PZC Het is wachten op de eerste ramp Eenheid binnen de Navo is ondanks Praag ver te zoeken PZC Ziekenhuizen Invoering doodstraf verplicht politiek tot serieuze discussie Brandweerinstanties hebben grote twijfels over veiligheid treinen politiek vizier 23 november 1952 zaterdag 23 november 2002 van onze redactie binnenland De brandweerinstanties in Nederland willen een prak tijkproef waarbij duidelijk moet worden hoe een afgeladen trein met honderden reizigers snel kan worden ontruimd in geval van nood. Rob Brons van de Nederlandse Vereniging van Brandweerzorg en Rampenbe strijding zegt geen idee te heb ben wat er bij brand in een volle trein kan gebeuren: „In feite zit ten we te wachten op een inci dent. In Volendam hebben we gezien waar dat toe kan leiden." Volgens de NVBR ontbreekt in ons land een wettelijk kader met veiligheidseisen aan het ge bruik van treinen en metro's. De NVBR stelt minister De Boer voor om de stelling van de NS dat 'alles veilig' is, in de praktijk te testen. „Als de NS gelijk heb ben, laat dat dan maar zien", zegt Brons. De Nederlandse Spoorwegen en het ministerie van Verkeer en Waterstaat bevestigen het ont breken van ci j fermatige normen voor het aantal treinreizigers dat veilig meekan in één trein stel, maar ontkennen dat het on veilig is. Toch heeft minister De Boer in middels de Inspectie voor Ver keer en Waterstaat opdracht ge geven samen met NS Reizigers een 'verkenning' te doen, waar in de internationale ontrui mingstijden van treinen worden vergeleken. De LPF-minister wil vooral weten hoe de Neder landse ontruimingstijden zich verhouden tot die in het buiten land. De hoogste brandweerinstan ties in Nederland twijfelen al enige tijd hardop aan de veilig heid van trein- en metroreizi gers in ons land. Treinreizigers kunnen als ratten in de val ko men te zitten in overvolle trei nen bij brand of ontsporingen. De brandweer is bang dat bij ca lamiteiten met overvolle treinen de reizigers in paniek raken en elkaar vertrappen. Vanaf van daag is de dienstregeling bij NS weer normaal. De bezettings graad zal afnemen, maar over Bij de treinontsporing van een intercity op het station van Enschede begin november raakte niemand gewond. Volgens deskundigen is het echter wachten op het eerste grote incident. foto Eric Brinkhorst/ANP volle treinen in de spits blijven de gewoonste zaak van de we reld. De nieuwste dubbeldek kers zijn bovendien langer dan ooit tevoren en hebben alleen al 1200 zitplaatsen. Brandweercommandant Rob Brons zegt nog nooit een trein te hebben gezien waarin rookmel ders waren aangebracht. „Het is dóódsimpel: een gewoon mens kan in een ruimte vol rook dertig seconden zijn adem inhouden, dan heeft hij lucht nodig. Zo niet, dan krijg je te maken met rookvergiftiging." Enkele weken geleden vielen twaalf doden toen bij het Franse Nancy een internationale nachttrein in brand vloog. De trein werd pas tot staan ge bracht toen de brand door spoorwegmedewerkers werd opgemerkt. Afgelopen voorjaar brak in enkele weken tijd drie keer brand uit in stoptreinen tussen Utrecht en Geldermal- sen. De gevolgen bleven toen be perkt tot materiële schade, wel licht ook doordat de voorvallen plaatsvonden tijdens de dal uren. Brons schetst het scenario van paniek in een overvolle spits- trein, als zich rookontwikkeling of brand voordoet. „Er zijn geen instructies aan passagiers hoe te handelen in geval van nood. Er is wel een noodrem, maar door die te gebruiken loop je de kans dat de trein ongecontroleerd tot stilstand komt op een plaats waar de hulpverleners er het moeilijkst bij kunnen." Brons voorziet dat passagiers in geval van nood de conducteur niet eens kunnen waarschuwen, om dat zowel passagiers als het NS- personeel zich door overvolle gangpaden en balkons slecht door de trein kunnen verplaat sen. „Het gebeurt vaak dat alles vol staat, mensen hebben tas sen, koffertjes en vouwfietsen tussen zich instaan. Je moet er niet aan denken dat die mensen er allemaal tegelijk uit moeten en gaan dringen." „Het is ook maar de vraag of mensen de speciale hamertjes vinden waarmee je de ramen moet intikken. Het kan plotse ling donker zijn doordat het licht