PZC Cultuureducatie krijgt vervolg 5 extra 11 Zeeuwse havens hadden topjaar Amerikaanse knuffel te logeren korting Middelburg wil tweede lift bij NS-station Ondernemers willen ruimte voor verkeer door Midden-Zeeland Zeeuwse slepers in race voor berging Tricolore Scholen enthousiast over project in Oosterschelderegio Meer dan 80.000 occasions vind je op comfbrto CnJl Gratis parkeren in Middelburg zeeuwse almanak Pauw AutoTrack.nl BEVELANDEN/THOLEN dinsdag 17 december 2002 door Rolf Bosboom GOES - Het project cultuuredu catie in de Oosterschelderegio krijgt een vervolg. Bij de betrok ken gemeenten ligt nu een voor stel op tafel om daarvoor geld beschikbaar te stellen. De ver wachting is dat zij dat ook doen. Het project is in 2000 opgezet om op een goede en structurele manier invulling te geven aan kunst- en cultuureducatie, een verplicht onderdeel van het les programma in het basis- en voortgezet onderwijs. Het Sa menwerkingsverband Wel zijnszorg heeft daarvoor het initiatief genomen in de Ooster schelderegio. In augustus 2000 zijn scholen in de gemeenten Borsele, Kapelle en Noord-Beveland ermee be gonnen. Goes, Reimerswaal en Schouwen-Duiveland hebben zich begin 2001 aangesloten. Het Centrum voor de Kunsten, onderdeel van ROC Zeeland, coördineert de diverse activitei ten, zoals schoolvoorstellingen, het uitnodigen van een schrij ver inde Idas, bezoek aan atelier of kunstuitleen en buitenschoolse activiteiten zoals het Jeugdthe aterhuis. De ervaringen zijn overwegend positief. De scholen tonen zich enthousiast en de samenwer king tussen de, diverse betrok ken instellingen verloopt goed en leidt soms weer tot verras sende nieuwe initiatieven. In augustus volgend jaar loopt het project echter af. De betrok ken partijen zouden echter graag zien dat cultuureducatie in deze vorm wordt voortgezet. Dat betekent dat ook financieel een en ander geregeld moet wor den, aangezien het project nu draait met extra geld bovenop de gebruikelijke bijdragen van scholen en gemeenten. Schoolvoorstellingen Het is de bedoeling om vanaf de zomer de coördinerende rol van het Centrum voor de Kunsten voort te zetten maar wel iets te verminderen. Dat is ook moge lijk, aangezien het dan nog vooral gaat om het onderhou den en uitbouwen van de opge zette activiteiten. Verder moet er geld komen voor het regelen van en het bemiddelen bij schoolvoorstellingen (ongeveer 160 per jaar), een taak die wordt uitbesteed aan podium 't Beest. Daarnaast wordt van de betrok ken gemeenten verwacht dat zij een deel van de exploitatie van het Jeugdtheaterhuis voor hun rekening nemen. Het gaat om kosten die nu nog worden be taald door de provincie. Ook moet er geld komen voor gast docenten en voor materialen. De totale kosten zijn berekend op ruim 210.000 euro per jaar. De bestaande budgetten van de scholen en de gemeenten om vatten 142.000 euro. Het is nu Advertentie X UITVERKOOP lil LU Grote Markt 11-13 Goes Leerlingen uit groep 7/8 van basisschool De Vliete met hun zojuist ontvangen knuffels. door Ingrid Huibers WISSENKERKE - Miranda (10) uit groep 7/8 van ba sisschool De Vliete in Wissenkerke is dik tevreden inet knuffelhond Guardy die ze net van de meester heeft ge kregen. Ze mag hem de komende zes maanden verzor gen. Daarna keert Guardy terug naar zijn baasje David in het Amerikaanse plaatsje Tracy. De lievelingsdolfijn van Miranda wordt op zijn beurt de komende maanden aan de goede zorgen van David toe vertrouwd. Doordat iedere knuffel een dagboek bij zich draagt, krijgen de uitverkoren leerlingen een goed idee van eikaars levens. In het dagboek moeten de kinderen de komende zes maanden precies bijhouden wat zij en hun knuffels zoal beleven. Rotzooi Het logboek van Guardy is voorzien van een foto