Werken op zondag hoort erbij Engagement levert actuele kunst op PZC ll Bioscopen wachten c vol ongeduld op 007 J Allesvreter Arnowitt speelt in Middelburg louter Amerikaans Boete en laatste waarschuwing voor hardrijder Kerstconcert in Groede Weigeringsrecht Man rijdt sloot in door flitspaal kunst cultuur donderdag 5 december 2002 MIDDELBURG - De Middel burgse kantonrechter B. Doore- waard Boekhout heeft gisteren een 31-jarige inwoner van Kloe- tinge een boete opgelegd van 750 euro. Als hij de komende twee jaar nog een keer te hard rijdt, moet hij zijn rijbewijs voor zes maanden inleveren. De man reed vorig jaar novem ber met een snelheid van 140 ki lometer per uur over de Oude Rijksweg bij Kapelle. Ter plek ke geldt een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur. Voor de kantonrechter zei de be stuurder dat hij die dag een 'op gefokte' dag op zijn werk had. Hij noemde de overtreding een uitzondering. Uit het dossier van de man bleek dat hij in fe bruari vorig jaar ook als een te snel had gereden. Dat kostte hem destijds vierhonderd gul den. Officier van justitie J Groen stelde dat automobilisten vaak alleen kijken naar hun eigen be lang en daardoor geen rekening houden met andere weggebrui kers. In zijn eis, 750 euro boete en een voorwaardelijke rijont zegging van zes maanden met een proeftijd van twee jaar, hield hij rekening met de baan van de man. Voor zijn werk is een rijbewijs onmisbaar. Normaliter zou de inwoner van Kloetinge voor de tweede over treding in één jaar zijn rijbewijs vier maanden moeten inleveren. „Maar", stelde Doorewaard Boekhout, „we zitten hier niet om u werkloos te maken. Je hebt ook voor jezelf de plicht om je aan de regels te houden. Ver keersregels zijn ervoor ons alle maal." Hij nam de eis van de of ficier van justitie over. GROEDE - Het Brugs Vocaal Esemble treedt vrijdag 13 de cember op in de Lutherse kerk in Groede. Het koor bestaat uit achttien leden, waaronder en kele Zeeuws-Vlaamse zangers en zangeressen. Tijdens het eer ste deel worden wereldse liede ren ten gehore gebracht, daarna de kerstliederen. Het optreden begint om 20.00 uur. door Raymond de Frel Wie op zondag niet wil werken, mag voortaan lekker thuisblijven. De Eerste Kamer besloot dinsdag het wei geren van werk op zondag tot een recht te maken. Het goedgekeurde initiatief van de Tweede-Kamerleden Bussema- ker (PvdA) en Van Dijke (ChristenUnie) werd door de vakcentrale FNV beju beld, de werkgevers krabben zich ach ter de oren. De wet gaat begin volgend jaar in, wel licht al per 1 januari. Dit ondanks een manifest tegen de wet, ondertekend door 130.000 bedrijven. Ook het ver weer van WD en D66 was tevergeefs. Een werkgever mag dus vanaf volgend jaar een werknemer alleen dwingen om op zondag te werken als de aard van het bedrijf daar om vraagt. Voor politie agenten en werknemers in de zorgsec tor gaat het recht op de vrije zondag dus niet op, maar voor bijvoorbeeld win kelpersoneel ligt de zaak heel anders. Werkgeversorganisatie VNO-NCW vreest daarom dat vele ontslagen en rechtszaken zullen volgen. Voor de Sluisse bedrijfsleider Jurgen Vergouwe van Hollandia Kado is er echter eigenlijk helemaal geen pro bleem. „In principe ligt het recht inder daad bij de werknemer. Hij of zij mag zelf bepalen of er op zondag gewerkt wordt. Zeggen ze echter allemaal 'nee', dan heb ik natuurlijk wel een probleem. De zondag is de drukste dag in Sluis. Bij ons is het zo dat iedere werknemer twee zondagen en twee zaterdagen per maand werkt. Wil je dat niet, dan houdt het eigenlijk op", aldus Vergouwe Een situatieschets: twee sollicitanten zijn in de race zijn voor een baan en de een geeft aan op zondag zijn handen niet uit de mouwen te willen steken. „Dan is het heel makkelijk", vindt ho- reca-ondememer Rijk Bosland van ho tel-restaurant