PZC
Half miljoen voor stranden Veere hadden topjaar
5 extra
11
Zeeuwse slepers in race
voor berging Tricolor
VVV Schouwen zoekt
wanhopig naar geld
Pleidooi voor tweede lift
bij station Middelburg
Ondernemers willen
ruimte voor verkeer
door Midden-Zeeland
comföfto -4
GJ
2 korting
Europese subsidie voor flexibele trappen en legionella-vrije douches ZgCUWSC htlVCüS
Tachtig populieren weg
in Burgh-Haamstede
Meer dan 80.000 occasions
vind je op
éfi) AutoTrack.nl
zeeuwse almanak
Pauw
WALCHEREN
dinsdag 17 december 2002
rlnor Miriam van den Broek
DOMBURG - De gemeente Vee-
re krijgt voor het verbeteren van
de Veerse stranden ongeveer
155.000 euro van een Europees
subsidieprogramma. Met dit
neld krijgen de Veerse duinen
"flexibele trappen' en worden de
douches bij de stranden le-
gionella-vrij gemaakt.
De gemeente Veere en de Stich
ting Strandexploitatie Walche
ren willen zowel de toeganke
lijkheid van de stranden als de
voorzieningen op de stranden
verbeteren. Ook de strandvei-
ligheid en het toezicht op het
duingebied moeten worden ver
groot. Verder heeft de gemeente
het plan opgepakt milieumaat
regelen door te voeren. Dat pro-
doorFamke van Loon
BURGH-HAAMSTEDE - De
Stichting VW-Info Schouwen-
Duiveland is naarstig op zoek
naar geld. Volgens bestuurslid
en woordvoerder namens de
stichting P. de Haas wordt op dit
moment met 'vijf verschillende
soorten instanties' onderhan
deld. Dat geld is hard nodig om
in ieder geval de salarissen van
de medewerkers voor deze
maand te kunnen betalen.
Zonder de potentiële geldschie
ters te willen opjagen, stelt De
Haas dat 'bij ons de nood hoog
is'. De liquide middelen van de
toeristenorganisatie naderen
het nulpunt, terwijl de salaris
sen nog betaald moeten worden.
Bij onder meer de gemeente en
de bank is inmiddels aange
klopt om desnoods met een
voorschot geld beschikbaar te
stellen. Mochten de onderhan
delingen op niets uitlopen dan
zijn de branche- en onderne
mersverenigingen bereid de
portemonnee te trekken.
Afgrond
De VW balanceert al enige tijd
op de rand van de afgrond. Want
met te weinig participanten,
fikse investeringen in de kanto
ren en te weinig omzet kampt de
stichting nu met een flinke
schuld, een negatief eigen ver
mogen en een gat in de begro
ting. In het beleidsplan tot 2006
is een nieuwe marsroute voor de
VW uitgestippeld: met minder
personeel, voorlopig slechts één
kantoor en een aanmerkelijk
duurder contributiesysteem
moet de club het hoofd de ko
mende jaren wél boven water
kunnen houden.
Het beleidsplan moet ervoor
zorgen dat er zowel bij gemeen
te, bank als de ondernemers
weer vertrouwen komt in de toe
ristenorganisatie. Wethouder
G. van de Velde-de Wilde (recre
atie en toerisme) zette echter al
grote vraagtekens bij met name
de financiële onderbouwing
van de toekomstplannen. Ook
de bank weigert tot nu toe op
grond van dit plan mee te wer
ken en het overbruggingskre
diet beschikbaar te stellen. In
middels is dat twee keer aan
twee verschillende delegaties
van de stichting uitgelegd.
Toch willen zowel het stich
tingsbestuur als de voorzitters
van de branche- en onderne
mersverenigingen surséance
van betaling of faillissement
voor de VW afwenden. ,,Alle
betrokken partijen zeggen dat
de VW door kan gaan", stelt De
Haas. Want weliswaar kent de
organisatie financiële proble
men, van grote schuldeisers is
volgens de woordvoerder geen
sprake.
ject kost in totaal ongeveer
1.345.000 euro. De gemeente
had een subsidieverzoek inge
diend in de hoop dat Europa de
helft van de kosten zou betalen.
Een gedeelte van dat plan is af
gewezen voor subsidie. Toch is
'Brussel' goed voor zo'n 455.000
euro. Welke onderdelen precies
zijn afgevallen, kon wethouder
M. te Roller gisteren nog niet
zeggen. „Ik heb de toelichting
op de subsidietoekenning nog
niet kunnen inzien."
