Mensen haten ons, waarom zouden ze niet? PZC 0mi Ik ben blij dat ik leef, maar ik wil ook kwaliteit Arabieren in Amerika 07 dinsdag 31 december 2002 TVTieuw in Amerika: argwanende buren, willekeurige politiecontro- les op Arabisch uitziende mannen en een voor sommigen van hen verplichte registratie bij de immigratiedienst. Het leven is niet meer hetzelfde sinds 11 september 2001, zeggen mensen van Arabische af komst en moslims in de VS. Ze zijn op hun hoede voor elke associatie met terrorisme, voelen zich belemmerd in hun vrijheid en ongerust over fundamentalistische christenpredikers die een haatcampagne zijn be gonnen tegen de islam. T Terschrikkelijk is het, zucht 'mis- V ter' Omar. De van origine Egypti sche uitbater van 'x-ookcafé' Pharaoh in Dearborn, Michigan, schudt zijn hoofd.,Het was ieders droom om naar Amerika te komen, maar sinds 11 sep tember voelen mensen zich niet meer veilig. Niet dat we de VS de schuld ge ven, we steunen hen in de strijd tegen terroristen, maar tegelijkertijd denk je: 'kijk niet naar me alsof ik een cri mineel ben'." Al meer dan een jaar leven Arabische Amerikanen met een gevoel van on rust en onbehagen. Het etiket 'terro rist' kleeft aan de gemeenschap, die zich voelt aangekeken op het gedrag van een aantal extremistische indivi duen. De 24-jarige Dima Kourdie uit Syrië, een voormalige tv-presentatri- ce voor een Arabisch-Amerikaans netwerk, moest even slikken toen ze vorig jaar bij terugkeer naar de VS an derhalf uur werd ondervraagd en zelfs haar ondergoed onder de ogen van het publiek werd doorzocht. „Ze haalden me er uit omdat ik Ara bisch ben. Ik voelde me gekrenkt, maar later dacht ik: 'ze moeten doen, wat ze moeten doen', om ons te be schermen. We zijn allemaal tegen Os ama bin Laden, tegen terrorisme." Amerikaan van geboorte of uit vrije keus, is het voor veel Arabische inwo ners van de VS een bittere pil dat aan hun loyaliteit wordt getwijfeld en ze als groep min of meer verantwoorde lijk worden gehouden voor de misda den van militante Arabische moslim extremisten. „Islam is vrede", zegtmr. Omar, in wat wel de mantra van de Amerikaanse moslims lijkt te zijn geworden sinds 19 militante Al Qaeda-leden op 11 september 2001 een bloedbad aan richtten op Amerikaanse bodem. Mr. Omar brengt zijn dagen - beter gezegd nachten - door in het café dat hij tien jaar geleden is begonnen in Dearborn, waar Henry Ford zijn eerste auto in el kaar zette. Deze plaats, grenzend aan autostad Detroit, is zeker zo bekend vanwege zijn grote gemeenschap van Arabi sche Amerikanen. Hier en in de direc te omgeving moeten er zo'n 200.000 tot 350.000 wonen, niemand weet het precies. Dearborn onderscheidt zich niet van andere Amerikaanse buiten steden, op een groot aanbod van Ara bische winkels en restaurants na, vooral geconcentreerd langs een kilo meters lange doorgaande weg. Daar is ook Pharaoh te vinden, een onooglijk nachtlokaal waar géén al cohol wordt geschonken. Op de tafels water en thee. De specialiteit hier is de waterpijp, een met water gevulde fles die de lucht van brandende tabak fil tert en koelt opdat de roker via een slang een teug kan nemen van de ge parfumeerde tabaksrook. „Je zuigt de rook in, houdt hem in je mond en blaast 'm weer uit. Macho's willen wel inhaleren, maar daar word ik duizelig van", zegt Mohamed Kerkmez, gere geld bezoeker van Pharaoh en andere rooklokalen. Hier, zo'n anderhalf uur lurkend aan zijn waterpijp (appelsmaak, 7 dollar), komt Kerkmez - in het dagelijks leven handelaar in van alles en nog wat - tot rust temidden van veel mannen en een handvol vrouwen. Kerkmez' filosofie is simpel: „Arabieren in Amerika heb ben plezier. Als je een mooi, vredig le ven kunt hebben, dan leef je het." Hoofddoek Elizabeth Abdrabboh, gehuld in trui en jeans, trekt een gewaad aan dat haar hoofd en hele lichaam bedekt. Ze trekt haar bidkleedje recht en knielt neer voor het middaggebed. De rest van de familie gaat door met de eigen bezigheden. Zoon Mo, een bekende immigratieadvocaat, moet zijn tante advies geven. Dochter Fatima komt thuis na een test op de