De Schelphoek in Se- rooskerke. „Ik kies voor diegene die wel op zondag wil werken. Ik heb in het ver leden weieens meegemaakt dat er hele goede koks verloren gingen, doordat de druk vanuit de familie te groot werd. Bijvoorbeeld vanwege geloofsovertui ging. Op dit moment ken ik deze proble men overigens niet. Hier wil juist ieder een in het weekend werken", vertelt Bosland. Scheve gezichten Zijn collega Lia Poppe van restaurant Wapen van Veere in Veere heeft in het verleden al meer dan eens met deze kwestie te maken gehad. „Als je iemand Sommige bedrijven moeten eenvoudigweg dag en nacht door draaien, ook op zondag. Het kan dan lastig zijn om oplossingen te vinden voor werknemers die niet willen werken op zondag. foto Charles Strijd uit bijvoorbeeld Arnemuiden aan neemt, weet je dat het geloof een rol kan spelen. Dat moet je respecteren. Maar altijd vrij op zondag, dat kan gewoon niet. Sta je dat toe, dan krijg je op een gegeven moment scheve gezichten on der het personeel. Als tijdens een solli citatieprocedure blijkt dat geen van de kandidaten op zondag beschikbaar wil zijn, sta je echter met de rug tegen de muur. Dan moet je er maar een mouw aan zien te passen", vindt zij. Kunst- mestfabrikant Hydro Agn uit Sluiskil voorziet geen problemen door de nieu we regelgeving. „Werknemers die in ploegendiensten actief zijn, weten dat ze in het weekend vaak aan de bak moe ten. Mensen die dat per se niet willen, kiezen mijns inziens een andere baan. In onze advertenties zetten wij ook heel expliciet de term 'volcontinu-dienst'. Mensen die bewust voor zondagsrust kiezen, solliciteren hier niet zo snel, denk ik", aldus een voorlichter. 24-uursbedrijf Adjunct-directeur P&O Therèse Schuit van aluminiumproducent Pechiney Nederland in Wissingen meldt dat Pe chiney in dergelijke gevallen altijd naar een passende oplossing streeft. ,,Er wordt wel degelijk met zaken als ge loofsovertuiging rekening gehouden, maar wij zijn en blijven een 24-uursbe drijf. Als onze productie stil ligt, ligt ge lijk het hele bedrijf plat. In sommige ploegendiensten kunnen deze eisen ge woonweg niet worden ingewilligd. Als in een sollicitatieprocedure iemand aangeeft dat hij niet op zondag wil wer ken, kijken wij wat de mogelijkheden zijn. Je moet het in ieder geval nooit ge bruiken als reden om iemand af te wij zen. Voor je het weet, heb je een proce dure aan je broek", aldus Schuit. Dow Benelux-voorlichter Frank Neve kwam gisteren tot de ontdekking dat de wet niet voor volcontinudiensten geldt. „Bij een sollicitatieprocedure met be trekking tot een vacature waarbij ploe gendiensten worden gehanteerd, wordt altijd duidelijk gemaakt dat er ook op zondag moet worden gewerkt", aldus Neve. Dan blijven bij het Terneuzense chemieconcern de dagdiensten over. „Tja. wat dat betreft zeg ik: dat hoeft niet middels een wet te worden vastge legd, want dat wordt bij ons onderling altijd al goed geregeld." door BasTimmers HULST - Bond, James Bond is terug. Tenminste, als je een stukje de grens over rijdt naar de Metropolis in Antwerpen of deDecascoop in Gent. In Neder land is Die A nother Day pas op 9 januari te zien, tot woede van sommige bioscoopexploitan ten. „Ach, je denkt toch niet dat Nederland nu leeg loopt voor James Bond?" De controverse begon nadat een landelijk dagblad schreef het een schande te vinden dat de nieuwe 007 niet ('volgens de tra ditie') tijdens de kerstdagen in ons land draait. Bij distributeur Fox Film snappen ze niks van alle ophef. „Die traditie loopt tot precies zes jaar terug", schampert Daphne Oedekerk. „De laatste drie Bondfilms kwamen net voor de kerst uit. De vijftien films daarvoor alle maal in de zomer. Fox koos deze keer voor een re lease in januari omdat het be drijf duidelijk wil maken dat 'het niet de zoveelste Bondfilm is'. Ook