Suryoye kruipen in hun schulp
PZC
PZC
Politiek shopt maar raak in
Fortuyns electorale winkeltje
Sociale dienst mag
agressieve klant nu
ook al geld weigeren
Uit de bocht
Terreur vervreemdde Syrisch-orthodoxen van Nederlandse samenleving
te gast
4 december 1952
woensdag 4 december 2002
Hedendaagse ontwikkelingen kunnen oude tegenstellingen
tussen moslims en christenen, die van generatie op generatie
in spanning met elkaar hebben geleefd, nieuw leven inblazen.
De gebeurtenissen van 11 september hebben Syrisch-ortho
doxen in Nederland, immigranten uit gebieden in Turkije, te
ruggeworpen op hun eigen gemeenschap. Ze voelen zich
christen én Nederlander, terwijl autochtone Nederlanders
vaak denken dat ze moslim zijn en Turken hen dikivijls als
landverraders zien.
door Jan Schukkink
In het voorjaar van 2000 sloe
gen Syrisch-orthodoxe
(Suryoye) hongerstakers hun
tenten op voor het hoofdbureau
van politie in Enschede. Ze her
dachten daarmee de genocide
die in 1915, in de nadagen van
het Osmaanse Rijk, op Syrisch-
orthodoxe en andere christelij
ke minderheden plaatsvond.
Toen de Turkse voetbalclub Ga-
latasaray de Uef a Cup won in cle
periode rond het westerse Pa
sen, vierden Enschedese Turken
de overwinning met een vlag-
genparade door de straten. Bij
de 'tentchristenen' kwam het
tot schermutselingen. Er klonk
Turkse nationalistische muziek,
het 'Grijze Wolventeken' werd
gemaakt en de Mobiele Eenheid
greep in om escalatie te voorko
men.
In 2 0 01 ontstonden schermutse
lingen rondom een aangekon
digd asielzoekerscentrum in
Hengelo, in de omgeving van
een Syrisch-orthodoxe kerk.
Gebruikers van deze kerk ver-
zetten zich heftig tegen de plan
nen van het gemeentebestuur,
want in hun ogen waren veel
vluchtelingen moslims en juist
van moslims - zowel Koerden
als Turken - hadden Suryoye in
het Midden-Oosten veel last ge-
had. Als christenen voelden zij
zich eind jaren zeventig ge
dwongen Turkije te ontvluch
ten.
Na 11 september 2001 ontstond
een nieuwe ontwikkeling. Lo-
kaal reageerden mensen aller
gisch op vreemdelingen. Enkele
Syrisch-orthodoxe kerken in
Twente werden besmeurd met
anti-islamitische leuzen en in
dividuele Syriers voelden de
afstand tot Nederlanders toene
men. De orthodoxen zien zich
zelf niet als allochtonen. Zij zijn
immers christenen en horen
daarmee tot de meerderheid van
de Nederlandse bevolking. Ze
waren vluchtelingen die zich in
Nederland vestigden en de ban
den met hun gebied van her
komst verbraken, en ze kwamen
niet als ai-beidsmigranten, Zij
hebben vrijwel allemaal een
Nederlands paspoort.
Vacuüm
Suryoye in Nederland leven
vaak in een vacuüm: Nederlan
ders zien hen als Turken, als
buitenlanders die grote 'mos
keeën' bouwenTurken, met na
me de groeiende groep nationa
listen onder hen, zien hen als
Turkse landverraders of aan
stellers.
Begin jaren tachtig werden di
verse overvallen gepleegd door
Turken op koffiehuizen van
Suryoye. Koerden en Suryoye in
Nederland, hoewel beiden ge
vlucht uit Turkije, moeten niets
van elkaar hebben.
Suryoye vormen een betwijfel
de categorie in de arena van de
Nederlandse verzorgingsstaat:
geen Turken, geen moslims,
geen Nederlanders, geen alloch
tonen. Vreemdelingen tussen
hamer en aambeeld. Mede door
11 september zijn ze terugge
worpen op hun eigen gemeen
schap. Hun etnische identiteit
kreeg een impuls die hen dwong
zich assertiever op te stellen, zo
dat het onderscheid tussen
Suiyoye en allochtonen duide
lijker werd.
