PZC
Cultuureducatie krijgt vervolg
5 extra
11
Zeeuwse havens
hadden topjaar
Amerikaanse knuffel te logeren
korting
Middelburg wil tweede
lift bij NS-station
Ondernemers willen
ruimte voor verkeer
door Midden-Zeeland
Zeeuwse slepers in race voor berging Tricolore
Scholen enthousiast over project in Oosterschelderegio
Meer dan 80.000 occasions
vind je op
comfbrto
CnJl
Gratis parkeren
in Middelburg
zeeuwse almanak
Pauw
AutoTrack.nl
BEVELANDEN/THOLEN
dinsdag 17 december 2002
door Rolf Bosboom
GOES - Het project cultuuredu
catie in de Oosterschelderegio
krijgt een vervolg. Bij de betrok
ken gemeenten ligt nu een voor
stel op tafel om daarvoor geld
beschikbaar te stellen. De ver
wachting is dat zij dat ook doen.
Het project is in 2000 opgezet
om op een goede en structurele
manier invulling te geven aan
kunst- en cultuureducatie, een
verplicht onderdeel van het les
programma in het basis- en
voortgezet onderwijs. Het Sa
menwerkingsverband Wel
zijnszorg heeft daarvoor het
initiatief genomen in de Ooster
schelderegio.
In augustus 2000 zijn scholen in
de gemeenten Borsele, Kapelle
en Noord-Beveland ermee be
gonnen. Goes, Reimerswaal en
Schouwen-Duiveland hebben
zich begin 2001 aangesloten.
Het Centrum voor de Kunsten,
onderdeel van ROC Zeeland,
coördineert de diverse activitei
ten, zoals schoolvoorstellingen,
het uitnodigen van een schrij ver
inde Idas, bezoek aan atelier of
kunstuitleen en buitenschoolse
activiteiten zoals het Jeugdthe
aterhuis.
De ervaringen zijn overwegend
positief. De scholen tonen zich
enthousiast en de samenwer
king tussen de, diverse betrok
ken instellingen verloopt goed
en leidt soms weer tot verras
sende nieuwe initiatieven.
In augustus volgend jaar loopt
het project echter af. De betrok
ken partijen zouden echter
graag zien dat cultuureducatie
in deze vorm wordt voortgezet.
Dat betekent dat ook financieel
een en ander geregeld moet wor
den, aangezien het project nu
draait met extra geld bovenop
de gebruikelijke bijdragen van
scholen en gemeenten.
Schoolvoorstellingen
Het is de bedoeling om vanaf de
zomer de coördinerende rol van
het Centrum voor de Kunsten
voort te zetten maar wel iets te
verminderen. Dat is ook moge
lijk, aangezien het dan nog
vooral gaat om het onderhou
den en uitbouwen van de opge
zette activiteiten. Verder moet
er geld komen voor het regelen
van en het bemiddelen bij
schoolvoorstellingen (ongeveer
160 per jaar), een taak die wordt
uitbesteed aan podium 't Beest.
Daarnaast wordt van de betrok
ken gemeenten verwacht dat zij
een deel van de exploitatie van
het Jeugdtheaterhuis voor hun
rekening nemen. Het gaat om
kosten die nu nog worden be
taald door de provincie. Ook
moet er geld komen voor gast
docenten en voor materialen.
De totale kosten zijn berekend
op ruim 210.000 euro per jaar.
De bestaande budgetten van de
scholen en de gemeenten om
vatten 142.000 euro. Het is nu
Advertentie
X UITVERKOOP
lil
LU
Grote Markt 11-13 Goes
Leerlingen uit groep 7/8 van basisschool De Vliete met hun zojuist ontvangen knuffels.
door Ingrid Huibers
WISSENKERKE - Miranda (10) uit groep 7/8 van ba
sisschool De Vliete in Wissenkerke is dik tevreden inet
knuffelhond Guardy die ze net van de meester heeft ge
kregen. Ze mag hem de komende zes maanden verzor
gen. Daarna keert Guardy terug naar zijn baasje David
in het Amerikaanse plaatsje Tracy.
De lievelingsdolfijn van Miranda wordt op zijn beurt de
komende maanden aan de goede zorgen van David toe
vertrouwd. Doordat iedere knuffel een dagboek bij zich
draagt, krijgen de uitverkoren leerlingen een goed idee
van eikaars levens. In het dagboek moeten de kinderen
de komende zes maanden precies bijhouden wat zij en
hun knuffels zoal beleven.
