>zc Sla nu, vermoord hem later Giuliani heeft New York bekwaam de weg gewezen 25 Fanatisme in Noord-Pakistan zaterdag 28 december 2002 In Noord-Pakistan, waar de drie imposantste bergketens ter we reld bij elkaar komen, is het leven van de stammen even ruig en ge welddadig als de bergen hoog zijn. De Karakoram Highway, eendoor de rotsen uitgehakte weg die via het noorden van Pakistan uitein delijk naar de grens met China leidt, voert dwars door het stam- mengebied.Bekeren of kop eraf, zo gaat het er hier aan toe." Sommige antropologen hangen de theorie aan dat menselijk gedrag sterk wordt beïnvloed door, ja, zelfs overeenkomsten vertoont met het landschap waar een volk woont. De ietwat introverte, maar milde Neder lander die altijd met tegenwind een regenwolk tegemoet fietst over een vlak land dat hem nergens tegen houdt. De galante Noord-Italianen die Florence en Venetië bouwden met de glooiende heuvels van Toscane als natuurlijk decor. De stugge Schot wiens rossige haar veel overeenkom sten vertoont met de pollen gras op de eenzame en gure hoogvlakten. Als deze theorie klopt - en laten we daar voor de goede orde maar van uit gaan - hoe moet het leven van volke ren er dan uitzien die in Noord-Pakis tan wonen tussen 's werelds hoogste en ruigste bergketens - de Himalaya, Karakoram en Hindu Kush? Een ge bied zo groot dat Frankrijk er drie keer inpast, met niet alleen 's werelds op één na hoogste berg, de K-2 die ruim 8600 meter hoog is, maar ook nog eens meer dan honderd toppen die bo ven de 7000 meter liggen. Europa, Au stralië en Afrika hebben geen enkele berg die hoger komt dan zes kilome ter, alleen in de Zuid-Amerikaanse Andes en in Alaska zijn die ook te vin den. De reuzenbulten in de regio waar In dia, Pakistan, China en Tibet samen komen hebben ravijnen zo diep dat het een halve minuut zou duren voor dat jete pletter zou vallen, lawines en modderstromen die gebieden zo groot als de provincie Utrecht verplaatsen, en winters zo koud dat alleen de yak er niet doodvriest. Het is een schier oneindige opeenvol ging van puntige bergketens die als duizenden achter elkaar gelegen muren het land be schermen tegen iedere indringer. De enige plek op aarde waar zelfs vogels grote moeite mee hebben, omdat de meeste soorten niet zo hoog kunnen vliegen. En waartussen woeste rivie ren als de machtige Indus stromal, die echter een Volstrekt ontoereikende hoeveelheid water aan het land af staan waardoor er bijna geen bomen groeien. Gewelddadig Afgezien van het Noord-Pakistaanse land dat direct aan de rivierbeddin gen grenst is alles er kaal en bezaaid met miljarden stenen. Op twee kilo meter hoogte zijn woestijnen ont staan waar meters dikke, uit zeer fijn zand bestaande duinen door de eeu wig blazende wind constant aan de wandel zijn. Dit alles - tenminste volgens de 'geest- wordt-één-met-het-landschap-theo- rie' van de antropologen - zou moeten leiden tot een bevolking die wel héél ruw, ruig, stug, gewelddadig, tribaal, extreftiistisch, achterdochtig en on vriendelijk zou moeten zijn. Nou, dat klopt dus. Neem tien Schotten met een slecht humeur en kwadrateer dat met de meest religieuze protestant uit Ul ster, de meest nationalistische Bosni sche Serviër en de meest conservatie ve Oostenrijker. Vermenigvuldig dit vervolgens met honderd en je hebt de bevolking van Noord-Pakistan ten voeten uit, althans een groot gedeelte van de bevolking. Op de hoofdweg nabij Chilas, een van de weinige plekken die wordt bevolkt door meer dan een paar duizend men sen, wordt het me door de lokale ho teleigenaar afgeraden het dorp in te MHl 'Trots om een moslim-fundamentalist te zijn' staat er op een religieuze school langs de Karakoram Highway in Noord-Pakistan. foto Harald Doornbos/GPD gaan. Hij is niet de enige. Want John Biddulph, een Britse spion/ontdek kingsreiziger, die aan het eind van de 19e eeuw een van de eerste serieuze studies heeft gedaan naar de bewo ners van het gebied, schrijft in zijn boek 'De stammen van de Hindoo Koosh': „De weg naar Chilas is zo slecht dat het zelfs te voet nauwelijks te doen is. De moeilijke bereikbaar heid heeft