Handel met hindernissen RIJPLEZIER! PZC Kunst van Neeleman raakt het vlees Kunstbende verhuist via Vlissingen naar Goes Kinderopvang fors duurder in Zeeland 15 Odink rekent al op verlies in strijd visquota Naar de Oost Adventsconcert kunst cultuur Winterconcert dinsdag 3 december 2002 DEN HAAG - Nederlandse vis sers zullen volgend jaar minder op tong en schol mogen vissen. Staatssecretaris Odink van Vis serij houdt daar rekening mee. Half december zijn in Brussel de onderhandelingen over de vis quota voor 2003. Gisteren sprak de Tweede Kamer erover. Alle partijen, behalve GroenLinks en D66, riepen Odink op zijn rug recht te houden. De schol- en tongquota moeten overeind blijven. Odink liet er geen misverstand over bestaan dat dit ook zijn in zet is, maar, gaf hij aan, 'ik zal aan het einde van de onderhan delingen tot een compromis worden gedwongen'. Hij voor spelde: „Ik zal nooit mijn volle dige inzet kunnen bereiken." Tot nu toe weet Nederland zich wat betreft de tong- en scholquota alleen gesteund door België. Het zit de Tweede Kamer met name niet lekker dat Neder landse vissers extra tong en schol moeten inleveren, omdat Eurocommissaris Fischler geen volledige sluiting van de kabel- jauwvisserij op de Noordzee wil. Hij komt daarmee Groot- Brittan nië en Denemarken te gemoet, maar straft volgens verschillende Kamerleden Ne derlandse vissers die nauwe lijks kabeljauw vangen. GroenLinks en D66 dachten daar anders over. Die partijen vinden dat er te veel wordt ge vist in de Noordzee. „Er zijn te veel vissers voor te weinig vis", zei D6.6'er B. van der Ham. A. van den Brand (GroenLinks) pleitte voor kleinere schepen en selectievere vangstmethoden. Woordvoerders van WD, ChristenUnie, PvdA en SGP hadden wel moeite mee met de inschatting van de staatssecre taris. „Ik schrik van de compro misbereidheid van de staatsse cretaris", merkte L. van Dijke (ChristenUnie) op. Ook B. Daal der, voorzitter van de Federatie van Visserijverenigingen, keek ervan op. „Wij hebben nog heel wat lobbywerk te doen", zei hij. Nederland is volgens hem niet zo onmachtig. „Wij hebben het overgrote deel van de tong- en scholquota in de Noordzee." Vo rig jaar lukte het ook het tong quotum overeind te houden. door Emile Calon Daar zit je dan in Middelburg met een hele lading specerijen waar mee je niets kunt beginnen. Je hebt een deel geruild met een van de andere plaatselijke kooplieden. Maar na die zeer moeizaam tot stand gekomen transactie heeft niemand meer belang stelling voor de rest van jouw lading. Je kunt bij wijze van spreken de peper en kaneel net zo goed in de haven gooien, omdat je pakhuis al gevuld is met de mooiste zijde en de geurigste kruidna gelen uit de Oost. Het is frustrerend, want al die specerij en zijn niet zomaar in Middelburg aan komen drijven. Het halen van die exoti sche goederen kostte als gevolg van strandingen en scheurbuik de nodige zeelieden het leven. Jouw schepen be reikten echt op het nippertje de veilige thuishaven. Nu blijkt dat al die moeite bijna voor niets is geweest. Alleen een partij nootmuskaat is verhandeld. De rest ligt bij wijze van spreken te rotten op de kade. Om het allemaal nog erger te maken lachen de andere kooplieden je ook nog recht in het gezicht uit. Zij hebben de markt verdeeld en hun stapel daalders groeit frustrerend hoog. Deze gemoedstoestand, of nog erger, moet een