uitvalt. Door de rook kun je wellicht geen hand voor ogen zien. Hoe kom je er dan uit bin nen de gestelde tijd? En wat treffen wij als brandweermen sen dan aan als we binnen ko men?" „De Nederlandse Spoorwegen kunnen wel zeggen dat dat alle maal prima voor elkaar is, maar dat wil ik dan graag gewoon eens zien. Want als er iets mis is, dan zijn wij het die in de chaos een weg moeten zien te banen om levens te redden." Brons schetst dat voor ieder kantoor waarin vijftig of meel mensen werken, een positief oordeel van de brandweer nodig is om een gebruiksvergunning te krijgen. Er wordt dan gekeken naar vluchtwegen, gangen met overdruk, brandwerende mu ren, en de zekerheid dat je bin nen dertig seconden in een rook vrije ruimte kunt zijn. Voor het spoorvervoer zijn brandweerinstanties nooit ge vraagd om hun oordeel, zegt Brons namens de NVBR. En dat terwijl in de nieuwste ruim 300 meter lange dubbeldekkers al leen al 1200 zitplaatsen zijn. Als zo'n trein stampvol is komt het aantal passagiers vermoedelijk dik boven de 2000 uit. Alle re gels zijn altijd gemaakt door de NS en het ministerie van Ver keer en Waterstaat in onderlin ge samenwerking. Standaardantwoord „Telkens als wij vraagtekens zetten, krijgen we van NS het standaardantwoord dat alles veilig is. Vanuit de hulpverle ningspraktijk en vanuit onze rol van coördinatoren in de ram penbestrijding hebben wij daar grote twijfels bij. In feite zitten we gewoon te wachten op een incident. Zeker omdat het Ne derlandse spoornet het drukste van Europa is." De hulpdien sten en de NS oefenen wel op on gelukken, zegt Brons, maar daarbij is de aandacht vrijwel altijd gericht op de externe ge volgen ervan: het blussen van de brand, het uitschakelen van de hoogspanning en het snel weer gangbaar maken van de rails. ,Maar nu hebben we het over de vraag: 'Waar is hier de nooduit gang?' Op veerboten zit op iede re deur een sticker waarop de ontsnappingsroute staat aange geven. In het vliegtuig krijgen passagiers noodinstructies van stewardessen. In treinen is meer duidelijkheid dringend nodig." GPD Een zware Zeeuwse delegatie heeft in Den Haag deze week geen enkele toezegging losgekregen over vernieuwing van de ziekenhuiszorg in Zee land. Gedeputeerde Gert de Kok keerde zwaar teleur gesteld huiswaarts. De Tweede Kamer laat Zeeland in de steek, luidde zijn conclusie. CD A-Kamerlid Siem Buijs uit Goes reageerde verontwaardigd. De Kamer komt juist op voor de Zeeuwse patiënten, vindt hij. Sprekender hadden De Kok en Buijs niet kunnen aan tonen dat de kloof tussen de Haagse politiek en 'de Zeeuwse praktijk' groot is. Het Zeeuwse bezoek aan Den Haag heeft die eerder vergroot dan verkleind. Wat een overleg had moeten worden, ontaardde in een loop gravenoorlog. Kamerleden herhaalden dat kleine zie kenhuizen moeten blijven én kwalitatief goede zoig moeten kunnen bieden, daarin gesteund door het onaf hankelijke College Bouw Ziekenhuisvoorzieningen. Volgens de provincie Zeeland, de ziekenhuisdirectiesin Vlissingen en Goes en de Zeeuwse huisartsenvereni ging kan dat niet. Het is kiezen of delen. De huidige zie kenhuizen laten bestaan, waardoor op den duur minder specialistische zorg kan worden geboden én nog meer patiënten uitwijken naar Rotterdam of Antwerpen. Of fuseren en op termijn voor Midden- en Noord-Zeeland één groot ziekenhuis langs Rijksweg A58 bouwen, met poliklinieken voor 'eenvoudige behandelingen' in Goes, Zierikzee en op Walcheren. Siem Buijs bepleit een middenweg. Het moet naar zijn idee mogelijk zijn de ziekenhuizen in Vlissingen en Goes te behouden en Zierikzee weer uit te bouwen tot een ziekenhuis met basisspecialisaties als spoedeisen de hulp en verloskunde. Voor specialisten hoeft dat geen belemmering te zijn, als zij in maatschappen sa mengaan. Niet de patiënt moet reizen, maar de specia list. Wat de voormalige huisarts uit Goes wil, klinkt sympa thiek. En zijn voorstel is zo simpel, dat verwacht zou mogen worden dat de verantwoordelijken in Zeeland onmiddellijk daarmee aan de slag zouden gaan. Zij be seffen ook dat de bevolking 't liefst een ziekenhuis om de hoek wil. Maar de praktijk van alledag weerhoudt hen van die