Allochtoon huwelijk is een gat in de markt Het is niet moeilijk om de bioscoop te snel af te zijn W9 Flirten is goed voor je ego zc zaterdag 23 november 2002 Toekomstige bruidjes zijn vier tot vijf uur bezig met het uitzoeken van hun outfit. Steeds meer huwelijken tussen Hindoestanen, Turken of Marokkanen vin den in Nederland plaats. De allochtone bruidsindustrie is voor veel bedrijven een lu cratief gat in de markt. De bruid koopt en/of huurt vaak meerdere bruidsjaponnen, omdat ze op haar grote dag in verschillende jurken gekleed gaat. Het aantal gasten is groot en varieert van enkele honderden tot soms wel tweeduizend. Mevrouw Pragria Joshi van City Silks in Rotterdam knipt de verlichting aan boven een groot, uit kussens opge bouwd podium. Ervoor staan lage stoeltjes voor de klanten. Op het podium laat zij in kleer makerszit bruidskleding uit duizend-en-één-nacht zien. „Wij zien het showen van de kle ding aan de aanstaande bruiden als educatie. Veel hindoestaanse meisjes vanhier hebben name lijk nog nooit een traditionele saree of een gaghra gedragen. Ik leg ze uit hoe ze de saree - een meterslange lap zijde - moeten draperen. Ook zoeken we samen met hen een bijpassende siera- denset uit. Want op haar brui loft wil ieder meisje er uitzien als een koningin". Joshi vertelt haar klanten ook over de speciale dracht waar mee in het stadhuis wordt ge trouwd: de 'stadhuis-ghagra' of 'stadhuis-saree', integenstel- ling tot de fel gekleurde kleding voor het bruiloftsfeest uitge voerd in crème met goudbor duursel. Voor make-up, kapsel en henna-advies verwijst ze door naar andere zaken, evenals voor het drukwerk: Kriesh en dochters aan de Haagse Valken- boslaan bijvoorbeeld verkoopt naast Europese trouwkaarten ook kleurrijke Indiase trouw kaarten. Maar niet alleen de aanstaande bruid krijgt hier kledingadvies, ook de (schoon)zussen, (schoon) moeder en bruidegom. Die laat ste wordt geadviseerd door de heer Joshi. Het echtpaar had tot tien jaar geleden een winkel in Engeland: „In Nederland was toen nog niets te koop. We huurden af en toe een zaal in het Haagse Bel Air Hotel om bruidsshows te ge ven. Toen wij brieven van meis jes ontvingen met de vraag waarom ze onze kleding niet in Nederland konden kopen, be sloten we het een jaar in Neder land te proberen. Het werd zo'n succes dat we ook een winkel in Rotterdam openden." De klanten komen van heinde en ver. Zelfs Afghaanse vrou wen uit Duitsland weten de weg naar de Rotterdamse Paul Kru- gerlaan te vinden. De heer Joshi: „Ik geloof niet dat mensen beter af zijn als ze in India hun bruids kleding gaan kopen. Wij horen dat ze daar niet vinden wat ze zoeken. De mode is er toch an ders dan hier. En is er met de kle ding iets mis, dan kunnen zeniet reclameren. Wij geven de volle dige service." Trouwservice Een van de bedrijfjes die inspe len op de wensen van allochtone bruidsparen is Roepan's Wed ding Service in Den Haag, trouwservice 'voor alle hindoe staanse traditionele bruilof ten' We kunnen er nog niet van leven", zegt Raishri Roepan (21). Samen met haar zus Rish- ma (26) runt ze sinds twee jaar de winkel. Raishri vertelt: „We zijn begonnen met bruiloften van familie en vrienden. We kre gen zoveel complimenten over onze zelf ontworpen attributen, dat we er eenbedrijfje in zijn be gonnen." De zussen hebben zich inmid dels gespecialiseerd in de ver huur van decoratiemateriaal: van zelfontworpen huwelijk stempeltjes (maroh's), waarin bruidspaar en priester (pandit) de trouwrituelen uitvoeren, tot felicitatiebankjes en draagstoe len. En ze vulden nog een gat in de markt: „Wij zagen op brui loften vaak dat het geld