Boer moet dichter op markt zitten PZC Goed tunnelontwerp is onopvallend Brandweer traint in Zwitserse tunnel Aaibare dolfijn in de haven Begeleiders ouderen in woonvormen krijgen diploma 17 Voorzitter ZLTO bepleit nieuw elan voor agrarische sector Delta behoudt gemeenten als klant Eis voorwaardelijk voor messteek Verdachten inbraak aangehouden Gewonde bij botsing Koudekerke Bromfiets gestolen in Terneuzen Asfalt overhevelen lukt niet in vrieskou vrijdag 13 december 2002 MIDDELBURG - Delta is erin geslaagd een flink aantal Zeeuwse instellingen als klant te behouden. De tien gemeen ten, havenschap Zeeland Seaports, de stadsgewestelijke brandweer Vlissingen/Middelburg, de Zeeuwse Muziek school en de GGD Zeeland hebben een nieuw energiecontract afgesloten. Het contract geldt voor 2003 en 2004. Overheden zijn verplicht nieuwe contracten openbaar $an te besteden, zodat alle bedrijven erop kunnen inschrijven. De kans bestond dus dat de Zeeuwse gemeenten hun stroom voortaan van een ander energiebdrijf zouden betrekken. De aanbesteding is echter gewonnen door Delta, dat de komende twee jaar elektriciteit mag leveren. De tien gemeenten, het havenschap, de stadsgewestelijke brandweer, de muziek school en de GGD hebben samen 23,5 miljoen kilowattuur per jaar nodig. Daarvan is 17,6 miljoen kilowattuur duurzaam opgewekte energie, bijvoorbeeld uit windmolens of .uit bio massa. MIDDELBURG - Tegen een 21-jarige inwoner van Goes is gisteren voor de Middelburgse rechtbank zes maanden voor waardelijke gevangenisstraf geëist wegens poging tot dood slag. De verdachte had 5 augustus vorig jaar in het Goese uitgaanscentrum een man met een mes verwond. Aan de steekpartij was een ruzie tussen het tweetal voorafgegaan. Omstanders hadden gezien dat er over en weer werd geslagen De Goesenaar had met een mes staan zwaaien en daarbij het slachtoffer in de hals geraakt, vlakbij de slagader. „Levensge vaarlijk", vond officier van Justitie J. Groen. Hij nam in zijn eis mee dat de verdachte als straf al 180 dagen heeft gewerkt bij een boer in Sint Oedenrode. Raadsman W. Schieman stelde dat zijn cliënt uit noodweer had gehandeld en vroeg ontslag van rechtsvervolging. De rechtbank doet uitspraak op 24 december. GOES - De politie heeft gisternacht rond vier uur op rijksweg A58 driemannen aangehouden. Het gaat om Hagenaars in de leeftijd van 25,29 en 36 jaar. Zij worden ervan verdacht eerder die nacht te hebben ingebroken in een bedrij fspand aan de Kreukelmarkt in Goes, Daarbij werd een onbekend bedrag buitgemaakt. KOUDEKERKE - Een 51 -jarige automobilist uit de gemeen te Oostburg is gistermiddag gewond geraakt bij een aanrij ding even na vier uur op de kruising van de Middelburgse straat en de Meinersweg in Koudekerke. Een 84-jarige automobilist uit de gemeente Veere reed over de Middelburgsestraat vanuit de richting Koudekerke en wilde linksaf de Meinersweg inrijden. Hij verleende op de kruising geen voorrang aan de hem tegemoetkomende man uit de ge meente Oostburg. De laatste is overgebracht naar het zieken huis; de aard van zijn verwondingen was gisteravond nog on bekend. Beide voertuigen raakten zwaar beschadigd. TERNEUZEN - In de De Jongestraat in Terneuzen is gisteren tussen 's morgens tien uur en 's middags kwart voor twee een bromfiets gestolen. Het gaat om een zwarte Puch, type Zip met kenteken BTP077. tunnelgangen klaar ttm D door Wout Bareman TERNEUZEN - De brandweer korpsen van Terneuzen en Bor- sele gaan in januari en februari in een trainingscentrum in Sar- gans in Oost-Zwitserland oefe nen voor de bestrijding van calamiteiten in de Westerschel- detunnel. In totaal reizen 120 brandweerlieden van de twee korpsen af naar Zwitserland. Tijdens een tweedaagse oefe ning worden ze in een 300 meter lange dubbele 'trainingstunnel' geconfronteerd met onder meer een grote brand, waarbij een vrachtwagen en zeven perso nenauto's zijn betrokken en ge vaarlijke stoffen vrijkomen. Met de oefeningen is een bedrag van 180.000 euro gemoeid. Een week geleden reisde een groep brandweerinstructeurs af voor