trends Sint zucht, kinderen hebben al zó veel Helden van de digitale arena W9 In de ban van Lord Of The Rings zaterdag 30 november 2002 In gezinnen met kleine kinde ren begint over enkele nacht jes slapen de cadeautjes- extra vaganza die pakjesavond heet. Tot die tijd zullen nog eens vele malen schoentjes gevuld moe ten worden met snoep en speel goed. Een beet j e ouder is sinds de aan komst van de sint al minstens één keer in een speelgoedzaak geweest. En daar worden meest al niet de beste keuzes voor het kroost gemaakt. Dat is althans de mening van speelgoedadvi seur Marianne de Valck. Menige ouder staat dezer dagen in een Intertoys, V&D of Bart Smit met in de hand naar alle waarschijnlijk één of meerdere A4-tjes vol met door kindlief opgeplakte plaatjesvan begeer de barbies, video's, gezel schapsspellen of technische vernuftigheden. Moeilijk, moei lijk, want ze hebben al zo veel en in zo'n toyshop kunnen vader en moeder aardig de kluts kwijtra ken met zoveel aanbod om hen heen. „Ouders vragen kinderen wat ze willen h^b£>en,nooit naar SINTERKLAAS KOOPT VOOR MILJOENEN EURO'S Besteding Nederlanders aan Sinterklaasfeest wat ze kunnen gebruiken. Ze nemen te snel aan dat wat kin deren kiezen daadwerkelijk iets is waarmee ze kunnen of willen spelen", zegt De Valck. Deze Leusdense is sinds enige jaren zelfstandig speélgoedadviseur. Midden jaren zeventig was ze betrokken bij het opzetten van de eerste speel-o-theken in Ne derland. „Een kind kiest op ui terlijkheden; felle kleuren, glimmertjes, beweging, geluid en grootte. Een houten brand weerauto verliest het van een felrood levensecht kunststof ex emplaar met sirene. Daar speelt de commercie op in; in de win kels komt de glitters en kleuren letterlijk en figuurlijk op je af." Al die uiterlijkheden beperken volgens De Valck de manieren waarop ermee gespeeld kan worden. „Het speelgoed bepaalt het spel en niet het kind. Zo'n product is eigenlijk meer ge schikt als kijkobject." Daarmee is het speelgoed in de optiek van de speelgoedadviseur 'nog niet slecht'. „Het is prachtig spul om te hebben. Het past bij de mo derne manier van sinterklaas vieren. Het is een verwenf eest en we leven niet meer in een tij d dat we onder verwennen zinnige dingen verstaan." Vorig jaar spendeerden de bijna vier miljoen huishoudens die het sinterklaasfeest vierden volgens een enquête van het on derzoeksbureau NIPO gemid deld ruim €124. Dat betekent dat er voor bijna 49 9 milj oen eu ro werd uitgedeeld. Daarmee bleven de uitgaven van de goed heilig man ten opzichte van 2000 nagenoeg gelijk. Door de bank genomen doet 57 procent van de circa zeven miljoen huis houdens aan het feest mee. In huishoudens met kinderen van nul tot zes jaar is dat percentage veel hoger; 96 procent deelde vorig jaar cadeaus uit. De speel- adviseur zegt regelmatig van ouders te horen dat hun kroost zo snel uitgespeeld is met een nieuw speeltje. Dat ligt echter niet aan de kinderen die te ver wend zouden zijn. De oorzaak ligt bij de gebrekkige 'speel- waarde' van veel (gekocht) speelgoed. „Ik gun kinderen speelgoed waar ze veel, lang en geconcentreerd mee kunnen spelen en waarbij ze zelf wat kunnen verzinnen. Helaas is speelgoed handel. Als kinderen ergens lang mee spelen is dat commercieel gezien niet zo han dig." Speelgoedwinkels zien pa en ma liefst snel weer terugkomen voor iets nieuws. „Het klinkt hard, maar ik zou het geen gek idee vinden om sin terklaas eens een jaartje over te slaan. Om de zaak weer in de juiste proporties terug te bren gen. Omdat De Valck beseft dat het eigenlijk onmogelijk is om dat aan een kind te vertellen, adviseert ze ouders om te letten op de 'schijf van vijf voor speel goed'. Dat zijn speeltjes waar mee kinderen in alle vrijheid kunnen doen wat er in hen op komt. Of speelgoed waar ze wat van opsteken, hun sociaal ge drag bij ontwikkelen of door middel van een spelletje hun motorische vaardigheden sti muleren. „Als ouders één verwencadeau zouden geven en vijf kleine ca deaus die aansluiten bij de schijf van vijf dan heb je iets ge geven dat wellicht de rest van het jaar aansluit bij de interes ses van het kind. Dan hoeven ze ook niet zo vaak terug naar de speelgoedzaak." Angelique Mulders Sinds kort woedt er een nieu we Lord Of The Rings-storm over het land. De verfilming van het boek van Tolkien bracht een gekte op gang, waar geen econo mische crisis voorlopig een eind aan kan maken. The Lord is ge woon big business. „Een beetje bizar", noemt de woordvoerster van A-Film Home Entertainment het. De Amsterdamse firma