Frauderen was vanzelfsprekend i Kabinet ruïneert natuurbeleid PZC PZC Bouwfraude Commissie bouwnijverheid is verbijsterd over handelwijze bedrijven Conclusies en aanbevelingen c N) vu Stembureau is een leuke schnabbel 13 december 1952 te gast vrijdag 13 december 2002 door Alex Bogers en Peet Vogels Dc parlementaire enquête commissie naar de bouw nijverheid is verbijsterd over de vanzelfsprekendheid waarmee de bedrijven onderling het werk verdeelden en de prijs bepaal den. Het klungelige optreden van justitie en de kartelpolitie NMa, de beperkte controleren de rol die accountants zichzelf toedichtten en de cultuur van feestjes en reisjes voor ambte naren deden de commissie even eens de wenkbrauwen fronsen. Overal was wel iets mis, dus is iedereen schuldig, concludeert de commissie dan ook. De omvang van de fraude, het georganiseerde karakter en de lange tijd dat de bedrijven af spraken maakten zonder dat er iets naar buiten kwam verwon dert de commissie. Die verwon dering bleek al tijdens de open bare verhoren. Daar gaven topmannen van bouwbedrijven, overigens na lang doorvragen, toe dat ze op de hoogte waren van verboden prijsafspraken. Toch ging iedereen ermee door. Daarnaast heerst er een vrije- jongensmentaliteit. Prestaties Conclusies - Er zijn geen honderden cor rupte ambtenaren. Het gaat om vier concrete gevallen en vijf tien onderzoeken naar mogelij ke corruptie. - De commissie betwijfelt of ju stitie wel voortvarend genoeg op zoek gaat naar corruptie. - Toenmalig minister van Justi tie Korthals loog tegen de Twee de Kamer over de gerechtelijke afhandeling Schipholtunnel. - Bouwers en installateurs 'vroegen' 8,8 procent te veel bij openbare aanbestedingen. - Het gaat bij de werkverdeling niet om 'pepernoten' of 'mono- polygeld', maar om echt geld. - De top van het bedrijfsleven deed niets met de signalen over georganiseerde en grootschali ge fraude. Die houding droeg er toe bij dat de fraude jarenlang aanhield. - Het Openbaar Ministerie is traag, laat steken vallen en communiceert slecht. - De Nederlandse Mededin gingsautoriteit (NMa) doet niets met aanwijzingen over onregel matigheden en geeft de regie uit handen. - De ministers Jorritsma en Ne telenbos gaven het verkeerde voorbeeld door bij H. Koop aan te schuiven voor overleg en mee te gaan naar een schaatswed strijd in Inzeil. - Accountants zijn niet onaf leveren staat bovenaan. Regels worden daarbij naar believen overtreden. Dat leidt niet tot enig schuldbewustzijn. Inte gendeel, bouwers waren meer bezig de schuld bij de in hun ogen te strenge regels te leggen. Het bedrijfsbelang, althans wat zij daar onder verstaan, was in hun ogen belangrijker dan het naleven van wetten en regels. Gezegd moet worden dat de overheid het de bouwers ook niet gemakkelijk maakte met de inschrijvingen. Als enige op drachtgever voor bijvoorbeeld wegen en bruggen heeft de over heid een ijzersterke onderhan delingspositie. Onvoorzienbare risico's tijdens de bouw werden dan ook vaak op het bordje van de aannemer gelegd. Die pro beerde zich daar tegen in te dek ken door bij voorbaat extra ho ge marges te rekenen. Laks Maar de overheid bleek ook niet erg gespitst op mogelijke frau de. De cultuur waarin ambtena ren innige relaties onderhielden met aannemers, studiereizen op snoepreisjes leken en opleve ringsfeestjes soms in het bordeel eindigden, werd niet aange pakt. Daardoor kon het 'smeren en fêteren' zoals de commissie het noemt blijven bestaan. Een integriteitsbeleid is daarom hard nodig bij de overheid. De controleurs bleken ook niet erg alert. De Nederlandse Me dedingingsautoriteit (NMa), liet een belangrijke tip over fraude in de installatiebranche liggen. Het