S extra
VVV zoekt wanhopig naar geld ruimte voor verkeer
Populieren langs Kloosterweg weg
Zeeuwse havens
hadden topjaar
korting
door Midden-Zeeland
Zeeuwse
Tweede lift bij station
Middelburg bepleit
slepers in race voor berging Tricolor
comtofto
i-nlt
Kerstknutselen
in Koudekerke
lelfs brancheverenigingen bereid portemonnee te trekken voor salarissen Ondernemers willen
zeeuwse almanak
Pauw
Meer dan 80.000 occasions
vind je op
Snowdisco
(fi) AutoTrack.nl
CE UITVERKOOP
LU
Grote Markt 11-13 Goes
H/.\WORTH '3
■Arbo goedgekeurd *11^
Betaalbaar
Vraag proefplaatsing r j 1
HOEKMAN
Noordzandslraat 6. Yeiseke, (0113) 57 29 07
KOUDEKERKE - Kinderen tot
enmet 12 jaar kunnen bij Intra-
tuin in Koudekerke zaterdag 21
maandag 23 en dinsdag 24 de
cember van 14.00 tot 16.30 uur
een kerststukje maken. De kos
ten zijn 1,50 euro.
Kinderboerderij De Klepper-
hoeve in Middelburg houdt
maandag 23 december een mid
dag waarop kinderen kerst
stukjes kunnen maken. De mid
dag duurt van half twee tot
half vier en is speciaal bestemd
voor kinderen van zes tot twaalf
jaar.
waarin opgenomen
de Zierikzeesche Nieuwsbode
1844 - 1998
SCHOUWEIM-DUIVELAND
door Piet Kleemans
BURGH-HAAMSTEDE - Snoeien
helpt niet meer. Tachtig populieren
langs de Kloosterweg en de Nieuweweg
in Burgh-Haamstede zijn door ouder
dom dermate verzwakt dat ze moeten
worden gekapt. Dat gebeurt deze week.
Populieren groeien snel, maar daar
staat tegenover dat de levensduur be
perkt is. De veelal hoge en kaarsrechte
bomen gaan gemiddeld dertig jaar mee.
Daarna verzwakken ze in rap tempo. In
het geval van de populieren langs de
Kloosterweg en de Nieuweweg gaat het
volgens beheerder Vereniging Natuur
monumenten om bomen die langzaam
maar zeker - vanwege afbrekende tak
ken - gevaar op gaan leveren voor pas
santen.
De tachtig populieren in kwestie staan
dicht langs de weg, maar binnen de
grenzen van het slotbos, het natuurge
bied bij Slot Haamstede. Met de kap
komt Natuurmonumenten een af
spraak na met de gemeente Schouwen-
Duiveland.
Tijdens de boomplantdag in 2001
plantte de gemeente aan de Klooster
weg vijfentwintig platanen in. De be
jaarde populieren nemen veel licht weg
en belemmeren daardoor de groei van
de jonge platanen. Al enkele jonge bo
men hebben daardoor het loodje ge-
legd.
Om nog meer sterfte onder de jonge
platanen te voorkomen werd afgespro
ken dat de oude en verzwakte populie
ren gerooid zouden worden. De ge
meente gaat nadat de populieren ge
kapt zijn de platanen die het niet heb
ben gehaald vervangen door nieuwe
exemplaren.
Langs Kloosterweg en Nieuweweg wordt het een stuk kaler. Er verdwijnen daar tachtig populieren.
foto Marijke Folkertsma
dinsdag 17 december 2002
door Wout Bareman
DUINKERKEN - Sleepboten
van de Unie van Reddings- en
Sleepdienst (Union) uit Ant
werpen en Multraship uit Ter-
neuzen hebben gisterochtend de
bulkcarrier Nicola losgetrok
ken van het vrachtschip Trico
lor in het Kanaal, twintig kilo
meter uit de kust van Duinker
ken. Ondanks waarschuwingen
van de kustwacht voer de bulk
carrier onder Antilliaanse vlag
door de boeien rond de Tricolor
heen, schoof over het gekapseis
de schip en kwam vast te zitten.
De schade viel volgens een eer
ste inspectie mee.
De Nicola zou in de loop van de
avond de reis op eigen kracht
voortzetten, waarschijnlijk
richting Rotterdam. Bij het
vlottrekken werden de Union 5
en de Zeebrugge van de combi
natie Smit Union Salvage inge
zet en de Multratug 5 en Bran-
daris van Multraship. Wie
opdracht krijgt de Tricolor te
bergen, was gisteren nog ondui
delijk. Smit Internationale uit
Rotterdam heeft opdracht ge
kregen een onderzoek in te stel
len naar de situatie rond het
schip. Pas later deze week wordt
de berging gegund.
