1 Containerlijn voor binnenvaart Tunnel imponeert minister De Boer UITVERKOOP Gimbiae bWi ROC handhaaft bewaking school Studenten noemen Open Universiteit laf en onbetrouwbaar r ii Terneuzense zwervers zinnen op meer acties 1 ji ent gaat concurrentie aan met Antwerpen TOP lonkt naar GBK Michelstadt eert wethouder Willy Kaijser comforto -4 Prijzen voor jeugdige kijk op verkeer zeeuwse almanak Stoomboot X SV étJÈi p ZEEUWS-VLAANDEREN dinsdag 3 december 2002 door Harold de Puysseleijr TERNEUZEN - De Medische Dienst Harddrug Gebruikers (MDHG) in Terneuzen houdt voor het einde van het jaar nog een aantal protestacties om verbetering te krijgen in de leefsituatie van drugsverslaaf de zwervers in de stad. De MDHG legt zich niet neer bij de weigering van de ge meente om meer slaapplaatsen te scheppen in de nachtopvang van het Leger des Heils aan de Kennedylaan en de openings tijden van het dagopvanghuis te verruimen. Afgelopen vrij dag protesteerde een groepje daklozen, gesteund door de MDHG, bij het opvangcen trum van het Leger des Heils met spandoeken tegen hun le vensomstandigheden. De actie naast de opvang aan de Kenne dylaan verliep rustig, hoewel de situatie 's avonds even uit de hand dreigde te lopen. Eén van de daklozen vernielde een rol luik van het methadonsver- strekkingspunl van het Zeeuws Consultatiebureau voor Alcohol en Drugs (ZCAD naast de opvang van het Le ger des Heils. Twee straathoekwerkers van de MDHG smoorden de op stand in de kiem, aldus voorzit ter J. Wijngaarde van de MD HG in Terneuzen. Volgens Wijngaarde waren de rel schoppers sympathisanten van de actievoerders. De politie heeft één van hen aangehouden en ter ontnuchtering een nacht in de cel gezet. Wijngaarde stelt met klem dat zijn groepering zich distantieert van het relle tje van vrijdagavond. „Wij hebben begrip voor daklozen die in hun wanhoop soms onbe zonnen handelen, na jaren van sociaal isolement. Maar wij wijzen geweld af." Kris Naudts GENT - In de Gentse haven heb ben het Nederlandse Rhinecon- tainer BV en de Gentse stouwer Stukwerkers Havenbedrijf het Intermodaal Platform Gent (IPG) opgericht. IPG zal via een regelmatige binnenvaartlijn- dienst de havens van Rotterdam en Antwerpen met Gent verbin -„Een belangrijke beweegreden de samenwerking tussen beide bedrijven was het feit dat er op korte termijn enor- me verkeersproblemen rond Antwerpen worden verwacht", aldus Jos Helmer, directeur van Rhinecontainer. De multimodale containerter- minal aan het Mercatordok be slaat zo'n 15.000 vierkante me ter. „De spooraansluiting en de verbinding met het wegennet zijn optimaal", zegt Johan De Raeve van Stukwerkers, de stouwer die is uitgegroeid tot de meest veelzijdige goederenbe handelaar in de Gentse haven. „Vanaf de terminal is het zo'n tien minuten rijden naar de au towegen E40 en E17 zonder veel gevaar op files. We beschikken over een loods van 9300 vier- kante meter. Bijkomende dien- sten zoals stripping en stuffing (het vullen van containers), het opstellen van douanedocumen- ten en tijdelijke opslag van goe- i deren kunnen worden aangebo- i den." Rhinecontainer BV, een doch termaatschappij van de aan- TERNEUZEN - De Terneuzense Onafhankelijke Partij (TOP) wil samenwerken met de andere lo kale partij Gemeente Belangen Kanaalzone (GBK). Het bestuur van TOP zegt dat in een persverklaring naar aanlei ding van de laatste ledenverga dering. De TOP-leden hopen dat ze door een samenwerking met GBK over ruim drie jaar met een nieuwe partij Lokaal Kanaal aan de gemeenteraads verkiezingen kunnen mee doen. Zowel TOP als GBK hebben tij dens de laatste gemeenteraads verkiezingen flink verloren. Op dit moment heeft TOP vier ze tels in de Terneuzense gemeen teraad. In de nieuwe gemeente raad komt TOP met