Avondje stappen met Jacques Brei Genève is uurwerkstad met Franse slag Veelzijdig artiest Museum in Brussel W3 Italissima Cruise Changi Weiness IJstheater Schaatsfeest IJskunst zaterdag 30 november 2002 De ingang van het muse um is ingericht als de lobby van een hotel in de ja ren zestig. Bij het klingelen van het belletje op de balie verschijnt de receptionist en begroet je uitbundig, meer als een genodigde dan een toevallige bezoeker. Hij toont het gastenboek met de namen van Jacques Brei en zijn muzikanten, die zich hier hebben ingeschreven. Een gitaarkoffer leunt non chalant tegen een stoel in een hoek. Op het wrakke leesta- feitje ligt een pakje Citanes. In alle volgende ruimtes kom je deze zware Franse sigaret ten tegen. Brei kon niet zon der, al hoestte hij de longen uit zijn lijf. Wie verwacht dat het muse um van Jacques Brei aan het Oud Korenhuis in Brussel een schat aan informatie eta leert over deze Belgische zan- ger/componist/acteur/regiseur, en een volledig overzicht geeft van zijn leven, werk en liefdes, komt bedrogen uit. De expositie is puur gericht op een persoon lijke ontmoeting, een intieme kennismaking met zijn flam boyant karakter. Je volgt hem de gehele avond, te beginnen naar zijn kleedkamer in het hotel, achter de coulissen, het podium en tenslotte het sta tionsrestaurant, waar hij tot in de vroege uurtjes met zijn vrien den verbleef, om te eten, te drin ken, lol te maken, te praten over de zin van het leven. Je wordt opgenomen in zijn kring, deelt zijn intense emoties, waarover hij openhartig vertelt en begees terd zingt, met alle energie die hij bezit. Want zingen staat voor hem gelijk aan de liefdesdaad. Wanneer hij niet uitgeput is na afloop, is hij niet tevreden, heeft hij zich niet voldoende gegeven. Slechts een enkele andere acti viteit is voor hem vergelijkbaar, een wielerwedstrijd, die even eens het uiterste vergt van de fietser. Decorstukken De gehele expositie Met Brei... een avond op tournee is opge bouwd uit decorstukken die je het idee geven van een hotel, met een doolhof aan smalle gan getjes en een wirwar van deu ren. De receptionist brengt je naar de lift, opent de deur, drukt op het knopje van de derde eta ge, sluit het hekwerk met een laatste groet. Kabels kraken, knarsen en piepen, zodat je je vertwijfeld afvraagt of je wel boven zult komen, of met razen de vaart naar beneden stort. Nergens een lampje dat ver raadt hoever je bent gevorderd. Na een laatste bonk valt een zware stilte. De deur aan de an dere kant van de cabine kan worden geopend. Een gang leidt naar de kleedka mer met geopende deur De kap tafel is bezaaid met een bonte verzameling voorwerpen: fles sen, glazen, een asbak vol peu ken, een doosje met maagtablet ten die hij veelvuldig slikte, pennen, een schoolschrift waar in hij op willekeurige momen ten zijn teksten kon schrijven, zijn kamersleutel, natuurlijk zijn gitaar en een pakje Citanes. Stille getuigen van een tomeloos bestaan. Alles is stevig vastge plakt, want elk aandenken van Brei is begerenswaardig. Een van de twee kapspiegels is een videoscherm, waarop Jac ques Brei vragen beantwoordt tijdens een interview. Neem de tijd om de Nederlandse onderti teling te volgen, want Brei praat Het museum aan het Oud Korenhuis in Brussel is een initiatief van de stichting Jacques Brei, in 1981 opgericht door France Brei, de tweede van zijn drie dochters. Het museum is van dinsdag t/m zaterdag geopend van 11 tot 18 uur. De laatste twee weken van dit jaar ook op zondag van 10-16 uur. Entree 5 euro, senioren, jonge ren (tot 20 jaar) en studenten 3,50 euro. Gratis op de zaterdagen, het dichtst bij 8 april en 9 oktober (geboorte- en sterfdatum Brei). Het museum is gelegen in het hartje van het centrum, op loopaf stand van het station en in de nabijheid van het standbeeld van Manneke Pis. Geadviseerd wordt een parkeerkelder te