Mr. Deeds helemaal niet leuk De scherpe en zoete kanten van tienerseks Als scholieren in een zelfgeschreven toneelstuk Steeds meer muziek alleen op dvd verkrijgbaar Derde film Harry Potter pas in 2004 Lost And Delirious rme Winona Ryder! Het afgelopen jaar werd ze vanwege haar proletarisch winkelgedrag voortdurend op de huid gezeten door roddel- en serieuze pers. En nu kruipt ze - in de als romantische komedie bestempelde film Mr. Deeds - zelf in de huid van een ambitieuze sensatiejournaliste. De rol gaat haar even slecht af als het succesvol achterover drukken van goederen ter waarde van 5500 dollar bij het winkelbedrijf Saks. Mr. Deeds is volgens de ma kers een 'update' van de klassieker Mr. Deeds Goes To Toivn, waarmee Frank Capra in 1936 een Oscar voor beste regie won. Gary Cooper speelde toen - het was crisistijd en men kon wel een opwekkende boodschap gebruiken - de naïeve Longfel low Deeds, die twintig miljoen dollar erfde en die wenste te be steden aan de gewone manIn de remake gaat het om iets meer geld, 40 miljard dollar, en geeft Adam Sandler The Wedding Singer, The Waterboy) gestalte aan Mr. Deeds, een pizzabakker in het gehucht Mandrake Falls in New Hampshire. Deeds is een lokale bekendheid: de bevol king hangt aan zijn lippen als hij zijn wenskaartversjes in zijn pizzahut voordraagt. Helaas wil kaartenmoloch Hallmark nog steeds niet met dichter Deeds zaken doen. En dan volgt het van-kranten- j ongen-tot-milj onairverhaal. Deeds is een verre neef van me- diatycoon Preston Blake, die in diepgevroren toestand achter blijft op de top van de Mount Everest. Blake laat Deeds een miljardenerfenis na, alsmede een football- en een basketbal team en een privé-helikopter, waarvan de piloten op gezette tij den Major Tom door de cabine laten schallen. Deeds wordt door twee bestuur ders van het Blake-imperium overgehaald om in New York af stand te komen doen van zijn aandelen. Vanaf dat moment zit elk sensatieblad hem op de hie len. Ook Winona Ryder, als verslag geefster Babe 'Boem Boem' Bennet van het tv-programma Inside Access, werpt zich in de strijd. Gewapend met een cameraatje tussen haar borsten hangt de ooit voor een Oscar genomineerde actrice amechtig aan Deeds' lippen om elk ranzig detail te kunnen vastleg gen. Maar het wordt nergens ranzig. Of het moet die ene keer zijn dat Deeds een aanrander tegen de grond werkt en blijft doorslaan, ook al ligt zijn slachtoffer er wil loos bij. Je zou die Deeds een rotschop verkopen! Het wordt ook nergens komisch. Hoofdrolspeler Adam Sandler speelt even levendig als zijn ge voelloze rechtervoet. Niet een moment krijg je de indruk dat Sandler er zin in heeft. De enige komische noot komt van John McEnroe als zichzelf die met ei eren gooien de geluidsbarrière doorbreekt. En Ryder? Ach, het is te hopen dat ze op 6 december niet tot drie jaar celstraf wordt veroor deeld. Dan kan ze zich snel re vancheren voor deze wanverto ning. Een Oscar zit er in ieder geval niet in. Peter Kuijt Mr. Deeds. Regie: Scott Brill. Met: Adam Sandler, Winona Ryder, John Turturro, John McEnroe. Te zien in Cine City Vlissingen en Cinema Ac tueel Bergen op Zoom. Het is zomer, ze hebben vrij, dus de vrienden Nico en Dani gaan meisjes versieren. Berta heeft de mooiste borsten, maar ze is pas vijftien. Even is dat een domper, want seks met minderjarigen is verboden. Al snel gloort echter een hoopvol inzicht. „Wij