3VO prijst
verhoogde
plateaus
PZC
Natuur ontdekt tunneltracé
PZC
Ambtenaren Sas naar nieuwe stek
Duurzaam veilig tunnel in én uit
Petje af voor
het tekenwerk
CDA-leden spreken
vertrouwen in
Hulster fractie uit
'vu in
15
Prima verkeersremmers
Voorwaardelijk
voor messteek
Laatste ja-woord in raadzaal Axel
Rechter mild voor drankrijder
Straf na ruzie om parkeerplek
Schelde bezuinigt 5 tot 10 procent
Brand in flat
door kaarsje
kloveniersdoelen
MIDDELBURG
WERELDMUZIEK
mssx^ssm
0800 - 0231 231 (GRATIS)
OerkenIe
(VERHUIZERS
Oerkenm
verhuizers
OERKltóï
vrijdag 27 december 2002
door Frank van Cooten
HULST - Wegversmallingen in
de vorm van bijvoorbeeld ver
hoogde plateaus of reflecteren
de palen zijn momenteel de bes
te maatregelen om doorgaande
wegen verkeersveiliger te ma
ken.
Dat vindt A. Compiet van ver
keersveiligheidsorganisatie
3VQ, afdeling Hontenisse. ,,Er
is geen enkel fatsoenlijk alter
natief. Flitspalen moet je verge
ten en wat ons betreft zijn ver
keersdrempels helemaal uit den
boze."
De WD in Hulst stemde vorige
week tijdens de vergadering van
de gemeenteraad tegen de aan
leg van verkeersremmers in de
Julianastraat in Heikant. Het
gaat om de aanleg van een aan
tal chicanes in combinatie met
een fietssuggestiestrook. R. van
Haperen van de WD is fel te
genstandervan palen op de weg.
MIDDELBURG - De rechtbank
in Middelburg heeft dinsdag een
21-jarige inwoner van Goes tot
zes maanden voorwaardelijke
gevangenisstraf veroordeeld.
De Goesenaar was 5 augustus
vorig jaar in zijn woonplaats be
trokken bij een steekpartij.
Daaraan ging een ruzie en een
knokpartij met een leeftijdsge
noot vooraf. De dader zwaaide
met het mes en raakte het
slachtoffer in de hals. De Goese
naar had een werkstraf van 180
dagen bij een boer in Sint Oe-
denrode, volbracht.
Volgens hem wordt de Juliana-
straat levensgevaarlijk.
Het CDA had eerst de nodige be
denkingen maar ging vorige
week toch overstag, omdat het
volgens Th. Baert anders nog
een paar jaar duurt voordat de
Julianastraat verkeersveiliger
is.
Volgens 3VO in Hontenisse
wordt met de plaatsing van de
palen wel het doel bereikt. Com
piet noemt als voorbeeld de
Cloosterstraat in Kloosterzan-
de, net als de Julianastraat in
Heikant een doorgaande weg
waar het verkeer vroeger veel te
hard reed. „Door de chicanes in
de Cloosterstraat is de snelheid
eruit. Het verkeer moest in het
begin wennen aan deze maatre
gelen maar het werkt. De Cloos
terstraat heeft geen problemen
meer. In deze straat stonden
eerst betonnen bakken. Daar
zijn wij nooit voorstander van
geweest want dan krijg je echt
brokken. Die bakken zijn geluk
kig weggehaald. De reflecteren
de palen werken goed. Het ver
keer rijdt veel langzamer.
Compiet ziet ook liever reflecte
rende palen in de Olmenstraat
in Vogelwaarde. Deze straat
wordt momenteel opgeknapt. In
deze weg worden inhammen ge
maakt waarin bomen worden
geplant. „Uit het oogpunt van
de verkeersveiligheid zien wij
liever geen bomen. Maar de be
woners willen die graag."