speelt mee dat met Harry Potter, Pietje Bell en straks Lord Of'The Rings (19 de cember) al drie kaskrakers be slag leggen op de beschikbare bioscoopzalen. „In januari, als Potter acht en Lord Of The Rings drie weken draait, is er wel voldoende capaciteit. We zitten hier nu eenmaal met Mini Mouse-bioscopen." In België hebben ze dat probleem niet. Daar kwam de film vorige woensdag uit. Alleen al in de Antwerpse Metropolis, met 8733 stoelen de een na grootste bioscoop ter wereld, zagen elf duizend mensen de film m de eerste vijf dagen. Bedrijfsleider A. Soetewey schat dat in het weekeinde 60 procent van die bezoekers uit Nederland kwam. „Maar dat is altijd zo bij ons. Het is echt niet zo da t Nederland nu leegloopt voor James Bond. Alleen de echte 007-fans steken speciaal de grens over. De rest komt sowieso bij ons films kij ken in combinatie met een dagje Antwerpen." Van dat laatste is niet iedereen overtuigd. Volgens distributeur Fox was vooral in Zuid-Neder land bezwaar tegen de late ZI komst van Bond. „Min Report en Ocean's Eleven if voorbeeld draaiden een maaL0 eerder in Nederland. Daarh:, je niemand over", weet kerk. In Hulst hebben ze daar wpi%^' boodschap aan. Eigenaar Jo; Peeren van de Koning van I geland schat dat 20 tot 30 p? ja) cent van de markt in januari,. m( film al gezien heeft. „Een rat. voor ons. Normaal draait zo. titel zes of zeven weken e goed. Nu zal hij snel instort! We draaien 'em nog omdat: van ons verwacht wordt, e omdat het commercieel intei- sant is." c, Uitzondering SE Niet dat hij boos is op de fit J maatschappij. Als die vcr-g, Hulst een uitzondering mai y, moet dat ook voor Vlissinge sj „Voordat je het weet zit je.,„; Utrecht. Dat kan niet. Bo? dien trekken wij ook veel Bet als een film bij ons eerder dn Maar ja, Bond is nou eenmij;^ wel een van de grootste fik, e van het jaar." z Carlo Lambregts van de Cityi tl Roosendaal reageert een sic j. laconieker. Hij vindt het zeij, een goed idee om 007 pas in;; nuari uit te brengen. „Dan isk j- mooi verdeeld met Hany Pots t en Lord Of The Rings. Bove - dien: James Bond is niet roe s wat het twintig jaar terug m De formule staat als een hc maar aan de fundament wordt wel geknaagd." OUD-VOSSEMEER - Er- twintigjarige man uit de ge meente Tholen is dinsdagavont laat op de Oud-Vossemeersedijl bij Oud-Vossemeer met zijn au to van de dijk gereden en in ea sloot beland. Dat gebeurde toe hij op de rem ging staan methc oog op de flitspaal langs de wet Daardoor verloor hij de mad over het stuur en schoot de dij af. Hoewel de bestuurder en ee zeventienjarige inzittende gee gordel droegen, bleven zij onge deerd. Zij konden via de voor ruit uit het wrak kruipen. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Wie in de Zeeuwse Bibliotheek in Middel burg de tentoonstelling Q'on 7 de la peinture engagée (?-?) van Kees de Valk bezoekt, is in één klap verlost van twee hardnek kige vooroordelen over geënga geerde kunst. De Middelburgse kunstenaar bewijst dat bij maatschappelijk betrokken kunstenaars de vorm niet on dergeschikt is aan de inhoud. Bovendien kan worden vastge steld dat politiek engagement in de kunst niet achterhaald is, maar misschien wel actueler dan ooit. Bijna alle werken op de exposi tie hebben iets te maken met rei zen die De Valk de afgelopen drie jaar heeft ondernomen. Op twee na (waarvan State of my mind in installatievorm zowel als in print wordt getoond). Daarin is zijn kunst zelf het on derwerp. State of my mind is een soort zelfportret aan de hand van voorwerpen die voor hem van belang zijn. Het grote schil derij waarnaar de tentoonstel ling is genoemd, bevat werke lijk een zelfportret, maar het is ook een ode aan William Morris, die halverwege de negentiende eeuw schitterende behangmo- tieven ontwierp, zodat de gewo ne man ook kunst aan zijn