zijn ook minderja rig, dus we kunnen neuken met wie we willen." De praktijk blijkt weerbarstiger te zijn, en voorlopig moeten ze zichzelf (en desnoods elkaar) met de hand helpen. Het Spaanse Krampack is de volwassen tegenhanger van veel Amerikaanse tienersekskome dies. Niet omdat de hoofdperso nen ouder zouden zijn, maar omdat regisseur en co-scenarist Cesc Gay niet is bezweken voor cle platte puberlol die door gaans de toon zet. Om de hete brij heendraaien doet hij even min. Krampack gaat over tieners die zoals alle gezonde jongelui bovenmatig geïnteres seerd zijn in seks en op dat ge bied nog veel te ontdekken en te leren hebben. Opvallend is het gevoel voor nu ance waarmee Gay die experi menterende jongeren uitbeeldt, daarbij geholpen door vier overtuigende jonge acteurs die zich met lef door de moeilijkste scènes slaan. Jordi Vilches met zijn grote verbaasde ogen zet Nico neer als een dwangmatige versierder die desondanks ver tedert door zijn naïeve argeloos heid. Zo meent hij stellig dat van een grote adamsappel een sterke aantrekkingskracht uit gaat. Alleen moet het eerste meisje er nog voor vallen. Dani (Fernando Ramallo) is meer een gespannen binnenvetter die al leen meedoet omdat hij zijn ogen niet van zijn vriend af kan houden. De meisjes (Marieta Orozco en Esther Nubiola) zijn niet te beroerd om ook initiatief te nemen, en hebben zo hun ei gen agenda die niet altijd strookt met die van de jongens. Elena wil best even seksen om het uit te proberen, en ze vindt het leuk, maar Nico moet wel begrijpen dat ze verder geen se rieuze plannen heeft. Stommiteiten Er worden in Krampack stom miteiten uitgehaald (die halve verkrachting is niet fraai) en haxten gebroken, maar Gay weigert er een groot drama van temaken. Aangenaam is ook dat hetero en homo op volstrekt ge lijke voet behandeld worden. Dat deze zelfverzekerde kome die op realistische grondslag ge baseerd is op een toneelstuk, merk je nog wel aan het over vloedige geklets en de niet bij- Fernando Ramelloen Jordi Vilches in de film Krampack. foto GPD zonder dynamische enscenerin gen. Voor kijkers uit dezelfde leeftijdsgroep als de hoofdper sonen kan dat een minpuntje zijn. Bovendien, hoeveel pubers zullen de gang naar de door gaans artistiek programmeren de filmtheaters vinden? Mis schien moeten die Krampack - bij het Spaanse publiek en in het festivalcircuit een aardig suc cesje - gewoon maar aanprijzen met de slogan 'Meer seks dan in 'Costa!". Het zou mooi zijn als het hielp. Leo Bankersen Krampack. Regie: Cesc Gay. Met: Fernando Ramallo, Jordi Vilches, Marieta Orozco, Esther Nubiola. Te zien in Schuttershoftheater Middel burg, vrijdag 20.00 uur Harry Potter-fans zullen lang moeten teren op het plezier dat ze zullen beleven bij het tweede deel uit de filmreeks, Harry Potter en de Geheime Ka mer. Het derde deel, Harry Pot ter en de Gevangene van Azka- ban, kan namelijk nogal lang op zich laten wachten. De film komt op zijn vroegst in juni 2004 in roulatie. Warner Bros-president Alan Horn heeft verklaard dat er zich nu al problemen voordoen bij het plannen en opnemen van Harry Potter 3. „Het wordt een reuzenklus", aldus Horn. Naast de regisseurswisseling - Chris Columbus maakt plaats voor Alfonso Cuaron - moet de studio nu ook op zoek naar een vervan ger voor de vorige maand over leden acteur Richard Harris (Professor Perkamentus). Ook wil Wamer Bros hoofdrolspeler