Een beetje aandacht voor elkaar Een schande dat er nog geen Sinterklaasfilm is Feestdagen 27 zaterdag 30 november 2002 Voor de Aldi probeert een man daklozenkrant]es te slijten. Kleumend wipt hij van het ene op het andere been, met een gezicht dat twijfelt tussen een veront schuldigende glimlach en een on uitgesproken vraag. Een oude vrouw met een boodschappentas op wieltjes drukt de dakloze wat geld in de hand. Een stel passeert, druk pratend, zwaar beladen met tassen waaruit rollen sinterklaas papier steken. De feestdagen han gen in de lucht, onmiskenbaar. Mooie dagen voor de één, zware dagen voor de ander. Zeven Zeeu wen vertellen hoe ze die doorbren gen. Peter Fraanje uit Goes, kenner van Bevelandse tradities, is nu bijna- zeventig en vindt het eigenlijk niet meer zo leuk met de feestdagen^et- Sinterklaas stuur ik de kleinkinderen wel wat en met Kerst ook, maar wat- moet je nou geven aan mensen die al les al hebben?" Van Kerstmis heeft hij nooit zo'n feest gemaakt en van Sin terklaas al helemaal niet. ,,Dat leefde van oudsher in deze streken niet zo, omdat Zeeland vooral boven de Wes- terschelde conservatief protestant was." Feestdagen leven bij Peter Fraanje vooral in de herinnering. Kerstmis, dat was: op eerste kerstdag twee keer naar de kerk en op tweede kerstdag één keer. Een kerstboompje, dat mocht al helemaal niet bij de gerefor meerden, waartoe Fraanje behoorde. Toch koesterde zijn moeder een veer tig centimeter hoog kunstboompje, met vijf armpjes, vijf kleine belletjes en een piek. „Vader vond het maar zo zo. De zaterdag voor de kerst kwam het doosje met het boompje uit de kast en werd het op het orgel gezet. Als kin deren zaten we dan in onze flanellen- pyjamaatjes met grote ogen te kijken hoe mooi het werd. En dan nam mijn moeder een aardappel en daar deed ze een zilverpapiertje van een Kwatta- reep op. Een gat erin en je had een mooie kaarsenstandaard. Die werden aan weerszijden van het boompje ge zet. Pas eerste kerstdag, 's avonds tus sen licht en donker, werden ze aange stoken. Fantastisch vonden we dat. Dat was nog voor 1940." Bij de hervormden lag de kerstboom minder gevoelig. „Tussen kerst en oud en nieuw stond in de hervormde kerk een boom en daarbij werden kerstver halen voorgelezen. De kindertjes van de zondagsschool kregen een sinaas appel, chocolademelk en een boekje met een kinderverhaal als cadeautje." Geschenken, die waren bij de gerefor meerden 'uit den Boze'. Nog altijd zit het cadeautjes geven bij kerst er op de Bevelanden niet echt in, weet Fraanje, al wordt Sinterklaas intussen al lang meegevierd. „Ik weet nog goed dat een ouder nichtje voor Sinterklaas speel de met onze eigen gewatteerde deken van rode stof met bloemen en iets op d'r hoofd. Pas veel later zagen we dat de mantel van Sint toch wel erg op on ze deken leek. Cadeaus, dat was een paar snoepjes in een ouwe krant en we mochten onze schoen wel zettenmaar daar zat eigenlijk nooit niks in als een aardappel en een briefje van: grapje! Vroeger: wij hadden niks, maar wel heel veel fantasie." Mooie herinneringen bewaart hij ook aan de jaarwisseling. „Een week tevo ren maakte moeder de grote emaille toiletemmer goed schoon. Op oude jaarsdag werden we voor een dubbel tje gist naar de bakker gestuurd en maakte moeder het deeg. Achter de kachel stond het onder een natte doek te rijzen tot halverwege de middag, dan werden de oliebollen gebakken. Ik zie ze nogzitten, op d'r knieën bij het petroliestel, de hele armen vol deegspetters. En wij