S extra VVV zoekt wanhopig naar geld ruimte voor verkeer Populieren langs Kloosterweg weg Zeeuwse havens hadden topjaar korting door Midden-Zeeland Zeeuwse Tweede lift bij station Middelburg bepleit slepers in race voor berging Tricolor comtofto i-nlt Kerstknutselen in Koudekerke lelfs brancheverenigingen bereid portemonnee te trekken voor salarissen Ondernemers willen zeeuwse almanak Pauw Meer dan 80.000 occasions vind je op Snowdisco (fi) AutoTrack.nl CE UITVERKOOP LU Grote Markt 11-13 Goes H/.\WORTH '3 ■Arbo goedgekeurd *11^ Betaalbaar Vraag proefplaatsing r j 1 HOEKMAN Noordzandslraat 6. Yeiseke, (0113) 57 29 07 KOUDEKERKE - Kinderen tot enmet 12 jaar kunnen bij Intra- tuin in Koudekerke zaterdag 21 maandag 23 en dinsdag 24 de cember van 14.00 tot 16.30 uur een kerststukje maken. De kos ten zijn 1,50 euro. Kinderboerderij De Klepper- hoeve in Middelburg houdt maandag 23 december een mid dag waarop kinderen kerst stukjes kunnen maken. De mid dag duurt van half twee tot half vier en is speciaal bestemd voor kinderen van zes tot twaalf jaar. waarin opgenomen de Zierikzeesche Nieuwsbode 1844 - 1998 SCHOUWEIM-DUIVELAND door Piet Kleemans BURGH-HAAMSTEDE - Snoeien helpt niet meer. Tachtig populieren langs de Kloosterweg en de Nieuweweg in Burgh-Haamstede zijn door ouder dom dermate verzwakt dat ze moeten worden gekapt. Dat gebeurt deze week. Populieren groeien snel, maar daar staat tegenover dat de levensduur be perkt is. De veelal hoge en kaarsrechte bomen gaan gemiddeld dertig jaar mee. Daarna verzwakken ze in rap tempo. In het geval van de populieren langs de Kloosterweg en de Nieuweweg gaat het volgens beheerder Vereniging Natuur monumenten om bomen die langzaam maar zeker - vanwege afbrekende tak ken - gevaar op gaan leveren voor pas santen. De tachtig populieren in kwestie staan dicht langs de weg, maar binnen de grenzen van het slotbos, het natuurge bied bij Slot Haamstede. Met de kap komt Natuurmonumenten een af spraak na met de gemeente Schouwen- Duiveland. Tijdens de boomplantdag in 2001 plantte de gemeente aan de Klooster weg vijfentwintig platanen in. De be jaarde populieren nemen veel licht weg en belemmeren daardoor de groei van de jonge platanen. Al enkele jonge bo men hebben daardoor het loodje ge- legd. Om nog meer sterfte onder de jonge platanen te voorkomen werd afgespro ken dat de oude en verzwakte populie ren gerooid zouden worden. De ge meente gaat nadat de populieren ge kapt zijn de platanen die het niet heb ben gehaald vervangen door nieuwe exemplaren. Langs Kloosterweg en Nieuweweg wordt het een stuk kaler. Er verdwijnen daar tachtig populieren. foto Marijke Folkertsma dinsdag 17 december 2002 door Wout Bareman DUINKERKEN - Sleepboten van de Unie van Reddings- en Sleepdienst (Union) uit Ant werpen en Multraship uit Ter- neuzen hebben gisterochtend de bulkcarrier Nicola losgetrok ken van het vrachtschip Trico lor in het Kanaal, twintig kilo meter uit de kust van Duinker ken. Ondanks waarschuwingen van de kustwacht voer de bulk carrier onder Antilliaanse vlag door de boeien rond de Tricolor heen, schoof over het gekapseis de schip en kwam vast te zitten. De schade viel volgens een eer ste inspectie mee. De Nicola zou in de loop van de avond de reis op eigen kracht voortzetten, waarschijnlijk richting Rotterdam. Bij het vlottrekken werden de Union 5 en de Zeebrugge van de combi natie Smit Union Salvage inge zet en de Multratug 5 en Bran- daris van Multraship. Wie opdracht krijgt de Tricolor te bergen, was gisteren nog ondui delijk. Smit Internationale uit Rotterdam heeft opdracht ge kregen een onderzoek in te stel len naar de situatie rond het schip. Pas later deze week wordt de berging gegund. De Tricolor kwam zaterdag in botsing met het containerschip Kariba en kapseisde. De Kariba werd door sleepboten van de Union met flinke averij naar Antwerpen gesleept. De 24- koppige bemanning kon uit red dingsboten worden opgepikt. Aan