ZMF wil boycot Scheldecommissie PZC PZC Gezicht van de Kunstuitleen Stichting Grensarbeid gaat met fiscale professionals werken Jongeren en politiek in gesprek Jeugdwerk tevreden met tijdelijke stek Kees den Braber toont de schoonheid van de schepping Milieufederatie roept natuurorganisaties op overleg te staken 10 Theateroptreden in wijnboerderij De Hellenburg kunst cultuur Schouten ontdekte de wereld met zijn ogen 0800 - 0231 231 (GRATIS) vrijdag 29 november 2002 door Rinus Antonisse GOES - De Zeeuwse Milieu Fe deratie (ZMF) vindt dat de na tuur- en milieuorganisaties de internationale Scheldecommis sie de rug moeten toekeren. Deelname aan het werk van de ze commissie is volgens de ZMF niet zinvol. De vereniging roept de Belgische en Franse milieu organisaties op het overleg ook te staken. Al eerder uitte de ZMF scherpe kritiek op het functioneren van de Internationale Commissie voor de Bescherming van de Schelde (ICBS): een tandeloos, stroperig forum, waar niks uit komt. De milieufederatie hoopte dat met het in werking treden van de Europese Kaderrichtlijn Wa ter, voor de ICBS een daad krachtiger rol was weggelegd. Dat valt in de praktijk tegen. Sinds eind 2000 mogen de zoge heten niet-gouvernementele or ganisaties (waaronder de na- OUDELANDE - Buitenkans, het centrum voor ondernemen op het platteland, houdt maan dag 2 december de theatervoor stelling 'De kunst van het kiezen' in wijnboerderij De Hel lenburg in Oudelande. De ondertitel is 'dee ik 't omdat ik 't durfde, of duidde ik 't omdat ik 't dee?' Het stuk is gemaakt door Jan Wentink, Sankie Kos ter en John Elenbaas en handelt over twee mensen die op grond van eigen keuzes een bestaan proberen op te bouwen. Anne van Delft heeft de regie. Na de voorstelling is er tijd om over het thema na te praten met de acteurs en met de mensen van Buitenkans, die veranderingen in het ondernemerschap op het platteland begeleiden. De voorstelling begint om 20.00 tuurbescherming en visserij) deelnemen aan de algemene vergadering van de ICBS. De ZMF ging daaraan meedoen, met als oogmerk een bijdrage te leveren aan een .nieuwe koers voor de Scheldecommissie. Op verschillende pogingen het be leid te veranderen kwam niet eens een reactie. Er was nauwe lijks ruimte voor inbreng van de niet-gouvernementele organi saties. Volgende week dinsdag tekenen vertegenwoordigers van landen en gewesten in de stroomgebie den van de Schelde en van de Maas in Gent nieuwe verdragen De ZMF heeft in het zoveelste goede voornemen dat met veel tam-tam wordt gepresenteerd, volstrekt geen vertrouwen. Na jarenlang steggelen werd de oprichting van de ICBS in 1994 een feit. Nederland, Frankrijk, het Vlaams Gewest, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het Waals Gewest werden lid, met als belangrijkste doel: de Schel de gezond maken. De ZMF con stateert dat de commissie sinds dien weinig doorbraken wist te forceren. Elk land en gewest kijkt eerst naar het eigen be lang. Lastig is ook dat de com missie slechts een adviserende taak heeft. Ook in het nieuwe Scheldever- drag is voor de ICBS alleen een adviserende rol naar de natio nale overheden voorzien. Wel mag de commissie zich zelfstan dig met een actieplan bezig hou den. ,,De rol die maatschappe lijke organisaties kunnen spelen in deze adviserende com missie, lijkt ooknog eens klein", aldus de ZMF. Zeggenschap De milieufederatie ervaart dat als puntje bij paaltje komt de overheden voor wat betreft het Scheldebeleid geen enkele zeg genschap van andere partijen dulden. Vandaar dat de ZMF uit het overleg stapt. De federatie ver wacht dat de verenigingen bin nen de