Vissen op regenboogforel in kweekvijver Kerkwerve Rijden meeste windje met de kans op achter W1 Fietsen K langs de Noordzee zaterdag 30 november 2002 Op een stille plek aan de rand van Kerkwerve kijkt een groep vissers uit over de rimpelloze vijver achter de recreatieboerderij van Peter van Lange- raad in Kerkwerve. De robuuste ex-ak kerbouwer stapt met bemodderde klom pen over het erf van zijn boerderij en mini-camping aan de Weel weg en wijst trots al de attracties aan die hij in de loop der jaren samen met zijn vrouw Astrid heeft opgezet, zoals de één hectare grote forellen visvij ver. Een schel rinkelende bel doet de vissers opschrikken uit hun concentratie. Van Langeraad geeft een teken dat er weer nieuwe forellen uitgezet worden. Per persoon gaan er vijf forellen het water in, Alle regenboogforellen die de vissers er uit halenzijn voor eigen gebruikLekker voor op de barbecue, aldus visliefhebber Van Langeraad. Andere vissen, zoals pa ling, snoekbaars en steur moeten terug gegooid worden, om de visstand op peil te houden. De forellen zijn afkomstig uit een Limburgse kwekerij. Zelf richt Van Langeraad zich sinds be gin j aren negentig op een andere vissoort. In de grote schuur die aan zijn woning grenst, wordt er jaarlijks vijfentwintig duizend kilo paling gekweekt. De pa lingkwekerij Delta-Aal is niet toeganke lijk voor publiek, omdat de glibberige vis een stressgevoelig dier is en niet tegen drukte kan. Om de bezoekers toch een in druk te geven, is er een mini-kwekerij in gericht. Aan de hand van een videofilm krijgt men een beeld van het kweekpro- ces. De kweek van escargots is wel te bezich tigen. De consumptieslakken vormen voor kenners een delicatesse. Van Lange raad beaamt dit en toont de potten die in geordende rijen opgestapeld staan in ei gen winkel. „Veel Nederlanders durven het slijmerige hapje niet aan, maar Bel gen zijn er dol op. Zelf houd ik ook wel van een mals slakje", aldus de kweker. In 1993 besloot de Kerk werf se onderne mer zijn boerenbedrijf een recreatief ka rakter te geven. Na de komst van de kwe kerijen, werd het idee om excursies te verzorgen al gauw gerealiseerd. Later kwam er nog een extra attractie voor kinderen bijVrijwilligers van de Stich ting Miniatuurspoorwegen Kerkwerve hebben in het aangrenzende bos een mi niatuurspoorbaan aangelegd. Kinderen kunnen meerijden op een eigengemaakte stoom- of diesellocomotief. Van Lange raad wil de attractiés samenbrengen in een grote ruimte. „Maar deze plannen staan nog in de kinderschoenen." Margritta van den Berge Adres: Recreatieboerderij Van Lange raad, Weelweg 3,4321 AH Kerkwerve. tel.: 0111-412547/06-21624026; fax.: 0111-412547; e-mail: plangeraad@zeelandnet.nl. Openingstijden: De recreatieboerderij van de familie Van Langeraad is het ge hele jaar door elke dag geopend van 9 tot en met 17 uur. Van oktober tot en met april zijn er geen activiteiten op de woensdag en is de boerderij zondag na 14.00 uur gesloten voor publiek. Rond leiding zonder begeleiding en zonder af spraak: twee euro vijftig voor volwasse nen en een euro vijftig voor kinderen. Rondleiding met begeleiding op af spraak: vijf euro voor volwassenen en twee euro vijftig voorkinderen. Mini maal tien personen per rondleiding Peter van Langeraad zet regenboogforellen uit in de acht mete^diepe visvijver in Kerkwerve. ■i ''foto Dirk-Jan Gjeltema Shetland eilandenc, Bergen NOORWEGEN Orkney eilanden Zanger jEWEDEN Qöteborg Newcastle Hamburg Bremerhaven Emden DUITSLAND Norwich Haarlenv Ipswicfi Den Haag Hoek van Holland, larwich De langste bewegwijzer- de fietsroute ter wereld is het rondje Noordzee. Bijna zesduizend kilometer door zeven landen. Bert Rogge (53) uit Middelburg legde de ze zomer in drie maanden de hele afstand af, in zijn ééntje. Langs