1
Containerlijn voor binnenvaart
Tunnel imponeert minister De Boer
UITVERKOOP
Gimbiae
bWi
ROC handhaaft
bewaking school
Studenten noemen
Open Universiteit laf
en onbetrouwbaar
r
ii
Terneuzense zwervers zinnen op meer acties
1 ji
ent gaat concurrentie aan met Antwerpen
TOP lonkt
naar GBK
Michelstadt eert
wethouder
Willy Kaijser
comforto -4
Prijzen voor jeugdige kijk op verkeer
zeeuwse almanak
Stoomboot
X SV
étJÈi p
ZEEUWS-VLAANDEREN
dinsdag 3 december 2002
door Harold de Puysseleijr
TERNEUZEN - De Medische
Dienst Harddrug Gebruikers
(MDHG) in Terneuzen houdt
voor het einde van het jaar nog
een aantal protestacties om
verbetering te krijgen in de
leefsituatie van drugsverslaaf
de zwervers in de stad.
De MDHG legt zich niet neer
bij de weigering van de ge
meente om meer slaapplaatsen
te scheppen in de nachtopvang
van het Leger des Heils aan de
Kennedylaan en de openings
tijden van het dagopvanghuis
te verruimen. Afgelopen vrij
dag protesteerde een groepje
daklozen, gesteund door de
MDHG, bij het opvangcen
trum van het Leger des Heils
met spandoeken tegen hun le
vensomstandigheden. De actie
naast de opvang aan de Kenne
dylaan verliep rustig, hoewel
de situatie 's avonds even uit de
hand dreigde te lopen. Eén van
de daklozen vernielde een rol
luik van het methadonsver-
strekkingspunl van het
Zeeuws Consultatiebureau
voor Alcohol en Drugs (ZCAD
naast de opvang van het Le
ger des Heils.
Twee straathoekwerkers van
de MDHG smoorden de op
stand in de kiem, aldus voorzit
ter J. Wijngaarde van de MD
HG in Terneuzen. Volgens
Wijngaarde waren de rel
schoppers sympathisanten van
de actievoerders. De politie
heeft één van hen aangehouden
en ter ontnuchtering een nacht
in de cel gezet. Wijngaarde stelt
met klem dat zijn groepering
zich distantieert van het relle
tje van vrijdagavond. „Wij
hebben begrip voor daklozen
die in hun wanhoop soms onbe
zonnen handelen, na jaren van
sociaal isolement. Maar wij
wijzen geweld af."
Kris Naudts
GENT - In de Gentse haven heb
ben het Nederlandse Rhinecon-
tainer BV en de Gentse stouwer
Stukwerkers Havenbedrijf het
Intermodaal Platform Gent
(IPG) opgericht. IPG zal via een
regelmatige binnenvaartlijn-
dienst de havens van Rotterdam
en Antwerpen met Gent verbin
-„Een belangrijke beweegreden
de samenwerking tussen
beide bedrijven was het
feit dat er op korte termijn enor-
me verkeersproblemen rond
Antwerpen worden verwacht",
aldus Jos Helmer, directeur van
Rhinecontainer.
De multimodale containerter-
minal aan het Mercatordok be
slaat zo'n 15.000 vierkante me
ter. „De spooraansluiting en de
verbinding met het wegennet
zijn optimaal", zegt Johan De
Raeve van Stukwerkers, de
stouwer die is uitgegroeid tot de
meest veelzijdige goederenbe
handelaar in de Gentse haven.
„Vanaf de terminal is het zo'n
tien minuten rijden naar de au
towegen E40 en E17 zonder veel
gevaar op files. We beschikken
over een loods van 9300 vier-
kante meter. Bijkomende dien-
sten zoals stripping en stuffing
(het vullen van containers), het
opstellen van douanedocumen-
ten en tijdelijke opslag van goe-
i deren kunnen worden aangebo-
i den."
Rhinecontainer BV, een doch
termaatschappij van de aan-
TERNEUZEN - De Terneuzense
Onafhankelijke Partij (TOP) wil
samenwerken met de andere lo
kale partij Gemeente Belangen
Kanaalzone (GBK).
Het bestuur van TOP zegt dat in
een persverklaring naar aanlei
ding van de laatste ledenverga
dering. De TOP-leden hopen
dat ze door een samenwerking
met GBK over ruim drie jaar
met een nieuwe partij Lokaal
Kanaal aan de gemeenteraads
verkiezingen kunnen mee doen.
Zowel TOP als GBK hebben tij
dens de laatste gemeenteraads
verkiezingen flink verloren. Op
dit moment heeft TOP vier ze
tels in de Terneuzense gemeen
teraad. In de nieuwe gemeente
raad komt TOP met twee zetels
terug.
