Russisch laat zich prachtig zingen Musketiers moeten Broadway veroveren 27 Don KosakenChor te gast in Zeeland Moordende woorden Joop van den Ende JJ vrijdag 27 december 2002 Nederlandse dirigent Marcel Verhoeff zong het koor in het et Don KosakenChor Russland is onlangs in het hol van de leeuw aan een nieuwe tournee begonnen. Onder de vurige leiding van de gebouw van het Russische parlement in Moskou, het Witte Huis. De zangers zijn nu in Nederland. Het Vlaamse Antigone en ZT Hollandia slaan de handen ineen voor Moordende Woor den, een tekst van de gevluchte, ex-Joegoslavische schrijfster Dubravka Ugresic. Betty Schuurman en Sofie Decleir staan tegenover elkaar in een voorstelling over de invloed van de media in het licht van de oor log. Het is een vaak gehoorde op merking in oorlogstijd: de mo derne oorlog is vooral een media-oorlog geworden. Mani pulatieve woorden en leugens in de ether zijn in het heetst van de strijd een even belangrijk wa pen geworden als suizende ko gels en raketten in de lucht. Jos Verbist, artistiek leider van het Vlaamse Theater Antigone, rea liseerde zich dat dit voorjaar nog eens toen hij het Flanders Fieldmuseum in leper bezocht, nabij zijn standplaats Kortrijk. Media Wandelend van toespraken van Churchill uit de Tweede Wereld oorlog naar CNN-beelden van de Golfoorlog moet hij gegrepen zijn door de groeiende macht van de media. Want toen Anno '02, een organisatie die parallel aan Vlaanderen 2002 culturele evenementen opzet, hem bena derde om via een theatraal do cument een bijdrage te leveren over het recente verleden - de Balkanoorlog - twijfelde hij geen moment. Anno '02 had daartoe een schrijfopdracht ge geven aan de nog relatief onbe kende schrijfster Dubravka Ugresic. De ex-Joegoslavische (1949) vluchtte in 1993 voor de oorlog en schrijft sindsdien als een soort Europese nomade over haar vaderland. Ugresic schreef de theatertekst Moordende Woorden, die Antig one nu samen met ZT Hollandia op het toneel brengt. Vast Antig- one-actrice Sofie Decleir speelt een presentatrice die een ge vluchte journaliste uit Sarajevo te gast heeft (Theo d'Or-winna res Betty Schuurman van ZT Hollandia), die ze wil ondervra gen over verkrachting in oorlogstijd. Een schijnbaar on schuldig vraaggesprek ontwik kelt zich tot een heftige, emotio nele woordenstrijd - en een oorlog in miniatuur. Aan de basis van het conflict staat volgens de actrices een be langenstrijd die zich in tal van tv-programma's steeds meer opdringt. „De presentator wil een sappig, liefst zo persoonlijk mogelijk verhaal van het slacht offer, dat op zijn beurt niet an ders wil dan oprecht gehoord worden", aldus Schuurman. „Televisiemakers lijken zich nauwelijks te beseffen dat ze emotie-tv maken over iemand uit de vuurlinie, en niet iemand die bijvoorbeeld van zijn vriend af is. Dat kan leiden tot een enorm vertrouwensconflict." Decleir: „Het gaat met een hou dingvan: 'en vertel nu maar eens snel wat er allemaal met jou ge beurd is'." Mark van Bergen Moordende Woorden door Theater Antigone en ZT Hollandia. Tekst Dubravka Ugresic; regie: Jolian Si mons en Jos Verbistspel: Sofie De cleir en Betty Schuurman. Neder landse tournee 3-5 jan. Amsterdam Stadsschouivburg; 10 jan. Maas tricht Theater aan het Vrijthof; 11 jan. Eindhoven Plaza Futura; 15-18 jan. Amsterdam NesTheaters/ Brakke Grond; 21 jan. Den Haag Theater aan het Spui; 25 jan. Den Bosch Theater Bis; 2 feb. Utrecht Theater Kikker; 6-7 feb. Rotterdam Schouwburg. Hotel Sretenskaja is een vriendelijk, kleinschalig