bracht op 8 augustus de dvd en video uit van The Fellowship of the Ring, deel 1 van de trilogie. Tot nu toe gingen 450.000 exem plaren van de digitale en 400.000 van de videoversie over de toonbank. „Eind dit jaarver- wachten we rond de miljoen te zitten." Ruim 1,8 miljoen Nederlanders gingen al naar de bioscoop. Be gin november kwam ook nog in een gelimiteerde oplage van 15.000 exemplaren een speciale dvd-box uit, a tachtig euro. Al maanden compleet uitverkocht, uiteraard. Langer Tegelijkertijd komt een speciale dvd-versie uit waarin de film een half uur langer duurt. Daar van denkt A-Film nog eens 100.000 stuks af te zetten vijf tig euro. „In Nederland hebben wij kennelijk iets met fantasy- verhalen." En Lord Of The Rings is uiter aard de bijbel van het fantasy- genre. Auteur J.R.R. Tolkien verzon een geheel eigen wereld, met de elfenschuilplaats Riven- del, het boskoninkrijk Loth- lorien en uiteraard de Gouw, waar de Hobbits wónen. Een van die Hobbits (met de naam Frodo) krijgt per toeval een ring die beslist over goed en kwaad. Hij moet die vernietigen door naar het land van de vij and in Mordor te reizen. Voor de niet-Tolkien-kenners zal het allemaal klinken als abracadabra, maar de lezers van het in 1954 uitgebrachte boek raakten vaak daadwerke lijk in de ban van de ring, zoals de Nederlandse vertaling heet. Over de hele wereld werden vijf tig miljoen exemplaren ver kocht. Startsein Regisseur Peter Jackson nam de taak op zich om de trilogie te verfilmen. De première van deel één bleek in december vorig j aar het startsein voor een ware Tol- kien-gekte. Zo bracht 999 Games een bordspel uit onder de naam Lord Of The Rings. Plus een kaartspel. Er kwam een speciale Risk-variant. Een war games-variant. En PBM Express in Dordrecht, dat de merchandiserechten in Nederland heeft, kwam met rin gen, zwaarden, beelden en zelfs bierglazen van The Prancing Pony. „We mogen inderdaad niet klagen", vertelt directeur P. Hartman. Het gaat bij zijn be drijf alleen niet om de aantallen van de dvd's. „Van een beeld van 190 euro verkoop je er geen dui zenden. Maar we hebben ook goedkopere pvc-poppetjes en er komt weer nieuw materiaal voor The Two Towers. Andere films doen het in elk geval een stuk minder bij ons." Een van de grootste spekkopers is Uitgeverij M, dat al sinds de jaren zestig het boek uitgeeft in Nederland. Jaarlijks verkocht het bedrijf enkele duizenden exemplaren van de trilogie. „Nu zitten de verkopen weer op best sellerniveau", vertelt woord voerder Marc van Biezen. „Vijf tig a zestigduizend? Die orde van grootte, ja. Per deel van de trilogie. Het boek is door de film opgepikt door een nieuwe gene ratie, plus verzamelaars die de speciale filmeditie wilde heb ben." En waar de Harry Potter-mania binnen enkele weken overwaai de, zal die rond Lord Of The Rings nog wel een tijd aanhou den, bezweert de uitgeverijOp 18 december komt deel twee van de film, The Two Towers, uit. Een half j aar later de dvd/video- versie. En in december 2003 ui teraard het laatste deel. Overkill? Bij A-Film willen ze daar niets van weten. „We krij gen geen signalen dat het alle maal te veel is. Onze afnemers zijn, eh, uitermate tevreden." Bas Timmers Links: www.lordoftherings.net (offici ële site) www.thefellowship.nl (Neder lands Tolkiengenootschap) www.belbios.nl (bestellen kaar ten voor première The Two To wers) www.theonering.net (fansite) www.lordoftherings.nu (PBM Express) Er zijn vechthelden, leuke helden, magische helden, sexy en gekke helden en er zijn legendes. Ieder op zijn eigen ter rein, met zijn eigen macht en in zijn eigen wereldje. Of haar we reldje, want ook vrouwen beho ren tot de helden in de digitale arena. Een groot aantal daarvan is nu terug te vinden in het boek 1000 Game Heroes. Een soort encyclopedie van karakters uit alle bekende en minderbekende spelletjes. David Choquet is de man achter deze nieuwe uitgave van het Duitse Taschen. Hij gaat daarin terug naar het begin van de ge schiedenis van de videogame, zo'n dertig jaar geleden. Cho quet zelf werd toen net geboren. Het allereerste spelletje was Pong. Maar sindsdien is er veel gebeurd. Tien jaar geleden stortte hij zich als journalist op het fenomeen. Tot twee jaar ge leden schreef hij voor het Franse magazine PC Fun. „Door de geschiedenis heen heeft de mensheid helden uitge kozen," schrijft de Fransman in zijn rijk geïllustreerde boek. „Van de halfgoden uit de my thologie tot de helden van het witte doek: ze hebben allemaal de status van legende bereikt. Daaronder ook de echte helden uit de