PZC Half miljoen voor stranden Veere hadden topjaar 5 extra 11 Zeeuwse slepers in race voor berging Tricolor VVV Schouwen zoekt wanhopig naar geld Pleidooi voor tweede lift bij station Middelburg Ondernemers willen ruimte voor verkeer door Midden-Zeeland comföfto -4 GJ 2 korting Europese subsidie voor flexibele trappen en legionella-vrije douches ZgCUWSC htlVCüS Tachtig populieren weg in Burgh-Haamstede Meer dan 80.000 occasions vind je op éfi) AutoTrack.nl zeeuwse almanak Pauw WALCHEREN dinsdag 17 december 2002 rlnor Miriam van den Broek DOMBURG - De gemeente Vee- re krijgt voor het verbeteren van de Veerse stranden ongeveer 155.000 euro van een Europees subsidieprogramma. Met dit neld krijgen de Veerse duinen "flexibele trappen' en worden de douches bij de stranden le- gionella-vrij gemaakt. De gemeente Veere en de Stich ting Strandexploitatie Walche ren willen zowel de toeganke lijkheid van de stranden als de voorzieningen op de stranden verbeteren. Ook de strandvei- ligheid en het toezicht op het duingebied moeten worden ver groot. Verder heeft de gemeente het plan opgepakt milieumaat regelen door te voeren. Dat pro- doorFamke van Loon BURGH-HAAMSTEDE - De Stichting VW-Info Schouwen- Duiveland is naarstig op zoek naar geld. Volgens bestuurslid en woordvoerder namens de stichting P. de Haas wordt op dit moment met 'vijf verschillende soorten instanties' onderhan deld. Dat geld is hard nodig om in ieder geval de salarissen van de medewerkers voor deze maand te kunnen betalen. Zonder de potentiële geldschie ters te willen opjagen, stelt De Haas dat 'bij ons de nood hoog is'. De liquide middelen van de toeristenorganisatie naderen het nulpunt, terwijl de salaris sen nog betaald moeten worden. Bij onder meer de gemeente en de bank is inmiddels aange klopt om desnoods met een voorschot geld beschikbaar te stellen. Mochten de onderhan delingen op niets uitlopen dan zijn de branche- en onderne mersverenigingen bereid de portemonnee te trekken. Afgrond De VW balanceert al enige tijd op de rand van de afgrond. Want met te weinig participanten, fikse investeringen in de kanto ren en te weinig omzet kampt de stichting nu met een flinke schuld, een negatief eigen ver mogen en een gat in de begro ting. In het beleidsplan tot 2006 is een nieuwe marsroute voor de VW uitgestippeld: met minder personeel, voorlopig slechts één kantoor en een aanmerkelijk duurder contributiesysteem moet de club het hoofd de ko mende jaren wél boven water kunnen houden. Het beleidsplan moet ervoor zorgen dat er zowel bij gemeen te, bank als de ondernemers weer vertrouwen komt in de toe ristenorganisatie. Wethouder G. van de Velde-de Wilde (recre atie en toerisme) zette echter al grote vraagtekens bij met name de financiële onderbouwing van de toekomstplannen. Ook de bank weigert tot nu toe op grond van dit plan mee te wer ken en het overbruggingskre diet beschikbaar te stellen. In middels is dat twee keer aan twee verschillende delegaties van de stichting uitgelegd. Toch willen zowel het stich tingsbestuur als de voorzitters van de branche- en onderne mersverenigingen surséance van betaling of faillissement voor de VW afwenden. ,,Alle betrokken partijen zeggen dat de VW door kan gaan", stelt De Haas. Want weliswaar kent de organisatie financiële proble men, van grote schuldeisers is volgens de woordvoerder geen sprake. ject kost in totaal ongeveer 1.345.000 euro. De gemeente had een subsidieverzoek inge diend in de hoop dat Europa de helft van de kosten zou betalen. Een gedeelte van dat plan is af gewezen voor subsidie. Toch is 'Brussel' goed voor zo'n 455.000 euro. Welke onderdelen precies zijn