hotel met comfortabele kamers, aan de rand van de historische binnenstad van Moskou. Het hotel is de vaste residentie van de Nederlandse dirigent Marcel Verhoeff. Voor zijn werk als di rigent van het Don Kosaken Chor verblijft hij enkele malen per jaar in Moskou. Hij was hier om 'zijn' kozakken aan te voe ren tij dens de start van een nieu we Europese tournee. Marcel Verhoeff - tevens diri gent van het Bredaas Mannen koor - is dag en nacht met die première in Moskou bezig, wan neer wij hem ontmoeten in zijn hotel. Hij is zeer enthousiast over zijn koor en vertelt er met liefde over. Aan een tafeltje in de overdekte tuin van het hotel vertelt Marcel Verhoeff in het kort hoe hij als Nederlander bij zo'n oer-Rus- sisch koor is terecht gekomen. „Ik was rond 1990 in Moskou, met een beurs om mij verder te bekwamen in de Russische reli gieuze muziek. In Nederland was ik afgestudeerd aan het conservatorium, in zang en di rectie. Kennelijk viel ik hier op. Ze wilden me hebben. Ze vroe gen of ik hun dirigent wilde worden." Zondag, 9.00 uur. Dit is de dag van de repetitie, van dé repetitie mag je wel zeggen, want Marcel Verhoeff leeft er helemaal naar toe. Er is nog maar één repetitie te gaan, en dan rno.et het goed zijn. Inde lobby van het hotel is inmiddels Vladimir Sjibajev ge arriveerd, de directeur van het Don KosakenChor, de grote man achter het koor, dat uitein delijk een bedrijf is dat zijn pro duct verkoopt in het buiten land. Marcel en Vladimir gaan on middellijk aan de slag om de de finitieve volgorde van de num mers vast te stellen voor het concert. Ook de ins en outs van de tournee worden nog eens grondig doorgesproken. „Ik moet van de week nog naar de Nederlandse ambassade om een aantal visa te regelen", zegt Marcel. „Nederland heeft een streng toelatingsbeleid, en dat geldt ook voor Russische zan gers." 11.00 uur. Directeur Vladimir Sjibajev rijdt ons door de zon dagse drukte van Moskou naai de Tsjaikovski-zaal. Dit is het concertgebouw van Moskou, de zetel van het Moskous Philhar- monisch Orkest, gelegen aan de Tverskaja Avenue, een mondai ne straat die je kunt vergelijken met Fifth Avenue of de Boule vard Saint-Michel. Op de stoep voor de ingang van de zaal staat een groepje man nen te wachten. Ze zien eruit zoals alle mensen hier: onopval lend, geen kleur aan hun kle ding te bekennen. Onopvallen de mannen, maar het is wel het Don KosakenChor dat hier ner veus op straat staat te roken, in afwachting van de repetitie. 12.00 uur. We lopen zes trappen op, naar de repetitieruimte, een uitgewoonde zaal. Er is weinig bijzonders aan te zien, maar Marcel Verhoeff houdt van deze zaal. „Hier is geschiedenis ge schreven. Weet je dat Rachma- ninov zich hier op de vleugel in speelde voor zijn concerten. En Em.il Gilels en Svjatoslav Rich ter? Ik moet zeggen: dat voel je." Als de zangers geïnstalleerd zijn, begint het echte werk. Ze gaan zingen. En dan verandert alles. Opeens zijn het kunste naars. Als Russische mannen gaan zingen dan worden het an dere mensen. Ze worden groter, de Russische ziel bloeit op. Er klinken stemmen zoals ze alleen hier vandaan kunnen komen. In heel Europa stromen de zalen vol om dit te horen. Ook Marcel Verhoeff wordt een ander mens. Hij groeit in zijn rol, en de mannen volgen hem blindelings. Hier wordt hij Mar cel Nikolajewitsj, zijn officiële naam in Rusland. „Dit is wer ken", zegt hij in de pauze. „Heerlijk. Eike keer als ik in Moskou ben denk ik: ik ben weer thuis." 