Duurzaam altijd duurder PZCp Boeiend naakt popmuzikant Stephen Stills Thematische muziek in wisselende groepen Besluit over WCT ontlokt 23 bezwaren Hulst zamelt kerstbomen in kunst cultuur lezers schrijven Patserig Biomassa vrijdag 13 december 2002 DEN HAAG - Bij de Raad van State in Den Haag zijn 23 be zwaarschriften binnengeko men tegen de aanleg van de Wes- terschelde Container Terminal (WCT). Vier indieners hebben ook een kort geding-procedure aangespannen door een zoge noemd schorsingsverzoek in te dienen. De bezwaren richten zich tegen het besluit van de Staten van Zeeland het Streekplan te wijzi gen om zo de aanleg van de WCT mogelijk te maken. De beden kingen daartegen zijn afkom stig van het dagelij ks gemeente bestuur van Goes, de PvdA- afdeling Reimerswaal, het Ko ninklijk Zeeuwsch Genoot schap der Wetenschappen, de Zeeuwse Milieu Federatie (ZMF het Buurtgenootschap Oost molenweg Kloetinge, de stich ting Bunkerbehoud en vereni ging Redt De Kaloot. De overige bezwaren zijn afkomstig van particulieren. De ZMF, Redt De Kaloot en twee particulieren hebben bovendien gevraagd het Statenbesluit te schorsen. Volgens een woordvoerder van de Raad van State zal eerst het spoedeisende karakter van de zaak worden bepaald om een datum voor de behandeling van het schorsingsverzoek vast te stellenDat kan afhankelijk van die spoedeisendheid binnen en kele weken zijn. De behande ling van de bezwaarschriften in een zogenaamde bodemproce dure kan nog enkele maanden op zich laten wachten. HULST - Kerstbomen die door naaldverlies het nieuwe jaar niet haalden, of die na de jaar- wissling uit huis worden ver bannen, kunnen ook dit jaar bij de gemeente Hulst worden inge leverd. De gemeente plaatst volgende week hekken waarbinnen de dennen gedeponeerd mogen worden. De gemeente haalt de kerstbomen in de periode van 6 tot en met 10 januari op. Voor informatie over de locatie van de verzamelplaatsen kan men terecht op het gemeentehuis. door Jan Dirk van Scheyen MIDDELBURG - Twee naam tekeningen van de Franse chansonnière Véronique San son van de hand van Stephen Stills beschouwt hij als het visi tekaartje van zijn tentoonstel ling. „Het zijn geraffineerde naakten", zegt Niels Augustin van de Middelburgse galerie Icon. Augustin (75) heeft in zijn gale rie een tentoonstelling ingericht met erotische kunst. De werken van Stills, ooit lid van het ge vierde Amerikaanse kwartet Crosby, Stills, Nash Young, zijn daar een bescheiden onder deel van. Maar ze springen in het oog, al was het alleen maar vanwege het feit dat je er als kij ker door verrast wordt dat de muzikant Stills ook een ver dienstelijk tekenaar is. Op de tentoonstelling van Au gustin zijn ook werken te zien van zeer uiteenlopende kunste naars als Marlies Vonk, de uit Bergen op Zoom afkomstige Ni- colaas van der Kreek, de Duitser Ivo Saliger, de Goesenaar Kees Mol (een leerling van illustrator Jac Prince), de Antwerpenaar Jan Huet en de Israëliër Dror Kart a Van de laatste hangt werk in musea over de hele wereld. Niels Augustin is bevriend met Dror Karta, waardoor het niet moei lijk was enkele werken van hem te pakken te krijgen. Het oeuvre van Dror Karta zit vol met, dik wijls geestige, verwijzingen naar de menselijke seksualiteit. Hij maakt naast tekeningen ook objecten die hij samenstelt uit voorwerpen die hij op straat vindt. Niet obsceen De kunst die op deze expositie in Middelburg is te zien, kan prik kelend worden genoemd, maar is beslist niet obsceen, vindt Au gustin „Het merendeel kan in de huiskamer - of de slaapka mer - worden opgehangen, de kunstwerken waarvoor dat niet opgaat, zijn niet bepaald voor kinderogen bestemd, maar ze kunnen niet pornografisch wor den genoemd." Van sommige stukken op de ex positie weet Augustin niet wie de maker is. Zo hangt er bij voorbeeld een schilderij van een vrouw dat geschilderd is in de stijl van Tamara de Lempicka (1898-1980), maar volgens Au gustin is deze kunstenares, die vanwege haar sensuele doeken wel de Ingres van onze tijd is ge noemd, stellig niet de maker. Omdat het schilderij er te nieuw uitziet. „Misschien is het ge maakt door een navolger", op pert Augustin. Zuid-Frankrijk Op de vraag wat hij het mooiste werk van de tentoonstelling vindt, antwoordt