Unieke kans dreigt mist in te gaan PZC Schilderijen met karakter en ziel Marjo Tal welluidend vertolkt 17 Zeeuwse Landschap wil wordingsgeschiedenis provincie in beeld brengen lezers schrijven t Geboorte Vossenjacht II Soosavond in Kloosterzande kunst cultuur Rechttoe rechtaan dialect en rock 'n' roll Surrender live op cd Prijs catalogus Van Munster vrijdag 27 december 2002 Door de discussies over de finan ciële positie en de toekomst van het Zeeuws Biologisch Museum, gevestigd in de Orangerie van kasteel Westhove bij Domburg, dreigt een voor Zeeland unieke kans de mist in te gaan. Het plan voor oprichting van een Centrum voor Natuur en Landschap, waarin het biologisch museum probleemloos kan worden opge nomen. Het idee is afkomstig van directeur M. Hemminga van stichting Het Zeeuwse Land schap. Hij legt uit waarom zo'n centrum er moet komen en welke kansen er door politiek gekisse bis verloren dreigen te gaan. door Rinus Antonisse HEINKENSZAND - „Zeeland is een heel bijzondere provincie. Mondings- gebied van drie Europese rivieren. In dit dynamische gebied heeft de mens zich afgelopen duizend jaar een woon omgeving gecreeërd. Er zijn nog tal van waarneembare sporen van deze bijzon dere wordingsgeschiedenis. Die komt maar heel beperkt voor het voetlicht. Er is vrijwel niks van aanwezig in de museale sfeer. Met een Centrum voor Natuur en Landschap kan uitstekend in die lacune worden voorzien." Marten Hemminga, directeur van Het Zeeuwse Landschaptoont zich een be vlogen mens als het om de ontstaansge schiedenis van de provincie gaat. Hij vindt dat daar meer bekendheid aan moet worden gegeven, ook aan jonge Zeeuwen. Weten hoe het zit met het ge worteld zijn in de vette klei, oog hebben voor natuur en landschap en de invloed van de mens daarop. Hemminga wijst op Flevoland, een nog jonge provincie, maar wél voorzien van het Nieuwe- Landpoldermuseum, waar uit de doe ken wordt gedaan hoe het gebied aan de zee is onttrokken „Zeeland heeft een veel langere en rij kere wordingsgeschiedenis. In de Delta heeft de mens bij uitstek landschap en natuur bepaald", betoogt Hemminga. „Daarover aan een breed publiek voor lichting geven is zinvol." Bij het uitwerken van het idee kwam Het Zeeuwse Landschap in contact met het Zeeuws Biologisch Museum, dat te klein is - en daardoor in personele en fi nanciële zin kwetsbaar - om zelfstan- Marten Hemminga, directeur van Het Zeeuwse Landschap: „In de Delta heeft de mens landschap en natuur bepaald." dig door te gaan. Het ZBM is vooral een natuurmuseum. Door dat te koppelen met een museale voorziening over de landschapsgeschiedenis kan een zeer interessante combinatie ontstaan: het Centrum voor Natuur en Landschap. Door het ZBM in het nieuwe centrum op te nemen, ontstaat een flinke meer waarde, stelt de HZL-directeur. „Na tuurmusea zijn in Nederland vrij alge meen. Het uitlichten van landschap en cultuurhistorie daarentegen staat ner gens zo centraal. Dat thema is niet al leen voor de eigen bevolking interes sant, ook voor de toerist. Die wil meer dan zon, zee en strand. Die wil dingen zien". Als doelgroep ziet Hemminga ook na drukkelijk de schooljeugd. De stich ting richt zich daar al op; dit jaar kwa men 250 schoolklassen op bezoek in diverse natuurgebieden. Met het Cen trum voor Natuur en Landschap wil HZL verder op dat spoor. Daar wil Hemminga jaarlijks alle groepen acht van de basisscholen naar toe brengen, te beginnen met Walcheren. Bovendien is goede samenwerking mogelijk met Staatsbosbeheer, dat