Veilige Volvo's zijn sportief Cayenne is snelste terreinwagen W7 Boxers BMW krijgen dubbele ontsteking Glansdoekjes Presentatie Daewoo Seoul Pantsermercedes Autohoes voorkomt ijs Berlingo vernieuwd Hergebruik verfresten Land Rover Challenge Boegbeeld Chrysler Helm verplicht in België Snelle R-modellen zaterdag 30 november 2002 Porsche heeft de terreinauto Cayenne samen met Volks wagen ontwikkeld. In Wolfs burg hebben ze hun Touareg, technisch een heel eind gelijk aan de Porsche-versie, zij het dat Porsche geen diesels aan biedt. Het onderstel met zijn luchtvering (voor de duurste versie) is identiek aan dat van de VW, maar afstemming, interi eur en motorisering verschillen. VW biedt een machtige VI0 TDI aan met meer dan 300 pk en een blaartrekkend koppel. Porsche niet. Daar geloven ze niet in die sels, zeggen ze. Bij Porsche vroegen ze zich af wie er eigenlijk een Porsche wil. Het antwoord luidde, dat de markt van terreinwagens heel interessant is. Vooral in de VS, maar hier ook. De luxe 4wd's - suv's (van 'sport utility vehicle') worden ze in sommige kringen genoemd- kwamen bij de bou wers van de beroemde 911 en de latere Boxster in beeld. In Leip zig bouwde Porsche zelfs een to taal nieuwe fabriek voor dit derde model. Porsche gaat er 25.000 per jaar van bouwen en minstens de helft is bestemd voor de Verenigde Staten. Daar kijken ze niet op een litertje benzine meer of minder. Er is een Cayenne S en een Turbo, maar met geen van twee kom je zuiniger uit dan 1:6. Na een uur tje stevig trappen met de Cayen ne Turbo heb je zelfs een liter benzine op bijna vijf kilometer verstookt. De Cayenne is geen vernieu wende terreinauto, al is hij wel de allersnelste. Een super-snel- le-suv eigenlijk (refererend aan de vroegere sportieve Datsun SSS). De loodzware auto (2.350 kg) kent hoge en lage gearing en sperdifferentiëlen om in het ter rein zijn mannetje te staan. De meeste aandrijfkracht gaat naar de achterwielen, maar wanneer de omstandigheden daarom vragen yarieert dat via Behalve op ruig terrein is de krachtige Porsche-V8 vooral op het asfalt in zijn element. een elektrisch geregelde lamel lenkoppeling. Voorlopig houden we het er op dat de Cayenne bijna net zoveel kan als VW's Touareg. Hij lijkt echter nog minder voor ruig ter rein geschapen dan zijn ook pe perdure kloon uit Wolfsburg. Hij is er vooral om op het asfalt te imponeren. Als een pijl uit de boog sprint deze kolos alle soortgenoten met speels gemak voorbij. Spectaculair, maar het roept vragen op over de zin er van. Motoren worden met de maand krachtiger, terwijl de weg voller raakt en de brandstof duurder wordt. Porsche monteert twee motor versies. De basis wordt gevormd door een splinternieuwe 4,5 li ter V8 met vier kleppen per ci linder, als S met een vermogen van 340 pk en een koppel van 420 Nm, als Turbo (met twee turbo's en een tussenkoeler) 450 pk en 620 Nm tussen 2.250 en 4.750 toeren. De S accelereert al in 7,2 sec. van 0 naar 100 km/u, de Turbo heeft daar maar 5,6 sec. voor nodig. Die laatste klimt vervolgens schaamteloos naar een topsnelheid van 266 km/u, hetgeen hem de snelste terreinwagen aller tij den maakt. De krachten worden overge bracht via een zestraps auto maat die eventueel met schake laars aan het stuur te bedienen is. Volgend jaar komt nog een handgeschakelde zesversnel lingsbak. Trekhaak Standaard valt er weinig meer te wensen wat uitrusting betreft in deze eerste vijfzitter van Por sche. Hij heeft verlichting die in bochten automatisch aanfloept om bermen en bochtverloop be ter te kunnen zien. In plaats van een afneembare trekhaak -want zo'n auto is natuurlijk gemaakt om wat voort te slepen- heeft Porsche werk gemaakt van een elektrisch inklapbare trekhaak en dat is nog nooit vertoond. In de VS is dat systeem