Rotzooi
Het logboek van Guardy is voorzien van een foto van
David met Guardy en een foto van zijn schoolklas. Ver
der beschrijft David zijn huis als klein maar knus en
vertelt hij dat zijn slaapkamer altijd een rotzooi is, om-
foto Dirk-Jan Gjeltema
dat zijn broertje met wie hij het vertrek en een stapelbed
deelt, nooit iets opruimt.
Meteen na de kerstvakantie gaan de knuffels uit Wis
senkerke aan hun avontuur beginnen. Dat wordt voor
Miranda nog even zweten op een in leesbaar Engels ge
stelde introductie van haar dolfijn en haar Wissenkerk-
se leventje.
David kan ondertussen bijna niet wachten op nadere
bijzonderheden. 'I am looking forward to meeting your
stuffed animal', schrijft hij. En dan; 'What does he like
tot eat?'
door Nadia Berkelder
MIDDELBURG - Het station in
Middelburg moet beter toegan
kelijk worden voor gehandicap
ten. De gemeente en Railinfra-
beheer willen een tweede lift,
zodat het perron bereikbaar
wordt voor mensen in een rol
stoel. Bij het ministerie van Ver
keer en Waterstaat is om geld
gevraagd. De eerste lift is sinds
afgelopen weekeinde in ge
bruik.
Rolstoelgebruikers die nu met
de trein richting Goes willen,
moeten via het P en R-terrein
aan de achterkant van het sta
tion het perron op. Ze kunnen
aan de voorkant wel met de lift
naar beneden, maar bij het
tweede perron is alleen een trap.
Mensen met kinderwagens of
zware koffers moeten, vaak met
hulp van medepassagiers, de
trap op sjouwen. ,,Het is heel erg
vervelend dat je wel luxe naar
beneden kan, maar nooit op het
perron komt", zegt H. Schild,
gemeentelijk projectleider van
het stationsgebied. Dat was al
tijd al zo, maar de situatie is nu,
met die mooie nieuwe lift, extra
schrijnend.
De lift is gebouwd omdat de ge
meente de oude hellingbaan
voor fietsers weg wilde hebben.
Die nam ruimte in beslag die
nodig was voor het nieuwe bus
station. „Het is natuurlijk de
zelfde situatie als vroeger", zegt
Schild. „Toen was het perron
ook niet bereikbaar. Maar wij
hebben er steeds op aangedron
gen dat er een tweede lift komt.
De NS wil graag, maar is nog
met het ministerie bezig over
het budget."
A. Korlaar van Railinfrabeheer
bevestigt dat. Komend voorjaar
moet duidelijk worden of er geld
wordt vrijgemaakt voor Mid-
delburg.Hij vindt dat Middel
burg wel goede argumenten
heeft om geld voor een lift te
krijgen. Het hele stationsgebied
wordt opgeknapt en er zijn
plannen om het stationsgebouw
zelf te renoveren. De nieuwe lift
zou een mooie afronding van de
plannen zijn. Bovendien heeft
de gemeente de eerste lift be
taald. „Dan kunnen wij eigen
lijk niet achterblijven", vindt
Korlaar.
De Union 5 begeleidt het Duitse schip Nicola dat eerder op de gezonken Tricolor was gevaren.
Advertentie
aan de gemeenten om het gat
van ruim 68.000 euro te dichten.
Zij praten daarover morgen ge
zamenlijk in het algemeen be
stuur van het Samenwerkings
verband Welzijnszorg.
door Jeffrey Kutterink
MIDDELBURG - Voor de
Zeeuwse havens was 2002 een
topjaar. Hoewel de economische
groei vrijwel tot stilstand is ge
komen, is het aantal goederen
dat in de Zeeuwse havens is aan-
en afgevoerd gestegen met ruim
vijf procent. De totale overslag
komt daarmee dit jaar uit op een
record van 26,7 miljoen ton. Met
name het havengebied van Ter-
neuzen heeft bijgedragen aan
het positieve bedrijfsresultaat.
Voorzitter D. Bruinooge en di
recteur J. Philippen van Zee
land Seaports maakten dat gis
termiddag bekend. Opvallend is
dat de positieve cijfers vooral
zijn behaald in het havengebied
van Terneuzen. Daar steeg het
aantal aan- en afgevoerde goe
deren met ruim 12 procent (van
11,9 miljoen ton naar 13,4 mil
joen ton).