oorlog, de politiek of sport. Nog meer helden werden gecreëerd in de wereld van het stripverhaal. En sinds het eind van de jaren zeventig zijn er dan ook de helden van de nieuwe technologie, die zich een weg naar voren hebben gebaand." Volgens Choquet staan deze nieuwe helden veel dichter bij hun bewonderaars dan al die andere. Hun fans volgen ze uren achtereen, soms dagen of zelfs weken. Het heelal dat zij delen is dat van pixels en veelhoeken: videogames. Toen het fenomeen net zij n opwachting maakte was het beslist geen gemeengoed. De spelers uit die beginperiode werden als excentriek be schouwd. Choquet: „Het com puter- of tv-scherm is een raam geworden naar de nieuwe we reld, waarin iedereen zijn eigen dromen kan uitleven. En zoals ieder land en iedere wereld heeft ook de digitale zijn eigen gren zen en figuren: de helden. Elk weerspiegelt een kant van de menselijke dromen en aspira ties." Hij maakt een vergelijking met John Lennon die weerspiegelde dat de Beatles net zo populair waren als Christus. En je kunt er Special agent Joanna 'Perfect' Dark is een echte femme fatale. vergil op nemen dat Mario, Lara Croft, Pac-Man en al die ande ren straks net zo beroemd zullen zijn als de Beatles. Maar de ra ges volgen elkaar snel op in deze digitale wereld. In Japan en de Verenigde Staten heeft de nieuwste alweer toegeslagen: Yu-Gi-Oh. Deze opvolger van Pokémon beheerst er sinds kort het gezins- en schoolleven. Achter ieder karakter schuilt de fantasie van een ontwerper, van nature een mens met buitenge woon talent. Uit hun brein ontspringen figuren als de po pulaire Lara Croft, een soort vrouwelijke Indiana Jones in de categorie sexy helden. Seks- symbool van het virtuele doek. Heldin uit Final Fantasy. foto's uit '1000 Game Heroes'/Uitgever Taschen Dat geldt ook voor Druuna, de dame met de fraai geboetseerde billenpartij en flinke boezem. Of Perfect Dark, die het talent van een James Bond heeft, ge combineerd met het uiterlijk van een Lara Croft. Deze laatste dame maakte haar opwachting in 1996 als de held van Tomb Raider. Zij heeft zich ontwikkeld tot de internationa le heldin van de virtuele wereld. Lara Croft wist als eerste vrouw het hart te stelen van de spelers massa. Haar aantrekkings kracht ligt in haar levende ka rakter en haar talent voor actie, maar zeker ook in haar aantrek kelijke vormen. Over de geboorte van al die ver schillende karakters vertellen de ontwerpers in deze uitgave zelf. Een van hen is Peter Moly- neux. „Ikben altijd gek geweest op het idee dat er andere werel den bestaan", zegt hij. „Als kind was ik uren zoet met dromen over niet-bestaande landen en planeten, die ik bevolkte met wezens uit mijn eigen fantasie. Ik wilde de baas zijn, controle hebben over die wereld." Een beroemde held is natuurlijk ook Mario, die in 1981 voor het eerst opdook in een videospelle tje. De kleine Italiaanse lood gieter met zijn enorme snor is verworden tot mascotte van Nintendo. De onbewiste sleu telfiguur in videogames. En alle karakters om hen heen zijn net zo bekend geworden als hijzelf, zoals zijn broer Luigi en Prinses Peach. Shigeru Miyamoto, de man ach ter Mario: „Mario is nog steeds een van de bekendste gezichten ter wereld. Aanvankelijk heette hij trouwens Jumpman vanwe ge de sprongen die hij over het scherm maakte. Mario werd hij pas toen ik hoorde over de eige naar van het Amerikaanse kan toor van Nintendo. Die man, die Mario werd genoemd, leek zo veel op Jumpman dat we beslo ten het karakter zijn naam te geven." Zijn aanvankelijke ge dachte achter Mario was niet die van een superheld met bui tengewone krachten. Maar meer om een zeer toegankelijk karakter te creëren, dat spelers veel plezier geeft met zijn avon turen. Fans van alle helden kunnen in deze nieuwe uitgave van Ta schen de geschiedenis van hun eigen kaskraker opzoeken. Van elk van hen is een groot aantal (actie)foto's opgenomen. En dat alleen al maakt dit boek aan trekkelijk voor een groot pu bliek. Evelien Baks 1000 Game Heroes door David Choquet. Uitgever Taschen/im- porteur Librero. Prijs: €29,95. Helden zijn van alle tij den. Van de oudheid tot nu: iedere periode heeft zijn eigen macho. En niet alleen in oorlogen. Ook de politieke arena kent zijn grootheden, zoals het witte doek zijn ei gen legendes voortbrengt. Helden zijn overal en tegen woordig ook in een nieuwe wereld: de virtuele van com puterspelletjes.Een groot aantal van deze moderne macho's zijn samengebracht in David Choquets boek 1000 Game Heroes.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 39