Veilige Volvo's zijn sportief
Cayenne is snelste terreinwagen
W7
Boxers BMW
krijgen dubbele
ontsteking
Glansdoekjes
Presentatie Daewoo Seoul
Pantsermercedes
Autohoes voorkomt ijs
Berlingo vernieuwd
Hergebruik verfresten
Land Rover Challenge
Boegbeeld Chrysler
Helm verplicht in België
Snelle R-modellen
zaterdag 30 november 2002
Porsche heeft de terreinauto
Cayenne samen met Volks
wagen ontwikkeld. In Wolfs
burg hebben ze hun Touareg,
technisch een heel eind gelijk
aan de Porsche-versie, zij het
dat Porsche geen diesels aan
biedt. Het onderstel met zijn
luchtvering (voor de duurste
versie) is identiek aan dat van de
VW, maar afstemming, interi
eur en motorisering verschillen.
VW biedt een machtige VI0 TDI
aan met meer dan 300 pk en een
blaartrekkend koppel. Porsche
niet. Daar geloven ze niet in die
sels, zeggen ze.
Bij Porsche vroegen ze zich af
wie er eigenlijk een Porsche wil.
Het antwoord luidde, dat de
markt van terreinwagens heel
interessant is. Vooral in de VS,
maar hier ook. De luxe 4wd's -
suv's (van 'sport utility vehicle')
worden ze in sommige kringen
genoemd- kwamen bij de bou
wers van de beroemde 911 en de
latere Boxster in beeld. In Leip
zig bouwde Porsche zelfs een to
taal nieuwe fabriek voor dit
derde model. Porsche gaat er
25.000 per jaar van bouwen en
minstens de helft is bestemd
voor de Verenigde Staten. Daar
kijken ze niet op een litertje
benzine meer of minder. Er is
een Cayenne S en een Turbo,
maar met geen van twee kom je
zuiniger uit dan 1:6. Na een uur
tje stevig trappen met de Cayen
ne Turbo heb je zelfs een liter
benzine op bijna vijf kilometer
verstookt.
De Cayenne is geen vernieu
wende terreinauto, al is hij wel
de allersnelste. Een super-snel-
le-suv eigenlijk (refererend aan
de vroegere sportieve Datsun
SSS).
De loodzware auto (2.350 kg)
kent hoge en lage gearing en
sperdifferentiëlen om in het ter
rein zijn mannetje te staan. De
meeste aandrijfkracht gaat
naar de achterwielen, maar
wanneer de omstandigheden
daarom vragen yarieert dat via
Behalve op ruig terrein is de krachtige Porsche-V8 vooral op het asfalt in zijn element.
een elektrisch geregelde lamel
lenkoppeling.
Voorlopig houden we het er op
dat de Cayenne bijna net zoveel
kan als VW's Touareg. Hij lijkt
echter nog minder voor ruig ter
rein geschapen dan zijn ook pe
perdure kloon uit Wolfsburg.
Hij is er vooral om op het asfalt
te imponeren. Als een pijl uit de
boog sprint deze kolos alle
soortgenoten met speels gemak
voorbij. Spectaculair, maar het
roept vragen op over de zin er
van. Motoren worden met de
maand krachtiger, terwijl de
weg voller raakt en de brandstof
duurder wordt.
Porsche monteert twee motor
versies. De basis wordt gevormd
door een splinternieuwe 4,5 li
ter V8 met vier kleppen per ci
linder, als S met een vermogen
van 340 pk en een koppel van
420 Nm, als Turbo (met twee
turbo's en een tussenkoeler) 450
pk en 620 Nm tussen 2.250 en
4.750 toeren. De S accelereert al
in 7,2 sec. van 0 naar 100 km/u,
de Turbo heeft daar maar 5,6
sec. voor nodig. Die laatste
klimt vervolgens schaamteloos
naar een topsnelheid van 266
km/u, hetgeen hem de snelste
terreinwagen aller tij den
maakt.
De krachten worden overge
bracht via een zestraps auto
maat die eventueel met schake
laars aan het stuur te bedienen
is. Volgend jaar komt nog een
handgeschakelde zesversnel
lingsbak.
Trekhaak
Standaard valt er weinig meer
te wensen wat uitrusting betreft
in deze eerste vijfzitter van Por
sche. Hij heeft verlichting die in
bochten automatisch aanfloept
om bermen en bochtverloop be
ter te kunnen zien. In plaats van
een afneembare trekhaak -want
zo'n auto is natuurlijk gemaakt
om wat voort te slepen- heeft
Porsche werk gemaakt van een
elektrisch inklapbare trekhaak
en dat is nog nooit vertoond. In
de VS is dat systeem trouwens
niet goedgekeurd, dus daar
moeten ze het met een gewone,
afneembare haak doen.
