boeiend Kerstmis: van Jingle Bell tot Jingle Heil PZC J RUDEN RIEMENS zaterdag 7 december 2002 We kijken allemaal uit naar Kerst mis, zeggen we. Maar de zalige vrolijkheid kan ook zwaar op de maag liggen. Zijn ook bij ons fenomenen als Christmas depression en Torschlusspa- nik in opmars? Met kerst kan er veel misgaan. Maar niet bij ons. Want wij koesteren Kerstmis als de tijd van 'gezellig samen zijn met men sen die veel voor mij betekenen'. Dat is sta tistisch onderbouwd. Een zeer ruime meer derheid van de Nederlanders, 86 procent, onderschrijft deze uitspraak. Tezamen met onze dierbaren willen we van de maaltijd genieten en rond de boom zitten, jubelend van vreugde, zo stelde het NIPO bij de aan vang van het nieuwe millennium nog vast. Daar kun je mee aankomen als volk. Het is een bevestiging van onze vermeende knusse volksaard, al heeft die de laatste maanden misschien wat minder harmonieuze trekjes vertoond. Kerstmis doen wij met teerbe minden. Dennengeur, spruitjesodeur, voor allemaal. 'Kom schat, schenk nog eens wat glühwein in voor tante Marie en ome Has san.' Maar laten we niet te vroeg jubelen. Want deze idyllische polderkerst heeft wat onza lige schaduwpartijen. Zo wenst de helft van de Nederlanders (49 procent) met Kerstmis minder verplichtingen te hebben. En een zeer ruime meerderheid (84 procent) ergert zich aan de commerciële uitbating van de geboorte van Jezus Christus. Dit staat ietwat haaks op die galmende een stemmigheid waaraan wij ons met zestien miljoen dierbaren zouden overgeven. Nader onderzoek van het NIPO wees uit dat het ge zellige samenzijn met welbeminden ons ei genlijk wat zwaar op de maag gaat liggen, zodra we er over gaan nadenken. Loodzwaar zelfs, want een half mil joen Ne derlanders ervaart de feestdagen als een jaarlijks dieptepunt. Dat was de uitkomst van een andere kerstenquête, weliswaar uitgevoerd in opdracht van een fabrikant van anti-stresspillen, maar toch. Eén op de zes Nederlanders bekent Kerstmis eigenlijk maar een vervelend feest te vinden. We pie keren en tobben over de boodschappen die we moeten doen; over die veel te dure Noor se kerstboom die in de gouden beursjaren soms met bal en al bij de vuilnisbak werd ge zet; over onze familie en beste vrienden die allemaal ontvangen moeten worden. Voor de meest fragielen onder ons, een kwart miljoen Nederlanders, vormen kerst en nieuwjaar een ware beproeving. Zonder kalmerende geneesmiddelen kunnen ze de komende feestdagen kennelijk niet doorko men. Van de aanvankelijke kersteuforie is het maar een paar enquêtevragen naar twijfel. De glitter van het lichtfeest en de verplette rende gezelligheid waaraan wij allen zou den willen toegeven lijken heel betrekke lijk. Alsof die dampende jus rond de in kleurige groentegarnituur afgelegde kal koen maar slecht camoufleert dat er toch ei genlijk een dooie loopvogel uit Amerika op tafel ligt. Nee, dan onze buren in aangrenzende lan den. Die komen er rond voor uit dat dit ge woon een traumatische periode is. In Duits land, Frankrijk en Engeland zitten hele volksstammen met Weihnachtsstress, un Noël stressant of een Christmas depression. Dit zijn geen dagen van stil en heilig, maar van opgejaagd en commercieel. Teleurstelling Een Duitse tegenhanger van het NIPO vond uit dat driekwart van de Duitsers zich voor neemt gedurende de feestdagen geen ruzie te maken met de familie. Ruim 60 procent zou graag wat minder lang voor de treurbuis willen hangen, 38 procent is van plan er nu