Volgens de VVD in Hulst wordt
de Julianastraat in Heikant
door de plaatsing van de palen
veel te krap voor fietsers. Vol
gens Compiet is dat niet zo'n
probleem. „Fietsers zijn een na
tuurlijke verkeersremmer. Au
tomobilisten zijn veel voorzich-
ter als er fietsers op de weg zijn.
Dat remt al van nature."
Hans Hemelaar (links) en Eddy Steyaert verlaten met een lichte pijn in het hart, maar ook vol goede moed, hun vertrouwde werkplek.
foto Camile Schelstraete
door Harold de Puysseleijr
SAS VAN GENT - Een verhuis
wagen, een verhuislift en een
vrachtwagen voor archiefver
nietiging onttrekken de entree
van het stadskantoor aan het
Vlaanderenplein in Sas van
Gent geheel aan het zicht. Het
beeld laat niets te raden over:
hier wordt verhuisd.
Op het aanhang wagentje achter
een bestelautootje liggen ver
sleten computers en beeldscher
men te wachten op hun laatste
reis naar het milieupark. Een
ambtenaar loopt met een doos
gewichtige documenten door de
druilerige regen naar zijn auto.
Het gros van de tachtig Sasse
ambtenaren is de dag voor Kerst
nog druk bezig. De samenvoe
ging van de gemeenten Sas van
Gent, Axel en Terneuzen is na-
bij.
Ambtenaren Hans Hemelaar en
Eddy Steyaert - de een geboren
en getogen Sassenaar, de ander
sinds zijn zesde levensjaar op
gegroeid in die plaats - gaan op 2
januari evenals veel collega's
aan de slag op hun nieuwe werk
plek in het stadskantoor van
Terneuzen.
Ze lopen rond met een twee
slachtig gevoel, zegt Hans He
melaar. „Ambtenaren uit Phi
lippine en Westdorpe hebben
het al een keer eerder meege
maakt", verwijst hij naar het
einde van de zelfstandige ge
meente. „De Sassenaren doet
het toch wel wat." Toch zien de
beide ambtenaren de noodzaak
van de fusie in en gaan ze vol
vertrouwen in hun nieuwe
werkomgeving aan de slag.
Vier verhuisploegen zijn ook
vandaag nog in de weer om alle
spulletjes uit de stadhuizen van
Sas en Axel in Terneuzen op de
juiste plek te krijgen. Het stad
huis daar is tot en met donder
dag 2 januari gesloten voor
publiek. Alleen de dienst Bur
gerzaken is op vrijdag 27 de
cember en op dinsdag 31 de
cember van 9.00 tot 11.00 uur
geopend voor aangifte van
overlijden of geboorte. De nieu
we gemeente Terneuzen is vanaf
2 januari onder een nieuw cen
traal telefoonnummer te berei
ken: 0115-455000. De ombouw
van de telefooncentrale gebeurt
op 2 januari. De gemeente is dan
in de ochtenduren tijdelijk tele
fonisch onbereikbaar. Spoedei
sende zaken kunnen gemeld
worden viahet Parkeerbureau:
0115-620894.
Het stadskantoor aan het
Vlaanderenplein houdt vier lo
ketten voor publieksdiensten,
zoals het aanvragen van een
bouwvergunning, een uitkering
of een paspoort. Inwoners van
de gemeente Axel blijven voor
deze zaken ook terecht kunnen
op het Axelse stadhuis.
Ook in de andere gemeenten in
de streek zijn ambtenaren en
verhuizers dezer dagen druk
met verhuizen. Personeel van de
gemeenten Sluis-Aardenburg
en Oostburg verhuist naar de
stadhuizen in Oostburg, Sluis
en Aardenburg, ambtenaren uit
Hontenisse nemen hun intrek in
de stadhuizen van Hulst en
Hontenisse.
begin fiets/voetveer
door Wout Bareman
TERNEUZEN - De op het tun
neltracé aangelegde biotopen
beginnen zich steeds meer te
ontwikkelen als natuurgebied.