Een bijzonder aspect uit het
project is dat de belangrijkste
duinovergangen trappen krij
gen die verhoogd of ingekort
kunnen worden.
„Duinen zijn dynamisch", licht
Te Roller toe. „De ene keer zit de
trap helemaal onder het zand en
de andere keer zit er ineens een
flink gat door duinafslag. Tel
kens de trappen aanpassen kost
veel geld. Met die flexibele trap
pen kunnen we daar straks
makkelijker op inspringen."
Verder willen de gemeente en de
Stichting Strandexploitatie
Walcheren ervoor zorgen dat de
douches op de stranden zo aan
gepast worden dat de leg'ionel-
la-bacterie zich niet meer kan
verspreiden. Daarmee kan Vee
re in Europa gezien worden als
voorloper op dit gebied.
Voorschieten
Te Roller is blij met de subsidie
toezegging, maar wil nog niet te
hard juichen.
„Het blijft een toezegging. Er
komen zo ontzettend veel regel
tjes en voorwaarden bij een Eu
ropese subsidieregeling kijken,
dat ik nu zoiets heb van: eerst
zien dan geloven. We moeten het
bedrag zelf voorschieten. Na
drie jaar, als de werkzaamhe
den zijn afgerond, kunnen we er
aanspraak op maken." Onze
kerheid of niet, de gemeente en
de stichting beginnen in februa
ri met de werkzaamheden.
Naast Veere is ook de gemeente
Oostburg in aanmerking geko
men voor de zelfde subsidiere-
geling.
Oostburg wil van het geld - on-
Houding SGP
baart BBR
grote zorgen
KRUININGEN - De frac
tie van Bewoners Belan
gen Reimerswaal (BBR) in
de gemeenteraad van Rei
merswaal maakt zich zor
gen over de lijn die coali
tiegenoot SGP de laatste
maanden volgt.
In een brief aan deze partij
schrijft BBR-fraclievoor-
zitter J. Kramer dat de
SGP steeds vaker stand
punten inneemt op finan
ciële gronden, waarbij
ook een duidelijke princi
piële achtergrond waar
neembaar is. „Ik wil we
ten welke kant de SGP op
wil", verklaart Kramer.
„Want er staan de komen
de tijd nog meer principi
ële zaken op de agenda,
zoals het verplaatsen van
de recreatiewoningen in
Yerseke."
De BBR vreest dat er op
termijn helemaal niets
meer mag als de SGP, die
met zeven zetels in de raad
zit, steeds haar principes
laat prevaleren, „Het kan
toch niet zo zijn dat straks
overal op zaterdagavond
om twaalf uur het hek
dicht gaat", zegt Kramer.
BBR, SGP en de derde co
alitiepartij CDA bespre
ken het probleem deze
week met elkaar.
door Piet Kleemans
BURGH-HAAMSTEDE
Tachtig populieren langs de
Kloosterweg en de Nieuweweg
in Burgh-Haamstede zijn door
ouderdom dermate verzwakt
dat ze moeten worden gekapt.
Dat gebeurt deze week.
Populieren groeien snel, maar
daar staat tegenover dat de le
vensduur beperkt is. De veelal
hoge en kaarsrechte bomen
gaan gemiddeld dertig jaar mee.
De tachtig populieren in kwes
tie staan dicht langs de weg,
Advertentie
De autosite voor heel Nederland
geveer één miljoen euro - een ei
gen karakter geven aan ver
schillende badplaatsen.
Het waterschap Zeeuwse Eilan
den kreeg 160.000 euro voor cle
aanleg van een parkeerplaats
voor driehonderd auto's nabij
kasteel Westhove in Oostkapel-
le. Op die manier wordt gepro
beerd het gemotoriseerd
verkeer in het beschermd na
tuurgebied De Manteling terug
te dringen met negentig pro
cent. De provincie heeft onge
veer 22.000 euro toegezegd ge
kregen vooreen onderzoek naar
de versterking van de Walcherse
duinen landinwaarts.
maar binnen de grenzen van het
slotbos, het natuurgebied bij
Slot Haamstede. Met de kap
komt Natuurmonumenten een
afspraak na met de gemeente
Schouwen-Duiveland.