boord van de Tricolor be vinden zich 2862 nieuwe Vol vo's, Saabs en BMW's met een waarde van zo'n 45 miljoen eu ro Het wrak hindert het scheep vaartverkeer nauwelijks. De berging wordt geen gemak kelijke klus. Het schip ligt diep - De Union 5 begeleidt het Duitse schip Nicola dat eerder op de gezonken Tricolor was gevaren. foto Thierry Roge/REUTERS op 25 meter - en het winterweer zorgt voor extra complicaties. Bergers verwachten dat de klus waarschijnlijk maanden in be slag zal nemen en niet vóór het voorjaar kan worden uitge voerd. De Tricolor is viermaal groter dan de Herald of Free En terprise, die in 1987 kapseisde voor Zeebrugge. De Union heeft het bergings vaartuig Deurloo uit Vlissingen naar het wrak gedirigeerd met aan boord een 25-koppig bergingsteam. Opdracht is om in de eerste plaats de 2000 ton zware stookolie van boord te pompen. door Jeffrey Kutterink MIDDELBURG - Voor de Zeeuwse havens was 2002 een topjaar. Hoewel de economische groei vrijwel tot stilstand is ge komen, is het aantal goederen dat in de Zeeuwse havens is aan- en afgevoerd gestegen met ruim vijf procent. De totale overslag komt daarmee dit jaar uit op een record van 26,7 miljoen ton. Met name het havengebied van Terneuzen heeft bijgedragen aan het positieve bedrijfsresul taat. Voorzitter D. Bruinooge en di recteur' J. Philippen van Zee land Seaports maakten dat gis termiddag bekend. Opvallendis dat de positieve cijfers vooral zijn behaald in het havengebied van Terneuzen. Daar steeg het aantal aan- en afgevoerde goe deren met ruim 12 procent (van 11,9 miljoen ton naar 13,4 mil joen ton). De overslag van aardoliepro ducten) steeg met 1,2 miljoen ton. In 2002 is ruim 100.000 ton meer ertsen en metaalresiduen aan- en afgevoerd en de over slag van chemische producten steeg met 130.000 ton. De stij ging van de overslag van aard olieproducten) is volgens het havenschap met name een ge volg van de verhoging van de krakercapaciteit bij Dow Bene lux in Terneuzen. In het Vlissingse havengebied bleef de goederenoverslag nage noeg gel ij k met vorig jaar en be reikte een totale omvang van 13,3 miljoen ton. Tegenover een stijging van chemische produc ten, overige goederen en mest stoffen, is dit jaar minder bouw materialen, vaste minerale brandstoffen en ertsen/metaal- residuen aan- en afgevoerd. De overslag van aardolieproduc ten) is dit jaar lager uitgevallen, doordat olieraffinaderij Total een maand heeft stilgelegen voor onderhoud. Ook financieel gezien doen de Zeeuwse havens het goed. De nettowinst van Zeeland Sea ports komt naar verwachting dit jaar uit op 5,5 miljoen euro, ruim twee keer zo hoog als vorig jaar. De inkomsten uit haven- en kadegelden en de effecten van de hoge gronduitgifte op de grondexploitatie hebben daar aan volgens het havenschap bij gedragen. Zo is dit jaar ruim 19 hectare terrein uitgegeven aan voornamelijk logistieke dienst verleners. Directeur Philippen zegt dat er in Vlissingen-Oost nog circa 300 hectare over is en in het Temeuzense havengebied nog circa 700 hectare (onder an dere Axelse Vlakte). De vooruitzichten voor het komend jaar zijn goed, aldus voorzitter Bruinooge van het havenschap. Hij verwacht dat Cobelfret in de eerste helft van komend jaar zal beginnen. „In 2002 zijn beslissingen genomen die voor de komende tien jaar een stempel drukken op de ont wikkeling van de havens: de goedkeuring van Provinciale Staten om het streekplan te wij zigen ten behoeve van de Wes- terschelde Container Terminal, het uitbreiden van de samen werking met Rotterdam in de Exploitatie Maatschappij Schelde-Maas en de samenwer king met Dow Benelux in het Valuepark." Moderniseren Van de roep om het bestuur van het havenschap te modernise ren - geuit door burgemeester en havenschapsbestuurslid P. van den Baar - raakt Bruinooge niet onder de indruk. „Vergeet niet dat de havenzaken in Rotter dam die in een NV zijn onderge bracht nog steeds vallen onder