Russische passie omspant eeuwen Raymond Pettibon wil de wereld kunnen bevatten 23 Stroganoff in Amsterdam Eerste expositie Gem Den Haag vrijdag 20 december 2002 Foundation, de stichting waar voor ze onder rijke, veelal Ame rikaanse, geldschieters fondsen werft voor de restauratie van historische locaties in het land van haar voorouders. Mogelijk gemaakt door Gorbatsjovs pe restrojka en de val van het com munisme, sloeg de vonk over toen ze merkte hoe gretig veel Russen in de nieuwe tijden de hand aan de ploeg wilden slaan om ook het Stroganoff-erfgoed zo goed mogelijk in volle glorie te doen herleven. ,,In mijn hart is geen plaats meer voor rancu neuze gevoelens over datgene waarvan men zou kunnen zeg gen dat het ons is afgenomen. Ik heb geleerd om weer van Rus land en het Russische volk te houden en ik voel dat God mij, door mij mijn bestemming te wijzen, een weg heeft gewezen die me vervulling en geluk brengt", verwoordt ze haar emoties. Voor de vormgeving van De rijk dom van Stroganofjf koos archi tectenbureau Jowa voor een paleisachtig décor in de licht groene kleur, die ook de wanden van het Stroganoff-paleis in St. Petersburg sierde. Spectaculair uitgelicht is er maar een fractie te zien van de rijkdommen die de familie ooit bezat - onder meer omdat Stalin uit geldnood begin jaren dertig een groot deel ter veiling bracht in Berlijn - maar dat de barones zich 'bui tengewoon trots, gelukkig en dankbaar' toont over de wijze waarop het resterende erfgoed nu wordt gepresenteerd is te recht. Haar voorouders glorië ren op deze expositie met een grandeur die begrijpelijk maakt waarom een oud-Russisch ge zegde luidde: 'Het is onmogelijk rijker te zijn dan de Strogan off s'. Het siert haar dat ze voor haar inspanningen geen tegen prestatie in de vorm van een te ruggave van een deel van deze schitterende kunstschatten heeft gevraagd: ze wilde niet meer dan een appartement in het familiepaleis waar de res tauratie inmiddels in volle gang is. Lijfeigenschap De tentoonstelling begint met het verhaal van de familie, die een scherp zakeninstinct com bineerde met genoeg krijgshaf tige en diplomatieke gaven om eeuwenlang bij de tsaren in de gunst te blijven. Dat ze hun machtspositie handhaafden dankzij het systeem van lijfei genschap valt hen niet euvel te duiden: daarin waren ze onder de heersende Russische klasse geen uitzondering. Patriarch Anika Stroganoff (1497-1569) dreef met zijn zo nen eigenhandig uitgeholde pij pen diep in de bodem van een zoutmeer in Noord-Rusland, nabij de plek waar later de stad Solvytsjegodsk ontstond. Met de productie en export van zout, in die tijden onmisbaar om voedsel voor bederf te behoeden en ook toen al gebruikt om eten op smaak te brengen, werd het fundament onder het later im mense fortuin gelegd. Twee zo nen trokken naar de westkant van de Oeral en namen de han del in pelzen over van de Samo- jeden en Toengoezen. Thera Coppens vertelt in het begelei dende magazine dat de handel in deze bontsoort hun belang rijkste specialiteit werd: „Zelfs Willem van Oranje liet zich in 1577 portretteren in een mantel van sabelbont, dat door deze Russische familie vanuit Sibe rië zijn weg naar de Antwerpse markt had gevonden." De Stroganoffs steunden in de 16e eeuw tsaar Ivan de Ver- e Russische Revolutie van 1917 maakte zo'n resoluut einde aan de machtspositie van de Stroganoffs, dat het ooit puissant rijke adellijke geslacht in het Westen alleen bekend bleef dankzij de Franse kok die zijn broodheren plezierde door een •oud Russisch gerecht 'Boeuf Stroganoff te dopen. Na de bestorming van het Winterpaleis en de arrestatie van de laatste tsaar en zijn gezin in St. Petersburg, buren van de Stroganoffs, sloeg de familie wijselijk op de vlucht om tenminste het vege lijf te redden. Luca Giordano (1634-1705): De strijd tussen Lapithen en de Centauren. Via de Krim belandde de fa milie veilig maar berooid in Parijs, waar de gravinnen Ma rie, Olga, Xénia en Sofie en hun grootmoeder Olga een klein in komen bij elkaar sprokkelden door corsetten voor deftige da mes te borduren. Dat de exposi tie De rijkdom van Stroganoff in de Nieuwe Kerk tot stand kwam, mag gezien deze turbu lente Joop van de geschiedenis een klein wonder heten. sElke expositie is het resultaat van de inspanningen van velen, maar in dit geval verdient baro nes Hélène de Ludinghausen, dochter van Xénia en na de dood van de laatste mannelijke Stro ganoff Sergej in 1923 de laatste vrouwelijke telg van het ge slacht, de hoogste lof. Opge groeid in Brazilië werd ze hoofd couture van het atelier van Yves Saint Laurent in Parijs. Het sprak voor haar lang vanzelf dat ze nooit iets zou doen voor het land dat haar familie alle rijk dommen had ontnomen. Eén van de meesterwerken die de Stroganoffs bij hun overhaaste vlucht hadden moeten achter gelaten was 'Het portret van een jonge vrouw met kind' van An- fhonie vanDijckuit 1618, dat voor deze gelegenheid voor het eerst is uitgeleend door de Her mitage. Aangevuld met werken van Hollandse Gouden Eeuw kunstenaars als Adriaen van Ostade, Bartholomeus van der Helst en Govaert Flinck en Franse kunstenaars als Watteau en Poussin, illustreert alleen al de afdeling schilderijen op deze expositie hoe pijnlijk de verlie zen voor de familie moeten zijn geweest. „Maar hoe langer men leeft, hoe Marie Louise Elisabeth Vigee-Lebrun (1755-1842): Portret van barones An na Stroganoff en haar zoon. meer men beseft dat de woorden 'nooit' en 'onmogelijk' bijna nooit kloppen", blikt de barones nu terug. „Mijn grootouders zouden het nooit voor mogelijk hebben gehouden om Rusland en alles wat zij bezaten en waar in zij geloofden, achter te moe ten laten. Later dachten mijn ouders nooit dat zij ooit naar Rusland zouden kunnen terug keren. Opgroeiend tussen dro men en verwachtingen, verdriet en teleurstellingen, leerde ik te leven met Russische tradities, maar zonder Rusland." De barones fungeert sinds 1992 als boegbeeld van de Stroganoff schrikkelijke - die deze bijnaam verwierf omdat hij zijn tegen standers liet folteren, onthoof den, ophangen en verdrinken - in zijn strijd om de eenwording van Rusland. Hun fortuin was toen al groot genoeg om op eigen kosten een kozakkenleger bij een te brengen om het land tegen Tartaarse invallen te bescher- men. Dank in de vorm van de eretitel 'illustere heren' was hun deel, in 1722 zou de tsaar de fa milie vervolgens in de adelstand verheffen. Lijkwaden Na deze introductie over de groei van hun zakenimperium en de intrede van de familie in de hoogste kringen, concentreert de expositie zich op de passie van een aantal telgen voor het verzamelen van schilderijen, iconen, meubels, vazen, snuif dozen, beelden, penningen, Griekse en Romeinse oudheden, enzovoorts, enzovoorts. Specia listen van de Hermitage en het Russisch Staatsmuseum, de musea in St.-Petersburg waar het niet over de wereld versprei de deel van de Stroganoff-erfe- nis terecht kwam, schreven voor de catalogus artikelen waarin het belang van deze deelcollec ties voorbeeldig wordt toege licht. Dat de liefde voor de schone kunsten al vroeg onlos makelijk bij de familie hoorde, blijkt onder meer uit de voor beelden van iconen die de Stro ganoffs in de zestiende eeuw lieten maken voor 'hun' kathe draal in Solvytsjegodsk. Om de icoonschilderkunst te stimule ren richtten ze werkplaatsen op, de vrouwen uit de familie speci aliseerden zich van oudsher in het borduren van verfijnde icoonkleden en lijkwaden. De belangrijkste collectioneur van de familie was Alexander (1733-1811), inde Nieuwe Kerk present op de aquarel die zijn bastaardzoon