zoeken nabij de kruising van de Lombardstraat en Keizerslaan (Boulevard de l'Empereur), de Grote Markt of het stadhuis. Eventueel vragen naar Place de la vieille halle aux blés. Dat wordt soms sneller begrepen. Met Brei: een avond op tournee is nogtot en met februari 2003 te be zoeken in het museum. Ter gelegenheid van het Jacques Brei jaar (25 jaar na zijn overlijden) begint op 22 maart een andere expositie. Die is geheel gericht op het afscheidsconcert van 1966 in het Olympia in Parijs, met interviews in de kleedkamer over zijn afscheid en verto ning van het gehele concert (ongeveer vijftig minuten) op een scherm in een grote zaal, meerdere keren per dag. In het centrum van Brussel komt volgend jaar een hele grote tentoonstelling: Brei direct om te dromen. Daarnaast zijn er tal van andere activiteiten, tot en met een nachtelijke muzikale fietstocht. Meer informatie: tel 32 2 511 10 20, website www.jacquesbrel.be De voorzijde van het Jacques Brei Museum aan het Oud Korenhuis. Jacques Brei werd op 8 april 1929 in Brussel geboren, als zoon van een kartonfabrikant. Het was de bedoeling dat hij het bedrijf zou overnemen, maar daar voelde hij niets voor. Na in verschillende Brusselse lokalen te hebben gezongen, besluit hij in 195 3 zijn kans in Parijs te wa gen en laat zijn echtgenote in Brussel achter. Een jaar later neemthij zijn eerste elpee op. De start is moeizaam, de doorbraak laat jaren op zich wachten. De Vlamingen beschouwen hem als een afvallige omdat hij in het Frans zingt. In het nummer Les Flamandes gaat hij fel te keer tegen de extreem nationalisti sche Vlamingen. In 1966 stopt hij met optreden en geeft hij afscheidconcertenin de Parijse Olympia en het Brus selse Paleis voor de Schone Kunsten. Een jaar later speelt hij zijn eerste filmrol in Les ris- ques du métier wén André Cayatte. Onverwacht vertolkt hij de hoofdrol van Don Qui- chotte in de musical L'homme de la Mancha in Brussel 1968) en Parijs (1969). Verder vertolkt hij filmrollen in La Bande a Bonnot (1968), Mon oncle Ben jamin (1969), Mont Dragon (1970), Les Assasins de l'ordre (1971), L'Aventure c'est l'aven- ture (1972), Le bar de laFourche (1972) en als laatste L'emmer deur. Hij maakt zijn regiedebuut met Franz (1972). Een jaar later volgt Far West, maar die flopt jammerlijk. Brei trekt zich met zijn minna res Maddley terug op de Mar kiezen. In 1977 komt hij naar Parijs voor de opnames van zijn veer tiende en laatste elpee. Een jaar later, op 9 oktober 1978, sterft hij aan longkanker. even dynamisch als hij zingt. Het einde wordt aangegeven met een signaal en kan het teken zijn om door te gaan. Een don kere gang achter de coulissen voert naar het schaars verlichte zaaltje met klapstoeltjes. Het podium bestaat grotendeels uit een videoscherm. De beeldkwa liteit is abominabel, maar een schimmige Brei vertoont een ex pressie die zijn weerga niet kent. Onweerstaanbaar. We volgen het dynamische optreden, waarvan het lied Amsterdam tot in mijn botten dringt. Even licht onder het scherm een accordeon op, een andere keer zijn gitaar. Na afloop mogen wij door de deuropening gluren in de kleed kamer achter het podium. Het is 22.30 uur volgens een bordje aan de muur. Brei spreekt de interviewer weer toe vanuit de spiegel, na afloop van het concert. Hij vraagt een sigaret. Het verzoek echoot verder, tot iemand er aan kan voldoen. Het kamertje zelf is niet ruim genoeg voor een bezoeker. Ver der dus maar, de gang in naar de volgende deur. Buffet de la gare: 00.30 uur. Wellicht het sfeervol ste lokaal, zo treffend authen tiek. Bij binnenkomst tafeltjes met bankjes en houten tussen- schotten, een interieur dat af komstig lijkt uit een antiek treinstel of een wachtkamer. Op de tafels bierviltjes met vragen. Even er op drukken en een scherm licht op, met Brei die de vragen beantwoordt. „Heeft u de indruk geslaagd te zijn? Wat