Daniel Radcliffe de tijd geven om zich te settelen op zijn nieu we, tamelijk kostbare kost school. Een jaar na de première van de eerste Harry Potter-film, Harry Potter en de Steen der Wijzen, is De Geheime Kamer in roulatie gegaan. Het gat tussen deel 2 en 3 wordt dus iets groter. Niet uit gesloten wordt geacht dat De Gevangene van Azkaban pas rond Kerstmis 2004 in de bio scopen te zien zal zijn. De tweede Potter-film heeft in de VS overigens iets minder op gebracht dan de eersteling. In de eerste dagen na de première werd er voor ruim 8 8 miljoen eu ro aan kaartjes verkocht. De film komt daarmee op de derde plaats van het beste openings weekend ooit, na Spider-Man (114,8 miljoen euro) en De Steen der Wijzen (90,3 miljoen euro). Overigens brak De Geheime Kamer wel het record aantal bioscopen waarin de film te zien was (op 8.515 schermen in 3.682 cinema's). Een kleine week na de roulatie stond het aantal gesignaleerde bloopers in de tweede Harry Potter al op 4 7na 3 2 in het ope ningsweekend. Een van de fou ten is het miraculeuze herstel van de auto waarmee Ron en Harry crashen. De voorkant en de linkerlamp raken bescha digd. Een moment later lijkt al les uitgedeukt. In een andere scène, waar Harry van zijn be zem valt, breekt hij zijn rechter arm. Maar als hij opkrabbelt, I leunt hij er meteen op. Peter Kuijt vrijdag 29 november 2002 Scene uit Mr. Deeds met Winona Ryderen Adam Sandler. De Canadese televisiefilm Lost And Delirious maakt ons er nog eens op attent dat wa re liefde soms op gespannen voet staat met sociale conven ties. De vurige romance van twee brutale kostschoolmeiden verandert in een tragedie wan neer aan het licht komt dat ze 's nachts samen onder de dekens duiken. Hun verlegen kamerge note dacht nog wel dat ze alleen maar samen zoenden om te oe fenen voor de jongens. Ook wij bezien het met verwon dering, maar weer om heel an dere redenen. De in Zwitserland geboren Canadese regisseuse Léa Pool Emporte-moigespe cialiseerd in psychologische drama's met een vrouwelijke in valshoek, heeft met dit tiener drama vol Shakespeare-citaten haar draai niet kunnen vinden. Terwijl het aan een boek van Susan Swann ontleende gege ven toch barstensvol emotio neel geladen thema's zit. Zo probeert de jongste van het drietal, de schuchtere nieuwko mer Mouse (Mischa Barton) door wier ogen we de gebeurte nissen zien, het verlies van haar overleden moeder te verwerken, terwijl de stoere Paulie (Piper Perabo) een soortgelijke leegte voelt. Ze is geadopteerd. Dat Paulie's hartsvriendin Tory (Jessica Paré) worstelt met de eisen van haar conventionele ouders wordt eveneens als trau matisch voorgesteld, al blijft het gissen hoe dat dan precies zit. 'Meer woede', is de lijfspreuk van Paulie, en daar moeten we het maar mee doen. Zij heeft Che Guevara aan de wand han gen, Mouse heeft haar knuffel beer en Tory maakt er met een fles drank een vrolijke boel van. Zo schetsmatig wordt het neer gezet. In Lost-And Delirious gaat meer aandacht uit naar de symboli sche relatie van Paulie met een in het bos gevonden jonge roof vogel dan naar een overtuigen de schets van een meisjes vriendschap. Zo komt de plotselinge paniek na de ont dekking van de lesbische relatie voor de argeloze kijker merk waardig over. 