een testsessie in het trai ningscentrum. Commandant Jeroen Meijering van de brand weer Terneuzen keerde enthou siast terug: „Je kunt nog zoveel oefenen voor de bestrijding van calamiteiten, maar wat je in de werkelijkheid tegenkomt, is ze ker in dit soort gevallen heel moeilijk in te schatten. In die tunnel in Sargans krijg je wél een heel goed beeld van wat je kunt verwachten. Dat maakt die trainingssessies zo ontzet tend belangrijk." Volgens Meijering zijn de trai ningen in Zwitserland uniek voor de Nederlandse brand weer. „Dichter bij huis vind je dit soort oefenmogelijkheden niet. Trainingscentra in Enge land, Noorwegen en Duitsland kunnen niet tippen aan wat het centrum in Sargans heeft te bie den. We hebben lang gezocht naar een trainingsfaciliteit die de werkelijkheid zo dicht moge lijk benadert en die uiteindelijk op internet gevonden. De oefen tunnel toont veel overeenkom sten met de Westerscheldetun- nel. De twee buizen zijn net als 'onze' tunnel voorzien van dwarsverbindingen, zijn vijf meter hoog en zo'n acht meter breed. Vergelijkbare omstan digheden dus." De korpsen van Terneuzen en Borsele zullen ook een aantal grote oefeningen in de Wester- scheldetunnel zelf houden. Advertentie Kees den Herder Inlerieurstyling Walcheren v, keesdenherder.nl Noordweg 125, Serooskerke, 0118-593030 Noord-Beveland. Haven "De Oesterput". Nauwelijks haven en lang geen oesterput meer. Herinnering en horizon. Daar hebben we deze stoel neergezet. De kosmische kracht van lijnen uit het universum bundelen zich in design en comfort In eigen huis is hij een tijdoverstijgend rustpunt. Een haven en een horizon 11997 gepland tijdpad door Wout Bareman ftnnrRinus Antonisse TILBURG - Het is voor boeren en tuinders van levensbelang de kloof tussen agrariërs en handel (edichten. Niet alleen bezig zijn niet produceren, maar ook méér invloed uitoefenen op het ver volgtraject: afzet en markt. De afhankelijkheid van de we reldomspannende, multinatio nale ondernemingen groeit met de dag. Dit degradeert de boer tot leverancier van grondstof fen. Die zal daar in de eerste plaats zélf iets aan moeten doen )eze boodschap presenteerde voorzitter A. Vermeer van de Zuidelijke Land- en Tuinbouw Organisatie (ZLTO) gisteren tij dens het jaarcongres in Tilburg, dat ging over het thema 'boeren en tuinders op het wereldto neel'. Als kernvraagstukken waarmee de agrariërs te maken hebben, noemde hijhet verschil tussen boerenprijs en winkel prijs; de druk om meer te produ ceren tegen lagere prijzen; de behoefte aan gelijkschakeling van kwaliteitseisen; de relatie met cle consument. Vermeer dook in het verleden om aan te geven dat pakweg honderd jaar geleden vergelijk bare problemen aan de orde wa ren: discussie over de betekenis van land- en tuinbouw voor de samenleving, onenigheid over de noodzaak van economische beschermingspolitiek. De boe ren namen toen zelf het heft in handen om de onzekerheden van de markt te lijf te gaan. Er kwamen coöperaties, waar door de tussenhandel werd uit geschakeld, schaalvoordeel bij inkoop mogelijk was en prijsga ranties bij verkoop konden worden afgedwongen. Ook spreidden boeren risico's en ver beterden kredietmogelijkhe den. De problemen van nu wa gen om een soortgelijk elan, betoogde Vermeer. Als noodzakelijke ingrepen zag hijde weg tussen producent en consument zo kort mogelijk houden; meer samenwerking met de verwerkende en verhan delende bedrijven; meer inspe len op de wensen van de consument, zoals die via het grootwinkelbedrijf tot uiting komen. Vermeer achtte dat zin voller dan steeds de beschuldi gende vinger uit te steken naar grootwinkelbedrijf of afzetor ganisaties. Specialisten De ZLTO-voorzitter onder streepte dat de Nederlandse boeren zich meer als specialis ten moeten ontwikkelen om be ter te kunnen opboksen tegen de meestal veel grotere agrarische bedrijven elders op de wereld. Dit betekent minder buikpro ducten en meer hoogwaardige producten telen voor kleinere, bijzondere markten. Vermeer stelde vast dat de indi viduele agrarische ondernemer zelf een