c Kunst biedt elke dag troost en verbeelding Gilgamesh inspireert iverleden auziekportret Meeleven met Ghost World Bezeten Herman Gordijn eelheid aan dingen Achterkant van het feest OFW YQRk I Dirk Tanghe, theaterregisseur Frank Groothof, theatermaker Anton Corbijn, fotograaf Barbara Stok, striptekenaar 29 René Appel, thrillerschrijver Judith Herzberg, dichter Theaterregisseur DirkTanghe fotoHarmendeJong/GPD ci inghe: „Op muzikaal gebied ben ik het afgelopen jaar beïnvloed door de opera m vanVerdi. De hunkeren- i efde en de mineur... Prach- 'tjüeheledag. Als ik opsta, als a strijken... Ik draai hem he al grijs, krijg er kippenvel en gebruik de emotionele len die ik ermee associeer |i voorstelling Night and Maar ik ben een spons. De gom één kunstwerk uit te is eigenlijk onmogelijk mij. Ik leef voor een veel- aan dingen. Ik heb duizend istentakels voor de meest nalopende kunstwerken. Ik n iijn inspiratie eruit, ik kan zonder het genot dat de iBtmij levert. Mijn werkka- i raat. vol met foto's, boeken, :i- filosofische stukken. i .huis is een grote doos vol dingen en prikkelingen. Anton Corbijn: A. Somebody, Strijen, Holland A. Lennon. 'orbijn; ,,Het afgelopen jaar 'Was voor mij zo vol, dat het van anderen langs me heen egaan. Ik voel dat ik dat ont- ead mis. Voor mij was het angrijkste dit jaar mijn hwste boek, daarin ben ik al maar met mezelf bezig ge- ist. Om eens niet zozeer de 'dacht op de ander te leggen, er uit mezelf te halen en min- afhankelijk te zijn van de ier- Ik heb mezelf als overle- muzikant gefotografeerd, der meer als a. marley, a. co- n. a. hendrix en a. lennon. Ze 1 verzameld in het boek: 'a. "ebody, strijen, holland.' De 'ag aan mezelf was: is het niet len iets voor teenagers om je vrijdag 27 december 2002 wee gevallen kabinetten, de eerste politieke moord mooie dingen. Als de realiteit even te grimmig is, biedt de sinds 1672, sombere economische voorspellingen, treinen met vierkante wielen, een dure euro, het jaar 2002 blonk niet uit in optimisme. Toch waren er ook kunst plaats en tijd voor troost en verbeelding. Wat was voor Nederlandse kunstenaars uit verschillende disciplines het mooiste van het afgelopen jaar? Op een groot schoolbord schrijf en teken ik de inspiratie daar van uit. Een kunstwerk is geen fluitende jongen die onder de douche staat. Het is een compo sitie. Er zit vaak een heel leven achter. De drijfveer, de absolute noodzaak van kunstenaars in spireert mij het meest. Een kunstwerk is een stuk leven, een stuk ziel. Dus eigenlijk kan het ook een fluitende jongen onder de douche zijn." „Ik kan geen theater maken zonder de kunst om me heen. Theater is zo vluch tig als schrijven in het zand. Niets wat ik met mijn voorstel lingen laat zien is voor de eeu wigheid. Maar misschien blijft er wel iets eeuwig in iemands hart achter. In de kleine zwarte doos waar ik met mijn gezel schap voorstellingen maak, kan ik de kunsten vanuit alle invals hoeken de kans geven." Frank Groothof foto Dirk Buwalda/GPD Groothof: „Het Gilgamesh-epos is een geschenk! Het is zo prachtig, inspire rend en actueel. Het is het oudst bewaard gebleven verhaal van de mensheid. Over de avonturen van Gilgamesh, de legendarische koning van Uruk. Deze koning heerst als een tiran over zijn volk. Als zijn vriend Enkidu in één van hun gezamenlijke avon turen sterft, wordt Gilgamesh bang voor de dood en gaat hij op zoek naar het eeuwige leven. Uiteindelijk bereikt hij Utnapishtim, de enige mens die de zondvloed heeft over leefd en van de Goden het eeuwige leven heeft gekregen. Van hem leert Gilgamesh te berusten in het feit dat de Goden, toen ze de mensen schiepen, het eeuwige leven voor zichzelf hebben gehouden en de mensen de dood als lot hebben gegeven. Toen de vijf duizend jaar oude kleitabletten waar het verhaal op staat in 1839 in Mesopotamië (nu Irak) werden ontdekt, stortten geleerden uit de hele wereld zich erop om de geheimzinni ge teksten te vertalen. Het duurde nog hon derd jaar voordat men het spijkerschrift foto Harmen de Jong/GPD idolen te fotograferen? In hoe verre zijn ze voor mij nog rele vant? Ik ben teruggegaan naar het eiland waar ik ben opge groeid, de Hoeksche Waard. Daar was ik nooit meer geweest. Daar komt de inspiratie en de oorsprong van mijn obsessie vandaan; ik ben weg gegaan, keerde nooit terug want ik sloot daar geen vriendschappen voor het leven. Als volwassene deed ik dat juist wel. Het resultaat van de terugkeer is heel positief. Ik ben