Bij de ongclijkvloerse kruising
van het tracé-zuid met de Her-
bert Dowweg worden door vo
gelaars de meest uiteenlopende
vogels gesignaleerd. Een mede
werker van de tunnel, die ook
natuurliefhebber is, zag door
zijn verrekijker al strandlopers,
Canadese ganzen, bergeenden
en ook de zeldzame koereiger,
een witte reiger van een halve
meter hoog.
Bij het ontwerpen van het tracé
is zowel aan de noordzijde, op
Zuid-Beveland, als in Zeeuws-
Ylaanderen extra aandacht be
steed aan de ecologische inpas
sing van de weg in het land
schap. Op Zuid-Beveland kruist
de weg bijvoorbeeld op een aan
tal plaatsen de Paardegatsche
Watergang en om de zogenoem
de barrièrewerking te voorko
men zijn onder de Monsterweg
droge duikers aangebracht. Bij
de kruising van de weg met de
watergang zijn onder het via
duct looprichels gelegd zodat
dieren de weg niet over hoeven.
In het kader van de 'aanpas
singsinrichting Borssele' zijn
ook de oevers door een natuur
vriendelijkere inrichting beter
geschikt gemaakt voor trekken
de dieren.
Bij de inrichting van het gebied
binnen de verkeerslussen aan de
Dowweg en de aansluiting op de
Sloeroute is niet alleen veel aan
dacht besteed aan de visueel-
landschappelijke inpassing van
de tunnelweg, maar ook aan
ecologische aspecten.
Door de waterlijke inrichting
ontstaan overgangen van hoog
(droog) naar laag (nat) land, die
interessant zijn voor allerlei
kleine zoogdieren en vogels. De
variatie in bodemgesteldheid en
vochtigheidstoestand doet zo
wel flora als fauna welig tieren.
De natuurkenners verwachten
er straks veel verschillende
plantensoorten aan te treffen en
dat zou door een speciale be
handeling (maaien en afvoeren)
ook kunnen gelden voor de weg
bermen, kleine overhoeken en
geluidswallen.
Meest in het oog springt het
veertig hectare grote natuurge
bied in de Ellewoutsdijkpolder.
Dit nieuwe natuurgebied ligt
dichtbij het zoutbrakke kwel-
gebied Inlaag 1887, ontstaan in
een periode dat er grond werd
weggehaald voor de aanleg van
dijken. Door het afgraven van
de grond was het gebied niet
meer geschikt voor landbouw
en ontstond een natuurgebied.
Het nieuwe natuurgebied wordt
overigens geen kopie van Inlaag
1887, maar krijgt een eigen ka
rakter. In de winter lopen stuk
ken grond onder water, waar
door een uniek leefgebied voor
plant en dier ontstaat. Het ge
bied vormt ook een ideale voed
sel-, broed- en rustplaats voor
allerlei watervogels.
REDACTIE
ZEEUWS-VLAANDEREN
Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC TERNEUZEN
Tel: (0115) 645769
Fax: (0115) 645742
E-mail: redtern@pzc.nl
Conny van Gremberghe
(chef)
Wout Bareman
Raymond de Frel
René Hoonhorst
René van Stee
Frits Bakker (sport)
Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB HULST
Tel: (0114) 372776
Fax:(0114)372771
E-mail: redhulst@pzc.nl
Sheila van Doorsselaer
CENTRALE REDACTIE
Oostsouburgseweg 10
Postbus 18
4380 AA VLISSINGEN
Tel: (0118)484000
Fax:(0118)470102
E-mail: redactie@pzc.nl
INTERNET
www.pzc.nl
E-mail: web@pzc.nl
Tussen de kanteldijken rond de tunneltoeritten ontwikkelt zich natuur.
foto Peter Nicolai
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Bij de aanleg
van het tunneltracé op Zuid-
Beveland en in Zeeuws-Vlaan-
deren zijn ettelijke miljoenen
extra uitgetrokken voor duur
zame veiligheid.
