3VO prijst verhoogde plateaus PZC Natuur ontdekt tunneltracé PZC Ambtenaren Sas naar nieuwe stek Duurzaam veilig tunnel in én uit Petje af voor het tekenwerk CDA-leden spreken vertrouwen in Hulster fractie uit 'vu in 15 Prima verkeersremmers Voorwaardelijk voor messteek Laatste ja-woord in raadzaal Axel Rechter mild voor drankrijder Straf na ruzie om parkeerplek Schelde bezuinigt 5 tot 10 procent Brand in flat door kaarsje kloveniersdoelen MIDDELBURG WERELDMUZIEK mssx^ssm 0800 - 0231 231 (GRATIS) OerkenIe (VERHUIZERS Oerkenm verhuizers OERKltóï vrijdag 27 december 2002 door Frank van Cooten HULST - Wegversmallingen in de vorm van bijvoorbeeld ver hoogde plateaus of reflecteren de palen zijn momenteel de bes te maatregelen om doorgaande wegen verkeersveiliger te ma ken. Dat vindt A. Compiet van ver keersveiligheidsorganisatie 3VQ, afdeling Hontenisse. ,,Er is geen enkel fatsoenlijk alter natief. Flitspalen moet je verge ten en wat ons betreft zijn ver keersdrempels helemaal uit den boze." De WD in Hulst stemde vorige week tijdens de vergadering van de gemeenteraad tegen de aan leg van verkeersremmers in de Julianastraat in Heikant. Het gaat om de aanleg van een aan tal chicanes in combinatie met een fietssuggestiestrook. R. van Haperen van de WD is fel te genstandervan palen op de weg. MIDDELBURG - De rechtbank in Middelburg heeft dinsdag een 21-jarige inwoner van Goes tot zes maanden voorwaardelijke gevangenisstraf veroordeeld. De Goesenaar was 5 augustus vorig jaar in zijn woonplaats be trokken bij een steekpartij. Daaraan ging een ruzie en een knokpartij met een leeftijdsge noot vooraf. De dader zwaaide met het mes en raakte het slachtoffer in de hals. De Goese naar had een werkstraf van 180 dagen bij een boer in Sint Oe- denrode, volbracht. Volgens hem wordt de Juliana- straat levensgevaarlijk. Het CDA had eerst de nodige be denkingen maar ging vorige week toch overstag, omdat het volgens Th. Baert anders nog een paar jaar duurt voordat de Julianastraat verkeersveiliger is. Volgens 3VO in Hontenisse wordt met de plaatsing van de palen wel het doel bereikt. Com piet noemt als voorbeeld de Cloosterstraat in Kloosterzan- de, net als de Julianastraat in Heikant een doorgaande weg waar het verkeer vroeger veel te hard reed. „Door de chicanes in de Cloosterstraat is de snelheid eruit. Het verkeer moest in het begin wennen aan deze maatre gelen maar het werkt. De Cloos terstraat heeft geen problemen meer. In deze straat stonden eerst betonnen bakken. Daar zijn wij nooit voorstander van geweest want dan krijg je echt brokken. Die bakken zijn geluk kig weggehaald. De reflecteren de palen werken goed. Het ver keer rijdt veel langzamer. Compiet ziet ook liever reflecte rende palen in de Olmenstraat in Vogelwaarde. Deze straat wordt momenteel opgeknapt. In deze weg worden inhammen ge maakt waarin bomen worden geplant. „Uit het oogpunt van de verkeersveiligheid zien wij liever geen bomen. Maar de be woners willen die graag." Volgens de VVD in Hulst wordt de Julianastraat in Heikant door de plaatsing van de palen veel te krap voor fietsers. Vol gens Compiet is dat niet zo'n probleem. „Fietsers zijn een na tuurlijke verkeersremmer. Au tomobilisten zijn veel voorzich- ter als er fietsers op de weg zijn. Dat remt al van nature." Hans Hemelaar (links) en Eddy Steyaert verlaten met een lichte pijn in het hart, maar ook vol goede moed, hun vertrouwde werkplek. foto Camile Schelstraete door Harold de Puysseleijr SAS VAN GENT - Een verhuis wagen, een verhuislift en een vrachtwagen voor archiefver nietiging onttrekken de entree van het stadskantoor aan het Vlaanderenplein in Sas van Gent geheel aan het zicht. Het beeld laat niets te raden over: hier wordt verhuisd. Op het aanhang wagentje achter een bestelautootje liggen ver sleten computers en beeldscher men te wachten op hun laatste reis naar het milieupark. Een ambtenaar loopt