Mégane is opvallend gelijnd
Bel luidt voor milieusubsidie
W7
Renault
Fiat pakt uit in Bologna
Oldtimercatalogus
Vehikel
Autoshowroom en Internet
Viercilinder Daewoo Matiz
Iveco Truck van het jaar
TT schakelt automatisch
Peugeot 307 boekt succes
Beurs British
zaterdag 7 december 2002
Hij is de kersverse Auto
van het Jaar 2003. Een
opvallende verschijning,
vooral door die hoekige ach
terkant met de ronde achter
ruit. Auto-ontwerpers zijn
er zeker van dat Renault de
Avantime en Vel Satis ge
bruikt heeft om autokopers
aan die nieuwe lijnen te doen
gewennen. De Mégane is wat
minder extreem en dat valt
kennelijk wel in de smaak.
De vorige auto was aan de
saaie kant en verkocht pri
ma. Met de nieuwe moet het
dus storm lopen in de show
room zou je zo zeggen.
Ontwerper Patrick Le Qué-
ment tekent voor die aparte
belijning, die ook de nieuwe Es
pace kenmerkt. De nieuwe Mé
gane is wat langer, hoger en bre
der en ook de wielbasis nam iets
toe. Achterin is het best uit te
houden, al houdt de beenruimte
bepaald niet over.
Plezierig is het makke motorge
luid van de 1.4. De eenvoudigste
motor hoeft zich nergens voor te
schamen. Woeste inhaalacties
kun je beter vergeten, maar als
normaal, oppassend burger kun
je met deze motorisering best uit
de voeten. Hij wordt alleen ru
moerig als hij uit alle macht
moet presteren, normaal blijft
het geluid prima binnen de per
ken. De 16-klepsmotor heeft
graag dat je hem op toeren
houdt om het volle vermogen
aan te spreken. Pas de aller
hoogste toerentallen beant
woordt hij met een onaangena
me brom, onder alle andere
omstandigheden blijft het aan
genaam stil in de auto. Bij erg il
legale snelheden verandert dat
nauwelijks. Ook kraakjes of
piepjes blijven uit, al produ
ceerde ons exemplaar rond 3200
toeren wel steeds een resonans,
vermoedelijk van ergens onder
het dashboard.
Het onderstel is goed voor el
kaar. het bochtgedrag voorspel
baar en vering en demping com
fortabel, maar niet té. Je hoort
het onderstel zelfs op slecht
wegdek nooit bonken of dreu
nen.
Renault lijkt definitief af te wil
len rekenen met zijn softe ima
go. Niks nadeinende vering of
hangerig bochtgedrag. De Mé
gane is eerder een tikkeltje stug.
Kortom, dik in orde, en het is
nog comfortabel ook. De stoelen
zijn stevig en goed gevormd.
De stoelen zitten erg goed. Voor
in is hij een tikje krapjes, door
dat de portieren nogal dik zijn
en de armleuning (met opberg-
vakje) diep het interieur in
komt. Veel opbergvakjes, twee
in de bodem voor de stoelen, in
de portieren, in middenconsole,
tussen de voorstoelen en een
brilhouder aan de bestuurders
kant. De verlichting voldoet ook
heel goed.
Alleen die stuurbekrachtiging
vergt veel gewenning. Rechtuit
wil hij graag nu en dan correc
ties en in bochten is het soms net
of er speling op het stuur zit. On
plezierig.
De elektrische stuurbekrachti
ging in automobielen kan ons
niet altijd bekoren. Die is vaak
vaag op het rechte stuk en ge
voelloos bij hoge snelheden. In
de Mégane werkt-ie trefzeker en
direct, al moet je in lange flauwe
bochten geregeld ietsje corrige
ren.
Dashboard
Het dashboard ziet er best uit.
Geen goedkoop aandoende
kunststof, twee duidelijke klok
ken met verklikkerlampjes voor
de vitale functies. Een tempera-
tuurmetertje en eentje voor de
brandstof. Verder: veel afleg-
vakken en een gekoeld dash
boardkastje, waarvan de klep
lekker langzaam, gedempt dus,
openzakt. Achterop zit een rui-
tenwissertje, dat maar een heel
klein gaatje maakt in een snel
vuil wordende ruit.
Deze versie had al een kaart in
plaats van een contactsleutel.
Als je het even weet is het aardig
handig, al weigerde ook deze af
standsbediener af en toe dienst.