aantal Zeeuwen herkennen. Sinds enkele weken is het bordspel Naar de Oost te koop. Het spel gaat over Zeeland en de oprichting van de Ver enigde Oost-Indische Compagnie. Handel In Naar de Oost speelt elke deelnemer een Zeeuwse koopman die schepen uit rust voor de handel op de Oost. Elk schip is in handen van minimaal twee kooplieden en wordt bemand door een aantal zeelieden. Het is de bedoeling dat ze in Azië geladen worden met kost bare producten als kruidnagel, zijde en peper om die vervolgens veilig te ver voeren naar Middelburg. In de fraaie doos zit een boekje met de Het bordspel Naar de Oost zet de spelers in de positie van Zeeuwse VOC-kooplie- den die exotische goederen naar de Middelburgse haven vervoeren. Aan de over kant het VOC-gebouw in Middelburg. foto Mechteld Jansen spelregels. Dat boekje, daar is iets mee. Het bevat én te veel én te weinig tekst. Teveel omdat er te uitvoerig wordt in gegaan op allerlei niet ter zake doende details. Wie het plan heeft snel de regels te leren, verdwaalt hopeloos in allerlei uitwijdingen. Het oude adagium schrijven is schrap pen was de auteurs blijkbaar even ont schoten. Het kan echter ook zijn dat, om de lengte toch iets te beperken, ze in het wilde weg zijn gaan inkorten. Want nu is nergens te vinden met welk startka pitaal de kooplieden op weg naar de Oost gaan. Het ontbreken van die gege vens is niet rampzalig, want nu bepaalt het spel der vrije krachten de omvang van dat startkapitaal. Storend is het wel, want gedurende het gehele spel blijft knagen of er wel voldaan wordt aan de normen en waarden van de be denkers. En in deze tijd moet over zo'n gevoel niet licht worden gedacht. Stuurmanskunst De spelregels zijn ook op andere plaat sen onduidelijk. Zo wordt de onderhan delingsfase, als de kooplieden terug zijn in Middelburg, feitelijk ook over gelaten aan het spel der vrije krachten. Voordat er wordt onderhandeld, moe ten de goederen eerst worden opge haald uit havens als Mocca, Batavia en Malabar. Daarvoor is heel wat stuur manskunst nodig om veilig en zonder al te veel schade in die havens aan te me ren. Die kunst is nodig omdat de stuur man, met dichtgeknepen ogen, zijn rou te met wisbare inkt moet uittekenen. Daarbij wordt hij alleen, en in zeer be perkte mate, geholpen door een ander speler die ook belangen heeft bij het be wuste schip. Bij dit onderdeel zijn de bedenkers wel erg uitgegaan van de eerlijkheid van de spelers. Want even door de wimpers gluren is zo gebeurd. Na een aantal rondes krijgen de spelers trouwens redelijk wat ervaring in dat blind varen met behulp van slechts en kele aanwijzingen. Zelfs een route naar Formosa, dwars door de archipel van Indië is zonder al te veel strandingen te doen. Hier wreekt zich dat er geen ver rassingselementen als storm, piraten, muiterij of windstilte zijn ingebouwd. Tactiek wordt ook niet beloond. Als eerste terugkomen met een scheepsla ding specerijen in Middelburg levert geen enkel voordeel op. Tijdsduur Het spel duurt volgens de aanwijzingen op de doos één tot twee uur. Ondanks enkele malen spelen lukte het nimmer het binnen drie uur te beëindigen. En drie uur of langer heen en weer Naar de Oost varen is toch wel wat erg veel van het goede. Ondanks een aantal gebreken is het be slist geen vervelend spel. Als het de be doelingvan de makers is een leuke basis te bieden aan spelers die vervolgens