Micra is schattig en compact Avensis krijgt knie-airbag Daytona is supersporter Renault Mégane auto van het jaar W7 Nissan K I Peugeot 206 best verkocht Passie is thema AutoRAI Opel komt met Roadster VW milieuvriendelijk Intelligente bi-xenon Opel Nightview heeft geel filter zaterdag 23 november 2002 De Micra werd in Neder land en België vooral verkocht aan oudere men sen, evenals de Starlet inder tijd. Toyota draaide de naam Starlet gewoon de nek om. Bij Nissan proberen ze het gewoon nog een keer. De nieuwe Micra is een schattig compact autootje geworden. De nieuwe Micra van Nissan heeft iets van de Renault Twingo. Afkijken mag, want de Twingo zit in hetzelfde samen werkingsverband. Nissan lan ceerde de Micra in 1993 en haal de meteen de titel Auto van het Jaar binnen. De in Engeland ge bouwde auto werd 1,3 miljoen keer verkocht. De nieuwe heeft een boogvormige daklijn en is drie centimeter korter dan zijn voorganger. Maar hij is wel iets breder en hoger. Opvallend zijn de hoge koplampen en de heel laag geplaatste achterlichten. De achterbank kan 20 cm in de lengterichting verschuiven. Daardoor is er veel beenruimte als er weinig bagage mee moet, maar weinig als er veel bagage mee moet. Allebei wordt dus lastig. Er zitten wel veel plekjes om kleine spulletjes op te ber gen. Zoals een bak van 12 liter onder de passagiersstoel. Er kunnen zo een paar flinke schoenen in. Uitrusting De auto heeft snelheidsafhan kelijke elektrische stuurbe krachtiging en die werkt dit keer plezierig en met enig ge voel. Als het donker is, kunnen de koplampen aangeknipt blij ven totdat de bestuurder het huis binnen is. Friendly lighting noemt Nissan dat. Na twee mi nuten gaan de lampen automa tisch weer uit. En behalve een meer dan keurige uitrusting vanaf het model Visia (de basis versie wil Nissan eigenlijk ge woon niet verkopen), zijn er mooie extra's als sleutelloos openen en starten - starten gaat in dat geval met een draaiknop - Hoge koplampen en lage achterlichten kenmerken de nieuwe Nissan Micra. vanaf het stuur te bedienen ra dio, een regensensor en airco le verbaar. De Micra staat op een nieuwe bodemplaat, die Renault straks gebruikt voor de nieuwe Clio. Mogelijk komt de 1.0/65 pk mo tor ook naar Nederland, maar wij gaan het in ieder geval stel len met de 1.2 die 65 of desge wenst 80 pk heeft, de 1.4 met 88 pk of een 1.5 turbodiesel (van Renault) met 65 of 82 pk, maar dan door tussenkomst van een tussenkoeler. Een ruime motori sering voor een kleine auto, die vanaf eind januari hier te koop komt. De 1.2 is niet bijzonder stil trou wens en de carrosserie wil in bochten stevig overhellen. De auto heeft een prima rijgedrag en is zelfs een beetje speels. Hij stuurt nogal precies, maar bij plotseling gas los in vlotte boch ten wordt hij met zijn torsieas achter zo licht dat hij daar met enig gemak een beetje wil glij den. Hij is nogal zacht geveerd. Een in Engeland gebouwde Ja- Standaarduitrusting: abs, zes airbags, actieve hoofdsteunen, afstandsbediende centrale ver grendeling, boordcomputer, elektrisch bediende zijruiten voor, verschuifbare achterbank, isofix voor veilige kinderstoelbevestiging, ongelijk neerklapbare achterbankleuning, achterruiten- wisser, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, beker/ en flessenhouders voor en achter. Motor: 1.2 en 1.4 benzine en 1.5 diesel. Benzine motoren van Nissan met 16 kleppen en variabele kleptimmg. Vermogen: 1.265en80pkenll0 Nm bij 3600 toeren. 