Als het aan staatssecretaris Rutte van Sociale Zaken ligt, krijgen
agressieve klanten van de sociale dienst tijdelijk geen bijstand
meer. De bewindsman wil deze sanctiemogelijkheid opnemen in de
nieuwe Bijstandswet, die over een jaar moet ingaan. Een 'hartstik
ke goede boodschap' vindt Aad Klaassen. Maar tegelijk is het vol
gens de Rotterdamse specialist in de aanpak van publieksagressie
ook 'volslagen onzin'. „De huidige ivet biedt genoeg mogelijkheden.
Ze worden alleen niet gebruikt.
door Yvonne Keunen
De sociale dienst van een
middelgrote stad in Neder
land kreeg twee jaar geleden te
maken met een cliënt die de me
dewerkers letterlij k terroriseer
de. Zijn agressieve gedrag liep
zo de spuigaten uit, dat de
dienst besloot de man een toe
gangsverbod te geven. Pro
bleem was echter dat ook geen
enkele bank zaken wilde doen
met de man. Dus besloot de
dienst de omstreden cliënt een
cheque te sturen, aangezien zelf
ophalen onmogelijk was gewor
den door het toegangsverbod.
De man woonde evenwel met
veertien andere mensen in een
huis, waar het verloop onder de
bewoners groot was. Die cheque
kwam dus nooit goed aan.
Waarop de sociale dienst be
sloot om iedere week iemand
naar zijn huis te sturen om het
geld persoonlijk te overhandi
gen. ,,En die vent zat natuurlijk
in de kroeg op te scheppen dat
de soos hem zijn geld kwam
brengen."
Het praktijkvoorbeeld waar
Klaassen tegenaan liep tijdens
een van zijn trainingen in agres-
siebeheersing, geeft volgens de
Rotterdammer goed aan waar
het probleem zit: agressief ge
drag wordt beloond, „Het pro
bleem met agressie op de werk
vloer zit 'm niet in de wetgeving.
Het probleem is de werkgever.
Die weet niet hoe hij met de wet-
geving moet omgaan. Het is een
kwestie van mentaliteit."
Allereerst is er het toegangsver
bod dat sociale diensten soms
instellen voor agressieve klan
ten. „Een lachertje", oordeelt
Klaassen. Ook al heeft hij die
maatregel ooit zelf bedacht als
agressiecoördinator van de so
ciale dienst in Rotterdam. „We
kwamen met de maatregel om
dat we werden geteisterd door
een psychoot die de mensen het
werken onmogelijk maakte.
Dat was geen klant, dat was-een
gestoorde man. Het toegangs
verbod is een ridicuul instru-.
Suryoye willen gezien worden
als Nederlanders, maar wel als
Nederlanders met de oudste
christelijke wortels in het
Midden-Oosten, en niet als Hol
landse 'salon-christenen.' Tege
lijkertijd zijn ze buitenstaan
ders, die zagen hoe de poorten
door de gevestigden een stukje
verder dicht werden gedaan.
Vijfde colonne
Door hun lotsgeschiedenis zijn
Suryoye altijd op hun hoede. In
Turkije leefden ze generaties
lang afhankelijk van Turken en
Koerden, die in maatschappe
lijk opzicht machtiger waren.
Toen rond 1985 de burgeroorlog
tussen Turken en Koerden esca
leerde, werden Suryoye door
beide groepen combattanten
beschouwd als een vijfde colon
ne. Ze vormden een kwetsbare
minderheid, die dankzij haar
relatieve welvaart, onderne
mingszin en cohesie kon overle
ven.
De zuiverheid van de gemeen
schap was een voorwaarde om
te kunnen voortbestaan. Min
derheden in een weinig vreedza
me samenleving moeten zich al-
tij d sterken en alert blijven,
omdat ze permanent worden
bedreigd. Het kan hen dwingen
coalities aan te gaan. Hierdoor
raken ze aangewezen op onder
handelingsvaardigheden; een
instinct om te overleven.