Was de weg vanaf het tolplein
bijvoorbeeld aanvankelijk en-
kelbaansweg, later werd dat
omgezet in tweemaal twee rij
stroken. De rijbanen worden
vanaf het tolplein tot één kilo
meter voor de tunneltoerit ge
scheiden door een betonnen
barrier en naar de tunnel toe
door een geleidevangrail.
Op die manier kunnen niet al-
deen grote snelheidsverschillen
worden voorkomen, maar ook
inhaalongevallen. De berijdba
re berm bestaat uit een 2,70 me
ter brede verharding van zoge
noemde doorgroeistenen van
kunststof.
De wegkruisingen zijn zoveel
mogelijk ongelijkvloers en zo
wel bij de Herbert Dowweg als
bij de aansluiting op het wegen
stelsel van het Sloegebied voor
zien van een half klaverblad.
Een klein deel van de toeleiden-
de weg, die in het zuiden aan
sluit op de N61 tussen Hoek en
de brug bij Sluiskil kent een
maximumsnelheid van 80 kilo
meter per uur met een een dub
bel doorgetrokken streep en
daartussen kunststofbalken
met reflectoren.
Een aantal kruisingen is uitge
voerd als rotonde, zoals op de
aansluiting met de N61, de
Dowweg en aan de Bevelandse
kant een rotonde aan de Bern-
hardweg en aan de Europaweg.
Als extra's zijn de aansluitingen
extra verlicht De wegmarke
ring is uitgevoerd met thermo-
plast in plaats van wegenverf,
waardoor de zichtbaarheid ver
betert.
Er zijn ook fietspaden aange
legd langs de Monsterweg en de
Borsselsedijk en is er een aparte
weg gekomen voor landbouw-
verkeer en fietsers tussen de
Jurjaneweg en Bernhardweg op
Beveland.
Ook is de Jurjaneweg voorzien
van een fietserstunnel.
door Ben Jansen
BORSSELE - Ze hebben alle zeilen bij moeten zetten,
de werknemers van constructiebedrijf Hillebrand in
Middelburg.
In de loop van dit jaar werd duidelijk dat de Wester-
scheldetunnel zou worden geopend in maart 2003 en
niet ruim een half jaar later, zoals het zich een tijd had
laten aanzien. Of Hillebrand de bouw van de loopbrug
over het tolplein en de tolhuisjes ook maar op tijd klaar
kon krijgen. „Het is gelukt", constateert projectleider
René de Nood iets meer dan twee maanden voor de ope
ning van de tunnel.
Bij Hillebrand zijn ze er een beetje trots op dat hun be
drijf een in het oog springende bijdrage aan het Wester-
scheldetunnelproject heeft mogen leveren.
De Nood (36, Oost-Souburg): „Het tolplein is toch een
beetje het visitekaartje van de tunnel en die loopbrug
zie je al van ver. We beschouwen het als reclame voor ons
als Zeeuws bedrijf."
Architectenbureau Rothuizen van Doorn 't Hooft heeft
het Hillebrand niet makkelijk gemaakt met het ont
werp van de loopbrug. Het dak is geplooid om een uit
nodigend gebaar te maken naar de naderende wegge
bruiker. Als gevolg daarvan zijn alle staanders van de
loopbrug verschillend. De Nood: „Petje af voor het te
kenwerk van de mensen in onze engineermgafdeling.
Zij hebben de schets van de architect vertaald in werk
tekeningen waarmee we in de werkplaats aan de slag
zijn gegaan. Goede voorbereiding is bij dit soort projec
ten vaak 90 procent van het werk. Er is bijna foutloos
werk afgeleverd. Ga maar na: van de vijfduizend gaten
bleken er maar vijf niet goed te zitten."
Behalve de loopbrug heeft Hillebrand ook de vijf tol
huisjes gemaakt en gemonteerd. Twee voor tolstraten in
elke rijrichting en een precies in het midden, die bij wei
nig verkeersaanbod voor beide riji'ichtingen kan wor
den gebruikt, Net als de loopbrug zijn de tolhuisjes ont
worpen door Rothuizen van Doorn 't Hooft.