wand kon hangen. In een prachtige toespraak bij de opening van de expositie heeft journalist Kees Slager het publiek erop gewe zen dat kunstenaars als Kees de Valk in de jaren 60 met hetzelfde idee zeefdrukken maakten. Al leen bleken arbeiders daarin niet geïnteresseerd. Op het ui terst precies geschilderde doek concludeert De Valk dat het via televisie uitgezonden behang tegenwoordig zelfs de kunst van Morris overwoekert. Visie Toch belemmert De Valks met de tijd genuanceerde visie hem met tot op de dag van vandaag de man in de straat direct met zijn kunst te confronteren. Dat blijkt uit de serie kunstwerken rond het thema 'kruisende lij nen', die het leeuwendeel van de expositie vormen. Hij is er in 1999 in Sarajevo mee begonnen. Hij werd daar getroffen door de tijdens de Bosnische burgeroor log kapotgeschoten koepel van de bibliotheek „Vanuit de heu vels schoten de Serviërs brand bom na brandbom op de biblio theek", vertelt De Valk. „Het was een bewuste poging tot Q'on 7 de la peinture engagée (?-?, boekverbranding, tot cultuur vernietiging. De flats rondom de bibliotheek bleven onbe schadigd." De Valk gaf het van binnenuit waargenomen beeld van de vernietigde koepel twee dimen sionaal weer waarbij twee krui sende lijnen de botsing tussen verschillende culturen symboli seren. In Middelburg zijn schetsontwerpen te zien en een van Kees de Valk. foto van het uiteindelijk in Sa rajevo gerealiseerde beeld. Op de schutting die vanwege de res tauratie rondom de bibliotheek was gezet, schilderde hij zijn kruis met de verbrijzelde koe pel. „Sarajevo greep me zo naar de strot dat ik daarna iets vrolij kere, iets positievers opzocht. Ik dacht: 'Waarom niet naar de smeltkroes waar 164 culturen foto Lex de Meester samenkomen en waar het geen oorlog is?"' New York dus Daar wilde De Valk een vervolg geven aan zijn idee van de krui sende lijnen. Ook daar reageer de hij op een aan de plek gerela teerd nieuwsfeit. Dat was de aan hysterie grenzende angst voor de West Nile mosquito, een mug die onder bejaarden enkele dodelijke slachtoffers had ge maakt. Voor De Valk werd het beestje een symbool voor de xe nofobie en het totale gebrek aan integratie die hij in New York tegenkwam. „Toen ik daar woonde, ontdekte ik dat de smeltkroes helemaal geen smeltkroes is. Bij de kruidenier in de Spaanse wijk sprak nie mand Engels, in een joodse eet- tent werd ik niet bediend. Men leeft daar in volstrekt gesloten culturen." Met veel moeite kreeg De Valk voor elkaar dat zijn beeld van de mug, gevangen in kruisende lijnen, werd gepro jecteerd op de wand van een trendy uitgaansgelegenheid. „Maar binnen een week was het weg. De eigenaar was zelf bang voor de mug en had toch de in druk dat ik Amerika wilde af zeiken." Davidster Twee andere voor de openbare ruimte bedoelde projecten met kruisende lijnen heeft De Valk helemaal niet kunnen realise ren. In Israël wilde hij een beeld van een Palestijn die zich af weert tegen een davidster op de klaagmuur bevestigen. „On haalbaar natuurlijk", beseft De Valk. Maar ook geen enkele ga lerie of tentoonstellingsruimte waagde zich eraan, alleen zijn hospita, een architecte, wilde het tonen. „Een kruis is sowieso taboe", verklaart De Valk. „En het beeld werd opgevat als anti joods, wat niet mijn bedoeling was." Een voor een Marokkaans kunstfestival bedoeld beeld van een islamitische vrouw met een print van de vanwege haar zwarte huidskleur niet geaccep teerde zangeres Billie Holiday bleek na 11 september 2001 ook onhaalbaar. Van beide kunst projecten toont De Valk in Mid delburg verschillende stadia, inclusief het noodgedwongen met de computer vervaardigde eindresultaat dat hij in gedach ten had. De met zorg gemaakte werken van De Valk hebben niets van de gestencilde manifesten waar aan de meeste mensen als eerste denken bij de term geëngageer de kunst. En de weerstand tegen de werken geeft aan dat de sinds de jaren 60 bevochten tolerantie ten opzichte van (politieke) kunst tegenwoordig onder grote druk staat. Meestal zijn juist de boodschappen die ertoe doen ongewenst. Expositie: Kees de Valk, Q'on 7 de la peinture engagée (?