Gent omarmt het water weer anv. ï.o PZC Bl Sanering Schelde moet krachtiger worden aangepakt www.pzc.nl recep ten CAM "Kanker heb je niet alleen" V LATEN JE NIET LOS. N2 14 Fietstocht als afscheid veerverbinding ZEELAND HELPT Steun het Kinderfonds! Er zijn al werkgevers gesignaleerd die er tijd voor vrijmaken "Je kind zal het maar hebben!" Giro 860 driewerfmakelaars estia dinsdag 31 december 2002 TERNEUZEN - Fietsers krijgen zaterdag 8 maart de gelegen heid om voor de laatste keer een rondje om de Westerschelde te fietsen. Na 14 maart komt de veerverbinding over de Wester schelde te vervallen en eindigt meteen ook de mogelijkheid om vanuit Zeeuws-Vlaanderen een rondje Zeeland te maken. Op initiatief van Terneuzenaar Roman Gelderland kunnen fiet sers 8 maart, door mee te doen aan een fietstocht, afscheid ne men van deze meer dan honderd jaar oude verbinding. De start is in Terneuzen en bij voldoende belangstelling kan er ook op het veerplein in Vlissingen en in Goes worden gestart. Om de rit te volbrengen, moeten fietsers zowel met het veer Bres- kens/Vhssingen als Kruinin- gen/Perkpolder overvaren. De route is ongeveer 85 kilometer lang en voert van Terneuzen naar Breskens. Aan de overkant rijden de deelnemers via Oost- Souburg verder naar Goes en daarna richting Kruiningen. Na de oversteek fietst men van af het veerplein in Perkpolder via de zeedijk terug naar Ter neuzen. Voor de organisatie van het evenement wil Roman Gel derland eerst de interesse peilen voor zijn initiatief. ,,Want het maakt uiteraard nogal wat uit of er vijftien mensen meedoen of een paar honderd", zegt hij. ,,In principe kan iedereen meedoen, maar voor een tocht van 85 kilo meter heb je toch wel enige fiet- servaring nodig." Een optreden voor Omroep Zeeland leverde hem al flink wat positieve reac ties op. Daarnaast hebben verschillen de aangeschreven trimclubs al positief gereageerd. Ook een motor-begeleidingsteam heeft zich aangemeld om fietsers te begeleiden tijdens de tocht door Zuid-Beveland. De afdeling Zeeuws-Vlaanderen van de Fietsersbond heeft eveneens te kennen gegeven het initiatief te willen ondersteunen. Boven dien is er een reactie van de Zeeuwse Informele Ligfiets Toerclub (ZILT), die een gelijk soortig idee had. Hij roept fiets clubs en andere belangstellen den op zich te melden via Rogeld@zeelandnet.nl of telefo nische 06-18543551. De toekomstige jachthaven in Gent op grens van de Schelde en Leie. foto Wouter Rawoens door Kris Naudts Gent dringt in de binnenstad de auto nog nadrukkelijk terug. Daarvoor gaat een deel van het historische stadscen trum op de schop. Daar waar thans auto's staan geparkeerd, zal een arm van de Schelde op nieuw aan de oppervlakte ver schijnen. Om even verderop sa men te vloeien met de Leie. Op de plek waar, volgens geschied kundige bronnen, Gent is ont staan. De Arteveldestad wordt meer dan ooit een stad aan het water. Pleziervaarders moeten de sfeer helpen bepalen in stadsdelen die aan herwaarde ring toe waren. In de jaren zestig moest in Gent alles wijken voor koning auto. De ideeën van de toenmalige planologen waren er helemaal op afgestemd. Gentenaars kre gen er later spijt van dat ze grote delen van het prachtige Zuid park opofferden om de autoweg tot in het stadscentrum te laten aanlanden. Ook waterwegen moesten eraan geloven. Het stuk van de Nederschelde in de onmiddellijke omgeving van de Sint-Baafskathedraal en het Geraard Duivelsteen, werd ge dempt, omdat het water stonk en een verschrikkelijke hinder vormde voor het oprukkende landverkeer. Veertig jaar later gooit het stadsbestuur het roer helemaal om. De auto moet weg en de wa terweg krijgt opnieuw de plaats waar die, om historische rede nen, recht op heeft. De trend om de binnenwateren terug in de armen te sluiten, werd enkele jaren geleden inge zet met het vervangen in de bin nenstad van vijf bruggen over de Leie door evenveel draaibare of ophaalbare kunstwerken. En door de heraanleg van de Graslei, de middeleeuwse haven van Gent, werd dit historische stadsdeel in geen tijd een gezellige pleisterplaats. Nu is de Schelde