Gent omarmt het water weer
PZC
Giro 860
Sanering Schelde
moet krachtiger
worden aangepakt
f£\
Hjft
LATEN JE NIET LOS.
Twijfel over diabetes?
Laat ii onderzoeken!
14
Fietstocht
als afscheid
veerverbinding
y§-L' '1 jMf
^NV
v,
V
Diabetes Fonds
Er zijn
al werkgevers
gesignaleerd
die er tijd voor
vrijmaken
Hersenstichting Nederland
dinsdag 31 december 2002
TERNEUZEN - Fietsers krijgen
zaterdag 8 maart de gelegen
heid om voor de laatste keer een
rondje om de Westerschelde te
fietsen. Na 14 maart komt de
veerverbinding over de Wester
schelde te vervallen en eindigt
meteen ook de mogelijkheid om
vanuit Zeeuws-Vlaanderen een
rondje Zeeland te maken.
Op initiatief van Terneuzenaar
Roman Gelderland kunnen fiet
sers 8 maart, door mee te doen
aan een fietstocht, afscheid ne
men van deze meer dan honderd
jaar oude verbinding. De start is
in Terneuzen en bij voldoende
belangstelling kan er ook op het
veerplein in Vlissingen en in
Goes worden gestart.
Om de rit te volbrengen, moeten
fietsers zowel met het veer Bres-
kens/Vlissingen als Kruinin-
gen/Perkpolder overvaren. De
route is ongeveer 85 kilometer
lang en voert van Terneuzen
naar Breskens. Aan de overkant
rijden de deelnemers via Oost-
Souburg verder naar Goes en
daarna richting Kruiningen.
Na de oversteek fietst men van
af het veerplein in Perkpolder
via de zeedijk terug naar Ter
neuzen. Voor de organisatie van
het evenement wil Roman Gel
derland eerst de interesse peilen
voor zijn initiatief. ,,Want het
maakt uiteraard nogal wat uit
of er vi j ftien mensen meedoen of
een paar honderd", zegt hij. „In
principe kan iedereen meedoen,
maar voor een tocht van 85 kilo
meter heb je toch wel enige fiet-
servaring nodig." Een optreden
voor Omroep Zeeland leverde
hem al flink wat positieve reac
ties op.
Daarnaast hebben verschillen
de aangeschreven trimclubs al
positief gereageerd. Ook een
motor-begeleidingsteam heeft
zich aangemeld om fietsers te
begeleiden tijdens de tocht door
Zuid-Beveland. De afdeling
Zeeuws-Vlaanderen van de
Fietsersbond heeft eveneens te
kennen gegeven het initiatief te
willen ondersteunen. Boven
dien is er een reactie van de
Zeeuwse Informele Ligfiets
Toerclub (ZILT), die een gelijk
soortig idee had. Hij roept fiets
clubs en andere belangstellen
den op zich te melden via
Rogeld@zeelandnet.nl of telefo
nische 06-18543551.
De toekomstige jachthaven in Gent op grens van de Schelde en Leie.
foto Wouter Rawoens
door Kris Naudts
Gent dringt in de binnenstad
de auto nog nadrukkelijk
terug. Daarvoor gaat een deel
van het historische stadscen
trum op de schop. Daar waar
thans auto's staan geparkeerd,
zal een arm van de Schelde op
nieuw aan de oppervlakte ver
schijnen. Om even verderop sa
men te vloeien met de Leie. Op
de plek waar, volgens geschied
kundige bronnen, Gent is ont
staan. De Arteveldestad wordt
meer dan ooit een stad aan het
water. Pleziervaarders moeten
de sfeer helpen bepalen in
stadsdelen die aan herwaarde
ring toe waren.
In de jaren zestig moest in Gent
alles wijken voor koning auto.
De ideeën van de toenmalige
planologen waren er helemaal
op afgestemd. Gentenaars kre
gen er later spijt van dat ze grote
delen van het prachtige Zuid
park opofferden om de autoweg
tot in het stadscentrum te laten
aanlanden. Ook waterwegen
moesten eraan geloven. Het
stuk van de Nederschelde in de
onmiddellijke omgeving van de
Sint-Baafskathedraal en het
Geraard Duivelsteen, werd ge
dempt, omdat het water stonk
en een verschrikkelijke hinder
vormde voor het oprukkende
landverkeer.
Veertig jaar later gooit het
stadsbestuur het roer helemaal
om. De auto moet weg en de wa
terweg krijgt opnieuw de plaats
waar die, om historische rede
nen, recht op heeft.