Bij de duurdere versies gaan de
deuren automatisch van en op
het slot, deze had knopjes om
dat op afstand te doen. Soms
ging dat moelijk. Dat euvel had
den we al eens in de Laguna van
hetzelfde merk. Starten en af
zetten van de motor gaat met
een knop. Met zo'n aparte key-
cardsleutel ben je natuurlijk het
haantje (m/v) op een verjaar
dagsfeest. maar of het nou zo
handig is? Op de een of andere
manier zien we het ding toch
Hi.tr MfA
makkelijker uit je broekzak
glijden of tussen twee folders bij
het oud papier eindigen dan een
degelijke sleutel met een kloeke
sleutelhanger eraan.
De Mégane heeft een tankdop
die zichzelf in de vulopening
sluit. Geen gehannes meer dus.
De handrem ziet eruit als het
handgas van een vliegtuig. Sa
men met de startkaart zijn het
apartigheden die helemaal bij
deze opvallend gelijnde auto
horen.
De achterzijde van deze Auto
van het Jaar maakt de tongen
los: erker wordt-ie al genoemd,
of dakkapel. Het is maar waar je
van houdt, maar ons a-selecte
proefpanel koos voor 'apart' en
'stoer'. De inhoud van de koffer
bak lijkt er niet onder te hebben
geleden, de bereikbaarheid wel.
Het vijfde gat is vooral onder
nogal smalletjes als gevolg van
de schuin naar binnen wijzende
Standaard abs, automatische
alarmlichten bij noodstop,
zes airbags, bij 3-deurs anti-
duikairbags in stoelen voor,
uitschakelbare automatische
vergrendeling bij wegrijden,
stuurwiel in hoogte en diepte
verstelbaar, snelheidsregelaar,
boordcomputer, vertraagde uit
schakeling koplampen, elek
trisch variabele stuurbekrach
tiging, rondom schijfremmen,
tankklep met geïntegreerde
dop, centrale vergrendeling met
kaart voor starten, openen en
sluiten zonder contactsleutel,
elektrische bediende zijruiten
voor, ongelijk neerklapbare
achterbankleuning.
achterlichtpartijen. Lastig
wanneer je grote stukken te ver
huizen hebt.
De nieuwe Mégane zal zonder
twijfel de Astra's, Golfs en 307's
naar het leven staan. Hij staat
op hetzelfde onderstel waarop
Nissan de nieuwe Almera
bouwt en waarop tegen 2006 elk
jaar 1,8 miljoen Renaults en
Nissans gebouwd worden. Met
dat onderstel lijkt dus helemaal
niets mis. De Mégane is er nu in
3- en 5-deurs uitvoering en bin
nen een jaar komen andere vari
anten als de coupé, break, sedan
en een cabrio.
De 1.4 heeft gewoon een vijfbak,
de sterkste motoren hebben een
zesversnellingsbak. Tegen de
zomer arriveert de nieuwe Scè-
nic, die in 2004 nog gezelschap
krijgt van een Scènic met zeven
zitplaatsen.
Rien van der Steen
Motor 1.4 16v 98 pk; koppel 127
Nm bij 3.750 toeren.
Begin 2003 komt nog een 1.4 met
80 pk.
Aandrijving voorwielen
lxbxh 4.20 x 1.77 x 1.46 m.
Wielbasis 2.62 m.
Bagageruim 330/1.190 liter
Draaicirkel 10,5 m.
Brandstoftank 60 liter
Gewicht 1120 - 1245 kg.
max. aanhangergewicht
1300 kg.
Brandstofverbruik 112,5
prijs v.a. 16. 895 euro (1.4 3-d);
1.4 5-d Expression Confort
18.695 euro.
Het dashboard bezit twee duidelijke klokken met verklikkerlamp
jes voor temperatuur en brandstof.
De nog maar net ingevoerde
kortingsregeling op zuinige
en milieuvriendelijke auto's
wordt per januari alweer afge
schaft. Wie nog €1275 terug wil
ontvangen na de koop van een
motorisch milieuwondertje
moet vóór de jaarwisseling in
actie komen. Een aantal auto
merken maakt het voor de con
sument extra aantrekkelijk.
In alle politieke commotie na de
val van de regering is het nau
welijks opgevallen dat in de
plannen voor 2003 een pijnlijke
tegenvaller voor de milieube
wuste autokoper verstopt zit.
Alle drie de regeringspartijen
profileerden zich tot voor kort
als vriend van de automobilist,
maar dat weerhield hen er niet
van om de nieuwe kortingsrege
ling op schone en extreem zuini
ge automobielen naar het hier
namaals te verwijzen. De auto
mobilist moet fraaie milieu
snufjes vanaf 1 januari 2003
weer gewoon zelf betalen. Con
sumenten die nog van de huidi
ge regeling willen profiteren,
zullen de komende weken in de
showroom de knoop door moe
ten hakken. Wie zijn auto pas in
januari op kenteken zet is te
laat.