bij de inwoners van Chilas een sterk idee van onafhankelijkheid doen ontwikkelen. Ondanks het feit dat Chilas pas recentelijk tot de islam is bekeerd, zijn de inwoners van Chi las het meest fanatiek en eenkennig van alle stammen in het gebied." De zeer markante dr. G.W. Leitner, een in Boedapest geboren Duitse ont dekkingsreiziger, stelde in 1877 een enorm woordenboek samen van loka le Noord-Pakistaanse talen, waarin ook enkele typische Chilas-begroe- tingen worden behandeld zoals: 'Wij vermoorden alle goddelozen!en 'Sla hem nu, vermoord hem later! Langzaam door Chilas rijden - snel kan niet want mannen, ezelwagens en geiten bevolken de weg - is een cow boyfilm binnengaan. Mannen met lange baarden, lange gewaden en tul banden, draaien traag hun hoofden mee met de bewegingen van mijn au to. Sommigen stoten elkaar aan als ze een wit gezicht achter het stuur zien zitten. Anderen staren naar het num merbord. Je ziet ze denken: 'Mmmm... geen Chilas-kenteken, dat moet dus een vreemde, een vijand zijn'. Als er ergens een wedstrijd 'gemeen kijken' zou worden georganiseerd, dan zou het team uit Chilas waarschijnlijk winnen. Om het ijs te breken parkeer ik de auto voor een kapperszaak in de hoofd straat. Nog voordat ik eruit stapheeft zich al een tiental mannen om de auto verzameld. „Hallo allemaal", zegik. Natuurlijk volgt de Chilas begroeting: „Grrrrrr.Niemand zegt een woord. De kapper - meer een barbier eigen lijk - is een jonge vent. Ook hij is niet aardig, maar hij gromt tenminste niet. Links van de spiegel liggen zijn scha ren en mesjes, rechts aan de muur hangt een poster van Osama bin La den Ik vraag of ik geschoren kan wor den. Ten teken dat hij me begrijpt, pakt hij epn mesje, gooit wat water en crème in m'n gezicht en begint te wer ken. Buiten hebben zich inmiddels zo'n tweehonderd mannen verza meld. Uit mijn ooghoeken kan ik moeilijk zien of ze naar de barbier zijn gekomen uit nieuwsgierigheid of om me te vermoorden. Trouwens, ik ben al blij dat de kapper me gewoon scheert en niet m'n strot doorsnijdt. willen niet dat buitenlanders hier worden vermoord", zegt de baardige politieman later. „Dat is niet goed voor Pakistans imago." Als de aardkorst hier niet zo ruw en wild zou zijn geweest, was het met de bevolking wellicht heel anders gelo pen. Maar wat te doen tegen twee gi gantische stukken aarde (de Indi sche en de Aziatische plaat) die 70 miljoen jaar geleden tegen elkaar opbotsten en de gigantische bergen creëerden? Niemand weet precies wanneer de eerste mensen zich hier hebben geves tigd. Nogal gesimplificeerd komt het hier op neer: één groep mensen woont in de buurt van de bergen, krijgt ruzie (want ruzies zijn zeer veel voorko mend hier) en splitst zich af. Het deel dat vertrekt, gaat naar het dal aan de andere kant van de berg, vormt een nieuwe gemeenschap en krijgt op- Want diezelfde John Biddulph schrééf: „De fanatici van Chilas zijn zelf soennitische moslims en zullen ie dere sjiïtische moslim die ze te pakken krijgen direct vermoorden. De sjiieten krijgen niet eens de kans om als slaven door het leven te gaan, wat hier bij de andere stammen een normaal gebruik is." Als ze medemoslims al vermoor den, wat zullen ze dan doen met een westerling die in hun ogen overduide lijk een christenhond moet zijn9 Ik be gin mezelf steeds meer te vervloeken dat ik niet naar de hoteleigenaar heb geluisterd en hier nu hulpeloos in een kappersstoel zit. Terwijl de barbier mijn kin onthaart, komen er twee politiemannen aange rend. Met lange stokken slaan ze de meute weg bij de kapperszaak. „Wij nieuw ruzie, waarop een afsplitsing zich weer een berg verderop vestigt. Dit gingzo duizenden jaren door, van uit drie richtingen: Afghanistan in het noordwesten, China in het noordoos ten en Pakistan in het zuiden. Uitein delijk wordt het grootste gedeelte van Noord-Pakistan bevolkt door tiental len verschillende volkeren die allerlei verschillende talen spreken en ver schillende religies en gebruiken heb ben. Staan de inwoners van Chilas bekend om hun fanatisme, vijf tig kilometer verderop bestaan nog drie zogenaamde 'inteeltvalleien'. Daar