Micra is schattig en compact
Avensis krijgt
knie-airbag
Daytona is supersporter
Renault Mégane auto van het jaar
W7
Nissan
K I
Peugeot 206 best verkocht
Passie is thema AutoRAI
Opel komt met Roadster
VW milieuvriendelijk
Intelligente bi-xenon Opel
Nightview heeft geel filter
zaterdag 23 november 2002
De Micra werd in Neder
land en België vooral
verkocht aan oudere men
sen, evenals de Starlet inder
tijd. Toyota draaide de naam
Starlet gewoon de nek om.
Bij Nissan proberen ze het
gewoon nog een keer. De
nieuwe Micra is een schattig
compact autootje geworden.
De nieuwe Micra van Nissan
heeft iets van de Renault
Twingo. Afkijken mag, want de
Twingo zit in hetzelfde samen
werkingsverband. Nissan lan
ceerde de Micra in 1993 en haal
de meteen de titel Auto van het
Jaar binnen. De in Engeland ge
bouwde auto werd 1,3 miljoen
keer verkocht. De nieuwe heeft
een boogvormige daklijn en is
drie centimeter korter dan zijn
voorganger. Maar hij is wel iets
breder en hoger. Opvallend zijn
de hoge koplampen en de heel
laag geplaatste achterlichten.
De achterbank kan 20 cm in de
lengterichting verschuiven.
Daardoor is er veel beenruimte
als er weinig bagage mee moet,
maar weinig als er veel bagage
mee moet. Allebei wordt dus
lastig. Er zitten wel veel plekjes
om kleine spulletjes op te ber
gen. Zoals een bak van 12 liter
onder de passagiersstoel. Er
kunnen zo een paar flinke
schoenen in.
Uitrusting
De auto heeft snelheidsafhan
kelijke elektrische stuurbe
krachtiging en die werkt dit
keer plezierig en met enig ge
voel. Als het donker is, kunnen
de koplampen aangeknipt blij
ven totdat de bestuurder het
huis binnen is. Friendly lighting
noemt Nissan dat. Na twee mi
nuten gaan de lampen automa
tisch weer uit. En behalve een
meer dan keurige uitrusting
vanaf het model Visia (de basis
versie wil Nissan eigenlijk ge
woon niet verkopen), zijn er
mooie extra's als sleutelloos
openen en starten - starten gaat
in dat geval met een draaiknop -
Hoge koplampen en lage achterlichten kenmerken de nieuwe Nissan Micra.
vanaf het stuur te bedienen ra
dio, een regensensor en airco le
verbaar.
De Micra staat op een nieuwe
bodemplaat, die Renault straks
gebruikt voor de nieuwe Clio.
Mogelijk komt de 1.0/65 pk mo
tor ook naar Nederland, maar
wij gaan het in ieder geval stel
len met de 1.2 die 65 of desge
wenst 80 pk heeft, de 1.4 met 88
pk of een 1.5 turbodiesel (van
Renault) met 65 of 82 pk, maar
dan door tussenkomst van een
tussenkoeler. Een ruime motori
sering voor een kleine auto, die
vanaf eind januari hier te koop
komt.
De 1.2 is niet bijzonder stil trou
wens en de carrosserie wil in
bochten stevig overhellen. De
auto heeft een prima rijgedrag
en is zelfs een beetje speels. Hij
stuurt nogal precies, maar bij
plotseling gas los in vlotte boch
ten wordt hij met zijn torsieas
achter zo licht dat hij daar met
enig gemak een beetje wil glij
den. Hij is nogal zacht geveerd.
Een in Engeland gebouwde Ja-
Standaarduitrusting: abs, zes airbags, actieve
hoofdsteunen, afstandsbediende centrale ver
grendeling, boordcomputer, elektrisch bediende
zijruiten voor, verschuifbare achterbank, isofix
voor veilige kinderstoelbevestiging, ongelijk
neerklapbare achterbankleuning, achterruiten-
wisser, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel,
beker/ en flessenhouders voor en achter.
Motor: 1.2 en 1.4 benzine en 1.5 diesel. Benzine
motoren van Nissan met 16 kleppen en variabele
kleptimmg. Vermogen: 1.265en80pkenll0 Nm
bij 3600 toeren. 1.4 88 pk en 128 Nm bij 3200 toe
ren. dCi 1.5 turbodiesel met common rail 65 pk en
82 pk (met tussenkoeler).
