Mégane is opvallend gelijnd Bel luidt voor milieusubsidie W7 Renault Fiat pakt uit in Bologna Oldtimercatalogus Vehikel Autoshowroom en Internet Viercilinder Daewoo Matiz Iveco Truck van het jaar TT schakelt automatisch Peugeot 307 boekt succes Beurs British zaterdag 7 december 2002 Hij is de kersverse Auto van het Jaar 2003. Een opvallende verschijning, vooral door die hoekige ach terkant met de ronde achter ruit. Auto-ontwerpers zijn er zeker van dat Renault de Avantime en Vel Satis ge bruikt heeft om autokopers aan die nieuwe lijnen te doen gewennen. De Mégane is wat minder extreem en dat valt kennelijk wel in de smaak. De vorige auto was aan de saaie kant en verkocht pri ma. Met de nieuwe moet het dus storm lopen in de show room zou je zo zeggen. Ontwerper Patrick Le Qué- ment tekent voor die aparte belijning, die ook de nieuwe Es pace kenmerkt. De nieuwe Mé gane is wat langer, hoger en bre der en ook de wielbasis nam iets toe. Achterin is het best uit te houden, al houdt de beenruimte bepaald niet over. Plezierig is het makke motorge luid van de 1.4. De eenvoudigste motor hoeft zich nergens voor te schamen. Woeste inhaalacties kun je beter vergeten, maar als normaal, oppassend burger kun je met deze motorisering best uit de voeten. Hij wordt alleen ru moerig als hij uit alle macht moet presteren, normaal blijft het geluid prima binnen de per ken. De 16-klepsmotor heeft graag dat je hem op toeren houdt om het volle vermogen aan te spreken. Pas de aller hoogste toerentallen beant woordt hij met een onaangena me brom, onder alle andere omstandigheden blijft het aan genaam stil in de auto. Bij erg il legale snelheden verandert dat nauwelijks. Ook kraakjes of piepjes blijven uit, al produ ceerde ons exemplaar rond 3200 toeren wel steeds een resonans, vermoedelijk van ergens onder het dashboard. Het onderstel is goed voor el kaar. het bochtgedrag voorspel baar en vering en demping com fortabel, maar niet té. Je hoort het onderstel zelfs op slecht wegdek nooit bonken of dreu nen. Renault lijkt definitief af te wil len rekenen met zijn softe ima go. Niks nadeinende vering of hangerig bochtgedrag. De Mé gane is eerder een tikkeltje stug. Kortom, dik in orde, en het is nog comfortabel ook. De stoelen zijn stevig en goed gevormd. De stoelen zitten erg goed. Voor in is hij een tikje krapjes, door dat de portieren nogal dik zijn en de armleuning (met opberg- vakje) diep het interieur in komt. Veel opbergvakjes, twee in de bodem voor de stoelen, in de portieren, in middenconsole, tussen de voorstoelen en een brilhouder aan de bestuurders kant. De verlichting voldoet ook heel goed. Alleen die stuurbekrachtiging vergt veel gewenning. Rechtuit wil hij graag nu en dan correc ties en in bochten is het soms net of er speling op het stuur zit. On plezierig. De elektrische stuurbekrachti ging in automobielen kan ons niet altijd bekoren. Die is vaak vaag op het rechte stuk en ge voelloos bij hoge snelheden. In de Mégane werkt-ie trefzeker en direct, al moet je in lange flauwe bochten geregeld ietsje corrige ren. Dashboard Het dashboard ziet er best uit. Geen goedkoop aandoende kunststof, twee duidelijke klok ken met verklikkerlampjes voor de vitale functies. Een tempera- tuurmetertje en eentje voor de brandstof. Verder: veel afleg- vakken en een gekoeld dash boardkastje, waarvan de klep lekker langzaam, gedempt dus, openzakt. Achterop zit een rui- tenwissertje, dat maar een heel klein gaatje maakt in een snel vuil wordende ruit. Deze versie had al een kaart in plaats van een contactsleutel. Als je het even weet is het aardig handig, al weigerde ook deze af standsbediener af en toe dienst. Bij de duurdere versies gaan de deuren automatisch van en op het slot, deze had knopjes om dat op afstand te doen. Soms ging dat moelijk. Dat euvel had den we al eens in de Laguna van hetzelfde merk. Starten en af zetten van de