PZC
Reserves bij harde landingsbaan
Zorgen over parachutespringen
Carrouselsleper helpt
schip van de boei
Vragen over kosten
grond natuurherstel
Nederlandse patiënt
graag gezien in België
15
Buurt en gemeenten waarschuwen directie vliegveld Midden-Zeeland
Pleidooi voor
slijkgras in
strijd tegen
verzanding
Tekort dreigt
voor ZMF
Voor 1,1 miljoen euro hasj gepakt
Grondprijzen landbouw dalen
Mosselvissers zwaar teleurgesteld
Actie tegen varende roestbakken
Geen vergoeding
voor verlies
van visgrond
zaterdag 23 november 2002
HnnrMaurits Sep
MIDDELBURG - Het verhar-
jen en verleggen van de lan
dingsbaan op vliegveld Mid
den-Zeeland mag niet leiden tot
terplaatsing van de overlast,
pie waarschuwing hebben ge
meenten en omwonenden van
bel vliegveld gisteren geuit te
genover de directie van Midden-
Zeeland.
directie van het vliegveld
denkt na over de mogelijkheden
om de landingsbaan te voorzien
van een 'vorm van verharding'.
Dat maakt het mogelijk voor
vliegtuigen om .eerder van de
grond los te komen en sneller na
de landing stil te staan. Dan
blijven ze verder verwijderd van
camping De Witte Raaf en re
creatiegebied Oranjeplaat. De
mensen die daar verblijven kla
gen nu nogal eens over overlast.
Ook het verleggen van de lan
dingsbaan zou de overlast al
daar kunnen verminderen. De
MIDDELBURG - Het bestrij
den van de beruchte zandhon-
ger in de Oosterschelde - waar
door schorren, slikken en platen
ii de geulen verdwijnen - moet
ip natuurlijker wijze gebeuren.
Geen schorbescherming met
harde stenen randen, zoals
Rijkswaterstaat nu toepast,
maar aanplant van Engels slijk
gras, dat een voortreffelijke
slikbinder is.
Dit stelt directeur M. Hemmin-
ga van stichting Het Zeeuwse
Landschap. Hij vindt dat Rijks
waterstaat onderzoek moet
doen naar cle inzet van het slijk
gras om afkalving van de schor
ren te voorkomen. „Dat is beter
dan de nu gebruikte harde
schorrand verdediging." Hem-
minga herinnert eraan dat het
Engels slijkgras in het verleden
met succes is toegepast in de
Delta. Hij zegt dat het Engels
slijkgras opnieuw aangeplant
moet worden, net als in vroeger
tijden. Volgens hem heeft de
plant zijn waarde als helper van
de natuur inmiddels wel bewe
zen. Voor inpoldering van de al
dus te redden schorren hoeft,
anders dan in het verleden, niet
meer te worden gevreesd. Het
Overlegorgaan Nationaal Park
Oosterschelde kaart het idee bij
Rijkswaterstaat aan.
doorRinus Antonisse
baan ligt nu van west naar oost.
Het vliegveld onderzoekt of het
mogelijk en nuttig is de baan
van zuid naar noord te leggen.
Dan zou de aanvliegroute niet
meer over de camping en de
Oranjeplaat leiden.
Wethouder A. van der Maas van
Noord-Beveland waarschuwde
gisteren in de commissie 28 voor
de luchtvaart dat verharding en
verdraaiing van de landings
baan niet mag leiden tot ver
plaatsing van de overlast.
Noord-Beveland, noordelijk
van het vliegveld gelegen aan de
andere zijde van het Veerse
Meer, zou de hinder kunnen
krijgen die de recreanten aan de
westzijde van Midden-Zeeland
nu ondervinden.
Directeur P. Geysen van vlieg
veld Midden-Zeeland zei daar
rekening mee te zullen houden.
„Alles wat we doen, moet en zal
binnen de grenzen van de wet
en regelgeving blijven", beloof
de hij meermalen. Dat stemde
wethouder Van der Maas tevre
den. Ook diens collega A. van 't
Westeinde van Middelburg
merkte op dat hij daar 'goede
nota' van had genomen.
Zwaarder
Verharding betekent overigens
niet dat de overlast voor de om
wonenden minder wordt, stelde
J. Timmerman, die namens de
omwonenden in de commissie
zit. „Want verharding is name
lijk wel de opmaat naar meer en
zwaardere vliegtuigen. Dus zul
len de klachten toenemen."
Vliegveld Midden-Zeeland is nu
een 'groen veld', wat inhoudt
dat de landingsbaan van gras is.
Bij slecht weer kunnen veel
vliegtuigen er niet meer landen.