zelf aan de slag gaan met extra spelregels, zijn ze geslaagd. Is dat niet het geval, dan moeten de bedenkers voor de twee de druk in de winkel ligt toch nog eens aan de slag. En dan graag ook de fiches wat duurzamer maken, want nu zijn ze wel van erg slap karton. Naar de Oost, een uitgave van de gemeente Middelburg en de Stichting Zeeuws Cultu reel Erfgoed, kost€29,95. door Claudia Sondervan VLISSINGEN - Dertig tot veer tig procent meer betalen voor kinderopvang in het nieuwe jaar, zoals in de grote steden, hoeft in Zeeland niet. De Zeeuwse kinderopvang kost in 2003 negen tot veertien procent meer dan dit jaar. „Maar als we op economische gronden hadden gerekend, was er vijftien tot twintig procent bovenop gegaan," zegt voorzit ter J. Hendrikse van Stichting Kinderopvang Schouwen-Dui- veland. PvdA en CDA stellen vandaag vragen in de Tweede Kamer over prijsexplosies in de kinderopvang. De aankomende Wet Basisvoor zieningen Kinderopvang die al vier jaar boven de sector hangt, heeft een prijsopdrijvend effect, zeggen de instellingen. „Het Rijk heeft hoge verwachtingen van het vrijgeven van de kinder opvang aan de markt, maar net als met openbaar vervoer en de energiemarkt heerft het een averechts effect", zegt directeur Marlou Boerbooms van Stich- tingt Kinderopvang Walcheren. De gemiddelde tariefstijging is landelijk dertien procent. Het gros van de Zeeuwse kinderop vangplaatsen, ook de particu liere, blijft daaronder. Het vooruitzicht dat de rijks- en ge meentesubsidies vervallen leidt veel kinderopvangstichtingen tot het optrekken van de tarie ven. De onzekerheid wanneer die wet, die al vier jaar in voor bereiding is, precies ingaat houdt de prijsstijgingen in Zee land nog beperkt. Te duur De zorg dat kinderopvang voor ouders te duur wordt is voor Zeeuwse instelllingen een be langrijke overweging. De wet moet in 2004 van kracht wor den. De subsidies om kinderop vang betaalbaar te houden, worden dan waarschijnlijk ver vangen door een belastingaf trek. Opvanginstellingen moe ten kostendekkend werken en concurreren met particuliere kinderopvang. De ouderbijdrage volgt bij na genoeg alle instellingen de in komenstabel van het ministerie van volksgezondheid. Die ligt voor 2003 circa vijf procent ho ger. De prijsverhogingen treffen vooral de plaatsen die via werk gevers worden ingekocht en die particulieren zelf betalen. De Thoolse en Bevelandse stichtin gen voor kinderopvang kennen prijsstijgingen tot veertien pro cent. Dat komt door de gestegen personeelskosten en doordat de stichtingen verschillende tarie ven gelijktrekken. Ook loopt de Bevelandse stichting vooruit op de tijd dat de gemeente geen ex ploitatietekorten meer aanvult, zegt Petra Elbertsen van de Be velandse stichting. „Toch zitten wij landelijk gezien nog laag: landelijk kost een volledige kindplaats in een jaar 13.500 euro; wij zitten op 12.450 euro." Brandmelders De nieuwe loonafspraken voor de kinderleidsters die na de sta king van een jaar geleden wor den doorgevoerd, bepalen de prijsstijgingen voor een groot deel. „Personeelskosten be slaan tachtig procent van het budget", zegt Rianne Vons van de Zeeuws-Vlaamse stichting kinderopvang. Vorig jaar wer den de tarieven daar negen pro cent hoger, nu tien procent. Daarnaast maken de stichtin gen kosten doordat ze maatre gelen moeten nemen om ge bruiksvergunningen van de gemeenten te