'Nou en!', is het nuchtere commentaar van een klasgenote. Je moet wel erg overtuigd zijn van de onder- drxxkking door de samenleving om de ommezwaai van de vrij gevochten Toxy voor zoete koek te slikken. Op staande voet zweexi; ze haar liefde voor Paulie af en stort zich op jon gens om te laten zien hoe 'nor maal' ze is. Intussen kiest Paulie Lady Mac beth als rolmodel, en willen ook de andere tieners nogal eens veelbetekenende en poëtische teksten in de mond te nemen. Mogelijk zijn die gekunstelde kantjes een overblijfsel van de literaire bron, maar in combina tie met de veel te simpele karak teriseringen ontstaat het gevoel dat je zit te kijken naar scholie ren die rondlopen in een zelfge schreven toneelstuk. En zo'n vrijage in kitscherig tegenlicht is ook al niet wat we van Léa Pool hadden verwacht. Ideolo gisch is het allemaal keurig in orde, maar het haalt het niet bij de ontroerende impressie van puberonzekerheden in Pools vorige film Emporte-moi. Leo Bankersen Lost And Delir ious. Regie: Léa Pool Met: Piper Perabo, Jessica Paré, Mischa Barton. Te zien in Schutters hoftheater Middelburg, zaterdag 22.00 uur. De muziek-dvd beleeft een flinke op mars. Na een aarzelende start verschij nen steeds vaker dvd's van popartiesten met nieuw materiaal. Dat houdt min of meer gelijke tred met het aantal mensen dat be schikt over een dvd-speler, al dan niet via de computer. Een greep uit het nieuwe aan bod: Het sprookje van Within Temptation De Nederlandse band Within Temptation moet dit jaar als een droom hebben ervaren. De formule blijkt te werken bij een groot publiek: met een combinatie van metal, Keltische folk en klassiek wordt een gotisch popgeluid bereikt, dat weer apart wordt in gevuld door de Kate Bush-achtige sopraan- stem van podiumpersooixlijkheid Sharon den Adel. Wie nog niet is overtuigd van de kunst van Within Temptation, zal dat met de dubbel-dvd Mother earth tour wellicht wel raken. De eerste schijf laat overdonderende optre dens zien op de festivals Rock Werchter, Pukkelpop en Lowlands. De twééde dvd is zeker zo boeiend met beelden rond allerlei optredens, 'the making of' het album en de clip bij Mother earth, interviews en optre dens op onder meer het TMF Awards-gala. Verbluffend is de versie van 'Ice Queen' bij Twee Meter Sessies, als Sharon den Adel aantoont ook over een lagere en bepaald niet mindere stem te beschikken. Maar dat is net niet zo mooi als de registratie van een optreden in de Broerenkerk in Zwolle. Zeer indrukwekkend. Within Temptation: 'Mother Earth Tour' (BMG) Het intense geluk van Marco Borsato Als het publiek een heel couplet van hem heeft overgenomen en de slotakkoorden van 'De Waarheid' wegsterven, grijpen de emo ties Marco Borsato naar de keel. In de zo mer van dit jaar trad hij drie keer op voor een uitverkochte Kxiip in Rotterdam. Ruim twee uur daarvan zijn vastgelegd op de dvd Marco Borsato onderweg - Live in De Kuip De populaire Nederlandse zanger beleeft het als in een roes.Hij toont zich intens ge lukkig, met pretoogjes waar Het Grote Ge nieten uitstraalt. 