De Tricolor kwam zaterdag in
botsing met het containerschip
Kariba en kapseisde. De Kariba
werd door sleepboten van de
Union met flinke averij naar
Antwerpen gesleept. De 24-
koppige bemanning kon uit red
dingsboten worden opgepikt.
Aan boord van de Tricolor be
vinden zich 2862 nieuwe Vol
vo's, Saabs en BMW's met een
waarde van zo'n 45 miljoen eu
ro Het wrak hindert het scheep
vaartverkeer nauwelijks.
De berging wordt geen gemak
kelijke klus. Het schip ligt diep -
De Union 5 begeleidt het Duitse schip Nicola dat eerder op de gezonken Tricolor was gevaren.
foto Thierry Roge/REUTERS
op 25 meter - en het winterweer
zorgt voor extra complicaties.
Bergers verwachten dat de klus
waarschijnlijk maanden in be
slag zal nemen en niet vóór het
voorjaar kan worden uitge
voerd. De Tricolor is viermaal
groter dan de Herald of Free En
terprise, die in 1987 kapseisde
voor Zeebrugge.
De Union heeft het bergings
vaartuig Deurloo uit Vlissingen
naar het wrak gedirigeerd met
aan boord een 25-koppig
bergingsteam. Opdracht is om
in de eerste plaats de 2000 ton
zware stookolie van boord te
pompen.
door Jeffrey Kutterink
MIDDELBURG - Voor de
Zeeuwse havens was 2002 een
topjaar. Hoewel de economische
groei vrijwel tot stilstand is ge
komen, is het aantal goederen
dat in de Zeeuwse havens is aan-
en afgevoerd gestegen met ruim
vijf procent. De totale overslag
komt daarmee dit jaar uit op een
record van 26,7 miljoen ton.
Met name het havengebied van
Terneuzen heeft bijgedragen
aan het positieve bedrijfsresul
taat.
Voorzitter D. Bruinooge en di
recteur' J. Philippen van Zee
land Seaports maakten dat gis
termiddag bekend. Opvallendis
dat de positieve cijfers vooral
zijn behaald in het havengebied
van Terneuzen. Daar steeg het
aantal aan- en afgevoerde goe
deren met ruim 12 procent (van
11,9 miljoen ton naar 13,4 mil
joen ton).
De overslag van aardoliepro
ducten) steeg met 1,2 miljoen
ton. In 2002 is ruim 100.000 ton
meer ertsen en metaalresiduen
aan- en afgevoerd en de over
slag van chemische producten
steeg met 130.000 ton. De stij
ging van de overslag van aard
olieproducten) is volgens het
havenschap met name een ge
volg van de verhoging van de
krakercapaciteit bij Dow Bene
lux in Terneuzen.
In het Vlissingse havengebied
bleef de goederenoverslag nage
noeg gel ij k met vorig jaar en be
reikte een totale omvang van
13,3 miljoen ton. Tegenover een
stijging van chemische produc
ten, overige goederen en mest
stoffen, is dit jaar minder bouw
materialen, vaste minerale
brandstoffen en ertsen/metaal-
residuen aan- en afgevoerd. De
overslag van aardolieproduc
ten) is dit jaar lager uitgevallen,
doordat olieraffinaderij Total
een maand heeft stilgelegen
voor onderhoud.
Ook financieel gezien doen de
Zeeuwse havens het goed. De
nettowinst van Zeeland Sea
ports komt naar verwachting
dit jaar uit op 5,5 miljoen euro,
ruim twee keer zo hoog als vorig
jaar. De inkomsten uit haven- en
kadegelden en de effecten van
de hoge gronduitgifte op de
grondexploitatie hebben daar
aan volgens het havenschap bij
gedragen. Zo is dit jaar ruim 19
hectare terrein uitgegeven aan
voornamelijk logistieke dienst
verleners. Directeur Philippen
zegt dat er in Vlissingen-Oost
nog circa 300 hectare over is en
in het Temeuzense havengebied
nog circa 700 hectare (onder an
dere Axelse Vlakte).
De vooruitzichten voor het
komend jaar zijn goed, aldus
voorzitter Bruinooge van het
havenschap. Hij verwacht dat
Cobelfret in de eerste helft van
komend jaar zal beginnen. „In
2002 zijn beslissingen genomen
die voor de komende tien jaar
een stempel drukken op de ont
wikkeling van de havens: de
goedkeuring van Provinciale
Staten om het streekplan te wij
zigen ten behoeve van de Wes-
terschelde Container Terminal,
het uitbreiden van de samen
werking met Rotterdam in de
Exploitatie Maatschappij
Schelde-Maas en de samenwer
king met Dow Benelux in het
Valuepark."