13.40 uur. Tot nu waren er alleen de zangers, nu komt ook het be geleidingsorkest binnen, het Moskau Festival Ensemble. Het voltallige vocale en instrumen tale gezelschap speelt vervol gens een langzame wals in mineur en daar is opeens de Sla vische melancholie van Dokter Zjivago, van Anatevka, van Marc Chagall. We zitten hier tenslotte midden in Rusland. Ook al hangt er aan de overkant van de straat een reuzenaffiche voor de musical Chicago. Het is duidelijk dat tijdens deze repetitie verder wordt gewerkt aan een ijzersterk repertoire, waarvoor je je eenvoudig ge wonnen moet geven. Dit is mu ziek, dit zijn profs die elkaar aanvoelen, die elke generale pauze, elke komma, elke tempo Het Don KosakenChor Russland Dirigent Marcel Verhoeff foto Theo Bohmers/GPD wisseling, elk piano subito zon der instructie feilloos aanvoe len. Daar komt nog eens bij dat het Russisch een taal is die zich prachtig laat zingen. Geen won der dat er zo veel publiek in het westen op afkomt. Tijdens de repetitie ontstaat er een probleem rond de accordeo nist. De arme man is verstrooid, is steeds te laat met het vinden van zijn partijen. Niet alleen Marcel Verhoeff als dirigent houdt zich langdurig met de man bezig - hij krijgt nog net niet op zijn donder - ook de koorleden bemoeien zich met de speelwijze van deze man, die een centrale rol in deze muziek vervult. Uiteindelijk komt hij in zijn spel en gaat het wat beter. Het is duidelijk dat hij wel kan spelen maar het niet doet. Hij is er met zijn hoofd niet bijNa derhand blijkt het muisje nog een staartje te krijgen. 15.00 uur. Einde repetitie. De ruimte stroomt vol met strijkers die hun beurt afgewacht heb ben. Marcel: „Weet je wie daar binnenkomt? Dat is de violist Vladimir Spivakov, een van de beroemdste violisten ter wereld. Hij heeft ons net gehoord en hij zei dat hij er helemaal kapot van was." De koorzangers zijn inmiddels weg, weer anonieme mannen in de anonimiteit van de Moskouse straten. Maar Marcel en direc teur Sjibajev hebben nog wat werk te doen in dit gebouw. „Loop maar even mee, ik heb een paar audities", zegt Marcel. Een verdieping lager staan twee zenuwachtige mannen klaar, bebaarde zestigers. Ze willen zich in het Don KosakenChor inzingen. Het is een begeerde baan, al is het maar vanwege de jaarlijkse buitenlandse trip. Marcel en Vladimir zetten zich in de luisterhouding en de eerste kandidaat begint te zingen. Na een paar minuten wordt hij be dankt. De tweede man schraapt zijn keel en zingt een paar oefe ningen. „Stop maar, genoeg", roept Marcel. De eerste man blijkt aangenomen te zijn, als reserve. „Die andere was hele maal niets, dat hoorde ik na twee maten." 17.30 uur. In een Georgischres taurant eten we sjaslik en drin ken we Georgische rode wijn. De accordeonist komt weer ter sprake. En het ziet er slecht voor hem uit. „We hebben vanmid dag besloten hem te ontslaan", zegt Marcel. „Hij is een dromer. Morgenavond speelt hij nog mee in het Witte Huis, en daarna krijgt hij zijn ontslag. Een nieu we accordeonist wordt op dit moment al ingevlogen vanuit de Kaukasus. Een geweldige muzi kant." Na het eten blijkt iets van de veelzijdige werkzaamheden van een musicus met een inter nationale carrière. „Morgen hebben we de première met het koor, maar vanavond moet ik in het hotel werken aan de parti tuur van de Nacht op de kale berg van Moessorgski. Daarmee ga ik binnenkort aan de slag met de Koninklijke Militaire Kapel. Die hebben mij als gastdirigent gevraagd." Marcel Verhoeff is een drukbezette vrijgevestigde muziek-ondernemer. Maandag, 9.00 uur. De dag van het concert. Aan het ontbijt in Hotel Sretenskaja legt Verhoeff uit waarom de gebeurtenis in foto GPD een gebouw als het Witte Huis plaatsvindt. „Hetishet jaarlijk se social event van het parle ment, en ze hebben ons daar voor gevraagd. Dat is best een politieke keus. De muziek van de kozakken was onder het communisme verboden, vanwe ge hun vrijheidsdrang. Kozak ken zijn vrije volkeren die langs de grote rivieren wonen, de Don, de Wolga, de Dnjepr." 