motor gaat met een knop. Met zo'n aparte key- cardsleutel ben je natuurlijk het haantje (m/v) op een verjaar dagsfeest. maar of het nou zo handig is? Op de een of andere manier zien we het ding toch Hi.tr MfA makkelijker uit je broekzak glijden of tussen twee folders bij het oud papier eindigen dan een degelijke sleutel met een kloeke sleutelhanger eraan. De Mégane heeft een tankdop die zichzelf in de vulopening sluit. Geen gehannes meer dus. De handrem ziet eruit als het handgas van een vliegtuig. Sa men met de startkaart zijn het apartigheden die helemaal bij deze opvallend gelijnde auto horen. De achterzijde van deze Auto van het Jaar maakt de tongen los: erker wordt-ie al genoemd, of dakkapel. Het is maar waar je van houdt, maar ons a-selecte proefpanel koos voor 'apart' en 'stoer'. De inhoud van de koffer bak lijkt er niet onder te hebben geleden, de bereikbaarheid wel. Het vijfde gat is vooral onder nogal smalletjes als gevolg van de schuin naar binnen wijzende Standaard abs, automatische alarmlichten bij noodstop, zes airbags, bij 3-deurs anti- duikairbags in stoelen voor, uitschakelbare automatische vergrendeling bij wegrijden, stuurwiel in hoogte en diepte verstelbaar, snelheidsregelaar, boordcomputer, vertraagde uit schakeling koplampen, elek trisch variabele stuurbekrach tiging, rondom schijfremmen, tankklep met geïntegreerde dop, centrale vergrendeling met kaart voor starten, openen en sluiten zonder contactsleutel, elektrische bediende zijruiten voor, ongelijk neerklapbare achterbankleuning. achterlichtpartijen. Lastig wanneer je grote stukken te ver huizen hebt. De nieuwe Mégane zal zonder twijfel de Astra's, Golfs en 307's naar het leven staan. Hij staat op hetzelfde onderstel waarop Nissan de nieuwe Almera bouwt en waarop tegen 2006 elk jaar 1,8 miljoen Renaults en Nissans gebouwd worden. Met dat onderstel lijkt dus helemaal niets mis. De Mégane is er nu in 3- en 5-deurs uitvoering en bin nen een jaar komen andere vari anten als de coupé, break, sedan en een cabrio. De 1.4 heeft gewoon een vijfbak, de sterkste motoren hebben een zesversnellingsbak. Tegen de zomer arriveert de nieuwe Scè- nic, die in 2004 nog gezelschap krijgt van een Scènic met zeven zitplaatsen. Rien van der Steen Motor 1.4 16v 98 pk; koppel 127 Nm bij 3.750 toeren. Begin 2003 komt nog een 1.4 met 80 pk. Aandrijving voorwielen lxbxh 4.20 x 1.77 x 1.46 m. Wielbasis 2.62 m. Bagageruim 330/1.190 liter Draaicirkel 10,5 m. Brandstoftank 60 liter Gewicht 1120 - 1245 kg. max. aanhangergewicht 1300 kg. Brandstofverbruik 112,5 prijs v.a. 16. 895 euro (1.4 3-d); 1.4 5-d Expression Confort 18.695 euro. Het dashboard bezit twee duidelijke klokken met verklikkerlamp jes voor temperatuur en brandstof. De nog maar net ingevoerde kortingsregeling op zuinige en milieuvriendelijke auto's wordt per januari alweer afge schaft. Wie nog €1275 terug wil ontvangen na de koop van een motorisch milieuwondertje moet vóór de jaarwisseling in actie komen. Een aantal auto merken maakt het voor de con sument extra aantrekkelijk. In alle politieke commotie na de val van de regering is het nau welijks opgevallen dat in de plannen voor 2003 een pijnlijke tegenvaller voor de milieube wuste autokoper verstopt zit. Alle drie de regeringspartijen profileerden zich tot voor kort als vriend van de automobilist, maar dat weerhield hen er niet van om de nieuwe kortingsrege ling op schone en extreem zuini ge automobielen naar het hier namaals te verwijzen. De auto mobilist moet fraaie milieu snufjes vanaf 1 januari 2003 weer gewoon zelf betalen. Con sumenten die nog van de huidi ge regeling willen profiteren, zullen de komende weken in de showroom de knoop door moe ten hakken. Wie zijn auto pas in januari op kenteken zet is te laat. Voor alle duidelijkheid: er wor den meteen twee stimulerings maatregelen afgeschaft. Een voordeel van 275 euro op auto's die