Moderniseren
Van de roep om het bestuur van
het havenschap te modernise
ren - geuit door burgemeester en
havenschapsbestuurslid P. van
den Baar - raakt Bruinooge niet
onder de indruk. „Vergeet niet
dat de havenzaken in Rotter
dam die in een NV zijn onderge
bracht nog steeds vallen onder
verantwoordelijk van het ge
meentebestuur. De zeggenschap
van gemeenten en provincie in
het Zeeuwse havenschap is al
tijd groot geweest. Als politieke
bestuurders al vinden dat Zee
land Seaports anders moet wor
den bestuurd, moeten ze daar
nog maar eens heel goed over
nadenken."
De moeder van Eric heeft
voor het eerst sinds tijden
weer een staart in haar haar-
Eric kijkt vol verbazing en
zegt„Mamma, je lijkt wel
een pauw,
rinorFamke van Loon
BURGH-HAAMSTEDE - De
Stichting VW-Info Schouwen-
Duiveland is naarstig op zoek
naar geld. Volgens bestuurslid
en woordvoerder namens de
stichting, P. de Haas, wordt op
dit moment met 'vijf verschil
lende soorten instanties' onder
handeld. Dat geld is hard nodig
zodat in ieder geval de salaris
sen van de medewerkers voor
deze maand betaald kunnen
worden.
Zonder de potentiële geldschie
ters op te jagen en alle tijd te
gunnen een beslissing te nemen
stelt De Haas wel dat 'bij ons de
nood hoog is'. De liquide midde
len van de toeristenorganisatie
naderen het nul-saldo, terwijl
de salarissen nog betaald moe
ten worden. Bij ondermeer de
gemeente en de bank is inmid
dels aangeklopt om desnoods
met een voorschot geld beschik
baar te stellen om die lonen als
nog te kunnen betalen. Zodoen
de kan de VW wat extra tijd
kopen en overleven. Mochten de
onderhandelingen op niets uit
lopen dan zijn zelfs de branche-
en ondernemersverenigingen
zelf bereid hiervoor de porte
monnee te trekken.
Afgrond
De Schouwen-Duivelandse
■WV balanceert al enige tijd op
de rand van de afgrond. Want
met te weinig participanten,
fikse investeringen in de kanto
ren in Haamstede en Zierikzee
en te weinig omzet kampt de
stichting nu met een flinke
Advertentie
weigert te accepteren dat goede
wegen noodzakelijk zijn. Hij
wees op de tunnel bij Sluiskil en
de aansluiting op het Belgische
wegennet. „Resultaat: nul. De
minister heeft alle begrip, maar
is niet in staat om de prioriteit te
veranderen binnen de Rijksbe
groting, zoals dat in jargon heet.
Nu al staat de brug drie uur per
dag open. Met de ingebruikna
me van de Westerscheldetunnel
neemt dat alleen maar toe."
De voorzitter van het Zeeuwse
departement van de NMNH zei
verder dat Goes zich met haar
protest tegen de WCT belache
lijk maakt. „Goes heeft de geest
uit de fles gehaald en krijgt hem
er niet meer in. Waarom? Plat
gezegd voor de poen. Goes heeft
de wetenschap wel te varen bij
de komst van de WCT, maar de
gemeente wil meer. Provincie en
Zeeland Seaports moeten de
Goese kas spekken. Dat burge
meester Van der Zaag zich laat
misbruiken voor carnavalesk
optreden is onbegrijpelijk, om
dat juist hij weet hoe de vlag er
werkelijk bij hangt."
Scherphuis zei dat één ding niet
vergeten moet worden. „Nog
geen tien jaar geleden waren we
naar Hessenatie (exploitant van
de WCT-red.) gekropen om zo'n
investering binnen te halen. Ve
le tegenstanders riepen: provin
cie doe iets, anders gaan we qua
werkgelegenheid op ons gezicht
en wordt Zeeland een achter
standsgebied."
Advertentie
door Nadia Berkelder
MIDDELBURG - Het station in
Middelburg moet beter toegan
kelijk worden voor gehandicap
ten. De gemeente en Railinfra-
beheer willen een tweede lift,
zodat het perron bereikbaar
wordt voor mensen in een rol
stoel.
Bij het ministerie van Verkeer
en Waterstaat is om geld ge
vraagd. De eerste lift is sinds af
gelopen weekeinde in gebruik.
Rolstoelgebruikers die nu met
de trein richting Goes willen,
moeten via het P en R-terrein
aan de achterkant van het sta
tion-het perron op
Ze kunnen aan de voorkant
wel met de lift naar beneden,
maar bij het tweede perron is al
leen een trap. Mensen met kin
derwagens of zware koffers
moeten, vaak met hulp van me
depassagiers, de trap op sjou
wen.