krijgen. „Pla fonds die niet meer geschikt zijn, dure brandmeldmstalla- ties voor twaalf locaties," somt Vons op. „En arbovoorzienin- gen. Heel dure, zinnige zaken", beaamt Hendrikse in Zierikzee. Geen van de instellingen doet iets af van de kwaliteitseisen in de aankomende wet. „We zijn met acht tot twaalf procent echt zuinig geweest." KLOETINGE - Vrouwenkoor Cadans neemt zaterdagavond in de Geerteskerk het voortouw bij een samenzang. Er worden zowel bekende als minder bekende kerstliederen gezongen. De avond begint om 20.00 uur. door Ernst Jan Rozendaal SLUIS - De Rotterdamse kun stenaar Arno Neeleman (1976) snijdt letterlijk en figuurlijk in eigen vlees. In De Raadskelder in Sluis is tot begin januari een tentoonstelling te zien van fo to's, medische tekeningen en ap paraten waarmee hij het func tioneren van zijn eigen lichaam kan beïnvloeden. „Ik vind het wel leuk dat het als kunst wordt beschouwd, maar ook als het geen kunst was, zou ik me hier mee bezighouden." Neeleman heeft de Willem de Kooning Academie in Rotter dam doorlopen. Toen hij zich daar aanmeldde, wilde hij schil der worden. Zijn grote voor beeld was de Engelse land schapsschilder William Turner. Al snel kwam hij tot de ontdek king dat de schilderkunst voor hem te weinig impact heeft. „Schilderen gaat van brein naar brein", verklaart Neeleman. „Als de vonk van het ene brein overspringt naar het andere heb je mazzel. De kunst die ik nu maak, raakt vanuit mijn brein rechtstreeks mijn vlees. Het doet er niet toe of ik vervolgens ook een ander brein bereik." Zijn werk ontstaat uit nieuws gierigheid, aldus Neeleman. „Ik ben ooit wakker geworden met het besef dat mijn brein in mijn lichaam zit opgesloten als een persoon in een hem onbekende kamer. Er is geen uitgang. Als je er dan eenmaal zit, ga je de mu ren bestuderen. Zo ben ik naar mijn lichaam gaan kijken. Het is blijkbaar van mij, dan eigen ik het me ook toe. Ik ben ermee gaan spelen, proeven gaan ne men. Voor mij is de manier waarop mijn lichaam werkt niet vanzelfsprekend. Waarom werkt het zo? Stukje bij beetje ben ik dat gaan ontdekken. Ik ben bepaalde dingen ook gaan beïnvloeden en sturen." Puistjes Zo heeft Neeleman vier jaar ge leden een 'puistjeskweekme- chanisme' ontwikkeld. Hij heeft stukjes huid afgeperkt en daar op een kweek van bacterieën uitgezet, zodat daar puistjes ontstonden. In Sluis toont hij ook zijn 'huidploegje' en een werk getiteld: 'Dit licht is te scherp voor mij'. Het eerste be vat twee scalpelmesjes waar mee de huid kan worden opgere ten of gekrabdhet tweede i s een contactlens met een naald op een katapultmechanisme. „Dit is een zijspoor in mijn oeuvre", 4 Arno Neeleman: teencv't je (mijn voeten zijn zo koud) (2002). vertelt Neeleman. „Het zijn emotionele uitingen uit een tijd dat ik depressief was. Ik wil niet meer zien of zijn, is het idee ach ter 'Dit licht is te scherp voor mij'. Ik ben nu veel blijer. Ik zie het lichaam nu als iets heel moois, technisch gezien. Ik ver wonder me over hoe het alle maal werkt. Misschien kan ik het in een aantal opzichten nog wel mooier maken. De behoefte om dingen te vernietigen is er niet meer." Dus is Neeleman zich meer gaan richten op ingre pen die het functioneren van het lichaam naar zijn mening ver beteren. Zo heeft hij een 'bloed- foto Arno Neeleman verdeelstationnetje' ontworpen dat met injectienaalden en