afgevallen, kon wethouder M. te Roller gisteren nog niet zeggen. „Ik heb de toelichting op de subsidietoekenning nog niet kunnen inzien." Een bijzonder aspect uit het project is dat de belangrijkste duinovergangen trappen krij gen die verhoogd of ingekort kunnen worden. „Duinen zijn dynamisch", licht Te Roller toe. „De ene keer zit de trap helemaal onder het zand en de andere keer zit er ineens een flink gat door duinafslag. Tel kens de trappen aanpassen kost veel geld. Met die flexibele trap pen kunnen we daar straks makkelijker op inspringen." Verder willen de gemeente en de Stichting Strandexploitatie Walcheren ervoor zorgen dat de douches op de stranden zo aan gepast worden dat de leg'ionel- la-bacterie zich niet meer kan verspreiden. Daarmee kan Vee re in Europa gezien worden als voorloper op dit gebied. Voorschieten Te Roller is blij met de subsidie toezegging, maar wil nog niet te hard juichen. „Het blijft een toezegging. Er komen zo ontzettend veel regel tjes en voorwaarden bij een Eu ropese subsidieregeling kijken, dat ik nu zoiets heb van: eerst zien dan geloven. We moeten het bedrag zelf voorschieten. Na drie jaar, als de werkzaamhe den zijn afgerond, kunnen we er aanspraak op maken." Onze kerheid of niet, de gemeente en de stichting beginnen in februa ri met de werkzaamheden. Naast Veere is ook de gemeente Oostburg in aanmerking geko men voor de zelfde subsidiere- geling. Oostburg wil van het geld - on- Houding SGP baart BBR grote zorgen KRUININGEN - De frac tie van Bewoners Belan gen Reimerswaal (BBR) in de gemeenteraad van Rei merswaal maakt zich zor gen over de lijn die coali tiegenoot SGP de laatste maanden volgt. In een brief aan deze partij schrijft BBR-fraclievoor- zitter J. Kramer dat de SGP steeds vaker stand punten inneemt op finan ciële gronden, waarbij ook een duidelijke princi piële achtergrond waar neembaar is. „Ik wil we ten welke kant de SGP op wil", verklaart Kramer. „Want er staan de komen de tijd nog meer principi ële zaken op de agenda, zoals het verplaatsen van de recreatiewoningen in Yerseke." De BBR vreest dat er op termijn helemaal niets meer mag als de SGP, die met zeven zetels in de raad zit, steeds haar principes laat prevaleren, „Het kan toch niet zo zijn dat straks overal op zaterdagavond om twaalf uur het hek dicht gaat", zegt Kramer. BBR, SGP en de derde co alitiepartij CDA bespre ken het probleem deze week met elkaar. door Piet Kleemans BURGH-HAAMSTEDE Tachtig populieren langs de Kloosterweg en de Nieuweweg in Burgh-Haamstede zijn door ouderdom dermate verzwakt dat ze moeten worden gekapt. Dat gebeurt deze week. Populieren groeien snel, maar daar staat tegenover dat de le vensduur beperkt is. De veelal hoge en kaarsrechte bomen gaan gemiddeld dertig jaar mee. De tachtig populieren in kwes tie staan dicht langs de weg, Advertentie De autosite voor heel Nederland geveer één miljoen euro - een ei gen karakter geven aan ver schillende badplaatsen. Het waterschap Zeeuwse Eilan den kreeg 160.000 euro voor cle aanleg van een parkeerplaats voor driehonderd auto's nabij kasteel Westhove in Oostkapel- le. Op die manier wordt gepro beerd het gemotoriseerd verkeer in het beschermd na tuurgebied De Manteling terug te dringen met negentig pro cent. De provincie heeft onge veer 22.000 euro toegezegd ge kregen vooreen onderzoek naar de versterking van de Walcherse duinen landinwaarts. maar binnen de grenzen van het slotbos, het natuurgebied bij Slot Haamstede. Met de kap komt Natuurmonumenten een afspraak na met de gemeente Schouwen-Duiveland. Tijdens de boomplantdag in 2001 plantte de gemeente aan de Kloosterweg vijfentwintig pla tanen in. De