keuze. Patiënten stellen steeds hogere ei sen, niet alleen aan de bereikbaarheid, maar vooral aan de kwaliteit van de zorg. En specialisten willen niet al leen goed kunnen verdienen, maar velen willen ook deeltijdwerken. Kamerleden weten dat net zo goed, maar het verhaal uit Zeeland klonk hen niet overtuigend genoeg. WD'er Geert Wilders bood de Zeeuwse delegatieleden een opening. Als zij met bewijzen en argumenten komen, valt er weer te praten. De Kok moet die handschoen op pakken met alle Zeeuwse betrokkenen, inclusief pati ëntenorganisatie Het Klaverblad. Want die ontbrak opvallend genoeg bij het overleg in Den Haag. door Hans van Soest Het is vrijwel alle politie ke partijen een gruwel: de doodstraf als onderwerp in de verkiezingscampagne. Iets min der dan de helft van de bevol king vindt er niets mis mee als moordenaars of verkrachters de kogel krijgen: 'Hup, weg er mee'. Maar de politiek praat er liever niet over in verkiezingstijd. Een discussie die door emotie wordt gevoed, is nu eenmaal moeilijk op basis van argumenten te win nen. Dat ontslaat de politiek echter niet van de plicht die discussie wel aan te gaan. Want als vier op de tien Nederlanders de dood straf liever nog vandaag dan morgen ingevoerd zien, behoort een politicus daar niet zijn ogen voor te sluiten. De gesmoorde discussie over het integratiede bat heeft bewezen dat dood zwijgen onvrede onder bevol kingsgroepen niet wegneemt. Natuurlijk was het goedkoop dat demissionair minister Na- wijn (LPF, Integratie) herinvoe ring van de doodstraf een paar weken voor de verkiezingen te berde bracht. Temeer daar hij een relatie legde met de dood slag van René Steegmans, die nog maar heel recentelijk tot veel maatschappelijke veront waardiging leidde. Ministers behoren zich niet in de rechts gang te mengen. Maar de manier waarop de rest van de politiek (inclusief premier Bal kenende) over Na wijn heen viel, verdiende ook geen schoon heidsprijs. De andere partijen verzuimden zijn denkbeelden over de dood straf met argumenten omkleed tot ware proporties terug te brengen. In plaats daarvan be gon iedereen te vragen of Na- wijn zijn uitspraken had gedaan als minister, lijsttrekker of als privé-persoon. Als minister mocht hij het niet zeggen, als lijsttrekker voor de LPF wel, maar als mens weer niet, want hij is minister. Een zwakkere en onbegrijpelijker poging om col lectief een concurrerend lijst trekker te beschadigen, is zel den vertoond. Gelukkig maar voor de andere partijen dat Nawijn zichzelf op vakkundige wijze de das om deed. Eerst maakte hij de fout door de doodstraf weer ter dis cussie te stellen, zonder zichzelf ervan te vergewissen of zijn ei gen partij dat ook wel vond. Toen dat niet zo bleek te zijn, presteerde hij het om vierkant te liegen over de gedane uitspra ken. De journalisten hadden maar weer eens wat verzonnen. Vervolgens moest hij van Balke nende een verklaring uitgeven waarin hij aangaf de uitspraken niet als minister te hebben ge daan (dat zou immers beteke nen dat staatsrechtelijk gezien het hele kabinet er zo over denkt, omdat de regering met één mond spreekt). Het was op basis van die verkla ring dat zowel Balkenende als de Tweede Kamer de kachel met hem aanmaakte- Er volgde een lachwekkende discussie waarin Balkenende Nawijn inwreef dat zijn eigen LPF hem niet steunde en dat hij het daarom niet had mogen zeggen, omdat je in de ogen van de minister-president alleen minister of lijsttrekker kan zijn. Nawijn kwam niet meer uit zijn woorden en stun telde voor het oog van de came ra's het debat door. Hoewel hij er nog een politiek slaatje uit had kunnen slaan door zich te pre senteren als de hoeder van de vrije mening wiens mond ge snoerd werd door 'de oude poli tiek', ging hij diep door het stof en probeerde zich onder al zijn tegenstrijdige verklaringen uit te kletsen. Serieus Spijtig, want een serieus onder werp als de doodstraf verdient een serieus debat. Hoe het wel kan, bewees minister van Justi tie Donner afgelopen dinsdag. „De volksovertuiging daar moet je naar luisteren, maar is geen criterium voor onder scheid tussen recht en onrecht", citeerde hij zijn illustere voor ganger