Tijdens de boomplantdag in
2001 plantte de gemeente aan de
Kloosterweg vijfentwintig pla
tanen in. De bejaarde populie
ren nemen veel licht weg en be
lemmeren daardoor de groei van
de jonge platanen. Om nog meer
sterfte onder de jonge platanen
te voorkomen werd afgesproken
dat de oude en verzwakte popu
lieren gerooid zouden worden.
Reizigers kunnen wel met de lift naar beneden, maar stuiten bij het tweede perron op de trap.
foto Ruben Oreel
door Nadia Berkelder
MIDDELBURG - Het station
in Middelburg moet beter toe
gankelijk worden voor gehan
dicapten. De gemeente en
Railinfrabeheer willen een
tweede lift, zodat het perron
bereikbaar wordt voor men
sen in een rolstoel. Bij het mi
nisterie van Verkeer en Water
staat is om geld gevraagd. De
eerste lift is sinds afgelopen
weekeinde in gebruik.
Rolstoelgebruikers die nu met
de trein richting Goes willen,
moeten via het P en R-terrein
aan de achterkant van het sta
tion het perron op. Ze kunnen
aan de voorkant wel met de
lift naar benedenmaar bij het
tweede perron is alleen een
trap. Mensen met kinderwa
gens of zware koffers moeten,
vaak met hulp van medepas
sagiers, de trap op sjouwen.
„Het is heel erg vervelend dat
je wel luxe naar beneden kan,
maar nooit van zijn leven op
het perron komt", zegt
H. Schild, gemeentelijk pro
jectleider van het stationsge
bied. Dat was altijd al zo,
maar de situatie is nu, met die
mooie nieuwe lift, extra
schrijnend.
De lift is gebouwd omdat de
gemeente de oude helling-
baan voor fietsers weg wilde
hebben. Die nam ruimte in be
slag die nodig was voor het
nieuwe busstation. Boven
dien was de hellingbaan lelijk
en weinig gebruiksvriende
lijk. „Het is natuurlijk dezelf
de situatie als vroeger", zegt
Schild. „Toen was het perron
ook niet bereikbaar. Maar wij
hebben er steeds op aange
drongen dat er een tweede lift
komt. De NS wil graag, maar
is nog met het ministerie bezig
over het budget."
A. Korlaar van Railinfrabe
heer bevestigt dat. „Die twee
de lift staat hoog op ons ver
langlijstje. Het voorontwerp
is al gereed. We hebben druk
uitgeoefend bij het ministerie
van Verkeer en Waterstaat,
maar we hebben tot nu toe nog
geen budget kunnen lospeute
ren. Aan ons ligt het niet." Ko
mend voorjaar moet duidelijk
worden of er geld wordt vrij
gemaakt voor Middelburg.
Ook andere steden zijn in de
race voor geld voor dergelijke
aanpassingen.
Hij vindt dat Middelburg goe
de argumenten heeft om geld
voor een lift te krijgen. Het
stationsgebied wordt opge
knapt en er zijn plannen om
het stationsgebouw te renove
ren. De nieuwe lift zou een
mooie afronding zijn. Boven
dien betaalde de gemeente de
eerste lift. Korlaar; „Dan
kunnen wij eigenlijk niet ach
terblijven.". In het voorlopig
ontwerp is de lift ingetekend
in de muur tegenover de trap
door Wout Bareman
DUINKERKE - Sleepboten van de Unie van Red-
dings- en Sleepdienst (Union) uit Antwerpen en
Multraship uit Terneuzen hebben gisterochtend
de bulkcarrier Nicola losgetrokken van het
vrachtschip Tricolor in het Kanaal, twintig kilo
meter uit de kust van Duinkerke. Ondanks waar
schuwingen van de kustwacht voer de bulkcarrier
onder Antilliaanse vlag door de boeien rond de
Tricolor heen, schoof over het gekapseisde schip
en kwam vast te zitten. De schade viel volgens een
eerste inspectie mee.
De'Nicola zou in de loop van de avond de reis op
eigen kracht voortzetten, waarschijnlijk richting
Rotterdam. Bij het vlottrekken werden de Union 5
en de Zeebrugge van de combinatie Smit Union
Salvage ingezet en de Multratug 5 en Brandaris
van Multraship. Wie opdracht krijgt de Tricolor te
bergen, was gisteren nog onduidelijk. Smit Inter
nationale uit Rotterdam heeft opdracht gekregen
een onderzoek in te stellen naar de situatie rond
het schip. Pas later deze week wordt de berging
gegund. De Tricolor kwam zaterdag in botsing
met het containerschip Kariba en kapseisde. De
Kariba werd door sleepboten van de Union met
flinke averij naar de haven van Antwerpen ge
sleept.