17.00 uur. In het Witte Huis, een tien jaar geleden aan de oever Van de Moskwa verrezen paleis van de nieuwe democratie, blijkt zich een heuse concert zaal te bevinden. Het gezellige avondje van de vijfhonderd ka merleden en hun gasten begint met een prachtig geklede zange res die twee liederen van Alexander Borodin zingt. Dat is heel mooi, maar ze wordt ge volgd door twee kerels die, on dersteund door een geluids band, populaire liedjes zingen, een mengeling van Engelbert Humperdinck, Freddy Quinn en Lee Towers, maar dan in een slechte versie. De program masamenstelling van dit con cert is merkwaardig, het pu bliek verveelt zich, maar als de kozakken eindelijk opkomen, in vol folkloristisch ornaat, veran dert de stemming. Na een kwar tier is het publiek 'om'Ze klap pen uitbundig mee op de maat van Kalinka, dat volgens Mar cel Verhoeff speciaal voor Duitsland en Nederland is ge programmeerd, als toegift. De Nederlandse dirigent mag een ovationeel applaus in ont vangst nemen. Hij geniet zicht baar. Alles is goed gegaan, de tournee kan van start gaan. Hans Rooseboom Don KosakenChor Russland, onder leiding van Marcel Verhoeff: 5 jan. Middelburg; 6 jan. Antwerpen; 13 jan. Goes; 17 jan. Hulst. Joop van den Ende (midden) met de hoofdrolspelers van de 3 Musketiers. foto Roy Beusker/GPD De nieuwe Nederlandse musical 3 Mus ketiers moet binnen twee jaar op Broadway staan. Producent Joop van den Ende zegt nu op zoek te zijn naar een ge schikt theater, Hij hoopt met 3 Musketiers eindelijk naast zijn zakelijke successen in Amerika nu ook artistiek erkenning te krij gen en daar een hit te scoren. Van den Ende gelooft derhalve in de nieuwe show, naar de gelijknamige roman van Alexandre Dumas uit 1844. Op 30 maart is de wereldpremière in het Rotterdamse Nieuwe Luxor en na zes maanden verhuist de show naar de RAI in Amsterdam. „We gaan in Amerika niet eerst voor een serie in- speelvoorstellingen de provincie in, maar openen meteen op Broadway. Want we brengen de show in januari 2004 ook in Duitsland. Dus als we naar Amerika gaan zijn de fouten er in Europa uitgehaald. Of het daar een succes wordt weet je natuurlijk nooit, maar ik ben er zeker van dat het me ooit zal lukken," Een internationaal succes zou ook beteke nen dat Van den Ende de rechten van de show kan gaan verkopen aan andere produ centen. Nu nog betaalt hij voor het uitbren gen van succesvolle musicals enorme bedragen aan rechten aan andere produ centen. Eerder deed Van den Ende een po ging met 'Cyrano' van Koen van Dijk en Ad van Dijk. Financieel was dat een groot ver lies, maar hij kreeg daarmee wel voet aan de grond als producent. Maar een honderd pro cent Nederlandse show heeft hij sindsdien daar nog niet kunnen neerzetten. „De titel van de show is daar dankzij alle speelfilms die naar het boek van Dumas zijn gemaakt, voldoende bekend. De manier waarop we het gegeven gaan interpreteren maakt de show interessant. Het wordt een verhaal over een jonge held uit het Frank rijk van de zeventiende eeuw die in alle on