nu al aan de milieunonnen van 2005 voldoen en een korting van 500 of 1000 euro op auto's die bovengemiddeld zuinig met brandstof omspringen. Die laatste zijn in de showroom her kenbaar aan een A- of B-vignet. Voor de meest roilieuvriendelij- De Opel Corsa Eco haalt metgemak een brandstofverbruik van 1 op 20. ke automobielen loopt het voor deel nu nog op tot 1275 euro. Die scoren immers de maximale premie op het gebied van 'schoon' én 'zuinig'. De eerder dit jaar ontstane situ atie deed diverse automerken besluiten om dergelijke spaar- wondertjes naar ons land te ha len. Doorgaans zijn die onver koopbaar, omdat ze vanwege de hoge belastingdruk in ons land (vooral de bpm) te duur worden. Nu konden in een aantal geval len zelfs speciaIuitvoeringen vour ons landje worden samen gesteld. Met succes: de Neder landse automobilist koos mas saal voor spaarmodellen. Bij een merk als Suzuki valt zelfs meer dan de helft van de verko pen in de meest milieuvriende- lijke categorie. Ook Opel zag zijn Eco-serie op bloeien Van de populaire Cor sa- en Astra modellen gaat één op de zeven auto's in een Eco- uitvoering de showroom uit. Niet zo raar, want zo'n auto rijdt zuiniger en kost toch niet meer dan een gewone, De Fiat Stilo 80 en Toyota Yaris foto GPD Eco stonden oorspronkelijk niet in het Nederlandse leverings programma, maar doen het nu goed. Dat milieubewuste ge drag van de kopers heeft het Mi nisterie van Financiën dermate onaangenaam verrast dat de re geling wegens succes sneuvelt. Met alle gevolgen vandien. Er zijn importeurs die onomwon den meedelen dat hun Eco-mo- dellen zonder dergelijke onder steuning onmiddellijk uit beeld verdwijnen. Wie voor het eind van dit jaar zo'n auto op kenteken zet, kan de premie alsnog innen. Boven dien komen diverse automerken met opvallend voordelige ac ties. Al was het maar om de voorraad aan 'milieuwonder tjes' te verkopen, voor ze weer onverkoopbaar worden. Maar het kan ook precies andersom. Zo moet Suzuki voor het eind van het jaar nog duizenden reeds bestelde Alto's afleveren. Ze zijn zo populair, dat er lever tijden zijn. Het is een tref om er nog een in een showroom te vin den. Beter zijn de kansen bij Opel. Daar willen ze twee vliegen in één klap slaan. De Corsa Eco wordt tot het einde van het jaar voor net geen tien mille (na af trek van de premies) verkocht. Een totale korting van 3000 eu ro. Opel hoopt zo meteen zijn traditionele positie als nummer één in ons land veilig te stellen. Voor de 34e opeenvolgende keer zal dat ook lukken. Een bezoek aan andere show rooms blijft de moeite waard. Van de Fiat Punto en Stilo, de Smart, de Toyota Yaris en de VW Lupo en Bora bestaan ook mi lieuvriendelijke versies die 1000 euro en meer voordeel kunnen opleveren. Talloze merken heb ben modellen in huis die een la gere milieupremie opleveren, maar in dat geval is het zeer de vraag of dat voordeel op de lan ge duur opweegt tegen het ver- lies aan restwaarde. Hoe dan ook: het zit er dik in dat de laat ste weken van dit jaar nog veel actie te verwachten is. En zo hier en daar verrassend soepele onderhandelingen met de ver kopers. Rob van Ginneken Fiat pakt uit op de 27ste auto- en motorenshow in Bologna. Op vallend studiemodel is de Doblö Sandstorm. De multifunctio nele bestelwagen als veelzijdige off-roader. Ook de vernieuwde Barchetta wordt aan het publiek voorgesteld. De Doblö Sandstorm kan gebruikt worden om er een woesti j nrally mee te rijden. Hij heeft een versnellingsbak met hoge en lage gearing en vierwielaandrij- ving met een zelf sperrend centraal differentieel. De grondspeling is variabel in te stellen. De sportieve Barchetta, een open tweezitter, is vernieuwd. De bootlijn is behouden, maar de auto heeft een nieuwe grille en koplampen. De 130 pk 1.8 motor blijft dezelfde. De ver nieuwde Barchetta staat in het voorjaar bij de dealer. Op de stand van Lancia prijkt