Wil Mobieltje als sieraad Een mythe in duizend dagen zaterdag 7 december 2002 Mobiele telefoontjes van leer of hout. Zulke au thentieke materialen zitten in de pijplijn. Als het een beetje meezit komen ze eind volgend jaar op de markt, met dank aan Siemens. De S55 is het nieuwste troe telkindje van de Siemens- ontwerpers. Met de eigentijdse S55 kun je ook foto's schieten en versturen. Hij valt vooral op door de aaneengesloten vlakke toetsen. Voor de ontwerpers is de S55 eigenlijk al lang en breed voltooid verleden tijd. Want ze denken verder. Bijvoorbeeld aan het verwerken van leer, hout, metaal of textiel op mo bieltjes. Of aan telefoontjes die doen denken aan sieraden. Designafairs heet de zelfstandi ge ontwerppoot van Siemens. Met filialen in München, Erlan gen, Seattle en Sillicon Valley is het de kraamkamer van Sie mens. Slechts sporadisch gaan de deuren open voor nieuwsgie rige gasten. Zo mógen we de voormalige ma chinefabriek uit de jaren '20 in München betreden. „Vroeger waren het de techneuten die de designers aan het werk zetten. Hier heb je de hardware, zeiden ze toen. Doe er maar een jasje om. Nu is dat andersom, want design is cruciaal. Uit onder zoek blijkt voor een koper het uiterlijk van een mobieltje be langrijker dan wat-ie allemaal kan", zegt pr-chef Michael Ley- er, „Een mobieltje is iets per soonlijks. Die draag je bij je en daarmee kun je je uiten. Mensen willen er graag mee pronken." Om erachter te komen welk de sign aanslaat, put Designafairs uit allerlei bronnen. „We kijken goed om ons heen naar wat andere branches doen, architec ten, meubelmakers, de auto-in dustrie", zet Jens Pattberg uit- De jongste telg van Siemens, de S55, met zijn opmerkelijke toetsen. een. Hij is design-opperhoofd van de mobieltjes. „Verder wer ken we onder meer samen met het trendbureau van Lideweij Edelkoort, Ettore Sottsas in Mi laan, Audi Design, universitei ten in Pasadena en Weimar en de Design Academy in Eindho ven." Een designer van de S55 formu leert het bondig: „Ik vind overal inspiratie. Van een modeshow in Parijs of de straat in Londen tot een interieur in Milaan of een concept-car in de VS." En naar verluidt hoort ook de sixpack- torso van Holly wood-ster Mark Wahlberg in dat rijtje thuis. Op rechthoekige pilaren liggen prototypes van modellen die ooit bedacht zijn en waarvan de meeste het nimmer zullen halen. De consument is onverbidde lijk. Zo'n aanraakscherm zou veel ruimte besparen, maar Duitsers vinden dat maar een vies idee. Bruine en roze kleuren waren tot voor kort 'onmoge lijk'. Er ligt een driehoekig model, met een in twee delen uitklap baar toetsenbord. „Want waar moet dat heen, als het display groeit?" verwoordt Pattberg een vraag die designers hevig kwelt. Zet je de toetsen op een rij, kun je het wel schudden. Toetsen links en rechts naast het display wordt ook al niet geaccepteerd. Van creditcardontwerp tot weg- werpmodel, bij Siemens denken ze maar door. Wat kunnen we in concreto verwachten? Nog niet direct verrassende vormen - of ze houden die liever nog even onder de pet. Wel horen we dat de authentieke materialen er- Elk nieuw mobieltje begint op de tekentafel. aan komen, want daar houdt de consument van. Dat is echter dan het eeuwige plastic, dat gaandeweg lelijk wordt. „Leer veroudert en wordt juist mooi er", zeggen ze bij Siemens. Eind 2003 kunnen we vermoedelijk de eerste leren mobiele telefoon verwachten. Andere nieuwe materialen zijn metaal, kera miek en hout. Hout is nog zo simpel niet. Het mag maar 0,2 millimeter dik zijn. 