in een oude schoenendoos werd ge stopt. Dat kon volgens ons beter", lacht Rishma. Ze be dachten een met rood fluweel beklede hartvormige envelop pendoos: het werd een succes. Hoewel het niet de opzet was, doet Roepan's Wedding Service ook aan 'informatie bij bemid deling van relaties'. Rishma: „Er komen hier veel mensen langs. Ze vragen ons of wij mis schien een geschikte huwelijks partner kennen voor hun zoon of dochter. Uit ons advies is al eens een huwelijk voortgeko men. Deze dienstverlening doen we er gratis bij." Voor andere huwelijksdiensten, zoals fotoreportages en cate ring, verwijzen de dames door naar bekenden. „Maar nog lang niet iedereen besteedt zijn hu welijk helemaal uit. Wij kennen bijvoorbeeld families die enor me gasbranders huren en zelf voor de honderden bruilofts gasten koken." Anderen doen zelf de voorbereidingen voor het koken zoals het klein snijden van groente en vlees, maar laten de daadwerkelijke bereiding aan professionele koks over. Fa milies die het zich kunnen ver oorloven, laten een kok uit India overkomen." Assistent In de allochtone bruidsindu strie zijn opmerkelijk veel vrou wen actief. Marokkaanse vrouwen huren voor de voorbe reiding en voor de duur van de bruiloft een zogenaamde 'ziana' of 'negaffa' in: een bruidsop- maakster of, met een modern woord, personal assistant. Zij adviseert de bruid bij de keuze van jurken, sieraden en kapsel en staat haar op de bruiloft de hele dag ter zijde bij het omkle den en wisselen van make-up Een Marokkaanse bruid heeft niet één bruidsjapon, maar vier tot zeven. „Het laatste jaar heb ik er veel concurrentie bijgekre- foto Nico Schouten/GPD gen", zegt ziana Souad uit Rot terdam. „Er zijn drie a vier ziana's bijgekomen." De toename van het aantal ziana's komt, denkt Souad, doordat steeds meer vrienden en familieleden niet meer meegaan naar Marokko. „Bovendien is alles nu ook in Nederland ver krijgbaar. En als je in Marokko wilt trouwen, is de voorberei dingstijd heel kort. Je moet alles doen in de tijd die je vrij kunt nemen, meestal een maand. In Nederland kan j e gerust een j aar voor de voorbereidingen uit trekken." Souad heeft al vele jaren een winkel in het Oude Noorden van Rotterdam en reist door het hele land. Ze is nu zelfs gevraagd voor een bruiloft in Marokko. „Het is twintig jaar geleden be gonnen als hobby. Ik deed bruidsmake-up en kapsels. Nu verkoop en verhuur ik bruids kleding, traditionele lampen en bruidstranen en doe desgewenst ook de henna-tatoeëring van handen en voeten van de bruid. Men komt bij mij terecht via mond-tot-mondreclame. Door het hele land heeft Souad een netwerk opgebouwd van rela ties die andere diensten voor bruiloften verlenen, zoals foto grafen, muziekbandjes, bak kers en cateringbedrijven. „Ik beveel hen aan en zij mij Bij ziana Souad komen ook Su- rinamers, Somaliërs en 'Hollan ders'. „De prijzen zijn bij mij lager dan in een traditionele Hollandse bruidszaak", zegt Souad. Christa van der Hoff Eenpiratenkopie van de nieuwe Harry Potter, die hier nog in de bioscoop moet ko men? Geen probleem. „Ik heb er vijf minuten naar gezocht"ver telt een man, die goed is inge voerd in het circuit. En hij trekt een cd-hoesje uit zijn binnen zak, met daarop op twee schijf jes de complete Harry Potter- film. Wie een dvd-speler heeft kan hem zo afspelen. Zulke kopieën zijn in Kuala Lumpur en Peking op straat te koop voor een paar euro, maar handige jongens hoeven er niet voor op reis. „Als jij het zou pro beren vind je zo'n film niet", weet de man. „Maar ik doe dit al een jaar of vijf, en dan weet je waar je moet zijn." Hij laat zien wat hij verder heeft: 