stiekem met onze vingers langs moeders arm." Op de biologische boerderij van Leo en Mieke de Visser in Ritthem gaat het De feestdagen hangen onmiskenbaar in de lucht foto Robert Vos/ANP leven met de feestdagen gewoon door. „Dat wil zeggen: de paarden en de runderen moeten natuurlijk eten krij - gen en de stal moet uitgemest, maar dat is het. Met kerst werken we niet. Voor ons is het echt wel feestelijk, want wij hebben nooit drie weken achter elkaar vrij zoals een ander. Al leen de zondagen en een keer per jaar een dagje of vijf er tussenuit." Met kerst komt de oudste, die inmiddels buitenshuis woont, een paar dagen lo geren. Allebei komen we uit grote fa milies, dus een paar weken van tevo ren begin je een beetje af te tasten wat iedereen van plan is en dan ga je of naar de een of naar de ander. Op oude jaarsdag werken we gewoon, maar op nieuwjaarsdag is mijn man jarig. Dus dan is het: vrij en feestvieren! De dood J. Schoonaard uit Dreischor is snel uitverteld. „Wij werken gewoon door." Zeven dagen per week, de klok rond. Want, zegt de begrafenisonder nemer: „De dood vraagt niet om een tijd. En als hij komt, staan wij klaar voor de mensen. Overlijden doe je maar één keer en bij een uitvaart mag niks mis gaan. Als eigenaar moet ik al tijd een vinger aan de pols houden. Je probeert op bepaalde dagen met je kinderen samen te zijn, maar dat is moeilijk." Bij 'de Zeeuwse troubadour' Engel Reinhoudt in 's-Heerenhoek zijn de kinderen Sinterklaas intussen wel ontgroeid. „Vóór kerst gaat de laatste de deur uit. Dan zijn we nog maar met zijn tweeën en dat maakt het echt een beetje anders, denk ik. Mijn vrouw gaat op dagen als Kerstmis graag naar de kerk, maar ik kan daar toch niet zo mijn draai vinden." Wel is hij regel matig te vinden in het kerkje van Elle- woutsdijk, dat een cultuurtempeltje aan het worden is. „Tweede kerstdag brengt de stichting Kerkje van Ellis- diek een sfeervol programma. Geen godsdienstige sfeer, maar zang, mu ziek en verhalen .Daar ben i k nauw bij betrokken." Voor veel mensen heeft Kerstmis amper nog een religieuze be tekenis, denkt Reinhoudt. „Het is het feest geworden van gezelligheid en gezin, van saamhorigheid, van gevoe lig zijn voor het leed van de mede mens." In het kerkje ziet hij dan men sen die er anders niet binnenkomen, onder wie veel alleenstaanden. Ook in de kennissenkring merkt hij dat het moeilijke dagen zijn voor die groep. Gezellig samenzijn; maar met wie? „Als gezin nodigen wij dan vaak men sen uit bij ons in die gezelligheid te de len. Dit jaar zal in ieder geval een au tistische bewoonster van Huize Den Berg in Goes de middag van eerste kerstdag met ons doorbrengen. Daar zijn wij al een aantal jaren gastgezin van. En met oud en nieuw zijn we ge woon lekker thuis. Wie komt die komt." Voor Eef Godee (62) beginnen de feestdagen met een stuk banketletter op Sinterklaasavond. Nu woont ze in Vlissingen, maar Eef werd geboren in Nederlands-Indië. De Indiëgangers namen typisch Nederlandse tradities als Sinterklaas met zich mee. „Onze bedienden hadden al snel in de gaten hoe het met dat strooigoed zat. Zo gauw het paard van Sinterklaas in zicht kwam, gingen ze achter de stoet aan om pepernoten en suikergoed te verzamelen. Dan hadden ze in de kampong ook wat!" Eef is een kerst kindje. Eerste kerstdag wordt daar om, nog altijd, een uitgebreide rijstta fel geserveerd. „Rond Kerstmis was het in Bandung een graad of dertig", herinnert ze zich. „Een kerstboom kwam er niet aan te pas, wel het stalle