samen met HZL de Manteling beheert. Kasteel Het Zeeuwse Landschap en het ZBM werken twee varianten uit voor het centrum, in kasteel Westhove (met heemtuin) of in de oranjerie van het kasteel (met heemtuin), waar nu het ZBM al zit. De voorkeur van Hemmin ga gaat duidelijk uit naar het kasteel. Daar is meer ruimte, het heeft een gro tere uitstraling en het is beter te exploi teren Volgens hem tonen berekeningen aan dat voor een Centrum voor Natuur en Landschap (met daarin opgenomen het ZBM) géén hogere subsidies van provincie en gemeente Veere nodig zijn. En het kan zonder congres- of party voorzieningen. Daarbij is uitgegaan van het huidige bezoekersaantal, zodat er ook niet meer verkeersbewegingen ontstaan. Probleem is dat de stichting Westhove voor het kasteel recent een nieuwe overeenkomst aanging met de Neder landse Jeugdherbergcentrale. Hem minga hoopt dat daar wat aan gedaan kan worden. Hij verwijst naar de cul tuurnota van Veere, waarin duidelijk staat dat kasteel Westhove openbaar toegankelijk moet worden en dat de ge- foto Dirk-Jan Gjeltema meente initiatieven voor een museale bestemming wil ondersteunen. „Het zou jammer zijn als het kasteel niet doorgaat, al is de oranjerie ook haal baar." Marten Hemminga hoopt op een door braak, richting kasteel. Daarom wil hij in dit stadium niet omzien naar een an dere plaats (waardoor ook de koppe ling met het ZBM op losse schroeven komt te staan). Wanneer het niet lukt de handen op elkaar te krijgen voor het Centrum voor Natuur en Landschap - waar-bij stichting Westhove, provincie en gemeente een cruciale rol spelen - dan is het voor hem trouwens de vraag of het initiatief wel doorgezet moet worden. Het zal niet de eerste keer zijn dan een mooi plan voor een museale voorziening strandt op onwil. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langerzijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. In de PZC van maandag 23 de cember valt te lezen dat een kwart van de Anglicaanse pries ters niet (meer) gelooft in de maagdelijke geboorte van Je zus. Voorbijgaand aan de vraag of de kerkelijke leerstelling van de maagdelijke geboorte onge loofwaardiger is dan andere dogma's van het christelijk ge loof, zoals de drie-eenheid, de hemelvaart of de verrijzenis van de doden, wil ik erop wijzen dat in dit artikel de begrippen maagdelijke geboorte en onbe vlekte ontvangenis met elkaar worden verward. Met de maag delijke geboorte wordt aange duid dat Maria zwanger is geraakt van Jezus zonder men selijke tussenkomst, zoals in de bijbel te lezen is in Lucas 1: 26-38 (dit wordt als kerkelijke feestdag gevierd op 25 maart, negen maanden voor de geboor te van Jezus). Het begrip onbe vlekte ontvangenis duidt aan dat Maria zelf, als toekomstige moeder van de zoon van god, vanaf haar ontvangenis in de schoot van haar moeder Anna, vrij was van de smet van de erf zonde (dit wonder is door paus Pius IX in 1854 tot dogma ver heven en wordt als kerkelijke feestdag gevierd op 8 december, negen maanden voor de geboorte van Maria op 8 sep tember). Ik vermoed evenwel dat er een wonder nodig is om dit wijdverbreide en hardnekki ge misverstand uit te roeien. P. Korteknie Kerkstraat'2 8 Kats Zaterdag 21 december stond in de PZC te lezen dat gedeputeer de De Kok zich afvroeg waarom de Staten over de vossenjacht praatten. Er waren geen gege vens over de hoeveelheid vos sen. Ook horen ze niet dat de weidevogelstand achteruit gaat. De volksgezondheid is niet in het geding. Verzoeken om vossen te mogen