van David met Guardy en een foto van zijn schoolklas. Ver der beschrijft David zijn huis als klein maar knus en vertelt hij dat zijn slaapkamer altijd een rotzooi is, om- foto Dirk-Jan Gjeltema dat zijn broertje met wie hij het vertrek en een stapelbed deelt, nooit iets opruimt. Meteen na de kerstvakantie gaan de knuffels uit Wis senkerke aan hun avontuur beginnen. Dat wordt voor Miranda nog even zweten op een in leesbaar Engels ge stelde introductie van haar dolfijn en haar Wissenkerk- se leventje. David kan ondertussen bijna niet wachten op nadere bijzonderheden. 'I am looking forward to meeting your stuffed animal', schrijft hij. En dan; 'What does he like tot eat?' door Nadia Berkelder MIDDELBURG - Het station in Middelburg moet beter toegan kelijk worden voor gehandicap ten. De gemeente en Railinfra- beheer willen een tweede lift, zodat het perron bereikbaar wordt voor mensen in een rol stoel. Bij het ministerie van Ver keer en Waterstaat is om geld gevraagd. De eerste lift is sinds afgelopen weekeinde in ge bruik. Rolstoelgebruikers die nu met de trein richting Goes willen, moeten via het P en R-terrein aan de achterkant van het sta tion het perron op. Ze kunnen aan de voorkant wel met de lift naar beneden, maar bij het tweede perron is alleen een trap. Mensen met kinderwagens of zware koffers moeten, vaak met hulp van medepassagiers, de trap op sjouwen. ,,Het is heel erg vervelend dat je wel luxe naar beneden kan, maar nooit op het perron komt", zegt H. Schild, gemeentelijk projectleider van het stationsgebied. Dat was al tijd al zo, maar de situatie is nu, met die mooie nieuwe lift, extra schrijnend. De lift is gebouwd omdat de ge meente de oude hellingbaan voor fietsers weg wilde hebben. Die nam ruimte in beslag die nodig was voor het nieuwe bus station. „Het is natuurlijk de zelfde situatie als vroeger", zegt Schild. „Toen was het perron ook niet bereikbaar. Maar wij hebben er steeds op aangedron gen dat er een tweede lift komt. De NS wil graag, maar is nog met het ministerie bezig over het budget." A. Korlaar van Railinfrabeheer bevestigt dat. Komend voorjaar moet duidelijk worden of er geld wordt vrijgemaakt voor Mid- delburg.Hij vindt dat Middel burg wel goede argumenten heeft om geld voor een lift te krijgen. Het hele stationsgebied wordt opgeknapt en er zijn plannen om het stationsgebouw zelf te renoveren. De nieuwe lift zou een mooie afronding van de plannen zijn. Bovendien heeft de gemeente de eerste lift be taald. „Dan kunnen wij eigen lijk niet achterblijven", vindt Korlaar. De Union 5 begeleidt het Duitse schip Nicola dat eerder op de gezonken Tricolor was gevaren. Advertentie aan de gemeenten om het gat van ruim 68.000 euro te dichten. Zij praten daarover morgen ge zamenlijk in het algemeen be stuur van het Samenwerkings verband Welzijnszorg. door Jeffrey Kutterink MIDDELBURG - Voor de Zeeuwse havens was 2002 een topjaar. Hoewel de economische groei vrijwel tot stilstand is ge komen, is het aantal goederen dat in de Zeeuwse havens is aan- en afgevoerd gestegen met ruim vijf procent. De totale overslag komt daarmee dit jaar uit op een record van 26,7 miljoen ton. Met name het havengebied van Ter- neuzen heeft bijgedragen aan het positieve bedrijfsresultaat. Voorzitter D. Bruinooge en di recteur J. Philippen van Zee land Seaports maakten dat gis termiddag bekend. Opvallend is dat de positieve cijfers vooral zijn behaald in het havengebied van Terneuzen. Daar steeg het aantal aan- en afgevoerde goe deren met ruim 12 procent (van 11,9 miljoen ton naar 13,4 mil joen ton). De overslag van aardoliepro ducten) steeg met 1,2 miljoen ton. In 2002 is ruim 100.00Ö ton meer ertsen en metaalresiduen aan- en afgevoerd en de over slag van chemische