universiteit van Michigan waar ze rechten studeert. Met één handgebaar trekt Fatima het hoofddoekje van haar hoofd, dat bui tenshuis haar donkere lokken bedekt. Elizabeth is er trots op dat haar doch ter - net als zij moslim - een hoofddoek draagt. Zelf durft ze het niet. „Ik voel me niet op mijn gemak door de afwij zende publieke reactie. Ik wil het wel. Voor mij is het een vorm van her nieuwde vrijheid, het zou mijn religi euze beleving compleet maken." Elizabeth, geboren in de VS maar van origine Palestijns, ziet het hoofd doekje niet als een middel tot onder drukking van vrouwen, maar als een recht waarvoor je als vrouw kunt kie zen. „Ik ben vrij om te doen wat ik wil. Mijn leven is net als dat van andere Amerikaanse vrouwen. Ik werk. Ik ga naar basketbal wedstrijden, de schoonheidssalon, de fitnessclub. De islam gebiedt niet om je van top tot teen te verhullen en thuis te gaan zit ten. Je moet leren, vooruit zien te ko men, maar met behoud van je geloof." Het stoort haar dat het beeld van is lam in de media wordt bepaald door de extreme uitwassen in Afghanistan en Nigeria, die volgens haar zijn geba seerd op „een achterlijke cultuur en niet op de Koran". „Er wordt een lastercampagne ge voerd tegen de islam", meent Mo Abdrabboh (28) die anderhalfjaar doorbracht in de Palestijnse gebie den, maar nu - zoals het volgens de Arabische cultuur hoort voor een vrij gezel - weer bij zijn ouders woont. „Het wordt neergezet als een geweld dadige, slechte religie. Geïsoleerde in Arabische Amerikanen bidden op Times Square in New York. Ze demonstreren tegen de Israëlische bezetting van Pales tijnse gebieden en tegen de Amerikaanse steun aan Israël. foto Peter Morgan/Reuters cidenten worden aangegrepen om het hele geloof onder verdenking te plaat sen. Neem het woord'jihad'. Dat bete kent 'strijd ter verbetering van de is lam'. Daar is van gemaakt dat het een oorlog van moslims is tegen de rest van de wereld." Zijn zus Fatima: „Ik zie zoveel paralellen met de zwarte emancipatiebeweging in de jaren zes tig. Je moet bewijzen dat je normaal bent, dat je in het plaatje past. Mijn vader smeekte me na 11 september om mijn hoofddoekje af te doen. Mensen haten ons, en waarom ook niet? Kijk wat de media hen te kost geven: infil tratie en geweld door extremisten, de islam is de schuld van alle kwaad. Ik zou moslims óók haten." „Na 11 september is de Arabische en moslimgemeenschap onder een mi croscoop komen liggen", zegt Mo. Het verschil schuilt in de kleine dingen. Mensen die geld geven aan liefdadig heid en zich nu zorgen maken dat het geld via via zijn weg zou kunnen vin den naar verdachte figuren. Het zijn opmerkingen als 'waarom ga je niet terug naar waar je vandaan komt'. Het is een buurman die zegt 'als je aardappelen wilt vinden ga je naar Idaho, als je terroristen zoekt naar Dearborn'. Mensen zijn bang de ver denking op zich te laden dat ze niet patriottisch zijn. „Het is ontmoedi gend en on-Amerikaans niet te kun nen zeggen wat je vindt", meent Mo. Zelf heeft hij daar overigens weinig last van. „Ik ben er erg trots op Ara bier, moslim én Amerikaan te zijn. Dat sluit elkaar niet uit. Ik wil het zijn, en ik zal het allemaal zijn." Controles Bij het American Muslim Center in Dearborn wappert een grote Ameri kaanse vlag. In het voorportaal van de moskee trekken tientallen mannen hun schoenen aan, het gezamenlijke gebed zit er op. Imam Mohamad Mar- dini's stem klinkt door het omroepsys teem. „Als de politie vraagt om twee identiteitsbewijzen, word dan niet boos. Doe gewoon wat u wordt ge vraagd." Deze 'huishoudelijke mede deling' is ingegeven door recente con troles in Michigan, speciaal gericht op Arabische mannen. „Wij hebben sinds 11 september geen andere keuze dan voorzichtig te zijn. We hebben trouw beloofd aan de Ver enigde Staten. We hebben er voor ge kozen Amerikaan te zijn, dus moet je leven naar de wet en meewerken. Er wordt extra op ons gelet, omdat een aantal lafaards op die dag een ver schrikkelijke daad beging", zegt Mar- dini, een Libanees die na een theologi sche opleiding in Saoedi-Arabië naar