afschieten zijn er niet en de noodzaak is kenne lijk niet aanwezig. In Zeeuws- Vlaanderen blijken er plots honderd vossen te zijn afge schoten, wat ik ten zeerste be twijfel of worden die ook al ge fokt en uitgezet door jagers? Je zou bijna denken dat de ja- stemmers een groot kei-stpakket is beloofd door de jagers. Waar om zou je anders voor het af schieten van deze prachtige die ren zijn? Ik rijd al sinds jaar en dag 's morgens vroeg of 's avonds laat en 's nachts door de polders in Zeeland, maar ik heb nog nooit één vos gezien. Voor mij is dit dan ook volstrekte larie koek. Echt weer iets voor laf hartige jagers die er kennelijk genot in hebben door het jagen op weerloze en kansloze dieren Het wordt steeds gekker in Ne derland met het intrekken van het verbod op legbatterijen en nertsenfokkerijen. Om maar niet te spreken over het intrek ken van het verbod op het zon der verdoving castreren van biggen. Gelukkig is er een groep mensen opgestaan om bij de ko mende verkiezingen mee te doen met een partij die opkomt voor de rechten van het dier, de Partij voor de Dieren. Ik hoop van ganser harte dat deze partij veel stemmen krijgt. Rob Ossewaarde Prins Bemhardstraat 25 Oud Sabbinge KLOOSTERZANDE - Disco Adventure, de jeugdsoos voor jongeren van 12 tot en met 15 jaar in Kloosterzande, houdt vandaag een bijeenkomst in zaal Van Leuven. Deze locatie is voorlopig het al ternatief voor bar Disco Love waar tot voor kort de maande lijkse soosavonden werden ge houden. De bij eenkomst voorde jeugd begint om 19.30 uur en duurt tot 22.30 uur. TERNEUZEN, Porgy en Bess Liederen en chansons van Marjo Tal door Patricia Werner Leanse, mez zosopraan en Patrick Hopper, pia no, m.m.v. dichteres Esther Blom. door Jos Verpoorten Wat een verademing, om na het schier onuitputtelijke aanbod in kerstconcerten, hoe waardevol ook, op tweede kerstdag in Porgy en Bess te Ter- neuzen een liederenrecital te kunnen beluisteren, dat nu eens niet in het teken stond van de kersttijd. Het betrof hier liederen van de Nederlandse componiste Marjo Tal op teksten van diverse dich ters, die elk een eigen karakter hadden. Zo was daar de enigs zins zwaarmoedige poëzie van Esther Blom, die overigens aan het recital meewerkte door haar teksten eerst voor te dragen en verder de levensloop van de componiste te schetsen. Er was de hoofdzakelijk humoristi sche, expressieve klankpoëzie van Jan Engelman, bijdragen van enkele engelstalige dichters en een royaal gedeelte na de pauze was ingeruimd voor chansons op teksten van Jac ques Prévert. In het programma van deze middag werden wel twee totaal verschillende kan- door Ernst Jan Rozendaal WESTKAPELLE - Op de live dubbel-cd die Surrender van avond in Westkapelle presen teert staat een waarschuwing dat de muziek de geestelijke ge zondheid kan schaden. 'Deze cd bevat schuttingtaai en maat schappelijk onaanvaardbare krachttermen. Buiten bereik van kinderen houden.' Op twee schijfjes is namelijk een com pleet concert vastgelegd, zegt gitarist Cees Wondergem. „En we willen het niet mooier voor doen dan het is." Natuurlijk is het in de eerste plaats een reclamestuntje, er kent hij. „Maar we hebben niet geknipt in de opnamen van het concert en bij zo'n gelegenheid wordt wel eens wat gezegd. Dus het is ook preventief bedoeld, zodat niemand ons kan aankla gen als hij spijt heeft van zijn aankoop." Het album biedt in twintig nummers een representatieve keuze uit het oeuvre met dialec- trock van Surrender. Er staan wat nieuwe nummers op, maar