de galeriehou der zonder aarzelen: 'de teke ningen van Stills'. „Ze zijn boei end, ik vind het de mooiste naakten die ik ken. In Amerika zouden deze tekeningen nog veel meer opbrengen dan hier in Europa." De tekeningen zijn ge maakt in de jaren zeventig toen Stephen Stills met Sanson in Zuid-Frankrijk woonde. Opvallend is ook een ets van Ivo Saliger. We zien een piramide van mannelijke en vrouwelijke naakten van waaruit zich een hand die een geldstuk vast houdt ten hemel strekt. Aanklacht Het werk stamt uit 1933. Aan vankelijk hing Saliger socialis tische principes aan - de ets ont stond in die periode en kan worden gezien als een aan klacht tegen het kapitalisme Later bekende hij zich tot het nationaal-socialisme en ging hij werk maken dat de nazi's welge vallig was. Dat neemt niet weg dat hij als kunstenaar grote kwaliteiten bezat, vindt Niels Augustin. De tentoonstelling bij galerie Icon tevens kunsthandel en antiquari aat) duurt lot en met 31 maart. Van wege het dertigjarig bestaan van de galerie krijgt iedere bezoeker van de tentoonstelling gratis een prent ter waarde van tien euro mee. Adres. Bree 1. Middelburg Open: dinsdag tot en met zaterdag 12.00-16.00 uur en op afspraak. Chansonnière Véronique San son, getekend door popmuzi kant Stephen Stills. foto Ruben Oreel door Maurits Sep Een schone gedachte: afval niet stor ten maar verbranden in kolencen trales. Het resultaat is minder troep en meer duurzame energie. Maar zonder subsidie van de overheid wordt het nooit wat met biomassa. „Het is goed voor het milieu maar rendabel wordt het nooit." Daarom was Delta vorige week zo boos toen het kabinet voorstelde de subsidie op duurzame energie fors te verlagen. Het bedrijf had juist met mede-eige naar Essent besloten de kolencentrale Borssele te verbouwen zodat er veel meer biomassa gestookt kan worden. De investeringsplannen, die toch al maar voor 95 procent verantwoord wa ren, gingen direct de ijskast in. Nu het kabinet is teruggekomen op de bezuiniging en die grotendeels onge daan maakt, overwegen Delta en Es- sent de centrale toch maar te verbou wen. Het enthousiasme is echter wel getemperd. „Biomassa loont echt niet tenzij er langdurig subsidie wordt ver strekt", benadrukt D. van der Klaauw, directeur energie van Delta. „Het is im mers geen massaproduct, dus je komt er financieel nooit uit." Stookwaarde R. Miesen, hoofd operations bij EPZ: „Kolen hebben een hoge stookwaarde en een lage prijs omdat ze en masse worden gewonnen. Je weet wat je krijgt. Bij biomassa gaat het altijd om kleinere partijen, met een lagere stook waarde, die veel meer handelingen ver eisen om ze te verwerken. Bovendien moet je de centrale technisch aanpas sen om bijstook mogelijk te maken. Biomassa zal daarom altijd onrendabel zijn, vergeleken met kolen." De markt voor biomassa is vrij nieuw. Pas een paar jaar zijn stroomproducen- ten bezig met het verbranden van orga nische reststoffen in kolencentrales. Het aanbod is nog niet stabiel, de vraag evenmin. En dus schommelt de prijs voortdurend. Globaal gesproken kost biomassa meer dan het dubbele van steenkool, rekent Miesen voor. „Veel bedrijven bieden biomassa aan. Maar de markt is nog volop in ontwik keling. Er komen aanbieders bij, er gaan er weer weg. Sommige zijn onbe trouwbaar. Die zeggen dat ze kunnen leveren maar blijken dat niet te kunnen waarmaken. Die ontwikkeling zie je te rug in de prijs. Die is soms redelijk goed voor ons, soms heel hoog. De markt is nog zo nieuw dat je niet even op internet archieffoto Dirk-Jan Gjeltema betrouwbare stroomproductie uit bio massa zijn 'steady afvalstromen' nodig, maar iedereen wil die juist reduceren, want bedrijven moeten ook betalen voor het afval dat ze wegbrengen. De afvalstoffenheffing is een van de drie vaste componenten die de prijs be palen, legt Van der Klaauw uit. De an dere zijn de transportkosten en het brandstofrijp maken. Die kosten zor gen ervoor dat biomassa duurder blijft dan kolen. En dat subsidie van de over heid dus noodzakelijk blijft, conclu deert hij. Dat moet de overheid niet erg vinden. Van der Klaauw wijst erop dat dankzij die subsidies meer duurzame energie wordt opgewekt en minder stroom uit kolen wordt gehaald. Dat is precies de bedoeling van diezelfde overheid. Bij de verbranding van kolen komt kooldi oxide vrij en dat draagt bij aan het broeikaseffect. Vermindering van de uitstoot van kooldioxide is een belang rijke doelstelling van het landelijke mi lieubeleid. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC ven nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De react beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent nietdi redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden.! dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Ch, weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. De PZC van 11/12 meldt: VS on derscheppen rapport wapens Irak. Op 10/12 ook op BBC World Service om 8.00 uur: de VS hebben het kopiëren en ver spreiden van de Iraakse verkla ring van 7 december in handen genomen omdat ze in Washing ton (zogenaamd) goede kopieer machines hebben en dit nadat ze de huidige voorzitter van de VN-veiligheidsraad (uit Colom bia) onder druk hebben gezet om de documenten aan hen te geven. De VS hebben ook het initiatief genomen om het docu ment door te geven aan de per manente leden van de Veilig heidsraad. Syrië heeft hiertegen geprotesteerd omdat het in druist tegen de afspraken. Dat de VS het document afpakken van de VN kan vanzelfsprekend alleen maar bedoeld zijn om het te vervalsen. De wapeninspec ties hebben voor de VS nooit geen ander belang gehad dan het vormen van een soort recht vaardiging voor hun aanvals oorlog. De wapeninspecties maken deel uit van de oorlogs voorbereidingen van Bush en consorten. Een misdadige oor log tegen Irak zal een humani taire ramp betekenen en van het gehele Midden-Oosten een haard van verzet maken. Luk Brusselaers Hoefkensdijk 11 Kuitaart meente en zelfs watersch* de tot dusverre schijnbar uitputtelijke OZB-bron,4 meente beheert de bron. D: les is afgelopen wanneer partij die de OZB-melkkoe slachten na 22 januari 2005 geri ngsverant woordeli jkha krijgt. Voor in elk geval het terschap, dat simpel wegtfo slagen op de gemeent OZB-informatie vaststelt.j dan het 'dank u Sinterklaj lied uit. Hun probleem waa hoe vinden zij tijdig een niet geldbron voor uitvoering' vele beslist noodzakelijk* ken? Zo mogelijk ruim ra» januari 2003 heldere infos tie. Van dit college; van pos Sllu ke partijen die de OZB be willen handhaven een duic- de en eerlijk verhaal waarom. Den Omlotf 's-Heer Hendrikskinii 'Het heeft ook wel iets patse ven hoe de rijke ortdernemer: collectie heeft opgebow Jammer van dat woord 'pa rig' in de PZC (kunst en cult: me van 6 december. Nog afga van het feit dat het woon| bruik in de rest van hetarti niet wordt waargemaakt,!? ook niet waar. Wie zoals ik malen in het kantoor van: Rotterdamse chemie-cor.: s'1' Caldic naar de door hemvq melde kunst mocht komen: ken, werd naast die kunstv In de PZC van 7 december een prima verhaal over de onroe- rend-zaakbelasting (OZB). Goes (zonder rioolrechtheffing) is momenteel met 8,19 procent koploper, maar verhoogt de ta rieven (nog) niet. Veerekan ken nelijk met 4,54 procent toe, ter wijl Kapelle straks met ruim zes procent tevreden lijkt. Bij da lende bestedingstuimte zijn het geen leuke berichten maar jaar lijkse verhogingen horen ken nelijk bij een nieuwjaar. Computerbestanden zijn ge koppeld en dus putten Rijk, ge ject getroffen door de fijnzin:. sc* manier waarop het was geëxp ac' seerd. Een rondleiding doore ter zake kundig iemand en t slot de overhandiging van net zo peperdure als schitter: en de catalogus van de zojuist zochte tentoonstelling, compi )0! teerden het bezoek. De e: inspanning van de bezoeker stond erin de moeite te om te komen en te kijkeni patserig, niks Caldicdoenq Ze E. Wier. Kievitk MiddeDt: De kolencentrale Borssele wil meer steenkool vervangen door biomassa. kunt kijken wat de prijs voor biomassa vandaag is. Maar zeker is dat biomassa duurder blijft dan kolen." Overigens is dat niet alleen met bio massa het geval, nuanceert hij. Als hij alle duurzame energiebronnen op een rij zet, is de zon het duurst, met boven dien de laagste bijdrage aan de elektri citeitsopwekking; wind is duur, met een beperkte bijdrage, biomassa is rela tief goedkoop, met een hoge opbrengst. Waterkracht heeft volgens hem de bes te verhouding van