milieuorganisatie Gren zeloze Schelde de opstelling van de ZMF zullen volgen en onder steunen. door Sheila van Doorsselaer HULST - De nalatigheid van de Nederlandse en Belgische rege ring dwingt de Stichting Grens arbeid zelf initiatieven te ne men om grensarbeiders te behoeden voor de nadelige ef fecten van het nieuwe belas tingverdrag. De stichting wil fiscale professionals inhuren die grensarbeiders begeleiden bij hun belastingaangiften. De Stichting Grensarbeid zet zich in voor de belangen van voornamelijk Zeeuwse en Bra bantse grensarbeiders. De stichting heeft haar handen vol aan het nieuwe belastingver drag dat Nederland en België in 2001 met elkaar sloten. Dit ver drag treedt wellicht per 1 j anua- ri 2003 in werking en houdt in dat grensarbeiders in hun werk- land zowel sociale verzekerin- gen als belastingen gaan beta len. Nu betalen zij nog in het woonland belastingen en grens arbeiders uit Nederland genie ten dan ook hypotheekaftrek. Straks vervalt dat, maar dat wordt gecompenseerd. De stichting heeft de afgelopen jaren regelmatig aangegeven dat het verdrag kan leiden to; forse administratieve lasten voor Nederlandse én Belgische grensarbeiders. Wie aan de ene kant van de grens woont en aan de andere kant van de grens werkt, wordt door het nieuwe verdi'ag geconfronteerd me: dubbele aangifteplicht. Boven dien moeten vaak complexe ad ministratieve beslissingen wor den genomen. De Nederlandse en Belgische bevoegde instanties kunnen geen oplossing bieden voor de hiaten in het verch'ag, zodatheei wat grensarbeiders over enkele jaren onverwacht kunnen wor- den geconfronteerd met onaan- gename consequenties van ver keerde aangiften. Om hen hiervoor te behoeden, wil de stichting hen individueel laten begeleiden door fiscale profes sionals. De stichting heeft al- spraken gemaakt met een aan tal fiscale adviespartners. Deze adviespartners worden jaarlijks getest om te bekijken hoe het zit met hun kennis omtrent grens- arbeiders-kwesti e In de statenzaal werd gedebatteerd met kinderen over sport. foto Mechteld Jansen door Maurits Sep MIDDELBURG - Jongeren en politiek dichterbij elkaar brengen. Dat was het doel van de jongerendag Power and Practice, gisteren in de Middelburgse Abdij. Het ging al mis bij de opstelling: Statenleden en scholieren zaten tegenover elkaar en bleven op afstand. De fysieke afstand maakt een geanimeerd debat bij voorbaat kansloos. Heel af en toe stellen Statenleden een vraag aan jongeren, waarop dan schoorvoetend een antwoord komt. Van vragen door scholieren aan poli tici is helemaal geen sprake. Terwijl ze toch best wat gemeen blijken te hebben. De meeste scholieren sporten graag. ,,Ik zwem vijf keer in de week", ver telt een scholier van de Scheldemond Scho lengemeenschap in Vlissingen. Zo, je hebt talent? ,,Uh, ja." Ook de Statenleden hou den van beweging. „Ik heb aan volleybal en turnen gedaan", bekent CDA'er Joop van de Merbel. Gegniffel. Patricia van Veen (D66) deed ook ooit aan volleybal, en aan aero bics. Beiden hebben nauwelijks tijd meer om te sporten. Ook Marjan de Koster (PvdA) heeft het te druk. „In de zomer fiets ik wel als het kan naar mijn werk. Dat is dan dagelijks 36 kilometer. Dat vind ik voldoende. Buiten mijn werk doe ik aan politiek, dus er blijft geen tij dover." Onzin, reageert een actievere Hennie Pol derman (VVD), die zelfs voorzitter is van een sportvereniging. „Gewoon een kwestie van keuzes maken Marjan." Maar daar is een scholiere het niet mee eens. „Je moet niet sporten omdat het moet, dan is het niet leuk." Polderman: „Wie wil een ijsbaan in Zee land?" Geen vinger de lucht in. Een skeeler- vierdaagse