met een doos gewichtige documenten door de druilerige regen naar zijn auto. Het gros van de tachtig Sasse ambtenaren is de dag voor Kerst nog druk bezig. De samenvoe ging van de gemeenten Sas van Gent, Axel en Terneuzen is na- bij. Ambtenaren Hans Hemelaar en Eddy Steyaert - de een geboren en getogen Sassenaar, de ander sinds zijn zesde levensjaar op gegroeid in die plaats - gaan op 2 januari evenals veel collega's aan de slag op hun nieuwe werk plek in het stadskantoor van Terneuzen. Ze lopen rond met een twee slachtig gevoel, zegt Hans He melaar. „Ambtenaren uit Phi lippine en Westdorpe hebben het al een keer eerder meege maakt", verwijst hij naar het einde van de zelfstandige ge meente. „De Sassenaren doet het toch wel wat." Toch zien de beide ambtenaren de noodzaak van de fusie in en gaan ze vol vertrouwen in hun nieuwe werkomgeving aan de slag. Vier verhuisploegen zijn ook vandaag nog in de weer om alle spulletjes uit de stadhuizen van Sas en Axel in Terneuzen op de juiste plek te krijgen. Het stad huis daar is tot en met donder dag 2 januari gesloten voor publiek. Alleen de dienst Bur gerzaken is op vrijdag 27 de cember en op dinsdag 31 de cember van 9.00 tot 11.00 uur geopend voor aangifte van overlijden of geboorte. De nieu we gemeente Terneuzen is vanaf 2 januari onder een nieuw cen traal telefoonnummer te berei ken: 0115-455000. De ombouw van de telefooncentrale gebeurt op 2 januari. De gemeente is dan in de ochtenduren tijdelijk tele fonisch onbereikbaar. Spoedei sende zaken kunnen gemeld worden viahet Parkeerbureau: 0115-620894. Het stadskantoor aan het Vlaanderenplein houdt vier lo ketten voor publieksdiensten, zoals het aanvragen van een bouwvergunning, een uitkering of een paspoort. Inwoners van de gemeente Axel blijven voor deze zaken ook terecht kunnen op het Axelse stadhuis. Ook in de andere gemeenten in de streek zijn ambtenaren en verhuizers dezer dagen druk met verhuizen. Personeel van de gemeenten Sluis-Aardenburg en Oostburg verhuist naar de stadhuizen in Oostburg, Sluis en Aardenburg, ambtenaren uit Hontenisse nemen hun intrek in de stadhuizen van Hulst en Hontenisse. begin fiets/voetveer door Wout Bareman TERNEUZEN - De op het tun neltracé aangelegde biotopen beginnen zich steeds meer te ontwikkelen als natuurgebied. Bij de ongclijkvloerse kruising van het tracé-zuid met de Her- bert Dowweg worden door vo gelaars de meest uiteenlopende vogels gesignaleerd. Een mede werker van de tunnel, die ook natuurliefhebber is, zag door zijn verrekijker al strandlopers, Canadese ganzen, bergeenden en ook de zeldzame koereiger, een witte reiger van een halve meter hoog. Bij het ontwerpen van het tracé is zowel aan de noordzijde, op Zuid-Beveland, als in Zeeuws- Ylaanderen extra aandacht be steed aan de ecologische inpas sing van de weg in het land schap. Op Zuid-Beveland kruist de weg bijvoorbeeld op een aan tal plaatsen de Paardegatsche Watergang en om de zogenoem de barrièrewerking te voorko men zijn onder de Monsterweg droge duikers aangebracht. Bij de kruising van de weg met de watergang zijn onder het via duct looprichels gelegd zodat dieren de weg niet over hoeven. In het kader van de 'aanpas singsinrichting Borssele' zijn ook de oevers door een natuur vriendelijkere inrichting beter geschikt gemaakt voor trekken de dieren. Bij de inrichting van het gebied binnen de verkeerslussen aan de Dowweg en de aansluiting op de Sloeroute is niet alleen veel aan dacht besteed aan de visueel- landschappelijke inpassing van de tunnelweg, maar ook aan ecologische aspecten. Door de waterlijke inrichting ontstaan overgangen van hoog (droog) naar laag (nat) land, die interessant zijn voor allerlei kleine zoogdieren en vogels. De variatie in bodemgesteldheid en vochtigheidstoestand doet zo wel flora als fauna welig tieren. De natuurkenners verwachten er straks veel verschillende plantensoorten aan te treffen