Modderman. Argumen ten om de doodstraf niet op nieuw in te voeren, zijn er voldoende, bewees hij. Donner schudde ze moeiteloos uit de mouw: het helpt niet om de mis daad tegen te gaan, het leidt tot een verschuiving in de criteria voor wie de doodstraf zou moe ten gelden, het risico dat on- schuldigen vermoord worden is te groot en het gaat voorbij aan de vraag of een staat het recht heeft het individu van het leven te beroven. GPD door Hetty van' Rooij Een Navo-top is een voortref felijk geoliede machine. De voorbereidinggebeurt met mili taire precisie, het tijdschema klopt tot op de minuut, alle be sluiten zijn uitentreuren voor bereid en de conclusies liggen al op tafel als het overleg nog moet beginnen. Een bijeenkomst zo als de afgelopen dagen in Praag werd gehouden, is eigenlijk vol strekt overbodig - ware het niet dat het bondgenootschap het 'historisch' spektakel hard no dig heeft. In Praag gebeurde niets wat niet van tevoren vaststond. De alli antie werd uitgebreid met zeven nieuwe leden. De vriendschap met Rusland en de landen in Centraal-Azië is nog eens be vestigd. De nieuwe taken staan op papier en het startschot is ge geven voor een snel inzetbaar leger van maximaal 25.000 man. Er gaat bij wijze van spre ken geen dag voorbij zonder dat Navo-secretaris-generaal Ro bertson het woord 'historisch' in de mond neemt, maar ditmaal had hij gelijk. De regeringslei ders en staatshoofden schreven in Praag inderdaad geschiede nis: het bondgenootschap gaat een nieuwe fase van zijn bestaan in. Om de vastlegging van dat 'his torische' moment was het in Praag allemaal begonnen. De Navo is een in zichzelf verdeeld gezelschap dat af en toe drin gend behoefte heeft aan een pu bliek vertoon van eenheid cn saamhorigheid. De Navo is ook een militaire alliantie en dus moeten soms de spierballen rol len om duidelijk te maken dat het menens is - of bezig is me nens te worden. Zelfs premier Balkenende deed mee aan dat theater en waarschuwde Sad dam Hoessein voor de laatste keer met de boodschap dat 'de tijd van spelletjes voorbij is'. Maar dekt de in Praag zo breed uit wapperende Navo-vlag de inhoud? Is het bondgenoot schap echt de militaire macht die in de 21ste eeuw de vrijheid en veiligheid van de westerse wereld garandeert, zoals Bush het zo mooi verwoordt? Er is alle redenen om daar aan te twijfe len. Alle prachtige woorden over stroomlijning, samenwer king en een grotere inzet ten spijt: zijn er maar een paar lan- Leiders van Navo-(partner)landen staan op een rij voor een 'familiefoto'. Vijfde van links secretaris generaal Robertson. foto Joe Klamar/RTR den die een hoofdrol aankun nen, mocht het er in de toekomst echt op aankomen. De Ameri kanen hebben er geen enkel ver trouwen in dat de Europese lan den eindelijk serieus geld gaan uitgeven voor hun eigen defen sie. Er is ook geen enkele aan wijzing dat ze daartoe bereid zijn, alle aanmaningen van Ro bertson en de Amerikaanse mi nister van Defensie Rumsfeld ten spijt. Vechtleger De geruisloze manier waarop de Navo-leiders zich achter het Amerikaanse idee voor een 'vechtleger' hebben geschaard dat medio 2004 inzetbaar moet zijn, doet overigens vermoeden dat daar in diverse hoofdsteden nog niet zo heel erg goed over is nagedacht. Realiseert de Twee de Kamer zich eigenlijk wel dat over anderhalf jaar het moment kan aanbreken waarop Neder landse militairen daadwerke lijk het gevecht met terroristen aanmoeten in, zeg, Afghanistan of Pakistan? En wat Lak betreft: alle goede voorbereiding ten spijt slaag den de regeringsleiders er in Praag niet in om een militaire bijdrage toe te zeggen voor een mogelijke oorlog tegen Saddam Hoessein. In een verklaring van vier alinea's, die al verspreid werd toen het'debat nog moest beginnen, staat niet veel meer dan wat de Veiligheidsraad heeft afgesproken. Drie dagen hard onderhandelen op diplo matiek niveau, voorafgaand aan de top, leidde niet tot een krachtiger toezegging aan de Amerikanen. Mochten de wa peninspecteurs in Irak falen, dan belooft de Navo 'serieuze gevolgen'. Dat zijn holle woor den, v.ant de Navo zal in een mogelijke oorlog tegen Bagdad veroordeeld zijn tot een bijrol. President Bush