trouwens niet goedgekeurd, dus daar moeten ze het met een gewone, afneembare haak doen. De Cayenne mag tot 3,5 ton trekken. Dan kan er ook nog ruim een halve kubieke meter bagage mee, met de achterbank plat zelfs bijna 1,8 kuub. De achterruit is apart, los van de hele klep, te openen. De 150 exemplaren die vanaf eind januari naar Nederland komen, zijn al zo goed als ver kocht. Meest S'sen trouwens. De importeur heeft er enkele tien tallen meer bij de fabriek be steld. Terwijl zo'n auto toch 84.950 euro kost. De Turbo ver eist zelfs het exorbitante bedrag van 142.000 euro. Het verschil is groot genoeg om in Duitsland een S te kunnen betalen. Die kost daar ruim 60.000 euro. Rien van der Steen De tweewieler-afdeling van BMW schakelt op een aan tal dikke tweecilinder modellen over naar een dubbel ontste kingssysteem. De motoren wor den uiterlijk herkenbaar aan de aanduiding '2-spark' op de ci linderkoppen. Eind november rollen de eerste exemplaren van de band. Begin volgend jaar is de omschakeling in de productie compleet. Dan hebben de boxers R1100S, R 1150GS, R1150R, R1150RS enR1150RT dus twéé bougies per cilinder. Het nieuwe snufje trekt onder de liefhebbers sterk de aan dacht. Natuurlijk heeft het Duitse merk meer motorvarian ten in huis, maar bij het horen van de merknaam BMW moet de motorrijder als vanzelf aan tweecilinder boxermotoren denken. Zoals iedereen bij een Harley-Davidson aan een V- twin denkt. De overstap naar de 'Doppel- zündung' werd in het verleden al eens gemaakt om extra power in BMW racemotoren te stop pen, maar deze keer is de doel stelling heel anders: het verbe teren van de uitlaatemissie. Dat zegt de fabriek tenminste. Het verhaal gaat feitelijk een stap verder. De brandstoftoevoer van de grote boxers is vandaag de dag heel schraal afgestemd om aan de nieuwste milieunormen te kunnen voldoen en dat heeft als vervelend bijverschijnsel dat de motoren bij rustig rijden soms onregelmatig lopen. Een hor- - tend effect dus. Met de toepas sing van een extra bougie wil BMW dat beter onder controle krijgen. BMW maakt de overstap zeer plotseling en volkomen onaan gekondigd. Luttele weken voor de nieuwe Europese milieunor men van kracht worden. Rpb van Ginneken T Tolgens de fabrikant is Turtle Wax de beste verkopende autowas V in de wereld. Daar hebben ze iets nieuws bedacht: wipes. Poets doekjes, gedrenkt in autowas. Inwrijven, wachten en langdurig uit poetsen hoeft dan niet meer. Volgens Turtle Wax dan. Bedacht voor haastige mensen. Behalve de was-doek zijn er ook doeken om vuil weg te poetsen: de bug&tar remover-wipe. Tenslotte is er ook een doekje om het dashboard mooi glanzend te krijgen: cockpit shine. Alles wat van kunststof of rubber is wordt er mooi glimmend van. De wipes zitten in een luchtdichte koker. Een koker kost €8,95. Op de autoshow in de Koreaanse hoofdstad Seoel laat GM Dae woo zeventien producten zien, waaronder twee studiemodel len: de Oto en de Flex. Ook de compleet nieuwe middenklasser Nubira, volgend jaar hier op de markt, is er te bewonderen. GM Daewoo viert er de wederopstanding van het bedrijf, dat deels door GM overgenomen is. De Oto is een combinatie van een sportcoupé en een luxe terreinwagen. De Flex is een mp v die is uitgerust met ge avanceerde informatietechnologiesystemen. Mercedes-Benz heeft een nieuwe versie klaar van de gepantser de uitvoering van het nieuwe E-model. De E-Guard (320 en 500) heeft gepantserde carrosseriedelen die in de fabriek gemon teerd worden, dus niet achteraf aangebracht. De auto heeft gelaagd glas met een laag polycarbonaat aan de binnenkant (tegen splin ters). Bovendien staat hij op banden die gewoon overeind blijven als ze lek zijn en dus niet van de velg rollen. Een ijskrabber helpt om bevroren ruiten weer schoon te krijgen. Maar