en dat zou door een speciale be handeling (maaien en afvoeren) ook kunnen gelden voor de weg bermen, kleine overhoeken en geluidswallen. Meest in het oog springt het veertig hectare grote natuurge bied in de Ellewoutsdijkpolder. Dit nieuwe natuurgebied ligt dichtbij het zoutbrakke kwel- gebied Inlaag 1887, ontstaan in een periode dat er grond werd weggehaald voor de aanleg van dijken. Door het afgraven van de grond was het gebied niet meer geschikt voor landbouw en ontstond een natuurgebied. Het nieuwe natuurgebied wordt overigens geen kopie van Inlaag 1887, maar krijgt een eigen ka rakter. In de winter lopen stuk ken grond onder water, waar door een uniek leefgebied voor plant en dier ontstaat. Het ge bied vormt ook een ideale voed sel-, broed- en rustplaats voor allerlei watervogels. REDACTIE ZEEUWS-VLAANDEREN Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC TERNEUZEN Tel: (0115) 645769 Fax: (0115) 645742 E-mail: redtern@pzc.nl Conny van Gremberghe (chef) Wout Bareman Raymond de Frel René Hoonhorst René van Stee Frits Bakker (sport) Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB HULST Tel: (0114) 372776 Fax:(0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Sheila van Doorsselaer CENTRALE REDACTIE Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA VLISSINGEN Tel: (0118)484000 Fax:(0118)470102 E-mail: redactie@pzc.nl INTERNET www.pzc.nl E-mail: web@pzc.nl Tussen de kanteldijken rond de tunneltoeritten ontwikkelt zich natuur. foto Peter Nicolai door Wout Bareman TERNEUZEN - Bij de aanleg van het tunneltracé op Zuid- Beveland en in Zeeuws-Vlaan- deren zijn ettelijke miljoenen extra uitgetrokken voor duur zame veiligheid. Was de weg vanaf het tolplein bijvoorbeeld aanvankelijk en- kelbaansweg, later werd dat omgezet in tweemaal twee rij stroken. De rijbanen worden vanaf het tolplein tot één kilo meter voor de tunneltoerit ge scheiden door een betonnen barrier en naar de tunnel toe door een geleidevangrail. Op die manier kunnen niet al- deen grote snelheidsverschillen worden voorkomen, maar ook inhaalongevallen. De berijdba re berm bestaat uit een 2,70 me ter brede verharding van zoge noemde doorgroeistenen van kunststof. De wegkruisingen zijn zoveel mogelijk ongelijkvloers en zo wel bij de Herbert Dowweg als bij de aansluiting op het wegen stelsel van het Sloegebied voor zien van een half klaverblad. Een klein deel van de toeleiden- de weg, die in het zuiden aan sluit op de N61 tussen Hoek en de brug bij Sluiskil kent een maximumsnelheid van 80 kilo meter per uur met een een dub bel doorgetrokken streep en daartussen kunststofbalken met reflectoren. Een aantal kruisingen is uitge voerd als rotonde, zoals op de aansluiting met de N61, de Dowweg en aan de Bevelandse kant een rotonde aan de Bern- hardweg en aan de Europaweg. Als extra's zijn de aansluitingen extra verlicht De wegmarke ring is uitgevoerd met thermo- plast in plaats van wegenverf, waardoor de zichtbaarheid ver betert. Er zijn ook fietspaden aange legd langs de Monsterweg en de Borsselsedijk en is er een aparte weg gekomen voor landbouw- verkeer en fietsers tussen de Jurjaneweg en Bernhardweg op Beveland. Ook is de Jurjaneweg voorzien van een fietserstunnel. door Ben Jansen BORSSELE - Ze hebben alle zeilen bij moeten zetten, de werknemers van constructiebedrijf Hillebrand in Middelburg. In de loop van dit jaar werd duidelijk dat de Wester- scheldetunnel zou worden geopend in maart 2003 en niet ruim een half jaar later, zoals het zich een tijd had laten aanzien. Of Hillebrand de bouw van de loopbrug over het tolplein en de tolhuisjes ook maar op tijd klaar kon krijgen. „Het is gelukt", constateert projectleider René de Nood iets meer dan twee maanden voor de ope ning van de tunnel. Bij Hillebrand zijn ze er een beetje trots op dat hun be drijf een in het oog springende bijdrage aan het Wester- scheldetunnelproject heeft mogen leveren. De