Grootste stijging ozb in Tholen
Schotse bergtroepen
in Zeeuwse polders
Tunnel NV haalt
tegenliggers van
digitale snelweg
Belgische kerncentrales gaan dicht
Mosselzaadkweek
in windmolenpark
Oostburg voert actie
voor laag veertarief
15
Goes kent hoogste tarief onroerend-zaakbelasting
■P wm-m
w-ssatR*
"Jr - ïi-ssfl*
Man gewond bij
botsing tussen
twee fietsen
Kl(71LNl t LlAEZM
KtWrtieTe&vS
Zandzuiger loopt vast bij Breskens
Kwaliteitsplaquette voor ROC
Smeervet oorzaak explosie op boot
Fietskluizen begin 2003 in gebruik
szw .nl Dan weet u het snel.
zaterdag 7 december 2002
door Wout Bareman
DOEL - De zeven kerncentrales
in België (vier bij Doel, drie bij
Tihange in Wallonië) gaan
dicht. Het Belgisch parlement
sprak zich in de nacht van don
derdag op vrijdag uit voor een
'geleidelijke sluiting'. De oudste
centrales, Doel 1 en Doel 2 op de
linker Scheldeoever vlakbij de
grens met Zeeuws-Vlaanderen,
gaan als eerste plat. Dat gebeurt
in 2015. Die centrales zijn dan
veertig jaar oud. Daarna volgen
de overige centrales. De laatste
gaat in 2025 dicht.
Probleem is de vervanging van
de energiebron. Vooral de libe-
rale regeringspartijen maken
zich daar zorgen over, omdat de
zeven kernreactoren nu twee
derde van de elektriciteit in Bel
gië leveren en alternatieven zo
als windenergie, opgewekt door
windmolens in zee, op enorme
protesten stuiten. Het bedrijfs
leven vreest een langdurig ener
gietekort en hogere kosten door
leveranties vanuit het buiten
land. Energiebedrijf Electrabel,
eigenaar van de twee kerncen
traleparken, vindt dat de rege
ring het besluit moet herover
wegen vanwege de economische
gevolgen. Wordt overgescha
keld op kolencentrales dan vol
doet België niet meer aan de
voorwaarden van het Kyoto-
protocol over het terugdringen
van de uitstoot van broeikas
gassen. Electrabel hoopt op bij
sturing vanuit de Senaat.
De werkgeversorganisaties
VBO en Agoria bekritiseren het
besluit. Ze vinden het mis
plaatst om in 2002 al een defini
tieve beslising te nemen over
sluiting van de centrales in 2015
en later. De inmiddels opgehe
ven Werkgroep Kernenergie
Zeeuws-Vlaanderen drong al in
het begin van de jaren tachtig
aan op sluiting van Doel, net
over de grens met Oost-Zeeuws-
-Vlaanderen. De werkgroep
kreeg echter nul op het rekest en
kon ook de bouw van Doel 3 en
Doel 4 niet voorkomen.
De basis voor het kernenergie
beleid in België werd gelegd in
1952 toen het studiecentrum
voor kernenergie in Mol werd
opgericht. Het leidde in '66 tot
het kabinetsbesluit zeven kern
centrales te bouwen: vier aan de
Schelde bij Doel en drie in Ti
hange aan de Maas. De locatie
keuze was geen toeval. Op die
plaatsen was voldoende koel
water voorhanden. De zeven
centrales waren in 1975 opera
tioneel, ondanks fel verzet van
milieuorganisaties uit binnen-
en buitenland. De werkgroep
Kernenergie Zeeuws-Vlaande
ren schreef de vingers blauw
aan brieven naar 'Den Haag'
over het rammelend beleid bij
de buren. Rampenplannen ont
braken, onderbemande - en dus
onveilige centrales - draaiden
gewoon door. overheidscon
troles bleven achterwege,
lozingsnormen werden over
schreden en van grensoverschij-
dende alarmering was al hele
maal geen sprake. Door de jaren
heen wijzigde zich het beeld.
Maar toch signaleerde Green
peace in 2000 geschokt dat de
nucleaire controle op lekkages
in Doel en Tihange nog steeds
niets voorstelde. In februari
verzeker Electrabel nog dat de
centrales bestand zijn tegen een
terroristische aanval met bij
voorbeeld een Boeing, maar de
burgemeesters van de omlig
gende gemeenten drongen voor
de zekerheid bij premier Ver-
hofstadt toch maar aan op een
onafhankelijk onderzoek.
door Maurits Sep
VLISSINGEN - De onroerend-
zaakbelasting stijgt volgend
jaar het hardst in de gemeente
Tholen.