twee zetels terug. Hetzelfde geldt in grote lijnen ook voor Gemeente Belangen. Die heeft nu diïe zetels in de ge meenteraad van Sas van Gent en zit met één raadslid in de ge meenteraad van Axel. In de nieuwe raad krijgt GBK twee zetels. Door nauw met elkaar samen te werken ontstaat er een blok van vier raadszetels. HULST - Op de valreep van zijn politieke loopbaan is wethou der Willy Kaijser van Hulst ge huldigd door de Duitse zuster stad Michelstadt. Hij kreeg vrijdag de ereplaquet- te, een hoge onderscheiding' van Michelstadt. Dat gebeurde tij dens een bezoek van een delega tie van Hulst aan de Duitse stad. De onderscheiding wordt slechts zelden uitgereikt. Burgemeester R. Ruhr van Mi chelstadt was vol lof en dank baarheid voor 'de jarenlange onuitputtelijke inzet van Kaij ser voor de jumelage tussen de beide gemeenten'. In Michel stadt is vrijdag de traditionele Odenwalder Weihnachtmarkt officieel geopend. Advertentie h/.\worth m a t> Arbo goedgekeurd Betaalbaar Vraag proefplaatsing deelhouders P&O TransEuro- pean BV/GmbH, Europese WaterwegTransporten BV en Kühne&Nagel (Nederland), is haar activiteiten begonnen in 1978 als pionier van de contai- nerbinnenvaart. Als eerste ver bond de onderneming Rotter dam en Antwerpen met strakke lijndiensten per binnenschip CJ HOEKMAN Noordzandstraat 6, Yerseke, (0113) 57 29 07 met bestemmingen langs de Rijn. Rhinecontainers beweegt momenteel tussen de zeehavens in de Rijn-Scheldedelta zo'n 370.000 TEU aan maritieme containers. Sinds 2000 werden de activiteiten in België sterk uitgebreid. Op 9 december wordt bij IPG het eerste schip verwacht. Zo kunnen goederen die tot nu toe met vrachtwagens verder Euro pa in werden gebracht, nu per binnenschip reizen. Helmer denkt aan bestemmingen zoals het Rhurgebied, de regio's rond Frankfurt, Mannheim, Stutt gart en Neu-Ulm, en voorts Zwitserland en de Elzas. Een eerdere poging, drie jaar ge leden, voor een dergelijke con- tainerterminal in Gent kwam niet van de grond. R'jp „Vrachtauto's stonden toen nog niet lang genoeg in de file", meent Eugeen Van Craeyvelt, directeur-generaal van het Gentse gemeentelijk havenbe drijf. „Sindsdien is de industrie in het Gentse veel meer contai- nerminded geworden. De tijd is er rijp voor. Het werd hoog tijd dat we met een containerbin- nenvaartlijn begonnen." De Gentse havenschepen Daniël Termont hoopt op korte termijn ook een kustvaartcontainerlijn naar Gent te kunnen krijgen. De achtjarige Mirte Knieriem laat samen met D. Berndsen van Rijkswaterstaat haar tekening zien. fotoWim Kooyman door Eugène Verstraeten HULST - Zes scholieren uit Zeeuws-Vlaanderen zijn in de prijzen gevallen bij de jaarlijkse tekenwedstrijd van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (RO- VZ). De tekeningen van Mirte Knieriem (8) van de basis school de Ark in Hulst, Stefan Herwegh (6) van de Prins Willem van Oranjeschool in Terneuzen, Nathalie Wijse- velde (17) van de Wingers in Terneuzen en Niek Boelens (10) van de Bertenburcht in Oostburg zijn geslecteerd voor de jaarkalender 2003 van het ROVZ. De winnende leerlingen kregen gisteren een oorkonde, een geschenkbon en uiteraard de nieuwe kalender. De winnende scholen kregen een aanmoedigingsprijs van 340 euro. Het geld moet besteed worden aan verkeerse- ducatie. Bij de wedstrijd voor het. ontwerpen van een verkeers poster vielen Maechel Zaman (15) van de Praktijk school Hulst en Kim Henderiks (13) en Emmelou van Heese (14) van het Reynaertcollege in Hulst in de prij zen. Zij kregen een cd-bon. Jurylid Don Berndsen reisde gisteren kriskras door de regio om op de verschillende scholen de prijzen uit te rij ken. Aan de tekenwedstrijd 'kind en verkeersveiligheid' voor het basis- en speciaal onderwijs deden in totaal 145 scholen