Nood (36, Oost-Souburg): „Het tolplein is toch een beetje het visitekaartje van de tunnel en die loopbrug zie je al van ver. We beschouwen het als reclame voor ons als Zeeuws bedrijf." Architectenbureau Rothuizen van Doorn 't Hooft heeft het Hillebrand niet makkelijk gemaakt met het ont werp van de loopbrug. Het dak is geplooid om een uit nodigend gebaar te maken naar de naderende wegge bruiker. Als gevolg daarvan zijn alle staanders van de loopbrug verschillend. De Nood: „Petje af voor het te kenwerk van de mensen in onze engineermgafdeling. Zij hebben de schets van de architect vertaald in werk tekeningen waarmee we in de werkplaats aan de slag zijn gegaan. Goede voorbereiding is bij dit soort projec ten vaak 90 procent van het werk. Er is bijna foutloos werk afgeleverd. Ga maar na: van de vijfduizend gaten bleken er maar vijf niet goed te zitten." Behalve de loopbrug heeft Hillebrand ook de vijf tol huisjes gemaakt en gemonteerd. Twee voor tolstraten in elke rijrichting en een precies in het midden, die bij wei nig verkeersaanbod voor beide riji'ichtingen kan wor den gebruikt, Net als de loopbrug zijn de tolhuisjes ont worpen door Rothuizen van Doorn 't Hooft. Voor René de Nood is het werk niet alleen zo boeiend omdat het als het visitekaartje van de tunnel valt te be schouwen. Hij voelt zich er ook nauw bij betrokken, omdat hij er van begin af aan bemoeienis mee heeft ge had. Op basis van de schets van de architect heeft hij de voorcalculaties gemaakt. En komen die calculaties een beetje uit? De Nood grijnst:,Dat zit geloof ik wel goed. AXEL - Burgemeester J. F. Mulder van Axel is onlangs speci aal naar Middelburg geweest om te worden beëdigd als bui tengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. Hij wilde graag als zijn laatste officiële handeling als eerste burger van Axel het laatste huwelijk van de zelfstandige gemeente 'inze genen', vooral omdat het om het huwelijk van een raadslid gaat. PvdA-fractievoorzitterM. van Oyen had tijdens de, ook al laatste, raadsvergadering in Axel een bord om zijn nek ge hangen met de tekst 'Ja, ik wil' en het was dan ook geen ver rassing dat hij dinsdag dezelfde woorden uitsprak tegenover zijn vrouw Lucia Vorsters. MIDDELBURG - Officier van Justitie F. van Es stelde zich dinsdag in Middelburg coulant op in de strafzaak tegen een 22-jarige inwoner van Hulst. Voor het weigeren van een ademonderzoek, twee keer dronken rijden, het doorrijden na een ongeval en voor verzet tegen de politie eiste de officier te gen de Hulstenaar 240 uur werkstraf, een jaar voorwaardelij ke rij-ontzegging en twee weken voorwaardelijke celstraf. De man, beroepschauffeur, raakte na het weigeren van de bloedproef het rijbewijs kwijt, en vervolgens ook zijn baan. Alleen met rij bewijs kon hij zijn werk als chauffeur terugkrij gen. De officier hield daar rekening mee. Politierechter A. Gaakeer had er begrip voor en schikte zich in de eis van de officier. De Hulstenaar was 31 augustus in zijn woonplaats met zijn auto tegen een parkeermeter gereden en vervolgens tot stil stand gekomen tegen de gevel van een woning. Een getuige had de man zien uitstappen en weglopen. De politie trof hem thuis aan, maar het lukte niet om bij hem de bloedproef af te nemen. Hij vertelde die dag twaalf pilsjes te hebben gedron ken. De verdachte was dit jaar al twee keer eerder betrapt op het rijden onder invloed. MIDDELBURG - Het gevecht om een vrij e parkeerplaats tus sen twee vrouwen werd dinsdag beslecht op de zitting van de Middelburgse politierechter. Een 45-jarige vrouw uit Burgh- Haamstede kreeg voor het opzettelijk toebrengen van schade aan een auto 250 euro boete voorwaardelijk opgelegd, nadat eerder haar 60-jarige tegenspeelster dezelfde straf kreeg. Beide vrouwen claimden 20 september vorig jaar in Goes de zelfde parkeerplaats. De discussie die daarmee gepaard ging, laaide zo hoog op dat de 