Huiseigenaren zien het tarief
met 16 procent stijgen tot 4,59
euro voor elke 2268 euro van de
geschatte woningwaarde. Dit is
overigens, op Veere (4,54 euro)
na, het laagste tarief in Zeeland
Goes, dat het tarief in 2003 niet
verhoogt, heeft het hoogste ta
rief: 8,19 euro. Daarbij moet wel
worden aangetekend dat Goes
geen apart rioolrecht in reke
ning brengt.
Het ozb-tarief bestaat uit twee
delen: een eigenaarsdeel en een
gebruikersdeel. Omdat de
meeste eigenaren ook in hun
woning wonen, is het voor een
goed inzicht in de kosten het
duidelijkst om van het totaalbe
drag uit te gaan. Voor een wo
ning van 200.000 euro in Goes
moet 722,19 euro per jaar aan
ozb betaald moet worden, en in
Veere, de goedkoopste gemeen
te, 400,33 euro.
De ozb-tarieven in Midden- en
Noord-Zeeland stijgen volgend
jaar met gemiddeld 5,2 procent.
De gegevens van Zeeuws-
Vlaanderen zijn buiten be
schouwing gelaten omdat door
de herindeling daar een andere
situatie geldt. De gemeenten die
samengevoegd worden, moeten
één nieuw tarief gaan bereke
nen. Dat kan leiden tot onverge
lijkbare uitkomsten.
Vier gemeenten boven de
Westerschelde verhogen hun
aanslag met ongeveer het per
centage waarmee de prijzen in
Nederland stijgen, namelijk
vier procent. Dat zijn Borsele
(7,13 euro), Noord-Beveland
(6,50 euro), Reimerswaal (6,08
euro) en Vlissingen (6,77 euro).
Overigens is het nieuwe tarief in
Reimerswaal nog niet door de
gemeenteraad vastgesteld. In
Kapelle (5,82 euro) en Middel
burg (5,96 euro) stijgt de ozb met
3,5 procent.
Veere laat het bij een stijging
van zes procent, hoewel het col
lege van B en W aanvankelijk
9,5 procent had voorgesteld.
Dankzij die lagere stijging
wordt Veere de gemeente met
het laagste ozb-tarief: 4,54 euro.
Dat was Tholen. Maar omdat
die gemeente er 16 procent op
gooit, bedraagt het nieuwe ta
rief 45 9 euroDat was 39 6 euro
Parkeergeld
Schouwen-Duiveland verhoogt
het tarief met zeven procent tot
5,24 euro. Ook dat is minder dan
de tien procent die het college
van B en W had voorgesteld. Het
verschil in inkomsten wordt
daar goedgemaakt door onder
meer parkeergeld te laten beta
len op het transferium in Ren es-
se. Dat is nu nog gratis Gebrui
kers moeten straks een euro
betalen voor het stallen van hun
auto.
Goes is de enige gemeente die
het ozb-tarief met wijzigt.
Huiseigenaren zijn ook in 2003
8,19 euro per 2268 euro waarde
van hun pand kwijt. Dat is ruim
een euro meer dan in Borsele,
dat na Goes de duurste gemeen
te is.
Die koppositie is verklaai"baar
uit de afschaffing van het riool-
■i'. —t- --
Geallieerde troepen landen op het strand van Westkapelle.
door Harmen van der Werf
VLISSINGEN - Donald Har
die vertelt het smakelijk. „Ze
waren getraind voor de bergen
en waar werden ze voor het
eerst ingezet? Hier, onder de
zeespiegel." 'Ze' zijn de Schot
se Highlanders die eind 1944
een belangrijke rol speelden bij
de bevrijding van Zuid-Beve-
Iand en Walcheren. Om dat
verhaal door te geven, heeft
Hardie hard meegewerkt aan
een cd-rom die begin volgend
jaar naar alle middelbare scho
len in Nederland gaat.
Hardie (74) heeft zelf niet in de
Tweede Wereldoorlog gevoch
ten. Hij heeft wel als beroeps
militair in het Schotse leger ge
diend, kort na 1945. Praktisch
al zijn officieren hadden tegen
de Duitsers gestreden, van het
Egyptische El Alamein tot de
stranden van Walcheren.
„Maar", herinnert Hardie zich,
„ze spraken er met ons nooit
over. Dat deden ze alleen on
derling. Grapjes maken, zoals
'weet je nog toen die bom onder
je voet ontplofte en je niks
merkte'."