De trend om de binnenwateren
terug in de armen te sluiten,
werd enkele jaren geleden inge
zet met het vervangen in de bin
nenstad van vijf bruggen over
de Leie door evenveel draaibare
of ophaalbare kunstwerken. En
door de
heraanleg van
de Graslei, de
middeleeuwse
haven van
Gent, werd dit
historische
stadsdeel in
geen tijd een
gezellige pleisterplaats. Nu is de
Schelde aan de beurt. Enkele
weken geleden ging de eerste
spade de grond in voor het open
leggen van de Nederschelde ter
hoogte van de Reep en Oude
Beestenmarkt.
Jachthaven
De werkzaamheden vormen een
onderdeel van een project waar
in ook de uitbouw van de pas
santenjachthaven Portus Gan-
da is begrepen. Daar is lang op
gewacht. Want Gent kampt
sinds jaren met een tekort aan
ligplaatsen voor de plezier-
vaart. Het aangezicht van dit
stadsgedeelte zal er grondig
door veranderen. De rust en ge
zellige drukte op mensenmaat
die water biedt, komen terug.
Eenmaal de Nederschelde van
onder het asfalt gehaald, zal het
mogelijk zijn het hele stadscen
trum, onder de overwelving van
het Laurentplein door, rond te
varen. Een traject waar de ex
ploitanten van toeristische
rondvaartbootjes al lang van
droomden. Maar ook voor parti-
culiere bezitters van een boot
wordt Gent een aantrekkelijker
bestemming met zekerheid op
een ligplaats.
De passantenjachthaven Portus
Ganda komt op de samenvloei
ing van Leie en Schelde, tussen
de Van Eyckbrug en de Sint-Jo-
risbrug. Voor de aanleg van de
nieuwe haven kan Gent rekenen
op geld van het Europees fonds
Interreg, dat interregionale sa
menwerking onder meer rond
waterlopen in steden subsi
dieert. In dit grensoverschrij
dend dossier zit de opfrissing
van de jachthavens van Terneu
zen vervat. Op de site van Portus
Ganda worden kaaimuren ver
laagd, komt een steiger voor
wandelaars, aanleg- en dwars-
steigers voor jachten en wordt
de Gentse fiets- en wandelas on
der de Sint-Jorisbrug doorge
trokken. De fietsas maakt deel
uit van de route die langs de wa
terlopen van de randgemeente
Merelbeke over Gentbrugge en
Ledeberg naar Wondelgem en
Mariakerke voert.
Het stadsbestuur maakt van de
gelegenheid
gebruik om
het zwembad
Van Eyck in
het project te
integreren.
Het is het oud
ste overdekte
zwembad met
publieke baden in Vlaanderen.
Het badhuis, gebouwd in neo-
renaissance- en neoclassicisti
sche stijl, wordt gerestaureerd
en krijgt een nieuwe inkomhal
met balie en accommodatie voor
gebruikers van de jachthaven,
cafetaria en kantoren voor de
havenmeester en gemeentelijk
coördinator van het watertoe
risme.
Het opengooien van de Neder
schelde vergt de bouw van drie
nieuwe bruggen om de door
stroming van het weg- en voet
gangersverkeer mogelijk te
maken. Ter hoogte van hetBelg-
acomgebouw en de Oude Bees
tenmarkt komt een sluis om een
niveauverschil van één meter te
overbruggen. De kroegen en bo
men zijn er al. Verwacht wordt
dat de sluis en passage van ple
ziervaartuigen dit pleintje extra
charme zullen geven.
Opfrisbeurt
Het stadsbestuur en het Vlaams
ministerie van openbare wer
ken, afdeling Waterwegen, wil
de opwaardering van de Neder
schelde laten afstralen op de
aangrenzende wijken. De Sint-
Baafssite met de ruïnes van de
voormalige Sint-Baafsabdij en
het museum voor Stenen Voor
werpen krijgen een opfrisbeurt,
het poortgebouw van het voor
malige stedelijk slachthuis
wordt gerestaureerd. Op de ter
reinen van het voormalige goe
derenstation wordt een par-
keertterrein aangelegd van
waaruit men wandelend via de
winkelstraat van de Dampoort-
straat de jachthaven bereikt.
Het project moet deze handels
wijk en de oude Sint-Machari-
uswijk met de overblijfselen
van het Spanjaardkasteel
nieuw leven inblazen.