-?), t/m 4 jan in de Zeeuivse Bibliotheek in Middel burg, open ma 17.30-21, di t/m vri 10-21 en za 10-13 uur. door Douwe Eisenqa MIDDELBURG - Op de web site van de Amerikaanse pia nist Michael Arnowitt blijft één detail uitdrukkelijk on vermeld. Het feit dat Arno witt blind is, wordt niet ge noemd. De pianist beschouwt dat zelf vermoedelijk als een volstrekt onbelangrijk detail. Gezien zijn talent en veelzij digheid heeft hij daar volko men gelijk in. Komende dins dagavond is hij te gast bij Nieuwe Muziek. De in 1963 in Boston geboren Arnowitt is een muzikale al lesvreter. Hij heeft - in de pers bejubelde - cd's opgenomen met muziek variërend van Sweelinck tot Webern. In 1989 startte zijn 26 jaar du rend project rond de 32 piano sonates van Beethoven. In een serie van acht concerten, waarvan de laatste pas in 2 015 zal plaatsvinden, speelt Arno witt de sonates in de volgorde waarin Beethoven ze compo neerde. De concerten zijn zo gepland dat de pianist bij de uitvoering steeds even oud is als Beethoven op het moment dat de componist ze schreef. Naast klassieke en heden daagse muziek houdt Arno witt zich als uitvoerder even makkelijk bezig met jazz. Ook op dat gebied wordt hij alom geprezen. Het programma dat Arnowitt in de Kloveniersdoelen ten ge hore brengt, bestaat uit twee blokken. Voor de pauze staat muziek van uitsluitend Ame rikaanse componisten cen traal, voornamelijk van de af gelopen veertig jaar. Enkel de Piano Variations van Aaron Copland zijn ouder. Dit in 1931 geschreven stuk wordt het hoogtepunt van de Ameri kaanse pianoliteratuur ge noemd. De variaties zijn even percussief en hoekig als de muziek van bijvoorbeeld Bar- tok, maar zijn, vooral door het gebruik van jazz-achtige rit mes, voorzien van een onmis kenbaar Amerikaans stempel. Ook John Cage en George Crumb zitten in het eerste blok. Beide componisten maken werken waarvan de zorgvuldig vormgegeven, gra fische partituren er vaak prachtig uitzien. In een muse um in New York werd zelfs Michael Arnowitt ooit overzichtstentoonstel ling gewijd aan de bladmu ziek van Cage. De muziek van Crumb is altijd heel subtiel, die van Cage is altijd heel ver assend. Zappa De bekendste naam van voor de pauze is misschien wel Frank Zappa. Diens The girl in the magnesium dress gaat over een meisje dat een hekel heeft aan mannen en ze stel selmatig om zeep helpt met een speciaal voor dat doel ont worpen jurkje. Met andere woorden, typisch een thema voor Zappa De geografische concentratie is in het tweede blok is nog groter. Na de pauze komen ne gen hedendaagse componis ten aan het woord uit de Ame rikaanse staat Vermont, de plek waar ook Arnowitt woont en werkt. Wat opvalt in dit programmaonderdeel, is de neiging van deze groep om terug te grijpen op het muzi kale verleden. In twee werken komt vadertje Bach weer on? i de hoek kijken, andere stuï- ken vermelden Prokofiev 1 Beethoven en middeleeuwse muziek als inspiratiebron. Humor is er ook, vooral in Da vid Gunns beschrijving van diens Fog Walls: „Dit stuk werd oorspronkelijk door een computer uitgevoerd, omdat het veel te moeilijk was voor normale mensen. Zelfs pianis ten met drie armen klaagden over de onmogelijkheden van maat 79. Ik heb het stuk pro beren om te werken voor twee handen met een normale grootte. Nu kan maat 79 ge speeld worden met een goede kans dat de vingers intact blij ven. Het tonale centrum van het stuk is tot nu toe nog niet gevonden."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 26