema van Drie Konin
gen.
Voorganger is ds Ad Baas. Muzi
kale medewerking verlenen so
praan Nel van den Broeke en een
instrumentaal ensemble onder
leiding van de organist van de
kerk, Jos VogelDe dienst begint
om 9.30 uur.
Klap bij ruzie om
champagnefles
TERNEUZEN - Een 59-jarige
man uit Terneuzen liep op een
camping in Nieuwvliet een ge
broken neus, een vleeswond aan
het gezichten eendikoog op. Hij
had tegen een 28-jarige man uit
Woerden een opmerking ge
maakt over het wegnemen van
een fles champagne Direct
daarna kreeg hij een klap
Uitgedost als soldaat kruipt deze zwemmer aan land.
door Ron Magnée
VLISSINGEN - Verschillende groepen
zwemmers doken gistermiddag in het
koude water bij het Badstrand van Vlis
singen. Om de goede voornemens eens ex
tra kracht bij te zetten, of gewoon voor de
kick.
Even na enen meldt zich de eerste groep
op het koude badstrand: tien dappere
zwemmers, waaronder Johnny Huisman
uit Kapelle en An van Schaik uit Vlissin
gen. Ze rennen uitgelaten het water in, om
daarna weer snel terug te keren „Het is
écht koud", beklemtoont An. „Vooral je
benen en tenen", zegt Johnny. Maar over
de vraag of ze volgend jaar weer meedoen,
hoeven ze niet lang na te denken. „Na
tuurlijk!"
Even later is het de beurt aan een groep
badgasten van zwemvereniging Luctor et
Emergo uit Middelburg. Luid gillend
springt de groep het water in om even
later weer terug te keren. Twee meiden
die de vlag van vereniging dragenhebben
er kennelijk nog geen genoeg van. Nog
maals duikt het tweetal het water in, met
medeneming van het dundoek van de
club.
Daarna is het de beurt aan Duikteam Zee
land. Die claimen het badstrand om twee
uur voor de start van hun jaarlijkse snor-
keltocht. Van de 45 deelnemers hebben
zich velen verkleed. Zo heeft de één zich
omgetoverd tot een Arabische sjeik, de
andere heeft zich omgedoopt tot Straten
maker op Zee. Leon Joose uit Tilburg
heeft zich als lopende flitskast verkleed.
Hij is vastbesloten om snelle snorkelaars
onder water te flitsen. Bekeuringen zal hij
echter niet uitdelen, zo belooft de Tilbur-
foto's Ruben Oreel
Luid gillend het kille sop tegemoet.
ger. Tegen tweeën begeeft het gezelschap
zich naar de vloedlijn. De stratenmaker
op zee begint in het water meteen een
muurtje te metselen. Een soldaat tijgert
wat langs de vloedlijn. Maar de prijs voor
de mooiste creatie gaat uiteindelijk naar
Goof van Weezepoel, die als robot ver
kleed gaat.
door Rolf Bosboom
GOES - Het transferium in Goes
heeft een succesvol jaar achter
de rug. In totaal werden bijna
63.000 passagiers vervoerd van
en naar de binnenstad. De voor
ziening, die nu drie jaar bestaat,
krijgt een steeds permanenter
karakter. Ook de komende
maanden is het transferium elke
dinsdag en zaterdag in bedrijf.
Om de parkeernood in het cen
trum te lenigen is het transferi
um in de zomer van 2000 als ex
periment begonnen. Bezoekers
van de stad kunnen hun auto bij
de Zeelandhallen parkeren. Een
pendelbus rijdt geregeld van en
naar de binnenstad. De dienst is
gratis.
Het transferium voorziet duide
lijk in een behoefte In het eerste
jaar werden, verspreid over vier
maanden, ruim 15.000 mensen
vervoerd. In 2001 werden tussen
april en december meer dan
50.000 passagiers geteld. In het
nu afgelopen jaar reed de pen-^
delbus van juni tot eind decem
ber. In totaal reisden ruim
63.000 mensen mee.
Iemand die naar de binnenstad
reist en terug, wordt daarbij
voor twee geteld. Connexxion
Citax, het bedrijf dat in op
dracht van de gemeente Goes de
busdienst verzorgt, registreert
alleen de passagiers op de ritten
naar het centrum. Omdat aan
genomen wordt dat die mensen
ook de bus terug nemen, wordt
het getelde aantal verdubbeld.
