Mij past alleen maar nederigheid Opa Tom Jones hiphopt Het Nederlandse lied is zo slecht nog niet Meestergitarist Carlos Santana De laatste missen van Joseph Haydn Pronken met Ludwig van Beethoven Carnaval met Kissin De oude Joseph Haydn schreef in het laatste deel van zijn carrière tal van religi euze werken. Dat was toen zo'n beetje nog de enige muzikale in teresse van de Nicolaas II, de re gerende vorst Esterhazy, bij wiens familie de componist in dienst was. En zo schreef hij jaarlijks voor hem een mis. Het werk dat werd uitgevoerd toen de Britse admiraal Nelson langs kwam, heet daarom nu de Nelsonmesse en omdat een an dere werd uitgevoerd in aanwe zigheid van de Oostenrijkse kei zerin Maria Thersa, is dat nu de Theresienmesse. Ze staan op een dubbel-cd, onderdeel van een serie waarop John Eloit Gardi ner de laatste zes missen van Haydn vastlegt met zijn Monte verdi Choir, The English Baro que Soloists en een keuze uit zijn vaste staf van solisten. Haydn bewijst bekend te zijn met de in zwang geraakte Itali aanse opera: explosies van emo tie klinken naast hartverwar mend mooie en troostrijke intieme passages. Ze worden uitgevoerd zoals dat van Gardi ner en de zijnen mag worden verwacht: uiterst verzorgd en veel gevoel voor de veronder stelde uitvoeringspraktijk van Haydn. Dus alle aandacht voor de dynamiek. H.V. Haydn, Nelsonmesse, Theresien messe, Te Deum. John Eliot Gardi ner. Philips 470 286-2. Tijd: 89.27. Kan een opname ook te mooi zijn? Misschien wel. Een voorbeeld dat aardig in die rich ting gaat is de opname die An- ne-Sophie Mutter maakte van het vioolconcert van Ludwig van Beethoven. Begeleid door The New York Philharmonic onder leiding van Kurt Masur. De uitstraling van deze cd is net zo vriendelijk en gaaf als de uit straling van haar portret op de hoes suggereert. Op zich is daar natuurlijk niets op tegen. Per soonlijke rijpheid en deemoed is tegenover Beethovens tragische karakter van groot belang, leert het motto van het cd-boekje. De opname laat inderdaad verba zingwekkend veel respect voor de blijkbaar getormenteerde ziel van de componist horen. Het spel van Mutter is puntgaaf tot in cle kleinste details en dat geldt beslist ook voor de New- Yorkers over aanvoering van Masur. Niets is aan het toeval overgelaten, ook niet in de beide vioolromances die de cd com pleteren. En dat is nu net het probleem. Hier wordt niet ge probeerd Beethoven te laten ademen in dit muzikale avon tuur, dit is met hem pronken. Over zijn ziel heen. Hans Visser Beethoven, vioolconcert, vioolro mances. Anne-Sophie Mutter, Kurt Masur, New York Philharmonic. DG 471 349-2. Tijd: 49.18. Meer dan dertig jaar geleden was hij de held van Wood stock en anno 2002 heeft hij met Shaman het best ver kopende album van de Verenigde Staten gemaakt. Een kunstje dat hij twee jaar geleden ook al flikte met de cd Su pernatural, waarvan eveneens miljoenen exemplaren over de toonbank gingen. Meestergitarist Carlos Santana is dan ook in zijn element. Dat de dollars binnenstromen, vindt hij bijzaak. Het feit dat hij na zoveel jaar nog steeds artistieke erkenning krijgt en niet als een 'golden oldie' de nachtclubs af hoeft te struinen, weegt voor hem veel zwaarder. Niemand kan Carlos Santana enig opportunisme verwijten, want de man die zich ooit een weg knokte van het armoedige Mexi caanse platteland naar de internationale top, leeft nog altijd voor zijn gitaar. En voor zijn medemens, want een groot deel van de opbrengst van zijn nieuwe plaat gaat naar Artsen Zonder Grenzen. Mij past alleen maar nede righeid bij zoveel succes", zegt Santana bescheiden. Op Shaman werkt hij net als op Su pernatural samen met een eer ste keur aan muzikanten uit de uiteenlopendste genres. Zo gaat zijn gitaar onder andere duels aan met de stemmen van Mi chelle Branch, Seal, Macy Gray, Chad Kroeger en Dido. In het sluitstuk Novus