Voronichin in 1793 maakte van de schilderij engalerij in het Stroganoff-pa leis. De graaf zit in een hoekje te lezen, boven zijn hoofd hangen drie rijen dik werken van onder anderen Hollandse meesters als Rembrandt, Rachel Ruysch, Ge rard de Lairesse en Adriaen van de Velde. In de catalogus typeert Sergej Stroganoff Alexander als een voortreffelijk opgeleid en intelligent mens, een gepassio neerd kunstliefhebber die gedu rende zijn "hele leven zijn tijd verdeelde tussen zijn werk in dienst van de staat en zijn harts tocht voor de kunst. Hij was on der meer senator, president van de Academie der Kunsten en di recteur van de Keizerlijke open bare bibliotheek. Onder leiding van Voronichin liet hij bo vendien de Kazan-kathedraal bouwen, die na de restauratie opnieuw een van de meest in drukwekkende kerken van St.- Petersburg is. In de eerste uitgave van de cata logus van de familiecollectie in 1793 verwoordde hij zijn passie bloemrijk in een gebed: „Ónder scheid ons, Heer, van de kunst liefhebbers zonder ware harts tocht en van de kenners zonder kennis, want zij maken meer dan wie ook bederf mogelijk van de goede smaak en brengen de kunst reële schade toe Actue ler gebed is anno 2002 niet denkbaar. Frangoise Ledeboer ExpositieDe rijkdom van Strogan off. Het verhaal van een Russische familie - Nieuwe Kerk Amsterdam, l/m 21 april 2003. Geopend dage lijks van 10.00 tot 18.00 uur en op donderdagen tot 22.00uur. Gesloten 25 december en 1 januari. Catalogus (Waanders Uitgevers€27,50, ma gazine €5,-. Activiteitenprogram ma: www.nieuwekerk.nl. Raymond Pettibon werkt aan een muurschildering in het nieuwe museum voor actuele kunst in Den Haag. foto Evert-Jan Daniëls/GPD Zo uitgesproken als zijn werk is, zo intro vert is de kunstenaar zelf. Raymond Pettibon (1957, Tuscon, VS) kiest zij n woor den met beleid en hij formuleert welover wogen. Bovendien is hij dermate verlegen dat hij je nauwelijks durft aan te kijken. Wanneer blikken elkaar bij toeval kruisen, schieten zijn donkerbruine ogen vliegens vlug, bijna beschaamd een andere kant op. Een paar dagen eerder is hij van een steiger gevallen terwijl hij aan een wandschilde ring in het Gem, het pas geopende museum voor actuele kunst in Den Haag, werkte. Strompelend op twee krukken verplaatst Pettibon zich door de zaal, waarbij de kun stenaar zich met een aangenaam soort kop pigheid niet lijkt te (willen) storen aan zijn voet in het gips. Voor het eerst is nu een overzichtstentoon stelling van deze Amerikaan in Nederland te zien. Recent exposeerde hij zijn werk tij dens de Documenta 11 in Kassei (2002). In Den Haag geven ruim 600 tekeningen, ver schillende muurschilderingen, toegepast werk voor punkbands en een selectie van zijn films alsmede documentair materiaal een beeld van deze veelzijdige kunstenaar die al vanaf de jaren zeventig kunst produ ceert. „Mijn werk gaat volkomen zijn eigen weg", vertelt Raymond Pettibon. „Je kunt mijn kunst niet opvatten als een reflectie op de hedendaagse maatschappij of op mijn per soonlijk leven. Het is ook geen weerslag van mijn private dan wel politieke opvattingen, ik wil eigenlijk niemand iets speciaals ver tellen. Als je je te zeer vast legt op bijvoor beeld politiek getinte thema's, verliest een onderwerp elke kracht en dan gaan je kunstwerken lijken op het zwaaien met spandoeken. Mijn werk is ook te onpersoon lijk om het te kunnen opvatten als een soort van zelfontdekking. Ik ben wel aan het ont dekken, maar niet zoals bijvoorbeeld Leo nardo da Vinei dat deed, ik heb dat weten schappelijke temperament niet." Als je zijn enorme productie ziet, zowel de hoeveelheid als het aantal onderwerpen, zou je veronderstellen dat de dagen van Pet tibon op zijn minst uit 48 uur moeten be staan. Maar het is bekend dat Pettibon ruim negentig