Oma staat al een uur te wachten Long John Silver heeft volautomatische hulpstukken Ellen Vogel in verfilming van De Tweeling Treasure Planet e was het koninginnetje van het bal, tot ze ineens voor actreutel werd uitgemaakt. Maar met 'een soort van IJzeren Heinigheid' kwam actrice Ellen Vogel de toneelrevolutie van eind jaren zestig te boven. Ze is tachtig jaar oud en speelt nu één van de hoofdrollen in de speelfilm De Tweeling - dinsdag 3 december in voorpremière in Vlissingen, vanaf 12 december in Nederlandse roulatie Toch is ze is 'eerstens een toneelmens'. „Als je maar oud genoeg wordt en de enige bent die overblijft, word je vanzelf detoneelvorstin." vrijdag 29 november 2002 De herfstzon strijkt over de hotelserre en langs haar ge zicht. Ellen Vogel blikt genie tend naar de rivier die het Am sterdamse Amstel Hotel zijn naam heeft geleend. Ze kwam er eind januari over aanvaren, ter wijl 'de hele meute' op het hotel- balkon stond te wuiven en zin gen en met vlaggetjes zwaaien. Even borrelen in het Nieuw de la Mar, een hapje, eendrankje, had ze zich haar tachtigste verjaar dag voorgesteld. Maar ze kreeg een grandioos feest. „Nou, dan houd je het niet droog hoor." Haar dictie verraadt een ander tijdperk, bij Ellen Vogel is een regisseur een rezjisseur en wor den toneelstukken den volke ge toond. Ze was, vlak na de Twee de Wereldoorlog, de piepjonge actrice over wie Simon Carmig- gelt schreef: „Voor het stuk hoeft u niet te gaan, maar ga toch maar, want dan kunt u ten minste later zeggen dat u het de buut van Ellen Vogel hebt mee gemaakt." De bijna zestigjarige carrière is haar nauwelijks af te zien, de rug kenmerkend kaars recht, de observaties scherp en vol ironie. Twee jaar geleden speelde ze haar laatste grote toneelrol, in Verzameld Werk van de Ameri kaanse toneelschrijver David Margulies. Ze mist het toneel. „Op een bepaalde manier wel. Aan de andere kant: ik zou het niet meer redden. Dat laatste stuk was heerlijk om te doen, het was een feest. Maar toen voelde ik al: het kan niet meer. Sommi ge avonden lukte het naar mijn gevoel fantastisch, andere avonden zat ik er nét onder. Om dat ik gewoon de fysieke fut niet had. Een teken aan de wand, ik dacht: dat wil ik niet, ik wil niet afzakken. Daarvoor is het me te dierbaar." Als je een opdracht krijgt, moet je die goed doen, zo is ze opge voed. „Werk staat gelijk aan discipline. En dan kun je nog wel veel plezier hebben, hoor. Maar discipline moet er zijn. Ik ben een oud mens, maar als we bijvoorbeeld aan het filmen zijn en er wordt geroepen: 'Dames en heren, aanvang!dan ben ik al tijd de eerste die er staat. En dan probeer ik mezelf nog tegen te houden." Ze lacht, in zelfspot: „Nee, ik erger me niet aan de an deren. Trager dan ik zijn ze alle maal. Alleen als het heel erg lang duurt, denk ik wel: ja kom zeg, oma staat er al een uur." Ze is 'eerstens een toneelmens'. ,Ik ben begonnen aan het toneel en dat is mijn wereld. Voor mij blijft het hoogste goed het thea ter, dat is nou een keer zo. Ik ben niet zo filmachtig ingesteld. Maar ik ben dol op film hoor, be grijp me goed. Ik vind filmen énig." Twijfels over De Twee ling, naar het boek van Tessa de Loo, had ze geen moment na le zing van het scenario. „Als ik een rol lees, of het nou toneel is of film of televisie, en er is op eens een scène die me pakt dan weet ik: ja, daarvoor wil ik het doen. Ik heb het altijd met een scène, of een zin die me iets doet. De meeste mensen kijken bre der. Misschien ben ik een erg op pervlakkig type, dat weet ik niet." De Tweeling is het verhaal van de Duitse tweelingzusjes Lotte en