feit dat de verenigde aannemers ontheffing van het kartelverbod vroegen en op alle mogelijke manieren onder vrije concurrentie uit wilden komen, was voor de NMa geen aanlei ding een onderzoek in te stellen. Helemaal bont maakte het Openbaar Ministerie het. Die hield Ad Bos, die met een scha duwboekhouding aan kwam zetten, drie jaar aan het lijntje. Wereldvreemd Dat gebrek aan daadkracht hing ook samen met de enigszins wereldvreemde juridische ma nier waarop het OM naar de bui hankelijkheid genoeg omdat ze voor bedrijven ook andere be taalde diensten verlenen. Aanbevelingen - De aanbestedingsregels wor den wettelijk vastgelegd. - De overheid ziet beter toe op de naleving van wet- en regelge ving. - Bij standaardwerken is de laagste inschrijfprijs bepalend. - De rekenvergoeding ver dwijnt. Voor complexe projec ten kan een ontwerpvergoeding worden gegeven. - Bouwbedrijven staken het 'smeren en fêteren' van ambte naren en zien zelf toe op hun in tegriteit. - Ambtenaren gaan alleen nog zakelijk om met aannemers. Be zoeken aan feestjes of uitjes en het aannemen van geschenken moet worden uitgebannen. - Er komt een register van bouwbedrijven die onregelma tigheden pleegden. - Het Openbaar Ministerie geeft meer prioriteit aan het opsporen van financieel-economische de licten als fraude en corruptie. - De NMa moet meer bevoegd heden krijgen als blijkt dat de sancties, zoals het opleggen van dwangsommen, niet helpen. - De overheid verscherpt de re gels voor accountants, zeker waar het gaat om fraudemel dingen. GPD ten wereld kijkt. De afhandeling van de zaak rond de Schiphol- spoortunnel was daar een goed voorbeeld van. De maatschap pelijke en politieke veront waardiging over de fraude werd niet opgepikt. Het OM besloot tot een schikking. Die zaak werd ook nog eens ont sierd door miscommunicatie, zowel onderling als naar de mi nister toe. Dat leidde ertoe dat minister Korthals de Tweede Kamer verkeerd informeerde, een politieke doodzonde. Giste ren is hij afgetreden. De verbijs tering van de commissie heeft zich inmiddels vertaald in een waslijst aan maatregelen ter voorkoming van grootschalige fraude. GPD WA I De bezem moet door de bouw. De parlement; de enquête naar misstanden in deze bedrijfg [u! geeft meer dan voldoende aanleiding voor» TOtf grote schoonmaak. De kwaliteit van de gehele kt Sent van opdrachtgevers, opdrachtnemers, controleurs; ree> geldstromen en toezichthouders is onder de maat. Pr, aflz tici blijken niet in staat - of niet bereid - hierin verbet ring te brengen. De Nederlandse bouwwereld is geen bolwerk vanq ruptie, maar netjes zakendoen is anders. Prijsopd- «ei ving en concurrentievervalsing maken grote project on>'; honderden miljoenen te duur. Daarmee wordt de ma; W schappij ernstig benadeeld. Er is dus alle reden om le."' aanbevelingen van de commissie-Vos zeer serieus tei f, men. Het is echter onverstandig blindelings te vertm JjfJi wen op de nieuwe regels die zij bepleit. Want integrity m bij de gunning van grote werken moet komen uit! .zot hoofden van de betrokkenen, niet uit de regels. he Y0F De commissie-Vos verbaast zich het meest over den; ®u: nieme morele laksheid van bouwtopmannen, bewm n* lieden en toezichthouders. Duidelijke misstanden <iw onvolkomenheden worden in de honderden betrokk St.c bedrijven laconiek geaccepteerd. De overheid doetm Aa alsof het niet anders kan. Toezichthouders blijven pa 1$ sief. De accountancy is als onafhankelijke controle -] van het financiële verkeer ongeloofwaardig. Het is vreemd dat de commissie de voor de hand ligge de conclusie mist: in de (top van) de bouwwereld is es ver gesjoemel al jarenlang heel gewoon. Dat hebben weg 'Aie weten. En gedoogd. Grote