denkt u in werkelijkheid over vrouwen? Welke vraag wilt u graag gesteld worden? Wat be tekent het kind voor U?" En Brei antwoordt: „Een kind is een no made, dat ruimte nodig heeft om te bewegen." Verderop staat een majestueuze bar. Onder een Jacques Brei tijdens zijn afscheidconcert in Parijs. stolp ligt een eenzaam crois- santje. Weer asbakken vol peu ken; het karakteristieke pakje sigaretten, half gevulde glazen. Tegen de muur staat een juke box met singles van de zanger. Het antieke apparaat moet met beleid worden bediend. Ver zocht wordt rustig letter en nummer in te drukken, en te wachten tot het groene licht weer brandt, alvorens de vol gende keuze te bepalen. Geheel in overeenstemming met de tijd geest van veertig jaar geleden. Maar het beantwoordt duidelij k niet aan het temperament van Jacques Brei die altijd haast had, het liefst stond, geen mo ment voorbij wilde laten gaan zonder iets te hebben beleefd, foto's Belgisch Verkeersbureau zonder het gevoel intens te heb ben geleefd. Als iemand ruimte nodig had om te bewegen, was het Jacques Brei. Wat dat be treft is hij altijd kind gebleven. Hans Gabbers Het karakter van Genève, de Zwitserse uurwerkstad met internationale inslag en Franse trekjes, wordt weerspie geld door het gelijknamige meer en de rivier waarin dit overgaat. Het meer is rustig en overzichte lijk. Op het punt waar het Lac Léman overgaat in de Rhone wordt het water woester, gaat het stromen en kolken. Genève is een leuke najaarsbe stemming, tussen de seizoenen in, voor wie Zwitserland niet al leen wenst te zien als een oord voor bergwandelaars of skiërs. De stad valt in verschillende de len uiteen. Op de rechteroever, vlak buiten de stad, ligt de wijk met de internationale organisa ties. Op de linkeroever wordt het stratenpatroon deels be paald door de plattegrond van de oude Romeinse vestiging waar Julius Caesar nog heeft rondgelopen. Kathedraal Daar staat ook de kathedraal van St. Pierre, waarvan de eer ste delen dateren uit de 12e eeuw. Sinds enkele jaren is een groot deel van de kelders onder de kathedraal uitgegraven, wat een schat aan archeologische vondsten heeft opgeleverd, tot uit de eerste eeuw voor Christus toe. De ruimte onder de kerk is via een stelsel van verlichte pa den, terrassen en stellages toe gankelijk gemaakt, zodat je kunt ronddwalen in Romeinse en middeleeuwse sferen. Tussen dit deel van het oude Ge nève en het meer ligt een leuke wandel- en winkelwijk, met an tiquairs, antiquarische boek handels en woonwinkels. Ook zitten er restaurants en cafés. Wie een beetje zoekt, kan de adressen vinden die aan de goedkope kant zijn. Genève is al eeuwen een uur- werkstad. Het Musée de l'Horlogerie geeft een overzicht van de ontwikkelingen sinds de 15e eeuw van het uurwerk. Het bevindt zich'in een villa in een parkje even buiten het centrum. Niet ver daar vandaan, ook op de linkeroever, staat een soort stadspaleis, met daarin het enigszins commerciële museum van fabrikant Patek Philippe (rue des Vieux-Grenadiers). 'Enigszins', want er zijn weinig stervelingen die zich een hand gemaakt klokje van deze firma kunnen permitteren. Wie wil zien welk horloge Einstein droeg, of Madame Curie, of Charles de Gaulle, vervoege zich hier. Het museum heeft ook een keur van zon- en maans tandhorloges, de een nog inge wikkelder dan de andere, als mede een schattige verzameling muziekdozen. Geheel commercieel, maar gra tis te aanschouwen, is de horlo ge- en klokkencollectie van de juweliers van Genève, van wie een groot aantal zich bevindt in de winkelstraat die loopt van Rond Point de Rive naar de pla ce Bel Air. Een polshorloge van een kleine 30.000 euro kan zó voor je worden ingepakt. Musea Genève kent enkele musea, zo als het Petit Palais (moderne kunst), en het museum van het Rode Kruis. Daarnaast zijn enkele gebou wen van de Verenigde Naties te