tje met Jozef, Maria, het kindje Jezus, de drie heiligen en de beestenboel. Na de eredienst in de kerk kwam altijd de ingehuurde Chinese kok met een speenvarken, dat hij aan het spit draaide tot het gaar en geurig was. Of er kwam een gevulde gans op tafel. Ik kreeg wel cadeaus op eerste kerstdag, maar dan vanwege mijn verjaardag." Drie keer nieuwjaar Links van de katholieke familie Go dee woonde een Indonesische moslim familie en rechts woonden Chinezen. „Je zat met alle godsdiensten op school. Op 14 augustus zei de juf: 'Wie weet wat het morgen voor dag is?' En als je dan zei:'Maria Hemelvaart! had je die dag vrijZo vierden wij ook drie keer per jaar nieuwjaar mee. Bij de Chinezen hing het af van de stand van de maan wanneer dat was, ergens tussen juni en juli. Bij de moslims het zelfde, maar dan in maart/april. Overal kreeg je dan eten en snoep. An dersom kwamen ze op 31 december ook bij ons aan. Als er iets liefdadigs werd gedaan voor het algemeen be lang werd het via de verschillende geestelijke leiders bijeengebracht. Zo kan het dus ook." „Sint Nicolaas? Ja hoor, die kende ik al in Irak. Die kwam van oorsprong toch uit Turkije?", zegt Mohaned Isa. die sinds zijn zeventiende in Neder land woont. „Ik hoorde mijn moeder er wel over praten met de buren. Wij hadden kennissen die christen waren. Er is een christelijke minderheid, vooral in de hoofdstad en in het noor den. Met Sint Nicolaas worden er geen gedichten geschreven, maar arme mensen en mensen die in de proble men zitten, krijgen geld en geschen ken. De kerstman, papa Noël, is alleen voor kinderen. Wij waren eens in een restaurant in de Arabische Emiraten, toen de kerstman binnenkwam met een verrassing voor de kinderen van de klanten." Isa's Nederlandse vrouw heeft zich voor hem bekeerd tot het is lamitische geloof. Toevallig valt dit jaar het eind van de Ramadan samen met sinterklaas: op 5 en 6 december. De afsluiting van de vastentijd wordt gevierd met het suikerfeest. Dat bete kent dus suikergoed en marsepein, glimlacht Isa. Hun kinderen zetten met sinterklaas wel hun schoentje bij de verwarming in de Vlissingse wo ning, maar aan Kerstmis doen ze niet. Kerstmis is het geboortefeest van Je zus en de islamieten eren die welis waar als profeet, maar Mohammed is de belangrijkste. „Omdat hij de laat ste profeet is die God ons heeft gezon den", legt Isa uit. Majoor H. Kooijman van het Leger des Heils probeert tijdens de feestda gendak- en thuislozen wat warmte en gezelligheid te geven. „Sinterklaas bezoekt hoogstpersoonlijk Hoeve La Salette in Vogelwaarde en de dag- en nachtopvang in Terneuzen. Iedereen krijgt een presentje en van degenen die we wat beter kennen, worden er dingen voorgelezen uit het Grote Boek. Geen pijnlijke dingen natuur lijk." De Heilssoldaten zijn daar alert op, want in de donkere dagen rond de kerst willen er nog wel eens herinne ringen opkomen. Aan een onbezorgde kindertijd, of aan een leven waarin er nog wel een familie was. „We hebben vorig jaar bij de ingang van de Hoeve een kerstboom neergezet en die ver sierd met kaarten van familieleden die weer aan onze mensen dachtenDe boom was helemaal vol. Dat was erg mooi." De dag- en nachtopvang is tij dens de feestdagen overdag korter ge sloten en de maaltijden krijgen een feestelijk accent, ,,'s Nachts moeten ze normaliter binnen blijven, maar in de kerstnacht mogen ze naar de kerk. Bij terugkomst staat er iets lekkers klaar en onder de kerstboom liggen kleine geschenken." Koud De majoor wil het