verontwaardiging over: tuc misstanden die de commissie rapporteert, is dus hyp criet. Een ongemakkelijk gevoel over het collectieve# brek aan zakelijke normen en waarden past beter. uit' De commissie-Vos komt met een waslijst van maatreg len die grootschalige fraude in de toekomst moet bannen. Daarop ontbreekt een belangrijke aanbeg ling. Er moet wat worden gedaan aan de kwaliteit? het bestuur, bij de overheid en in de bouw. De Nee- landsche Bank stelde ooit een econoom/theoloog st als directeur, onder meer van ethische zaken. Het gat misschien wat te ver de bouw dezelfde aanpak op te leg gen, maar het is wel een richting waarin oplos kunnen worden gezocht. Demissionair minister Korthals van Defensie legde gis teren zijn functie neer, omdat de commissie condi deert dat hij de Tweede Kamer om de tuin heeft gele over de gerechtelijke afwikkeling van fraude met: bouw van de Schipholspoortunnel. Maar hiermee k kous niet af. De problemen zitten dieper. Ook de i ministers van Verkeer en Waterstaat Netelenbos ent! ritsma en hun ambtenaren faalden jammerlijk. Dei zem moet dus ook door de overheid. Wie op 22 januari deel uitmaakt van een stembureau vangt daar voor tussen de 100 en 159 euro. Amsterdam is met een vergoeding van 137 euro bruto voor leden en 159 euro voor de voorzitters van de 400 stembureaus de beste betaler, gevolgd door Utrecht en Rotter dam die 125 euro bruto uitkeren. Het bijbaantje is vooral aantrekkelijk als er geen belasting over wordt be taald. Studenten mogen van de fiscus 5400 euro per jaar onbelast bijver dienen en kunnen het be drag netto in hun zak ste ken zolang ze daar onder blijven. Ook voor huis- wouwen en huismannen zonder eigen inkomen kan een dagje stembureau lu cratief zijn. Alle gemeenten zijn dezer dagen druk aan het wer ven. Het gaat om enkele tienduizenden mensen, want op ieder bureau moeten minimaal drie medewerkers zetelen. De meeste gemeenten maken gebruik van een vast be stand, maar er zijn ook lange reservelijsten. ,,Je moet rekening houden met een griepepidemie", vertelt Ada Goudsmit van de gemeente Den Haag. Huisregels Alle stembureaumede werkers in Nederland krijgen vooraf instructies hoe ze op 22 januari moe ten handelen. De ene ge meente stuurt een boekje met huisregels, de andere houdt een aparte voor lichtingsavond. Zo moe ten ze bijvoorbeeld weten dat ze bij volmachten twee handtekeningen moeten controleren: die van de stemmer en die van de gemachtigde. Bij een kiezerspas, waar mee de kiesgerechtigde buiten de eigen gemeente kan stemmen, moet wel de handtekening van de bur gemeester van zijn woon plaats staan. Ook moeten stembureau leden weten wanneer een stem ongeldig is. GPD door Jeroen Dijsselbloem In de twintigste eeuw ging de natuur in Nederland bijna verloren. Pas begin jaren negen tig van de vorige eeuw is voor zichtig begonnen met het veilig stellen van bestaande èn de aanleg van nieuwe natuurge bieden. Deze Ecologische Hoofdstructuur (EHS) is het grootste ruimtelijke project van de overheid. Het proces brengt ook op lange termijn verplichtingen met zich mee. In CDA termen: rentmees terschap en verantwoordelijk heid nemen. Het is bedroevend dat het CDA nu, met LPF en VVD, kiest voor het privatiseren van de natuur, bij uitstek een collectief en kwetsbaar goed. Natuurherstel is een moeizaam proces omdat andere functies zoals landbouw soms moeten wijken. De afgelopen jaren is daarom samenwerking gezocht tussen landbouw- en natuuror ganisaties. Een onmisbaar mid del is grondaankoop. Dat geldt zowel voor boeren die elders een nieuw bedrijf willen starten, als voor het stichten van grotere aaneengesloten natuurgebie den. Die laatste zijn onmisbaar om zeldzame