bewuste keuze moet maken. Vervolgens kan hij op zoek naar geschikte samenwer kingsvormen met collega's aan de producentenzijde en met af nemers, verwerkers en verko pers aan de andere kant. Sa menwerking tussen boer en bedrijfsleven is noodzaak om de consument een veelzijdig pak ket te kunnen leveren. door Claudia Sondervan KOUDEKERKE - Achttien ver zorgenden van de Stichting Ver- pleeg- en Rusthuizen Zeeland (SVRZ) kregen gisteravond in Koudekerke hun diploma Soci aal Pedagogisch Werker. Het di ploma bekroont hun opleiding tot zorg- en dienstverlener die verpleeghuisbewoners in staat stelt om in kleinschalige woon vormen te leven. De pionier-studenten van deze nieuwe opleiding kregen hun einddocument in verpleeghuis De Vliedberg uit handen van opleidingsmanager N. Nagte- gaal en coordinator T. van Doe- sum van ROC Zeeland, die de opleiding in samenwerking met SVRZ en het landelijk orgaan voor dienst- en zorgverlening OVDB heeft opgezet. De SVRZ werkt aan de herhuis vesting van de verpleeghuisbe woners in kleinschalige woon vormen en woonzones, waar zij met verpleeghuiszorg kunnen wonen als in een thuissituatie: temidden van het normale leven en met zoveel mogelijk deelne ming aan huishoudelijke activi teiten. Om de medewerkers voor te bereiden op hun nieuwe rol is de opleiding sociaal pedago gisch werker ontworpen. In die nieuwe rol is de medewerker niet enkel verzorger of verple ger, maar ook begeleider en on dersteuner bij de dagelijkse ac tiviteiten van de bewoner. De opleiding duurt een jaar en wordt aan alle SVRZ-medewer- kers aangeboden. ANTWERPEN - Sinds vorige week donder dag zwemt er in de Antwerpse haven een dolfijn rond. De mannelijke tuimelaar moet via de sluizen in de havendokken zijn ge raakt. De scheepvaartpolitie ondernam al verscheidene pogingen om het dier weer de Schelde op te krijgen, maar voorlopig zon der resultaat. Merkwaardig is dat de dolfijn bijzonder tam is en zich zelfs laat aaien. Het vermoeden is dat het dier al verscheidene, jaren ronddoolt en dat het afkomstig is van een dolfinarium in voormalig Joegoslavië. Tijdens de burgeroorlog zou deze Flipper noodgedwongen in vrijheid zijn gesteld. Het gaat overigens om een andere dolfijn dan het exemplaar sinds enkele maanden regelmatig in de Westerschelde bij Hans- weert wordt gezien. Deze dolfijn, die enkele weken geleden nog werd gesignaleer, is geen tuimelaar. foto Marie Theuns TERNEUZEN - Is alles in vol bedrijf, dan werkt uit voerder Paul Tebes van bouwfirma Heijmans met een man of zestig, zeventig aan de asfaltering van de tun nelbuizen. Deze week werd dat aantal tot nauwelijks een handjevol gereduceerd. Oorzaak: de vorst. Heijmans voert de 50.000 ton asfalt voor de tunnel per vrachtauto aan uit Noord-Brabant. Paul Tebes: „Om dat hun lading vanwege de hoogte van de laadbaak niet in de tunnel kan worden gelost, moet het asfalt buiten de tunnel worden overgeheveld in kleinere wagens. Vriest het, dan wordt dat heel moeilijk." Tebes (28 jaar; geboren in Eist) heeft het naar z'n zin bij de Westerscheldetunnel, vooral omdat hij iedere dag van het project leeit. Zeven jaar geleden ging hij als MTS'er aan de slag bij Heijmans. Zijn eerste klus: de aanleg van een verhoogde kruising bij 's Heerenberg. „Ik moest het helemaal zelf uitzoeken en dat maakte me knap zenuwachtig. Tja, nu lach ik erom. Het was nota bene maar eenkarweitje van lö.OOOgulden. Daarna ben ik steeds een stapje verder gegaan. Rioolconstructies, wegenaanleg,., zulke dingen, De Westerscheldetunnel is tot nu toe m'n grootste project.Tebes en zijn collega's legden de zogenoemde stepbarriers aan, betonnen vangrails tegen de tunnelwand. Dat werk is op een oor na gevild. Paul Tebes: „Twee jaar geleden ben ik hier begonnen. Toen hield ik me voornamelijk bezig met de aanleg van het zuidelijke tunneltracé, inclusief duikers en riole ring. Daarna zijn we de tunnel ingegaan. Dan word je geconfronteerd met heel veel repeteerwerk. Breng je an ders hooguit enkele tientallen kolken aan, in de tunnel zijn er 530 verwerkt. De fundering voor het