In juli en augustus was het
transferium vijf dagen per week
in bedrijf, van dinsdag tot en
met zaterdag. In de andere
maanden was dat alleen op
dinsdag (marktdag) en zater
dag. Het passagiersaanbod was
ook verreweg het grootst in de
zomermaanden: ruim 18 000 in
juli en bijna 20.000 in augustus
Als topdag werd dinsdag 6 au
gustus geboekt, met in totaal
3020 enkele reizen Aan het be
gin van die middag stapten meer
dan 300 mensen per uur bij de
Zeelandhallen in.
Constant
In de maanden september en ok
tober bleef het aantal passa
giers redelijk constant: 6210 in
september en 6622 in oktober. In;
november daalde het aanbod tot
iets onder de 4000. De laatste
maand kwam op ongeveer 3500
enkele reizen uit.
De pendelbus reed tijdens de
herfstvakantie vijf dagen per
week Dat bleek geen succes te
zijn, want in die periode werden
de laagste aantallen reizigers
genoteerd. Op zowel donderdag
24 als vrijdag 25 oktober slechts
92 mensen gebruik van het
transferium.
Connexxion Citax heeft van de
gemeente opdracht gekregen
om ook de komende maanden te
blijven rijden. Hoewel het
transferium officieel nog steeds
de status van experiment heeft,
is het geleidelijk een vaste voor
ziening geworden. Het gemeen
tebestuur heeft er inmiddels
ook een vast jaarlijks budget
van 25.000 euro voor beschik
baar. Het is de bedoeling om het
transferium in de toekomst ver
der uit te bouwen. Vooral de
opstapplaats bij de Zeelandhal
len zou moeten worden verbe
terd.
NS sluit loket station Kruiningen
KRUININGEN - Het loket op het NS-station van Kruinin-
gen-Yerseke sluit op 17 februari. De treinkaartjes zijn in de
toekomst alleen nog maar via de automaat te koop of bij het
agentschap in het postkantoor in Kruiningen. Een service-en
alarmzuil moet het ontbreken van de loketmedewerker op
vangen.
De NS sluit landelijk 77 kleinere loketten Enkele tientallen
daarvan zijn al dicht Volgens de NS worden er te weinig
kaartjes bij de kleine loketten verkocht en zijn ze daarom niet
rendabel. Het aantal uren bezetting van het loket in Kruinin-
gen-Yerseke was in de afgelopen jaren al teruggebracht naar
vier uur per dag.
De medewerkers van de loketten die moeten sluiten, worden
door de NS ingezet bij de zogenoemde ambulante dienstver
lening op andere stations.
Via de nieuwe service- en alarmzuil kunnen de reizigers
rechtstreeks contact zoeken met NS-medewerkers. Via de
zuil kan reisinformatie en informatie over kaartjes en abon
nementen worden opgevraagd. Ook kunnen gevonden of ver
loren voorwerpen worden opgegeven en kunnen vragen wor
den gesteld over de voorzieningen van het station en kunnen
schade en defecten worden doorgegeven.
De alarmknop op de zuil is bestemd voor noodsituaties. De
noodoproepen worden door de NS afgehandeld in samenwer
king met de spoorwegpolitie. Voor blinden, slechtzienden en
slechthorenden zijn speciale voorzieningen aan de zuil ge
troffen. De NS-medewerkers zijn elke dag via de zuil bereik
baar, alleen niet van 's nachts van 02.00 tot 05.00 uur
Frietfabriek mag even doorgaan
KRUININGEN - De gemeente Reimerswaal zal de bedrijvig
heid van frietfabrikant Lamb/Weston-Meijer in Kruiningen
voorlopig nog gedogen. De Raad van State verklaarde de mi
lieuvergunning van het bedrijf enkele maanden geleden nie
tig, waardoor Lamb/Weston terugvalt op een veel oudere ver
gunning, die eigenlijk niet meer voldoet. De advocaten van
enkele omwonenden eisten daarom sluiting van de fabriek,
maar daar wil de gemeente niet aan.
Tot er een nieuwe vergunning is, worden de activiteiten oog
luikend toegestaan. Het gedoogbesluit ligt van 2 tot en met 29
januari ter inzage in het gemeentehuis in Kruiningen.