ook aangepaste versies van vroege nummers. „Wehebbenal eens een semi-unplugged live- cd uitgebracht, nu wilden we de hardere rock erop hebben. Dia lect en rock 'n' roll, recht-toe- recht-aan, met twee gitaristen, daar draait het om." Surrender is een live-band bij uitstek en uit de gretige manier waarop een minidisc met live opnamen werd gekopieerd, be greep de groep dat een compleet album bij de fans goed zou val len. „Een cd moet het puur heb ben van geluid", vertelt Won dergem. „Als dit een DVD was zou je kunnen zien hoe tijdens het concert niet alleen de band maar ook het publiek, onze me destrijders, vermoeid raakt. Vandaar dat je op een gegeven moment nauwelijks nog ap plaus hoort na de nummers. Tij dens het spelen matten we de mensen af." Surrender presenteert de cd vanavond in Westkapelle, mor gen in Ovezande en zondag in Goes. Als gast treedt de Achter- hoekse formatie OMA (Oet- muntend Mooi Achterwerk) aan, een voortzetting van de Normaal-hobbyband Van de Straat. Vanavond en zondag verzorgt de Zeeuwse groep Big Chief Sugar het voorprogram ma. Wondergem: „Elk jaar vra gen we een beginnende band om ons voorprogramma te doen. Dat betekent een stuk of vijfen twintig keer op onze installatie voor volle zalen spelen. Je ziet de bands daarvan groeien. Voor volgend jaar zoeken we nog een geschikte Zeeuwse band. Via onze site kunnen ze contact leg gen." Cd-presentaties Surrender: van avond in Het Kasteel van Batavia in Westkapelle (20 uur), morgen in de Zak in Ovezande (21 uur) en zondag in Café Nationaal in Goes (15 uur). ten van Marjo Tal belicht. Zo toonde zij bij de Nederlandse en Engelse gedichten een grillige kant, merendeels atonaal, maar zeer welluidend, muzikantesk en expressief. De rol van de zan geres was voor een groot deel declamatorisch met af en toe een melodische lijn, vaak met uitschieters in de hoogte of de laagte. Mezzosopraan Patricia Werner Leanse heeft een extraverte stem en uitstraling, eigenlijk wel erg Amerikaans, maar zeer sympathiek en betrokken en met een grote affiniteit voor de muziek van Tal. Overigens deed zij hier al het vermoeden rijzen een geboren chansonnière te zijn en jawel: in het laatste deel van het programma, in de met aanzienlijk lichtere toets en meer traditioneel getoonzette Franse chansons viel alles op zijn plaats. Uiterst expressief en doorleefd, maar waar nodig met humor vertolkte zij de afwisse lend trieste, opgewekte of zelfs surrealistische teksten. Zij deed dit alles met begeleiding van Patrick Hopper op piano. Een kundige vakman, die zeer muzi kaal de klankwereld van Marjo Tal verdedigde. Vooral in het eerste deel van de middag, waai de rol van de pianist misschien wel iets groter is dan die van de zangeres. Hij deed dit op be scheiden wijze, maar met ge noeg persoonlijkheid om af en toe de aandacht op zichzelf te richten. RENESSE - De oeuvrecatalo- gus Die Energie des Bildhauers/ The Energy of the Sculptor De Energie van cle Beeldhouwer 1960-2000 van kunstenaar Jan van Munster uit Rencsse is ge kozen tot een van de mooiste Duitse boeken van 2002. De jury van DieschönstenDeut- sen Bücher 2002 koos uit 832 in gezonden boeken de 43 beste. Het boek toont in 350 pagina's een overzicht van het oeuvre van Jan van Munster met circa 400 afbeeldingen. Van de mooiste boeken wordt een expositie samengesteld, die vanaf begin volgend jaar gaat reizen naar onder meer Moskou, Warschau en Jerusalem. Kees den Herd 1 Interieurstylinq Walcher vkeesdenherder.nl Noordweg 125, Serooskerke, 