Anna, die als kind uiteen worden gerukt. Lotte komt te recht bij een welgesteld gezin in Nederland, Anna in een sloven- bestaan bij Duitse familie. Bij hun weerzien als jonge vrou wen, tegen de achtergrond van de Tweede Wereldoorlog, wordt een kloof geslagen die al hele maal niet meer te overbruggen lijkt als Lottes verloofde de dood vindt in Auschwitz. Voor Lotte verpersoonlijkt Anna's gesneuvelde grote liefde Mar tin, een SS-officier, de moorde naars van haar David. Een lief desgeschiedenis, vindt Ellen Vogel. „Iedere keer worden die twee uit elkaar gereten. Er is al een eeuwig schrijnende wond geslagen doordat ze uit elkaar zijn gehaald. En dan lijkt het he lemaal kapot, wordt bij wijze van spreken de hele schuld van het nazidom op de schouders van Anna geladen. Het zijn twee totaal beschadigde mensen. Maar toch blijft de gevoels stroom tussen die zusters be staan." Als hoogbejaarde dames komen Lotte en Anna elkaar weer tegen in een kuuroord. In de film ach tervolgt Anna, gespeeld door de Ellen Vogel speelt Lotte in de film De Tweeling naar het boek van Tessa de Loo. Duitse actrice Gudrun Okras, de tegenstrevende Lotte in een schreeuw om begrip en erken ning. Maar de verzoening komt pas in de dood - de slotscène die Ellen Vogel overtuigde dat zij de oude Lotte moest spelen. „Een moeilijke scène? De mooiste scènes zijn vaak het makkelijkst om te spelen omdat ze zo verwe ven zijn met je eigen gevoelens. Ik dacht: die Lotte speel ik. Lot te is complex, een beetje dicht getimmerd. Dat geslotene zit in de aard van het beestje. Door die scheiding van haar zusje is de helft van haar ziel haar afgeno men." Even dwaalt de blik van Ellen Vogel naar verre verten, worden haar ogen vochtig alsof ze het verlies persoonlijk doorvoelt. De film is emotioneel, zegt ze. „Ik heb de rough cut gezien. Na vijf minuten had ik de zakdoek in de hand. Maar de kracht is dat het nergens sentimenteel wordt. De titanenstrijd tussen de zus ters blijft onderhuids, één keer slechts komt het tot een uitbar sting. We houden het 'subdued', heel ingetogen, ook aan het slot. Ook al omdat je als je tachtig bent de kracht niet meer hebt om zo'n ontzettende reldekedel te maken." Voor de opnamen in Luxemburg hadden de oude actrices alle twee 'een stevige kerel toegeme ten gekregen' ter ondersteu ning. „Want je hebt geen idee. Heuvels! Dalen! Klimmen en klauteren! We zijn schattig, en gelachtig opgevangen. Ik wil ook wel dat dat erin staat. Stoel tjes altijd meteen onder je bil len. Kopjes thee. Het is natuur lijk een beetje lastig als er twee heel oude dames meedoen, die oudjes worden moe. Maar als we dachten dat we écht niet meer konden, zei ik altijd tegen Gud run: de meeste dames van onze leeftijd zitten thuis te breien. En wij maken een avontuur mee." In al het geglibber over het dode gebladerte op de Luxemburgse hellingen, geeft Ellen Vogel de oude Lotte een ongenaakbaar heid die haar zelf ook vaak is aangewreven. „Toen ik jong was, was ik natuurlijk ver schrikkelijk verlegen. Maar toen dachten ze al dat ik arro gant was. Ik was de langste ac trice aan het toneel, ik liep nogal rechtop, ik had nogal geleerd goed Nederlands te spreken, en dan word je al gauw arrogant gevonden. Vond ik vroeger heel erg hoor, nu kan het me niets meer schelen. En als mij dat in de film te stade is gekomen, dan is dat alleen maar heel prettig. Er zijn natuurlijk ook rollen waarin ik het niet kan gebrui ken." De vrouw die wordt geroemd als Nederlands toneelvorstin moest voor de film plaatsnemen in een modderbad. „Als je maar oud genoeg wordt en je de enige bent die