aan de beurt. Enkele weken geleden ging de eerste spade de grond in voor het open leggen van de Nederschelde ter hoogte van de Reep en Oude Beestenmarkt. Jachthaven De werkzaamheden vormen een onderdeel van een project waar in ook de uitbouw van de pas santenjachthaven Portus Gan- da is begrepen. Daar is lang op gewacht. Want Gent kampt sinds jaren met een tekort aan ligplaatsen voor de plezier- vaart. Het aangezicht van dit stadsgedeelte zal er grondig door veranderen. De rust en ge zellige drukte op mensenmaat die water biedt, komen terug. Eenmaal de Nederschelde van onder het asfalt gehaald, zal het mogelijk zijn het hele stadscen trum, onder de overwelving van het Laurentplein door, rond te varen. Een traject waar de ex ploitanten van toeristische rondvaartbootjes al lang van droomden. Maar ook voor parti culiere bezitters van een boot wordt Gent een aantrekkelijker bestemming met zekerheid op een ligplaats. De passantenjachthaven Portus Ganda komt op de samenvloei ing van Leie en Schelde, tussen de Van Eyckbrug en de Sint-Jo- risbrug. Voor de aanleg van de nieuwe haven kan Gent rekenen op geld van het Europees fonds InteiTeg, dat interregionale sa menwerking onder meer rond waterlopen in steden subsi dieert. In dit grensoverschrij dend dossier zit de opfrissing van de jachthavens van Terneu zen vervat. Op de site van Portus Ganda worden kaaimuren ver laagd, komt een steiger voor wandelaars, aanleg- en dwars- steigers voor jachten en wordt de Gentse fiets- en wandelas on der de Sint-Jorisbrug doorge trokken. De fietsas maakt deel uit van de route die langs de wa terlopen van de randgemeente Mei'elbeke over Gentbrugge en Ledeberg naar Wondelgem en Mariakerke voert. Het stadsbestuur maakt van de gelegenheid gebruik om het zwembad Van Eyck in het project te integreren. Het is het oud- L ste overdekte zwembad met publieke baden in Vlaanderen. Het badhuis, gebouwd in neo- renaissance- en neoclassicisti sche stijl, wordt gerestaureerd en krijgt een nieuwe inkomhal met balie en accommodatie voor gebruikers van de jachthaven, cafetaria en kantoren voor de havenmeester en gemeentelijk coördinator van het watertoe risme. Het opengooien van de Neder schelde vergt de bouw van drie nieuwe bruggen om de door stroming van het weg- en voet gangersverkeer mogelijk te maken. Ter hoogte van het Belg- acomgebouw en de Oude Bees tenmarkt komt een sluis om een niveauverschil van één meter te overbruggen. De kroegen en bo men zijn er al. Verwacht wordt dat de sluis en passage van ple ziervaartuigen dit pleintje extra charme zullen geven. Opfrisbeurt Het stadsbestuur en het Vlaams ministerie van openbare wer ken, afdeling Waterwegen, wil de opwaardering van de Neder schelde laten afstralen op de aangrenzende wijken. De Sint- Baafssite met de ruïnes van de voormalige Sint-Baafsabdij en het museum voor Stenen Voor werpen krijgen een opfrisbeurt, het poortgebouw van het voor malige stedelijk slachthuis wordt gerestaureerd. Op de ter reinen van het voormalige goe derenstation wordt een par- keertterrein aangelegd van waaruit men wandelend via de winkelstraat van de Dampoort- straat de jachthaven bereikt. Het project moet deze handels wijk en de oude Sint-Machari- uswijk met de overblijfselen van het Spanjaardkasteel nieuw leven inblazen. Als alles goed gaat, zal de eerste fase van de blootlegging van de Nederschelde voltooid zijn te gen april 2003. Daarna volgt het gedeelte tussen Reep en Bis- domkaai. Het hele project moet klaar zijn tegen 2007. door Rinus Antonisse MIDDELBURG - „Het gaat heel langzaam. Bijna stroperig. De activiteiten zijn te vrijblij vend. Dat vind ik heel jammer." Middelburger John Lilipaly maakt zich grote zorgen over de kansen op een gezonde Schelde. De oud-voorzitter van de Inter nationale Schelde Commissie (ISC) constateert met diploma tiek verborgen ergernis dat het overleg tussen Frankrijk, Wal lonië. Brussel, Vlaanderen en Nederland te weinig resultaten oplevert. Het besluit van de milieubewe ging uit Nederland en België om de ISC de rug toe te keren, is voor hem een teken aan de wand. Lilipaly