Als alles goed gaat, zal de eerste
fase van de blootlegging van de
Nederschelde voltooid zijn te
gen april 2003. Daarna volgt het
gedeelte tussen Reep en Bis-
domkaai. Het hele project moet
klaar zijn tegen 2007.
door Rinus Antonisse
MIDDELBURG - „Het gaat
heel langzaam. Bijna stroperig.
De activiteiten zijn te vrijblij
vend. Dat vind ik heel jammer."
Middelburger John Lilipaly
maakt zich grote zorgen over de
kansen op een gezonde Schelde.
De oud-voorzitter van de Inter
nationale Schelde Commissie
(ISC) constateert met diploma
tiek verborgen ergernis dat het
overleg tussen Frankrijk, Wal
lonië, Brussel, Vlaanderen en
Nederland te weinig resultaten
oplevert.
Het besluit van de milieubewe
ging uit Nederland en België om
de ISC de rug toe te keren, is
voor hem een teken aan de
wand. Lilipaly kan zich de te
leurstelling van de organisaties
goed voorstellen, al vindt hij wel
dat ze de moed niet te snel moe
ten opgeven en juist met kracht
moeten hameren op een actieve
re sanering van de vervuilde ri
vier. De oud-voorzitter van wat
tot voor kort de Internationale
Commissie voor de Bescher
ming van de Schelde heette,
gaat zijn bezorgdheid kenbaar
maken aan de minister van Ver
keer en Waterstaat in het nieu
we kabinet.
De ISC is opgericht in 1994 en
Lilipaly hanteerde de voorzit
tershamer in 1999-2000. Onder
zijn bewind kwam een geza
menlijk meetnet tot stand. Veel
meer is er niet aan daden te mel
den. Hij betreurt dat bijzonder
en stelt dat er op ministerieel ni
veau, meer aandacht aan het ge
zond maken van de Schelde
moet worden besteed. Dat ge
beurt volgens hem te weinig.
Het politieke gehakketak speelt
zich nu met name af binnen de
zeven ambtelijke werkgroepen
die de ISC telt. „Dat is onjuist.
Binnen de werkgroepen moeten
zaken opgepakt en uitgevoerd
worden. De politieke besluit
vorming is aan de bewindslie
den", aldus Lilipaly. „Die moe
ten ook scherper controleren of
het werk met vaart wordt aan
gepakt."
Hij is zich ervan bewust dat een
groot knelpunt wordt gevormd
door het uitgangspunt dat be
slissingen met algehele instem
ming genomen moeten worden,
„Vlaanderen en Nederland wil
len wel, maar worden afgeremd
vanwege dat consensus-model
Het probleem zit vooral bij Wal
lonië en in mindere mate ook bij
Frankrijk. Het heeft bij Wallo
nië deels te maken bij de finan
ciële situatie en de verouderde
bedrijven daar. Als je er moet sa
neren, dan kost dat ontzettend
veel geld. Dat moet gewoon op
tafel komen, als Wallonië het
niet alleen kan, dan moeten de
andere staten bijspringen. Het
gaat toch om een betere Schel
de."
Begin december is met veel ver
toon een nieuw Scheldeverdrag
getekend, waarbij ingespeeld
wordt op de Kaderrichtlijn Wa
ter van de Europese Unie. Lili
paly onderstreept dat die richt
lijn volop kansen biedt, ook in
samenhang met het bestaande
Schelde Actie Programma, dat
tot nu toe een papieren tijger is
„Jammer dat het zo is. Als je dat
plan goed uitwerkt, ben je een
heel eind op streek. De Kader
richtlijn geeft daarvoor hand
vatten. Voer je het plan niet wer
kelijk uit, dan blijf je modderen,
dan is het hap-snap beleid", be
toogt Lilipaly.
Verdieping
Hij pleit voor meer coalitievor
ming tussen Nederland
Vlaanderen, om zo Frankrijk,
huidig voorzitter van de ISC, op
te porren. Lilipaly erkent dat
het Schelde-dossier erg gevoe
lig ligt; als altijd zweeft 'verdie
ping' boven de markt. „We moe
ten door die gevoeligheden heen
breken en dossiers van elkaar
durven te scheiden, anders kont
jeer nooit uit."
De milieubeweging kan daarbij
als aanjager een belangrijke rol
vervullen, meent hij. „Niet aan
de kant gaan staan, maar beïn
vloeden. Daar zijn ze voor inge
huurd. De Schelde is een groot
goed om voor te knokken. Het
gaat om de toekomst die je ach
terlaat voor kinderen en klein
kinderen."
