Gent omarmt het water weer
anv. ï.o
PZC
Bl
Sanering Schelde
moet krachtiger
worden aangepakt
www.pzc.nl recep ten
CAM
"Kanker heb
je niet alleen"
V
LATEN JE NIET LOS.
N2
14
Fietstocht
als afscheid
veerverbinding
ZEELAND HELPT
Steun het Kinderfonds!
Er zijn
al werkgevers
gesignaleerd
die er tijd voor
vrijmaken
"Je kind zal
het maar hebben!"
Giro 860
driewerfmakelaars
estia
dinsdag 31 december 2002
TERNEUZEN - Fietsers krijgen
zaterdag 8 maart de gelegen
heid om voor de laatste keer een
rondje om de Westerschelde te
fietsen. Na 14 maart komt de
veerverbinding over de Wester
schelde te vervallen en eindigt
meteen ook de mogelijkheid om
vanuit Zeeuws-Vlaanderen een
rondje Zeeland te maken.
Op initiatief van Terneuzenaar
Roman Gelderland kunnen fiet
sers 8 maart, door mee te doen
aan een fietstocht, afscheid ne
men van deze meer dan honderd
jaar oude verbinding. De start is
in Terneuzen en bij voldoende
belangstelling kan er ook op het
veerplein in Vlissingen en in
Goes worden gestart.
Om de rit te volbrengen, moeten
fietsers zowel met het veer Bres-
kens/Vhssingen als Kruinin-
gen/Perkpolder overvaren. De
route is ongeveer 85 kilometer
lang en voert van Terneuzen
naar Breskens. Aan de overkant
rijden de deelnemers via Oost-
Souburg verder naar Goes en
daarna richting Kruiningen.
Na de oversteek fietst men van
af het veerplein in Perkpolder
via de zeedijk terug naar Ter
neuzen. Voor de organisatie van
het evenement wil Roman Gel
derland eerst de interesse peilen
voor zijn initiatief. ,,Want het
maakt uiteraard nogal wat uit
of er vijftien mensen meedoen of
een paar honderd", zegt hij. ,,In
principe kan iedereen meedoen,
maar voor een tocht van 85 kilo
meter heb je toch wel enige fiet-
servaring nodig." Een optreden
voor Omroep Zeeland leverde
hem al flink wat positieve reac
ties op.
Daarnaast hebben verschillen
de aangeschreven trimclubs al
positief gereageerd. Ook een
motor-begeleidingsteam heeft
zich aangemeld om fietsers te
begeleiden tijdens de tocht door
Zuid-Beveland. De afdeling
Zeeuws-Vlaanderen van de
Fietsersbond heeft eveneens te
kennen gegeven het initiatief te
willen ondersteunen. Boven
dien is er een reactie van de
Zeeuwse Informele Ligfiets
Toerclub (ZILT), die een gelijk
soortig idee had. Hij roept fiets
clubs en andere belangstellen
den op zich te melden via
Rogeld@zeelandnet.nl of telefo
nische 06-18543551.
De toekomstige jachthaven in Gent op grens van de Schelde en Leie.
foto Wouter Rawoens
door Kris Naudts
Gent dringt in de binnenstad
de auto nog nadrukkelijk
terug. Daarvoor gaat een deel
van het historische stadscen
trum op de schop. Daar waar
thans auto's staan geparkeerd,
zal een arm van de Schelde op
nieuw aan de oppervlakte ver
schijnen. Om even verderop sa
men te vloeien met de Leie. Op
de plek waar, volgens geschied
kundige bronnen, Gent is ont
staan. De Arteveldestad wordt
meer dan ooit een stad aan het
water. Pleziervaarders moeten
de sfeer helpen bepalen in
stadsdelen die aan herwaarde
ring toe waren.
In de jaren zestig moest in Gent
alles wijken voor koning auto.