mee, die elk tien tekeningen instuurden. Uitein delijk zijn er uit de in totaal 1249 tekeningen twaalf ge selecteerd voor de jaarkalender 2003 van het ROVZ, Voor de wedstrijd 'ontwerp je eigen verkeersposter' werden 23 scholen in het voortgezet onderwijs in Zee land aangeschreven. De jury selecteerde negen prijswinnaars. De posteront- werpen moesten gebaseerd zijn op de thema's beveili gingsmiddelen, snelheid of alcohol. De winnende ont werpen worden misschien in de toekomst gebruikt als poster in verkeerveiligheidscampagnes in Zeeland. door Harold de Puysseleijr TERNEUZEN - Met de onthul ling van een levensgroot bill board dat op de veerpleinen komt te staan, heeft minister De Boer (Verkeer) gisteren het startsein gegeven voor de recla mecampagne om de Wester- scheldetunnel onder de aan dacht van de toekomstige gebruikers te brengen. De minister was gisteren op werkbezoek in Zeeland en be zocht behalve de Westerschel- detunnel onder meer Zeeland Seaports in Vlissingen. Minister De Boer toonde zich onder de indruk van de techni sche prestatie die met de aanleg van de oeververbinding onder de Westerschelde is geleverd. „Een technisch hoogstandje. Dit is knap werk. Het slecht de grenzen tussen Midden-Zee land en Zeeuws-Vlaanderen." Technisch directeur J. Heijboer van de NV Westerscheldetunnel overhandigde de minister het eerste exemplaar van de T-tag, het apparaatje dat abonnees krijgen en waarmee ze zonder te stoppen de slagbomen op het tolplein kunnen passeren. „Ik hoop daar vaak gebruik van te maken", zei De Boer. Het reclamebord met de slogan 'Ik tunnel naar de overkant' was voor de gelegenheid opgesteld nabij de rotonde in de weg tus sen de brug bij Sluiskil en de verkeerslichten bij Hoek, maar verhuist vandaag naar het veer- plein in Perkpolder. Folder De tunnel is vanaf 14 maart vol gend jaar opengesteld voor het verkeer. Om daar bekendheid aan te geven, krijgen alle huis houdens in Zeeland deze maand een folder in de brievenbus waarin de mogelijkheden voor het gebruik van de tunnel op een rijtje staan. Aanmelden als abonnee is mo gelijk via de website www.wes- terscheldetunnel.nl of 0900- 2358866. Ook de internetsite is Advertentie LANGE DELFT 16 MIDDELBURG door Henk Postma MIDDELBURG - „De Open Universiteit laat ons in de steek en kan niet eens het fatsoen op brengen getroffen studenten en medewerkers te woord te staan." Psychologiestudente Lineke Blaauw, sprekend na mens de meer dan vijfhonderd Zeeuwse OU-studenten, had er geen goed woord voor over. Laf, onbetrouwbaar en wars van enig verantwoordelijk heidsbesef. Zo kwalificeerde ze de houding van het college van bestuur, dat halsstarrig achter het voorgenomen besluit blijft staan om zes van de achttien studiecentra, waaronder dat in Vlissingen, te sluiten. Namens de Zeeuwse studenten overhandigde Blaauw gister middag een petitie aan de Zeeuwse onderwijsgedeputeer- de L. Coppoolse, waarin met klem wordt verzocht alles in het werk te stellen om sluiting van het studiecentrum te voorko men. De gedeputeerde kon de studenten een klein lichtpuntje bieden. Het College van Bestuur van de OU bleek gisteren uitein delijk bereid om met het provin ciebestuur te praten. „We heb ben nu in elk geval een voet tussen de deur", aldus de gede puteerde. Kwetsbaar Het provinciebestuur probeert nu ook een voet tussen de deur van de Tweede Kamer te krij gen. Die kan de sluiting moge lijk tegenhouden. Zes jaar terug deed de Kamer de uitspraak dat studiecentra van de Open Uni versiteit in kwetsbare gebieden als Zeeland bijzondere bescher ming verdienen. De gedeputeer de wil het parlement aan die uit spraak houden. Hij hoopt ook in gesprek te komen met staatsse cretaris Nijs, die onlangs de Ka mer liet weten dat sluiting van het