WereldOuders, voorheen Stichting Onze Kleine Weeskinderen.
Achterom 152,1211 I'D Hilversum
Telefoon: 035 626 4578 Fax: 035 626 4579 E-mail: info@wereldouders.nl www.wereldouders.nl
GIRO
Alleen op de wereld. De straat als
thuis en volledig aan het noodlot over
gelaten. Kinderen in Midden-Amerika
zonder familie, zwervend op zoek naar
warmte en geborgenheid. Jong leven
dat al eindig lijkt voordat het is
begonnen. Door middel van
opvang, liefde en scholing
kunnen we deze weeskinderen
596890
wereldkansen bieden. Het zijn de
weeshuizen van WereldOuders die borg
staan voor zorg en ontplooiingskansen.
WereldOuders vormen een brug die
deze verloren kinderen weer hou-
vas' en toekomst geeft. Nood
zakelijke steun die ons als 1
WereldOuders nooit los laat.
U toch ook niet!
WfeRElJ>)UDERS
Bent u vaak moe, hebt u vaak
veel dorst en/of last van aan
houdende pijn aan de ogen?
Laat u door de huisarts testen op
diabetes.
Heeft u ongeacht uw leeftijd
overgewicht of een van eer
dergenoemde symptomen en
zit er diabetes in de familie?
Praat ook dan met uw huisarts en
laat u testen op diabetes.
SIMPELE TEST BIJ UW HUISARTS
Als u diabetes heeft is de glucose-
waarde (bloedsuikerspiegel) in
uw bloed te hoog. Met een sim
pele bloedtest (met 1 druppeltje
bloed) kan uw huisarts vaststellen
of u diabetes heeft. En we kunnen
't met vaak genoeg zeggen: een
tijdige behandeling kan de kans
op ernstige complicaties aanzien
lijk verkleinen.
WILT U MEER INFORMATIE?
Vraag informatie aan via
info@diabetesfonds.nl of via
033-46 22 055 en u ontvangt zo
spoedig mogelijk een uitgebreide
gratisbrochure met meer infor
matie over diabetes, de behande
ling en de gevolgen.
Het Diabetes Fonds streeft naar
een toekomst zonder diabetes.
Via wetenschappelijk on-
derzoek. jg**
Giro 5766, Diabetes Fonds
in Amersfoort. «JEU.
Tel. 033-46 22 055
Regentesselaan 39,
381 8 HH Amersfoort
info@diabetesfonds.nl
(www, handjehelpen, nï)
horen, zien en helpen
Korte Houtstraat 10,2511 CD 's-Gravenhage - 070-360.48.16 - www.hersenstichting.nl
Als we nu niets doen, raakt
de kluut zijn thuis kwijt
De Westerschelde leefgebied van de kluut en vele
andere kustvogels. Scheepvaart en industrie bedreigen
dit unieke gebied Daarom hebben de vogels u hard
nodig! Draag bij aan het behoud van een vogelrijke
Westerschelde GIRO 65 65 00.
Vogelbescherming
NEDERLAND
Telefoon 030-693 77 77 www vogelbescherming nl
Als de hartspier aan kracht verliest en de p>omp dus minder
goed werkt, leidt dat tot een aantal lichamelijke klachten.
De duidelijkste daarvan zijn: snel moe, kortademig en dikke
benen door achterblijvend vocht. Zo wordt eeri glas water
een dikmaker. Vragen? Bel gratis 0800 3000 300 of kijk op
www.hartstichting nl
Nederlandsew Hartstichting
De Hersenstichting
Nederland wil investeren in
snellere diagnostiek en betere
behandeling voor deze en andere aangeboren hersenaan-
doeningen bij kinderen. Daarom financieren we wetenschap
pelijk onderzoek en geven we voorlichting.
leder kind verdient toch het beste? Help mee.
Geef daarom gul.
Sanne is een intelligent
meisje van 8 jaar oud. Toch
dacht men daar eerst anders
over. Het lukte haar namelijk
niet om goed te leren lezen
en schrijven. Sommigen
noemden haar dom en
anderen vonden haar maar
lui. Tot de juf er achter kwam
dat ze dyslexie heeft.
Nu krijgt ze speciale
oefeningen om beter met
taal te leren omgaan. Maar
het gaat nooit echt over.