Suryoye hebben een grote smet
vrees ontwikkeld. Ze hebben de
neiging om onzuiverheden in
hun gemeenschap toe te schrij
ven aan de invloed van Koerden
en Turken. De grootste zonde
die een Suryoyo-jongere kan
begaan is trouwen met een mos
lim. In de loop der eeuwen zijn
er stereotype beelden ontstaan
over buitenstaanders, meestal
moslims: zij zijn onbetrouw
baar en staan voor alles wat
slecht is in het leven. De kerk
vervulde vele functies op het ge
bied van oriëntatie, recht
spraak, sociale zekerheid, be
stuur en veiligheid. Deze boven
regionale religieuze organisatie
van hun gemeenschap
vergrootte hun weerbaarheid.
Achterdocht en angst vormen
een reflex op bedreigende om
standigheden. De verhalen van
vervolging en bedreiging zijn
door de oudere op de jongere ge
neraties overgedragen. Deze
verhalen geven boodschappen
door die een grote sociale over
levingswaarde hebben: wees
een nuttig lid van de samenle
ving, wees loyaal aan je familie
en hou de kerk in ere.
De verhalen zijn opgeslagen in
de cultuur en veel jongeren ken
Vrijioel alle grote partijen hebben hun
huiswerk voor de komende verkiezin
gen klaar. In manifesten, bijsluiters en
'zevenpuntenplannen' wordt de koers
voor de volgende vier jaar uitgezet.
Het Fortuynisme blijkt wortel te heb
ben geschoten.
ment om er agressieve klanten
mee te willen aanpakken. Daar
is het ook nooit voor bedoeld."
De bestaande regelgeving is dat
wel, zegt Klaassen. Zoals de
huidige Bijstandswet. Die staat
sociale diensten al lang toe om
agressieve klanten hun geld te
onthouden.
Informatieplicht
Wie een beroep doet op de bij
stand, is verplicht informatie te
verstrekken over bijvoorbeeld
zijn leefomstandigheden. Door
een gesprek te staken als een
klant zich herhaaldelijk agres
sief gedraagt, wordt niet aan die
informatieplicht voldaan. Op
grond hiervan kan een sanctie
worden opgelegd. „Al heeft Til
burg dat bij mijn weten nog
nooit in de praktijk gebracht.
Maar de mogelijkheid is er."
En dan is er de Arbowet, die de
werkgever een handvat biedt
om agressieve klanten aan te
pakken. De werkgever is ver
antwoordelijk voor de veilig
heid van zijn medewerkers.
Komt die in het geding door een
klant, dan moet de dienstverle
ning worden opgeschort.
Voordeel van de Arbowet is, dat
die voor alle dienstverlenende
instanties geldt. Want het zijn
niet alleen sociale diensten die
te maken hebben met agressie.
De Centra voor Werk en Inko
men (CWI's), ziekenhuizen, cor
poraties en kredietbanken heb
ben daar ook veelvuldig mee te
maken. Dat agressie ver kan
gaan, weet Klaassen uit erva
ring. Hij draaide zelf ooit
spreekuur in IJsselmonde, ter
wijl er een busje met zes politie
mensen voor de deur stond om
hem te beschermen. En tijdens
trainingen aan bedrijven en in
stanties hoort hij tal van andere
voorbeelden van klanten en
cursisten. „Medewerkers wor
den soms met wapens bedreigd,
bespuugd, uitgescholden,ge-
stalkt of hun autobanden wor
den lek gestoken. Een receptio
niste kreeg ooit zelfs een emmer
met uitwerpselen over zich uit-
.gestort." GPD
door Ap van den Berg
Botweg negeren, in de pan hakken,
bloedserieus nemen of met fluwelen
handschoenen aanpakken? Vrijwel alle
lijsttrekkers van de 'oude' politieke stro
mingen zaten met hun handen in het haar,
toen Pim Fortuyn amper een jaar terug defi
nitief doorbrak als hun grootste opponent.
Niet de minste partijleiders moesten nadien
hun biezen pakken: Ad Melkert (PvdA),
Hans Dijkstal (WD), Paul Rosenmöller
(GroenLinks) en Kars Veling (ChristenUnie
En Fortuyn is dood en begraven. Maar
diens opvattingen en boodschappen be
klijfden, getuige de aangescherpte en geac
tualiseerde verkiezingsprogramma's voor
de kamerverkiezingen van 22 januari. De
LPF heeft nog geen programmadat van het
CDA werd alleen in financiële zin aange
past.