De 24-koppige bemanning kon uit reddingsboten
worden opgepikt. Aan boord van de Tricolor be
vinden zich 2862 splinternieuw Volvo's, Saabs en
BMW's met een waarde van zo'n 45 miljoen euro.
Het wrak hindert het scheepvaartverkeer nauwe
lijks.
De berging wordt geen gemakkelijke klus. Het
schip ligt diep - op 25 meter - en het winterweer
zorgt voor extra complicaties. Bergers verwach
ten dat de klus waarschijnlijk maanden in beslag
zal nemen en niet vóór het voorjaar kan worden
uitgevoerd. De Tricolor is viermaal groter dan de
Herald of Free Enterprise, die in 1985 kapseisde
voor Zeebrugge.
De Union heeft het bergingsvaartuig Deurloo uit
Vlissingen naar het wrak gedirigeerd met aan
boord een 25-koppig bergingsteam. Opdracht is
om in de eerste plaats de 2000 ton zware stookolie
van boord te pompen.
door Jeffrey Kutterink
MIDDELBURG - Voor de
Zeeuwse havens was 2002 een
topjaar. Hoewel de economische
groei vrijwel tot stilstand is ge
komen, is het aantal goederen
dat in de Zeeuwse havens is aan-
en afgevoerd gestegen met ruim
vijf procent.
De totale overslag komt daar
mee dit jaar uit op een record
van 26,7 miljoen ton. Met name
het havengebied van Terneuzen
heeft bijgedragen aan het posi
tieve bedrijfsresultaat.
Voorzitter D. Bruinooge en di
recteur J. Philippen van Zee
land Seaports maakten dat gis
termiddag bekend. Opvallend is
dat de positieve cijfers vooral
zijn behaald in het havengebied
van Terneuzen. Daar steeg het
aantal aan- en afgevoerde goe
deren met ruim 12 procent (van
11,9 miljoen ton naar 13,4 mil
joen ton).
Aardolie
De overslag van aardoliepro
ducten) steeg met 1,2 miljoen
ton. In 2002 is ruim 100.000 ton
meer ertsen en metaalresiduen
aan- en afgevoerd en de over
slag van chemische producten
steeg met 130.000 ton. De stij
ging van de overslag van aard
olieproducten) is volgens het
havenschap met name een ge
volg van de verhoging van de
krakercapaciteit bij Dow Bene
lux in Terneuzen.
In het Vlissingse havengebied
bleef de goederenoverslag nage
noeg gelijk met vorig jaar en be
reikte een totale omvang van
13,3 miljoen ton. Tegenover een
stijging van chemische produc
ten, overige goederen en mest
stoffen, is dit jaar minder bouw
materialen, vaste minerale
brandstoffen en ertsen/metaal-
residuen aan- en afgevoerd. De
overslag van aardolieproduc
ten) is dit jaar lager uitgevallen,
doordat olieraffinaderij Total
een maand heeft stilgelegen
voor onderhoud.
Ook financieel gezien doen de
Zeeuwse havens het goed. De
nettowinst van Zeeland Sea
ports komt naar verwachting
dit jaar uit op 5,5 miljoen euro,
ruim twee keer zo hoog als vorig
jaar. De inkomsten uit haven- en
kadegelden en de effecten van
de hoge gronduitgifte op de
grondexploitatie hebben daar
aan volgens het havenschap bij
gedragen. Zo is dit jaar ruim 19
hectare terrein uitgegeven aan
voornamelijk logistieke dienst
verleners. Directeur Philippen
zegt dat er in Vlissingen-Oost
nog circa 300 hectare over is en
in het Terneuzense havengebied
nog circa 700 hectare (onder an
dere Axelse Vlakte).
Vooruitzichten
De vooruitzichten voor het ko
mend jaar zijn goed, aldus voor
zitter Bruinooge van het
havenschap. Hij verwacht dat
Cobelfret in de eerste helft van
komend jaar zal beginnen.
„In 2002 zijn beslissingen geno
men die voor de komende tien
jaar een stempel drukken op de
ontwikkeling van de havens: de
goedkeuring van Provinciale
Staten om het streekplan te wij
zigen ten behoeve van de Wes-
terschelde Container Terminal,
het uitbreiden van de samen
werking met Rotterdam in de
Exploitatie Maatschappij
Schelde-Maas en de samenwer
king met Dow Benelux in het
Valuepark."