in- fuusslangen drie slagaders en aders met elkaar verbindt. Via schuifkraantjes kan de bloed stroom worden beïnvloed. En zijn 'bloedrotortje' is een mo lentje dat tussen twee infuus- slangetjes is geplaatst en door de bloedstroom in werking wordt gezet. „Zou je daar weer iets op aansluiten, dan gebruik je je eigen bloedsomloop als energie", verklaart Neeleman. Zeer tevreden is hij over zijn 'teencv-tje (mijn voeten zijn zo koud)'. „Mijn vriendinnetje heeft vaak last van koude voe ten", zegt hij. „Door middel van deze machine kan ik er extra bloed naartoe brengen, waar door ze opwarmen." Schroeven Hij tovert een klein apparaatje tevoorschijn en zegt: „Dit is een condoom." Het gaat om een buisje en een kraantje, met daaronder een vochtreservoir. Als het operatief in de urinebuis zou worden aangebracht, kan naar believen sperma worden opgevangen. Neeleman toont in Sluis ook ideeën voor de beves tiging van sieraden en kleding. Een kruisje dat in het borstbeen zit vastgeschroefd en in het li chaam aangebrachte schroeven waaraan kleren kunnen worden bevestigd. „Als het elastiek van mijn sokken slijt, zakken ze af. Haal ik mijn riem uit mijn broek, dan zakt hij af. Mijn vriendin moet 's zomers steeds de bandjes van haar jurk terug op haar schouders leggen. Dat kan allemaal veel beter. Eigen lijk moet je helemaal opnieuw beginnen. Door middel van die schroefjes kun je kleding veel mooier spannen en laten han gen." Neeleman omschrijft zijn werk als 'Da Vinci-en met het li chaam'. „Da Vinci was een uitvinder zonder dwang. Hij ontdekte dingen omdat hij nieuwsgierig was, zich verwon derde. De meeste uitvindingen worden gedaan om te voldoen aan een behoefte van de maat schappij, Er is een probleem en de uitvinding is daarvoor de op lossing. Ik ben nieuwsgierig hoe mijn lichaam werkt en mis schien leveren mijn ideeën wel iets op waardoor het anders kan, De meeste klinieken ver wijzen me nu nog door als ik blij met mijn ideën voor wat schroefsels aankom. Ze durven het niet aan. Toch is het wel de bedoeling dat wat ik nog niet zelf heb uitgeprobeerd binnen nu en een korte tijd echt uit te voeren. En zo'n hanger die aan het borstbeen is geschroefd, die zie ik binnen afzienbare tijd ze ker in het straatbeeld opdui ken." Expositie: A rno Neeleman, t/m 5 jan in De Raadskelder in Sluis, open za l/mwoe van 14.00-17.00 uur. door Ernst Jan Rozendaal VLISSINGEN - Het Bevrij dingsfestival Zeeland in Vlis singen is volgend jaar een tus senstation voor de Zeeuwse voorronde van de Kunstbende. De kunstwedstrijd voor jonge ren tussen dertien en negentien jaar verhuist met ingang van 2004 vrijwel zeker naar het nieuwe theater in Goes. De wer ving voor de editie van 2003 be gint deze week. Zeeland heeft over een half jaar in Utrecht iets goed te maken, zegt Hubert Leeman van Scoop, de organisatie die elk jaar de Kunstbende in Zeeland coördi neert. Voor het eerst is dit jaar geen enkele Zeeuwse deelnemer landelijk in de prijzen gevallen. Leeman gaat ervan uit dat het toeval is. Eigenlijk was Zeeland verwend. De Kunstbende kent zeven categorieën (muziek, dans, theater, expo, taal, com- puter&film en overspel). Dat één van de twaalf provincies jaar in jaar uit goed scoort, is een hele prestatie. Als het ook nog eens een dunbevolkte pro vincie is, met dus minder deel nemers aan de regionale voorronde, dan is dat ronduit bijzonder. De