'Simone', 'Insomnia', 'Blood work', alle maal recente films op schijf- „Als ze hierin de bioscoop ko men, heb ik ze meestal al ge zien." -4 Bij dure films als 'Harry Potter and the Chamber of Secrets', de afleveringen van 'Starwars', de nieuwe 'Lord of the rings' of de komende James Bond wordt van tevoren de nieuwsgierig heid hoog opgezweept. De film maatschappijen lanceren een waar reclamebombardement, en proberen tegelijkertijd de film zelf zo goed mogelijk ge heim te houden, tot aan de Ame rikaanse première. Maar er is altijd wel ergens een lek in dat systeem. En doordat internet gemakkelijke versprei ding toestaat, is één lek vol doende. Iemand hoeft maar een goede videocamera mee te smokkelen naar een voorverto ning, en het is klaar. Dat levert wel beelden op van mindere kwaliteit, maar je kunt de film zien. Soms ook wordt de film midden in de nacht de projectie zaal uitgesmokkeld en vervol gens gekopieerd, en er zijn aller lei tussenvormen. De Harry- Harry Potter als illegale versie: dit blijkt als in de taartgooiscene een bi oscoopbezoeker is opgestaan en de illegale opname verstoort. foto Siep van Lingen/GPD Potterversie die in omloop is, is met een videocamera opgeno men. Nu en dan hoor je het ge klik van de camera, of gelach in de bioscoopzaal. Een enkele keer verschijnt er zomaar een zwart silhouetje in beeld: dan stond iemand in de zaal op om naar de wc te gaan. Het beeld is niet heel scherp, het geluid klinkt een beetje hol, maar daar wen je snel aan. Wie een film bekijkt op een te vaak uitgeleende huurvideo, is het niet beter gewend. De aftiteling ontbreekt, en de scène die erna komt dus ook. Groepen of personen die zo'n film in de aanbieding hebben, zijn natuurlijk trots en willen dat laten weten. Dat doen ze op websites als www.vcdquality- .com. Daar is te lezen, dat UTi deze Harry Potter in de aanbie ding heeft. Wie de film wil heb ben, moet uitvogelen waar UTi te vinden is, en de film dan van hen downloaden. Met een ka belverbinding duurt dat een uur of vijfZo ingewikkeld hoeft het niet altijd te zijn. Wie de com plete film 'Spiderman' thuis op de computer wil bekijken, kan al maanden terecht bij Kazaa, het bestandenruilprogramma dat Napster is opgevolgd. „Het gaat niet om het geld", legt een kenner uit. Niemand wordt hier beter van. „Het gaat erom dat je de film wilt zien, en daar niet tijden op gaat wachten." Het is een rebels soort sport, waarvan moeilijk na te gaan is, wat de schade ervan is. Want het gaat om groots opgezette films, vol speciale effecten die op een groot doek beter tot hun recht komen dan op een piratenkopie. „Denk je dat ik niet meer in de bioscoop naar Harry Potter ga?", zegt de man smalend. „Echt wel hoor." Om dit gedoe voor te zijn wor den grote films tegenwoordig vaker tegelijkertijd in Amerika en Europa uitgebracht: dat gaat binnenkort gebeuren met 'The two towers(het tweede deel van 'Lord of the rings') en het was de bedoeling met de nieuwe James Bondfilm 'Die another day'. Maar die gaat na de première van maandag in grote delen van de wereld in roulatie, behalve in Nederland, waar hij pas in janu ari komt. Behalve voor slimme jongens, natuurlijk. Asing Walthaus Word je van flirten een leu ker mens? Volgens de Brit se Peta Heskell wel. Ze richtte er zelfs een academie voor op, waar mensen de finesses van het flirten wordt bijgebracht. En voor diegenen die de kneepjes liever thuis onder de knie willen krijgen, is er nu het boek De Flirt Coach met gouden tips voor vriendschap, liefde en suc ces. Iedereen kan flirten, mits je weet hoe. Opengesperde neus gaten, verwijde pupillen, een opgetrokken wenkbrauw, een