'Luxury' is ook een trend. Weel derige mobieltjes als chique sieraden van pakweg drie- tot vijfduizend euro. „Waarom? Luxury draait om passie, inspi ratie, alle zintuigen", verklaart Pattberg. Hij opent een chique doos. Het zijn net edelstenen met de naam Luxury, by Sie mens. In het Color Material Lab lig gen materialen en kleuren op tafel uitgestald. Van een par fumflesje tot een paarlemoeren poederdoosje. Aan de muur bor den met associaties van levens stijlen ter inspiratie, geleverd door Edelkoort. Het lijkt wille keur: plaatjes van een hond, snoeptrommel, kleden. Aan de andere kant tonen prikborden de vertaling in levensstijlen. De kamer ernaast heeft de naamplaat Stereolithography. Wat designers bedenken met te keningen op de computer krijgt er plastisch vorm. De uitkomst lijkt wel een zeepje, maar is pre cies de vorm die de designer voor ogen heeft. Al met al heeft een nieuw mo bieltje een 'draagtijd' van een jaar. „Permanent ben je aan het analyseren. Telkens kijken wat de consument ervan vindt en of het bij de doelgroep past. Dat gebeurt in sessies over de hele wereld. Na een half jaar is het mobieltje in grote lijnen klaar. Drie maanden voor lancering kiezen we de kleuren", vertelt Pattberg. Met het ontwerpen is per mobieltje 1 a 2 miljoen euro gemoeid - overigens een schijn tje van de hele productontwik keling. Ondertussen kijken de desig ners de toekomst in. Ze dromen van mobieltjes waar alles in zit: mp3-muziek, gaming, camera- tje, entertainment, beeld. „Je kunt ook denken aan een mo bieltje met meerdere gebruiks- scenario's, die je 's avonds om- klikt tot watchphone. Verder komen er suggesties van de techniek. Bijvoorbeeld een in gebouwde beamer. Of wat te denken van sensorische dingen? Datje met een telefoon kunt me ten of het drinkwater safe is. Of je niet ergens sporen van an thrax tegenkomt. Zo'n mobiel tje is toch handig als je naar een restaurant gaat", grijnst Patt berg. Maarten van de Rakt Jackie Kennedy was als First Lady altijd perfect gekleed foto GPD In het Musée de la Mode et du Textile in Parijs zijn zeventig mantels en avondjurken plus bijbehorende accessoires te zien die Jacqueline Kennedy tussen 1960 en 1963 als First Lady heeft gedragen. Jacqueline Kennedy hield van mooie kleren en de Franse cou turiers waren haar favorieten. Alleen, dat mocht niemand in de Verenigde Staten weten. Stel je voor, alle First Ladies die haar waren voorgegaan blonken uit in eenvoudige japonnen van Amerikaanse snit en daar zou de jonge blom ineens de blits ma ken met Europese haute coutu re? Daar kon geen sprake van zijn. De oplossing van Jacqueli ne Lee Bouvier was zowel een voudig als geniaal. Ze liet vrien dinnen nauwlettend nagaan wat de nieuwe trends in Rome en vooral Parijs waren en haar officiële couturier in de VSOleg Cassini, kreeg vervolgens op dracht kleding te maken in de zelfde stijl. Amerikaanse mode, nageaapt en wel. Maar de we reld was verrukt van de nieuwe wind die er in Washington was gaan waaien. De republiek had eindelijk zijn koningin. Ze zou tot aan de dag van vandaag de enige blijven. In het Musée de la Mode et du Textile in Parijs zijn mantels, avondjurken en accessoires te zien die Jacqueline Kennedy tussen 1960 en 1963 droeg als First Lady. Het is de enige keer dat de originele modellen bui ten de VS worden getoond en de organisatoren zijn er danig mee in hun nopjes. „Jacqueline Ken nedy is er in geslaagd in 1036 dagen een mythe op te bouwen vindt conservator Pamela Gol- bin. De liefde van Jacqueline Ken nedy voor Frankrijk heeft ze niet alleen van haar Franse voorouders. Ze studeerde een jaar lang aan de Sorbonne in Parijs en hield aan die tijd voor al het besef over dat