graag nog even on der de aandracht brengen: één op de vijf Nederlanders is dakloos. „Dat kunnen dus niet allemaal putjes scheppers zijn. We zien in onze op vangcentra directeuren, recher cheurs, advocatennoem maar op. Het kan dus iedereen overkomen. Maar het leed van een ander laat ons koud, dat blijkt overduidelijk uit een onder zoek dat het Leger heeft laten uitvoe ren. Mensen willen wel graag dat deze mensen een dak boven hun hoofd heb ben, maar ze moeten wel uit hun buurt blijven. Ik wil de mensen deze gedach te meegeven, ter overweging tijdens de kerstdagen: een beetje aandacht voor elkaar kan een wereld van ver schil maken." Ondine van der Vleuten Kees Putman heeft de sinterklaaskrimi Amerigo geschreven, voor lezers van 10 jaar en ouder(s)maar ook geschikt om voor te lezen aan de kleintjes. Eigenlijk zou het een film worden, maar dat plan had hij toen Sinterklaas even 'uit' was. „Nu is de Sint weer hot en misschien komt die film er als nog." Voor het eerst in jaren is er een roman uitge komen waarin Sinterklaas de hoofdrol speelt. De Goed Heiligman wint aan popu lariteit, maar 'de inkoopster van 's lands grootste boekenketen weigert het boek'. Desondanks is Amerigogenoemd naar Sints schimmel, binnen een paar weken al aan zijn tweede druk toe. Filmer en illustra tor Kees Putman (51) uit Noordwijk, die zijn schrijversdebuut maakt, kan uren praten over 'een traditie die niet verloren mag gaan'. „Ik heb jarenlang in het buitenland ge woond. In een Nederlandse krant las ik een artikel met de kop 'Zal Sinterklaas 2000 ha len?' Het irriteerde me dat een traditie die we al sinds 1100,1200 kennen overboord gezet dreigde te worden, ten gunste van de kerstman. Ik kreeg het idee een sinterklaas film te maken - ik ben tenslotte filmer - om zo de positie van de Sint te versterken. In 1996 heb ik het script ingediend bij het Ne derlands Fonds voor de Film en kreeg een positief leesrapport: de film zou een klassie ker kunnen wordenMaar er stond bij'Mits het sinterklaasfeest overleeft' en toen kon ik dus geen financier meer vinden." Putman heeft daarna met jeugdfilmmaker Burny Bos gepraat, maar ook die vond het interessant, maar moeilijk. „Ik besloot toen het script om te werken tot een boek. Het re sultaat is nog beter geworden, mede dankzij de medewerking van drie dramaturgen die de spanningsbogen sterker hebben ge maakt. Mede dankzij hen loopt het verhaal als een trein." De krimi gaat over Kim, een 10-jarig meisje dat klein is voor haar leeftijd. Daar baalt ze van, want ze wordt niet serieus genomen. Als ze oog in oog komt te staan met Amerigo, het grote, witte paard van Sinterklaas, is ze bang. Op een nacht ziet ze, net als twee in brekers, de Sint over de daken rijden. De mannen stelen het wonderpaard.Dan ont brandt de strijd om het paard en staat het voortbestaan van het sinterklaasfeest op het spel. Cultuur en traditie gevangen in een spannend jasje, waarbij het opvallend is dat Putman de jonge hoofdrolspelers niet als onmondige kinderen neerzet, maar ze hun eigen waarde toekent en het steeds voor hen opneemt als ouderen hun geloofwaardig heid in twijfel trekken. Putman heeft in schuimrubber een sinter klaas en een paardenhoofd 'gebeeldhouwd Dit 'levende beeld' heeft hij - tegelijk met de presentatie van zijn boek - geïntroduceerd tijdens de nationale kampioenschappen Li ving statues in Arnhem. Hij kreeg er een speciale vermelding voor. Tijdens optredens in boekwinkels wordt Putman, die aan de kunstacademie in Den Haag heeft