flora en fauna een overlevingskans te geven. Budget Het kabinet besloot in het Stra tegisch Akkoord het budget voor natuuraankopen te halve ren. Minister Veerman (Natuur beheer) liet zelfs weten tot 2004 niets extra's meer te zullen aan kopen. Het grote project van de EHS is na tien jaar tot stilstand gebracht. Hoewel het duidelijk is dat de overheid minder geld heeft door economische tegen slag, hebben we hier echt te ma ken met de gevolgen van politie ke keuzen. De WD, en in haar kielzog de LPF, is ideologisch tegenstan der van grond in overheidshan den. Ook als het om natuurge bieden gaat. Het CDA sluit zich daar helaas bij aan. Daarmee is de weg ingeslagen naar privati seren van een collectief goed bij uitstek. Het is een principieel onjuiste keuze, die zal verzan den en mislukken. Professioneel Tenslotte gaat het volstrekt voorbij aan de noodzakelijke kennis bij de beheerders van de natuur. Duurzaam beheer is het beste verzekerd in handen van professionele natuurorganisa ties zoals Natuurmonumenten. Minister Veerman heeft, door geldgebrek, het natuurbeleid in de ijskast gezet. Dat dupeert vele boeren en berokkent de na tuur grote schade. Volgens Jeroen Dijsselbloem is er politieke onwil in het spel. Het RIVM stelt over natuurbe heer door particulieren: het is niet of nauwelijks goedkoper, de continuïteit is niet verzekerd en de natuurkwaliteit zal niet worden gehaald. Financiële alternatieven, zoals door de PvdA aangedragen, stuiten op onwil bij de coalitie. Ons voorstel om het kwartje van Kok in een duurzaamheids fonds te storten, ten behoeve van mobiliteit èn natuur zou zo'n oplossing zijn. Voor de kor te termijn bepleiten we om na tuuraankopen weer mogelijk te maken met voorfinanciering door de provincies en het Natio naal Groenfonds. Wat zijn de gevolgen van deze politieke keuze? De effecten ra ken niet alleen de natuur maar ook de toekomst van veel boe ren. Ook landbouworganisatie LTO verzet zich. Een inventarisatie van de PvdA leert dat plannen in de ijskast of zelfs de vuilnisbak verdwijnen Het besluit van Veerman heeft effect op onder meer de volgen de projecten: - Peelvenen, op de grens van Noord-Brabant en Limburg. Tussen Griendtsveen en He- lenaveen staan boeren klaar om te worden uitgekocht. Dit gaat nu met door. - Plan Tureluur, aan de zuidkust van Schouwen. Het voltooien van dit natuurontwikkelings project loopt vertraging op. - Fochteloèrvenen, op de grens van Drente en Friesland. De uit breiding van dit mooie natuur gebied gaat niet door. Hetzelfde geldt voor het grote natuurge- beid Dwingelderveld in Drente. - Ecologische verbindingszo nes, waarmee grote gebieden met elkaar zouden worden ver bonden. Hierin is fors het mes gezet. Het Renkumse beekdal, verbinding tussen Veluwe en Beneden-Rijn, zou natuuront wikkelingsgebied worden. Dit gaat niet door Het ecoduct in Dieren is door het kabinet ge schrapt waardoor de kans op een verbinding tussen Veluwe en IJsselvallei verloren gaat. - De Leemputten, een prachtig gebied bij Winterswijk. Dit kan niet worden aangekocht. De eigenaar onderhandelt nu met een projectontwikkelaar die er villa's wil bouwen. - De Venneperhout, recreatie projecten (100 hectare groen aansluitend aan nieuwbouw bij Nieuw Vennep) en Zwaans broek (1000 hectare groen en water tussen Hoofddorp en Nieuw Vennep). Deze projecten kunnen niet worden gestart. Het stilleggen van het natuur beleid is vooral een aanslag op een in de jaren negentig ingezet te duurzaamheidskoers. Dat de coalitie alternatieve financie- ringsvormen afwijst bevestigt dat het hier puur gaat om poli tieke onwil. Die moet worden doorbroken om de continuïteit van natuurherstel te behouden en betrokken