een land dat geen aandacht aan zijn geschie denis en tradities besteedt, niet volwaardig kan functioneren. Ze zorgde er in recordtijd voor dat via een groot aantal fund raising-bijeenkomsten geld werd verzameld voor een gron dige restauratie van het Witte Huis. Haar inspanningen leid den ertoe dat de ambtswoning van de Amerikaanse president binnen een paar jaar tot officieel monument werd verklaard. Op al die bijeenkomsten was Jac queline Kennedy het stralende middelpunt. En natuurlijk per fect gekleed. Op haar buitenlandse reizen droeg ze kleding die ze op geraf fineerde wijze in overeenstem ming wist te brengen met het land of de regio die ze met haar echtgenoot bezocht. De Koude Oorlog was op haar hoogtepunt en de reizen van Kennedy naar Zuid-Amerika en India waren diplomatieke hoogstandjes. Onder geen beding mochten de „achtertuin" van de VS en India onder Russische invloed komen. De keuze van de modebewuste Jacqueline mocht dan voor het merendeel een individuele be slissing zijn; ze had wel degelijk ook een politieke uitstraling. Het jeugdige stel stond model voor een beloftevol „nieuw Amerika". Zo mocht Zuid- Amerika Jacqueline Kennedy bewonderen in kleurige mantels en japonnen terwijl ze in Cana da een felrode mantel droeg - in de kleur van de Canadese vlag. Hoogtepunt voor haar was evenwel het bezoek aan Frank rijk in het voorjaar van 1961. Uit respect voor haar gastheren had ze een complete garderobe bij Hubert de Givenchy besteld. Het was een keuze die zelfs in de VS met instemming werd be groet. Generaal De Gaulle was verrukt van zijn tafeldame. Eenzelfde reactie was korte tijd daarna merkbaar bij Sovjet partijleider Nikita Chroestsjow in Wenen. De Rus was naar de Oostenrijkse hoofdstad geko men voor onderhandelingen met de jonge Amerikaanse pre sident en stelde zich aanvanke lijk bot en onbeschoft op. Na zijn ontmoeting met Jacqueline ontdooide Chroestsjow merk baar. Jacqueline Kennedy was echter geen Barbie-speeltje. Ze had haar eigen opvattingen en liet die herhaaldelijk vrij gepronon ceerd blijken. Zo bemoeide ze zich intensief met de vraag wie er wel en wie er niet moest wor den uitgenodigd voor een offici eel diner op het Witte Huis. Op de groslijst van uitnodigingen maakte ze flink wat aanteke ningen, zo blijkt uit de gasten lijst ter gelegenheid van een ontvangst voor de Franse minister van cultuur, André Malraux. Een prominent lid van de Washingtonse elite kon het bij mevrouw Kennedy wel schudden: „Hij is anti-De Gaul le", was haar commentaar en zijn naam werd doorgestreept. Anderen werden met een vraag teken voorzien: „Heeft hij wat met Frankrijk, en zo ja wét dan?" Als postuum eerbetoon aan haar moeder was Caroline Ken nedy naar Parijs overgekomen om de expositie van de gardero be van Jacqueline Kennedy te openen. Dat ging op z'n Ameri kaans, met een fund raising- dinner waarvoor 500 euro per couvert moest worden betaald. Maar voor de talloze aanwezi gen uit de Parijse jetset was dat geen enkel punt. Ze waren er al lemaal, vooral de couturiers. Karl Lagerfeld, Giorgio Arma ni, Pierre Cardin en uiteraard filmdiva nummer een in Frank rijk Catherine Deneuve, groot bewonderaarster van leeftijds- genote Jacqueline en vaandel draagster van de eerder dit jaar met zijn activiteiten gestopte Yves Saint-Laurent. Henk Glimmerveen Jacqueline Kennedy - de jaren in het Witte Huis; Musée de la Mode et du Textile in Parijs (on derdeel van het Louvre); Rue de Rivoli 107 (metro Palais Royal). Tot 16 maart dagelijks (behalve maandag) geopend tot 18.00 uur. Toegangsprijs: €7.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 41