dan, probeert Polderman het op nieuw. Helaas. „Skeelerenis voorbij. Tegen woordig is het stuntskaten.Nog wensen op sportgebied? Jawel. „Meer dingen op straat. Goaltjes, trapveldjes", oppert een jongen. „Maar hou die dan ook heel. Er wordt zo veel vernield", klaagt Polderman. Strippenkaart Van Veen peilt de interesse voor een tien- strippenkaart waarmee jongeren gratis een aantal sporten kunnen uitproberen. Die wil iedereen wel hebben. Wat zou je proberen? Een meisje mag antwoorden. „Boksen." De provincie probeert de Tour de France naar Zeeland te halen. Goed idee, vindt een jongen uit Vlissingen. „Ik kijk wel graag naar wielrennen op tv als ik niks te doen heb. Dus als de start in Vlissingen is, ga ik wel even kijken." door René van Stee IJZENDIJKE - Het jeugdwerk in IJzendijke is tevreden met tij delijk onderdak bij het voetbal veld van het dorp. Het onderko men dient ter overbrugging van een periode van twee tot drie jaar totdat een nieuw of ander gebouw beschikbaar is. Ook de jeugdsoos krijgt een plek in de noodgebouwtjes. In de gemeentelijke commissie welzijn in Oostburg bleek woensdagmiddag dat de nood- gebouwtjes er in februari moe ten staan. Hiervoor is een voor- bereidingskrediet van 25.000 euro beschikbaar gesteld. Het jeugdgebouw aan de Koningin nestraat wordt voorlopig niet gesloopt. Met uitzondering van de repetities van de drumband van muziekvereniging Geduld Overwint, mag het gebouw van wege brandgevaar voor bezoe kers en geluidsoverlast voo: omwonenden niet meer worden gebruikt. V. Floren van het jeugdwerk in IJzendijke hoopt dat het nood gebouw er in februari ook echt staat. Tot die datum dreigt de vereniging dakloos te worden, omdat ze per 1 januari geen ge bruik meer mag maken van het tijdelijke onderdak in de katho lieke basisschool. Om die reden is het begin van het nieuwe clubjaar al uitgesteld tot 20 ja nuari. |p l -m~, J J>~ Werk van Kees den Braber. foto Willem Mieras door Ernst Jan Rozendaal WISSENKERKE - Dat hij pas aan het begin staat van een carrière als schilder is niet de re den waarom zijn werk in de wachtkamer is op gehangen. Zo heet die kamer nu eenmaal, om dat de galerie gevestigd is in de voormalige dokterspraktijk in Wissenkerke. De wachtka mer is vanaf morgen het domein van Kees den Braber (1971) uit Krabbendijke. In de ruimere bovenzaal van de galerie hangt werk van Pieter Schouten (1927), ooit woonachtig in Hoede- kenskerke, maar nu gevestigd in Loenen aan de Vecht. Den Brabers Zeeuwse landschappen en stille vens van bloemen en fruit zijn enorm helder. In één oogopslag is duidelijk dat de Zeeuwse om geving hem inspireert. „Het zijn wel herkenba re locaties die ik schilder, maar het gaat me niet om het weergeven van mijn favoriete Zeeuwse plekjes. Ik word in het Zeeuwse landschap steeds opnieuw getroffen door de ruimte, dooi de helderheid van de kleuren en door de zon die voor zulke mooie contrasten en weerspiegelin gen zorgt. Ik vind dat hartstikke mooi en wat ik wil is de sensatie vastleggen die mij dat geeft. Het genieten, van het waarnemen, de vreugde van het kijken, die positieve ervaring wil ik met mijn schilderijen doorgeven. Dat zit ook in de stillevens. Ik geef de schoonheid van de schep ping weer." Daarbij is de techniek van het schilderen van cruciaal belang, vertelt Den Braber. Hij volgde kunstopleidingen in Amsterdam en Tilburg en studeerde af op de schilderkunst van de zeven tiende eeuw. „Ik ben me ervan bewust dat ik met mijn stille vens en landschappen in een lange traditie sta. Maar daar reken ik Mondriaan ook toe. De be dachtzaamheid waarmee hij zijn composities heeft opgebouwd, de