„Het is heel erg vervelend dat je
wel luxe naar beneden kan,
maar nooit van zijn leven op het
perron komt", zegt H. Schild,
gemeentelijk projectleider van
het stationsgebied.De lift is ge
bouwd omdat de gemeente de
oude hellingbaan voor fietsers
weg wilde hebben. Die nam
ruimte in beslag die nodig was
voor het nieuwe busstation. Bo
vendien was de hellingbaan le
lijk en weinig gebruiksvriende
lijk.
„Het is natuurlijk dezelfde situ
atie als vroeger", zegt Schild.
„Toen was het perron ook niet
bereikbaar. Maar wij hebben er
steeds op aangedrongen dat er
een tweede lift komt. De NS wil
graag, maar is nog met het mi-
nistexde bezig over het budget."
Komend voorjaar moet duide
lijk worden of er geld wordt vrij
gemaakt voor Middelburg. Ook
andere steden zijn in de race
voor geld voor dergelijke aan
passingen.
Advertentie)
ZIERIKZEE - Het CJV Samen
Verder houdt zaterdag 21 de
cember in gebouw De Driehoek
in Zierikzee een kerst-snowdis-
co voor de jeugd van zes tot circa
vijftien jaar. De deelnemers die
zich verkleden in de sfeer van
een kerst-sneeuwparty kunnen
meedoen aan de verkleedwed-
strijd. De zaal is vanaf 19.30 uur
geopend.
schuld, een negatief eigen ver
mogen en een gat in de begro
ting. In het beleidsplan tot 2006
is een nieuwe marsroute voor de
VW uitgestippeld: met minder
personeel voorlopig slechts één
kantoor en een aanmerkelijk
duurder contributiesysteem
moet de club het hoofd de ko
mende jaren wél boven water
kunnen houden.
Het beleidsplan moet ervoor
zorgen dat er zowel bij gemeen
te, bank als de ondernemers
weer vertrouwen komt in de toe
ristenorganisatie. Wethouder
G. van de Velde-de Wilde (recre
atie en toerisme) zette echter al
grote vraagtekens bij met name
de financiële onderbouwing
van de toekomstplannen. Ook
de bank weigert tot nu toe op
grond van dit plan mee te wer
ken en het overbruggingskre
diet beschikbaar te stellen. In
middels is dat twee keer aan
twee verschillende delegaties
namens de stichting uitgelegd.
Toch willen zowel het stich
tingsbestuur als de voorzitters
van de branche- en onderne
mersverenigingen surséance
van betaling of faillissement
voor de Schouwen-Duivelandse
VW afwenden. „Alle betrok
ken partijen zeggen dat de VW
door kan gaan", stelt De Haas.
Want weliswaar kent de organi
satie financiële problemen, van
grote schuldeisers is volgens de
woordvoerder geen sprake.
En zodoende wordt er nu 'kei
hard gewerkt om die centen op
tafel te brengen'. Die oplossing
ligt volgens de woordvoerder
niet bij één partij of geldschie
ter. Wat hem betreft is dat ook de
'winst', die de afgelopen maan
den in ieder geval geboekt is; dat
eilandbreed en in goed overleg
gezamenlijk geknokt wordt om
de toeristenorganisatie over
eind te houden. De toekomst
van de WV Schouwen-Duive-
land wordt bepaald door de re
sultaten die hierbij deze week
geboekt worden. De Haas:
„Eind van de week zou het rond
moeten zijn. Dan moet er een
antwoord liggen.
door Jeffrey Kutterink
MIDDELBURG - Ongelijk
vloerse kruisingen op Schou
wen, een lus om de sluis bij Brui-
nisse en een verbetering van de
doorgaande weg over Goeree-
Overflakkee. Dat is nodig om op
lange termijn files op de Mid
den-Zeelandroute te voorko
men.
Dat is althans de mening van
voorzitter K. Scherphuis van
het Zeeuws departement van de
Nederlandsche Maatschappij
voor Nijverheid en Handel
(NMNH). Hij deed de uitspra
ken gistermiddag tijdens de
kerstreceptie van de NMNH in
de burgerzaal van het Middel
burgse stadhuis.
Snelweg
„Jarenlang heeft het provincie
bestuur gepleit voor de door
trekking van de snelweg bij Ber
gen op Zoom richting Moerdijk.
Opwaardering van de Midden
Zeelandroute was uit den boze.
Gevolg: veel vrachtverkeer
zoekt zijn weg over de dammen-
route."
Met het gereedkomen van de
tunnel bij Hellevoetsluis zal de
druk op dit wegennet toenemen,
voorspelt Scherphuis. „Met de
uitbreidingen van Rotterdam
richting het westen is het toch
logisch dat de vervoerders niet
de congestie opzoeken rond
Rotterdam, Moerdijk, Bi'eda,
maar zo snel mogelijk de eerste
afslag Zuid nemen."
Schex-phuis hekelde het Rijk dat
V De autosite voor heel Nederland