De Cayenne mag tot 3,5 ton
trekken. Dan kan er ook nog
ruim een halve kubieke meter
bagage mee, met de achterbank
plat zelfs bijna 1,8 kuub. De
achterruit is apart, los van de
hele klep, te openen.
De 150 exemplaren die vanaf
eind januari naar Nederland
komen, zijn al zo goed als ver
kocht. Meest S'sen trouwens. De
importeur heeft er enkele tien
tallen meer bij de fabriek be
steld. Terwijl zo'n auto toch
84.950 euro kost. De Turbo ver
eist zelfs het exorbitante bedrag
van 142.000 euro. Het verschil is
groot genoeg om in Duitsland
een S te kunnen betalen. Die
kost daar ruim 60.000 euro.
Rien van der Steen
De tweewieler-afdeling van
BMW schakelt op een aan
tal dikke tweecilinder modellen
over naar een dubbel ontste
kingssysteem. De motoren wor
den uiterlijk herkenbaar aan de
aanduiding '2-spark' op de ci
linderkoppen. Eind november
rollen de eerste exemplaren van
de band. Begin volgend jaar is
de omschakeling in de productie
compleet. Dan hebben de
boxers R1100S, R 1150GS,
R1150R, R1150RS enR1150RT
dus twéé bougies per cilinder.
Het nieuwe snufje trekt onder
de liefhebbers sterk de aan
dacht. Natuurlijk heeft het
Duitse merk meer motorvarian
ten in huis, maar bij het horen
van de merknaam BMW moet de
motorrijder als vanzelf aan
tweecilinder boxermotoren
denken. Zoals iedereen bij een
Harley-Davidson aan een V-
twin denkt.
De overstap naar de 'Doppel-
zündung' werd in het verleden
al eens gemaakt om extra power
in BMW racemotoren te stop
pen, maar deze keer is de doel
stelling heel anders: het verbe
teren van de uitlaatemissie. Dat
zegt de fabriek tenminste. Het
verhaal gaat feitelijk een stap
verder.
De brandstoftoevoer van de
grote boxers is vandaag de dag
heel schraal afgestemd om aan
de nieuwste milieunormen te
kunnen voldoen en dat heeft als
vervelend bijverschijnsel dat de
motoren bij rustig rijden soms
onregelmatig lopen. Een hor-
- tend effect dus. Met de toepas
sing van een extra bougie wil
BMW dat beter onder controle
krijgen.
BMW maakt de overstap zeer
plotseling en volkomen onaan
gekondigd. Luttele weken voor
de nieuwe Europese milieunor
men van kracht worden.
Rpb van Ginneken
T Tolgens de fabrikant is Turtle Wax de beste verkopende autowas
V in de wereld. Daar hebben ze iets nieuws bedacht: wipes. Poets
doekjes, gedrenkt in autowas. Inwrijven, wachten en langdurig uit
poetsen hoeft dan niet meer. Volgens Turtle Wax dan. Bedacht voor
haastige mensen. Behalve de was-doek zijn er ook doeken om vuil
weg te poetsen: de bug&tar remover-wipe. Tenslotte is er ook een
doekje om het dashboard mooi glanzend te krijgen: cockpit shine.
Alles wat van kunststof of rubber is wordt er mooi glimmend van.
De wipes zitten in een luchtdichte koker. Een koker kost €8,95.
Op de autoshow in de Koreaanse hoofdstad Seoel laat GM Dae
woo zeventien producten zien, waaronder twee studiemodel
len: de Oto en de Flex. Ook de compleet nieuwe middenklasser
Nubira, volgend jaar hier op de markt, is er te bewonderen. GM
Daewoo viert er de wederopstanding van het bedrijf, dat deels door
GM overgenomen is. De Oto is een combinatie van een sportcoupé
en een luxe terreinwagen. De Flex is een mp v die is uitgerust met ge
avanceerde informatietechnologiesystemen.
Mercedes-Benz heeft een nieuwe versie klaar van de gepantser
de uitvoering van het nieuwe E-model. De E-Guard (320 en
500) heeft gepantserde carrosseriedelen die in de fabriek gemon
teerd worden, dus niet achteraf aangebracht. De auto heeft gelaagd
glas met een laag polycarbonaat aan de binnenkant (tegen splin
ters). Bovendien staat hij op banden die gewoon overeind blijven als
ze lek zijn en dus niet van de velg rollen.