1.4 88 pk en 128 Nm bij 3200 toe ren. dCi 1.5 turbodiesel met common rail 65 pk en 82 pk (met tussenkoeler). Lxbxh: 3.71 x 1.66 x 1.52 m. Wielbasis: 2.43 m. Draaicirkel: 9,2 m. Bagegeruimte: 237/371 liter. Tankinhoud: 46 liter. Gewicht: 920-1.045 kg. Prijs: 11.300 euro. Duurste vei'sie ca. 17.000 euro. panner met Frans comfort zul len we maar zeggen. De nieuwe Micra heeft een voorbeeldig kleine draaicirkel. De handge- schakelde vijfversnellingsbak is geleend van Renault, een au tomaat is beschikbaar. Nissan gaat per jaar 160.000 Micra's bouwen. De belangrijk ste concurrenten bestaan uit de Toyota Yaris, Ford Fiesta, Ci troen C3 en Renault Twingo- /Clio. Het merk heeft geen plan nen voor een nog kleinere auto en of er op basis van het nieuwe model ook een coupé-cabrio komt is niet zeker. De Micra heet in Japan March en is daar een verkoopsucces. Zijn onconven tionele uiterlijk, indrukwek kende veiligheidsuitrusting en rijgedrag zou ook hier tot grote belangstelling kunnen leiden. Net als dat bij de Twingo ge beurd is. Rien van der Steen cy V V. ;V s H }MMÊm' ._A'.iH "f. In de zakelijke markt blijft de Avensis belangrijk achter, vandaar dat Toyota veel inves teert in een nieuw design. Je hoeft niet lang te kijken om er de trekken van een Audi in te ont waren. Japanners roepen al ja ren dat ze een Europees design nastreven. Welnu: het is ervan gekomen. Na de succesvolle Ya ris gaat de Avensis ook een heel ander smoel krijgen. Hij wordt wat groter, maar dat is niet de belangrijkste eigen schap. Toyota zegt dat de onder houdskosten van de auto die eind maart als sedan, vijfdeurs en stationwagon in Nederland komt, spectaculair omlaag gaan. Vernieuwend is in elk ge val een knie-airbag. De Carina kreeg in 1997 een nieuwe naam: Avensis. Maar het bleef een anoniem model, dat nooit doordrong tot de betere middenklasse. In Engeland werden'er 450.000 gebouwd. Van de nieuwe wil Toyota er vol gend jaar 130.000 in Europa af zetten. Nu zijn er dat maar 84.000. Na de Yaris en Corolla, de belangrijkste volumemodel len, moet de Avensis de grote ambities van Toyota (800.000 auto's in Europa in 2005) waar maken. De auto moet concurre ren met de Mazda 6, Nissan Pri- mera, Ford Mondeo, VW Passat, Renault Laguna en Peugeot 406. De Avensis wordt de eerste auto die een knie-airbag heeft. Na de zij - en gordijn-airbags is de kniezak met een inhoud van 18 liter onder de stuurkolom ont worpen om letsel aan onderbe nen of knieën na een botsing te voorkomen. Hij ontpopt zich voor zowel bestuurder als voor ste passagier. Behalve twee nor- Toyota heeft voor het ontwerpen van de nieuwe Avensis goed naar Audi gekeken male airbags voorin heeft de nieuwe Avensis ook nog zij - en gordijnbags. Dieselolie De nieuwe Avensis krijgt behal ve een bijzonder audio-systeem ook een superschone dieselmo tor, maar die komt niet naar Ne derland omdat hier geen zwa- velvrije dieselolie verkocht wordt. De nieuwe Avensis is getekend in Toyota's designstudio ED2 bij Nice aan de Franse Cote d'Azur. Hoofdontwerper is de Griek Kovos, die ook voor de Yaris te kende. Elvio d'Aprile (37) was zijn belangrijkste assistent, en die geeft volmondig toe dat er uiterlijke gelijkenis is met Audi. De Italiaan werkte tien jaar bij ontwerpfirma Pinmfarina, waar zijn belangrijkste wapen feit het ontwerp van de Ferrari Maranello was. Ook werkte d'Aprile bij Porsche, voor hij 'in 1995 naar Japan vertrok om voor Toyota aan te treden. Sinds 2000 werkt hij in de Franse de signstudio van het Japanse merk. Elvio d'Aprile