wonen niet alleen fanatieke moslims, maar de duizendkoppige be volking weigert al honderden jaren lang met mensen buiten de vallei te trouwen. Volle neven en nichten, zelfs broers en zussen trouwen met elkaar. Inteelt leidt ertoe dat ongeveer de helft van de baby's sterft omdat ze bij geboorte zo ongeveer vij f benen of vier longen hebben. En bij diegene die het overleven is het IQ zo gedaald dat ze, volgens de Chilas-bevolking althans, 'nogal simpel' zijn. „Chilas is een ramp, maar met de val leien valt helemaal niets aan te van gen", vertelt Ghulam Rasul, een inne mende politieman die bij me in de auto zit wanneer ik langs de 'inteelt valleien' stuif. Terwijl hij met z'n vin gers een cirkeltje maakt bij z'n hoofd zegt hij: „Per dag vallen daar vijf do den omdat families altijd weer op el kaar schieten. Die lui zijn kierewiet en bewapend - geen goede combinatie. Zelf draagt Rasul ook een wapen, wie trouwens niet? Nonchalant legt hij z'n kalashnikov op de achterbank. ,Ik kan er ook niets aan doen dat ik nu bij je in de auto zit", verontschuldigt hij zich. Op vele plekken is het name lijk voor buitenlanders verplicht om samen met een gewapende politieman te reizen. Gelukkig werkt het systeem goed. Je wordt gestopt bij een contro lepost, schrijft je naam in een dik boek, waarna een politieman een be wapende collega wakker maakt die in een bunker ligt te slapen. Die rijdt dan tien, twintig of soms vijftig kilometer met je mee. Als de agent uitstapt word je geacht hem een kleine fooi te geven, zodat hij achter op een ossenkar of tractor weer terug kan liften naar zijn basis. „Bedankt voor de bescherming", zeg ik tegen Rasul wanneer hij duidelijk maakt dat zijn taak erop zit en zegt dat het hiervandaan niet meer ge vaarlijk is. „Nu mag je weer een stukje alleen reizen.Ik zie geen verschil; het is nog altijd even ruig als een half uur geleden en de langsrijdende mannen lijken ook hier nog altijd een hoog 'Chilas-vriendelijkheidsgehalte' te bezitten. Rasul neemt de 100 roepies (twee euro) gretig aan. „Volgende keer gaan we thee drinken bij mij thuis", zegt hij. Taliban Ik weet niet of die thee ooit gedronken zal worden. Want het probleem in het noorden van Pakistan is namelijk dat je eigenlijk nooit weet of iemand je de hand wil geven of je wil neerschieten. De meeste dorpen worden bewoond door soennitische moslims, die hun religieuze inspiratie vinden in een Ta- liban-achtige interpretatie van de ko ran. Zelfs de Britse kolonisator lukte het nooit deze plekken te veroveren. De huidige Pakistaanse autoriteiten beginnen er niet eens aan. Zij hebben met de stammen afgesproken dat de hoofdweg eigendom van de staat Pa kistan is. Alles wat geen asfalt is be hoort toe aan de stammen. Maar Chilas mag dan als zeer gevaarlijk worden beschouwd en de 'inteeltval leien' mogen voor ieder weldenkend mens helemaal taboe zijn, sommige soennitische dorpen staan juist weer bekend als heel gastvrij. Andere vlekken op de kaart worden weer bewoond door shi 'itische mos lims, die zich meer op Iran richten. De sjiieten zijn over het algemeen het vriendel ijkst tegen buitenlanders om dat zij ook constant bedreigd worden door bewoners uit de meerderheid van soennitische dorpen. „Ik ben zo blij dat de Taliban verslagen zijn", zegt Ali, de eigenaar van een pension in een gehucht aan de voet van een gletsjer. „Alle soennieten in de buurt hoopten dat de Talibanstrijders Noord-Pakis tan zouden binnenvallen. Dat zou het einde van ons zijn geweest: óf bekeren óf je kop eraf. Zo gaat dat hier." Aga Khan Zo'n 150 kilometer ten noorden van Chilas bevindt zich de Hunzavallei. De mensen hier zijn geen soennieten en ook weer niet helemaal sjiieten. De Hunzavallei is in handen van de Is- mailies, aanhangers van de Aga Khan- dynastie, een sjiïtische familie van geestelijken die zo'n 15 miljoen volgelingen heeft in het Midden-Oos ten en ook in Pakistan. Prins Karim Aga Khan IV, een in Pa rijs woonachtige miljardair, is de hui dige leider van de Ismailies en de in woners in Hunza verafgoden hem. De prins is de 49ste geestelijk leider in de familie. Hij volgde