De ideeën van de toenmalige
planologen waren er helemaal
op afgestemd. Gentenaars kre
gen er later spijt van dat ze grote
delen van het prachtige Zuid
park opofferden om de autoweg
tot in het stadscentrum te laten
aanlanden. Ook waterwegen
moesten eraan geloven. Het
stuk van de Nederschelde in de
onmiddellijke omgeving van de
Sint-Baafskathedraal en het
Geraard Duivelsteen, werd ge
dempt, omdat het water stonk
en een verschrikkelijke hinder
vormde voor het oprukkende
landverkeer.
Veertig jaar later gooit het
stadsbestuur het roer helemaal
om. De auto moet weg en de wa
terweg krijgt opnieuw de plaats
waar die, om historische rede
nen, recht op heeft.
De trend om de binnenwateren
terug in de armen te sluiten,
werd enkele jaren geleden inge
zet met het vervangen in de bin
nenstad van vijf bruggen over
de Leie door evenveel draaibare
of ophaalbare kunstwerken. En
door de
heraanleg van
de Graslei, de
middeleeuwse
haven van
Gent, werd dit
historische
stadsdeel in
geen tijd een
gezellige pleisterplaats. Nu is de
Schelde aan de beurt. Enkele
weken geleden ging de eerste
spade de grond in voor het open
leggen van de Nederschelde ter
hoogte van de Reep en Oude
Beestenmarkt.
Jachthaven
De werkzaamheden vormen een
onderdeel van een project waar
in ook de uitbouw van de pas
santenjachthaven Portus Gan-
da is begrepen. Daar is lang op
gewacht. Want Gent kampt
sinds jaren met een tekort aan
ligplaatsen voor de plezier-
vaart. Het aangezicht van dit
stadsgedeelte zal er grondig
door veranderen. De rust en ge
zellige drukte op mensenmaat
die water biedt, komen terug.
Eenmaal de Nederschelde van
onder het asfalt gehaald, zal het
mogelijk zijn het hele stadscen
trum, onder de overwelving van
het Laurentplein door, rond te
varen. Een traject waar de ex
ploitanten van toeristische
rondvaartbootjes al lang van
droomden. Maar ook voor parti
culiere bezitters van een boot
wordt Gent een aantrekkelijker
bestemming met zekerheid op
een ligplaats.
De passantenjachthaven Portus
Ganda komt op de samenvloei
ing van Leie en Schelde, tussen
de Van Eyckbrug en de Sint-Jo-
risbrug. Voor de aanleg van de
nieuwe haven kan Gent rekenen
op geld van het Europees fonds
InteiTeg, dat interregionale sa
menwerking onder meer rond
waterlopen in steden subsi
dieert. In dit grensoverschrij
dend dossier zit de opfrissing
van de jachthavens van Terneu
zen vervat. Op de site van Portus
Ganda worden kaaimuren ver
laagd, komt een steiger voor
wandelaars, aanleg- en dwars-
steigers voor jachten en wordt
de Gentse fiets- en wandelas on
der de Sint-Jorisbrug doorge
trokken. De fietsas maakt deel
uit van de route die langs de wa
terlopen van de randgemeente
Mei'elbeke over Gentbrugge en
Ledeberg naar Wondelgem en
Mariakerke voert.
Het stadsbestuur maakt van de
gelegenheid
gebruik om
het zwembad
Van Eyck in
het project te
integreren.
Het is het oud-
L ste overdekte
zwembad met
publieke baden in Vlaanderen.
Het badhuis, gebouwd in neo-
renaissance- en neoclassicisti
sche stijl, wordt gerestaureerd
en krijgt een nieuwe inkomhal
met balie en accommodatie voor
gebruikers van de jachthaven,
cafetaria en kantoren voor de
havenmeester en gemeentelijk
coördinator van het watertoe
risme.
Het opengooien van de Neder
schelde vergt de bouw van drie
nieuwe bruggen om de door
stroming van het weg- en voet
gangersverkeer mogelijk te
maken. Ter hoogte van het Belg-
acomgebouw en de Oude Bees
tenmarkt komt een sluis om een
niveauverschil van één meter te
overbruggen. De kroegen en bo
men zijn er al. Verwacht wordt
dat de sluis en passage van ple
ziervaartuigen dit pleintje extra
charme zullen geven.