noemt de huidige Avensis weinig opwindend. ,,De nieuwe vormgeving is drama tisch anders. Zo'n designproces neemt een jaar in beslag. Toyota wil auto's die meer aanspreken, beter aansluiten bij de Europese cultuur bijvoorbeeld. Want Eu ropa vormt een heel belangrijk verkoopdoel", aldus d'Aprile. De nieuwe Avensis krijgt een aanzienlijk vlotter uiterlijk dan het huidige, wat anonieme mo del Er is flink naar Audi geke ken: zie de grote wielkasten. Er komen drie verschijningsvor men en hij wordt duurder dan de huidige. Rien van der Steen Een jaar of drie na zijn intro ductie is de Triump TT600 vernieuwd. De fabriek in Hinckley zegt goed naar de klanten geluisterd te hebben en van de nieuwe 600 een pure su persporter met de naam Dayto na 600 te hebben gemaakt. De motorfiets wordt gemaakt in een nieuwe fabriek, aangezien de oude productiefaciliteit in Hinckley door brand verwoest werd. Hij heeft een wat ge noemd wordt 'doelmatige sty ling' en opvallende kleurstellin gen. De ingenieurs wilden hem sterker en lichter maken. Veel werk werd gestoken in de 599 cc motor. Waar mogelijk werd de interne wrijving geminimali seerd en het vermogen werd op gevoerd naar 112 pk. Hij heeft een enorm inlaatluchtreservoir en de Japanse specialist Keihin werkte intensief mee aan de ontwikkeling ervan. Van die fir ma stamt ook het inspuitsys- teem dat door een 32 bit proces sor aangestuurd wordt. Het aluminium frame is nieuw, ziet er bijna hetzelfde uit, maar is wat lichter. De zeer eigenzinnig vormge- geven Renault Mégane is gekozen tot Auto van het Jaar 2003. De Fransoos stond vooraf al met stip genoteerd. Nummer twee werd de sportieve Mazda 6 drie de kogelronde Citroën C3 en vier de Honda Jazz. Naast de opvallende design trend zijn in de uitslag nog en kele opmerkelijke zaken te no teren. Zo werd de verkiezing onverwacht spannend doordat de nieuwe Mazda 6, vooraf hoogstens als outsider ge noemd, enorm veel punten bij elkaar sprokkelde. De Mégane en de Mazda 6 eindigden met een fikse voorsprong. Opval lend is verder dat van de zeven genomineerden er geen enkele Duitse auto op het erepodium terug te vinden is. De uitslag: 1) Renault Mégane, 322 punten (de favoriet van 27 van de 60 juryleden); 2. Mazda 6, 302 punten (door 20 juryleden als eerste geplaatst); 3. Citroën De eigenzinnig vormgegeven Renault Mégane. C3,214 punten (viermaal als eerste genoemd); 4. Honda Jazz, 167 punten (door twee juryle den als eerste geplaatst); 5. Ford Fiesta, 161 punten (twee maal eerste); 6. Opel Vectra, 151 pun ten (slechts een maal als eerste genoemd); 7. Mercedes E, 133 punten (door twee juryleden als winnaar genoemd). Rob van Ginneken Peugeot heeft inmiddels drie miljoen auto's van het model 206 ge maakt. Wereldwijd wordt de Peugeot 206 in zeven fabrieken ge bouwd. Dagelijks in een oplage van 3600 exemplaren. Dit jaar zijn er al bijna 600.000 verkocht, waarvan in West-Europa ruim 466.500. Het is daarmee de best verkochte particuliere auto. De AutoRAI 2003 wordt gehouden van vrijdag 7 tot en met zon dag 16 februari. Thema wordt Passion for Cars en dat had net zo goed gewoon Nederlands mogen zijn: Hartstocht voor auto's. Er komt weer een 4x4-circuit met steile hellingendat laat zien waar de grenzen liggen van vierwielaangedreven auto's. Niet alleen dejeep- achtigen, maar ook de 4wd-personenauto's. Binnen in het complex staat een vrijwel compleet overzicht van alle personenauto's die op de Nederlandse markt te koop zijn. Ook zullen auto's van bekende personen