het paard kan ook voor de wagen gespannen worden. Met een waterafstotende hoes, die met kunststof haken aan de wielen vastgemaakt wordt. De hoes kost 159 5 bij Halfords en past op alle types personenauto's. De Peugeot Partner en de Citroën Berlingo zijn beide vernieuwd. Deze auto's hebben veel navolging gekregen: Renault Kangoo, Fiat Doblö, Mercedes Vaneo, Opel Combo. De meeste Berlingo's die hier verkocht worden (5000 per jaar) hebben overigens een grijs kenteken en worden gebruikt als bestelwagen. Dat heeft te maken met de lancering van de auto indertijd: hij kwam als bestelwagen. Terwijl veel van zijn concurrenten eerst als personenauto op de markt kwamen, of minstens tegelijk met de bestelwagen. Eind deze maand komt de Berlingo vernieuwd op de markt, als be stelwagen dan. Te koop vanaf 9000 euro (excl. btw). Citroën heeft sinds 1996 zo'n 800.000 Berlingo's verkocht. Net als de Partner heeft hij een opvallende nieuwe neus, een ander dashboard en bete re remmen. Hij is ook te koop met elektromotor of met een benzine motor die ook op aardgas kan rijden. Autofabrikanten investeren veel in milieuvriendelijker procé dé's. Bij Daimler Chrysler in Sindelfingen (Mercedes) zeggen ze dat sinds 1990 de hoeveelheid schadelijke stoffen die niet gerecy cled kunnen worden verminderd is van 8000 tot 84 ton per jaar. Verfslib wordt er verwerkt tof methanol, dat weer in het verfproces opnieuw gebruikt wordt. Op uxe manier kunnen de reststoffen uit de lakstraten in de autof abriek hergebruikt worden. De waterhouden de resten worden gedroogd en verwerkt tot korrels voor de produc tie van synthetisch gas. Het daaruit gewonnen methanol wordt grondstof voor het lakken van auto's of kan ook als brandstof die nen voor brandstofcellen of conventionele motoren. Tijdens de nationale selectie voor de Land Rover G4 Challenge bleven René van Berlo uit Geldrop en Erik den Oudendammer uit Nieuwegein als winnaars over. Zij mogen van 19 tot en met 25 ja nuari 2003 naar de internationale selectie in het Engelse Eastnor Castle. Daar wordt bepaald wie van hen de Nederlandse eer zal ver dedigen tijdens de Land Rover Challenge 2003. Bij de nationale selectie werkten 45 Nederlandse (onder wie negen vrouwen) en evenzoveel Duitse deelnemers in een Duitse kalkgroeve een zwaar programma af, waarbij Van Berlo en Oudendammer de beste ble ken. De Challenge gaat op 30 maart 2003 in New York van start. Het evenement is de opvolger van de Camel Trophy. Chrysler heeft met de Canadese zangeres Céline Dion een over eenkomst gesloten voor meerjarige samenwerking, vooral ter ondersteuning van de introductie van nieuwe Chrysler-modellen. Het resultaat is begin 2003 te zien en horen in een tv-commercial waarin Dion een rol speelt. Céline Dion heeft tot dusver ruim 150 miljoen albums verkocht. Ze won zes keer een Grammy Award en haar muziek werd bekroond met twee Oscars, waaronder die voor 'beste titelsong' bij de film Titanic. Van haar meest recente album 'A New Day has Come' zijn sinds maart dit jaar al acht miljoen exem plaren verkocht. Een helm dragen is vanaf 1 januari in België ook verplicht voor het lichtste type scooter. In Nederland hoeven berijders van de ze voertuigen van klasse-A, die maximaal 2 5 kilometer per uur mo gen, geen helm op, maar volgens Belgisch minister van Verkeer Isa- belle Durant is de veiligheid erbij gebaat. Bij zestien procent van de verkeersongevallen in België is een berijder van brommer of scooter betrokken. Volvo heeft een naam als het om veilig autorijden gaat. Actieve en passieve veiligheidssystemen passen de Zweden al j aren toe in hun auto's. Het merk bouwt ook aan een sportiever imago. Met snelle R-modellen. En die zijn net zo veilig als de ge wone Volvo's. Als Volvo met een opgevoerde versie komt, staat