Lxbxh: 3.71 x 1.66 x 1.52 m. Wielbasis: 2.43 m.
Draaicirkel: 9,2 m. Bagegeruimte: 237/371 liter.
Tankinhoud: 46 liter. Gewicht: 920-1.045 kg.
Prijs: 11.300 euro. Duurste vei'sie ca. 17.000 euro.
panner met Frans comfort zul
len we maar zeggen. De nieuwe
Micra heeft een voorbeeldig
kleine draaicirkel. De handge-
schakelde vijfversnellingsbak
is geleend van Renault, een au
tomaat is beschikbaar.
Nissan gaat per jaar 160.000
Micra's bouwen. De belangrijk
ste concurrenten bestaan uit de
Toyota Yaris, Ford Fiesta, Ci
troen C3 en Renault Twingo-
/Clio. Het merk heeft geen plan
nen voor een nog kleinere auto
en of er op basis van het nieuwe
model ook een coupé-cabrio
komt is niet zeker. De Micra heet
in Japan March en is daar een
verkoopsucces. Zijn onconven
tionele uiterlijk, indrukwek
kende veiligheidsuitrusting en
rijgedrag zou ook hier tot grote
belangstelling kunnen leiden.
Net als dat bij de Twingo ge
beurd is.
Rien van der Steen
cy V V. ;V s
H }MMÊm' ._A'.iH
"f.
In de zakelijke markt blijft de
Avensis belangrijk achter,
vandaar dat Toyota veel inves
teert in een nieuw design. Je
hoeft niet lang te kijken om er de
trekken van een Audi in te ont
waren. Japanners roepen al ja
ren dat ze een Europees design
nastreven. Welnu: het is ervan
gekomen. Na de succesvolle Ya
ris gaat de Avensis ook een heel
ander smoel krijgen.
Hij wordt wat groter, maar dat
is niet de belangrijkste eigen
schap. Toyota zegt dat de onder
houdskosten van de auto die
eind maart als sedan, vijfdeurs
en stationwagon in Nederland
komt, spectaculair omlaag
gaan. Vernieuwend is in elk ge
val een knie-airbag.
De Carina kreeg in 1997 een
nieuwe naam: Avensis. Maar het
bleef een anoniem model, dat
nooit doordrong tot de betere
middenklasse. In Engeland
werden'er 450.000 gebouwd.
Van de nieuwe wil Toyota er vol
gend jaar 130.000 in Europa af
zetten. Nu zijn er dat maar
84.000. Na de Yaris en Corolla,
de belangrijkste volumemodel
len, moet de Avensis de grote
ambities van Toyota (800.000
auto's in Europa in 2005) waar
maken. De auto moet concurre
ren met de Mazda 6, Nissan Pri-
mera, Ford Mondeo, VW Passat,
Renault Laguna en Peugeot
406.
De Avensis wordt de eerste auto
die een knie-airbag heeft. Na de
zij - en gordijn-airbags is de
kniezak met een inhoud van 18
liter onder de stuurkolom ont
worpen om letsel aan onderbe
nen of knieën na een botsing te
voorkomen. Hij ontpopt zich
voor zowel bestuurder als voor
ste passagier. Behalve twee nor-
Toyota heeft voor het ontwerpen van de nieuwe Avensis goed naar Audi gekeken
male airbags voorin heeft de
nieuwe Avensis ook nog zij - en
gordijnbags.
Dieselolie
De nieuwe Avensis krijgt behal
ve een bijzonder audio-systeem
ook een superschone dieselmo
tor, maar die komt niet naar Ne
derland omdat hier geen zwa-
velvrije dieselolie verkocht
wordt.
De nieuwe Avensis is getekend
in Toyota's designstudio ED2 bij
Nice aan de Franse Cote d'Azur.
Hoofdontwerper is de Griek
Kovos, die ook voor de Yaris te
kende. Elvio d'Aprile (37) was
zijn belangrijkste assistent, en
die geeft volmondig toe dat er
uiterlijke gelijkenis is met Audi.
De Italiaan werkte tien jaar bij
ontwerpfirma Pinmfarina,
waar zijn belangrijkste wapen
feit het ontwerp van de Ferrari
Maranello was. Ook werkte
d'Aprile bij Porsche, voor hij 'in
1995 naar Japan vertrok om
voor Toyota aan te treden. Sinds
2000 werkt hij in de Franse de
signstudio van het Japanse
merk.