Een ijskrabber helpt om bevroren ruiten weer schoon te krijgen.
Maar het paard kan ook voor de wagen gespannen worden. Met
een waterafstotende hoes, die met kunststof haken aan de wielen
vastgemaakt wordt. De hoes kost 159 5 bij Halfords en past op alle
types personenauto's.
De Peugeot Partner en de Citroën Berlingo zijn beide vernieuwd.
Deze auto's hebben veel navolging gekregen: Renault Kangoo,
Fiat Doblö, Mercedes Vaneo, Opel Combo. De meeste Berlingo's die
hier verkocht worden (5000 per jaar) hebben overigens een grijs
kenteken en worden gebruikt als bestelwagen. Dat heeft te maken
met de lancering van de auto indertijd: hij kwam als bestelwagen.
Terwijl veel van zijn concurrenten eerst als personenauto op de
markt kwamen, of minstens tegelijk met de bestelwagen.
Eind deze maand komt de Berlingo vernieuwd op de markt, als be
stelwagen dan. Te koop vanaf 9000 euro (excl. btw). Citroën heeft
sinds 1996 zo'n 800.000 Berlingo's verkocht. Net als de Partner
heeft hij een opvallende nieuwe neus, een ander dashboard en bete
re remmen. Hij is ook te koop met elektromotor of met een benzine
motor die ook op aardgas kan rijden.
Autofabrikanten investeren veel in milieuvriendelijker procé
dé's. Bij Daimler Chrysler in Sindelfingen (Mercedes) zeggen ze
dat sinds 1990 de hoeveelheid schadelijke stoffen die niet gerecy
cled kunnen worden verminderd is van 8000 tot 84 ton per jaar.
Verfslib wordt er verwerkt tof methanol, dat weer in het verfproces
opnieuw gebruikt wordt. Op uxe manier kunnen de reststoffen uit de
lakstraten in de autof abriek hergebruikt worden. De waterhouden
de resten worden gedroogd en verwerkt tot korrels voor de produc
tie van synthetisch gas. Het daaruit gewonnen methanol wordt
grondstof voor het lakken van auto's of kan ook als brandstof die
nen voor brandstofcellen of conventionele motoren.
Tijdens de nationale selectie voor de Land Rover G4 Challenge
bleven René van Berlo uit Geldrop en Erik den Oudendammer
uit Nieuwegein als winnaars over. Zij mogen van 19 tot en met 25 ja
nuari 2003 naar de internationale selectie in het Engelse Eastnor
Castle. Daar wordt bepaald wie van hen de Nederlandse eer zal ver
dedigen tijdens de Land Rover Challenge 2003. Bij de nationale
selectie werkten 45 Nederlandse (onder wie negen vrouwen) en
evenzoveel Duitse deelnemers in een Duitse kalkgroeve een zwaar
programma af, waarbij Van Berlo en Oudendammer de beste ble
ken. De Challenge gaat op 30 maart 2003 in New York van start. Het
evenement is de opvolger van de Camel Trophy.
Chrysler heeft met de Canadese zangeres Céline Dion een over
eenkomst gesloten voor meerjarige samenwerking, vooral ter
ondersteuning van de introductie van nieuwe Chrysler-modellen.
Het resultaat is begin 2003 te zien en horen in een tv-commercial
waarin Dion een rol speelt. Céline Dion heeft tot dusver ruim 150
miljoen albums verkocht. Ze won zes keer een Grammy Award en
haar muziek werd bekroond met twee Oscars, waaronder die voor
'beste titelsong' bij de film Titanic. Van haar meest recente album 'A
New Day has Come' zijn sinds maart dit jaar al acht miljoen exem
plaren verkocht.
Een helm dragen is vanaf 1 januari in België ook verplicht voor
het lichtste type scooter. In Nederland hoeven berijders van de
ze voertuigen van klasse-A, die maximaal 2 5 kilometer per uur mo
gen, geen helm op, maar volgens Belgisch minister van Verkeer Isa-
belle Durant is de veiligheid erbij gebaat. Bij zestien procent van de
verkeersongevallen in België is een berijder van brommer of scooter
betrokken.
Volvo heeft een naam als
het om veilig autorijden
gaat. Actieve en passieve
veiligheidssystemen passen
de Zweden al j aren toe in hun
auto's. Het merk bouwt ook
aan een sportiever imago.
Met snelle R-modellen. En
die zijn net zo veilig als de ge
wone Volvo's.