komt zelfs nie mand minder dan operazanger Placido Domingo opdraven. ,,Ik heb dagen en nachten achtereen aan de basis van de liedjes ge werkt", vertelt Santana. ,,Als er weer eentje af was, overlegde ik met producer Clive Davis wie we voor de zangpartijen zouden moeten vragen. En vervolgens belden we hem of haar op." Vol gens Santana waren de reacties unaniem enthousiast. „Ze von den het stuk voor stuk een eer om met mij te werken." Carlos Santana is een onverbe terlijke wereldverbeteraar met een grote hang naar spirituali teit en mystiek. Dat blijkt ook nu weer uit de titel van z'n al bum. Shaman betekent heili ge, of medicijnman", legt hij uit. „Hij is iemand die evenwicht in je leven kan brengen. Bob Mar- ley maakte me ooit attent op de Shaman. Ja, Bob was een man van grote spiritualiteit. Hij ver stond de kunst om het leven te vieren, als je begrijpt wat ik be doel. Zelf ben ik nog steeds be zig die kunst onder de knie te krijgen. Maar je moet er veel voor doen. Anderen helpen, bij voorbeeld. Samen met mijn vriend Harry Belaf onte ben ik bezig plannen te ontwikkelen om ons daadwerkelijk in te zet ten voor de armoede in sommige Zuid-Afrikaanse landen. We willen aan aids-preventie doen en de bewoners helpen hun land vruchtbaar te maken. Daar naast willen we hen van boeken over spiritualiteit voorzien. Geen religieuze, want dat is een corrupte business die alleen maar om geld draait. Ik voel me erg betrokken bij Zuid-Afrika. Ik heb daar ook heel wat be vriende muzikanten wonen. Zij leren me de muzikale taal van hun land." Plicht Vier jaar geleden heeft Carlos Santana samen met zijn vrouw Deborah de stichting Milagro in het leven geroepen, die zich het lot aantrekt van misdeelde kin deren over de hele wereld. „Kin deren hebben de toekomst en ze moeten allemaal een gelijke kans krijgen om vooruit te ko men", vindt de meestergitarist. „We moeten er een eind aan ma ken dat ze in sommige landen hun lichaam op straat verkopen om aan geld te komen. Want er zijn zoveel andere manieren. Deborah en ik hebben het goed en we kunnen ons financieel veel veroorloven. Daarom is het onze plicht om wat voor ande ren te doen. In de jaren zeventig zijn we min of meer met dat werk begonnen. De groep Gra teful Dead zette ons op het spoor, want die had destijds ook al een stichting voor het goede doel." Caiios Santana zit op de praat stoel en slaat steeds meer aan het fantaseren. „Ik denk er sterk over een eigen televisiestation te beginnen dat 24 uur per dag mooie natuurbeelden en spiri tuele muziek uitzendt. Want er zij n zoveel mooie dingen op deze planeet die je op zo'n kanaal kunt laten zien. En het is nou eenmaal zo dat hoe meer mooie dingen je ziet, hoe gelukkiger je als mens wordt. Wij zijn wat we op de televisie zien. En aange zien de tv alleen troep en slecht nieuws uitzendt, zijn de kijkers ook niet gelukkig." Zelf heeft Carlos Santana daar Het was, verzucht Leo Bou- dewijns, 'ooit bon ton om op het Nederlandse amuse mentslied neer te kijken.' Blijk baar is dat veranderd. Samen met oud-VAR A-radioman Co de Cloet, stelde hij een dubbel-cd samen met liefdesliedjes uit de tijd waarin de radio nog een gro tere rol had dan de televisie van daag. „Door mijn vrienden uit de klassieke muziek werd vaak met dédain over de lichte muziek ge sproken", vertelt Boudewijns, oud-directeur van Phonogram, waar het gros van de Neder landse artiesten voor werkte. Je was pas écht artiest als daar je platen werden uitgebracht. Ik moet toegeven dat er veel 'maakwerk' bij was. Maar dat vind je ook in de klassieke mu ziek. Logisch, want al die orkes ten die elke week een radio-uit zending hadden moesten ook elke keer vijf of zes nieuwe num mers laten horen. Er kwam dus steeds weer nieuw repertoire. En daar zat vaak toch ook veel goeds bij." Zoals het liedje waaraan de cd's hun titel ontlenen: Je moet nog even aan