PZC Over het leven na de ramp Portretten met een vleugje Rembrandt 12 Anderhalf jaar gevangenisstraf wegens misbruik van kinderen kunst cultuur ELICHT Documentaire Van Agtmaal schildert portretten EEN VOETZORG MINDER Berkhout schoenmodes -Verhulst- Kunstbende onderdeel van Bevrijdingsfestival lezers schrijven Prestige I Prestige II Politici I Politici II Kloon II Ganzen II Eerste prijs voor slagwerkgroep donderdag 28 november 2002 MIDDELBURG - De rechtbank in Middelburg heeft gisteren een 39-jarige man uit Burgh- Haamstede wegens seksueel misbruik van twee jonge kinde ren veroordeeld tot twee jaar ge vangenisstraf, waarvan zes maanden voorwaardelijk. De man heeft deze zomer in het asielzoekerscentrum van Burgh-Haamstede een jongen van acht jaar verkracht. Verder heeft de man ontucht gepleegd met het dertienjarige zusje van de jongen. De ouders van de kin deren claimden 35.000 euro smartengeld, maar de recht bank wees die vordering af. Voor de schadeclaim kunnen de slachtoffers zich wenden tot de burgerrechter. De familie van de slachtoffers dreigt morgen uit het AZC te worden gezet. Medewerkster De Hoop van Vluchtelingenwerk zei gisteren er alles aan te doen om uitzetting te voorkomen. De verdachte zei de straf niet te pikken en gaat mogelijk in ho ger beroep bij het Gerechtshof in Den Haag. De man is eerder wegens een zedenmisdrij f weg gestuurd uit het AZC in Os- sendrecht. Advertentie) Gezond zitten: kantoorinrichting www.R2.nl door A.J. Snel Ze kwamen, een jaar of twee geleden, naar Zeeland met het vage idee dat ze in dit gewest iets aardigs wilden ma ken in documentaire-sfeer. Wellicht zou de televisietak van Omroep Zee land belangstelling hebben. Ze zijn vo rige week vertrokken met achterlating van een uitnemende, tiendelige docu mentaire serie over de watersnood ramp. Regisseur Willemiek Kluijfhout (30) en producent Reinette van de Stadt (28) uit Amsterdam, beiden met een voltooide opleiding aan de Nederland se Film Televisieacademie, haalden de ramp naar het heden. In de reeks, die de titel 'Boven Water' heeft meegekregen, laten Kluijfhout en Van de Stadt zien hoe mensen hun leven na de ramp hernamen. De kijker wordt geconfronteerd met verhalen, die altijd en overal ter wereld verteld kunnen worden door mensen die ernstig be- schadigd zijn geraakt en met hun kwet suren verder gaan. Die benadering doet de documentaires uitstijgen boven lo kaal of gewestelijk niveau. Vorige week zaterdag verzorgde Om roep Zeeland een voorvertoning van de serie 'Boven Water'. In Cinema Middel burg kwam een aantal genodigden, vooral mensen die hun medewerking gaven aan de totstandkoming van de serie, bijeen om drie afleveringen te zien. Na afloop viel op hoe hartelijk de veelal oudere vertellers en de jonge filmmakers met elkaar omgingen. Het waren geen afstandelijke ontmoetin gen tussen amateurs en professionals; er was spi"ake van een warm weerzien. Voor wie de drie afleveringen van 'Bo ven Water' vanaf de zijlijn had gezien, was dat niet verwonderlijk. Kluijfhout en Van de Stadt zijn de vertellers zeer dicht genaderd en hebben werkelijk iets boven water weten te halen. De Regisseur Willemiek Kluijfhout (1) en producent Reinette van de Stadt. foto Lex de Meester mensen die aan de films meewerkten, komen zonder uitzondering authentiek over. Ze laten zich tot op en, bij wij le, tot onder de "huid zien. Dat ze daartoe be reid waren, moet wel voortkomen uit een volledig vertrouwen in de twee Am sterdamse meiden. In evenwicht Kluijfhout en Van de Stadt hebben zich op riskant terrein begeven. Ze balance ren dikwijls aan de randen van de emo tie, maar blijven perfect in evenwicht. De misstap die de films iets larmoyants had kunnen geven, maken ze niet. „Voor we aan de documentaires begon nen, was de ramp voor mij een verhaal in zwart-wit. Mijn vader komt uit Big- gekerke en mijn moeder uit Yerseke, dus er werd thuis wel over gesproken, maar het bleef abstract", zei Kluij fhout na de voorvertoning. „Toen we twee jaar geleden bij Omroep Zeeland bin nenkwamen, hadden we niet een be paald onderwerp in gedachten. Al pra tend en denkend werd het de ramp en tijdens de periode