Voor alle duidelijkheid: er wor
den meteen twee stimulerings
maatregelen afgeschaft. Een
voordeel van 275 euro op auto's
die nu al aan de milieunonnen
van 2005 voldoen en een korting
van 500 of 1000 euro op auto's
die bovengemiddeld zuinig met
brandstof omspringen. Die
laatste zijn in de showroom her
kenbaar aan een A- of B-vignet.
Voor de meest roilieuvriendelij-
De Opel Corsa Eco haalt metgemak een brandstofverbruik van 1 op 20.
ke automobielen loopt het voor
deel nu nog op tot 1275 euro. Die
scoren immers de maximale
premie op het gebied van
'schoon' én 'zuinig'.
De eerder dit jaar ontstane situ
atie deed diverse automerken
besluiten om dergelijke spaar-
wondertjes naar ons land te ha
len. Doorgaans zijn die onver
koopbaar, omdat ze vanwege de
hoge belastingdruk in ons land
(vooral de bpm) te duur worden.
Nu konden in een aantal geval
len zelfs speciaIuitvoeringen
vour ons landje worden samen
gesteld. Met succes: de Neder
landse automobilist koos mas
saal voor spaarmodellen. Bij
een merk als Suzuki valt zelfs
meer dan de helft van de verko
pen in de meest milieuvriende-
lijke categorie.
Ook Opel zag zijn Eco-serie op
bloeien Van de populaire Cor
sa- en Astra modellen gaat één
op de zeven auto's in een Eco-
uitvoering de showroom uit.
Niet zo raar, want zo'n auto
rijdt zuiniger en kost toch niet
meer dan een gewone,
De Fiat Stilo 80 en Toyota Yaris
foto GPD
Eco stonden oorspronkelijk niet
in het Nederlandse leverings
programma, maar doen het nu
goed. Dat milieubewuste ge
drag van de kopers heeft het Mi
nisterie van Financiën dermate
onaangenaam verrast dat de re
geling wegens succes sneuvelt.
Met alle gevolgen vandien. Er
zijn importeurs die onomwon
den meedelen dat hun Eco-mo-
dellen zonder dergelijke onder
steuning onmiddellijk uit beeld
verdwijnen.
Wie voor het eind van dit jaar
zo'n auto op kenteken zet, kan
de premie alsnog innen. Boven
dien komen diverse automerken
met opvallend voordelige ac
ties. Al was het maar om de
voorraad aan 'milieuwonder
tjes' te verkopen, voor ze weer
onverkoopbaar worden. Maar
het kan ook precies andersom.
Zo moet Suzuki voor het eind
van het jaar nog duizenden
reeds bestelde Alto's afleveren.
Ze zijn zo populair, dat er lever
tijden zijn. Het is een tref om er
nog een in een showroom te vin
den.
Beter zijn de kansen bij Opel.
Daar willen ze twee vliegen in
één klap slaan. De Corsa Eco
wordt tot het einde van het jaar
voor net geen tien mille (na af
trek van de premies) verkocht.
Een totale korting van 3000 eu
ro. Opel hoopt zo meteen zijn
traditionele positie als nummer
één in ons land veilig te stellen.
Voor de 34e opeenvolgende keer
zal dat ook lukken.
Een bezoek aan andere show
rooms blijft de moeite waard.
Van de Fiat Punto en Stilo, de
Smart, de Toyota Yaris en de VW
Lupo en Bora bestaan ook mi
lieuvriendelijke versies die 1000
euro en meer voordeel kunnen
opleveren. Talloze merken heb
ben modellen in huis die een la
gere milieupremie opleveren,
maar in dat geval is het zeer de
vraag of dat voordeel op de lan
ge duur opweegt tegen het ver-
lies aan restwaarde. Hoe dan
ook: het zit er dik in dat de laat
ste weken van dit jaar nog veel
actie te verwachten is. En zo
hier en daar verrassend soepele
onderhandelingen met de ver
kopers.
Rob van Ginneken
Fiat pakt uit op de 27ste auto- en motorenshow in Bologna. Op
vallend studiemodel is de Doblö Sandstorm. De multifunctio
nele bestelwagen als veelzijdige off-roader. Ook de vernieuwde
Barchetta wordt aan het publiek voorgesteld. De Doblö Sandstorm
kan gebruikt worden om er een woesti j nrally mee te rijden. Hij heeft
een versnellingsbak met hoge en lage gearing en vierwielaandrij-
ving met een zelf sperrend centraal differentieel. De grondspeling is
variabel in te stellen. De sportieve Barchetta, een open tweezitter, is
vernieuwd. De bootlijn is behouden, maar de auto heeft een nieuwe
grille en koplampen. De 130 pk 1.8 motor blijft dezelfde. De ver
nieuwde Barchetta staat in het voorjaar bij de dealer. Op de stand
van Lancia prijkt het prototype Granturismo, een combinatie van
stijl en technologie. Behalve walnotenhout zit er ook manner in de
aankleding van de auto, die gebaseei'd is op de Lancia Thesis.