producten steeg met 130,000 ton. De stij ging van de overslag van aard olieproducten) is volgens het havenschap met name een ge volg van de verhoging van de krakercapaciteit bij Dow Bene lux in Terneuzen. In het Vlissingse havengebied bleef de goederenoverslag nage noeg gelijk met vorig jaar en be reikte een totale omvang van 13,3 miljoen ton. Tegenover een stijging van chemische produc ten, overige goederen en mest stoffen, is dit jaar minder bouw materialen, vaste minerale brandstoffen en ertsen/metaal- residuen aan- en afgevoerd. De overslag van aardolieproduc ten) is dit jaar lager uitgevallen, doordat olieraffinaderij Total een maand heeft stilgelegen voor onderhoud. Winst Ook financieel gezien doen de Zeeuwse havens het goed. De nettowinst van Zeeland Sea- door Wout Bareman DUINKERKE - Sleepboten van de Unie van Reddings- en Sleepdienst (Union) uit Ant werpen en Multraship uit Terneuzen heb ben gisterochtend de bulkcarrier Nicola losgetrokken van het vrachtschip Tricolor in het Kanaal, twintig kilometer uit de kust van Duinkerke. Ondanks waarschuwingen van de kustwacht voer de bulkcarrier onder Antilliaanse vlag door de boeien rond de Tricolor heen, schoof over het gekapseisde schip en kwam vast te zitten. De schade viel volgens een eerste inspectie mee. De Nicola zou in de loop van de avond de reis op eigen kracht voortzetten, waarschijnlijk richting Rotterdam. Bij het vlottrekken werden de Union 5 en de Zeebrugge van de combinatie Smit Union Salvage ingezet en de Multratug 5 en Brandaris van Multra ship. Wie opdracht krijgt de Tricolor te ber gen, was gisteren nog onduidelijk. Smit In ternationale uit Rotterdam heeft opdracht gekregen een onderzoek in te stellen naar de situatie rond het schip. Pas later deze week wordt de berging gegund. Antwerpen De Tricolor kwam zaterdag in botsing met het containerschip Kariba en kapseisde. De Kariba werd door sleepboten van de Union met flinke averij naar de haven van Antwer pen gesleept. De 24-koppige bemanning kon uit reddingsboten worden opgepikt. Aan boord van de Tricolor bevinden zich ports komt naar verwachting dit jaar uit op 5,5 miljoen euro, ruim twee keer zo hoog als vorig jaar. De inkomsten uit haven- en kadegelden en de effecten van de hoge gronduitgifte op de grondexploitatie hebben daar aan volgens het havenschap bij gedragen. Zo is dit jaar ruim 19 hectare terrein uitgegeven aan voornamelijk logistieke dienst verleners. Directeur Philippen zegt dat er in Vlissingen-Oost nog circa 300 hectare over is en in het Terneu- zense havengebied nog circa 700 hectare (onder andere Axel - se Vlakte). Cobelfret De vooruitzichten voor het komend jaar zijn goed, aldus voorzitter Bruinooge van het havenschap. Hij verwacht dat Cobelfret in de eerste helft van komend jaar zal beginnen. „In 2002 zijn beslissingen genomen die voor de komende tien jaar een stempel drukken op de ont wikkeling van de havens: de goedkeuring van Provinciale Staten om het streekplan te wij - zigen ten behoeve van de Wes- terschelde Container Terminal, het uitbreiden van de samen werking met Rotterdam in de Exploitatie Maatschappij Schelde-Maas en de samenwer king met Dow Benelux in het Valuepark." Moderniseren Van de roep om het bestuur van het havenschap te modernise ren - geuit door burgemeester en havenschapsbestuurslid P. van den Baar - raakt Bruinooge niet onder de indruk. „Vergeet niet dat de havenzaken in Rotter dam die in een NV zijn onderge bracht nog steeds vallen onder verantwoordelijk van het ge meentebestuur. De zeggenschap van gemeenten en provincie in het Zeeuwse havenschap is al tijd groot geweest. Als politieke bestuurders al vinden dat Zee land Seaports anders moet wor den bestuurd, moeten ze daar nog maar eens heel goed