50.000 mensen liggen aanzijn voeten als hij de mooie ballade 'Margherita', het licht Keltische 'De bestemming', het swingende 'Ik leef niet meer voor jou', zijn mooiste lied 'Vreemde handen' of zijn grootste hit 'Dro men zijn bedrog'zingt. In de veertig minuten durende extra's zijn Borsato en zijn band 'backstage' te zien in De Kuip en het Sportpaleis Antwerpen. Zijn kind dat hem doet smelten, de spanning, de zenuwen, de euforie, de regen, zijn val van de piano en reacties van bekenden en onbe kenden. „Hij geeft iedereen een warm ge voel", zegt een Vlaamse concertbezoekster. En zo is het maar net. Marco Borsato: 'Onderweg - Live in De Kuip' (Universal) Dertig jaar David Bowie Grijnzend, bijna spottend kijkt hij in de ca mera. Een wat spichtige jongen met een on regelmatig gebit, een kapsel alsof het door de ratten^s aangevreten en een blik die ver telt dat hij de wereld gaat veroveren. Het is 1972 en David Bowie treedt op in het BBC- programma 'The old grey whistle test'. Het was de tijd van 'Ziggy Stardust', het album waarmee de Engelsman David Robert Jones zijn doorbraak naar een groot publiek maakte. Nu, dertig jaar later, is het nauwe lijks voorstelbaar dat zijn artiestennaam David Bowie niemand iets zegt. Bowie heeft zich een kameleon getoond, zo wel in uiterlijke verschijning als in zijn mu ziek. En dat is prachtig te zien op de dubbel- dvd Best of Bowie, waarop 47 filmpjes, vaak zeer gestileerde videoclips of live-registra ties bij grote en kleine hitsingles de carx-ière van deze popgrootheid in vogelvlucht door nemen. Het is prachtig om weer eens die geniale nummers als 'Heroes', 'Space Oddity' en 'Five years' te ondergaan. Maar dat is niet alles. Beide dvd's bevatten zogeheten 'eas ier eggs', ofwel paaseiex'en, en die zijn niet makkelijk te vinden. Wie via de 'playlist' nummer voor nummer kiest en dan wat met de afstandsbediening rotzooiden scrollt, komt de bijzonderheden tegen: een misluk te opname van 'Oh! You pretty things', een komisch interview bij 'Drive-In Saturday', de 21 minuten durende speelfilm bij 'Blue Jean'de lange dancemix van 'Day-in day- out', de remix vair 'Miracle goodnight', het in het Mandarijns gezongen 'Seven years iix Tibet' en de live-uitvoering van 'Survive'. Leuk is natuurlijk de Toppop-opname van 'Rebel rebel' uit 1975, waarin Bowie (met ooglapje) op een belachelijke manier op zijn niet ingeplugde gitaar speelt. David Bowie: 'Best of Bowie' (EMI) David 'Pink Floyd' Gilmour Een bijzondere uitgave is David Gilmour in concert. Bijzonder, omdat niets hiervan op cd verkrijgbaar is. Dat maakt de dvd exclu sief De gitarist van Pink Floyd gaf juni vorig jaar een sober soloconcert ter gelegenheid van het door Robert Wyatt (ex-Soft Machi ne) georganiseerde Meltdown Festival in Londen. Een half jaar later herhaalde hij dat. Dat levert anderhalf uur onmisbare kost op voor fans van Pink Floyd. Gilmour speelt twee liedjes van Syd Barrett ('Ter rapin' en 'Dominoes'), doet een cover van Richard Thompson, komt met Shakespea-% re's 'Sonnet 18' en wat oud en nieuw solo-, werk. Allemaal leuk en goed, maar het gaat hier vooral om zijn vertolkingen van een aantal Floyd-successen. Begeleid door een staande bas, piano (Michael Kamen), cello, gitaar, saxofoon, drums en een koor komt de Brit met verrassend ingetogen versies van onder meer 'High hopes', 'Wish you were here' en; 'Shine on you crazy diamond'. Het hoogtepunt is weggelegd voor 'Comfor tably numb', dat twee keer wordt uitge voerd. Eerst met een aandoenlijke Robert Wyatt, die vanuit zijn rolstoel de praatzang- partij voor z'n rekening neemt. De tweede keer is nog indrukwekkender, als Bob Geld-! of als zanger ten tonele verschijnt. David Gilmour: 'In concert' (Gapitol/EMI) Fred Hoogendoorn Scene uit Lost And Delirious met Piper Perabo en Jessica Pare. fotoGPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 28