De negende editie van de oldtimer catalogus is uit. Met informa
tie over klassieke auto's en prijzen. De gids telt een kleine 450
pagina's met kleurenfoto's en is van de hand van kenner Ton Loh-
man. ISBN 9038913451, prijs 16,50 euro
In de Utrechtse Veemarkthallen wordt vrijdag 13, zaterdag 14 en
zondag 15 december de beurs Vehikel op touw gezet. Het kost 10
euro om binnen te mogenmaar dan kan de bezoeker zich ook verga
pen aan zestienduizend vierkante meter roest en chroom. Ongeveer
150 auto'szijn eren duizenden motoren, scooters, brommers en fiet
sen. Vehikel is tijdens de drie dagen open van 10 tot 17 uur
Uit onderzoek van de Erasmus Universiteit in Rotterdam blijkt
dat internet uitermate geschikt is voor de informatievoorzie
ning voor de verkoop van auto's. Daarnaast blijkt uit onderzoek on
der bezoekers en adverteerders van de site AutoTrack.nl dat 61%
van de bezoekers op zoek is naar een tweedehands auto en 18 naar
een nieuwe auto. Niet het aantal bezoekers van de site is bepalend
voor het succes, maar de kwaliteit van de site, zo geeft het onder
zoek aan. Volgens manager Van den Hout van AutoTrack.nl mogen
auto's gerekend worden tot het kleine groepje van diensten en pro
ducten dat succesvol gebruik maakt van internet. Ook bij cd's, boe
ken, banen en huizen is dat het geval. Verwacht wordt dat internet
een belangrijke rol van de showroom zal overnemen in het keuze
proces.
De Matiz, de best verkochte auto van Daewoo, is binnenkort le
verbaar met een viercilinder motor. De 1.0 liter motor maakt
zijn debuut op de huidige autoshow van Bologna (Italië is de groot
ste markt voor Daewoo) en komt vanaf de AutoRai in februari naar
Nederland. De nieuwe krachtbron levert 62 pk en vormt een krach
tiger alternatief voor de huidige 800 cc driecilinder motor met
slechts 51 pk. Sinds zijn introductie in 1998 is de vijfdeurs Matiz
meer dan een half miljoen keer verkocht in Europa. In Italië alleen
al zijn er 157.000 verkocht, in Nederland ruim 26.000.
De Iveco Stralis is gekozen tot Internationaal Truck van het Jaar
2003. Tweede werd de vernieuwde DAF 95XF, derde de Volvo
FM. De jury vond de Iveco de beste truck vanwege zijn vernieuwen
de bouw en chauffeurscomfort.
De TT Coupé van Audi wordt leverbaar met een zescilinder 3.2 li
ter motor met 250 pk en een nieuwe transmissie. Een handge-
schakelde zesversnellingsbak met automatische koppeling. Geen
koppelingspedaal dus. Desgewenst schakelt de bak automatisch.
De bak is een eigen ontwikkeling van Audi en voor het eerst in 1985
in de sport toegepast De TT 3.2 quattro komt midden volgend jaar
op de markt. De prijs is nog onduidelijk.
De Peugeot 307 boekt succes voor het merk Eerst uitgeroepen
tot Auto van het Jaar 2002 en Nederlands Gezinsauto van het
Jaar boekt de auto ook op commercieel gebied succes. In het derde
kwartaal van 2002 heeft de 307 de koppositie in de verkopen van
nieuwe lease-auto's in Nederland. Naast de drie- en vijfdeurs blij
ken ook de Break en in het bijzonder de 307 SW veel gevraagd. Op de
Nederlandse automarkt zijn inmiddels 18.074 307's verkocht De
Peugeot 206 staat op de eerste plek van de nationale verkooplijst
met ruim 20.000 registraties, de 307 op twee.
IndeBakkerhallenteLissewordt op 18en 19 januari 2003 voorde
negende keer'British'gehouden Elkedagtussen lOen 18uuriser
van alles te vinden wat met Engeland te maken heeft. Auto's en mo
torfietsen dus, Engelse mode, stands met informatie over reizen,
muziek, sport, er is een rommelmarkt, een kinderspeelparadijs en er
draaien films. De entree kost 10 euro, kinderen tot 12 jaar mogen
gratis naar binnen.
foto's GPD
De achterzijde van de Mégane is stoer gelijnd.