Opfrisbeurt
Het stadsbestuur en het Vlaams
ministerie van openbare wer
ken, afdeling Waterwegen, wil
de opwaardering van de Neder
schelde laten afstralen op de
aangrenzende wijken. De Sint-
Baafssite met de ruïnes van de
voormalige Sint-Baafsabdij en
het museum voor Stenen Voor
werpen krijgen een opfrisbeurt,
het poortgebouw van het voor
malige stedelijk slachthuis
wordt gerestaureerd. Op de ter
reinen van het voormalige goe
derenstation wordt een par-
keertterrein aangelegd van
waaruit men wandelend via de
winkelstraat van de Dampoort-
straat de jachthaven bereikt.
Het project moet deze handels
wijk en de oude Sint-Machari-
uswijk met de overblijfselen
van het Spanjaardkasteel
nieuw leven inblazen.
Als alles goed gaat, zal de eerste
fase van de blootlegging van de
Nederschelde voltooid zijn te
gen april 2003. Daarna volgt het
gedeelte tussen Reep en Bis-
domkaai. Het hele project moet
klaar zijn tegen 2007.
door Rinus Antonisse
MIDDELBURG - „Het gaat
heel langzaam. Bijna stroperig.
De activiteiten zijn te vrijblij
vend. Dat vind ik heel jammer."
Middelburger John Lilipaly
maakt zich grote zorgen over de
kansen op een gezonde Schelde.
De oud-voorzitter van de Inter
nationale Schelde Commissie
(ISC) constateert met diploma
tiek verborgen ergernis dat het
overleg tussen Frankrijk, Wal
lonië. Brussel, Vlaanderen en
Nederland te weinig resultaten
oplevert.
Het besluit van de milieubewe
ging uit Nederland en België om
de ISC de rug toe te keren, is
voor hem een teken aan de
wand. Lilipaly kan zich de te
leurstelling van de organisaties
goed voorstellen, al vindt hij wel
dat ze de moed niet te snel moe
ten opgeven en juist met kracht
moeten hameren op een actieve
re sanering van de vervuilde ri
vier. De oud-voorzitter van wat
tot voor kort de Internationale
Commissie voor de Bescher
ming van de Schelde heette,
gaat zijn bezorgdheid kenbaar
maken aan de minister van Ver
keer en Waterstaat in het nieu
we kabinet.
De ISC is opgericht in 1994 en
Lilipaly hanteerde de voorzit
tershamer in 1999-2000. Onder
zijn bewind kwam een geza
menlijk meetnet tot stand. Veel
meer is er niet aan daden te mel
den. Hij betreurt dat bijzonder
en stelt dat er op ministerieel ni
veau, meer aandacht aan het ge
zond maken van de Schelde
moet worden besteed. Dat ge
beurt volgens hem te weinig.
Het politieke gehakketak speelt
zich nu met name af binnen de
zeven ambtelijke werkgroepen
die de ISC telt. „Dat is onjuist.
Binnen de werkgroepen moeten
zaken opgepakt en uitgevoerd
worden. De politieke besluit
vorming is aan de bewindslie
den", aldus Lilipaly. „Die moe
ten ook scherper controleren of
het werk met vaart wordt aan
gepakt."
Hij is zich ervan bewust dat een
groot knelpunt wordt gevormd
door het uitgangspunt dat be
slissingen met algehele instem
ming genomen moeten worden.
„Vlaanderen en Nederland wil
len wel, maar worden afgeremd
vanwege dat consensus-model.
Het probleem zit vooral bij Wal
lonië en in mindere mate ook bij
Frankrijk. Het. heeft bij Wallo
nië deels te maken bij de finan
ciële situatie en de verouderde
bedrijven daar. Als je er moet sa
neren, dan kost dat ontzettend
veel geld. Dat moet gewoon op
tafel komen, als Wallonië het
niet alleen kan, dan moeten de
andere staten bijspringen. Het
gaat toch om een betere Schel
de."