te bezichtigen zijn. Zoals een Cadillac van Elvis Presley en de originele Citroën SM, waarmee Johan Cruijff te zien was in 'zijn' Nederlandse speelfilm 'Nummer veertien'. Verder zijn er prototy pes te zien en de Technische Universiteit Delft verzorgt een driedi mensionale presentatie met de verschillende fases van een ont werp traject. In samenwerking met Playstation worden de AutoRAI Playstation Championships op touw gezet. Voorronden zijn alle maal op zaterdagen: 11 januari in Utrecht, 18 januari in Rotterdam en 25 januari in Amsterdam. Opel komt in 2004 met een compacte Coupé-Roadster. De spor tieve tweezitter krijgt een inklapbaar elektro-hydraulisch be diend stalen dak. Het model mikt op hetzelfde succes als Peugeot heeft met de 2 06 CC. Hij wordt gebouwd door de Franse carrosserie bouwer Henri Heuliez. Hoe hij zal heten en wat hij uiteindelijk kost is nog lang niet bekend. Het Duitse milieu-instituut Öko-Trend stelt sinds 1997 elk jaar een lijst op met meest milieuvriendelijke auto's. De 3-liter Lu- po bezet daarin dit jaar met ruime voorsprong de toppositie. Ook de afgelopen twee jaar was de Lupo eerste. De auto heeft een brand stofverbruik van 3 liter per 100 kilometer. Uit in totaal 1160 auto's kregen drie VW-modellen een notering in de top tien. De Lupo 3L TDI gaat aan kop en op de plaatsen 4 en 5 staan Polo 1.4 FSI en de Golf 16 FSI, beide met directe benzine inspuiting dié vanaf volgend voorjaar in Nederland verwacht worden. Ook Opel komt met vernieuwende koplamptechnologie met draaiende bi-xenon koplampen met licht dat met een hoek van 90 graden draait voor kruisingen en smalle hoeken. Volgend jaar wordt het systeem in de nieuwe Opel Vectra Stationwagon en Sig num aangeboden. Het is samen met Hella ontwikkeld en maakt rij den in het donker en tijdens techte weersomstandigheden veiliger Volgens cijfers van een Duits bureau voor statistiek heeft meer dan 40% van alle fatale auto-ongelukken 's nachts plaats, ondanks dat er dan tot 80% minder verkeer op de weg is dan overdag. De Econo mische Commissie voor Europa moet eerst wel de regels aanpassen. Bewegend groot licht is nu toegestaan, het ronddraaien van asym metrische koplampen echter nog niet. Vernacht wordt dat de voor schriften begin 2003 aangepast worden. Vergeleken met standaard koplampen beschikt het nieuwe lichtsysteem dat onder meer Mer cedes in zijn topmodellen toe gaat passen over extra functies als bochtlicht: de ronddraaiende koplampen voor schijnen in een hoek tot 15 graden, afhankelijk van de stuurhoek en de rijsnelheid. Boch ten worden zo tot 90% beter verlicht. Het systeem kent ook afslag- licht: kruispunten en scherpe bochten worden in een grotere hoek verlicht. Bi-xenonlicht behelst dimlicht en grootlicht met één xe- non-gasontladingslamp. De voorziening komt in eerste instantie alleen op de Vectra beschikbaar, in een later stadium volgen de an dere Opelmodellen. Iedere automobilist die in het donker rijdt, kan erover meepraten. Om de haverklap kijk je in hinderlijk felle koplampen, heb je last van weerspiegelingen op een nat wegdek of weerkaatsing via de achteruitkijkspiegel. Pearle zocht samen met TNO naar een oplos sing. Die is gevonden in het wegfilteren van kortgolvig blauw licht met behulp van een geel filter. De bril Nightview zorgt voor 56 pro cent minder verblinding. Volgens TNO heeft driekwart van de proefpersonen baat bij deze nieuwe bril. De Nightview is er vanaf 69 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 35