over nadenken." door Jeffrey Kutterink MIDDELBURG - Ongelijk vloerse kruisingen op Schou wen, een lus om de sluis bij Brui- nisse en een verbetering van de doorgaande weg over Goeree- Overf lakkee. Dat is nodig om op lange termijn files op de Mid den-Zeelandroute te voorko men. Dat is althans de mening van voorzitter K. Scherphuis van het Zeeu ws departement van de Nederlandsche Maatschappij voor Nijverheid en Handel (NMNH). Hij deed de uitspra ken gistermiddag tijdens de kerstreceptie van de NMNH in de burgerzaal van het Middel burgse stadhuis. „Jarenlang heeft het provinciebestuur ge pleit voor de doortrekking van de snelweg bij Bergen op Zoom richting Moerdijk. Opwaarde ring van de Midden Zeeland route was uit den boze. Gevolg; veel vrachtverkeer zoekt zijn weg over de dammenroute." Eerste afslag Met het gereedkomen van de tunnel bij Hellevoetsluis zal de druk op dit wegennet toenemen, voorspelt Scherphuis. „Met de uitbreidingen van Rotterdam richting het westen is het toch logisch dat de vervoerders niet de congestie opzoeken rond Rotterdam, Moerdijk, Breda, maar zo snel mogelijk de eerste afslag Zuid nemen." Scherphuis hekelde het Rijk dat Advertentie foto Thierry Roge/RTR H/.\WCRTH m m '<J 2862 splinternieuw Volvo's, Saabs en BMW's met een waarde van zo'n 45 miljoen euro. Het wrak hindert het scheepvaartver keer nauwelijks. De berging wordt geen gemakkelijke klus. Het schip 1 igt diep - op 2 5 meter - en het wi n- terweer zorgt voor extra complicaties. Ber gers verwachten dat de klus waarschijnlijk maanden in beslag zal nemen en niet vóór het voorjaar kan worden uitgevoerd. De Tricolor is viermaal groter dan de Herald of Free Enterprise, die in 1985 kapseisde voor Zeebrugge. De Union heeft het bergingsvaartuig Deur- loo uit Vlissingen naar het wrak gedirigeerd met aan boord een 25-koppigbergingsteam. Opdracht is om in de eerste plaats de 2000 ton zware stookolie van boord te pompen. Arbo goedgekeurd Betaalbaar Vraag proefplaatsing HOEKMAN Noordzandstraat 6, Yerseke, (0113) 57 29 07 weigert te accepteren dat goede wegen noodzakelijk zijn. Hij wees op de tunnel bij Sluiskil en de aansluiting op het Belgische wegennet. „Resultaat: nul. De minister heeft alle begrip, maar is niet in staat om de prioriteit te veranderen binnen de Rijksbe groting, zoals dat in jargon heet. Nu al staat de brug drie uur per dag open. Met de ingebruikna me van de Westerscheldetunnel neemt dat alleen maar toe." Belachelijk De voorzitter van het Zeeuwse departement van de NMNH zei verder dat Goes zich met haar protest tegen de WCT belache lijk maakt. „Goes heeft de geest uit de fles gehaald en krijgt hem er niet meer in. Waarom' Plat gezegd voor de poen. Goes heeft de wetenschap wel te varen bij de komst van de WCT, maar de gemeente wil meer. Provincie en Zeeland Seaports moeten de Goese kas spekken. Dat burge meester Van der Zaag zich laat misbruiken voor carnavalesk optreden is onbegrijpelijk, om dat juist hij weet hoe de vlag er werkelijk bij hangt. Scherphuis zei dat één ding niet vergeten moet worden. „Nog geen tien jaar geleden waren we naar Hessenatie (exploitant van de WCT-red.) gekropen om zo'n investering binnen te halen. Ve le tegenstanders riepen: provin cie doe iets, anders gaan we qua werkgelegenheid op ons gezicht en wordt Zeeland een achter standsgebied." MIDDELBURG - Tussen Kerst en Nieuwjaar hoeft er in het centrum van Middelburg niet betaald te worden bij parkeer automaten. Alleen in de par keergarages moet wel worden betaald. De moeder van Eric heeft voor het eerst sinds tijden weer een staart in haar haar. Eric kijkt vol verbazing en zegtMamma, je lijkt wel een pauw. V y De autosite voor heel Nederland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 27