me denken voor je sla pen gaat. Het wordt ontroerend in al zijn eenvoud gezongen door Ina Verwoerd, begeleid door Joop Walvis op het Cine maorgel. „Het is geschreven door een destijds bekend VARA-omroeper, onder pseu doniem, wiens vriendin na de oorlog in Indië zat. Een authen tiek gegeven. Verder was hij geen echte liedjesschrijver. Maar dit liedje heeft de kwali teit van een Noel Coward." Net als voor eerdere projecten van Boudewijns en De Cloet ligt aan de basis van deze cd's een bundel liedteksten met bijbeho rende verhalen. Voor deze cd's kozen ze daaruit veertig titels. Maar het vinden van de passen de opnamen was niet eenvou dig. „Zeker bij de platenmaat schappijen is er spaarzaam bewaard. Het historisch besef is niet groot." De dubbel-cd blijkt veel publiek te trekken. Net als in het boek zijn ook op de cd's de titels gerubriceerd. Bij voorbeeld liedjes die ontston den tegen de achtergrond van mooie plekjes zoals 'Op de slui zen van IJmuiden', gezongen door Max van Praag bij het en semble Accordeola van Jan Go- rissen. Ook bloemen vormen een thema, met een juweel uit het re pertoire van Wim Sormeveld: 'Liedje met bloemen' van Mi chel van der Plas en Jelle de Vries. Symbolisch Grappig is het om te zien hoe Boudewijns en De Cloet de keu rige Teddy Scholten hebben in gedeeld bij 'Trouw en ontrouw'. Daar is wat voor te zeggen. Met 'Een beetje' van Willy van He- mert en Dick Schallies won ze ooit het Songfestival. Maar zel den is er zo opgewekt gezongen over de kans op vreemdgaan, want: 'Dat speet je, maar ach weet je, soms vergeet je wel een beetje gauw je eedje van trouw'. Maar even later zingt Nelly Ver schuur vol vergeving 'Diep in mijn hart', één van de favorieten van Boudewijns. Maar hoe schrijnend klinkt daarnaast Corry Brokken met 'Net als toen'. Ook van Van Hemert. „Pas toen ik die teksten van Van Hemert echt ben gaan lezen, viel me op hoe knap die in elkaar zit ten, met binnenrijm en tussen- rijm." Opvallend tussen al die teksten zijn de vaak prima orkestarran gementen, niet zelden van Jack Buiterman. „Die hoefde maar een keer een nieuw liedje uit Amerika te horen en hij schreef er een nieuw arrangement bij." Ze worden uitgevoerd door een keur van fantastische, vaak j azzy klinkende radio-orkesten Intussen allemaal weggesa neerd: The Skymasters, The Millers, het orkest Dick Wille- brandts, de Zaaiers én The Ramblers. Schitterend is alles overgezet op de digitale schijf jes. Een heerlijk feest der her kenning met liedjes uit een tijd die eindigde toen de popmuziek om zich heen greep. Haast sym bolisch eindigt één van de cd's met The Fouryo's, het kwartet dat het voorprogramma vormde voor het legendarische debuut van de Rolling Stones in het Scheveningse Kurhaus dat ein digde in een gigantische mat- partij waarin het optreden van de intussen ook al weer bedaag de rockers smoorde. Boude wijns herinnert zich die avond nog terdege. „De Fouryo's wa ren heel goede muzikanten. Echte rock-'n-roll. Maar daar hadden ze nooit moeten staan. The Beatles, dat had nog ge kund. Maar nu werden ze weg gehoond." Hans Visser 'Je moet nog even. aan me denken, 40 Nederlandse liefdesliedjes', Nikke len Nelis NN 500.016-2. Het gelijk namige boek verscheen eerder bij De Fontein in Baarn. Het is een bijzondere parade van uiteenlopende karak ters, ideeën en sferen die Robert Schumann in zijn 'Carnaval' voorbij laat trekken. Niet iedere pianist slaagt er dan ook in ze allemaal op hun waarde en per soonlijkheid te schatten. Daar is zelfs levenservaring voor nodig. Tenzij zo'n stuk onder handen komt van Evgeni Kissin. Natuurlijk dartelt Arlequin vrolijk uit de vleugel en hoe voornaam, chique en teder is daarna de Valse Noble. En hoe mooi van tegenstelling portret teert hij de introverte Eusebius en de flamboyante Florestan, elementen van zijn eigen per soonlijkheid. Maar echt interes sant wordt