Als Volvo met een opgevoerde
versie komt, staat daar een
R op. Zo wil de traditie het sinds
1995, toen de gele 850 T-5R
verscheen. Volvo heeft nogal
wat met stationwagons (estates
noemen ze die bij het Zweedse
merk), maar nu zit er ook een su-
persportieve sedan in het R-
duo. Met een dikke motor, een
versterkt onderstel, veel betere
remmen en een volledig elektro
nisch gestuurde vierwielaan-
drijving. Het nieuwe duo heet
V70R en S60R.
Ze hebben drie knoppen op het
dashboard waarmee de chauf
feur kan aangeven of hij com
fortabel wil rijden, sportief of
zelfs 'advanced'. In die laatste
'mode' komt de sportauto-in
stelling in het geweer. Sensoren
sturen hun informatie van
langs- en dwarsversnellingen
naar een computertje, dat zo'n
500 keer per seconde de schok-
brekers kan aansturen. Zo blijft
de carrosserie zo recht en stabiel
als mogelijk en krijgt de auto de
kans zo veilig mogelijk een
bocht te ronden. We probeerden
het systeem van Volvo uit op het
vernieuwde circuit Paul Ricard
in het Zuid-Franse Castellet.
Met een V70R of net zo snelle,
maar zich leniger gedragende
S60R kun je op Paul Ricard rij
den alsof je door een F16 op de
hielen gezeten wordt.
Het blijken erg vergevingsge
zinde auto's, die zich in beginsel
gedragen als een voorwielaan
drijver. Wanneer de grens over
schreden wordt, breken ze over
alle vier wielen uit en kunnen ze
tamelijk gemakkelijk weer op
het rechte pad gebracht worden
door wat gas en eenvoudige
stuurcorrecties. Als het dstc
(dynamische stabiliteit en trac-
tiecontrole) uitgeschakeld
wordt tenminste. Zoniet, dan
komt hij niet eens aan uitbreken
toe, zo snel grijpt de elektronica
dan remmend in. De vierwiel-
aandrij'ving van Haldex is niet
voor het terrein, maar bedoeld
om de wegligging en de stabili
teit te verhogen. Dat lukt. Jam
mer dat zo'n auto er veel zwaar
der van wordt en dat er extra
brandstof nodig is. Op het cir-
raast hij zonder een spoor van
wielspin van 0 tot 100 km/u en
de top is begrensd op 250 km/u.
De draaicirkel beloopt jammer-
genoeg een ruime dertien meter
en dat komt vanwege de brede
(235/45) banden.
De twee supersnelle Volvo's
hebben sterk aangepaste rem
men van het Italiaanse Brembo.
Aluminium remklauwen met
vier zuigers, zeg maar motor
fiets-remmen, knijpen in enor
me schijven met een doorsnede
van 33 cm. Een agressieve uit
straling kennen ze niet. Ze zien
er, los van bijzondere lichtmeta
len velgen, niet uit alsof ze in
staat zijn de stenen uit de straat
te trekken. Een kleine spoiler
achter, maar gelukkig geen
enorme kunststof decorstukken
die sommige auto's sieren om te
tonen dat er hier toch echt wat
bijzonders (en ordinairs) aan
komt.
Volvo wil er per jaar maar 7000
stuks van bouwen en komend
voorjaar komen ze op de markt.
In Nederland hopen ze er 275
van te verkopen. Als concurren
tie worden de M3 van BMW (al
leen achterwielaandrijving),
Audi S6 en Mercedes C32 AMG
genoemd. De S60R kost 71.000
euro, de V70R moet 75.000 euro
opbrengen.
Rien van der Steen
cuit kwamen we tot een gemid
deld verbruik van bijna 1:2,5.
Op de openbare weg zal dat uit
komen op ca. 1:7.
Sterkere motoren dan in dit R-
duo kent Volvo niet. Ze laten een
de inlaatiucht middels twee tus-
senkoelers op een handzame
temperatuur brengt. De 2.5 liter
vijf cilinder lijnmotor komt er
mee op 3 0 0 pk bij een koppel van
400 Nm, dat in geval van een
prachtig roffelend geluid horen.
Boven over de motor loopt een
imposante pijp, de turbodruk-
leiding die van vitaal belang is
voor dit technisch creatuur, dat
vijftraps automaat (normaal zit
er een zes versnellingsbak in)
iets geknepen wordt om de inge
wanden van de automaat te spa
ren. In minder dan zes seconden
Het interieur is uitgevoerd in bijzonder leder, met blauwe klokken
en veel aluminium accenten.
jS^GQ 10781