verantwoordelijk van het ge meentebestuur. De zeggenschap van gemeenten en provincie in het Zeeuwse havenschap is al tijd groot geweest. Als politieke bestuurders al vinden dat Zee land Seaports anders moet wor den bestuurd, moeten ze daar nog maar eens heel goed over nadenken." De moeder van Eric heeft voor het eerst sinds tijden weer een staart in haar haar- Eric kijkt vol verbazing en zegt„Mamma, je lijkt wel een pauw, rinorFamke van Loon BURGH-HAAMSTEDE - De Stichting VW-Info Schouwen- Duiveland is naarstig op zoek naar geld. Volgens bestuurslid en woordvoerder namens de stichting, P. de Haas, wordt op dit moment met 'vijf verschil lende soorten instanties' onder handeld. Dat geld is hard nodig zodat in ieder geval de salaris sen van de medewerkers voor deze maand betaald kunnen worden. Zonder de potentiële geldschie ters op te jagen en alle tijd te gunnen een beslissing te nemen stelt De Haas wel dat 'bij ons de nood hoog is'. De liquide midde len van de toeristenorganisatie naderen het nul-saldo, terwijl de salarissen nog betaald moe ten worden. Bij ondermeer de gemeente en de bank is inmid dels aangeklopt om desnoods met een voorschot geld beschik baar te stellen om die lonen als nog te kunnen betalen. Zodoen de kan de VW wat extra tijd kopen en overleven. Mochten de onderhandelingen op niets uit lopen dan zijn zelfs de branche- en ondernemersverenigingen zelf bereid hiervoor de porte monnee te trekken. Afgrond De Schouwen-Duivelandse ■WV balanceert al enige tijd op de rand van de afgrond. Want met te weinig participanten, fikse investeringen in de kanto ren in Haamstede en Zierikzee en te weinig omzet kampt de stichting nu met een flinke Advertentie weigert te accepteren dat goede wegen noodzakelijk zijn. Hij wees op de tunnel bij Sluiskil en de aansluiting op het Belgische wegennet. „Resultaat: nul. De minister heeft alle begrip, maar is niet in staat om de prioriteit te veranderen binnen de Rijksbe groting, zoals dat in jargon heet. Nu al staat de brug drie uur per dag open. Met de ingebruikna me van de Westerscheldetunnel neemt dat alleen maar toe." De voorzitter van het Zeeuwse departement van de NMNH zei verder dat Goes zich met haar protest tegen de WCT belache lijk maakt. „Goes heeft de geest uit de fles gehaald en krijgt hem er niet meer in. Waarom? Plat gezegd voor de poen. Goes heeft de wetenschap wel te varen bij de komst van de WCT, maar de gemeente wil meer. Provincie en Zeeland Seaports moeten de Goese kas spekken. Dat burge meester Van der Zaag zich laat misbruiken voor carnavalesk optreden is onbegrijpelijk, om dat juist hij weet hoe de vlag er werkelijk bij hangt." Scherphuis zei dat één ding niet vergeten moet worden. „Nog geen tien jaar geleden waren we naar Hessenatie (exploitant van de WCT-red.) gekropen om zo'n investering binnen te halen. Ve le tegenstanders riepen: provin cie doe iets, anders gaan we qua werkgelegenheid op ons gezicht en wordt Zeeland een achter standsgebied." Advertentie door Nadia Berkelder MIDDELBURG - Het station in Middelburg moet beter toegan kelijk worden voor gehandicap ten. De gemeente en Railinfra- beheer willen een tweede lift, zodat het perron bereikbaar wordt voor mensen in een rol stoel. Bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat is om geld ge vraagd. De eerste lift is sinds af gelopen weekeinde in gebruik. Rolstoelgebruikers die nu met de trein richting Goes willen, moeten via het P en R-terrein aan de achterkant van het sta tion-het perron op Ze kunnen aan de voorkant wel met de lift naar beneden, maar bij het tweede perron is al leen een trap. Mensen met kin derwagens of zware koffers moeten, vaak met hulp van me depassagiers, de trap op sjou wen. „Het is heel erg vervelend dat je wel luxe naar beneden kan, maar nooit van zijn leven op het perron komt", zegt H. Schild, gemeentelijk projectleider van het stationsgebied.De lift is ge bouwd omdat de gemeente de oude