Hetzelfde geldt in grote lijnen
ook voor Gemeente Belangen.
Die heeft nu diïe zetels in de ge
meenteraad van Sas van Gent
en zit met één raadslid in de ge
meenteraad van Axel. In de
nieuwe raad krijgt GBK twee
zetels. Door nauw met elkaar
samen te werken ontstaat er een
blok van vier raadszetels.
HULST - Op de valreep van zijn
politieke loopbaan is wethou
der Willy Kaijser van Hulst ge
huldigd door de Duitse zuster
stad Michelstadt.
Hij kreeg vrijdag de ereplaquet-
te, een hoge onderscheiding' van
Michelstadt. Dat gebeurde tij
dens een bezoek van een delega
tie van Hulst aan de Duitse stad.
De onderscheiding wordt
slechts zelden uitgereikt.
Burgemeester R. Ruhr van Mi
chelstadt was vol lof en dank
baarheid voor 'de jarenlange
onuitputtelijke inzet van Kaij
ser voor de jumelage tussen de
beide gemeenten'. In Michel
stadt is vrijdag de traditionele
Odenwalder Weihnachtmarkt
officieel geopend.
Advertentie
h/.\worth m a t>
Arbo goedgekeurd
Betaalbaar
Vraag proefplaatsing
deelhouders P&O TransEuro-
pean BV/GmbH, Europese
WaterwegTransporten BV en
Kühne&Nagel (Nederland), is
haar activiteiten begonnen in
1978 als pionier van de contai-
nerbinnenvaart. Als eerste ver
bond de onderneming Rotter
dam en Antwerpen met strakke
lijndiensten per binnenschip
CJ HOEKMAN
Noordzandstraat 6, Yerseke, (0113) 57 29 07
met bestemmingen langs de
Rijn. Rhinecontainers beweegt
momenteel tussen de zeehavens
in de Rijn-Scheldedelta zo'n
370.000 TEU aan maritieme
containers. Sinds 2000 werden
de activiteiten in België sterk
uitgebreid.
Op 9 december wordt bij IPG
het eerste schip verwacht. Zo
kunnen goederen die tot nu toe
met vrachtwagens verder Euro
pa in werden gebracht, nu per
binnenschip reizen. Helmer
denkt aan bestemmingen zoals
het Rhurgebied, de regio's rond
Frankfurt, Mannheim, Stutt
gart en Neu-Ulm, en voorts
Zwitserland en de Elzas.
Een eerdere poging, drie jaar ge
leden, voor een dergelijke con-
tainerterminal in Gent kwam
niet van de grond.
R'jp
„Vrachtauto's stonden toen nog
niet lang genoeg in de file",
meent Eugeen Van Craeyvelt,
directeur-generaal van het
Gentse gemeentelijk havenbe
drijf. „Sindsdien is de industrie
in het Gentse veel meer contai-
nerminded geworden. De tijd is
er rijp voor. Het werd hoog tijd
dat we met een containerbin-
nenvaartlijn begonnen." De
Gentse havenschepen Daniël
Termont hoopt op korte termijn
ook een kustvaartcontainerlijn
naar Gent te kunnen krijgen.
De achtjarige Mirte Knieriem laat samen met D. Berndsen van Rijkswaterstaat haar tekening zien.
fotoWim Kooyman
door Eugène Verstraeten
HULST - Zes scholieren uit Zeeuws-Vlaanderen zijn in
de prijzen gevallen bij de jaarlijkse tekenwedstrijd van
het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (RO-
VZ).
De tekeningen van Mirte Knieriem (8) van de basis
school de Ark in Hulst, Stefan Herwegh (6) van de Prins
Willem van Oranjeschool in Terneuzen, Nathalie Wijse-
velde (17) van de Wingers in Terneuzen en Niek Boelens
(10) van de Bertenburcht in Oostburg zijn geslecteerd
voor de jaarkalender 2003 van het ROVZ.
De winnende leerlingen kregen gisteren een oorkonde,
een geschenkbon en uiteraard de nieuwe kalender. De
winnende scholen kregen een aanmoedigingsprijs van
340 euro. Het geld moet besteed worden aan verkeerse-
ducatie.
Bij de wedstrijd voor het. ontwerpen van een verkeers
poster vielen Maechel Zaman (15) van de Praktijk
school Hulst en Kim Henderiks (13) en Emmelou van
Heese (14) van het Reynaertcollege in Hulst in de prij
zen. Zij kregen een cd-bon.