wegdek, de slakkenbaan van 120.000 vierkante meter... dat is op den duur puur routinewerk. En dan moet je oppassen dat er geen fouten insluipen. De mensen steeds weer motiveren, de lat hoger leggen, Dat is eigenlijk het moeilijkste van het werk: de omgang met mensen. Wat dat betreft zit het hier vernuftig in elkaar; al die rader tjes die op elkaar aansluiten. Want je bent allemaal op hetzelfde moment bezig met die afbouw." Hij woont met z'n vriendin in Oostburg en heeft het daar ontzettend naar zijn zin. De tunnel een levenswerk? Nou nee. „Maar het is natuurlijk wel prachtig als je over pakweg dertig jaar met je kleinkind door die tunnel kunt rijden en kunt zeggen: hier heeft opa aan meege- bouwd!" Uitvoerder Paul Tebes foto Peter Nicolai De hangtrogbrug in Terneuzen van Jobse+Bos Architecten. „Het uiteindelijke ontwerp was niet alleen eenvoudiger, maar ook veel ster ker." foto Charles Strijd door Mieke van der Jagt ELLEWOUTSDIJK - Wie over een paar maanden de Wester scheldetunnel inrijdt, moet niet in de gaten hebben dat er iets aan is ontworpen. Jos Jobse, van Jobse+Bos Architecten uit Rot terdam, is wel trots op het werk dat hij deed aan het tunneltra ject en de landschappelijke in passing, maar vooral als het een leek niet opvalt. „Een tunnel is geen huis of een kantoor. Het moet geen per soonlijkheid of identiteit uit stralen, maar veiligheid. Dat betekent voor een architect mi nimaliseren, zo weinig mogelijk detailleren. Ik kan je verzekeren dat dat veel meer keihard denk werk vergt, dan boodschappen uitdragen met details." Alleen wat betreft de land schappelijke inpassing worstel de Jobse aanvankelijk met verschillen tussen de twee over kanten. Vanuit het Borsele landschap van rechte polders, moet je heel diep de grond in om bij de tunnelbuis te komen. In Terneuzen, waar het landschap heel anders is, kom je vrij dicht onder het maaiveld de tunnel uit. De ingang in Borsele is daarom smal met hoge wanden. In Terneuzen loopt het meteen wijd uit. „Wel met dezelfde wanden en dezelfde principes. Er zit een grote beperking aan zo'n ingang. De buis waardoor je de tunnel verlaat, moet langer zijn dan die waardoor je erin rijdt. Anders gaat de vuile lucht uit de ene gang met de zuiging van het inrijdende verkeer mee inde andere." Ritmisch Bij de ingangen van de tunnel had Jobse graag de bouten waarmee de betonnen platen als het ware zijn vastgeschroefd in het zicht gelaten. „Dat gaf een mooi ritmisch effect, maar het kon niet vanwege een brandwe rende laag die er nog op moest. Het idee van die bouten hebben we vastgehouden in het rit misch plaatsen van gekleurde bakjes, die ietsje oplichten." Erg belangrijk is ook de manier waarop de inrit overgaat in de ook uit het ontwerp voor de hangtrogbrug. „Die moest min der zwaar en eenvoudiger. Het uiteindelijke ontwerp bleek ook veel sterker. Daardoor konden allerlei lelijke dwarsverbindin gen en trekstangen worden weggelaten." Trots is Jobse ook op de installa tiegebouwen, die aan weers kanten staan. In Terneuzen, waar wellicht ook een bezoe kerscentrum komt, koos Jobse voor een bekleding met lamel len van gepatineerd koper Dat is al groen en hoeft niet dertig jaar te blikkeren voor het de ge wenste kleur heeft. Voor het gebouw aan de over kant, in Borsele, leidde dat tot het ei van Columbus. „In dat gebouwtje moeten heel veel roosters zitten voor alle machines. Dat is altijd lelijk. Na lang nadenken hebben we die lamellen uitgebogen, waardoor er lucht naar binnen en naar buiten kan. Doordat het vei'der strak is, krijg je door de ritmi sche golven een heel aardig ef fect. Dat gebouw heeft verder niets nodig." tunnel. „Eerst is het vierkant en dan wordt het rond. Mensen die al een beetje bangig zijn voor een tunnel, zouden daarvan erg kunnen schrikken. We hebben dat opgelost met buizen die eerst recht en dan steeds meer gebogen aan het plafond han gen. Die buizen zijn van een kleur blauw die overal terug komt." Minimaliseren leidt niet zelden tot mooie vondsten. Dat blijkt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 17