eens geen vreetfestijn van maken omdat de verzadigde vetzuren door het hoofd spoken. De druk op de kerstketel is enorm. In de aanloop naar Heïligenabend lijdt een flink deel van de Duitsers ook nog eens onder Tor- schliisspanik, de paniek als gevolg van de gesloten winkeldeur. Psycholoog Arnold Retzer, verbonden aan de universiteit van Heidelberg, stelde vast dat voor bijna alle Duitsers Kerstmis onlosmakelijk is verbon den met gevoelens van teleurstelling. Het is een ritueel geworden dat erbij hoort, zegt Retzer. „Zoals pal na de feestdagen de hoop begint dat het volgend kerstfeest beter zal worden." In Engeland, en ook in Amerika, bestaat naast Bing Crosby's White Christmas ook een blauwe variant. Blue Christmas, een Eén op de zes Nederlanders vindt Kerstmis een vervelend feest. foto Mechteld Jansen zelden bezongen gemoedstoestand waarin neerslachtigheid en depressiviteit de bo ventoon voeren. Net als in Duitsland en Frankrijk zijn er kilo's krantenartikelen aan dat fenomeen gewijd. Namelijk dat wat leuk moet zijn eigenlij k niet leuk is. De gees telijke bijstand en adviezen die aan onge lukkige feestvierders worden verstrekt zouden een immigrant van Mars het idee kunnen geven dat het rond de kerstboom een graadje heter is dan de hel. Jingle Heil. Een Brits adviesbureau inventariseerde het ho-ho-ho-inferno. De spanning wordt ver oorzaakt door: een te grote toegeeflijkheid aan mensen en dingen die men helemaal niet leuk vindt; frustraties over het zoeken naar geschikte cadeaus; onverantwoorde uitgavenfinanciële stress en plots piekende huwelijks- en familieproblemen. Indigestie, waar eenderde van de Duitsers voor zegt te wakenwerd hier niet genoemd Evenmin de schaamte na weer zo'n uit de hand gelopen bezopen kerstviering op kan toor. Dat alles geeft te denken als we straks de vrome BBC-kerstdroom zien met een rood uitgedost jongenskoor in de ijle sneeuw van Yorkshire, of als op het ZDF een of andere Schlagerprinzessin op de kerstmarkt van Wuppertal zo sereen zingt over het kindeke. Natuurlijk zijn we hier geen haar beter. Op merkelijk is wel dat velen hier de voorteke nen van ernstige kerststress vermoeden, maar dat er nog relatief weinig over is gepu bliceerd. Ondanks de goede bedoelingen die onze representatieve vaderlanders tegen over het NIPO ventileerden is het een illusie te denken dat de feestdagen ons zoveel beter vergaan dan de gestreste buren, denkt ook dr. Harold van Megen, medisch hoofd van het onderzoekscentrum naar angst- en dwangstoornissen van het Universitair Me disch Centrum (UMC) in Utrecht. Naarmate wij meer zullen gaan lijken op Duitsland en Amerika, zal de kerststress ook hier een gro ter probleem worden, daarvan is hij over tuigd. Vanuit zijn discipline wil Van Megen pleiten voor handhaving van de splitsing tussen sinterklaas en Kerstmis. Om alle verplich tingen en emoties te spreiden en de druk niet zo te laten oplopen. De thuisdruk neemt toe als je het concept van Duitsland of Amerika nog meer overneemt. Want het feest van de Turks-Spaanse kindervriend neemt bij voorbaat een deel van de latente kerststress weg. Begin december voltooien we een be langrijke - eerste - etappe van een loodzwa re maand. Van Megen: „Stel je eens voor dat sinterklaas er niet was en concentreer alles eens in die kerstdagen. Dan heb je hetzelfde probleem waar ze in Duitsland en Amerika mee zitten: er moet zo ontzettend veel bin nen een tijdsbestek van een paar dagen. En er staat ook een morele druk op, want