bezichtigen. De stad heeft mo numentale gebouwen, die voor een deel herinneren aan de Re formatie, de zestiende-eeuwse opstand tegen de katholieke kerk. Zowel de internationale als de Franse invloeden hebben van Genève een culinaire stad ge maakt, waar zo ongeveer alle wereldkeukens vertegenwoor digd zijn. Eten en drinken kun nen in deze stad heel kostbaar zijn, maar dankzij de universi teit is een deel van het horeca- aanbod afgestemd op de smalle re beurs. James McGonigal Informatie: www.MySwitzerland.com (ook in het Nederlands), of Zwitsers Verkeersbureau in Amsterdam, 0800-10020030. Reisorganisator Frantour heeft afgelopen maand ook een Italië-brochure op de markt gebracht. De gids is onder de naam Italissima gepresenteerd en bevat Italiaanse vakantie huizen in alle categorieën en in verschillende regio's. Crystal Cruises heeft wat be dacht om het z'n passagiers naar de zin te maken. Aan boord van de Crystal Symphony, kun je een taalcursus volgen. De cur sus (Frans en Spaans) wordt ge geven tijdens een 104-daagse wereldreis. Aan boord kan men ook computer-cursussen, cur sussen gastronomie en vinolo- gie, bridge, golf en dans volgen. Voor meer informatie: Cruise International BV in Putten, tel. 0341-371137, website www.cruisetravel.nl Het is vaak lang wachten op luchthavens voor je vlucht vertrekt. Op het supermoderne Changi Airport in Singapore kun je nu al die tijd benutten om een soort medische APK-keu- ringte ondergaan. Zo'ngezond- heids-checkup duurt dertig mi nuten, en kost niets. Helaas, op 18 januari 2003 houden ze met die gratis keuringen alweer op. Het toeristisch jaar 2003 in Hongarije staat geheel in het teken van Weiness (je lekker voelen) en Gezondheid. De Hongaren, aspirant-EU-lid, be schouwen gezondheidstoerisme als de snelst groeiende vorm van toerisme in de komende jaren. Hongarije kent naast Boeda pest, de 'thermale hoofdstad van Europa', 300 geneeskrach tige warmwaterbronnen, ver spreid over het hele land. Er is ook veel geïnvesteerd in kuur oorden en golfbanen. De Hon gaarse luchtvaartmaatschappij Malev vliegt, in samenwerking met de KLM, dagelijks twee keer op Boedapest. Informatie: Malev, tel. 020- 3163200. In het Finse wintersportcen trum Rovaniemi wordt ko mende maand aan de rivier Ounasjoki een klein theater ge opend, dat geheel uit sneeuw en ijs is gebouwd. Een bezoekje aan dit theater, dat maximaal vijftig bezoekers tegelijkertijd kan ontvangen, duurt een uurtje en is van begin tot eind bijzon der: er zijn beelden van sneeuw, er is een multi vision presentatie van de natuur van Lapland, en de hele accommodatie is ver licht met ijslantaarns. Ook is er een galerij waar ijsfoto's te zien zijn. Meer informatie: tel. 00358-163483307 of website www.arktikum.fi. De Grote Markt in Antwer pen wordt van 18 december tot 5 januari 2003 omgetoverd in een ijsbaan: pirouettes draai en met de weelderige Vlaamse gevels als decor. Koek enzopie is er waarschijnlijk niet, maar een pintje zeker wèl. Plus een kerst markt en eettentjes in houten chalets. NS Travel biedt arran gementen naar dit ijs-festijn aan: drie dagen vanaf 119 Euro met de trein of 84 Euro met: eigen vervoer. Meer informatie: tel. 030- 2977111 of website AvwAy.nstravel.nl In het Vlaamse openluchtmu seum Bokrijk (tussen Eindho ven en Hasselt, vlakbij Genk) wordt eind december een groot Midwinterevenement gehou den; vorig jaar trok het in vijf dagen meer dan 70.000 bezoe kers. Het museum is sfeervol verlicht, eet- en drankgelegenheden draaien op volle toeren. Het eve nement, dat van 26 tot en met 30 december wordt gehouden, staat opnieuw geheel in het te ken van het ijs. Zo wordt in Bok rijk vier dagen lang het wereld kampioenschap artistiek ijs- beeldhouwen gehouden. Informatie: 0032-11-265300, website wAVW.bokrijk.be of e-mail bokrijk@limburg.be

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 33