het prototype Granturismo, een combinatie van stijl en technologie. Behalve walnotenhout zit er ook manner in de aankleding van de auto, die gebaseei'd is op de Lancia Thesis. De negende editie van de oldtimer catalogus is uit. Met informa tie over klassieke auto's en prijzen. De gids telt een kleine 450 pagina's met kleurenfoto's en is van de hand van kenner Ton Loh- man. ISBN 9038913451, prijs 16,50 euro In de Utrechtse Veemarkthallen wordt vrijdag 13, zaterdag 14 en zondag 15 december de beurs Vehikel op touw gezet. Het kost 10 euro om binnen te mogenmaar dan kan de bezoeker zich ook verga pen aan zestienduizend vierkante meter roest en chroom. Ongeveer 150 auto'szijn eren duizenden motoren, scooters, brommers en fiet sen. Vehikel is tijdens de drie dagen open van 10 tot 17 uur Uit onderzoek van de Erasmus Universiteit in Rotterdam blijkt dat internet uitermate geschikt is voor de informatievoorzie ning voor de verkoop van auto's. Daarnaast blijkt uit onderzoek on der bezoekers en adverteerders van de site AutoTrack.nl dat 61% van de bezoekers op zoek is naar een tweedehands auto en 18 naar een nieuwe auto. Niet het aantal bezoekers van de site is bepalend voor het succes, maar de kwaliteit van de site, zo geeft het onder zoek aan. Volgens manager Van den Hout van AutoTrack.nl mogen auto's gerekend worden tot het kleine groepje van diensten en pro ducten dat succesvol gebruik maakt van internet. Ook bij cd's, boe ken, banen en huizen is dat het geval. Verwacht wordt dat internet een belangrijke rol van de showroom zal overnemen in het keuze proces. De Matiz, de best verkochte auto van Daewoo, is binnenkort le verbaar met een viercilinder motor. De 1.0 liter motor maakt zijn debuut op de huidige autoshow van Bologna (Italië is de groot ste markt voor Daewoo) en komt vanaf de AutoRai in februari naar Nederland. De nieuwe krachtbron levert 62 pk en vormt een krach tiger alternatief voor de huidige 800 cc driecilinder motor met slechts 51 pk. Sinds zijn introductie in 1998 is de vijfdeurs Matiz meer dan een half miljoen keer verkocht in Europa. In Italië alleen al zijn er 157.000 verkocht, in Nederland ruim 26.000. De Iveco Stralis is gekozen tot Internationaal Truck van het Jaar 2003. Tweede werd de vernieuwde DAF 95XF, derde de Volvo FM. De jury vond de Iveco de beste truck vanwege zijn vernieuwen de bouw en chauffeurscomfort. De TT Coupé van Audi wordt leverbaar met een zescilinder 3.2 li ter motor met 250 pk en een nieuwe transmissie. Een handge- schakelde zesversnellingsbak met automatische koppeling. Geen koppelingspedaal dus. Desgewenst schakelt de bak automatisch. De bak is een eigen ontwikkeling van Audi en voor het eerst in 1985 in de sport toegepast De TT 3.2 quattro komt midden volgend jaar op de markt. De prijs is nog onduidelijk. De Peugeot 307 boekt succes voor het merk Eerst uitgeroepen tot Auto van het Jaar 2002 en Nederlands Gezinsauto van het Jaar boekt de auto ook op commercieel gebied succes. In het derde kwartaal van 2002 heeft de 307 de koppositie in de verkopen van nieuwe lease-auto's in Nederland. Naast de drie- en vijfdeurs blij ken ook de Break en in het bijzonder de 307 SW veel gevraagd. Op de Nederlandse automarkt zijn inmiddels 18.074 307's verkocht De Peugeot 206 staat op de eerste plek van de nationale verkooplijst met ruim 20.000 registraties, de 307 op twee. IndeBakkerhallenteLissewordt op 18en 19 januari 2003 voorde negende keer'British'gehouden Elkedagtussen lOen 18uuriser van alles te vinden wat met Engeland te maken heeft. Auto's en mo torfietsen dus, Engelse mode, stands met informatie over reizen, muziek, sport, er is een rommelmarkt, een kinderspeelparadijs en er draaien films. De entree kost 10 euro, kinderen tot 12 jaar mogen gratis naar binnen. foto's GPD De achterzijde van de Mégane is stoer gelijnd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 37