jaarlijkse werving is overi gens niet nodig om een mini maal aantal Zeeuwse kandida ten te trekken, geeft Leeman aan. Daarvoor is de naam van de Kunstbende genoeg gevestigd. „We werven om nieuwe aanwas van onderaf te krijgen. Jonge ren in de laagste klassen van het middelbaar onderwijs willen we op de wedstrijd attenderen. We besteden ook veel aandacht aan leerlingen van het vmbo, waar de belangstelling voor cul tuur nu eenmaal wat minder is. Verder streven we een even wichtige spreiding van kandi- OOST-SOUBURG - Het jeugd orkest van de Souburgse muziekvereniging Vlijt Vol harding geeft zaterdag 14 de cember een concert. Aan het optreden doet ook het Tilburgse kwintet II Trattamen- to Miracoloso mee. Op het po- gramma staan onder meer wer ken van Ruud Bos, John Miles en Stevie Wonder. Het concert be gint om half acht. daten over Zeeland na. De Kunstbende is zeker geen Mid delburgs of Walchers feestje. Dat komt doordat we er moeite voor doen ook in Hulst en Zie rikzee aanwezig te zijn." De Kunstbende wordt volgend jaar voor de dertiende keer ge organiseerd. De eerste Zeeuwse voorronde vond plaats in Vlis singen, daarna was de Stads schouwburg in Middelburg elf jaar lang het toneel van de cul tuurwedstrijd. Omdat de schouwburg komend voorjaar was volgeboekt, wordt volgend jaar uitgeweken naar het Be vrijdingsfestival in Vlissingen. De Kunstbende zet een extra podium op het Bellamypark waar de jongeren, om en om met de artiesten op het hoofdpodi um, hun muzikale acts presen teren. Dans en theater vinden een plek in het Arsenaal. In sa menwerking met het Bevrij dingsfestival werkt Scoop nog aan een routing tussen Bellamy park en Arsenaal. Leeman: „Hoe houden we het publiek in beweging?" Voor de categorieën expo en multimedia wordt nog een geschikte plek gezocht. De samenwerking met het Be vrijdingsfestival is eenmalig, aldus Leeman. „In 2004 hebben we een optie op de nieuwe schouwburg in Goes. Dat is centraal in Zeeland en als de Westerscheldetunnel open is makkelijker bereikbaar dan Middelburg. En dat theater heeft waarschijnlijk meer onze maat dan straks het nieuwe the ater in Middelburg. Dat zal, ook wat huurprijs betreft, voor ons echt een maatje te groot zijn." Deze week gaan de flyers de deur uit om kandidaten te wer ven. Verder bezoekt de Kunst bende de komende maanden tal van scholen en worden in 't Beest in Goes (21 februari) en het Ledeltheater in Oostburg (14 maart) grotere wervingsma nifestaties georganiseerd. Tot vrijdag 11 april 2003 kunnen kandidaten zich opgeven via www.kunstbende.nl of www- .kunstbendezeeland.nl (deze si te is uiterlijk 1 februari 'in de lucht'). Advertentie Toyota Avensis Verso. Vanaf 26.150,-/€ 525,- p.mnd. Met stip één van de best verkochte MPV's in het segment. Geen wonder, want hij rijdt als een sportwagen. Strak design. En ruimte tot wel 7 man. Meer informatie: bel gratis 0800 -0369 of kijk op www.toyota.nl TOYOTA. 'N WERELD VAN VERTROUWEN. Leaseprijs (Toyota Lease) o.b.v. full operational lease, 48 mnd, en ?0 000 km p.j. excl. BIW en brandstof. Gecalculeerd met 75% no daim. Prijs Ind. BTW, exd. kosten n|klaai maken en verwijderingsbijdrage. Brand stofverbruik varieert van 6,5 17100 km (15,4 km/l) tot 8,91/100 km (11,2 km/l), COj 173-213 gr/km. Wijngingen voorbehouden. DistrLouwman ft Parqui 8.V. <S£> TOYOTA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 47