bejaarde populie ren nemen veel licht weg en be lemmeren daardoor de groei van de jonge platanen. Om nog meer sterfte onder de jonge platanen te voorkomen werd afgesproken dat de oude en verzwakte popu lieren gerooid zouden worden. Reizigers kunnen wel met de lift naar beneden, maar stuiten bij het tweede perron op de trap. foto Ruben Oreel door Nadia Berkelder MIDDELBURG - Het station in Middelburg moet beter toe gankelijk worden voor gehan dicapten. De gemeente en Railinfrabeheer willen een tweede lift, zodat het perron bereikbaar wordt voor men sen in een rolstoel. Bij het mi nisterie van Verkeer en Water staat is om geld gevraagd. De eerste lift is sinds afgelopen weekeinde in gebruik. Rolstoelgebruikers die nu met de trein richting Goes willen, moeten via het P en R-terrein aan de achterkant van het sta tion het perron op. Ze kunnen aan de voorkant wel met de lift naar benedenmaar bij het tweede perron is alleen een trap. Mensen met kinderwa gens of zware koffers moeten, vaak met hulp van medepas sagiers, de trap op sjouwen. „Het is heel erg vervelend dat je wel luxe naar beneden kan, maar nooit van zijn leven op het perron komt", zegt H. Schild, gemeentelijk pro jectleider van het stationsge bied. Dat was altijd al zo, maar de situatie is nu, met die mooie nieuwe lift, extra schrijnend. De lift is gebouwd omdat de gemeente de oude helling- baan voor fietsers weg wilde hebben. Die nam ruimte in be slag die nodig was voor het nieuwe busstation. Boven dien was de hellingbaan lelijk en weinig gebruiksvriende lijk. „Het is natuurlijk dezelf de situatie als vroeger", zegt Schild. „Toen was het perron ook niet bereikbaar. Maar wij hebben er steeds op aange drongen dat er een tweede lift komt. De NS wil graag, maar is nog met het ministerie bezig over het budget." A. Korlaar van Railinfrabe heer bevestigt dat. „Die twee de lift staat hoog op ons ver langlijstje. Het voorontwerp is al gereed. We hebben druk uitgeoefend bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat, maar we hebben tot nu toe nog geen budget kunnen lospeute ren. Aan ons ligt het niet." Ko mend voorjaar moet duidelijk worden of er geld wordt vrij gemaakt voor Middelburg. Ook andere steden zijn in de race voor geld voor dergelijke aanpassingen. Hij vindt dat Middelburg goe de argumenten heeft om geld voor een lift te krijgen. Het stationsgebied wordt opge knapt en er zijn plannen om het stationsgebouw te renove ren. De nieuwe lift zou een mooie afronding zijn. Boven dien betaalde de gemeente de eerste lift. Korlaar; „Dan kunnen wij eigenlijk niet ach terblijven.". In het voorlopig ontwerp is de lift ingetekend in de muur tegenover de trap door Wout Bareman DUINKERKE - Sleepboten van de Unie van Red- dings- en Sleepdienst (Union) uit Antwerpen en Multraship uit Terneuzen hebben gisterochtend de bulkcarrier Nicola losgetrokken van het vrachtschip Tricolor in het Kanaal, twintig kilo meter uit de kust van Duinkerke. Ondanks waar schuwingen van de kustwacht voer de bulkcarrier onder Antilliaanse vlag door de boeien rond de Tricolor heen, schoof over het gekapseisde schip en kwam vast te zitten. De schade viel volgens een eerste inspectie mee. De'Nicola zou in de loop van de avond de reis op eigen kracht voortzetten, waarschijnlijk richting Rotterdam. Bij het vlottrekken werden de Union 5 en de Zeebrugge van de combinatie Smit Union Salvage ingezet en de Multratug 5 en Brandaris van Multraship. Wie opdracht krijgt de Tricolor te bergen, was gisteren nog onduidelijk. Smit Inter nationale uit Rotterdam heeft opdracht gekregen een onderzoek in te stellen naar de situatie rond het schip. Pas later deze