Al met al is er meer dan ooit aandacht voor
versterking van de krakkemikkige funda
menten onder de zorg (huis- en tandartsen-
tekort, wachtlijsten) en het onderwijs (lera
rentekort, schoolverlaten zonder diploma).
Veiligheid (of beter: onveiligheid) geniet in
middels evenzeer politieke prioriteit. Mis
standen en overtredingen door de vingers
zien, naar het traditioneel-Hollandse gedo
gen, is er absoluut niet meer bij, De rode
draad, in de programma's is: wie niet wil
luisteren, moet maar voelen. En niet te zui
nig ook.
Zelfs Fortuyns voormalige politieke vijan
den - PvdA en GroenLinks - bijten wat dat
aangaat venijnig van zich af, of het nu gaat
om het strenger straffen van zware misdadi
gers of het bouwen van meer gevangenissen.
De overeenkomsten met centrum-rechts
(CDA, WD en LPF) zijn opvallend groot,
met dien verstande dat PvdA en Groen-
Links - alsook SP en de kleine christelijke
partijen - veel meer nadruk willen leggen op
het voorkómen van criminaliteit onder jon
geren en werklozen.
Ook op het gebied van vreemdelingenbeleid
en integratie volgt de PvdA deels het spoor
van Fortuyn. In het PvdA-verkiezingsma-
nifest staat het pleidooi voor een specifiek
pardon voor asielzoekers die zijn ingebur
gerd, maar wier verblijfsvergunning is ver
lopen, zo'n 5.000 in getal. Fortuyn pleitte
voor een identieke maatregel, maar die
werd niet in het regeerakkoord van het ka
binet-Balkenende opgenomen.
De WD is daar blij mee, maar deelt wel de
globale opvattingen van Fortuyn. In hetze-
venpuntenplan staat: „Minder immigratie,
De opvattingen van wijlen Fortuyn beklijven, getuige de aangescherpte en geactualiseerde
verkiezingsprogramma's voor de kamerverkiezingen van 22 januari.
foto Robin Utrecht/ANP
meer integratie en geen discriminatie." De
PvdA benadrukt dat migranten 'gelijke
kansen' als autochtonen moeten hebben,
zoals bij het bemachtigen van een baan.
Maarzij voegt er duidelijk aan toe: „Partici
patie is een plicht, wetten en vaste waarden
moeten worden gerespecteerd."
Door de verminderde welvaart zijn de
hoofdstukken financiën en economie ten
opzichte van vorig jaar flink opgepoetst. Er
is straks immers veel minder te verhapstuk
ken. Links hamert op solidariteit en wil dat
de sterkste schouders de zwaarste lasten
dragen. De WD houdt stevig vast aan de af
schaffing van de onroerend zaakbelasting
voor particulieren en pleit voor meer indivi
duele ontplooiingsmogelijkheden. Van in
dividuele inkomensondersteuning, zoals
huursubsidie, wil de WD af, zoals ook For
tuyn dat wilde. Maar de WD wil dat al heel
lang. Dat is dus eigenlijk een punt dat For
tuyn op zijn beurt heeft 'geleend'.
Zo 'shopt' eenieder naar believen in het win
keltje vol electorale kostbaarheden van
Fortuyn met maar één simpel doel: meer
kiezers, dus meer kamerzetels. Voor die fel
begeerde stembuswinst moet nog een paar
weken campagne worden gevoerd. Of de
hoofdrolspelers het welhaast onbeschaamd
populisme van Fortuyn zullen overnemen is
nog niet duidelijk. Maar schoten voor de
boeg, zoals die van LPF-voorman Hilbrand
Nawijn (over de doodstraf) en WD's vice-
premier Johan Remkes (vaker levenslang
opleggen), wijzen wel in die richting.
Opmerkelijk
Daarbij mag het nu al opmerkelijk heten
dat de meeste partijen in de campagne op
nieuw een stevig punt zullen maken van so
ciaal-economische vraagstukkenEen klein
jaar geleden bleek dat een miskleun van je
welste, want onder de bevolking draaide het
vooral om migratie en veiligheid op straat.