van research kwa men de mensen die de ramp meemaak ten onssteeds nader te staan. Eindeloze gesprekken hebben we gehad, vaak heel emotioneel. We hebben na afloop daarvan wel huilend in de auto gezeten. Bij het maken van de documentaires neem je vervolgens afstand omdat je geen vals sentiment wilt wekken. Na tuurlijk gaat de documentaire vooral ook over emoties. Om daaraan ruimte te geven, hebben we momenten van rust ingelast. Met beelden van water waar bij iedereen eigen gedachten en associ aties zal hebben. Geen stormbeelden, want daarmee hadden we hoe dan ook tekort gedaan aan de werkelijkheid. Van de storm op 1 februari 1953 zelf be staat trouwens niet eens gefilmd mate riaal." Eenzaamheid Van de Stadt: „In onze opzet paste niet het gebruik van historisch materiaal. We wilden de geschiedenis niet nog eens laten vertellen op een manier waarop dat zo vaak is gedaan. Het ging ons er om te laten zien hoe mensen die de vre selijkste dingen hebben meegemaakt daarna vorm en inhoud aan hun leven hebben gegeven. In de reeks hebben we daarbij steeds voor een thema gekozen: de eenzaamheid waarin een mens te recht kan komen; de manier waarop redders met hun herinneringen zijn verder gegaan; de verwerking van ver driet; de godsdienstige gevoelens Wat ik er zelf aan heb overgehouden? Het klinkt waarschijnlijk oubollig, maar mijn respect voor mensen van die oude re generatie is heel erg gegroeid." Kluijfhout: „Dat geldt ook voor mij. In het begin van het proces waren veel mensen op hun hoede. Maar als ze een maal besloten hadden mee te doen, dan was het ook echt. Het is trouwens heel goed als je moeite moet doen de verha len te veroveren. Als je het gevoel hebt dat het min of meer vanzelf gaat, zit je fout. Dan mis je de concentratie die je heel hard nodig hebt." Het resultaat van de inzet van groot ta lent, veel energie en concentratie is een reeks van tien meeslepende documen taires van elk achttien minuten. De af leveringen zijn los van elkaar goed te volgen, maar ze vormen tevens een hecht geheel: als een gezwaluwstaarte constructie. Omroep Zeeland zendt de serie uit van af morgen, vrijdag 29 november, en daarna elke vrijdag tot en met 31 janua ri. De uitzendingen beginnen rond half zeven, aansluitend op het nieuws en worden op de vrijdagavonden ongeveer vijftien minuten na elk uur herhaald. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Vandaag be gint in Galerie T in Middelburg een expositie met werk van de schilders Frank Leenhouts en Anne Rensen en beeldhouwer Wim van der Kraan. De in Oost burg geboren Leenhouts is een gepassioneerd schilder van het heden, Rensen rangschikt in aardse kleuren en goud sporen uit het verleden op geschept pa pier. Van Van der Kraan zijn bronzen naakten te zien. VLISSINGEN - De Vlissingse kunstenares Toos van Agtmaal schildert vrijdagmiddag por tretten in galerie Kunst'ique in Vlissingen. Van Agtmaal volgde een teken-, schilder- en grafiekopleiding aan de academie van Eeklo. Ze ontving daar de hoogste onder scheiding en een laureaatschap. Bij het portretteren weet ze mensen snel op een karakteris tieke en herkenbare manier uit te beelden. Vrijdagmiddag kun nen mensen hun eigen portret laten schetsen door Van Agt maal. Indien gewenst werkt ze die later uit in aquarel. Uiter aard is het voor bezoekers van de galerie mogelijk te kij ken hoe Van Agtmaal het portretteren aanpakt. De galerie is geopend van 12.30 tot 17 uur, Van Agt maal begint om 13.30 uur. Leenhouts is een klassieke schilder, in meerdere betekenis sen van het woord. In zijn por tretten grijpt hij duidelijk terug op het werk van grote meesters. Als hij de donker geklede zan gers van een Zeeuws-Vlaams mannenkoortje rond een diri gent groepeert, dan doet vooral de lichtval op hun gezichten aan Rembrandt denken. Maar Leen houts is geen schilder van het verleden. Hij is het - eveneens klassieke - type schilder dat zijn emoties bijna direct op het doek kwakt. Dat maakt dat sommige van zijn schilderijen naar ab stractie neigen. Wie zijn por tretten van 'Miss D' van dichtbij bekijkt, maar ook het genoemde tafereel van de mannelijke zan gers dat er direct naast