boeren duidelijk heid over hun toekomst te bie den. GPD Jeroen Dijsselbloem is lid van de Tweede Kamer voor de PvdA LAM - Hoewel het in deze winterse dagen misschien wat te optimistisch klinkt; de eerste tekenen van een mil der jaargetij zijn er toch al weer. In de schaapskooi van de heer J. van Dijke te Anna Jacobapolder schonk name lijk een ooi op 10 december al het leven aan een lammetje. RUBBERBOOT - Te Parijs wordt gemeld dat de Frans man Alain Bombard die op 18 oktober de Canarische ei landen verliet om in een rub berboot de Atlantische Oce aan over te stekenis waarge nomen op een afstand van ongeveer 1300 kilometer van West-Indië. Dit is het eerste nieuws over Bombard, sinds hij vertrok. Hij leeft uitslui tend op vis en wat hij verdei kan vangen en drinkt zeewa ter. Het doel van zijn reis is te onderzoeken op welke wijze, schipbreukelingen lange tijd in leven kunnen blijven. PRESIDENT - Het Zwitsene parlement heeft een nieure bondspresident gekozen. Philip Etter, de huidige mi nister van binnenlandse za ken, is als bondspresidentge kozen voor het jaar 1953. Et ter kreeg 156 van de 212 stemmen. De huidige presi dent is Karl Kobelt. Ook de afronding van Plan Turgluur loopt vertraging op door het besluit van minister Veerman. foto Marijke Folkertsma Uitgever: J C Boersema Hoofdredactie: A. L Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A L Kroon (adjunct) Centrale redactie: Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118)484000 Fax (0118)470102 E-mail redactie@pzc.nl Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel (0118)484000 Fax (0118)470102 E-mail redwalch@pzc nl Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel (0113)273000 Fax (0113)273030 E-mail. redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115) 645769 Fax (0115)645741 E-mail redtern@pzc nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel. (0114) 372776 Fax (0114)372771 E-mail: redhulst@pzc nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel (0111)454647 Fax (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8 00 tot 17 00 uur Zierikzee. Goes en Hulst 8.30-17 00 uur Internet: www pzc.nl Internetredactie: Postbus 18 4380 AA Vlissingen E-mail. web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden: zaterdags tot 12 00 uur Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantoorutrl zondag van 16.00 tot 18.00 uur Tel (0118) 484000 Fax (0118)470100. Abonnementen (bij acceptgirobetaling geldt een toeslag van 2,00 per maand 20.50 per kwartaal 55.10 per jaar 209.90 Voor toezending per post geldt een toeslag E-mail lezersservice@pzc nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk. 1 maand voor het einde van de betaalperiode Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag:€ 1 10 zaterdag 1.65 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties ABNAMR0 47 70 65 597 Postbank 35 93.00 Advertenties Alle advertentieopdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de algemene voorwaarden van Uitgeverij PZC BV alsmede de regelen voor het advertentiewezen Tarieven kunnen tijdens kantooruren worden opgevraagd Voor gewone advertenties Tel: (0118)484240 Fax (0118)470100 Voor klemties Tel. (0118) 484321 Fax. (0118)484370 Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concom Oe dccru I aan ons verslrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor ona I (abonnementen(administratie en om u te (laten) intormeren over voo, u relevante diensten en pro- I ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener ol door ons zorgvuldig geselecteerd» I - lort v. ,.m ^in ifirtiuv t-,:, nvr rtiHallnn I Behoort tot UJGQGnGr

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 4