week wordt de berging gegund. De Tricolor kwam zaterdag in botsing met het containerschip Kariba en kapseisde. De Kariba werd door sleepboten van de Union met flinke averij naar de haven van Antwerpen ge sleept. De 24-koppige bemanning kon uit reddingsboten worden opgepikt. Aan boord van de Tricolor be vinden zich 2862 splinternieuw Volvo's, Saabs en BMW's met een waarde van zo'n 45 miljoen euro. Het wrak hindert het scheepvaartverkeer nauwe lijks. De berging wordt geen gemakkelijke klus. Het schip ligt diep - op 25 meter - en het winterweer zorgt voor extra complicaties. Bergers verwach ten dat de klus waarschijnlijk maanden in beslag zal nemen en niet vóór het voorjaar kan worden uitgevoerd. De Tricolor is viermaal groter dan de Herald of Free Enterprise, die in 1985 kapseisde voor Zeebrugge. De Union heeft het bergingsvaartuig Deurloo uit Vlissingen naar het wrak gedirigeerd met aan boord een 25-koppig bergingsteam. Opdracht is om in de eerste plaats de 2000 ton zware stookolie van boord te pompen. door Jeffrey Kutterink MIDDELBURG - Voor de Zeeuwse havens was 2002 een topjaar. Hoewel de economische groei vrijwel tot stilstand is ge komen, is het aantal goederen dat in de Zeeuwse havens is aan- en afgevoerd gestegen met ruim vijf procent. De totale overslag komt daar mee dit jaar uit op een record van 26,7 miljoen ton. Met name het havengebied van Terneuzen heeft bijgedragen aan het posi tieve bedrijfsresultaat. Voorzitter D. Bruinooge en di recteur J. Philippen van Zee land Seaports maakten dat gis termiddag bekend. Opvallend is dat de positieve cijfers vooral zijn behaald in het havengebied van Terneuzen. Daar steeg het aantal aan- en afgevoerde goe deren met ruim 12 procent (van 11,9 miljoen ton naar 13,4 mil joen ton). Aardolie De overslag van aardoliepro ducten) steeg met 1,2 miljoen ton. In 2002 is ruim 100.000 ton meer ertsen en metaalresiduen aan- en afgevoerd en de over slag van chemische producten steeg met 130.000 ton. De stij ging van de overslag van aard olieproducten) is volgens het havenschap met name een ge volg van de verhoging van de krakercapaciteit bij Dow Bene lux in Terneuzen. In het Vlissingse havengebied bleef de goederenoverslag nage noeg gelijk met vorig jaar en be reikte een totale omvang van 13,3 miljoen ton. Tegenover een stijging van chemische produc ten, overige goederen en mest stoffen, is dit jaar minder bouw materialen, vaste minerale brandstoffen en ertsen/metaal- residuen aan- en afgevoerd. De overslag van aardolieproduc ten) is dit jaar lager uitgevallen, doordat olieraffinaderij Total een maand heeft stilgelegen voor onderhoud. Ook financieel gezien doen de Zeeuwse havens het goed. De nettowinst van Zeeland Sea ports komt naar verwachting dit jaar uit op 5,5 miljoen euro, ruim twee keer zo hoog als vorig jaar. De inkomsten uit haven- en kadegelden en de effecten van de hoge gronduitgifte op de grondexploitatie hebben daar aan volgens het havenschap bij gedragen. Zo is dit jaar ruim 19 hectare terrein uitgegeven aan voornamelijk logistieke dienst verleners. Directeur Philippen zegt dat er in Vlissingen-Oost nog circa 300 hectare over is en in het Terneuzense havengebied nog circa 700 hectare (onder an dere Axelse Vlakte). Vooruitzichten De vooruitzichten voor het ko mend jaar zijn goed, aldus voor zitter Bruinooge van het havenschap. Hij verwacht dat Cobelfret in de eerste helft van komend jaar zal beginnen. „In 2002 zijn beslissingen geno men die voor de komende tien jaar een stempel drukken op de ontwikkeling van de havens: de goedkeuring van Provinciale Staten om het streekplan te wij zigen ten behoeve van de Wes- terschelde