het in de stukken waarin zijn verloofde Ernestine en zijn toekomstige vrouw Cla ra, die dan al zijn hart heeft ge raakt, worden neergezet. Met de eerste is hij snel klaar. Het is daarom mooi dat op deze cd ook de eerste sonate van Schumann is te vinden, een wa re hartenkreet, zo niet een bom bardement van affectie richting de nog jonge Clara. Romantisch pianorepertoire dat voor de even expressieve als dromerige Kissin lijkt te zijn geschreven. Op IJ december staat dit stuk op het programma als hij op treedt in het Amsterdamse Con certgebouw. H.V. Schumann, Carnaval opus 9, Sonate no. 1., Evgeny Kissin, RCS Red La bel BMG 09026 63885 2. Tijd: 60.02 vrijdag 29 november 2002 Carlos Santana: „Ik kan als muzikant veel meer doen voor het welzijn van de mens dan een politicus of dominee. foto G PD nooit last van gehad. „Als ik te rugkijk op mijn leven, is het ei genlijk een aaneenschakeling van triomfen. Hoewel ik vaak door een woestijn ben gegaan, is mijn leven niet gevuld met tra gedies en tegenslagen. Ik heb me altijd positief opgesteld en ik heb nooit meer willen zijn dan ik ben. Ik heb aan het begin van mijn carrière de groten der aar de in de rock-, blues- en jazzmu ziek ontmoet en me daarbij steeds op het standpunt gesteld dat ik van die mensen kon leren. Niet dat ik me met hen kon me ten. Ik heb het nu over artiesten als B.B. King, John Lee Hooker, Miles Davis en Herbie Hancock. Vergeleken bij hen zag ik mezelf als een student die nog een lange weg te gaan had." „Blues is de fundering van mijn muziek", betoogt Carlos Santa na. „Jimmy Reed en Lightnin' Hopkins waren mijn grote in spiratiebronnen. De soul en eenvoud in hun gitaarspel fasci neerden me mateloos. Daarom zal ik in mijn muziek altijd de blues blijven eren. Zelfs al inte greer ik nog zoveel Latijns- Amerikaanse invloeden. Ik haal in mijn muziek muren tussen culturen neer. Want muren zijn er om neergehaald te worden. Die zijn immers gebouwd uit angst. Het is mijn taak om zo veel mogelijk mensen blij te ma ken. Muziek werkt voor dat doel veel beter dan politiek of religie. Ik bedoel: ik kan als muzikant veel meer doen voor het welzijn van de mens dan een politicus of dominee. Ik breng met mijn liedjes de boodschap dat alle mensen gelijk zijn." „Het heeft allemaal niets te ma ken met leeftijd. Ik ben nu 55, maar het beste van mijn leven moet nog komen. Dat geldt voor iedereen die ouder wordt, je moet er alleen in geloven. Denk niet dat ik iets bijzonders ben, integendeel. Wat mij van veel anderen onderscheidt, is mijn geloof in mezelf. Want je bent wat je denkt dat je bent. Als je denkt dat je waardeloos bent, dan ben je waardeloos. Maar als je denkt dat je goed bent, dan ben j e goed. Denk dus positief en alles komt goed. Veel 5O-plus sers krijgen depressieve buien. Maar die roepen ze zelf op. En als oudere muzikanten vinden dat ze niet meer meetellen, dan hebben ze het leven niet begre pen. Want voor jonge mensen maakt het niet uit hoe oud een artiest is. Het gaat hen om de muziek. Als je je hart voor jon gelui opent en hen een goed lied je biedt, dan omarmen ze je. De wereld is van iedereen en niet al leen van mensen tussen de 17 en 27. De wereld is van mensen met een jong hart, laat ik het zo zeg gen. Als je je ogen dicht doet als je met je partner aan het vrijen bent, dan weet je niet hoe oud je bent. Het is allemaal pure ener gie en spiritualiteit. In deze eeuw zal de wereld beseffen dat we geen dominees en politici no dig hebben om een betere maat schappij te krijgen. Wat we no dig hebben is het geloof dat we allemaal even belangrijk zijn. Als iedereen dat beseft, zal zelfs de paus zijn baantje kwijtraken. Want hij is een van de mannen die anderen alleen maar angst aanpraat. En het instituut dat hij vertegenwoordigt, kost veel te veel geldGeld waarmee beter de armoede en honger in de we reld kan worden bestreden. Je