heldere overzichtelijk heid, die streef ik in mijn werk ook na, al werk ik niet meer abstract. Ik heb dat vroeger wel ge daan, maar ik weet nu dat stillevens en land schappen mijn vehikel zijn. Aan de hand daarvan kan ik me met dezelfde vraagstukken bezighouden als elke andere kunstenaar van deze tijd. Wat ik beleef als ik in het landschap sta, is niet iets uit een ver verleden maar zeer ac- tueel." Aan het in galerie De Praktijk tentoongestelde werk is te zien dat Den Braber steeds preciezer te werk gaat in wat hij wil weergeven. Vooral de stillevens, die wat ouder zijn dan de geëxpo seerde landschappen, laten een nog wat brede, impressionistische schildertoets zie£' heeft ook een praktische oorzaak. Ik heb rnijn opleiding in de avonduren gedaan en het schil deren gebeurde vaak onder grote tijdsdruk. Dat was heel goed, want zo leerde ik in een paar snelle streken een voorstelling neer te zetten. Maar inmiddels ben ik in de gelegenheid iets be dachtzamer te werk te gaan." WISSENKERKE - Als kind werd Pieter Schouten gekweld door een hardnekkige been vliesontsteking. De handicap dwong hem de wereld vooral met zijn ogen te ontdekken. Dat leidde tot een heel per soonlijke manier van waarne men en verwerken, zoals tot op de dag van vandaag blijkt uit zijn schilderijen. Wie kijkt naar een drieluik waarop Schouten zijn impres sie geeft van het Zeeuws- Vlaamse natuurgebied 't Zwin denkt wellicht aan de be schrijving uit het eerste bijbel boek, dat de aarde woest en le dig was. Veel van Schoutens landschappen zijn woest en le dig. Het woeste zit vaak in donkere onweersluchten of hoog opstuwende golven, maar zeker ook in zijn schil derstijl. De werken zijn soms bijna abstract en zitten vaak dik in de verf. Uit een woelig geheel is bij nadere beschou wing een landschap, een zee gezicht of een bostafereel te onderscheiden, Schoutens aarde is ledig, om dat de mens ontbreekt. Maar niet alle sporen van menselijke aanwezigheid. Op een donker, stormachtig tafereel kan uit de nevels een wit huis oprijzen. Of door een bosschage is, in strijd met de wetten van de lo gica, zomaar het silhouet van een toren, kennelijk uit een Zuid-Europees dorp, geschil derd. Als Schouten een dorp tegen een berghelling schil dert, doet hij dat herkenbaar en toch bijna abstract. Het is een verzameling van witten vierkanten en driehoeken. Dikwijls schildert hij er een soort frame omheen, alsof het dorp vanuit een raam wordt waargenomen. Of juist alsof aan een ruwe muur een stuk papier hangt waarop dat dorp is geschilderd. Erg mooi zijn de schilderijen van kale boombasten waarop een onwerkelijk licht schijnt. Ze lijken de toegang te zijn tot een mysterieus, dreigend bos. Expositie: schilderijen van Pieter Schouten en Kees den Braber, vanaf morgen opening 15 uur) t/m 5 januari in galerie De Praktijk in Wissenkerke, open do t/m za van 13-17 uur. door Anita Tournois TERNEUZEN - 'Het gezicht van de Kunstuitleen Terneuzen' is de noemer waaronder de ko mende maand door voornoemd instituut in samenwerking met de werkgroep Exposities geëx poseerd wordt in de hal en pas serelle van het gemeentehuis. Kunstuitleen Terneuzen en Stichting Kunstuitleen Zeeland selecteerden werk van dertien kunstenaars. Onder de dertien kunstenaars bevinden zich vier Zeeuwen. Frans Kegels, hoofdmedewer ker van de kunstuitleen Terneu zen vertelt enthousiast over de nieuwe collectie, die is onderge bracht bij de Stichting. „Het is prachtig werk van kunstenaars, die nog niet in de provinciale collectie vertegenwoordigd zijn", legt hij uit. „Bij het sa menstellen zijn we uitgegaan van de basisvoorwaarde, dat het binnen