heeft vijftig in dividuele landen benaderd, waaronder Nederland, om sa men een coalitie tegen Saddam te vormen. Daar heeft hij de in gewikkelde Navo-besluitvor- ming niet voor nodig, zoals hij d ie ook niet nodig had tijdens de oorlog in Afghanistan. Voor Bush blijft de Navo een militai re gereedschapskist waar hij naar believen gebruik van kan maken. Plicht De Amerikaanse president heeft de afgelopen dagen zijn plicht gedaan: twee dagen lang heeft hij 'historische' woorden gesproken en zich laten fotogra feren met iedere regeringsleider die daar ook maar een beetje voor in aanmerking kwam. Gis termiddag vloog hij door naar zijn Russische collega Poetin in Sint Petersburg. Op weg naar het echte werk, GPD OVERLEDEN - In haar woon plaats Amsterdam is dichteres Henriëtte Roland-Holst op 82- jarige leeftijd overleden. Zij werd op 24 december 1869 in Noordwijk geboren als Hen riëtte van der Schalk. De dich ters was socialiste in hart en nieren. Bekende dichtbundels van haar zijn Opwaartse we gen, Tussen twee werelden en Verworvenheden. TELEVISIE - Om in Neder land televisieuitzendingen te kunnen blijven maken hebben de omroepen miljoenen nodig van de overheid. Komt het geld er niet, dan worden de uit zendingen per 1 oktober 1953 gestaakt, zo waarschuwt de Federatie van Omroepvereni gingen. VEEMARKT - In Uzendijke is op het nieuw bestrate Markt plein een veemarkt gehouden. Er werden 167 dieren van goe de kwaliteit aangeboden. INDO-CHINA - In hun strijd tegen de onafhankelijksbewe- ging Vietminh hebben de Franse koloniale troepen een zware nederlaag geleden. De Vietminh heeft een belangrijk bolwerk in de bergen ingeno men en staat op acht kilometer van het vliegveld van Nasam. Dit vliegveld is vcor de Fran sen van levensbelang als aan- voerroute. Hoofdredactie: A L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118)484000 Fax (0118)470102 E-mailredactie@pzc nl Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax (0118)470102 E-mail. redwalch@pzc nl Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113) 273000 Fax (0113)273030 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115) 645741 E-mail: redtem@pzc nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel. (0114) 372776 Fax. (0114)372771 E-mail: redhulst@pzc nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel. (0111) 454647 Fax (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 800 tot 17.00 uur Zierikzee, Goes en Hulst: 8.30-17 00 uur Internet: www pzc.nl Internetredactie: Postbus 18 4380 AA Vlissingen E-mail web@pzc nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden, zaterdags tot 12.00 uur Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag, tijdens kantooruren zondag van 16.00 tot 18 00 uur Tel. (0118) 484000. Fax (0118) 470100. Abonnementen (bij acceptgirobeialing geldt een toeslag van €2,00) per maand 20,50 per kwartaal' 55.10 per jaar. €209,90 Voor toezending per post geldt een toeslag E-rnail: abo@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk. 1 maand voor het einde van de betaalperiode. Losse nummers per stuk. maandag t/m vrijdag.1.10 zaterdag €1.65 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties ABN AMRO 47 70 65.597 Postbank 35.93 00 Advertenties Alle advertentieopdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de algemene voorwaarden van Uitgeven) PZC BV alsmede de regelen voor het advertentiewezen Tarieven kunnen ti|dens kantooruren worden opgevraagd Voor gewone advertenties Tel: (0118) 484240 Fax:(0118)470100 Voor kleintjes Tel. (0118) 484321 Fax. (0118) 484370 Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BViseen onoerdeei van hei Wegener-concem. De door u aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebru ki voor onze (abomementen)admm.stra;:e en om u te (talen) informeren over voor u relevante diensten en pro ducten van de titels en de werkmaalschapp'ier van Wegenei ol door ons zorgvuldig geselecteerde beiden Als u op deze informatie geen pri|S stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij PZC afdeling lezersservice. Postbus 18.4380 AA Vlissingen Behoort tot ILIGQGnGr

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 4