Elvio d'Aprile noemt de huidige
Avensis weinig opwindend. ,,De
nieuwe vormgeving is drama
tisch anders. Zo'n designproces
neemt een jaar in beslag. Toyota
wil auto's die meer aanspreken,
beter aansluiten bij de Europese
cultuur bijvoorbeeld. Want Eu
ropa vormt een heel belangrijk
verkoopdoel", aldus d'Aprile.
De nieuwe Avensis krijgt een
aanzienlijk vlotter uiterlijk dan
het huidige, wat anonieme mo
del Er is flink naar Audi geke
ken: zie de grote wielkasten. Er
komen drie verschijningsvor
men en hij wordt duurder dan de
huidige.
Rien van der Steen
Een jaar of drie na zijn intro
ductie is de Triump TT600
vernieuwd. De fabriek in
Hinckley zegt goed naar de
klanten geluisterd te hebben en
van de nieuwe 600 een pure su
persporter met de naam Dayto
na 600 te hebben gemaakt. De
motorfiets wordt gemaakt in
een nieuwe fabriek, aangezien
de oude productiefaciliteit in
Hinckley door brand verwoest
werd. Hij heeft een wat ge
noemd wordt 'doelmatige sty
ling' en opvallende kleurstellin
gen. De ingenieurs wilden hem
sterker en lichter maken. Veel
werk werd gestoken in de 599 cc
motor. Waar mogelijk werd de
interne wrijving geminimali
seerd en het vermogen werd op
gevoerd naar 112 pk. Hij heeft
een enorm inlaatluchtreservoir
en de Japanse specialist Keihin
werkte intensief mee aan de
ontwikkeling ervan. Van die fir
ma stamt ook het inspuitsys-
teem dat door een 32 bit proces
sor aangestuurd wordt. Het
aluminium frame is nieuw, ziet
er bijna hetzelfde uit, maar is
wat lichter.
De zeer eigenzinnig vormge-
geven Renault Mégane is
gekozen tot Auto van het Jaar
2003. De Fransoos stond vooraf
al met stip genoteerd. Nummer
twee werd de sportieve Mazda 6
drie de kogelronde Citroën C3
en vier de Honda Jazz.
Naast de opvallende design
trend zijn in de uitslag nog en
kele opmerkelijke zaken te no
teren. Zo werd de verkiezing
onverwacht spannend doordat
de nieuwe Mazda 6, vooraf
hoogstens als outsider ge
noemd, enorm veel punten bij
elkaar sprokkelde. De Mégane
en de Mazda 6 eindigden met
een fikse voorsprong. Opval
lend is verder dat van de zeven
genomineerden er geen enkele
Duitse auto op het erepodium
terug te vinden is.
De uitslag: 1) Renault Mégane,
322 punten (de favoriet van 27
van de 60 juryleden); 2. Mazda 6,
302 punten (door 20 juryleden
als eerste geplaatst); 3. Citroën
De eigenzinnig vormgegeven Renault Mégane.
C3,214 punten (viermaal als
eerste genoemd); 4. Honda Jazz,
167 punten (door twee juryle
den als eerste geplaatst); 5. Ford
Fiesta, 161 punten (twee maal
eerste); 6. Opel Vectra, 151 pun
ten (slechts een maal als eerste
genoemd); 7. Mercedes E, 133
punten (door twee juryleden als
winnaar genoemd).