de Nederlandse kust, door Duitsland, Denemar ken, naar Zweden en via Noorwegen, de Shetland- en Orkney-eilanden naar John 'O Groats in het hoge noor den van Schotland terug naar Harwich en Hoek van Holland. „Elke dag was op nieuw een klein avontuur." In Noorwegen zinkt hem de moed in de schoenen. Bert Rogge is wel wat gewend. Zes jaar geleden fietste hij met een vriend van Middelburg naar het Spaanse bedevaartsoord Santi ago de Compostella. Hij trot seerde de Pyreneeën. Twintig, dertig kilometer klimmen op één dag en evenveel kilometers dalen. Maar Noorwegen is anders, veel lastiger. Vaak direct langs de Noorse kust leidt de Noordzee- fietsroute over historische, on verharde wegen. Het gaat op en af. Van zeeniveau naar de hoogste toppen van de bergen rond de Noorse fjorden. Veerpontjes bieden geregeld uitkomst, maar zeker niet over al. De fietspaden zijn super steil. Soms loopt het stijgings percentage op tot twintig pro cent. Probeer daar maar eens te genop te fietsen met bepakking, al heb je vierentwintig versnel lingen. Op de hevigste stukken slipt zijn achterwiel. Er zit niets anders op dan te lopen. „Achteraf begrijp ik niet dat die fietspaden in het traject zijn op genomen. Ze zijn niet te doen. Rogge besluit van de route af te wijken en een autoweg te ne men, door een tunnel. „Levens gevaarlijk was dat." Hij krijgt last van zijn knieën. In Bergen, de noordelijkste stad op de route in Noorwegen, bezoekt hij een eerste hulppost. „Over belast", luidt de diagnose. Hij moet even rust houden. Dat kan. Rogge moet in Bergen enkele dagen op de veerboot naar de Shetland-eilanden wachten, die slechts één keer in de week vaart. „Op de hele reis was die boot mijn enige vaste punt. Je moest ervoor reserveren, omdat je zonder hut niet mee mag, was mij gezegd. In de praktijk viel dat mee, maar ik durfde daar niet op te gokken." Planning Thuis heeft Rogge een planning gemaakt voor zijn reis. Hij heeft zich voorgenomen gemiddeld tachtig kilometer per dag te rij den. „Die afstand is goed te den valt zwaar tegen. „Voor het eerst in mijn f ietsleven weigerde een campingbaas me daar een plekje. Wat ik ook probeerde." Het noorden van Schotland is treurnis wekkend. „Je ziet er veel jeugdige moeders rondlo pen. Dan denk ik: Kom op, pak je leven onder je arm en ga hier weg." En de omgeving van de oude Engelse haven- en indu striestad1 Newcastle is benau wend. „Eén en al vergane glo rie." In Schotland en Engeland ma ken enkele vrijliggende fietspa den veel goed. Ze zijn aangelegd op oude spoorwegtracé's, dwars door de natuur, met bruggen die doen denken aan de glorietijd van de stoomlocomotief. De Noordzeeroute is 's werelds langste bewegwijzerde fiets route, heet het. Volgens Rogge is depromotietitel terecht. De kwaliteit van de bewegwijze ring is over het algemeen goed. Dat is hem honderd procent meegevallen. Alleen in Noorwe gen heeft hij gedetailleerde kaarten gekocht, omdat hij di rect aanvoelde dat de kustwe gen wel eens te zwaar zouden kunnen worden. Pech Pech heeft hij zelden gehad. Twee lekke banden op zesdui zend kilometer is niks. „Als je maar met goed materiaal op pad gaat." Een van zijn bagagedra gers breekt in Duitsland op vier plekken. Een fietsenmaker heeft er een liggen. „Dat is het grote voordeel van fietsen in Europa." Zijn achterwiel moet later vervangen worden. „Door het vele remmen in Noorwegen was de aluminium-velg hele maal ingesleten. In York in En geland is dat wiel helemaal ver nieuwd." Kosten: zo'n 150 euro. Een fikse strop. „Ik was van plan het zo low budget mogelijk te houden. Ik dacht dat twintig euro per dag wel genoeg zou zijn. Het is bijna het dubbele ge worden, inclusief dat nieuwe wiel overigens. Zweden, Noor wegen, Schotland, Engeland, het zijn stuk voor stuk