het kader figuratief moest vallen, waarbij kwaliteit natuurlijk een belangrijk gege ven blijft. In de loop der tijd is opgemerkt dat de mensen, die bij ons geabonneerd zijn, figu ratief en warm aandoend werk het meest prefereren. Vanuit de ze gedachte hebben we gepro beerd ons als eerste afdeling van de kunstuitleen Zeeland te pro fileren en een collectie - van makkelijk naar moeilijker toe gankelijk - samen te stellen, die aansluit bij de Zeeu ws-Vlaamse mentaliteit en levenshouding. Zoals je ziet, is het werk heel verschillend, zowel twee- als driedimensionaal. Er zijn olie verven, grafiek, keramiek, bronzen, zeefdrukken, litho's, fotografie en gemengde tech nieken." Bij het selecteren is ook getracht jong aanstormend talent een kans te geven, zoals Anutosh, een jonge Russische kunstschil der. Natuurelementen als bo men maken deel uit van zijn landschapsschilderijen in ge dekte tinten, waarin de dingen uit hun verband zijn gerukt en paddestoelen soms reusachtige vormen aannemen. Ilja Walra ven heeft een voorliefde voor dieren, uitgebeeld in een krach tige belijning op bijvoorbeeld pakpapier of dunne koperplaat. Het werk getuigt van een zekere humor. Voor de kleurrijke litho's en een olieverfschilderij in pri maire tinten van Paul Smulders werd gebruik gemaakt van gro ve en fijne rasters. Afgebeelde koppen hebben iets van het werk van Rembrandt. De litho's Olieverf op doek van Constantijn Molenkamp in het gemeentehuis van Terneuzen. foto Peter Nicolai van Lon Buttsted, Himalaya Blues, tonen kimono's in luchti ge kaders met wolken of boom pjes. Lukie de Bree schildert en etst vissen, schelpen en zeester ren, een ode aan de onderwater natuur. Brothers Assemble, een sage over de reis van St. Bren dan - een boot met monniken op pad naar het beloofde land - vormde de aanleiding voor het fotomateriaal van Iris Kiewiet, dat tot fascinerende computer- collages werd bewerkt. Stiertjes Naamgenote Iris Slock expo seert grafiek. Feest vormde het uitgangspunt voor verschillen de monotypes met eenzelfde ba sisvorm. Beeldjes, hoofdzake lijk stiertjes, van Paul Beckers zijn klein, maar krachtig. Als schilder staat hij dicht bij het aardse en wordt hij geïnspireerd door de landen in het Hoge Noorden, dat zich vertaalt in het ruwe en verlatene in zijn werk jes. De exposerende Zeeuwen zijn Rijnhafd Sehregardus, Er- nest Joachim, Willy Lippens en Arjelien van Dijke. Beelden en schilderijen van Sehregardus grijpen terug naar de klassieke oudlieid. Joachim's bronsplastieken zijn glad gepolijst of ruw met een voorkeur voor rondingen. Zo wel architectuur als natuurvor men een belangrijke inspiratie bron. Lippens is een fotograaf die niet alleen mooie plaatjes wil schie ten. Zijn sociale fotografie daagt uit tot overweging en be staat vaak uit dubbelbeelden. Arjelien van Dijke schildert sprookjes en droomwerelden in gemengde technieken, met scherpe tegenstellingen van werkelijkheid tegenover fictie, romantiek tegenover hardheid. Constatijn Molenkamp voelt zich sterk verbonden met Zee land. Zijn werken Zeeschappen zijn krachtige olieverven met reliëf, waarin zee en strand cen traal staat. Vanaf 5 januari zijn de werken uitleenbaar. Het publiek kan zelfs een keuze maken uit het tentoongestelde en aangeven welk werk zij graag in huis zou den willen hebben. Het kunst werk met de meeste stemmen zal na de tentoonstelling gratis een maand lang de huiskamer sieren van de gelukkige win naar. Tentoonstelling tot 12 december in het Gemeentehuis in Terneuzen. Openingstijden van 'ma. t/m vr. van 9.00-17.00 uur Advertentie Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 10