de grootte van de cadeaus wordt dan belang rijker. Met sinterklaas kun je daar nog van afkomen met een leuke surprise of een aar dig rijm. Maar dan niet meer. Een surprise maken en een gedicht schrij ven lijken zo bezien bijna therapeutische activiteiten vergeleken met de moderne, to tale, viering van kerstmis. Alles draait daar om het cadeau, dat duurder en duurder wordt. Het excuus van de sinterklaassur prise scheelt kilo's antidepressiva. Maar voor hoe lang nog? Op den duur zullen we ook met kerst volledig op de Amerikaan se toer gaan, zoals met alles, vreest Van Me gen. Konijn Maar was dat ouderwetse kerstfeest nu echt zoveel ingetogener en oprechter? Was dat verplichte kerkbezoek nu zo'n populaire must? Kinderen hoeven tenminste niet meer te worden getraumatiseerd omd&t er per se geofferd moest worden in het konijnenhok. Flappie, het huiskonijn dat een door Youp van 't Hek beweende kerstmaaltijd werd, sneuvelt zelden nog thuis onder het mes. In Groot-Brittannië is konijn trouwens de laatste jaren al helemaal fout. Niet exotisch genoeg. Krokodil, struisvogel of zelfs Skip- py de kangoeroe moeten op het menu staan. Ook in ons eigen land dreigt dat trouwens al gemeengoed te worden. Met glitter en glamour en met te dure ca deaus proberen we iets te creëren wat er me meer is. We jagen collectief de illusie na va hoe onze gelukkige feestdagen vroeger mis schien waren, vermoedt psychiater Van Me gen. Die uitvergrote gezelligheid, die knus se kneuterigheid of wat het ook geweest is willen we zo graag herbeleven. Aan de ene kant ziet hij mensen die proberen een kerstervaring te herscheppen met glamour maar dat blijkt vaak tegen te vallen, want het is toch een ander gevoel. Aan de anden kant zijn er mensen die voelen dat ze iets missen wat ze nooit hebben gehadIn die ca tegorie kunnen ook de psychiatrische pati ënten vallen. Ze voelen dat ze het nooit mee zullen bereiken en dat is moeilijk als ieder een geluk voorwendt. Dr. Van Megen: „De kern van het probleen is de illusie van gezelligheid. Vrede op aar de, leuk met elkaar omgaan. Voor veel met sen is dat een farce. Als jij graag een gezin met kinderen had willen hebben en je ziet om je heen in die kerstfilms allemaal blije stelletjes, dan is het niet zo gek dat je je da2 buitengewoon beroerd bij voelt. Weet jij veel dat die gezellige televisiegezinnetjes voor een groot deel helemaal niet zo gezell zijn? Maar het is wel wat je ziet. Veel lichtje leuk en gezellig, glühwijn, het white-chris masgevoel.... Maar als je weinig te vertere: hebt en er is geen warm kerstgevoel, dan wordt dat toch anders beleefd. De weken naar kerstmis zijn voor veel mensen een moeilijke tijd. Ik zie de patiënten in mijn spreekkamer. Dat geeft je een andere kijkc de feestdagen dan iemand in een kleding zaak, die alleen maar blije mensen ziet die het geld kunnen uitgeven. Ik zie de andere kant." Hoe nog licht te brengen in die deprimerer de dagen? „Je móet natuurlijk niets", zegt Van Megen. „Je móet geen nieuwe schoene hebben, je móet geen nieuwe make-up hel ben, je móet niet die cadeaus hebben, je móet geen spetterend oudejaarsfeest heb ben. Maar het is moeilijk om niet mee te doen. Je kunt er alleen maar uitstappen a. je het allemaal al hebt. Kijk naar een psy chiatrische patiënt, die heeft het niet en blijft hopen 'had ik het maar'. Het is bijna een boeddhistisch principe: je kunt ergens pas afstand van doen als je het hebt."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 24