schuld aan het leven begint en daarna liefde en teleurstellingen leert kennen maar uit eindelijk zijn ideaal realiseert en volwassen wordt." Bastiaan Ragas speelt straks de rol van de jonge d'Artagnan die musketier, elitesol daat, in dienst van de Franse koning wil worden. Tooske Breugem speelt zijn grote liefde Constance en Stanley Burleson is zijn grote opponent, kardinaal/politicus Riche lieu. Van den Ende leerde het boek van Du mas kennen in de periode van 'Les Miséra- bles', ruim tien jaar geleden, „Ik was op de borrel bij een vriend die een enorme verza meling eerste drukken van vertaalde kin derboeken en avonturenromans heeft. Hij liet me toen 'De drie musketiers' zien. Een in leer gebonden vertaling. Toen ik dat ging le zen kwam ik er niet doorheen, veel te saai. Maar een latere vertaling was wel goed te le zen." „Later zag ik nóg drie verfilmingen waarbij het me steeds opviel hoe enorm ze hebben zitten knoeien met de actiescènes. Ik be greep toen dat er meer moest zijn dat het verhaal tot zo'n succes maakt. En inder daad, als je 't leest merk je hoe Dumas in die tijd ingaat op de actualiteit. Met een roman die hij aanvankelijk schreef als feuilleton in een krant bekritiseerde hij de koning, de re gering, de kerk. Het volk begreep dat het een vorm van satire was. Net als met de stukken van Molière die ik als amateur veel heb ge speeld." „Ik herken mezelf ook wel een beetje in de schrijver en in de hoofdpersoon, d'Artag nan. Ik ben ook een avonturier. Als je nagaat dat ze me vroeger voor mijn beroepskeuze hebben getest en dat ik eigenlijk bij de ge meente had moeten werken. Mijn vader vond dat voor mij ook wel een veilige baan. Maar net als d'Artagnan, die tegen de wil van zijn vader musketier wilde worden, ging ook ik iets heel anders doen." „Het verhaal toont een held die ons laat zien hoe je keuzes kunt maken. Vooral de manier waarop hij er in slaagt uiteindelijk toch musketier te worden, is interessant. Als je ziet hoe de wereld om hem heen reageert zie je dat we sindsdien nog niets hebben ge leerd. Het gaat natuurlijk ook over liefde en vriendschap, maar je ziet ook dat er nog steeds grote groepen mensen zijn die graag achter gekken aanlopen. En het idee van vechten voor land en koning spreekt in Amerika enorm aan. Kijk maar naar Bush." De kosten voor het maken van deze produc tie schat Van den Ende op negen tot tien mil joen euro. „Daarna kan het doek open en krijg je de dagelijkse kosten om de show lo pende te houden. Ik vind dit inderdaad heel eng en die verantwoordelijkheid legt dan ook een grote druk op me. Maar ik zoek het zelf op." Omdat succes zich niet laat voorspellen heeft Van den Ende zo veel mogelijk zeker heden ingebouwd. Zo besloot hij tweeën half jaar geleden in zee te gaan met de ge broeders Rob Bolland en Ferdi Bolland, vooral schrijvers vanpophits. „Ik wilde mu ziek die de radiozenders willen draaien. Daarom komt er binnenkort een cd uit met een paar nummers uit de show. De ervaring leert dat het publiek het prettig vindt om in het theater muziek te horen die het al kent. Het script wordt geschreven door André Breedland en de regie is in handen van Paul Eenens, die deze maand met de spelers aan de slag ging. Hij neemt die taak over van Ed dy Habbema, die deze taak moest neerleg gen na ernstige medische klachten „Hij is onder behandeling, maar nu gaat het weer goed met hem. Ik heb voor de toekomst al weer een project voor hem in gedachten." Hans Visser

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 27