Het initiatief om die mannen
op een eigentijdse manier via
een cd-rom te eren, komt van
luitenant-generaal Derek
Lang van de 5th Cameronians
Scottish Rifles. Vorig jaar is hij
overleden. Hardie blijft het
stokje doorgeven, onder meer
door de presentatie van de cd-
rom gisteren in de Britse am
bassade in Den Haag. Met be
wondering spreekt hij over 'die
jongens'. Dat zij steeds de
moed konden opbrengen om
door te gaan. „Dorp na dorp,
boerderij na boerderij, dijk na
dijk."
Iets hield hen gaande. Hardie
Schotse Canadezen op weg naar Noord-Beveland.
weet wat. „Je vriend naast je.
Die wil je niet in de steek laten.
En je bent niet alleen, je maakt
deel uit van een georganiseerde
groep, mét discipline en zeker
zo belangrijk een lange ge
schiedenis. Elk Schots regi
ment is een familie, met een ei
gen geschiedenis, eigen kle
ding en eigen muziek. De men
sen vóór jou deden het goed én
dat wil jij ook."
De cd-rom, het computer
schijfje getiteld The Liberating
Scots: Netherlands 1944-'45,
vertelt het verhaal van de rol
die Schotse troepen speelden
bij de bevrijding van Neder
land. Dat gebeurt kort en over
zichtelijk, met gesproken tekst
en authentieke foto's.
Westerschelde
Veel aandacht krijgt de strijd
eind 1944 om de Westerschel
de, de toegangspoort tot het al
bevrijde Antwerpen. Schotten,
getraind voor de bergen, werk
ten mee aan landingsoperaties
vanuit Zeeuws-Vlaanderen op
Zuid-Beveland (bij Baarland)
en Walcheren, bij de Oranje
molen in Vlissingen.
Voor Pasen 2003 moet de cd-
rom bij alle middelbare scho
len zijn, met nog een extra bij
drage over hoe Nederlanders
tegen hun Schotse bevrijders
aankeken. In het Nationaal
Oorlogs- en Verzetmuseum in
Overloon is op basis van het
zelfde materiaal een perma
nente tentoonstelling over de
Scottish High- én Lowlanders
te zien.
MIDDELBURG - Bij een ver
keersongeval in Middelburg; is
een fietser uit de Zeeuwse
hoofdstad gistermiddag ge
wond geraakt.
Op de kruising van de Elzenlaan
en Olmenlaan botste hij tegen
een dertienjarige fietser,uit de
gemeente Veere.
De jongen verleende geen voor
rang aan de man.
De Middelburger (leeftijd onbe
kend) werd met verwondingen
aan zijn knie per ambulance
overgebracht naar het zieken
huisin Vlissingen.
door Ben Jansen
GOES - De NV Westerscheldetunnel
gaat haar pagina's op het internet aan
passen. Een bewegend logo dat bezoe
kers van de site oproept zich aan te mel
den voor het abonnementsysteem met de
t-tag, wekt de indruk dat gebruikers van
de tunnel te maken krijgen met tege
moetkomend verkeer. Daarmee worden
toekomstige klanten op het verkeerde
been gezet. De oostbuis van de Wester
scheldetunnel is voor het verkeer in
noordelijke richting en de westbuis voor
het verkeer dat in zuidelijke richting
rijdt.
Het bewegende logo geeft de kijker het
gevoel dat hij door de tunnel rijdt. Daar
bij doemen af en toe - in tegenstelling tot
wat tunnelgebruikers vanaf 14 maart in
werkelijkheid gaan meemaken - kop
lampen van tegenliggers op. Een naar
rechts wijzende pijl versterkt de illusie
dat terdege rekening moet worden ge
houden met tegemoetkomend verkeer:
hou maar goed rechts in verband met die
tegenliggers
Het logo is een onderdeel van de geheel
vernieuwde presentatie van de NV Wes
terscheldetunnel op het internet (www-
.westerscheldetunnel.nl). De tunnel
maatschappij heeft zijn site opgepoetst
om duidelijk te maken dat de bouw zo
goed als voltooid is en dat nu de exploita
tiefase aanbreekt. De site is maandag in
gebruik genomen bij het begin van de in
troductiecampagne van de NV Wester
scheldetunnel.
Deze campagne is bedoeld om toekom
stige gebruikers van de timnel bewust te
maken van de mogelijkheden die de
nieuwe verbinding biedt. Dat gebeurt
met behulp van borden op de veerpleinen
en affiches op de boten. Daarnaast wor
den folders voor particulieren en brochu
res voor het bedrijfsleven uitgegeven.
Via de website kunnen particulieren en
bedrijven zich melden als abonnee. Het
tunnelabonnement biedt een korting van
25 procent op alle tarieven en verzekert
de gebruiker van een snelle passage door
de tolpoorten. Daarvoor is de t-tag no
dig, een apparaatje dat automatisch
wordt afgelezen door het tolinningssys-
teem.