kan zich de te leurstelling van de organisaties goed voorstellen, al vindt hij wel dat ze de moed niet te snel moe ten opgeven en juist met kracht moeten hameren op een actieve re sanering van de vervuilde ri vier. De oud-voorzitter van wat tot voor kort de Internationale Commissie voor de Bescher ming van de Schelde heette, gaat zijn bezorgdheid kenbaar maken aan de minister van Ver keer en Waterstaat in het nieu we kabinet. De ISC is opgericht in 1994 en Lilipaly hanteerde de voorzit tershamer in 1999-2000. Onder zijn bewind kwam een geza menlijk meetnet tot stand. Veel meer is er niet aan daden te mel den. Hij betreurt dat bijzonder en stelt dat er op ministerieel ni veau, meer aandacht aan het ge zond maken van de Schelde moet worden besteed. Dat ge beurt volgens hem te weinig. Het politieke gehakketak speelt zich nu met name af binnen de zeven ambtelijke werkgroepen die de ISC telt. „Dat is onjuist. Binnen de werkgroepen moeten zaken opgepakt en uitgevoerd worden. De politieke besluit vorming is aan de bewindslie den", aldus Lilipaly. „Die moe ten ook scherper controleren of het werk met vaart wordt aan gepakt." Hij is zich ervan bewust dat een groot knelpunt wordt gevormd door het uitgangspunt dat be slissingen met algehele instem ming genomen moeten worden. „Vlaanderen en Nederland wil len wel, maar worden afgeremd vanwege dat consensus-model. Het probleem zit vooral bij Wal lonië en in mindere mate ook bij Frankrijk. Het. heeft bij Wallo nië deels te maken bij de finan ciële situatie en de verouderde bedrijven daar. Als je er moet sa neren, dan kost dat ontzettend veel geld. Dat moet gewoon op tafel komen, als Wallonië het niet alleen kan, dan moeten de andere staten bijspringen. Het gaat toch om een betere Schel de." Begin december is met veel ver toon een nieuw Scheldeverdrag getekend, waarbij ingespeeld wordt op de Kaderrichtlijn Wa ter van de Europese Unie. Lili paly onderstreept dat die richt lijn volop kansen biedt, ook in samenhang met het bestaande Schelde Actie Programma, dat tot nu toe een papieren tijger is. „Jammer dat het zo is. Als je dat plan goed uitwerkt, ben je een heel eind op streek. De Kader richtlijn geeft daarvoor hand vatten. Voer je het plan niet wer kelijk uit, dan blijf je modderen, dan is het hap-snap beleid", be toogt Lilipaly. Verdieping Hij pleit voor meer coalitievor ming tussen Nederland en Vlaanderen, om zo Frankrijk, huidig voorzitter van de ISC, op te porren. Lilipaly erkent dat het Schelde-dossier erg gevoe lig ligt; als altijd zweeft 'verdie ping'boven de markt. „We moe ten door die gevoeligheden heen breken en dossiers van elkaar durven te scheiden, anders kom jeer nooit uit." De milieubeweging kan daarbij als aanjager een belangrijke rol vervullen, meent hij. „Niet aan de kant gaan staan, maar beïn vloeden. Daar zijn ze voor inge huurd. De Schelde is een groot goed om voor te knokken. Het gaat om de toekomst die je ach terlaat voor kinderen en klein kinderen." 'f=m mm üi mms* Cambodja werd geteisterd door bommen, vernieling en uitroeiing. De erfenis van het geweld kent uitsluitend negatieve kanten: verminkte mensen, kaalslag in het onderwijs, bittere armoede en een jeugd die uitgeleverd is aan uitbuiting, prostitutie en de verschrikkelijk ziekte Aids, Help deze kinderen van de rekening! Biedt dat beetje uitzicht op een beter leven. Help de Zeeuwse Stichting Sawasdee helpen! Voor eentialve euro per dag helpt u Kanitha aan een meer waardig bestaan. Kanitha. het kind van de foto, is vier jaar jong en vanaf zijn geboorte HlV-besmet. Hij is zijn beide ouders kwijt. Hij en veel lotgenootjes hebben dringend speciale medicijnen en een liefdevolle ver zorging nodig. Wie adopteert Kanitha, wie zijn mede-Cambodiaantjes? Adoptie betekent: on derwijs, voeding, kleding, medische zorg en een kans op redding. Elke euro wordt rechtst reeks aan het kind besteed. Honderden Zeeuwen helpen actief mee aan het opbouwprogramma van de Stichting Sawasdee. Ze maken het verscheurde land een beetje leetbaarder: scholenbouw, onderwijs, opbouw van de samenleving, werkgelegenheid, verbetering