Jurylid Don Berndsen reisde gisteren kriskras door de
regio om op de verschillende scholen de prijzen uit te rij
ken.
Aan de tekenwedstrijd 'kind en verkeersveiligheid'
voor het basis- en speciaal onderwijs deden in totaal 145
scholen mee, die elk tien tekeningen instuurden. Uitein
delijk zijn er uit de in totaal 1249 tekeningen twaalf ge
selecteerd voor de jaarkalender 2003 van het ROVZ,
Voor de wedstrijd 'ontwerp je eigen verkeersposter'
werden 23 scholen in het voortgezet onderwijs in Zee
land aangeschreven.
De jury selecteerde negen prijswinnaars. De posteront-
werpen moesten gebaseerd zijn op de thema's beveili
gingsmiddelen, snelheid of alcohol. De winnende ont
werpen worden misschien in de toekomst gebruikt als
poster in verkeerveiligheidscampagnes in Zeeland.
door Harold de Puysseleijr
TERNEUZEN - Met de onthul
ling van een levensgroot bill
board dat op de veerpleinen
komt te staan, heeft minister De
Boer (Verkeer) gisteren het
startsein gegeven voor de recla
mecampagne om de Wester-
scheldetunnel onder de aan
dacht van de toekomstige
gebruikers te brengen.
De minister was gisteren op
werkbezoek in Zeeland en be
zocht behalve de Westerschel-
detunnel onder meer Zeeland
Seaports in Vlissingen.
Minister De Boer toonde zich
onder de indruk van de techni
sche prestatie die met de aanleg
van de oeververbinding onder
de Westerschelde is geleverd.
„Een technisch hoogstandje.
Dit is knap werk. Het slecht de
grenzen tussen Midden-Zee
land en Zeeuws-Vlaanderen."
Technisch directeur J. Heijboer
van de NV Westerscheldetunnel
overhandigde de minister het
eerste exemplaar van de T-tag,
het apparaatje dat abonnees
krijgen en waarmee ze zonder te
stoppen de slagbomen op het
tolplein kunnen passeren. „Ik
hoop daar vaak gebruik van te
maken", zei De Boer.
Het reclamebord met de slogan
'Ik tunnel naar de overkant' was
voor de gelegenheid opgesteld
nabij de rotonde in de weg tus
sen de brug bij Sluiskil en de
verkeerslichten bij Hoek, maar
verhuist vandaag naar het veer-
plein in Perkpolder.
Folder
De tunnel is vanaf 14 maart vol
gend jaar opengesteld voor het
verkeer. Om daar bekendheid
aan te geven, krijgen alle huis
houdens in Zeeland deze maand
een folder in de brievenbus
waarin de mogelijkheden voor
het gebruik van de tunnel op een
rijtje staan.
Aanmelden als abonnee is mo
gelijk via de website www.wes-
terscheldetunnel.nl of 0900-
2358866. Ook de internetsite is
Advertentie
LANGE DELFT 16 MIDDELBURG
door Henk Postma
MIDDELBURG - „De Open
Universiteit laat ons in de steek
en kan niet eens het fatsoen op
brengen getroffen studenten en
medewerkers te woord te
staan." Psychologiestudente
Lineke Blaauw, sprekend na
mens de meer dan vijfhonderd
Zeeuwse OU-studenten, had er
geen goed woord voor over.
Laf, onbetrouwbaar en wars
van enig verantwoordelijk
heidsbesef. Zo kwalificeerde ze
de houding van het college van
bestuur, dat halsstarrig achter
het voorgenomen besluit blijft
staan om zes van de achttien
studiecentra, waaronder dat in
Vlissingen, te sluiten.
Namens de Zeeuwse studenten
overhandigde Blaauw gister
middag een petitie aan de
Zeeuwse onderwijsgedeputeer-
de L. Coppoolse, waarin met
klem wordt verzocht alles in het
werk te stellen om sluiting van
het studiecentrum te voorko
men. De gedeputeerde kon de
studenten een klein lichtpuntje
bieden. Het College van Bestuur
van de OU bleek gisteren uitein
delijk bereid om met het provin
ciebestuur te praten. „We heb
ben nu in elk geval een voet
tussen de deur", aldus de gede
puteerde.
Kwetsbaar
Het provinciebestuur probeert
nu ook een voet tussen de deur
van de Tweede Kamer te krij
gen. Die kan de sluiting moge
lijk tegenhouden. Zes jaar terug
deed de Kamer de uitspraak dat
studiecentra van de Open Uni
versiteit in kwetsbare gebieden
als Zeeland bijzondere bescher
ming verdienen. De gedeputeer
de wil het parlement aan die uit
spraak houden. Hij hoopt ook in
gesprek te komen met staatsse
cretaris Nijs, die onlangs de Ka
mer liet weten dat sluiting van
het OU-studiecentrum geen
ramp is. Volgens de gedeputeer
de baseerde de staatssecretaris
zich op foute informatie.