Rob van Ginneken
Peugeot heeft inmiddels drie miljoen auto's van het model 206 ge
maakt. Wereldwijd wordt de Peugeot 206 in zeven fabrieken ge
bouwd. Dagelijks in een oplage van 3600 exemplaren. Dit jaar zijn
er al bijna 600.000 verkocht, waarvan in West-Europa ruim
466.500. Het is daarmee de best verkochte particuliere auto.
De AutoRAI 2003 wordt gehouden van vrijdag 7 tot en met zon
dag 16 februari. Thema wordt Passion for Cars en dat had net
zo goed gewoon Nederlands mogen zijn: Hartstocht voor auto's. Er
komt weer een 4x4-circuit met steile hellingendat laat zien waar de
grenzen liggen van vierwielaangedreven auto's. Niet alleen dejeep-
achtigen, maar ook de 4wd-personenauto's. Binnen in het complex
staat een vrijwel compleet overzicht van alle personenauto's die op
de Nederlandse markt te koop zijn. Ook zullen auto's van bekende
personen te bezichtigen zijn. Zoals een Cadillac van Elvis Presley en
de originele Citroën SM, waarmee Johan Cruijff te zien was in 'zijn'
Nederlandse speelfilm 'Nummer veertien'. Verder zijn er prototy
pes te zien en de Technische Universiteit Delft verzorgt een driedi
mensionale presentatie met de verschillende fases van een ont
werp traject. In samenwerking met Playstation worden de AutoRAI
Playstation Championships op touw gezet. Voorronden zijn alle
maal op zaterdagen: 11 januari in Utrecht, 18 januari in Rotterdam
en 25 januari in Amsterdam.
Opel komt in 2004 met een compacte Coupé-Roadster. De spor
tieve tweezitter krijgt een inklapbaar elektro-hydraulisch be
diend stalen dak. Het model mikt op hetzelfde succes als Peugeot
heeft met de 2 06 CC. Hij wordt gebouwd door de Franse carrosserie
bouwer Henri Heuliez. Hoe hij zal heten en wat hij uiteindelijk kost
is nog lang niet bekend.
Het Duitse milieu-instituut Öko-Trend stelt sinds 1997 elk jaar
een lijst op met meest milieuvriendelijke auto's. De 3-liter Lu-
po bezet daarin dit jaar met ruime voorsprong de toppositie. Ook de
afgelopen twee jaar was de Lupo eerste. De auto heeft een brand
stofverbruik van 3 liter per 100 kilometer. Uit in totaal 1160 auto's
kregen drie VW-modellen een notering in de top tien. De Lupo 3L
TDI gaat aan kop en op de plaatsen 4 en 5 staan Polo 1.4 FSI en de
Golf 16 FSI, beide met directe benzine inspuiting dié vanaf volgend
voorjaar in Nederland verwacht worden.
Ook Opel komt met vernieuwende koplamptechnologie met
draaiende bi-xenon koplampen met licht dat met een hoek van
90 graden draait voor kruisingen en smalle hoeken. Volgend jaar
wordt het systeem in de nieuwe Opel Vectra Stationwagon en Sig
num aangeboden. Het is samen met Hella ontwikkeld en maakt rij
den in het donker en tijdens techte weersomstandigheden veiliger
Volgens cijfers van een Duits bureau voor statistiek heeft meer dan
40% van alle fatale auto-ongelukken 's nachts plaats, ondanks dat
er dan tot 80% minder verkeer op de weg is dan overdag. De Econo
mische Commissie voor Europa moet eerst wel de regels aanpassen.
Bewegend groot licht is nu toegestaan, het ronddraaien van asym
metrische koplampen echter nog niet. Vernacht wordt dat de voor
schriften begin 2003 aangepast worden. Vergeleken met standaard
koplampen beschikt het nieuwe lichtsysteem dat onder meer Mer
cedes in zijn topmodellen toe gaat passen over extra functies als
bochtlicht: de ronddraaiende koplampen voor schijnen in een hoek
tot 15 graden, afhankelijk van de stuurhoek en de rijsnelheid. Boch
ten worden zo tot 90% beter verlicht. Het systeem kent ook afslag-
licht: kruispunten en scherpe bochten worden in een grotere hoek
verlicht. Bi-xenonlicht behelst dimlicht en grootlicht met één xe-
non-gasontladingslamp. De voorziening komt in eerste instantie
alleen op de Vectra beschikbaar, in een later stadium volgen de an
dere Opelmodellen.
Iedere automobilist die in het donker rijdt, kan erover meepraten.
Om de haverklap kijk je in hinderlijk felle koplampen, heb je last
van weerspiegelingen op een nat wegdek of weerkaatsing via de
achteruitkijkspiegel. Pearle zocht samen met TNO naar een oplos
sing. Die is gevonden in het wegfilteren van kortgolvig blauw licht
met behulp van een geel filter. De bril Nightview zorgt voor 56 pro
cent minder verblinding. Volgens TNO heeft driekwart van de
proefpersonen baat bij deze nieuwe bril. De Nightview is er vanaf
69 euro.