Nu het hebben van een baan voor een aan
zwellende groep Nederlanders geen van
zelfsprekendheid meer is, lijkt het aan de
orde stellen van onderwerpen als ingrijpen
in de WAO en de toekomst van gesubsidieer
de Melkertbanen zelfs een aanbeveling. Dat
is temeer van belang nu het onderscheid
tussen de grotere politieke partijen op het
punt van de 'Fortuyn-thema's' veiligheid,
zorg, onderwijs en - in mindere mate - mi
gratie door consensus over de grote lijnen
sterk aan kracht heeft ingeboet, In campag
netij d heeft de kiezer nu eenmaal geen oog
voorkqances. GPD
n
I
nen de vervolgingsgeschiedenis
van hun familie en mededorpe
lingen. Oude tegenstellingen
kunnen door spanningen in het
heden weer nieuw leven inge
blazen worden.
Inwoners van Nederland kun
nen dan een identiteitsverande
ring ondergaan, 'vervreemden'
en zich weer meer op een etni
sche of religieuze noemer terug
trekken. GPD
Ja.7i Schukkink is cultureel antropo
loog. Hij loerlct aan een proefschrift
over de Suryoye-gemeenschap in
Enschede.
(Schukkink gebruikt de aanduiding
Suryoye voor de totale Syrisch-or
thodoxe bevolking in Nederland om
een politieke discussie omtrent de
historische achtergrond en precieze
benaming van delen van de gemeen
schap te omzeilen, red.)
Havenschapvoorzitter en PvdA-gedeputeerde!kl
Bruinooge is met een vaart uit de bocht gevite?
gen. Met een bijna wraakzuchtige reactie op k J
Goese verzet tegen de groei van de laadkistenoverslj ta
in het Sloegebied, heeft hij de confrontatie tussen g w
meente en havenschap/provincie op een uiterst ven- ve
lende manier verscherpt. Zijn verklaring, dat Goes h
fluiten naar de miljoenen euro's van Zeeland Seapor,Yf
en van de provincie omdat de gemeente niet braaf hi ig
convenant over de WCT ondertekent, doet vermoedt m
dat het zicht van havenbaron/bestuurder Bruinoogea ve
het onderscheid tussen de verschillende belangen ino ve
provincie en de manier waarop die moeten worden bf vl
hartigd, ernstig is vertroebeld. 1ta
Als man van het havenschap heeft Bruinooge rede m
zich zorgen te maken. Vertraging van de besluitvoi
ming over de WCT kan vergaande gevolgen hebben. h
vervoersstromen zijn onvoorspelbaar. Het gedrag va m
de grote verladers ook. Dus kan de zaak maar beter snf d<
geregeld worden. Wie echter draagvlak wil onder o C1
Bevelanders langs de spoorlijn, doet er goed aan te kif
zen voor een vriendelijke benadering. Wat is er tegei 1
Goes de gelegenheid te bieden zich na de beroepsproce
dure eventueel alsnog in het convenant te schikken f
daarmee toch aanspraak te laten maken op de financit
le compensatie van het havenschap? Met dit gebaar ha. j
Bruinooge waarschijnlijk wel wat WCT-sceptici kun
nen vermurwen. c
Als gedeputeerde werpt Bruinooge het tweede miljoe ti
in de strijd. Het provinciegeld mag alleen naar d il
ondertekenaars van het convenant, Kapelle en Rei n
merswaal. Dat een havenbaron niet zit te wachten cf F
tegenwerking via de Raad van State is te begrijpen. Or J
gehoord is wel dat Bruinooge namens het provinciebe
stuur meteen dreigend met zijn chequeboek naar de ge q
meente Goes zwaait, die niets anders doet dan haar ver v
antwoordelijkheid nemen. Zo lijkt alles te moeten wij t<
ken voor de laadkisten van Hesse Noord Natie. ii
Hoe de Raad van State ook oordeelt over deze kwestie 1
Bruinooge krijgt het moeilijk. Winst van zijn opposar 1
ten, en daarmee mogelijk ernstige vertraging in de aai
loop naar de WCT, kan Hesse Noord Natie afschrikkei c
Als de bezwaarmakers verliezen, is niet uit te legge r
waarom iemand die in Goes (waar de raad tegenstril) b
belt) aan het spoor woont de steun van provincie en ha 1
venschap moet ontberen, terwijl voor iemand in eei
vergelijkbare positie in de gemeente Reimerswaa j
(waar de PvdA-fractie zich op dezelfde wijze verzet c
wel extra euro's beschikbaar zijn. a
De combinatie havenschapvoorzitter-gedeputeerdi 1
blijkt een ongelukkige. Met die twee petten op heef G
Bruinooge zich twee scheve schaatsen ondergebonden
Mogelijk dat hij daarmee toch zijn doel bereikt. Maai y
het is geen fraaie vertoning. c
1
BEJAARDEN - Kapelle
krijgt een bejaardenhuis. Het
burgerlijk armbestuur kocht
de villa Pomona. Het pand
wordt verbouwd. Dit hebben
Gedeputeerde Staten giste
ren goedgekeurd. De verbou
wing begint in het voorjaar.