De overslag van aardoliepro
ducten) steeg met 1,2 miljoen
ton. In 2002 is ruim 100.00Ö ton
meer ertsen en metaalresiduen
aan- en afgevoerd en de over
slag van chemische producten
steeg met 130,000 ton. De stij
ging van de overslag van aard
olieproducten) is volgens het
havenschap met name een ge
volg van de verhoging van de
krakercapaciteit bij Dow Bene
lux in Terneuzen.
In het Vlissingse havengebied
bleef de goederenoverslag nage
noeg gelijk met vorig jaar en be
reikte een totale omvang van
13,3 miljoen ton. Tegenover een
stijging van chemische produc
ten, overige goederen en mest
stoffen, is dit jaar minder bouw
materialen, vaste minerale
brandstoffen en ertsen/metaal-
residuen aan- en afgevoerd. De
overslag van aardolieproduc
ten) is dit jaar lager uitgevallen,
doordat olieraffinaderij Total
een maand heeft stilgelegen
voor onderhoud.
Winst
Ook financieel gezien doen de
Zeeuwse havens het goed. De
nettowinst van Zeeland Sea-
door Wout Bareman
DUINKERKE - Sleepboten van de Unie van
Reddings- en Sleepdienst (Union) uit Ant
werpen en Multraship uit Terneuzen heb
ben gisterochtend de bulkcarrier Nicola
losgetrokken van het vrachtschip Tricolor
in het Kanaal, twintig kilometer uit de kust
van Duinkerke. Ondanks waarschuwingen
van de kustwacht voer de bulkcarrier onder
Antilliaanse vlag door de boeien rond de
Tricolor heen, schoof over het gekapseisde
schip en kwam vast te zitten. De schade viel
volgens een eerste inspectie mee.
De Nicola zou in de loop van de avond de reis
op eigen kracht voortzetten, waarschijnlijk
richting Rotterdam. Bij het vlottrekken
werden de Union 5 en de Zeebrugge van de
combinatie Smit Union Salvage ingezet en
de Multratug 5 en Brandaris van Multra
ship. Wie opdracht krijgt de Tricolor te ber
gen, was gisteren nog onduidelijk. Smit In
ternationale uit Rotterdam heeft opdracht
gekregen een onderzoek in te stellen naar de
situatie rond het schip. Pas later deze week
wordt de berging gegund.
Antwerpen
De Tricolor kwam zaterdag in botsing met
het containerschip Kariba en kapseisde. De
Kariba werd door sleepboten van de Union
met flinke averij naar de haven van Antwer
pen gesleept. De 24-koppige bemanning
kon uit reddingsboten worden opgepikt.
Aan boord van de Tricolor bevinden zich
ports komt naar verwachting
dit jaar uit op 5,5 miljoen euro,
ruim twee keer zo hoog als vorig
jaar. De inkomsten uit haven- en
kadegelden en de effecten van
de hoge gronduitgifte op de
grondexploitatie hebben daar
aan volgens het havenschap bij
gedragen. Zo is dit jaar ruim 19
hectare terrein uitgegeven aan
voornamelijk logistieke dienst
verleners.
Directeur Philippen zegt dat er
in Vlissingen-Oost nog circa 300
hectare over is en in het Terneu-
zense havengebied nog circa
700 hectare (onder andere Axel -
se Vlakte).
Cobelfret
De vooruitzichten voor het
komend jaar zijn goed, aldus
voorzitter Bruinooge van het
havenschap. Hij verwacht dat
Cobelfret in de eerste helft van
komend jaar zal beginnen. „In
2002 zijn beslissingen genomen
die voor de komende tien jaar
een stempel drukken op de ont
wikkeling van de havens: de
goedkeuring van Provinciale
Staten om het streekplan te wij -
zigen ten behoeve van de Wes-
terschelde Container Terminal,
het uitbreiden van de samen
werking met Rotterdam in de
Exploitatie Maatschappij
Schelde-Maas en de samenwer
king met Dow Benelux in het
Valuepark."
Moderniseren
Van de roep om het bestuur van
het havenschap te modernise
ren - geuit door burgemeester en
havenschapsbestuurslid P. van
den Baar - raakt Bruinooge niet
onder de indruk. „Vergeet niet
dat de havenzaken in Rotter
dam die in een NV zijn onderge
bracht nog steeds vallen onder
verantwoordelijk van het ge
meentebestuur. De zeggenschap
van gemeenten en provincie in
het Zeeuwse havenschap is al
tijd groot geweest. Als politieke
bestuurders al vinden dat Zee
land Seaports anders moet wor
den bestuurd, moeten ze daar
nog maar eens heel goed over
nadenken."
door Jeffrey Kutterink
MIDDELBURG - Ongelijk
vloerse kruisingen op Schou
wen, een lus om de sluis bij Brui-
nisse en een verbetering van de
doorgaande weg over Goeree-
Overf lakkee. Dat is nodig om op
lange termijn files op de Mid
den-Zeelandroute te voorko
men.