gestu deerd en etnocinematografie heeft gedaan aan de Universiteit van Leiden, vergezeld van zijn beeld. „Sommige recensenten beschouwen dit boek als een soort oneerbaar voorstel, waar mee ik alleen maar geld wil verdienen. Maar het is geboren uit irritatie. De kerstman is foto Harmen de Jong/GPD steeds vaker al voor 6 december te zien. In het buitenland proefde ik dat de Nederlan ders daar het Wilhelmus en de vlag niet meer wilden en sinterklaas té lullig vonden. Ze gooiden het feest in één hoek met klom pendansen. Maar Sinterklaas is een kinder vriend in een heleboel landen. Tijdens het skiën in Noord-Italië heb ik muurschilde rijen ontdekt met de Sint erop en op 5 de cember gaat hij het dorp door. In Oostenrijk geldt hetzelfde. Daar hebben ze nog de oor spronkelijke Zwarte Piet, Krampus, een zwarte, dui velse figuur die de meiden schrik aanjaagt. In Tsjechië en Polen kennen ze de Sint ook. Zoals wij het vieren is echter uniek." „In de zeventiende eeuw brachten de Hol landers de patroonheilige naar de Nieuwe Wereld, Amerika. Van de kerstman is pas sprake in een gedicht uit het begin van de negentiende eeuw. De eerste afbeelding, rond 1850, is ontstaan uit een cartoon San ta Claus, afgeleid van Sinterklaas, en krijgt in 1930 echt vorm door een reclame van Co ca Cola. Maar eigenlijk is de kerstman een 'ho, ho' roepende Neanderthaler, die niet te vergelijken is met de waardige figuur die Sint Nicolaas is. Hij blijft ook waardig, zijn Pieten zorgen voor de puinhoop. Daarom vind ik het een gotspe dat er vele Holly- woodfilms over de kerstman zijn en dat wij niet eens een Sinterklaasfilm hebben. Wij hebben tegenwoordig een naam als produ cent van goede kinderfilmsmaar we blij ven films over de kerstman en figuren als Spi- derman accepteren. En dat terwijl de Sint in Europa bekend is bij een miljoenenpu bliek." „Ik ben net in Canada geweest en zelfs daar zijn ze geïnteresseerd in een sinterklaas film. Ook voor Japan, waar ze een Holland Village hebben, zie ik mogelijkheden. Ik ga het dus weer proberen. Dankzij het boek kan ik nu een rijker filmscenario maken. Nu is het moment. Sinterklaas wordt weer po pulair en ik kan nu reacties op en verkoop cijfers van het boek ter onderbouwing van het scenario aanbieden aan het Filmfonds." Of hij de film zelf zal regisseren is nog niet zeker „Financiers kunnen eisen stellen. Ik heb vooral films in de documentaire sfeer gemaakt, maar ook gewerkt met acteurs. Toch kan het zijn dat ze geld geven op voor waarde dat er een regisseur van naam komt. Dan is de keus duidelijk. Het feit dat de film er komt is belangrijker dan een groter ego. Ik weet ook dat er kinderen te vinden zijn die de rollen kunnen spelen. Mijn eigen zoon Joris, die te zien was in 'Goudkust', 'Blauw. Blauw', 'Oppassen' en in een filmpje van mij over pesten op school, heb ik begeleid bij de opnamen voor 'Oeroeg' in 1993." Putman verwacht geen kritiek op de Zwarte Pieten die in zijn boek en straks wellicht in de film een belangrijke rol spelen. „Zoals wij ze kennen waren het Moorse soldaten. Ze hebben niets te maken met slavernijIn het boek staat een passage waarin wordt uitgelegd hoe dat zit. Gelukkig zijn we er vanaf dat Sinterklaas als een pedagogisch strafmiddel wordt gebruikt en tegenwoor dig zijn Zwarte Pieten bij ons geen duivel tjes meer, maar even grote kindervrienden." Jacques Geluk Kees Putman: 'Amerigo'. Uitg. Sjaloom; €12,95. Kerstboom i'OOt. gioon Sneeuwpop

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 27