daar een R op. Zo wil de traditie het sinds 1995, toen de gele 850 T-5R verscheen. Volvo heeft nogal wat met stationwagons (estates noemen ze die bij het Zweedse merk), maar nu zit er ook een su- persportieve sedan in het R- duo. Met een dikke motor, een versterkt onderstel, veel betere remmen en een volledig elektro nisch gestuurde vierwielaan- drijving. Het nieuwe duo heet V70R en S60R. Ze hebben drie knoppen op het dashboard waarmee de chauf feur kan aangeven of hij com fortabel wil rijden, sportief of zelfs 'advanced'. In die laatste 'mode' komt de sportauto-in stelling in het geweer. Sensoren sturen hun informatie van langs- en dwarsversnellingen naar een computertje, dat zo'n 500 keer per seconde de schok- brekers kan aansturen. Zo blijft de carrosserie zo recht en stabiel als mogelijk en krijgt de auto de kans zo veilig mogelijk een bocht te ronden. We probeerden het systeem van Volvo uit op het vernieuwde circuit Paul Ricard in het Zuid-Franse Castellet. Met een V70R of net zo snelle, maar zich leniger gedragende S60R kun je op Paul Ricard rij den alsof je door een F16 op de hielen gezeten wordt. Het blijken erg vergevingsge zinde auto's, die zich in beginsel gedragen als een voorwielaan drijver. Wanneer de grens over schreden wordt, breken ze over alle vier wielen uit en kunnen ze tamelijk gemakkelijk weer op het rechte pad gebracht worden door wat gas en eenvoudige stuurcorrecties. Als het dstc (dynamische stabiliteit en trac- tiecontrole) uitgeschakeld wordt tenminste. Zoniet, dan komt hij niet eens aan uitbreken toe, zo snel grijpt de elektronica dan remmend in. De vierwiel- aandrij'ving van Haldex is niet voor het terrein, maar bedoeld om de wegligging en de stabili teit te verhogen. Dat lukt. Jam mer dat zo'n auto er veel zwaar der van wordt en dat er extra brandstof nodig is. Op het cir- raast hij zonder een spoor van wielspin van 0 tot 100 km/u en de top is begrensd op 250 km/u. De draaicirkel beloopt jammer- genoeg een ruime dertien meter en dat komt vanwege de brede (235/45) banden. De twee supersnelle Volvo's hebben sterk aangepaste rem men van het Italiaanse Brembo. Aluminium remklauwen met vier zuigers, zeg maar motor fiets-remmen, knijpen in enor me schijven met een doorsnede van 33 cm. Een agressieve uit straling kennen ze niet. Ze zien er, los van bijzondere lichtmeta len velgen, niet uit alsof ze in staat zijn de stenen uit de straat te trekken. Een kleine spoiler achter, maar gelukkig geen enorme kunststof decorstukken die sommige auto's sieren om te tonen dat er hier toch echt wat bijzonders (en ordinairs) aan komt. Volvo wil er per jaar maar 7000 stuks van bouwen en komend voorjaar komen ze op de markt. In Nederland hopen ze er 275 van te verkopen. Als concurren tie worden de M3 van BMW (al leen achterwielaandrijving), Audi S6 en Mercedes C32 AMG genoemd. De S60R kost 71.000 euro, de V70R moet 75.000 euro opbrengen. Rien van der Steen cuit kwamen we tot een gemid deld verbruik van bijna 1:2,5. Op de openbare weg zal dat uit komen op ca. 1:7. Sterkere motoren dan in dit R- duo kent Volvo niet. Ze laten een de inlaatiucht middels twee tus- senkoelers op een handzame temperatuur brengt. De 2.5 liter vijf cilinder lijnmotor komt er mee op 3 0 0 pk bij een koppel van 400 Nm, dat in geval van een prachtig roffelend geluid horen. Boven over de motor loopt een imposante pijp, de turbodruk- leiding die van vitaal belang is voor dit technisch creatuur, dat vijftraps automaat (normaal zit er een zes versnellingsbak in) iets geknepen wordt om de inge wanden van de automaat te spa ren. In minder dan zes seconden Het interieur is uitgevoerd in bijzonder leder, met blauwe klokken en veel aluminium accenten. jS^GQ 10781

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 37