Begin december is met veel ver
toon een nieuw Scheldeverdrag
getekend, waarbij ingespeeld
wordt op de Kaderrichtlijn Wa
ter van de Europese Unie. Lili
paly onderstreept dat die richt
lijn volop kansen biedt, ook in
samenhang met het bestaande
Schelde Actie Programma, dat
tot nu toe een papieren tijger is.
„Jammer dat het zo is. Als je dat
plan goed uitwerkt, ben je een
heel eind op streek. De Kader
richtlijn geeft daarvoor hand
vatten. Voer je het plan niet wer
kelijk uit, dan blijf je modderen,
dan is het hap-snap beleid", be
toogt Lilipaly.
Verdieping
Hij pleit voor meer coalitievor
ming tussen Nederland en
Vlaanderen, om zo Frankrijk,
huidig voorzitter van de ISC, op
te porren. Lilipaly erkent dat
het Schelde-dossier erg gevoe
lig ligt; als altijd zweeft 'verdie
ping'boven de markt. „We moe
ten door die gevoeligheden heen
breken en dossiers van elkaar
durven te scheiden, anders kom
jeer nooit uit."
De milieubeweging kan daarbij
als aanjager een belangrijke rol
vervullen, meent hij. „Niet aan
de kant gaan staan, maar beïn
vloeden. Daar zijn ze voor inge
huurd. De Schelde is een groot
goed om voor te knokken. Het
gaat om de toekomst die je ach
terlaat voor kinderen en klein
kinderen."
'f=m mm üi
mms*
Cambodja werd geteisterd door bommen, vernieling en uitroeiing.
De erfenis van het geweld kent uitsluitend negatieve kanten:
verminkte mensen, kaalslag in het onderwijs, bittere armoede en
een jeugd die uitgeleverd is aan uitbuiting, prostitutie en de
verschrikkelijk ziekte Aids,
Help deze kinderen van de rekening! Biedt dat beetje uitzicht op
een beter leven. Help de Zeeuwse Stichting Sawasdee helpen!
Voor eentialve euro per dag helpt u Kanitha aan een meer waardig bestaan. Kanitha. het
kind van de foto, is vier jaar jong en vanaf zijn geboorte HlV-besmet. Hij is zijn beide ouders
kwijt. Hij en veel lotgenootjes hebben dringend speciale medicijnen en een liefdevolle ver
zorging nodig. Wie adopteert Kanitha, wie zijn mede-Cambodiaantjes? Adoptie betekent: on
derwijs, voeding, kleding, medische zorg en een kans op redding. Elke euro wordt rechtst
reeks aan het kind besteed.
Honderden Zeeuwen helpen actief mee aan het opbouwprogramma
van de Stichting Sawasdee. Ze maken het verscheurde land
een beetje leetbaarder: scholenbouw, onderwijs, opbouw van de
samenleving, werkgelegenheid, verbetering van de medische
voorzieningen. Steun Kanitha, steun zijn maatjes,
Inlichtingen: Stichting Sawasdee, Groenedijk 2A,
4438 NN Driewegen (Zuid-Beveland).
Telefoon: 0113-655784
Telefax: 0113-655461
Bank: ING 65.07.90.782
Elk jaar gaan 700.000 dieren
dood door dierproeven.
Dat moet anders, kan
anders. Met alternatieven
die dierproeven overbodig
maken. Denkt u er ook zo
over? Kom dan naar
www.proefdiervrij.nl
of bel 070 - 306 24 68
en zie wat kunt doen.
Proefdier vrij
De confrontatie met kanker is ingrijpend, paren moe
ten daar samen uit zien te komen. Voor velen is elke
dag een moeizame uitdaging. Je ziet vaak dat part
ners voor elkaar hun zorgen verzwijgen en ook dat de
partner zichzelf wegcijfert of geen ruimte krijgt voor
zichzelf. Op den duur is dat niet of nauwelijks vol te
houden Met name vrouwelijke partners hebben vaak
het gevoel tekort te schieten.