kunt op een zondag beter geen geld in de collectezak van de kerk gooien. Koop er maar een paar schoenen voor een dakloze voor. Dan ben je op de goede weg." Hans Visser Tom Jones hiphopt. Hoe onwaarschijn lijk ook de combinatie, voor zijn nieuwe cd Mr. Jones ging het sekssymbool op leef tijd in zee met ex-Fugee Wyclef Jean. „Ik denk: 'Hoe krijgen we dit voor elkaar, hoe komen we aan nummers?' Hij zei: 'Maak je geen zorgen om de nummers, eerst de beats'. Wat-ie me niet vertelde is dat we die num mers zelf gingen schrijven." Of er een juwelier in de buurt van het hotel in de Amsterdamse binnenstad is, infor meert de Britse pr-dame. Want Tom Jones wil nog een bedeltje uitzoeken voor de arm band van zijn kleindochter. Boven in zijn suite ontstijgt opa Jones, met enige hulp van een visagiste die zijn toch al gebruinde ge zicht in de badkamer extra blos geeft, zijn 62 jaren. De wenkbrauwen even onnatuur lijk donker als zijn krullen, strakke zwarte broek, strak zwart truitje en veel zwaars en glimmends om de polsen. Maar Tom Jones is, zegt hij met klem, meer stem dan imago. De lingerie die traditiegetrouw het podium op wordt gegooid, negeert hij tegenwoordig wijselijk. „Ik begon op een bloody clown te lijken." Die stem, ook op spreekvolume overdonde rend krachtig, is er altijd geweest. „Ik zong als kind al, dat was voor mij iets heel na tuurlijks. Ik wist dat ik die stem had, ik hoefde er geen moeite voor te doen." De mijnwerkerszoon uit Wales bedacht listig: als ik van zingen mijn beroep kan maken, hoef ik in ieder geval geen rotbaantje meer te nemen voor het geld. Tom Jones Woodward, bouwvakker, loon slaaf in een papierfabriek en op 16-jarige leeftijd vader en echtgenoot, zou ver komen: Tom Jones. wereldhits in de jaren zestig, met 'It's not Unusual', 'What's up Pussycat', 'Green green grass of home', de televisieshow 'This is Tom Jones' het lucratieve Las Vegas show-circuit. Een dip in het discotijdperk waarin geen plaats voor hem leek, dreef hem met een Amerikaans vijf-platencontract in country western-klauwen. „De eerste plaat was oké. Maar ze wilden er nóg een, en nog een. Ik houd van country. Maar ik wilde niet alléén maar country. En liedjes zingen die ik niet leuk vind", trekt Jones een vies gezicht, „is óók werk." Met de Prince-cover 'Kiss' sloeg hij in 1988 wereldwijd terug. foto Robert Vos/ANP „Ineens was ik weer helemaal in." Tom Jo nes kon er weer jaren mee voort. Van Robbie Williams tot The Cardigans verdrong de jongere garde zich om voor 'Reload' (1999) een duet met hem op te nemen. Zijn fans, betoogt Jones zijn echt niet al leen maar hysterische vrouwen die hun on dergoed niet aan kunnen houden als hij zijn heupen beweegt. Er zijn ook mensen, ja, mannen, die hem door de jaren heen trouw zijn gebleven om zijn stem. Natuurlijk kijken vrouwen nu anders naar hem dan vroeger, erkent Jones, wat wil je, hi j is 62Maar hij heeft ook bewust zijn ima go van slipjesminnend sekssymbool inge toomd. „Ik ging ervan uit dat mijn stem zo sterk was, dat ze zouden denken: 'Wow, wat een stem!' En pas daarna: 'Hij ziet er goed uit en hij beweegt ook lekker'. Maar mijn imago werd sterker dan mijn talent." Hij realiseerde het zich toen recensies alleen nog maar gingen over laagvliegend onder goed. Zoon Mark, inmiddels aangetreden als manager, waarschuwde dat hij een kari katuur van zichzelf aan het worden was. „,Ik zei: 'Ach, ik maak toch maar een dolle tje'. Maar het was een armoedig imago ge worden, een sjofel imago." Te oud Sinds 'Kiss' zoekt Jones producers die 'mo derne muziek' met hem willen maken en zich niet laten afschrikken door zijn leef tijd„Je hebt ze hoor, producers die denken 'Die is te oud, die verkoopt niet meer'. Maar ik hou van moderne muziek, van wat je nu hoort. Hiphop, r b." Wyclef Jean, produ cer van zijn nieuwe cd Mr. Jones, was hem opgevallen door de hit 'Killing