procent van zijn tijd besteedt aan lezen, daarnaast vindt de kunstenaar dus blijkbaar nog genoeg tijd om te tekenen. Pettibon slurpt indrukken op uit strips (Batman, Felix de Kat), uit het dagelijks le ven (surfen) en uit de bij bel en spuugt als een vulkaan die meervoudige impressies weer uit. Dat doet hij in een ongelooflijke hoe veelheid verhalende tekeningen waarin naast het beeld tekst voorkomt, hij schuift de wereld van woord en beeld in elkaar, zon der dat de tekst een praatje bij een plaatje wordt. Pettibon: „Als kind dacht ik dat ik schrijver zou worden, nu doe ik ongeveer hetzelfde in mijn werk, alleen zit er een kunstelement in. Van een vermaarde base- ballspeler was bekend dat hij astronaut wil de worden, waarmee ik maar wil zeggen dat wat je doet altijd iets anders is dan wat je had bedacht te doen toen je jong was," De kunstenaar is eigenlijk een beeldschep- pende auteur die de kijker annex lezer af wisselend huiveringwekkende verhalen voorschotelt (over Charles Manson) naast romantische dan wel erotische, existentieel of christelijk getinte vertellingen. Hij put uit vele bronnen, variërend van pulplitera- tuur en literaire bronnen zoals de werken van Marcel Proust en Henry James tot film noir, massacultuur en sociale satire. De Amerikaanse samenleving alsmede de radi cale subculturen van de jaren zestig en ze ventig blijken onuitputtelijk te zijn wan neer het draait om het creatieve proces van absorberen, filteren door de eigen waarne ming en een nieuwe vorm geven in een kunstzinnige uiting, zoals een stripachtige tekening die is gecompleteerd met taal. De taal die Pettibon verwerkt verduidelijkt veelal of licht toe en is daarnaast niet ont houden van een zekere dosis - cynische - hu mor. Wanneer Pettibon de kop van Jezus pontificaal tekent en de aandacht op de on gelovige Thomas wil richten, schrijft hij in de tekening 'Just stick it inWaarmee Petti bon op doeltreffende wijze het verhaal van de ongelovige Thomas - die zijn vingers in de wonden van Jezus wil steken - een con crete vorm geeft. De overzichtstentoonstelling is thematisch ingericht. De eerste zaal zorgt voor een ken nismaking met Pettibon, de beeldend kun stenaar annex de schrij ver die tekst en beeld samenvoegtTe zien zijn hier zei fportretten tekeningen die de mens Pettibon introduce ren. Tegelijkertijd ontwaar je in dezelfde ruimte zijn twee alter ego's, waarvan Va- voom wel de grappigste is. Hij is een klein mannetje dat maar één oerkreet - Va-voom! - kan roepen. Met groot volume, zo te zien aan de opengesperde mond en de grootte van de letters. Vervolgens zijn tekeningen met bijbelse on derwerpen geëxposeerd, alsmede aanver wante thema's. Ook is er een sectie waar de optimistische en de duistere kanten van de Verenigde Staten aan bod komen, gevolgd door wanden met superhelden, seks, strips en de baseballwereld. Pettibon draait ner gens zijn hand voor om Hij weet met elke nieuwe tekening de aandacht vast te hou den, is het niet omdat er zoveel valt te ont dekken dan is het wel door teksten die je aan het lachen maken, je de wenkbrauwen doen fronsen of die aangenaam verwonderen. In zijn werk ontdek je een nieuwsgierige aard die grenst aan een zekere bezetenheid. Pet tibon wenst de hem omringende wereld te kunnen bevatten, hij omarmt deze wereld en wil deze vorm geven, maar zodra hij beel den heeft geconcretiseerd, dienen zich al weer nieuwe aan die ontdekt en veroverd moeten worden. Het overzicht dat nu is te zien in het Gem toont aan dat Pettibon, ook al is hij in het dagelijks leven geen vlotte prater, veel, heel veel heeft te zeggen. Roos van Put Overzichtstentoonstelling van Raymond Petti bon: Plots Laid Thick - Gem, museum voor actue le kunst Den Haag. T/m 16 maart

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 23