Een nieuw initiatief
De Nederlandse Kankerbestrijding/Koningin Wilhel-
mina Fonds (KWF) is daarom een nieuwe campagne
gestart: "Kanker heb je niet alleen". Daarbij staat cen
traal het effect van kanker op patiënten en hun naas
ten. Deze campagne valt samen met nieuw sociaal-
oncologisch onderzoek. Wij verstrekken u graag na
dere informatie.
Samen ben je sterker
Martin Henneman (37) en echtgenote Fairy (29) staan
"samen sterk'Vier jaar geleden werd bij Fairy leuke
mie ontdekt. Er volgde een zware tijd met chemothe
rapie, een ingrijpende operatie en een heftige huwe
lijkscrisis. Martin en Fairy wisten het samen te overle
ven, door er openhartig over te praten.
Vragen?
KWF-Hulp- en Informatielijn 0800-0226622 (gratis)
Steunen? KWF-Geverslijn 0900-2020041 (€0,01/min)
of giro 26000 www.kankerbestnjding.nl
K
EDERLANDSE
KANKERBESTRIJDING
iNINGIN WILHELMINA FONDS
horen, zien en helpen
Een hersenaandoening bij kinderen is heel ingrijpend Voor
kind en oude's. Daarom wil de Hersenstichting Nederland
investeren in snellere diagnostiek en betere behan
deling voor sangeboren hersenaandoeningen bij kin-
deren. We doen dat door het financieren van weten- V -
schappelijk onderzoek en het geven van voorlichting. «.ï£.u.
Geef daarom qui.
Hersen tichting Nederland
Korte Houlstrat 10.2511 CD 's-Gfavenhage - 070 - 360.48.16 - www hereensticWiog ni
Oe Westerschelde
S VITAAL VOOR VOG^S
Als we nu niets doen, raakt
de kluut zijn thuis kwijt
De Westerschelde: leefgebied van de kluut en vele
andere kustvogels. Scheepvaart en industrie
bedreigen dit unieke gebied. Daarom hebben de
vogels u hard nodig' Draag bij aan het behoud van
een vogelrijke Westerschelde. GIRO 65 65 00.
Vogelbescherming
Telefoon 030-693 77 77 www.vogelbescherming nl
Word lid van Unicef en bel: 0800 - 1133
Help een werkend
kind in Bangladesh
naar school
www.unicef.nl
596890
wcreldkansen bieden. Het zijn de
weeshuizen van WereldÖuders die borg
staan voor zorg en ontplooiingskansen
WereldÖuders vormen een brug die
deze verloren kinderen weer hou-
GIRO
Alleen op de wereld. De straal als
thuis en volledig aan het noodlot over
gelaten. Kinderen in Midden-Amerika
zonder lamïlie. zwervend op zoek naar
warmte on geborgenheid. Jong leven
dat al eindig Jijkt voordat het is vast en toekomst geeft. Nood
begonnen. Door middel van A zakelijke steun die ons als
opvang, liefde en scholing jHL WereldÖuders nooit los laat.
kunnen we deze weeskinderen 2 U toch ook niet!
WlRllÜyiDIRS
WereldÖuders, voorheen Stichting Onze Kleine Weeskinderen.
Achterom 152.1211 I'D Hilversum
Telefoon: 035 626 4578 Fax: 035 626 4579 E-muil: info©wcrcldouders.nl vww
.wereldoudcrs.nl
Cursus makelaardij
volgens Driewerf Makelaars
Deel 2
(Aanvuren is overbodig)
Want iedere taxatie, verkoop- of
aankoopopdracht is voor ons een
aansporing uw vertrouwen in ons
volledig waar te maken.
Dat deden we onder onze oude
naam Driekleur Makelaars en dat
doen we onder onze nieuwe naam
Driewerf Makelaars.
Ook (juist!) op ons nieuwe adres:
Oude Haven 16 in Zierikzee.
NVM
(RMT
Onze nieuwe adressen:
Oude Haven 16
4301 CK Zierikzee
info@driewerf.com
www.driewerf.com
Telefoon 0111 416888
Telefax 0111 416860