OU-studiecentrum geen ramp is. Volgens de gedeputeer de baseerde de staatssecretaris zich op foute informatie. Woordvoerster Blaauw van de studenten onderstreepte giste ren dat de Open Universiteit zich bijzonder onbetrouwbaar heeft getoond: „Bij het sluiten van het studiecentrum in Vlis singen zijn wij aangewezen op de studiecentra in Rotterdam of Breda. Velen van ons worden hierdoor gedwongen de studie te beëindigen omdat drie tot vier uur reistijd vaak niet langer te combineren valt met het werk of gezin. Het is zuur als je je stu die na vele jaren moet beëindi gen en de duizenden guldens die je inmiddels hebt geïnvesteerd als weggegooid geld moet gaan beschouwen." De OU wil zes studiecentra slui ten om de twaalf resterende te moderniseren. Dat het Vlissings studiecentrum dicht moet, is volgens Blaauw strijdig met een distributie-planologisch onder zoek van de OU zelf. En wat de moderniseringsplannen betreft: „Studenten hebben zelden ge klaagd over de bestaande stu diecentra, en zitten niet te wachten op nog eens een nieuwe huisstijl. Wij willen gewoon on ze tentamens kunnen afleggen op een locatie die redelijk ge makkelijk met trein of auto be reikbaar is, en waar wij redelijk rustig kunnen werken. Of de deur dan blauw of groen is, zal ons werkelijk een worst wezen. Advertentie) ONZE FEESTCOLLECTIE IS BINNEN LANG KV IELE 27 MIDDELBURG door Harold de Puysseleijr TERNEUZEN - Het Regionaal Opleidingen Centrum (ROC) in Terneuzen blijft voorlopig nog gebruik maken van de diensten van een particulier beveili gingsbedrijf. De directie heeft dat gisteren besloten na overleg met de poli tie over de vechtpartij die vorige week donderdag plaatsvond op de school. Het ging om een knokpartij tussen jongemannen die geen onderwijs volgen op het ROC. De directie huurde daar om de volgende dag twee bewa kers in. Die moeten er op toe zien, dat er geen mensen op het ROC komen die daar niets te zoeken hebben. De schoolleiding beraadt zich nu op veiligheidsmaatregelen. Zolang die maatregelen nog niet zijn getroffen, blijven de bevei ligingsmensen een oogje in het zeil houden op het ROC, liet di recteur A. Huijsmans gisteren weten. Het ROC wil zo snel mo gelijk een structurele oplossing voor het probleem te vinden. Zo heeft de politie de schoollei ding geadviseerd nog eens goed te kijken naar de toegankelijk heid van de school. Het school plein en de school beschikt over drie in- en uitgangen. Om beter toezicht te kunnen houden, is het volgens de politie wellicht beter het aantal toegangen te bepeiken. In verband met de vechtpartij van afgelopen donderdag zijn door de betrokkenen bij de poli tie drie aangiften van mishan deling gedaan. Een woordvoer der van de politie laat weten dat de vechtersbazen die van buiten het ROC kwamen, vrienden wa ren van anderen die bij het inci dent betrokken waren. aangepast en legt het accent niet langer op het bouwproces, maar wel op de gebruiksmoge lijkheden. Advertentie fj U belt 0800-1234 j wij halen op WANNEER u dat wilt O wij bezorgen WAAR u dat wilt en op het MOMENT dat u dat wilt Minister De Boer onthult het affiche. fotoWim Kooyman Het waren spannende dagen voor Bas, want de stoomboot van sinterklaas was volgens het Sinterklaasjournaal zoek. De Pieten hadden de pakjesboot niet goed afge meerd zodat de boot - met kostbare inhoud - spoorloos verdween. Toen de jonge inwoner van Hulst afgelopen weekeinde langs een speelgoedzaak liep bleef hij even staan. Vervol gens nep hij tegen iedereen die het maar horen wilde: „Sinterklaas heeft geen boot nodig, hij kan ook hier ko pen. Na die woorden liep hij vrolijk huppelend verder en maakt zich nu geen zorgen meer over afgedreven stoom boten en pakjesavond.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 43