overblijft, word je vanzelf de toneelvorstin. Het is zo betrek kelijk als ik weet niet wat. Die modder kon me geen moer sche len. Als je tachtig bent en je vindt het nog steeds een waan zinnig punt hoe je den volke wordt getoond, dat is natuurlijk onzin. Vroeger moest je er als sterretje, whatever that may be, mooi en stralend uitzien. Dat was een must gewoon. Het was een hele andere tijd met hele an dere waarden. Nu zie je de beel- digste vrouwen zich helemaal verschminken om een raar wij fie te spelen." Samenzweerde rig: „Ik had altijd gehoord dat het zo heerlijk was, een modder bad. Ik hoef nooit meer." Haar ouders waren voor drachtskunstenaars, haar vader de beroemdheid. „Albert Vogel. In Den Haag staat een monu mentje voor hem, ik rijd er altijd wel even langs als ik in de stad ben. Ik heb de onthulling ervan gezien, twee jaar na zijn dood. Toen was ik dertien. Het is net of dat zes eeuwen geleden is. Want de oorlog is daartussen geko men en die heeft alles in tweeën geknipt. Het is alsof de zon vijf jaar niet heeft geschenen. We waren jong, dus natuurlijk heb ben we ook gelachen. We zaten op de toneelschool, 's avonds kwamen we thuis, hier schuin aan de overkant op een zolder aan de Amsteldijk. Vijf gesjoch- te figuren, dansen bij een oude koffergrammofoon. Maar 's nachts hoorde je de trams rij den van de Hollandse Schouw burg naar het stationGruwelij - ke tijden." De hele zaal aan haar vinger toppen, daar deed ze het voor. .Mensen zeggen wel dat het ap plaus heerlijk is. Applaus? Ap plaus is totaal onbelangrijk! Het is leuk en als het niet komt, is het heel vervelend. Echt ge weldig is het als je voelt: ze gaan mee. Dan wordt de hele zaal één." Ze kreeg in 1961 een Theo d'Or, werd in 1967 uitgeroepen tot Actrice Van Het Jaar. Maar toen kwam de Aktie Tomaat, de toneelrevolutie van 1969. In eens werd ze verguisd, Ischa Meijer noemde haar 'actreutel'. „Veel mensen weten nu niet meer dat ik de basis ben voor dat woord. Ischa was waanzinnig begaafd, waanzinnig intelli gent. En daardoor neem ik het hem ook zo kwalijk dat hij zo vi'eselijk veel mensen heeft be schadigd. Nee, daar kan ik niet veel goeds over zeggen." Het kostte haar tien jaar om haar zelfvertrouwen te herwin nen. „Maar ik blijf, blijkt iedere keer als er iets verschrikkelijks gebeurt, toch een onverwoest baar optimisme houden. Met inktzwarte periodes ertussen door, maar toch. Sommige men sen vinden dat onuitstaanbaar van me." Een tijdje geleden zei ze opeens tegen Jimmy, haarman: wat heb ik eigenlijk gedaan met mijn le ven? „Dan hoor je van mensen die naar Tibet zijn geweest of die iets inrichten voor aids-pa- tiënten. Een goede vriendin van mij is verzetsheldin geweest. En ik? Ik heb mijn hele leven lang in een bus gezeten en door het la n d gereden. Zo'n gevoel had ik." Aan de andere kant heeft ze het spelen altijd heerlijk gevonden. „Iedereen heeft natuurlijk zo zijn aanvechting, van moet je niet iets doen voor het mens dom? Ik zeg het nu grappend, maar ik bedoel het niet grap pend. Ik kan me voorstellen dat er interessantere en belangrij kere levens te leven waren ge weest. Maar ik heb dit leven ge daan. En ik heb geprobeerd het zo goed mogelijk te doen." Marjolijn de Cocq Voorpremière van De Tweeling; dinsdag 3 december in CineCity Vlissingen (in het kader van Film by the Sea door het jaar). Schrijfster Tessa de Loo is aanwezig, evenals scenarioschrijfster Marieke van der Pol (ook bekend als actrice in de tv serie Oppassen) en de hoofdrolspe lers Ihekla Reuten (bekend van Kruimeltje) en Jeroen Spitzenber ger. Aanvang 20.00 uur in Cine City. Na afloop