van de medische voorzieningen. Steun Kanitha, steun zijn maatjes, Inlichtingen: Stichting Sawasdee, Groenedijk 2A, 4438 NN Driewegen (Zuid-Beveland). Telefoon: 0113-655784 Telefax: 0113-655461 Bank: ING 65.07.90.782 Elk jaar gaan 700.000 dieren dood door dierproeven. Dat moet anders, kan anders. Met alternatieven die dierproeven overbodig maken. Denkt u er ook zo over? Kom dan naar www.proefdiervrij.nl of bel 070 - 306 24 68 en zie wat kunt doen. Proefdier vrij De confrontatie met kanker is ingrijpend, paren moe ten daar samen uit zien te komen. Voor velen is elke dag een moeizame uitdaging. Je ziet vaak dat part ners voor elkaar hun zorgen verzwijgen en ook dat de partner zichzelf wegcijfert of geen ruimte krijgt voor zichzelf. Op den duur is dat niet of nauwelijks vol te houden Met name vrouwelijke partners hebben vaak het gevoel tekort te schieten. Een nieuw initiatief De Nederlandse Kankerbestrijding/Koningin Wilhel- mina Fonds (KWF) is daarom een nieuwe campagne gestart: "Kanker heb je niet alleen". Daarbij staat cen traal het effect van kanker op patiënten en hun naas ten. Deze campagne valt samen met nieuw sociaal- oncologisch onderzoek. Wij verstrekken u graag na dere informatie. Samen ben je sterker Martin Henneman (37) en echtgenote Fairy (29) staan "samen sterk'Vier jaar geleden werd bij Fairy leuke mie ontdekt. Er volgde een zware tijd met chemothe rapie, een ingrijpende operatie en een heftige huwe lijkscrisis. Martin en Fairy wisten het samen te overle ven, door er openhartig over te praten. Vragen? KWF-Hulp- en Informatielijn 0800-0226622 (gratis) Steunen? KWF-Geverslijn 0900-2020041 (€0,01/min) of giro 26000 www.kankerbestnjding.nl K EDERLANDSE KANKERBESTRIJDING iNINGIN WILHELMINA FONDS horen, zien en helpen Een hersenaandoening bij kinderen is heel ingrijpend Voor kind en oude's. Daarom wil de Hersenstichting Nederland investeren in snellere diagnostiek en betere behan deling voor sangeboren hersenaandoeningen bij kin- deren. We doen dat door het financieren van weten- V - schappelijk onderzoek en het geven van voorlichting. «.ï£.u. Geef daarom qui. Hersen tichting Nederland Korte Houlstrat 10.2511 CD 's-Gfavenhage - 070 - 360.48.16 - www hereensticWiog ni Oe Westerschelde S VITAAL VOOR VOG^S Als we nu niets doen, raakt de kluut zijn thuis kwijt De Westerschelde: leefgebied van de kluut en vele andere kustvogels. Scheepvaart en industrie bedreigen dit unieke gebied. Daarom hebben de vogels u hard nodig' Draag bij aan het behoud van een vogelrijke Westerschelde. GIRO 65 65 00. Vogelbescherming Telefoon 030-693 77 77 www.vogelbescherming nl Word lid van Unicef en bel: 0800 - 1133 Help een werkend kind in Bangladesh naar school www.unicef.nl 596890 wcreldkansen bieden. Het zijn de weeshuizen van WereldÖuders die borg staan voor zorg en ontplooiingskansen WereldÖuders vormen een brug die deze verloren kinderen weer hou- GIRO Alleen op de wereld. De straal als thuis en volledig aan het noodlot over gelaten. Kinderen in Midden-Amerika zonder lamïlie. zwervend op zoek naar warmte on geborgenheid. Jong leven dat al eindig Jijkt voordat het is vast en toekomst geeft. Nood begonnen. Door middel van A zakelijke steun die ons als opvang, liefde en scholing jHL WereldÖuders nooit los laat. kunnen we deze weeskinderen 2 U toch ook niet! WlRllÜyiDIRS WereldÖuders, voorheen Stichting Onze Kleine Weeskinderen. Achterom 152.1211 I'D Hilversum Telefoon: 035 626 4578 Fax: 035 626 4579 E-muil: info©wcrcldouders.nl vww .wereldoudcrs.nl Cursus makelaardij volgens Driewerf Makelaars Deel 2 (Aanvuren is overbodig) Want iedere taxatie, verkoop- of aankoopopdracht is voor ons een aansporing uw vertrouwen in ons volledig waar te maken. Dat deden we onder onze oude naam Driekleur Makelaars en dat doen we onder onze nieuwe naam Driewerf Makelaars. Ook (juist!) op ons nieuwe adres: Oude Haven 16 in Zierikzee. NVM (RMT Onze nieuwe adressen: Oude Haven 16 4301 CK Zierikzee info@driewerf.com www.driewerf.com Telefoon 0111 416888 Telefax 0111 416860

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 58