Voor René de Nood is het werk niet alleen zo boeiend
omdat het als het visitekaartje van de tunnel valt te be
schouwen. Hij voelt zich er ook nauw bij betrokken,
omdat hij er van begin af aan bemoeienis mee heeft ge
had. Op basis van de schets van de architect heeft hij de
voorcalculaties gemaakt. En komen die calculaties een
beetje uit? De Nood grijnst:,Dat zit geloof ik wel goed.
AXEL - Burgemeester J. F. Mulder van Axel is onlangs speci
aal naar Middelburg geweest om te worden beëdigd als bui
tengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. Hij wilde
graag als zijn laatste officiële handeling als eerste burger van
Axel het laatste huwelijk van de zelfstandige gemeente 'inze
genen', vooral omdat het om het huwelijk van een raadslid
gaat. PvdA-fractievoorzitterM. van Oyen had tijdens de, ook
al laatste, raadsvergadering in Axel een bord om zijn nek ge
hangen met de tekst 'Ja, ik wil' en het was dan ook geen ver
rassing dat hij dinsdag dezelfde woorden uitsprak tegenover
zijn vrouw Lucia Vorsters.
MIDDELBURG - Officier van Justitie F. van Es stelde zich
dinsdag in Middelburg coulant op in de strafzaak tegen een
22-jarige inwoner van Hulst. Voor het weigeren van een
ademonderzoek, twee keer dronken rijden, het doorrijden na
een ongeval en voor verzet tegen de politie eiste de officier te
gen de Hulstenaar 240 uur werkstraf, een jaar voorwaardelij
ke rij-ontzegging en twee weken voorwaardelijke celstraf.
De man, beroepschauffeur, raakte na het weigeren van de
bloedproef het rijbewijs kwijt, en vervolgens ook zijn baan.
Alleen met rij bewijs kon hij zijn werk als chauffeur terugkrij
gen. De officier hield daar rekening mee. Politierechter
A. Gaakeer had er begrip voor en schikte zich in de eis van de
officier.
De Hulstenaar was 31 augustus in zijn woonplaats met zijn
auto tegen een parkeermeter gereden en vervolgens tot stil
stand gekomen tegen de gevel van een woning. Een getuige
had de man zien uitstappen en weglopen. De politie trof hem
thuis aan, maar het lukte niet om bij hem de bloedproef af te
nemen. Hij vertelde die dag twaalf pilsjes te hebben gedron
ken. De verdachte was dit jaar al twee keer eerder betrapt op
het rijden onder invloed.
MIDDELBURG - Het gevecht om een vrij e parkeerplaats tus
sen twee vrouwen werd dinsdag beslecht op de zitting van de
Middelburgse politierechter. Een 45-jarige vrouw uit Burgh-
Haamstede kreeg voor het opzettelijk toebrengen van schade
aan een auto 250 euro boete voorwaardelijk opgelegd, nadat
eerder haar 60-jarige tegenspeelster dezelfde straf kreeg.
Beide vrouwen claimden 20 september vorig jaar in Goes de
zelfde parkeerplaats. De discussie die daarmee gepaard ging,
laaide zo hoog op dat de 60-jarige automobiliste tegen de be
nenvan verdachte reed. Die nam onmiddellijk wraak door te
gen de auto te schoppen, waardoor het portieren de motorkap
werden beschadigd.
VLISSINGEN - De Koninklijke Schelde Groep gaat in 2003 5
tot 10 procent op de kosten bezuinigen. Het bedrijf behaalt de
besparing met name door meer werk uit te besteden. Daar
door krijgen enkele tientallen werknemers een andere werk
gever. Bovendien bezinnen bedrijfsonderdelen zich op hun
positie. Reden is het versterken van de concurrentiepositie.
De KSG moet bezuinigen om in de pas te kunnen blijven lopen
met de andere werven van Damen. Afgelopen jaar heeft het
bedrijf al 5 tot 10 procent op de kosten bespaard. De nieuwe
bezuinigingen gaan niet ten koste van de stijging van de lo
nen.