Van de roep om het bestuur van
het havenschap te modernise
ren - geuit door burgemeester en
havenschapsbestuurslid P. van
den Baar - raakt Bruinooge niet
onder de indruk.
Zeggenschap
„Vergeet niet dat de havenzaken
in Rotterdam die in een NV zijn
ondergebracht nog steeds val
len onder verantwoordelijk van
het gemeentebestuur. De zeg
genschap van gemeenten en
provincie in het Zeeuwse ha
venschap is altijd groot ge
weest. Als politieke bestuurders
al vinden dat Zeeland Seaports
anders moet worden bestuurd,
moeten ze daar nog maar eens
heel goed over nadenken."
door Jeffrey Kutterink
MIDDELBURG - Ongelijk
vloerse kruisingen op Schou
wen, een lus om de sluis bij Brui-
nisse en een verbetering van de
doorgaande weg over Goeree-
Overflakkee. Dat is nodig om op
lange termijn files op de Mid
den-Zeelandroute te voorko-
Dat vindt voorzitter K. Scherp
huis van het Zeeuws departe
ment van de Nederlandsche
Maatschappij voor Nijverheid
en Handel (NMNH). Hij deed de
uitspraken gistermiddag tij
dens de kerstreceptie van de
NMNH in de burgerzaal van het
Middelburgse stadhuis. „Jaren
lang heeft het provinciebestuur
gepleit voor de doortrekking
van de snelweg bij Bergen op
Zoom richting Moerdijk, Op
waardering van de Midden Zee
landroute was uit den boze. Ge
volg: veel vrachtverkeer zoekt
zijn weg over de dammenroute."
Druk
Met het gereedkomen van de
tunnel bij Hellevoetsluis zal de
druk op dit wegennet toenemen,
voorspelt Scherphuis. „Met de
uitbreidingen van Rotterdam
richting het westen is het toch
logisch dat de vervoerders niet
de congestie opzoeken rond
Rotterdam, Moerdijk, Breda,
maar zo snel mogelijk de eerste
afslag Zuid nemen."
Scherphuis hekelde het Rijk dat
weigert te accepteren dat goede
wegen noodzakelijk zijn. Hij
Advertentie
wees op de tunnel bij Sluiskil en
de aansluiting op het Belgische
wegennet. „Resultaat: nul. De
minister heeft alle begrip, maar
is niet in staat om de prioriteit te
veranderen binnen de Rijksbe
groting, zoals dat in jargon heet.
Nu al staat de brug drie uur per
dag open. Met de ingebruikna
me van de Westerscheldetunnel
neemt dat alleen maar toe."
De voorzitter van het Zeeuwse
departement van de NMNH zei
verder dat Goes zich met haar
protest tegen de WCT belache
lijk maakt. „Goes heeft de geest
uit de fles gehaald en krijgt hem
er niet meer in. Waarom? Plat
gezegd voor de poen. Goes heeft
de wetenschap wel te varen bij
de komst van de WCT, maar de
gemeente wil meer. Provincie en
Zeeland Seaports moeten de
Goese kas spekken. Dat burge
meester Van der Zaag zich laat
misbruiken voor carnavalesk
optreden is onbegrijpelijk, om
dat juist hij weet hoe de vlag er
werkelijk bij hangt."
Scherphuis zei dat één ding niet
vergeten moet worden. „Nog
geen tien jaar geleden waren we
naar Hessenatie (exploitant van
de WCT-red.) gekropen om zo'n
investering binnen te halen. Ve
le tegenstanders riepen: provin
cie doe iets, anders gaan we qua
werkgelegenheid op ons gezicht
en wordt Zeeland een achter
standsgebied."
Advertentie
H/AWOHTH m
Arbo goedgekeurd aE?
Betaalbaar
Vraag proefplaatsing
HOEKMAN
Noordzandslraal 6, Yerseke. (0113) 57 29 0/
CE UITVERKOOP
LU
Grote Markt 11-13 Goes
De Union 5 begeleidt het Duitse schip Nicola dat eerder op de gezonken Tricolor was gevaren.
foto Thierry Roge/REUTERS
De ihoeder van Eric heeft
voor het eerst sinds tijden
weer een staart in haar haar.
Eric kijkt vol verbazing en
zegt: „Mamma, je lijkt wel
een pauw.