60-jarige automobiliste tegen de be nenvan verdachte reed. Die nam onmiddellijk wraak door te gen de auto te schoppen, waardoor het portieren de motorkap werden beschadigd. VLISSINGEN - De Koninklijke Schelde Groep gaat in 2003 5 tot 10 procent op de kosten bezuinigen. Het bedrijf behaalt de besparing met name door meer werk uit te besteden. Daar door krijgen enkele tientallen werknemers een andere werk gever. Bovendien bezinnen bedrijfsonderdelen zich op hun positie. Reden is het versterken van de concurrentiepositie. De KSG moet bezuinigen om in de pas te kunnen blijven lopen met de andere werven van Damen. Afgelopen jaar heeft het bedrijf al 5 tot 10 procent op de kosten bespaard. De nieuwe bezuinigingen gaan niet ten koste van de stijging van de lo nen. Door de bezuinigingen staan enkele tientallen mensen min der op de loonlijst van Damen. Dat betekent niet dat de werk nemers hun baan verliezen. door Sheila van Doorsselaer HULST - De leden van CDA Hulst hebben hun vertrouwen en steun uitgesproken naar de fractie en het bestuur van het Hulster CDA. Verschillende le den waren ontevreden en te leurgesteld omdat de partij, on danks de verkiezingswinst, slechts één wethouder levert aan het college. Die ontevreden heid is uitgepraat op een leden informatieavond. CDA-voorzitter B. van Laak sprak vorige week harde woor den over de collegeonderhande lingen. Hij betoogde dat de coa litiepartijen het niet pikten dat het CDA twee wethouders zou leveren. Zou de partij toch door zetten, dan zouden de andere coalitiepartijen het CDA bui tenspel zetten, zo was de lezing van Van Laak. Volgens beoogd PvdA wethouder P. Weemaes trok Van Laak zo van leer 'om zich voor te bereiden op de le denvergadering'. Met andere woorden: om groot ledenvexdies te voorkomen. CDA-lijsttrek- ker B. Pauwels nuanceerde de woorden van zijn voorzitten Hij zex dat het CDA zelf gekozen had voor één wethouder en heeft dat op de ledenvergadering ver der uitgelegd. „Als wij toch voor twee wethouders waren gegaan, was het voor het vormen van een brede coalitie nodig geweest dat er vijf wethouders voor de ge meente Hulst kwamenVi j f wet houders is te veel, het zou de burgers enkel op kosten jagen." De tweede wethouder van het CDA zou J. van Eek geworden zijn. De geruchten dat hij is ge passeerd omdat hij niet de juiste persoon voor de functie is, zijn volgens Pauwels onzin. „Wij hadden in Van Eek een capabele en deskundige kandidaat-wet houder" De leden hebben de uitleg van het bestuur geaccep teerd en hebben zich neei'gelegd bij de te volgen weg. Dit stemt Pauwels tot volle tevredenheid. „Een bi-ede coalitie (CDA, Groot Hulst, Groot Hontenisse en de PvdA) is nodig om het hoofd te kunnen bieden aan een aantal uitdagingen en vraag stukken waar de nieuwe ge meente Hulst mee te maken krijgt. Te denken valt aan het opstarten van de herindelings gemeente en het duale stelsel, de leefbaarheid en voorzieningen in de kleine kernen en compen- serende maatregelen na het wegvallen van de veervei'bin- ding." VLISSINGEN - Op eerste kerst dag is er op de tweede verdie ping van een flat aan de Bloe- menlaan in Vlissingen brand uitgebroken. De bewoonster, een 84-jarige Vlissingse, is daarbij lichtgewond geraakt. De brand werd veroorzaakt door een kaarsje op tafel dat te dicht in de buuii stond van an dere brandbare stoffen. Advertentie) JAZZ uit Tilburg en Senegal Paul van Kemenade Quintet Les Frères Guissé vrijdag 27 december 20.30 uur Advertentie Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementen FA. C.J.NAEY .'AHGJMGSWAAttU WERKENDE VERHUIZERS IliOMS VSfVAKC XRHUïSOCOS }iMU'smsmww$ m VfljtrtKf raxn ieklocni t0nm VtttlWvSDOüS-ViftHUI'SiÜOöS-VlHHtMSiiWUi FA. C.J, NAEYE ZONEN 1 Unnifmi oiiilou I VAnrtsltnat ISA**1 I Tetelool. um;SO]m ISKXISVlW* FfRHUiSOOOS FA. C.J-7 ..rtpes»"' Projectleider René de Nood foto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 51