dure lan den. Dat tikt door." Rogge kijkt met genoegen op zijn reis terug. Tachtig dagen en zesduizend kilometer in één keer, hij zqu het niet snel ndg eens doen. Alhoewel, op zijn wensenlijst je staat nog een an dere megatrip: van de oost- naar de westkust, dwars door de Verenigde Staten. Waarom al dat fietsen? Rogge wordt bijna filosofisch: „Het is zo lekker. Er is geen verleden, geen toekomst, alleen een héden. Je leeft als een soort monnik. Zo eenvoudig. Je hoeft helemaal nergens over na te denken. Ja, over de vraag of er in het volgende dorp een bakker zal zijn. En dat is natuurlijk een probleen van niks. Ik heb er ook wel eens doorheen gezeten. In Denemarken, slapend op mijn slaapmatje van 2,5 centimeter, verlangend naar een warm bed thuis. Maar je moet door. Dan lukt het ook." Harmen van der Werf De route bestaat in Noorwegen vaak uit historische onverharde wegen met super steile hellingen. met veerpontjes overvaren. Dat maakt het leuk. En wat is saai? Als ik fiets, is het al goed." Sommige stukken van de route zijn echt minder. Langs de Deense oostkust gaat het te veel over of langs grote wegen. Zwe- foto Bert Rogge doen. Dag in, dag uit. En je kunt onderweg nog wat zien. Ik ben een Nederlands echtpaar tegen gekomen, dat reed honderdder tig kilometer per dag. Zij zag er niet goed uit en ze kibbelden wat af." Rogge heeft daar geen last. Hij is in z'n ééntje. Niet doelbewust, maar zo is het eenmaal gelopen. Zijn fietsmaatje van de klassie ker naar Santiago de Com postella kan niet mee. Oproepen op prikborden op zijn werk, de provincie Zeeland, en via inter net leveren niets op. Tot het te laat is en hij al heeft besloten al leen te gaan. „Wel zo prettig achteraf. Je hoeft aan niemand verantwoor ding af te leggen. Je kunt stop pen wanneer je wilt of juist doorfietsen. En mensen spreken je sneller aan, is mijn ervaring." Vreemd is het niet, dat het hem moeite kostte een compagnon te vinden. Wie de Noordzee-route in één keer wil rijden, heeft nog al wat vakantiedagen nodig. Rogge heeft er zo'n tachtig kun nen opnemen, door dagen te sparen en te kopen. „En ik heb het geluk gehad dat mijn baas me zo lang wilde laten gaan. Mijn vrouw en dochter trou wens ook. Het moest gewoon weer eens gebeuren, een echte, lange fietsvakantie." Veel lange af stand-fieters vin den Europa te saai en kiezen voor verre oorden als Vietnam en Zuid-Afrika. Rogge vindt dat niks. „Vliegen en fietsen ho ren niet bij elkaar. Ik vertrek het liefst van huis uit. Dat is wel zo gemakkelijk." Oerdegelijke Ortlieb-tassen weegt door. Hij geeft drie batte rijen uit een pak van vier weg aan een jongetje op de camping. Wie fietst, is overgeleverd aan de natuur. Profiteer daarvan als het kan. Rogge doet dat door de Noordzeeroute zo te rijden dat hij de meeste kans op windje achter heeft. Die kans is het grootst door het rondje tegen de klok in te fietsen. Van Neder land, door Duitsland en Dene marken naar Zweden en Noor wegen. Het zit Rogge mee. De wind waait de eerste weken zoals die moet waaien. Hij komt voor te liggen op zijn schema. Dat is voor, Agu-tassen achterop en een stuurtasje. Veel heeft hij niet mee. Twee fietsbroekjes, een paar onderbroeken, een fleecet- rui, een paar T-shirts, regenkle ding, washandj es om zich mee te wassen én af te drogen. Kook spullen, om vooral voedzame pasta's klaar te maken. En een tentje en een slaapzak. Onder weg in Noorwegen zal hij zijn tassen nog eens nalopen. Alles maar goed ook, want hij zal zijn voorsprong in Noorwegen gro tendeels verspelen. Het noorden van Duitsland, het lijkt geen aantrekkelijke streek om door te fietsen. Rogge dacht dat ook, maar: „Je moet er vaak Londen Aberdeen;'/ schotland Dundee. Lincoln ENGELAND

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 31