Door de bezuinigingen staan enkele tientallen mensen min
der op de loonlijst van Damen. Dat betekent niet dat de werk
nemers hun baan verliezen.
door Sheila van Doorsselaer
HULST - De leden van CDA
Hulst hebben hun vertrouwen
en steun uitgesproken naar de
fractie en het bestuur van het
Hulster CDA. Verschillende le
den waren ontevreden en te
leurgesteld omdat de partij, on
danks de verkiezingswinst,
slechts één wethouder levert
aan het college. Die ontevreden
heid is uitgepraat op een leden
informatieavond.
CDA-voorzitter B. van Laak
sprak vorige week harde woor
den over de collegeonderhande
lingen. Hij betoogde dat de coa
litiepartijen het niet pikten dat
het CDA twee wethouders zou
leveren. Zou de partij toch door
zetten, dan zouden de andere
coalitiepartijen het CDA bui
tenspel zetten, zo was de lezing
van Van Laak. Volgens beoogd
PvdA wethouder P. Weemaes
trok Van Laak zo van leer 'om
zich voor te bereiden op de le
denvergadering'. Met andere
woorden: om groot ledenvexdies
te voorkomen. CDA-lijsttrek-
ker B. Pauwels nuanceerde de
woorden van zijn voorzitten Hij
zex dat het CDA zelf gekozen
had voor één wethouder en heeft
dat op de ledenvergadering ver
der uitgelegd. „Als wij toch voor
twee wethouders waren gegaan,
was het voor het vormen van een
brede coalitie nodig geweest dat
er vijf wethouders voor de ge
meente Hulst kwamenVi j f wet
houders is te veel, het zou de
burgers enkel op kosten jagen."
De tweede wethouder van het
CDA zou J. van Eek geworden
zijn. De geruchten dat hij is ge
passeerd omdat hij niet de juiste
persoon voor de functie is, zijn
volgens Pauwels onzin. „Wij
hadden in Van Eek een capabele
en deskundige kandidaat-wet
houder" De leden hebben de
uitleg van het bestuur geaccep
teerd en hebben zich neei'gelegd
bij de te volgen weg. Dit stemt
Pauwels tot volle tevredenheid.
„Een bi-ede coalitie (CDA,
Groot Hulst, Groot Hontenisse
en de PvdA) is nodig om het
hoofd te kunnen bieden aan een
aantal uitdagingen en vraag
stukken waar de nieuwe ge
meente Hulst mee te maken
krijgt. Te denken valt aan het
opstarten van de herindelings
gemeente en het duale stelsel, de
leefbaarheid en voorzieningen
in de kleine kernen en compen-
serende maatregelen na het
wegvallen van de veervei'bin-
ding."
VLISSINGEN - Op eerste kerst
dag is er op de tweede verdie
ping van een flat aan de Bloe-
menlaan in Vlissingen brand
uitgebroken. De bewoonster,
een 84-jarige Vlissingse, is
daarbij lichtgewond geraakt.
De brand werd veroorzaakt
door een kaarsje op tafel dat te
dicht in de buuii stond van an
dere brandbare stoffen.
Advertentie)
JAZZ uit Tilburg en Senegal
Paul van Kemenade Quintet
Les Frères Guissé
vrijdag 27 december 20.30 uur
Advertentie
Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementen
FA. C.J.NAEY
.'AHGJMGSWAAttU
WERKENDE
VERHUIZERS
IliOMS
VSfVAKC
XRHUïSOCOS
}iMU'smsmww$ m
VfljtrtKf raxn
ieklocni
t0nm
VtttlWvSDOüS-ViftHUI'SiÜOöS-VlHHtMSiiWUi
FA. C.J, NAEYE ZONEN
1 Unnifmi oiiilou
I VAnrtsltnat ISA**1
I Tetelool. um;SO]m
ISKXISVlW*
FfRHUiSOOOS
FA. C.J-7
..rtpes»"'
Projectleider René de Nood
foto Willem Mieras