Een woordvoerder van de NV Wester
scheldetunnel verzekerde dat het logo
zeker zal worden aangepast als het tot
misvattingen leidt over de vraag of in de
tunnelbuizen al dan niet met tegemoet
komend verkeer rekening moet worden
gehouden.
De tunnelexploitant heeft deze week al
zeshonderd aanvragen voor een t-tag
ontvangen.
enm m lemumen 120! V
rGêrfasi je ek niet MEE e&v eéêr^^
17S- haw am# mee noefo 'n kiathcujh
i adv iet "!k tuhnel naaf piojoaka/jj
COR DE JONGE
8°vtndiwticieé&theN/rece /Saxsj
v/hv2 peoveexANT -r6~roiNhJ€i£^a/a ptr
TUNN6L Loopje é>€He-/P VAST &P
achiezljkt l/li\ams£ &-w&s>
Pl/S CVK OU MAPJoN De HtND HOEFT
Ml) IN HET Jo TENAAL NIÉT TE W7EUOV
PAT IIr MIJN SCH/\ATSCN PUT HST VET
recht door de Goese gemeente
raad, vijf jaar geleden. Dat
scheelde de gemeente een fiks
bedrag. Om dat terug te verdie
nen is de ozb verhoogd. Ook
Borsele en Noord-Beveland
hebben het rioolrecht afge
schaft en een deel van dat be
drag verrekend in een hoger
ozb-tarief.
De Zeeuws-Vlaamse ozb-tarie
ven schommelen dit jaar tussen
de 4,16 euro in Sluis-Aarden-
burg en de 6,68 euro in Honte-
nisse. Axel berekent 5,62 euro,
Hulst 5,37 euro, Oostburg 4,64
euro, Sas van Gent 6,37 euro en
Terneuzen 5,37 euro. De nieuwe
tarieven zijn nog niet bekend.
TERNEUZEN - De Nederlandse zandzuiger Interballast 3
(1578 ton) is in de nacht van donderdag op vrijdag door nog
onbekende oorzaak aan de grond geraakt bij Breskens. Het
schip lag 1200 meter oostelijk van de haven van Breskens ten
anker in het Vaarwater langs Hoofdplaat. Vrijdagmorgen
vroeg constateerden de verkeersleiders op de Centrale Vlis
singen dat het schip wel erg dicht tegen de dijk aan lag. Bij na
der onderzoek bleek de Interballast 3 vast te zitten op de slik
ken. De sleepboot Hendrik 3 moest er dan ook aan te pas
komen om de zandzuiger met hoogwater vlot te trekken. Het
patrouillevaartuig Dullaert, dat in de buurt was, stelde vast
dat er geen schade was, zodat het lege schip direct kon ver
trekken naar de Steenbank bij Westkapelle voor het innemen
van een lading zand.
TERNEUZEN - Het Regionaal Opleidingen Centrum (ROC)
Westerschelde heeft het 'Waterbouwpredikaat' gekregen.
Dat predikaat is een keurmerk van de Vereniging van Water
bouwers in Bagger-, Kust- en Oeverwerken (VBKO). De ver
eniging is zeer tevreden over de kwaliteit van de opleiding
weg- en waterbouwkunde in Terneuzen. Om deelname aan
die studierichting (waarvoor net als andere technische oplei
dingen steeds minder belangstelling is) te stimuleren en
waardering voor de kwaliteit van de opleiding uit te spreken,
kreeg het ROC naast het predikaat een plaquette. Die gedenk
plaat werd gisteren feestelijk onthuld.
TERNEUZEN- Uit smeervet waarmee de schroefas van een
schip wordt gesmeerd en de pakking waarmee het vet wordt
vastgehouden, kan bij hoge temperaturen een explosief gas
vrijkomen. Dat was de oorzaak van een explosie die op 9 au
gustus 2000 plaatsvond op de Westerschelde aan boord van
een duw-sleepboot.
Dat blijkt uit een rapport van de Raad voor de Transportvei
ligheid. De raad, onder voorzitterschap van Pieter van Vol
lenhoven, adviseert dat de Vereniging van Smeerolieonderne
mingen Nederland (VSN) haar leden erop wijst dat de
mogelijkheid van explosiegevaar moet worden vermeld op
veiligheidsinformatiebladen. Ook wordt de brancheorgani
saties in de binnenvaart aanbevolen de leden erop te wijzen
dat ook die gedeelten van het schip die minder in het oog
springen goed moeten worden onderhouden. Bij de duw-
sleepboot was sprake van een lek waardoor smeervet wegliep
zodat de schroefas warm liep en het resterende vet en de pak
king te heet werden.