z'n opa, de 48ste imam, op omdat zijn eigen vader gek bleek te zijn. Volgens Britse ontdek kingsreizigers die in de 19e eeuw door het gebied trokken was Hunza 'een verloren paradijs op aarde'. De Ismai- lies bleken namelijk - tot ieders ver rassing - heel aardig en niet al te ge welddadig. Hun vrouwen mogen zelfs op straat lopen en ze dragen - opnieuw tot ieders verrassing - niet altijd een sluier. Natuurlijk leven de Ismailies ook vandaag de dag nog van roof- en strooptochten, die worden onderno men tegen in de buurt gelegen niet-Is- mailie-dorpen. Maar prins Karim, die trouwens enkele jaren geleden is ge scheiden van zijn Britse vrouw en haar inruilde voor een dertig jaar jon gere Duitse prinses, doet z'n uiterste best om de vallei te ontwikkelen tot een model-vakantiegebied waar wes terlingen hun ogen kunnen uitkijken zonder dat ze vermoord worden. „Dit is het enige gebied waar je niet bang hoeft te zijn voor de lokale be volking", zegt Rowena, een 54-jarige Canadese die vijf jaar geleden besloot zich terug te trekken in de Hunza vallei. Wat ze echter wel merkwaardig vindt is dat er onlangs allerlei Britse moslims in haar dorp arriveerden die wel heel erg pro Osama bin Laden wa ren „Ik weet niet wie het waren ver telt ze, „aanhangers van de Taliban of mensen van al-Qaïda. In ieder geval belooft het weinig goeds." Opnieuw rommelt het in Noord-Pa kistan. Maar niemand die daar nog vreemd van opkijkt. Harald Doornbos Rudy Giuliani (1944) was acht jaar bur gemeester van New York. Zijn popula riteit was groot, onder andere omdat hij de misdaad in de stad terugdrong, achterbuur ten opknapte en de economische bedrijvig heid in de stad flink opporde. Maar na de aanslagen van 11 september 2001 toonde hij volgens heel Amerika pas echt wat hij kon. Giuliani gaf op heldere en krachtige wijze leiding aan eerst het reddingsproces, ver volgens het rouwproces en bijna tegelijker tijd aan het proces van wederopbouw. Hij oogstte daarmee al vanaf de eerste dag zo veel bewondering, dat serieus is overwogen de wet te veranderen, die het niet toestaat dat een burgemeester meer dan twee ambts termijnen van vier jaar in functie is. Uitein delijk ging dit - loffelijk, maar toch - oppor tunisme de stad New York te ver; Giuliani maakte op 1 januari 2002 plaats voor ex- bankier, later handelaar in financiële infor matie Michael Bloomberg. De kleinzoon van een Italiaanse immigrant heeft nu zijn autobiografie geschreven, die uiteraard vooral in het teken staat van '11/09'. Giuliani heeft er tegelijkertijd een studieboek over effectief leiderschap van gemaakt, zo'n verbeter-jezelf-boek waar Amerikanen dol op zijn. Als biografie is Giuliani's boek geslaagd. Hij vertelt een persoonlijk, anekdotisch verhaal over zijn jeugd, politieke oriëntatie en loopbaan als jurist. Giuliani is geboren in Brooklyn in New York. Zijn ouders waren, zoals dat hoort in de middenklasse met immigranten-achter grond, Democratisch. Zoon Rudy oriënteer de zich gaandeweg meer op de Republikei nen - hij is inmiddels een vriendje van George W. Bush - als gevolg van zijn gestaag stijgen op de maatschappelijke ladder. Giuliani studeerde in 1968 magna cum lau- de af als jurist en begon een loopbaan als openbaar aanklager en hoge ambtenaar op het ministerie van j ustitie. Hij was daar der de man, toen president Reagan in augustus 1981 tijdens een arbeidsconflict met lucht verkeersleiders besloot 11.000 (van de 17.000) van hen op staande voet te ontslaan wegens werkweigering. 'Dat kan niet! dacht niet alleen hun vakbond, maar Reaganhad de kleine lettertjes van hun con tracten laten nalezen: luchtverkeersleiders mogen, net als alle andere federale werkne mers, niet staken tegen de overheid (alleen had tot dan toe geen politicus daar een punt van durven maken). De verkeersleiders vlo gen eruit en het systeem bleef dankzij een inderhaast opgesteld noodplan functione ren. Giuliani stond erbij en leerde ervan. Veroordelingen Zijn training op het openbaar ministerie van New York bleek voor Giuliani goud waard tijdens zijn latere politieke loop baan. Hij werd in de rechtszaal geconfron