In de ene vleugel komen een
persoonskamers met geza
menlijke eet- en conversatie
zalen. In de andere vleugel
worden suites voor echtpa
ren gebouwd.
LU CHT - Een 17 - j arig meisj e
neemt volgens een rechter in
India sinds mei geen voedsel
of drinken meer tot zich.
De rechter denkt dat het om
een geval van 'vayoe karsji-
na' (het leven van lucht) gaat
dat tot nu toe alleen maar be
kend is uit sagen en uit be
schrijvingen van hindoeboe-
ken.
Hij heeft er bij de Indiase re
gering op aangedrongen een
onderzoek in te stellen.
ONWEL - Zesentwintig me
dewerkers van de KLM zijn
gisteren onwel geworden in
de autobus waarmee ze ver
voerd werden naar hun werk
op Schiphol. Ze werden ziek
door benzinedampen. Deze
dampen kwamen vrij, omdat
de bus onderweg een uitlaat
pijp was kwijtgeraakt.
Uitgever:
J.C Boersema
Hoofdredactie:
A L Oosthoek
D. Bosscher (adjunct)
A. L. Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Oostsouburgseweg 10
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Tel. (0118) 484000
Fax (0118)470102
E-mail: redactie@pzc nl
Vlissingen:
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Tel (0118)484000
Fax (0118)470102
E-mail: redwalch@pzc nl
Goes: Voorstad 22
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113) 273000
Fax. (0113) 273030
E-mail: redgoes@pzc.nl
Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (0115) 645769
Fax. (0115) 645741
E-mail: redtern@pzc.nl
Hulst: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel. (0114)372776
Fax. (0114) 372771
E-mail: redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel. (0111)454647
Fax (0111)454657
E-mail redzzee@pzc.nl
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17.00 uur
Zierikzee, Goes en Hulst:
8.30-17.00 uur
Internet: www pzc.nl
Internetredactie:
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
E-mafl: web@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingstijden
zaterdags tot 12.00 uur
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag tijdens kantoorurerj
zondag: van 16.00 tot 18 00 uur
Tel. (0118) 484000
Fax(0118)470100
Abonnementen
(bij acceptgirobetaling geldt een
toeslag van 2,00)
per maand: 20,50
per kwartaal: 55,10
per jaar: 209,90
Voor toezending per post geldt
een toeslag.
E-mail: lezersservice@pzc.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor
het einde van de betaalperiode.
Losse nummers per stuk:
maandag t/m vrijdag:€ 1.10
zaterdag: 1,65
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Bankrelaties
ABN AMRO 47.70.65,597
Postbank 35.93.00
Advertenties
Alle advertentieopdrachten worden
uitgevoerd onder toepassing van
de algemene voorwaarden van
Uitgeverij PZC BV alsmede de
regelen voor het advertentiewezen.
Tarieven kunnen tijdens kantooruren
worden opgevraagd.
Voor gewone advertenties
Tel: (0118) 484240
Fax:(0118)470100
Voor kleintjes. Tel (0118)484321
Fax: (0118) 484370
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern. De door u
aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor onze
(abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten en pro
ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geselecteerde
derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij: PZC, afdeling
lezersservice. Postbus 3229,4800 MB Breda.
Behoort tot megener