Uit proeven die de Raad heeft laten nemen, is gebleken dat in
die situatie een explosief gasmengsel kan ontstaan. Bij de
ontploffing op de duw-sleepboot werd alleen materiële scha
de aangericht.
GOES - De fietskluizen die van het NS-station in Oost-Sou
burg zijn overgebracht naar Goes, zullen begin volgend jaar
in gebruik worden genomen.
Dat heeft een woordvoerder van de NS inmiddels toegezegd.
Als de kluizen aan de zuidkant van het station in Goes zijn
neergezet, worden ze voorzien van informatie over hoe ze te
gebruiken zijn. De klemmen aan de zuidkant van het station,
ook een erfenis van Oost-Souburg, blijven waar ze zij nDe NS
is ervan overtuigd dat met de extra klemmen en de kluizen de
fietsparkeerproblemen rondom het Goese spoorstation zul
len zijn opgelost.
door Harmen van der Werf
YERSEKE - De komst van
windmolenparken in de Noord
zee kan worden gebruikt voor
het verzamelen van mosselzaad.
Het bedrijf E-Connection uit
Bunnik dat windmolenparken
ontwikkelt, wil over twee jaar al
beginnen met het kweken van
mosselzaad in het windpark dat
op vijfentwintig kilometer uit
de kust bij IJ muiden komt.
E-Connection is in samenwer
king met voormalig mosselkwe
ker R. van Stee uit Harlingen op
het idee gekomen mosselzaad te
kweken in windmolenparken.
In de buurt van het windpark bij
IJmuiden zit veel mosselzaad,
wat blijkt uit de aangroei op off
shore platforms en boeien in de
directe omgeving. Het mossel
zaad zal worden verzameld
door elk jaar rond windmolen-
palen een schoon opvangnet te
hangen. Het mosselzaad hecht
zich aan de netten, die in sep
tember weer worden opgehaald
Het mosselzaad gaat daarna
naar kweekpercelen in de Oos-
terschelde en de Waddenzee.
Het windpark bij IJmuiden
wordt in 2003 gefabriceerd en in
2004 in zee geïnstalleerd. Het
zal bestaan uit zestig windtur
bines met elk een vermogen van
2 megaWatt. De totale produc
tie aan elektriciteit moet vol
doende zijn om 142.000 huis
houdens van stroom te voorzien
De verwachting is dat er daar
naast jaarlijks 300 000 tot
600.000 kilo aan mosselzaad te
oogsten valt.
Als alle plannen voor windener
gie in de Noordzee, 6 000 mega
Watt volgens de Vijfde Nota
Ruimtelijke Ordening, worden
gerealiseerd, schat E-Connec-
tion dat er jaarlijks vijftien tot
dertig miljoen kilo mosselzaad
uit windparken kan worden ge
haald. Voor mosselkwekers zou
dit een welkome aanvulling zijn
op de hoeveelheid mosselzaad
die ze uit de Waddenzee halen,
zeker in deze tijd waarin mos
selzaad schaars is.
door René van Stee
OOSTBURG - De gemeente
Oostburg en alle dorpsraden
van de kernen gaan gezamenlijk
actie in de richting van de pro
vincie voeren tegen de tarieven
van het toekomstige fiets-voet-
veer tussen Breskens en Vlissin
gen.
Zoals het er nu naar uitziet is
een iemand die dagelijks naar
de overkant moet, straks min
stens 585 euro per jaar kwijt.
De actie komt na een initiatief
van Dorpsbelangen Toerisme.
Die raadsfractie riep half no
vember de bevolking op een
kaart te sturen naar de provin
cie en de landelijke politiek. De
gemeenteraad van Oostburg
nam die maand ook een motie
aan waarin hij aangaf het initia
tief te ondersteunen.
Burgemeester E Brommet
spreekt van een uniek initiatief
omdat de gemeente en de dorps
raden voor het eerst op deze wij -
ze samenwerken.
De burgemeester weet nog niet
precies op welke manier de actie
wordt vormgegeven. Hij denkt
hierover begin januari uitsluit
sel te geven. Er wordt onder
meer gedacht aan de versprei
ding van een kaart die onderte
kend bij een centraal punt in de
diverse kernen kan worden in
geleverd of bij de mensen thuis
wordt opgehaald.
De actie van D&T loopt tot nu
toe niet al te best. Op hetprovin-
ciehuis in Middelburg zijr
slechts negentien kaarten be
zorgd.
Advertentie
De nieuwe bedragen voor
kinderopvang?
in Sociale Zaken