hangt, ziet nauwelijks wat hij heeft ge schilderd. Maar met elke stap achteruit wordt de voorstelling helderder. En wat blijkt? Het zijn zeer tref zekere portretten. Een van de mooiste schilderijen die in Galerie T te zien is, is 'The murder of Gonzago'. Twee man nen. De een houdt het dodelijk getroffen lichaam van de ander in zijn armen. De achtergrond is donker. Het geheel is geschilderd op een stof met een bloemmotief. In een regelmatig patroon is daardoor een relief van rozentakken in de verf waarneembaar. Maar het mooist is het felle paarsblauw van de kleding van het slachtof fer. Dat knalt van het doek af. Misprijzende blik Een ander hoogtepunt is het portret van een meisje, niet te zien in de kelder van de galerie, waar de meeste van Leenhouts' Advertentie) Voor mode. pasvorm Heeft u: VOETPROBLEMEN? LOSSE STEUNZOLEN? Wij hebben een uitgebreid 'assortiment in verschillende breedte maten. Nieuw: wijdte K Zuidstraat 6 Sas van Gent Tel. 0115-451562 Ganzepoortstraat 19 Goes Tel. 0113-221430 schilderijen hangen, maar in de expositieruimte aan de Vis markt De ouders die de op dracht hebben gegeven, wilden het portret uiteindelijk niet hebben omdat hun dochter er niet vrolijk genoeg op stond. Zonder het meisje te kennen, zal ieder die goed kijkt concluderen dat zij de verkeerde beslissing hebben genomen. Want de schil der heeft juist magistraal de koele misprijzende blik van het meisje gevangen. Deuiterstpre- cieze uitwerlring van het gezicht en het rechteroog contrasteren met de wat wilde en overdadige manier waarop haar glanzend rode haar is geschilderd. Prach tig- Blokkendoos Het werk van Rensen is decora tiever dan dat van Leenhouts. Op het papier dat ze beschildert is aanmerkelijk meer te zien. Ze bouwt haar composities zorg vuldig op. Elk schilderij is een blokkendoos met meerdere voorstellingen. Op het eerste gezicht lijkt haar werk iets religieus te hebben, maar bij nader inzien gaat om het symbolen van een collectief verleden, en die zijn nu eenmaal vaak verbonden met religie. Rensens werk is niet met een be paalde levensbeschouwing ver bonden. Sommige van haar vrouwenfiguren zouden ma donna's kunnen zijn, maar an dere lijken eerder op Egyptische hogepr i esteressen Opvallend is hoe vaak ze letter tekens gebruikt, meestal on leesbaar. Ook dat zijn decora tieve elementen, meer tekens dan letters. Door terug te grij pen op bijna universele beelden uit een ver verleden, krijgt het werk van Rensen iets tijdloos. Er gaat een grote rust van uit, die nog wordt versterkt door de manier waarop de vele beelden zijn geordend en de helderheid die rood, blauw en geel krijgen Miss D van Frank Leenhouts. doordat ze op een ondergrond van papier zijn geschilderd In Galerie T is het werk van Rensen gecombineerd met dat van haar partner, Wim van der Kraan. Hij maakt klassieke bronzen van vrouwelijk naakt. Expositie: schilderijen van Anne Rensen en Frank Leenhouts, beel den van Wim van der Kraan, t/in 28 december in Galerie T in Middel burg. Open do t/mza van 11-16 uur en ko mendezondag van 13-17 uur. door Ernst Jan Rozendaal VLISSINGEN - De Zeeuwse voorronde van de Kunstbende is volgend jaar onderdeel van het Bevrijdingsfestival in Vlissin gen. Tot dusver vond deze kunst wedstrijd, waar Zeeuwse jonge ren zich in verschillende catego rieën kunnen kwalificeren voor een landelijke finale in Utrecht, altijd plaats in de Stadsschouw burg in Middelburg. Het thema van de komende editie is de toe- komst. De Middelburgse schouwburg is in mei volgend jaar niet beschikbaar voor de Kunstbende. „Maar het uitwij ken naar Vlissingen is niet al leen noodgedwongen", zegt Hubert Leeman van Scoop, de organisatie die de Kunstbende in Zeeland coördineert. „We kunnen nu een mooie koppeling maken naar de Maand van de Vrijheid en we vernachten een groter en nieuw publiek te be reiken." Met de organisatie van het Bevrijdingsfestival moet nog worden uitgewerkt hoe de Kunstbende precies in het pro gramma wordt geïntegreerd. De bedoeling is dat de Kunstbende een extra podium op het Bella- mypark financiert. Afwisselend met de acts op het hoofdpodium worden daar de muzikale ver richtingen van de Kunstbende deelnemers vertoond. Dans en theater spelen zich af in het Ar senaaltheater. De kunstwedstrijd kent zeven categorieën: theater, dans, mu ziek, expo, taal, computer film en overspel. Volgende week begint de werving voor de Kunstbende. De wedstrijd staat open voor jongeren van dertien tot en met negentien. De finale __i^!4 juni in Utrecht. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC verscht nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet datd« redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Het artikel van 20-11 in de PZC legt echt de vinger op de wonde. Ook op zee als aan de wal staat alles onder druk van de bespa ringen, personeelstekort en de zelf veroorzaakte schaarste. We barsten van de regels maar ze worden niet nageleefd of gecon troleerd wegens 'schaarste'. Over veiligheid en zorg zijn reeds duizend rapporten gepu bliceerd, maar op zee komt het pas aan de orde als er zich een ramp voordooet. De EU, een log en traag apparaat, heeft een ernstig 'lobby-virus'. Economi sche belangen zorgen voor vertraging van de uitvoerings besluiten. Europa gedoogt goedkope-vlagschepen en bij gevolg ook goedkope beman ningen, een vorm van moderne slavernij, ook een tekort aan er varen kapiteins, dan gebeuren er grote rampen op drukbevaren 'kruispunten' zoals Brest en Fi- nistère. Onze overheid zoekt ook goedkope oplossingen en wil vreemde kapiteins op Ne derlandse schepen toelaten, als of je ze uit de rekken van een su permarkt kunt nemen. Met iedere ramp op zee komt het be wijs dichterbij, dat vrijstelling van loodsplicht een cheque trekken is op een nieuwe ramp. Kleine schepen kunnen ook hier een milieuramp veroorzaken in onze wateren. Veiligheid op het water vraagt opleiding, veel ervaring en een goede commu nicatie en ook controle. Loods plicht garandeert dit. Dubbel wandigheid, satellietnavigatie en alle voor handen zijnde ap paratuur alleen kunnen geen rampen voorkomen. Goed op geleide en gewaardeerde be manningen bieden hier de uit komst. Men kan nu eenmaal niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. L. Cloet Boulevard de Ruyter 144 Vlissingen Naar aanleiding van de ramp met de olietanker Prestige (PZC 19/11) wil ik als volgt reageren. Als oliemaatschappijen zo goedkoop mogelijk willen ver voeren en dus maatschappijen inhuren die onder Liberiaanse vlag varen (daar worden de re gels niet zo nauw genomen), Griekse bemanning (papieren zijn daar te koop voor de juiste prijs bij een firma in de Baha ma's (voordelig in de belasting) dan is het logisch dat je dergelij ke rampen krijgt. De oplossing lijkt me eigenlijk simpel. Boycot de maatschappijen die nog met dergelijke bedrij ven in zee gaan Verzekeringsmaatschappijen zouden deze firma's niet meer moeten verzekeren en kapiteins zouden met hun volledige per soonlijke vermogen verant woordelijk moeten worden ge steld. Ieder is uitsluitend nog gevoelig voor geld. Vergeet niet dat als je 100.000 ton schepen hebt en ze kunnen de lading voor 1 dollar per ton goedkoper verschepen, dat het veel geld scheelt. In de tussentijd zitten we weer met een enorme na tuurramp opgescheept. Het be tekent weer de dood van vele duizenden dieren die een gru welijke dood tegemoet gaan. Een volledig vissersdorp werke loos en zo natuurlijk nog veel meer gevolgen. Iedereen wil graag auto blijven rijden, maar moet dit tegen elke prijs? J. W. H. Haak St.Jacobsstraat 18 Vlissingen Vooral afgelopen dinsdag (vra genuurtje/interpellatie in de Tweede Kamer) heb ik me ver bijsterd afgevraagd waar de da mes en heren politici hun tijd mee verdoen. Zij zijn er om na mens ons het land te besturen en te zorgen voor een gestroomlijn de organisatie om dit doel te be reiken. Iedere regering is welis waar anders samengesteld en legt daarom andere accenten. De voorbeelden waaruit blijkt dat dit niet gebeurt, waren afge lopen week op de tv duidelijk te zien: Een man (dwaas) zegt iets in een emotionele bui, waarin hij wil zeggen dat volgens hem de strafmaat niet deugt. Allerlei politici drijven dit onderwerp in formeel opzicht op het spits en gaan alleen daar op in, Er is genocide gepleegd in voormalig