0118-593030 door Ernst Jan Rozendaal HEINKENSZAND - Emile Carniolus Gutman is een tra ditionele schilder. De in 's-Gravenpolder woonachtige Sloveen schildert na wat hij ziet en doet dat in een stijl en techniek die verwant is aan de grote meesters van de schil derkunst. Niet voor niets hangt op de expositie van Gut man die op het ogenblik te zien is in 't Kunstuus in Heinkens- zand een portret van Rem brandt, met de Russische schilder Ilja Repin zijn groot ste voorbeeld. Het gaat te ver Gutman met Rembrandt te vergelijken. Waar het om gaat is dat hij net als de zeventiende-eeuwse meester ernaar streeft een geportretteerde niet alleen nauwkeurig uit te beelden maar vooral ook iets te laten zien van diens karakter en - met een groot woord - ziel. Gutman hanteert verschillen de technieken. Hij is in staat snel portretten in olieverf te schilderen. Dan werkt hij alla primaoftewel - nog zo'n schil derterm - nat in nat. In twee tot vier uur heef t hij een portret op het doek staan waarvoor ie mand in zijn atelier heeft ge poseerd. Het kan ook zijn dat Gutman meer tijd neemt. Na een kennismakingsbezoek, waarbij hij iemand zowel fy siek als geestelijk de maat neemt, volgt een fotosessie om de compositie van het schilde rij te bepalen. Vervolgens gaat Gutman schilderen, op basis van pose en foto. Deze methode biedt hem de gelegenheid laag over laag te werken, wat resulteert in veel diepere kleuren op het schilderij. Verschil In 't Kunstuus in Heinkens- zand zijn niet alleen van beide methoden voorbeelden te zien, maar ook van combinaties. Zo heeft hij een portret van Prins Bernhax-d - gebaseerd op een foto - net voor het begin van de expositie afgemaakt. Althans, in de huidige staat, want na de tentoonstelling wil hij het werk weer oppakken en ver volmaken. Wellicht krijgt het dan het aanzien van zijn por tret van Bianca. Dit is tot in detail uitgewerkt. Het blauw van haar jurk knalt van het doek, de plooien - altijd erg Portret van Bianca, voorbeeld van de portretten van Emil Gutman. moeilijk - zijn vakkundig weergegeven en de tint van haar huid is goed getroffen. Het is moeilijk voorstelbaar dat dit van dezelfde schilder is die het portret van de paus heeft geschilderd. Kennelijk maakt het toch veel uit of een schilder het model voor zijn neus heeft zitten of dat hij naar voorbeeld van een foto werkt. Het gezicht van Johannes Pau- lus II is weliswaar goed getrof fen, maar zijn houding - hij houdt een rode sjerp in de lucht - is ongeloofwaardig. De geheven handen houden niets vast, de sjerp is er gewoon vóór geschilderd. Portretten Negentien van de zevenen twintig schilderijen op de ex positie zijn portretten. De ove- ï'ige werken zijn proeven van meesterschap. Met het bosge zicht 'Sereen eikenhout' toont hij wat hij kan met kleur en licht. Het is een uitnodiging tot een Wandeling door licht en schaduw', zoals de expositie heet. Expositie: Wandeling door licht en schaduw, schilderijen van Emile Carniolus Gutman, t/m 4 januari in 't Kunstuus in Heinkenszand, open woe t/m vri 13-18, vri ook 19-21 en za 10-12 en 13-16 uur. Seizoenen wieken door het jaar. Veranderend licht, wolkenpatronen.. Ze tekenen voor de dynamiek buiten. En binnen? Daar moet je zelf iets aan doen. Verslepen, omzetten, soms een heleboel eruit gooien en nieuwe dingen binnen halen. Dat laatste gebeurt ook af en toe bij Kees den Herder. Dan ruimt hij op. Zoals nu Daar kunnen anderen geweldig van profiteren Ook u

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 53