Dat is althans de mening van
voorzitter K. Scherphuis van
het Zeeu ws departement van de
Nederlandsche Maatschappij
voor Nijverheid en Handel
(NMNH). Hij deed de uitspra
ken gistermiddag tijdens de
kerstreceptie van de NMNH in
de burgerzaal van het Middel
burgse stadhuis. „Jarenlang
heeft het provinciebestuur ge
pleit voor de doortrekking van
de snelweg bij Bergen op Zoom
richting Moerdijk. Opwaarde
ring van de Midden Zeeland
route was uit den boze. Gevolg;
veel vrachtverkeer zoekt zijn
weg over de dammenroute."
Eerste afslag
Met het gereedkomen van de
tunnel bij Hellevoetsluis zal de
druk op dit wegennet toenemen,
voorspelt Scherphuis. „Met de
uitbreidingen van Rotterdam
richting het westen is het toch
logisch dat de vervoerders niet
de congestie opzoeken rond
Rotterdam, Moerdijk, Breda,
maar zo snel mogelijk de eerste
afslag Zuid nemen."
Scherphuis hekelde het Rijk dat
Advertentie
foto Thierry Roge/RTR
H/.\WCRTH m m '<J
2862 splinternieuw Volvo's, Saabs en
BMW's met een waarde van zo'n 45 miljoen
euro. Het wrak hindert het scheepvaartver
keer nauwelijks.
De berging wordt geen gemakkelijke klus.
Het schip 1 igt diep - op 2 5 meter - en het wi n-
terweer zorgt voor extra complicaties. Ber
gers verwachten dat de klus waarschijnlijk
maanden in beslag zal nemen en niet vóór
het voorjaar kan worden uitgevoerd. De
Tricolor is viermaal groter dan de Herald of
Free Enterprise, die in 1985 kapseisde voor
Zeebrugge.
De Union heeft het bergingsvaartuig Deur-
loo uit Vlissingen naar het wrak gedirigeerd
met aan boord een 25-koppigbergingsteam.
Opdracht is om in de eerste plaats de 2000
ton zware stookolie van boord te pompen.
Arbo goedgekeurd
Betaalbaar
Vraag proefplaatsing
HOEKMAN
Noordzandstraat 6, Yerseke, (0113) 57 29 07
weigert te accepteren dat goede
wegen noodzakelijk zijn. Hij
wees op de tunnel bij Sluiskil en
de aansluiting op het Belgische
wegennet. „Resultaat: nul. De
minister heeft alle begrip, maar
is niet in staat om de prioriteit te
veranderen binnen de Rijksbe
groting, zoals dat in jargon heet.
Nu al staat de brug drie uur per
dag open. Met de ingebruikna
me van de Westerscheldetunnel
neemt dat alleen maar toe."
Belachelijk
De voorzitter van het Zeeuwse
departement van de NMNH zei
verder dat Goes zich met haar
protest tegen de WCT belache
lijk maakt. „Goes heeft de geest
uit de fles gehaald en krijgt hem
er niet meer in. Waarom' Plat
gezegd voor de poen. Goes heeft
de wetenschap wel te varen bij
de komst van de WCT, maar de
gemeente wil meer. Provincie en
Zeeland Seaports moeten de
Goese kas spekken. Dat burge
meester Van der Zaag zich laat
misbruiken voor carnavalesk
optreden is onbegrijpelijk, om
dat juist hij weet hoe de vlag er
werkelijk bij hangt.
Scherphuis zei dat één ding niet
vergeten moet worden. „Nog
geen tien jaar geleden waren we
naar Hessenatie (exploitant van
de WCT-red.) gekropen om zo'n
investering binnen te halen. Ve
le tegenstanders riepen: provin
cie doe iets, anders gaan we qua
werkgelegenheid op ons gezicht
en wordt Zeeland een achter
standsgebied."
MIDDELBURG - Tussen Kerst
en Nieuwjaar hoeft er in het
centrum van Middelburg niet
betaald te worden bij parkeer
automaten. Alleen in de par
keergarages moet wel worden
betaald.
De moeder van Eric heeft
voor het eerst sinds tijden
weer een staart in haar haar.
Eric kijkt vol verbazing en
zegtMamma, je lijkt wel
een pauw.
V y De autosite voor heel Nederland