Joegoslavië en het blijkt op nieuw dat de krijgsmacht een organisatie is van kleine ko ninkrijkjes (wanverhouding in dividuen met minister; kwijt ra ken van een fotorolletje, dat nu weer blijkt opzettelijk vernie tigd te zijn). Een nietszeggende politieke partij draag een que rulant voor en de kranten, het journaal en allerlei actualitei tenrubrieken besteden dagen lang veel tijd aan. Zorgen voor_ het wegwerken van wachtlijs- ten, de veiligheid voor de bur gers (percentage oplossing jj. ternationaal gezien hier h«l laag!) en de verkeersproblema- tiek. Daar zijn onze vertegen woordigers voor ingehuurd. En dan zul je zeker op 22 januari weer een groot aantal politici krokodillentranen zien huilen over de lage opkomst Jaap den Hollander Deltaweg 11 Haamsteii Voor het volk van het volk? Je zou het mogen hopen, edoch te vergeefs. De gemeente Schou- wen-Duiveland, gedeputeerde De Kok, Tweede-Kamerleder, van PvdA ,CDA en VVD, wor den het niet met elkaar eens over, let wel, een ziekenhuisfu sie en één ziekenhuis wat weer open moet en al toegezegd is (Borst). VWS en enkele Kamer leden leven dus nog steeds in een aparte wereld, die niet de onze is. Ik zou willen zeggen, irritan te egotrippers in Den Haag ea omstreken wakker worden. Wij de burgers van Nederland, ne men dit niet langer. De politici worden door ons betaald, hei zijn onze belastingcenten en graag willen wij daar enige ar beid voor terug zien. Alhoewel Zeeland telt maar, pak 'm bee: vijf a zes kamerzetels, waarom zou U zich om een paar zieke en/of dode Zeeuwen meer drui, maken. Stuurt U maar iedereen weer terug naar huis (heb dank heer Wilders WD, goede zet, scheelt U weer een paar plaat sen hoger op uw lijst), om huis werk van de gemeente en pro vincie nog maar eens over te doen. Knap staaltje bestuurlij ke collegialiteit. Hoe lang moe ten wij nu weer wachten, leuke lachjes en uitlekken van vertrouwelijke stukken komt 9 er niet meer. Nothing is as dirty as politics, ik begrijp dat steedsj meer. Hoezo hebben de burgers geen vertrouwen meer in de Haagse politiek? Daar worden politieke zaken alleen met poli tieke zakken gevuld. Ik zie geen verschil met de Oost-Europese nomenclatura, wie wel nog? D.Deguelk Zuiddijk 1 Schuddebeurs Ik wil niet dat mannen meteen weer het voortouw nemen, zegt mevrouw Poorter aan het eind van haar interview van 21 -11 in de PZC. Mannen zullen altijd het voortouw nemen, daar zijn ze man voor. Het is hun opgelegd dooreen natuurwet. Ik moet wel toegeven dat er aardig de klad: zit bij de echte mannen. De meesten lopen veelal achter hun piemel aan. Of zitten op de voet baltribune, Het op alle gebied het voortouw nemen, is een ver plichting die op de man rust. Het grootste respect hebben voor vrouwen hoort ook tot zijn ver plichting. Het als boeman spe len bij de opvoeding van kinde ren hoort ook bij die verplichtingen. De vrouw kan begrijpend en lief en zacht zijn Over de moederliefde kun je he le verhalen en boeken vol schrij ven. 'Vrouwen en kinderen eerst' bij ramp of ongeval is cor rect. Maar het doen van de tuin zorgen dat de fietsen in orde zijn enzovoort enzovoort. Het voor touw nemen verdient ook res pect. Mevrouw Poorter kan best over twaalf jaar minister-presi dent worden, maar wat ze nooit zal worden 'is een man'. En wen er in het denken maar aan dat er gouden en zilveren dingen zijn. Dat verschil geldt ook voor mannen en vrouwen, door de natuur of God, zoals we willen bepaald. Maar het zijn beiden edelmetalen. D. Meijer Burg. Stemerdinglaan 93 Oost-Souburg In de bijdrage van de heer J Koeman Lezers Schrijven, 26- 11) over de jacht op ganzen is een storende fout geslopen. Er wordt melding gemaakt van af- schafvergunningen. Dat moet zijn: afschotvergunningen. TERNEUZEN - De slagwerk groep van muziekvereniging De Vliegende Hollander in Terneu- zen heeft een eerste prijs be haald tijdens een drumconcours in Brunssum. Vooral de tech niek en de muzikaliteit van de slagwerkgroep, die in de hoog ste afdeling - de eredivisie - van de Koninklijke Nederlandse Fe deratie van Muziekverenigin gen uitkomt, werden geprezen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 34