prijs/opbrengst, maar biedt in Nederland te weinig kan sen. Biomassa is er in vele soorten. EPZ ge bruikt zeker zes verschillende produc ten. Op dit moment zijn dat houtschil fers. palmpitschilfers. mais en dier- meelkorrels. In het verleden had het be- dri j f ook grote contracten voor ri oolslib en papierslib. Een proef met kippen mest, op verzoek van de Zuidelijke Land- en Tuinbouworganisatie, mis lukte, omdat de mest de silo wel in ging, maar er niet uit kwam. EPZ heeft het percentage biomassa dat wordt bijgestookt inmiddels opgevoerd tot vijf procent. Het streven is tien tot vijftien procent. Het grootste deel van de biomassa die EPZ nodig heeft, komt uit Nederland. Miesen verwacht dat de buitenlandse markt steeds belangrij ker zal worden. Nederland heeft een te kleine markt om op termijn aan de vraag te voldoen, stelt hij. Daar komt bij dat de afvalstromen steeds kleiner worden, merkt Delta-di recteur Van der Klaauw op. Voor een door Douwe Eisenqa MIDDELBURG - De naam 'Mu ziekcollectie!' Nederland' ruikt een beetje naar de jaren zeven tig, toen elk zich kollektief noe mend gezelschap eindeloos ver gaderde over welk merk koffie bij de vergadering gedronken moest worden. Het is een associ atie die klarinettist en initia tiefnemer Lars Wouters van den Oudenweijer, geboren in 1977, niet kent. Zaterdagavond speelt het ensemble in de Concertzaal in Middelburg. Hoewel Wouters van den Ou- denweijer benadrukt dat de programma's van het collectief in onderling overleg worden sa mengesteld, suggereren zijn woorden toch een leidende functie: „Het Muziekcollectief is ontstaan uit het NOG-ensem- ble. Binnen dat ensemble kre gen steeds meer leden orkestba- nen zodat ze veel minder beschikbaar zijn voor speciale projecten. Met het Muziekcol lectief kan ik nu thematische concertprogramma's verzinnen, waar ik elke keer een wisselende groep musici bij zoek." Voor het programma in Middel burg, waaraan negen muzikan ten meewerken, heeft Wouters van den Oudenweijer gekozen voor muziek uit de periode tus sen beide wereldoorlogen. Het was een tijd waarin een nieuwe generatie componisten genoeg had van zowel de kabbelende beekjes en ronddolende nimfen van het Franse impressionisme als de grootse gebaren en de hef tige gevoelens van het Duitse expressionisme. De muzikale taal moest weer helder worden. Sommige componisten legden hun oor te luister bij de jazz, bij de volksmuziek, of bij het draai orgel op de hoek van de straat. Verreweg de meesten grepen te rug op het verleden en gaven een nieuwe inhoud aan elementen uit, vooral, de Barok. Elektrische lading Een van hen is Alexandre Tans man, een componist die volgens Wouters van den Oudenweijer steeds meer in 'the picture' komt: „Tansman was een Pool die zich in Parijs vestigde. Zijn Septet uit 1931, dat we gaan spelen, is opgedragen aan Bela Bartok. Componisten deden dat •wel vaker in die tijd, ze hoopten Klarinettist en initiatiefnemer Lars Wouters van den Oudenweifl van het Muziekcollectief. dat op die manier hun stuk va ker werd gespeeld. Er zitten wel verwijzingen naar Bartok in dit septet, maar toch heeft Tans man die man helemaal niet no dig. Tansman heeft een heel eigen stijl waarin jazz en volks muziek met elkaar versmelten. Het is heel ritmisch, die muziek, heel energiek, er zit een enorme elektrische lading in. De componist in dit programma die het meeste in de weer was met bouwstenen uit de Barok, is de Duitser Paul Hindemith. Wouters van den Oudenweijer denkt dat die naam het publiek ten onrecht afschrikt. „Mensen denken bij Hindemith vaak aan degelijke, sobere, Duitse mu ziek. Deze componist hee/fz/d. in de jaren twintig losgemaakt van het Duitse provincialisme Hij is juist bijzonder expressie! Zijn Septet bestaat uit drie len en twee intermezzi. Ht: tweede intermezzo is preciest J lijk aan het eerste maar dan lemaal achterstevoren. Deel vi; 1 is gebaseerd op een oude Duits mars die als een doorgaanc 1 melodie in de trompet ligt Daaromheen bouwt Hindenu: allemaal dubbele en driedubb: 1 le fuga's op. Het is ontzetter uitbundige muziek." Concert: Muziekcollectief Jïecd land, zaterdag in de Concertzaalt j Middelburg, aanvang-20 uur. WBÊUBËBÊÊSm

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 34