Container Terminal, het uitbreiden van de samen werking met Rotterdam in de Exploitatie Maatschappij Schelde-Maas en de samenwer king met Dow Benelux in het Valuepark." Van de roep om het bestuur van het havenschap te modernise ren - geuit door burgemeester en havenschapsbestuurslid P. van den Baar - raakt Bruinooge niet onder de indruk. Zeggenschap „Vergeet niet dat de havenzaken in Rotterdam die in een NV zijn ondergebracht nog steeds val len onder verantwoordelijk van het gemeentebestuur. De zeg genschap van gemeenten en provincie in het Zeeuwse ha venschap is altijd groot ge weest. Als politieke bestuurders al vinden dat Zeeland Seaports anders moet worden bestuurd, moeten ze daar nog maar eens heel goed over nadenken." door Jeffrey Kutterink MIDDELBURG - Ongelijk vloerse kruisingen op Schou wen, een lus om de sluis bij Brui- nisse en een verbetering van de doorgaande weg over Goeree- Overflakkee. Dat is nodig om op lange termijn files op de Mid den-Zeelandroute te voorko- Dat vindt voorzitter K. Scherp huis van het Zeeuws departe ment van de Nederlandsche Maatschappij voor Nijverheid en Handel (NMNH). Hij deed de uitspraken gistermiddag tij dens de kerstreceptie van de NMNH in de burgerzaal van het Middelburgse stadhuis. „Jaren lang heeft het provinciebestuur gepleit voor de doortrekking van de snelweg bij Bergen op Zoom richting Moerdijk, Op waardering van de Midden Zee landroute was uit den boze. Ge volg: veel vrachtverkeer zoekt zijn weg over de dammenroute." Druk Met het gereedkomen van de tunnel bij Hellevoetsluis zal de druk op dit wegennet toenemen, voorspelt Scherphuis. „Met de uitbreidingen van Rotterdam richting het westen is het toch logisch dat de vervoerders niet de congestie opzoeken rond Rotterdam, Moerdijk, Breda, maar zo snel mogelijk de eerste afslag Zuid nemen." Scherphuis hekelde het Rijk dat weigert te accepteren dat goede wegen noodzakelijk zijn. Hij Advertentie wees op de tunnel bij Sluiskil en de aansluiting op het Belgische wegennet. „Resultaat: nul. De minister heeft alle begrip, maar is niet in staat om de prioriteit te veranderen binnen de Rijksbe groting, zoals dat in jargon heet. Nu al staat de brug drie uur per dag open. Met de ingebruikna me van de Westerscheldetunnel neemt dat alleen maar toe." De voorzitter van het Zeeuwse departement van de NMNH zei verder dat Goes zich met haar protest tegen de WCT belache lijk maakt. „Goes heeft de geest uit de fles gehaald en krijgt hem er niet meer in. Waarom? Plat gezegd voor de poen. Goes heeft de wetenschap wel te varen bij de komst van de WCT, maar de gemeente wil meer. Provincie en Zeeland Seaports moeten de Goese kas spekken. Dat burge meester Van der Zaag zich laat misbruiken voor carnavalesk optreden is onbegrijpelijk, om dat juist hij weet hoe de vlag er werkelijk bij hangt." Scherphuis zei dat één ding niet vergeten moet worden. „Nog geen tien jaar geleden waren we naar Hessenatie (exploitant van de WCT-red.) gekropen om zo'n investering binnen te halen. Ve le tegenstanders riepen: provin cie doe iets, anders gaan we qua werkgelegenheid op ons gezicht en wordt Zeeland een achter standsgebied." Advertentie H/AWOHTH m Arbo goedgekeurd aE? Betaalbaar Vraag proefplaatsing HOEKMAN Noordzandslraal 6, Yerseke. (0113) 57 29 0/ CE UITVERKOOP LU Grote Markt 11-13 Goes De Union 5 begeleidt het Duitse schip Nicola dat eerder op de gezonken Tricolor was gevaren. foto Thierry Roge/REUTERS De ihoeder van Eric heeft voor het eerst sinds tijden weer een staart in haar haar. Eric kijkt vol verbazing en zegt: „Mamma, je lijkt wel een pauw.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 11