Ongeluk met gestolen auto
MIDDELBURG - Een 19-jarige Rotterdammer is in de nacht
van maandag op dinsdag op de Nieuwlandseweg in Middel
burg met een gestolen auto tegen een boom gebotst. De auto
was maandagavond gestolen in de Kanaalstraat in Oost-Sou
burg. De man trok de aandacht van de politie doordat hij met
de wagen over de weg slingerde.
Ter hoogte van het viaduct over de Waldammeweg verloor hij
de macht over het stuur, botste eerst tegen de rechter reling
van het viaduct en kwam daarna aan de rechterkant van de
Nieuwlandseweg tot stilstand tegen een boom De Rotter
dammer is door de brandweer uit de auto gehaald Hij is met
onbekend letsel naar het ziekenhuis gebracht. De man was
onder invloed van alcohol en verdovende middelen. Het voer
tuig is geheel vernield.
Bloempotten van 900 euro gestolen
NIEUWERKERK - Dieven hebben dinsdag vroeg in de och
tend toegeslagen aan D'Heule in Nieuwerkerk. Uit een tuin
bij een woonhuis zijn twee Franse betonnen bloempotten met
buxussen meegenomen. De totale waarde van de gestolen
spullen bedraagt ongeveer negenhonderd euro.
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche
nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd
beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de
redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft.
Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden
niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re
dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge
weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd.
Veere III
Veere IV
In starre verbijstering zie je het
gesteggel over het al of niet
voortzetten van een winkelne-
rinkje in het centrum van Veere,
nabij de jachthaven. Uiteinde
lijk, de vorige uitbater was het
bureaucratische geleuter al beu
en gaf de pijp aan Maarten, weer
een gekke ondernemer gevon
den die er wel 'brood' in ziet en
helpt een kleine kern leef- en
werkbaar te houden. In de PZC
van 28 december kunnen we le
zen hoe dit initiatief de nek
wordt omgedraaid door bij
voorbeeld een feodale instantie
als een monumentencommissie
met allerlei non-items die het
een ondernemer mogelijk ma
ken verantwoord te onderne
men.
Wat Peter Bliek zegt is natuur
lijk volkomen logisch: gaat men
inmiddels boodschappen doen
in Middelburg, neemt men het
brood ook gelijk mee. Einde
bakker Bliek in zicht. Maar ach
en wee als de buurtsuper, post
kantoor of bank uit een kern
verdwijnt, dan komen de kroko-
dilletranen 'Weest Veere
waard, rijdt bedaard' is al haast
verleden tijd, straks komt er
niemand meer. Veerenaren zou
den als één man achter Peter
Bliek moeten gaan staan in
plaats van lijdzaam toezien hoe
hun stadje naar de knoppen
gaat Wij afnemer van Blieks
producten hopen dat 'ie nog
even volhoudt en wensen hem
daarbij alle succes.
J. Izeboud
Westduin 1
Koudekerke
Veerenaren hebben grote be
zwaren tegen plaatsing van 30
km-palen in hun historische
stadje. Hun tegenstanders zijn
echter zeer eenvoudig te over
tuigen van hun ongelijk. Het
hoeft niet veel tijd te kosten en
de noodzaak om er veel woorden
aan vuil te maken is er al even
min. Gewoon kijken. Mijn ad
vies zou zijn om de opponenten
mee te nemen naar Middelburg,
ze aan de even kant van de in het
verlengde van de Veerseweg ge
legen Nederstraat ter hoogte
van nummer 26 de Breestraat in
te laten kijken. Dus richting
Oostkerk Akkoord, óók jam
mer van al die auto's. Maar een
straat die herinneringen opriep
aan een bezoek aan Parijs is nu
door plaatsing van twee 30 km-
palen teruggebracht tot een met
Feyenoordkleuren verminkt
monument. Zo heeft deze geld
verslindende verkeersmaatre
gel zijn onterende werk ook el
ders verricht en de aandacht af
geleid waar het in Middelburg
om hoort te gaan: het historisch
aanzien van een oer-Hollandse
stad.
Cees Wiersma
Kievithof 31
Middelburg
Inbraak in school
VLISSINGEN - In de
oudejaarsnacht is ingebroken in
een scholengemeenschap te
Vlissingen. Er werd computer
apparatuur weggenomen. Te
vens werden diverse muren en
ramen bespoten met graffiti.
(Advertentie
De autosite voor heel Nederland