van de film presenteert: Anke Tanihatu een gesprek met. de gasten over het onderiverp 'van boek naar film'. Kaarten verkrijg baar bij de Drvkkery in Middelburg en bij Cine City in Vlissingen. Het boek De Tioeeling verschijnt in een nieuwe editie. Treasure Planet is een combinatie van ouderwetse en driedimensionale, zeer geavanceerde digitale animatie. De Schotse schrijver Robert Louis Ste venson is met zijn in 1883 verschenen avonturenboek Treasure Island (Schatei- land) inspirator geweest voor de grote nieu we Disney-tekenfilm. Die zal op zondag 8 december onze bioscopen bereiken onder de titels Treasure Planet en Piraten Planeet. Het is al duidelijk: het fameuze zeerovers- verhaal is omgezet in science fiction. Meest bijzondere evenwel is de romantische stijl van deze film die de toekomst verpakt in beelden waarvoor de aanknopingspunten 250 jaar oud zijn. Stevensons roman speelde in de achttiende eeuw, de tijd van schippers met driekantige steken en schepen met talloze zeilen. De ruimtekruisers van Treasure Planet zweven rond met net zulke zeilen, maar feitelijk zijn het zonnepanelen. De piraten zijn 'cyborgs', halfmenselijke mutanten. Long John Sil ver, de piraat die de kwaadste nog niet is, mist een been, een oog en een arm, net als in het boek. Maar in plaats van met een houten poot en een haak is hij toegerust met volau tomatische hulpstukken waarmee vergele ken een Zwitsers zakmes een lachertje wordt. Jim Hawkinsde 15 -j arige Schotse held van het verhaal, loopt rond in ouderwetse plun je, maar hij beschikt over een futuristisch 'surfboard' waarmee hij kan vliegen. De vormgeving van de film werd bepaald in een verhouding van 70 procent grijs verle den tegenover 30 procent verre toekomst, vertelt Ron Clement, regisseur van Treasure Planet: „Ilc werk nu 27 jaar bij Disney en ik heb 17 jaar gezocht naar een geschikt on derwerp om een romantisch avontuur te combineren met science fiction. Ik heb ten slotte in dit klassieke jongensboek de juiste stof gevonden. Maar het sf-aspect diende enkel om de mogelijkheden van het verhaal in de ruimste zin te kunnen uitbreiden. Het mocht sf worden maar zonder 'high tech'. Het moest 'Disney' kunnen blijven." Co-regisseur John Musker: „Bij alle films die Ron en ik samen hebben gemaakt, heb ben we ons eerst afgevraagd of er in zo'n verhaal-idee elementen zitten die bij uit stek interessant zijn om het als animatie film te maken. Toen we 'Aladdin' bedach ten, kregen we er pas echt zin in toen we ons realiseerden wat je allemaal zou kunnen doen met Genie, de geest die in het verhaal voorkomt. Treasure Island is al talloze ma len verfilmd. Ons sprak het pas aan na de in geving om het aan te pakken als een sf-fan tasie en nadat we visioenen kregen van door het heelal zwevende galjoenen. Want dat is nog nooit vertoond en is in 'live action' ook nauwelijks te realiseren." Clement: „Dat was een beetje het probleem met de vorige grote Disney-film, 'Atlantis'. Ik vond dat een knap en fraai gestileerd staaltje animatie, maar ik had wel voortdu rend het gevoel dat er geen dwingende reden was om het niet als 'live action' te doen. Met Treasure Planet heb je dat probleem niet. Dit is zo oneindig veel 'bigger than life'. En behalve dat deze film meer spektakel biedt, is er ook veel meer humor. Art director Andy Gaskill legt uit hoe het team zich qua atmosfeer en belichting het inspireren door boekillustraties uit de tijd van Stevenson zelf en door romantische olieverfschilderijen van rond 1900. „Daar van hebben we geprobeerd de textuur te imiteren in de filmbeelden en ook zelfs de structuur van