familie in de VS verhuisde en daar een gezin stichtte. Mardini vindt het belangrijk kennis over de islam te verspreiden. Hij be strijdt het beeld van de islam als een conservatieve godsdienst die vrou wen onderdrukt, „We zijn gelijken. Wijsheid is het doel, ook voor vrou wen. Vrouwen hoeven niet te zorgen voor hun man en gezin. Dat doen ze uit liefde, terwijl mannen verplicht zijn te zorgen voor de vrouwen." Ook al hoeft het van het geloof niet, te veel jonge, hoog opgeleide Arabische vrouwen zitten thuis en doen niks met hun kennis, moppert de geëmanci peerde - „dat is mijn Amerikaanse kant" - Dima Kourdie. Alhoewel de islam net als andere godsdiensten wordt gebruikt om ge weld te rechtvaardigen, predikt de Koran geweldloosheid. Dat evange listen als Jerry Falwell („de profeet Mohammed was een terrorist") en Pat Robertson („moslims zijn erger dan nazi's") de laatste tijd een haatcam pagne zijn begonnen tegen de islam, vindt Mardini gevaarlijk. „Ze ver spreiden misinformatie. Ze spelen in op de angst van mensen, en de onbe kendheid met de islam. Maar onze deuren staan open." In huize Safiedine staat een kerst boom, keurig opgetuigd. Moeder Lindsay Safiedine (24) heeft haar ka tholieke geloof ingeruild voor de is lam, maar wil niet dat het 'Ameri kaanse' fenomeen van de kerstman aan haar zoontje Yehya voorbij gaat. Zelf van Frans/Italiaanse afkomst heeft ze zich na haar huwelijk met Maged (26), een van origine Libanese makelaar, aangepast aan de Arabi sche leefstijl. „De gastvrijheid, het groeten, het eten, het familieleven." En ze heeft het geloof van haar man overgenomen, alhoewel het gezin niet erg strikt is.We bidden, we gaan naar de moskee, we lezen de Koran. Het is wel het plan om geloviger te worden, om een beter mens te worden." Lindsay groeide op in Dearborn en zag haar school steeds Arabischer worden, maar herinnert zich dat niet als een probleem. Maged komt uit een naastgelegen gemeente, waar hij een buitenbeentje was. „Zandneger werd ik genoemd." Het koppel probeert datgene te berei ken wat veel Ai-abische Amerikanen nastreven: het beste van beide werel den combineren. Maged: „Wij Ameri kanen zijn allemaal immigranten. Ik ben niet minder Amerikaan dan ieder ander We zijn hier vanwege de kansen die dit land ons biedt, om ons gezin groot te brengen op een plek waar van ze gehouden wordt." Het jonge echtpaar voelt zich een doorsnee stel, dat door de loop van de geschiedenis in een situatie terechtge komen is waarin ze zich moeten ver dedigen voor hun overtuigingen. „Os ama bin Laden heeft de islam gekaapt", zegt Lindsay. Dat is koren op de molen van opruiers als Robert son, die niet graag zien dat de islam de snelst groeiende godsdienst is, meent Maged. Lindsay: „Natuurlijk zijn er Arabieren en moslims die boos zijn. Zolang het probleem over Palestina niet is opgelost, zul je die houden. Maar dat is politiek. Ik ken geen mos limpredikers die haat verkondigen. Islam staat voorgeven, aan anderen en aan God." Israël Er is geen gesprek met Arabische Amerikanen te voeren, zonder dat het Palestijnse conflict opduikt. De pro- Israëlische houding van de Ameri kaanse regering én het Congres en de veronachtzaming van het Palestijnse probleem irriteren en verontrusten hen. Waarom gaat er zoveel van ons belastinggeld naar Israël en wordt dat nooit ter discussie gesteld, vraagt Lindsay Saffiedine. Vrede tussen Israël en de Palestijnen zou prioriteit moeten hebben boven verdrijving van de Iraakse dictator Saddam Hoessein, zo is de algemene opvatting. De eigenmachtige opstel ling van de VS baart zorgen. „Ameri ka is te zelfzuchtig. Dat gaat zich te gen ons kerenAls je leider bent van de vrije wereld, dan heb je verantwoor delijkheden", zegt Saleh Muslah, een dokter in medisch centrum Oakwood. Muslah en andere Arabisch Amerika nen zoals Mo Abdrabboh, menen dat Israëlische lobbygroepen en conser vatieve christenen hun krachten ge bundeld hebben en samen de buiten- landkoers van Amerika bepalen. Ze hebben het geld en de invloed, aldus Muslah. De tragedie van 11 september heeft ervoor gezorgd dat de extreme