knipoog of een hoge borst: het zijn allemaal signalen dat ie mand interesse in je heeft. Je moet ze alleen wel herkennen. En als er één iemand is die weet hoe dat moet, is dat Peta Heskell. Drie jaar geleden open de ze in Londen haar Flirt Aca demy, waar ze jong en oud de kneepjes van het vak bijbrengt. De Britse ex-secretaresse zelf kan flirten als geen ander. Hoe wel de meesten bij het woord een seksuele associatie zullen hebben, gaat het volgens Heskell echter vooral om com municeren. Ze beschouwt het als een vaardigheid, die je kunt gebruiken om alle contacten persoonlijker en bovenal leuker temaken. „Wiezelfvertrouwen en plezier uitstraalt, trekt men sen aan", aldus Heskell. Plezier uitstralen doet deze Britse dame zeker. Evenals zelf vertrouwen. Wie deze vrouw met de wilde blonde haardos en de vrolijke lach, gekleed in een strakke zwarte outfit en een paar stoere motorboots, pas seert, kan rekenen op minimaal een glimlach of oogcontact. En de meeste tijd zullen deze wor den beantwoord ook. Expert Omdat dit niet iedereen gegeven is, geeft Heskellmet enige regel maat workshops in een hotel in de Londense wijk Notting Hill. Daarnaast predikt ze haar wijs heden op de radio, wordt ze als expert gevraagd voor een pro gramma als Big Brother en schrijft ze boeken. „Flirten be tekent dat je een goed gevoel over jezelf hebt en dit aan de buitenwereld kenbaar maakt, zodat de goede mensen onweer staanbaar naar je toe worden getrokken", schrijft ze in De Flirt Coach. Voorbeeld is voor haar een goe de vriendin, die ze omschrijft als een succesflirt. „Het geheim van zulke mensen is dat ze weten wie ze zijn. Ze zijn flexibel, optimis tisch, positief, houden van in teractie en hebben plezier. Als deze types in een kamer komen, veert iedereen op", aldus Heskell. Zelf was ze jaren geleden niet gelukkig met haar leven. „Ik had verschillende secretaresse baantjes die me geen van alle bevielen", legt ze uit. Na een aantal bedrijf strainin- gen en andere trainingen ontdekte ze vaardigheden die mensen kunnen helpen bij het communiceren. „Hoe ga je je be ter voelen? Hoe word je gelukki ger? Er zijn zoveel mensen die zich ongelukkig voelen Die denken allemaal dat ze het voor elkaar hebben zodra ze een partner vinden. Maar ze moeten eerst zelf gelukkig worden. Een partner is een extra bonus." Bescheiden Een magische formule heeft ze niet. Wel veel tips over hoe je in contact kunt komen met ande ren en hoe je die contacten kunt verdiepen. „Het probleem met Engelsen en ook Nederlanders is dat ze niet makkelijk van zichzelf zeggen dat ze goed zijn. Amerikanen doen dat wel. Wij zijn echter veel te bescheiden. Een beetje meer zelfvertrouwen mag best", zegt Heskell. Ze haalt het voorbeeld aan van een vrouw die op party's altijd met haar drankje langs de kant bleef staan, omdat ze niet bij groepjes wildvreemde mensen durfde aan te sluiten. „Na de flirt-workshop durfde ze dat wel. Ze stapte op een groepje mannen af, zei: ik zoek vrien den, mag ik erbij? En ja, ze had een heel gezellige avond. Dat doet zelfvertrouwen met een mens." Waar je ook niet bang voor moet zijn, is de reactie van anderen. „Wat kan jou het schelen wat de buren ervan vinden?", vervolgt Heskell. „Mijn moeder, een heel aardige, bescheiden vrouw, heeft zich daar altijd druk over gemaakt. Ik niet. Als ik met mijn motorhelm op 't hoofd in een su permarkt een beetje gek doe met kinderen, staan er ook mensen naar me te kijken. So what? Ik ben spontaan. Wat maakt het uit wat anderen denken." Evelien Baks Peta Heskell: De Flirt Coach - Uitgeverij De Kern, €16,98.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 37