de penseelvoering, allemaal via de computer dan. Het bleek wonderwel mogelijk. Maar we hebben ook gekeken naar dozijnen piratenfilms uit speciaal de jaren dertig. Films als 'Seahawk' en 'Cap tain Bloodmaar ook andere Hollywood- films uit die tij d als 'Robin Hood' en 'Les Mi- sérables'. Dat waren zwart-wit-films, maar dat betekende wel dat er ook extra aan dacht besteed moest worden aan het uitlichten van scènes. Op dat punt zijn de kostuumfilms van die tijd nog steeds on overtroffen. En verder hebben we heel uit voerig studie gemaakt van de magnifieke ruimte-foto's die zijn gemaakt door de Hub ble telescoop." Voor liefhebbers van animatie-films is Tre asure Planet extra interessant omdat er een prachtig gelukte combinatie wordt toege past van het ouderwetse handwerk (waarin Disney nog nimmer werd geëvenaard) met driedimensionale, zeer geavanceerde digi tale animatie waar Disney's zusterbedrijf Pixar het verst mee is. Producent Roy Conli: „We hebben dus niet gewerkt met een centrale 'ontwerpcompu- ter', maar elke afdeling in staat gesteld en getraind om een speciaal ontworpen ge computeriseerd schilderprogramma te ge bruiken als hulpmiddel, als feitelijk een buitengewoon duur penseel. Het is nog steeds zo dat bij ons de kunst wordt gecre- eerd niet door de computer maar door de mens. Je werkt nog steeds van het ene afzon derlijke filmbeeldje naar het andere. Schil deren in een computer is niet wezenlijk an- ders dan wanneer je werkt met een palet en kwastjes. Het wordt minder een knoeiboel, dat wel. Maar net als bij een echt olieverf schilderij begin je in een hoekje, je vult het beeld en werkt laag over laag. „Dat is een belangrijk verschil met hoe men werkt bij Pixar, John Lassiter kwam uit de traditionele hoek en is verder gegaan op de digitale weg. Dat werkt niet alleen anders, het resultaat oogt ook heel anders. Het is ook een kwestie van onderwerp en van smaak. Ik vind de combinatie die wij in Tre asure Planet maken, van meer klassieke tweedimensionale en digitale driedimen sionale technieken, artistiek interessanter. Ook de emotionele benadering waar dit ver haal om vraagt effectueert beter via met de hand getekende karakters," Maar ook de toepassing van het bij Disney ontwikkelde 'deep canvas'-systeem, waar mee diepte wordt gecreëerd, levert op geëi gende momenten oogstrelende resultaten op. Zoals de film ook wemelt van perfecte digitale effecten in de details. Andy Gaskill: „Het is verbluffend hoe snel bepaalde ontwikkelingen gaan. Tot we 'Di nosaurs' maakten hadden we altijd proble men met het via de computer ontwerpen van haren of gras. We werkten anderhalf jaar aan een systeem om er greep op te krijgen en het natuurlijk te laten bewegen. Vervolgens waren we opgetogen toen we één enkel shot- je van een mammoet met bewegende vacht konden maken in achttien dagen tijd. Te genwoordig doen we het in achttien uur, Maar water is nog steeds erg moeilijk om echt te laten lijken. En zand, als je er iets mee wil doen, zoals het door je hand laten glijden. En het meebewegen van kleding Maar zoiets als het invoeren van schadu wen, kan via de computer uitstekend. Het gaat alleen duizend keer sneller als je het met de hand doet. Het hangt er maar vanaf wat je het belangrijkste vindt: optimaal rea lisme of sfeer. En allicht speelt ook de factor tijd mee, want die betekent geld. Je kunt niet eeuwig aan een film blijven dpktercn. Aan Treasure Planet is vijf jaar gewerkt. Dat is wel lang genoeg." Pieter van Lierop Treasure Planet: Nederlandse première zondag S december.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 23