teerd met kritische rechters die zijn juri disch vakmanschap tegen het licht hielden, en met de leken van de jury die hij met een goed en begrijpelijk verhaal moest zien te overtuigen. Tussen 1983 en 1989 sleepte hij meer dan vierduizend veroordelingen bin nen van wit.te-boordencriminelen, corrupte ambtenaren van de stad New York, maffia bazen en drugshandelaren. De geboren en getogen New Yorker Giuliani was zich in de jaren zeventig en tachtig steeds meer gaan ergeren aan het ineffectie Giuliani, twee jaar geleden tijdens een persconferentie. foto Peter Morgan/Reuters ve Democratische stadsbestuur van New York, waar de stijgende criminal iteit en ver waarlozing van de openbare ruimte bewo ners (koopkracht) en bedrijven (werkgele genheid) de stad deden ontvluchten. Daarmee dreigde ook de financieringsbasis (belastingen) aan de stad te ontvallen, waardoor een vicieuze cirkel kon ontstaan van steeds minder geld, minder voorzienin gen, enzovoorts. Zijn eerste poging in 1989 tot burgemeester te worden verkozen, mislukte - hetgeen misschien wel te verwachten was in een stad die vijf keer meer geregistreerde Democra tische dan Republikeinse kiezers telde. Maar vier jaar later had zijn campagne in zake kwaliteit van leven, misdaad, onder wijs en zaken doen wel succes. Misdaad Vriend en vijand zijn het erover eens dat Giuliani een ommekeer teweeg heeft ge bracht. Hij saneerde de overheidsfinanciën en reorganiseerde het versteende ambtena renapparaat (ruim 200.000 mensen) en de politie (meer dan 40.000). Meest opvallend was zijn strijd tegen de misdaad. Niet alleen het aantal moorden liep in acht jaar tijd spectaculair terug (met 65 procent), ook de kleine, irritante misdaad. Vandalisme, graffiti, ongevraagd ruitenwassen bij stop lichten, bedelen, drugsoverlast - geen item was Giuliani te klein. Zijn filosofie is: als de kleine dingen goed gaan, gaan de grotere vanzelf ook beter. Meest tot de verbeelding in dit boek spreekt natuurlijk zijn verslag van de aanslagen op het WTC in New York op 11/09. Giuliani: „Het was alsof ik mijn hele loopbaan in trai ning was geweest voor deze verschrikkelij ke ramp." En het is waar, ook al weer volgens vriend en vijand, dat het stadsbestuur van New York onder Giuliani's leiding buitengewoon be kwaam reageerde. Er was geen moment pa niek, alle hulpdiensten werkten goed sa men, de stad kon goed coördineren met de staat New York en met de federale overheid. Wat vooral opviel, en opvalt in dit boek, is Giuliani's aandacht voor de menselijke maat. Hij liet zich zien in opvangcentra, sprak met overlevenden en nabestaanden, ging naar begrafenissen en zorgde voor een snelle afhandeling van (financiële) proce dures voor weduwen en wezen. Het is jammer dat het deel van het boek dat door de uitgever wordt genoemd 'De per soonlijke gids van de ultieme Amerikaanse leider inzake principes van leiderschap' veel minder is. Want waar komt dit vooral op neer: Luister Goed, Zorg Voor Goede On dergeschikten, Laat Je Niet Afbluffen, Blijf Nadenken, Neem Beslissingen. En zo dra ven de gemeenplaatsen het hele boek door. Voor de Europese lezer worden die niet echt gecompenseerd door de honkbal-analogie- en, waarmee de ex-burgemeester van New York zijn beginselen van leiderschap illu streert. Maar gelukkig is het deel van het boek waarin Giuliani met voorbeelden aantoont hoe hij in de praktijk leiding heeft gegeven, als openbaar aanklager en als burgemees ter, veel verhelderender wat betreft de ma nier waarop hoge dienaren van het landsbe lang zich dienen te gedragen, ook en vooral in crisistijd. Giuliani is thans consultant in het bedrijfs leven en een veel gevraagd spreker in het lu cratieve lezingencircuit. Zo'n 'shining mo ment' als in de laatste vier maanden van 2001 zal hij waarschijnlijk nooit meer mee maken James McGonigal Rudolph W. Giuliani (with Ken Kurson): Leadership - Uitgeverij Little, Brown, imp. Penguin Benelux, 407 pag, adviesprijs €24,15. Rudolph W. Giuliani Ken Kurson: Leider schap - vertaling Ed Lof, Uitgeverij Het Spectrum, 400 pag., €24,95.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 25