Woordvoerster Blaauw van de
studenten onderstreepte giste
ren dat de Open Universiteit
zich bijzonder onbetrouwbaar
heeft getoond: „Bij het sluiten
van het studiecentrum in Vlis
singen zijn wij aangewezen op
de studiecentra in Rotterdam of
Breda. Velen van ons worden
hierdoor gedwongen de studie
te beëindigen omdat drie tot
vier uur reistijd vaak niet langer
te combineren valt met het werk
of gezin. Het is zuur als je je stu
die na vele jaren moet beëindi
gen en de duizenden guldens die
je inmiddels hebt geïnvesteerd
als weggegooid geld moet gaan
beschouwen."
De OU wil zes studiecentra slui
ten om de twaalf resterende te
moderniseren. Dat het Vlissings
studiecentrum dicht moet, is
volgens Blaauw strijdig met een
distributie-planologisch onder
zoek van de OU zelf. En wat de
moderniseringsplannen betreft:
„Studenten hebben zelden ge
klaagd over de bestaande stu
diecentra, en zitten niet te
wachten op nog eens een nieuwe
huisstijl. Wij willen gewoon on
ze tentamens kunnen afleggen
op een locatie die redelijk ge
makkelijk met trein of auto be
reikbaar is, en waar wij redelijk
rustig kunnen werken. Of de
deur dan blauw of groen is, zal
ons werkelijk een worst wezen.
Advertentie)
ONZE FEESTCOLLECTIE
IS BINNEN
LANG KV IELE 27 MIDDELBURG
door Harold de Puysseleijr
TERNEUZEN - Het Regionaal
Opleidingen Centrum (ROC) in
Terneuzen blijft voorlopig nog
gebruik maken van de diensten
van een particulier beveili
gingsbedrijf.
De directie heeft dat gisteren
besloten na overleg met de poli
tie over de vechtpartij die vorige
week donderdag plaatsvond op
de school. Het ging om een
knokpartij tussen jongemannen
die geen onderwijs volgen op het
ROC. De directie huurde daar
om de volgende dag twee bewa
kers in. Die moeten er op toe
zien, dat er geen mensen op het
ROC komen die daar niets te
zoeken hebben.
De schoolleiding beraadt zich
nu op veiligheidsmaatregelen.
Zolang die maatregelen nog niet
zijn getroffen, blijven de bevei
ligingsmensen een oogje in het
zeil houden op het ROC, liet di
recteur A. Huijsmans gisteren
weten. Het ROC wil zo snel mo
gelijk een structurele oplossing
voor het probleem te vinden.
Zo heeft de politie de schoollei
ding geadviseerd nog eens goed
te kijken naar de toegankelijk
heid van de school. Het school
plein en de school beschikt over
drie in- en uitgangen. Om beter
toezicht te kunnen houden, is
het volgens de politie wellicht
beter het aantal toegangen te
bepeiken.
In verband met de vechtpartij
van afgelopen donderdag zijn
door de betrokkenen bij de poli
tie drie aangiften van mishan
deling gedaan. Een woordvoer
der van de politie laat weten dat
de vechtersbazen die van buiten
het ROC kwamen, vrienden wa
ren van anderen die bij het inci
dent betrokken waren.
aangepast en legt het accent
niet langer op het bouwproces,
maar wel op de gebruiksmoge
lijkheden.
Advertentie
fj U belt 0800-1234
j wij halen op WANNEER u dat wilt
O wij bezorgen WAAR u dat wilt
en op het MOMENT dat u dat wilt
Minister De Boer onthult het affiche.
fotoWim Kooyman
Het waren spannende dagen
voor Bas, want de stoomboot
van sinterklaas was volgens
het Sinterklaasjournaal
zoek. De Pieten hadden de
pakjesboot niet goed afge
meerd zodat de boot - met
kostbare inhoud - spoorloos
verdween.
Toen de jonge inwoner van
Hulst afgelopen weekeinde
langs een speelgoedzaak liep
bleef hij even staan. Vervol
gens nep hij tegen iedereen
die het maar horen wilde:
„Sinterklaas heeft geen boot
nodig, hij kan ook hier ko
pen. Na die woorden liep hij
vrolijk huppelend verder en
maakt zich nu geen zorgen
meer over afgedreven stoom
boten en pakjesavond.