denkers in dit land aan de macht kwa men, zegt hij. De dokter had nooit gedacht dat hij zich nog eens onzeker zou voelen in zijn eigen land, maar is toch niet pes simistisch over de toekomst. „Het blijft het mooiste land ter wereld en de fundamenten waarop het is gebouwd zijn sterk.Dima Kourdie hoopt vurig dat als een kind over enkele jaren aan zijn vader vraagt wat een Arabier is, deze niet zal zeggen: 'de mensen die hier kwamen om de Twin Towers te vernietigen'. „Ik hoop dat hij zegt: dat zijn mensen afkomstig uit het Mid den-Oosten, Het zijn dokters, mon teurs, vaders en moeders. Zij zijn een deel van ons. Wij een deel van hen. We zijn allen datgene waar Amerika van gemaakt is." Ans Bouwmans The sky is the limit. Gedreven verlegt Perry den Broe der (35), eigenaar van de strandtenten Beachclub Per ry's en Duin en Strand bij Scharendijke, jaarlijks de gren zen. Kan niet, bestaat niet. Dan wordt het 4 juni en gaat die wereld op zijn kop. Het wordt knokken. Eerst voor leven. Daarna voor hernieuwde zelfstandigheid. „Het is een tweestrijd: ik ben natuurlijk blij dat ik leef, maar ik wil ook een bepaalde kwaliteit van leven terugkrijgen. Hij weet alles nog. Het moet kort voor één uur geweest zijn. Het personeel van camping Duin en Strand zit nog te eten. Perry laadt met een collega de laatste podiumplaten op een kar. De tractor wordt achteruitgereden en de bestuurder stapt uit, niet wetend dat de tractor nog in zijn versnelling staat. De tractor klapt achteruit. Perry raakt bekneld tus sen de kar en de trekker. „Ik heb de traumahelikopter nog horen landen.Wanneer de ambulancebroeders een spoed- transport naar het Dijkzigt Ziekenhuis regelen, raakt hij weg. 'Tractor raakt man bij achteruitrijden', meldt de PZC de volgende dag. Op dat moment knokt Perry met hulp van het personeel van de intensive care voor zijn leven. „Zij hebben heel knap werk geleverd." Met ernstige, interne verwondingen aan lever en longen hangt zijn leven aan een dun draadje. Zijn vrouw, familie en vrienden gaan een zware tijd tegemoet. Vanwege de onzekerheid. Want nie mand weet hoe hij 'eruit zal komen'. Na drie weken komt Perry uit zijn comateuze toestand. Wat wacht is in eerste instantie een lichamelijke strijdHet opendraaien van een tube tandpasta kost al te veel kracht. „Je begint weer op nul." Zijn oude gedrevenheid zit Perry regelmatig dwars. Een paar extra stappen in de revalida- tiezaal breken hem een dag later op. „Je wilt vooruit en grenzen verleggen. Maar je moet ook naar je lichaam luis teren en gewoon accepteren dat het maar met hele kleine sprongetjes vooruit gaat." Eind juli mag hij naar huis. Thuis in Hellevoetsluis gaat de strijd verder. Vrij en zelf standig als hij altijd is geweest, valt de afhankelij kheid van anderen Perry zwaar. Met respect en vol bewondering praat hij over de onvoorwaardelijke steun, die hij van zijn vrouw, familie en vrienden krijgt. Op het strand verzetten zijn medewerkers bergen om zijn bedrijf draaiende te hou den. En Schouwen-Duiveland laat zien hoe klein en hecht het eiland is: uit onverwachte hoeken wordt hem en zijn vrouw een hart onder de riem gestoken. En dat doet Perry goed. „Zeker in het ziekenhuis gaat alle aandacht uit naar de patiënt, terwijl de partner wordt weggecijferd. Maar die steun is zo belangrijk. Dat motiveert heel erg om er boven op te komen." Wat dat er bovenop precies zal zij nweet Perry nog nietBij een ongeval van deze omvang mag na een jaar voorzichtig de balans worden opgemaakt. Nog altijd knokt hij voor verder lichamelijk herstel. Zowel persoonlijk als zakelijk heeft hij de bakens verzet. Meer als bedrijfsleider richt hij zich nu op het winterpaviljoen, dat de verhuisde Beach club Perry's moet gaan worden. Perry: „Bepaalde dingen ga je anders waarderen, minder gecompliceerd. De gedre venheid is hetzelfde gebleven, maar je gaat wel relative ren." Famke van Loon Perry den Broeder: „Je moet naar je lichaam luisteren en accepteren dat het maar- met hele kleine sprongetjes vooruit gaat." foto Dirk-Jan Gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 33