hellingbaan voor fietsers weg wilde hebben. Die nam ruimte in beslag die nodig was voor het nieuwe busstation. Bo vendien was de hellingbaan le lijk en weinig gebruiksvriende lijk. „Het is natuurlijk dezelfde situ atie als vroeger", zegt Schild. „Toen was het perron ook niet bereikbaar. Maar wij hebben er steeds op aangedrongen dat er een tweede lift komt. De NS wil graag, maar is nog met het mi- nistexde bezig over het budget." Komend voorjaar moet duide lijk worden of er geld wordt vrij gemaakt voor Middelburg. Ook andere steden zijn in de race voor geld voor dergelijke aan passingen. Advertentie) ZIERIKZEE - Het CJV Samen Verder houdt zaterdag 21 de cember in gebouw De Driehoek in Zierikzee een kerst-snowdis- co voor de jeugd van zes tot circa vijftien jaar. De deelnemers die zich verkleden in de sfeer van een kerst-sneeuwparty kunnen meedoen aan de verkleedwed- strijd. De zaal is vanaf 19.30 uur geopend. schuld, een negatief eigen ver mogen en een gat in de begro ting. In het beleidsplan tot 2006 is een nieuwe marsroute voor de VW uitgestippeld: met minder personeel voorlopig slechts één kantoor en een aanmerkelijk duurder contributiesysteem moet de club het hoofd de ko mende jaren wél boven water kunnen houden. Het beleidsplan moet ervoor zorgen dat er zowel bij gemeen te, bank als de ondernemers weer vertrouwen komt in de toe ristenorganisatie. Wethouder G. van de Velde-de Wilde (recre atie en toerisme) zette echter al grote vraagtekens bij met name de financiële onderbouwing van de toekomstplannen. Ook de bank weigert tot nu toe op grond van dit plan mee te wer ken en het overbruggingskre diet beschikbaar te stellen. In middels is dat twee keer aan twee verschillende delegaties namens de stichting uitgelegd. Toch willen zowel het stich tingsbestuur als de voorzitters van de branche- en onderne mersverenigingen surséance van betaling of faillissement voor de Schouwen-Duivelandse VW afwenden. „Alle betrok ken partijen zeggen dat de VW door kan gaan", stelt De Haas. Want weliswaar kent de organi satie financiële problemen, van grote schuldeisers is volgens de woordvoerder geen sprake. En zodoende wordt er nu 'kei hard gewerkt om die centen op tafel te brengen'. Die oplossing ligt volgens de woordvoerder niet bij één partij of geldschie ter. Wat hem betreft is dat ook de 'winst', die de afgelopen maan den in ieder geval geboekt is; dat eilandbreed en in goed overleg gezamenlijk geknokt wordt om de toeristenorganisatie over eind te houden. De toekomst van de WV Schouwen-Duive- land wordt bepaald door de re sultaten die hierbij deze week geboekt worden. De Haas: „Eind van de week zou het rond moeten zijn. Dan moet er een antwoord liggen. door Jeffrey Kutterink MIDDELBURG - Ongelijk vloerse kruisingen op Schou wen, een lus om de sluis bij Brui- nisse en een verbetering van de doorgaande weg over Goeree- Overflakkee. Dat is nodig om op lange termijn files op de Mid den-Zeelandroute te voorko men. Dat is althans de mening van voorzitter K. Scherphuis van het Zeeuws departement van de Nederlandsche Maatschappij voor Nijverheid en Handel (NMNH). Hij deed de uitspra ken gistermiddag tijdens de kerstreceptie van de NMNH in de burgerzaal van het Middel burgse stadhuis. Snelweg „Jarenlang heeft het provincie bestuur gepleit voor de door trekking van de snelweg bij Ber gen op Zoom richting Moerdijk. Opwaardering van de Midden Zeelandroute was uit den boze. Gevolg: veel vrachtverkeer zoekt zijn weg over de dammen- route." Met het gereedkomen van de tunnel bij Hellevoetsluis zal de druk op dit wegennet toenemen, voorspelt Scherphuis. „Met de uitbreidingen van Rotterdam richting het westen is het toch logisch dat de vervoerders niet de congestie opzoeken rond Rotterdam, Moerdijk, Bi'eda, maar zo snel mogelijk de eerste afslag Zuid nemen." Schex-phuis hekelde het Rijk dat V De autosite voor heel Nederland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 31