ervan overtüigd dat ik door dit project sterker in mijn werk sta. Ik hoop dat het ook voor anderen relevant kan zijn en dat mensen het esthetisch in teressant vinden." Stok: „Naar de bioscoop gaan is een van mijn grote hobby's. Ik ontdekte door de sneak preview dat ik van bijna alle soorten films kan houden. Door een film hoef ik even twee uur niks meer met mijn eigen le ven te maken hebben en kan ik helemaal wegdromen, met de hoofdpersonen mee kruipen in hun belevenissen. De film Ghost World was een van de grote favorieten van het afgelopen jaar. Die gaat over twee meis jes die net klaar zijn met hun middelbare school. Er gebeurt eigenlijk niet zo veel in, terwijl de film van het begin tot het eind heel erg boeiend is. Omdat het verhaal laat zien hoe deze jonge vrouwen in het leven staan. Gewone sympathieke meisjes, die normale dingen doen. Een stuk realistischer dan de geromantiseerde stereotype rollenverde- ling tussen man en vrouw in veel Ameri kaanse films. Het verhaal is trouwens geba seerd op een stripboek van Steve Claws, dat is een van de beste striptekenaars uit Ame rika. Voor mij als striptekenaar is dat na tuurlijk een interessante bijkomstigheid, überhaupt is het wel leuk dat daardoor mensen misschien wat meer aandacht aan strips besteden. Er zijn echt vreselijk veel mooie stripboeken, mensen weten niet dat stripboeken onder de volwassen serieuze li teratuur vallen." Morad Bouchakour: Carnaval Vrijthof Maastricht, 2002. Appel: „Carnaval. Drie man nen staan alledrie verkleed als Nijntje met een zwart kruis op hun mond voor een café met een glaasje bier in de hand. Dat heeft zoiets treurigs en moois. In het Rijksmuseum is momenteel de fototentoonstelling 'Doku- ment Nederland: FEEST!' van Morad Bouchakour, die vind ik erg indrukwekkend en mooi. Hij is erin geslaagd om de achter kant van de Nederlandse feest cultuur te portretteren. Hij laat vele facetten van de samenle ving aan de hand van het thema feest zien. Twee oudere dames die met hun verse permanentje een gebakje zitten te eten, het typische beeld van de borrelen de Nederlander op een van de vele recepties. Op een prachtige manier toont hij een ontroerend soort menselijkheid. Zo'n re ceptie is meestal helemaal niét zo feestelijk. In Vrij Nederland las ik een citaat van de schrijver Martin Walser, dat ik een tref fende omschrijving vond van deze tentoonstelling: „Het in zicht in de lelijkste werkelijk heid is ook een vorm van schoonheid." Ook het beeld van een schoolkas in de Bijlmer, van kinderen in afwachting van het Sinterklaasfeest. Er zijn op de foto geen Sint en Piet te beken nen, toch zie je meteen dat hun hart vol verwachting klopt. De foto's op de expositie vertellen niet tien, maar wel dertig mini- verhaaltjes. Samen vormen ze het verhaal achter dat grote kleipe Nederland." kon ontcijferen. Toen ontdekte men iets ge weldigs: een poëtisch kunstwerk dat de mensheid na vijfduizend jaar opnieuw een inspirerende kijk op de zin van het leven zou geven: Staar je niet blind op een leven na de dood, maar geniet nu het nog kan: 'Een vlin der op het water, denkt niet over later. Kijk eens hoe de zon zijn kleuren beschijnt. Wees een vlinder voor je verdwijnt.De enige ma nier waarop je kunt doorleven is door de dingen die je achterlaat." Claartje van den Broek Herman Gordijn: Drie figuren met kinderwagen, olieverf op linnen, 2002. Herzberg: „Ik vind het niet zo voor de hand liggend om drie oude vrouwen achter een kinderwagen te zetten. Dat heb ik nog nooit gezien als onder werp voor een schilderij. Het is knap zoals Herman Gordijn dat heeft gedaan. Ik houd van de manier waarop hij zijn belang stelling vormgeeft. Wat hij schildert is grappig, eigenzinnig en technisch heel knap. Of ik kan vertellen waarom? Dat blijkt volgens mij uit het werk zelf wel, mensen kunnen dat op het beeld goed zien. De bezeten heid waarmee hij met een thema omgaat vind ik bijzonder. In de expositie in het Stedelijk Muse um in Amsterdam zijn sommige tekeningen en schilderijen ver schillende malen uitgewerkt, in andere kleuren met een andere intentie. De details verschillen. Het ene laat meer aan de fanta sie van de toeschouwer over dan het andere. Ik kan niet zeggen wat voor gedachten voor mij achter een beeld zitten. Ik vind dat dit juist niet hoeft, dat is niet de bedoeling. Het is een schilde rij. Dat blijft verf op een doek. Meer kan ik daar niet over ver tellen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 31