me Softly' van The Fugees en zijn werk met Whitney Houston en SantanaToen ze vorig j aar alle bei optraden bij een grote show in Hyde Parkstelde J on es voor samen op te trekken, elkaar wat beter te leren kennen. Vette pret, speelt hij de scènes na, als ze samen restau rants of clubs in Londen binnenkwamen en Jean, gewend aan sterrenstatus, opzij werd geschoven en de 'kids' op Jones afvlogen voor handtekeningen. Zelfvoldane grijns: „Hij heeft het er nóg over. Ik denk dat hij on der de indruk was." Jones wilde dat Jean de hele plaat zou pro duceren, verre van beducht voor een over dosis hiphop. „Ik had goed geluisterd naar wat hij met andere mensen had gedaan. Hij had Whitney Houstons stem niet veranderd, hij sleutelt niet aan stemmen. Hij gebruikt geen trucjes, iedereen klinkt als zichzelf. Ik vertrouwde hem. Het resultaat is 'Wyclef- sound', typeert Jones zijn nieuwe cd. „En ik zing erop zoals ik zing." Zoals Jean hem vanaf het begin'had voorgehouden: ik wil werken met Tom Jones, maar ik ga geen hip hopzanger van je maken. Jones' klassieke beeld van 'hoe maak je een plaat' werd totaal omver geworden. „Eerst de nummers, dat was ik gewend, en dan bedenk je een aanpak, een stijl. Ik denk: 'Hoe krijgen we dit voor elkaar, hoe komen we aan nummers?' Hij zei: 'Maak je geen zorgen om de nummers, eerst de beats'. Wat- ie me niet vertelde is dat we die nummers zelf gingen schrijven. Hij speelde het heel slim." In zijn New Yorkse studio liet Jean tracks horen die hij had opgenomen, pakte z'n gitaar. „Dan zei ik: 'Klinkt goed, leuke groove, maar het nummer dan?' Hij lokte me uit de tent. Zoals bij 'Feel the Rain'. Dat toen nog niet zo heette. Hij vroeg: 'Als je indruk wilt maken op een vrouw, hoe ver zou je dan gaan, wat zou je doen?' Een ontbijtje op bed, was het eerste wat ik bedacht, dat vind ik heel wat. Ik kan niet koken. Dus om dan eten te bereiden en te serveren... zelfs voor mijn eigen vrouw doe ik dat niet." Na meer dan veertig jaar huwelijk krijgt ze nog wel af en toe een kopje thee op bed. „Met een zakje, dat is het." Jean noteerde: 'I serve you breakfast in bed but you say that ain't enough'. „'En ver der?', vroeg hij me. Vuilnis buitenzetten, be dacht ik. Dat werd dan: 'I take the garbage out on a weekend, and you still say that aint enough'. Ik probeerde me in de situatie te verplaatsen. Wat moet ik doen om de aan dacht van die vrouw krijgen? De kinderen naar school rijden zodat zij kan uitslapen. En hij maar opschrijven. Maar ik had nog steeds niet door dat dit een nummer zou worden. Tot hij zei: 'En nu het tweede cou plet'. Fantastisch, het ging zo gemakkelijk." Zoals de hele samenwerking voor Jones bij na verbluffend gemakkelijk was. Wilde hij, gewend aan studiohuur per uur, weten hoe laat hij verwacht werd, dan was het ant woord: 'Wanneer je wakker bent, wanneer je zin hebt'. „En als ik hem vroeg of hij al een idee had wat we zouden gaan doen, dan zei hij: 'Welnee, we merken het wel als je hier bent'." Hij zal pas stoppen als hij écht niet meer kan zingen, zegt Tom Jones. Want hij wil geen spijt krijgen dat hij te vroeg gestopt is. Waar het vandaan komt is dit: „Toen ik ploegen diensten draaide in de papierfabriek, om mijn vrouw en zoon te onderhouden, kwam een oude man die daar ook werkte naar me toe en zei: 'Ik hoor van mensen dat je kunt zingen'. 'Ja', zei ik. 'En dat je echt goed bent'. 'Ja',zeiik. 'Waarom probeer je daar je beroep dan niet van te maken?' 'Dat probeer ik ook', zei ik. Toen zei hij: 'Je moet beter je best doen, je uiterste best. Je bent maar één keer j ong. Als je j ong bentdenk j e dat j e alle tijd van de wereld hebt. Maar als je oud bent, zoals ik, zijn je herinneringen het eni ge wat je nog over hebt. Dus je kunt er maar beter voor zorgen dat het goede herinnerin gen zijn'." Marjolijn deCocq

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 27