Het gebruik van Midden-Zee
land is dus beperkt. Zodra de
baan wordt verhard, kan ook bij
slecht weer worden geland. Bo
vendien zakken zwaardere toe
stellen dan niet meer weg.
Directeur Geysen herhaalde dat
het yliegvéld zal voldoen aan al
le wetten en regels. „We zullen
alles doen in goede harmonie
met onze omgeving."
GOES - Ondanks een recente
verhoging van de provinciale
bijdrage, dreigt de Zeeuwse Mi
lieu Federatie (ZMF) volgend
jaar in de rode cijfers te komen.
De ontwerp-begroting voor
2003 vertoont een gat van ruim
34.000 euro.
De uitgaven van de vereniging
belopen bijna 670.000 euro. Met
ruim 290.000 euro subsidie is de
provincie veruit de belangrijk
ste inkomstenbron. Daarnaast
komt uit subsidiepotten voor
speciale projecten nog in totaal
300.000 euro.
Afgelopen april besloot een
meerderheid van Provinciale
Staten nog de subsidie voor de
ZMF met 30.000 gulden per j aa r
te verhogen, ingaande 2002. De
verhoging werd nodig geoor
deeld, omdat steeds meer een
beroep wordt gedaan op de mi
lieufederatie om deel te nemen
aan (provinciaal) overleg.
Het dreigende tekort komt op
een voor de ZMF wel heel onge-
lukkigmoment. Inhet werkplan
voor komend jaar wordt aange
geven dat juist méér inzet nodig
is, omdat in het regeerakkoord
natuur en milieu bijna van de
agenda zijn geschoven.
Pluspunt is dat méér verant
woordelijkheden aan provincie
en gemeenten worden toebe
deeld. Daardoor kunnen deze
een betere visie op milieu, na
tuur en ruimte opstellen. Maar
het is dan volgens de ZMF wel
weer noodzakelijk dat in het
bijzonder de contacten met de
gemeenten worden versterkt.
Dat kost tijd en geld. De ont
werp-begroting wordt dinsdag
26 november besproken in hotel
Terminus in Goes (aanvang
19.30 uur). Dan wordt ook ge
praat over de strategie die de
ZMF gaat voeren voor het berei
ken van haar doelen. Bestuur en
medewerkers hebben zich gebo
gen over de strategieën: 'polde
ren' (overleggen tot overeen
stemming is bereikt), de boer op
gaan met een duidelijke visie, of
de confrontatie aangaan met
overheden en instanties.
Landing tussen de koeien in 's-Heer Arendskerke
door Maurits Sep
MIDDELBURG - De gemeen
ten Goes, Middelburg en Noord-
Beveland gaan overleggen over
een gezamenlijk beleid voor af-
springplaatsen voor parachu
tisten. Zij hebben dat gisteren
afgesproken. Het overleg vloeit
voort uit een gerechtelijke uit
spraak, die bepaalt dat gemeen
ten in bestemmingsplannen
moeten vastleggen waar para
chutisten mogen landen.
De rechtbank in Middelburg
heeft in oktober op verzoek van
omwonenden een verbod uitge
sproken op paraspringen bij Si-
noutskerke in de gemeente Bor-
sele. De bestemming van het
perceel staat dat volgens de
rechter niet toe. Landingsplaat
sen moeten officieel worden
aangeduid.
Om die reden gaan Goes, Mid
delburg en Noord-Beveland
zich in gezamenlijkheid bera
den op him beleid. Goes neemt
daarbij het initiatief. De drie
hopen in februari de uitkomsten
te kunnen presenteren in de
Commissie 28 voor de lucht
vaart, waarin zij zitting hebben.
Deze commissie houdt zich be
zig met vliegveld Miclden-Zee-
land, vanwaar het Paracentrum
Zeeland vluchten uitvoert voor
parachutisten. In de commissie,
die gisteren in Middelburg bij
eenkwam, is nog eens uitgespro
ken dat paraspringen strak in de
hand gehouden moét worden,
omdat dat voor veel overlast
zorgt. Vooral de vliegtuigen
waaruit de parachutisten sprin
gen, maken veel lawaai.
Afspringplaatsen
Het Paracentrum heeft buiten
Sinoutskerke de beschikking
over nog drie afspringplaatsen:
bij het vliegveld in Arnemuiden,
bij Kleverskerke en bij Lewe-
dorp. Lewedorp valt, net als Si
noutskerke, onder de gemeente
Borsele. Wethouder M. Vermue
van Borsele wil daarom graag
betrokken worden bij het over
leg tussen Goes, Middelburg en
Noord-Beveland.
Borsele is door Middelburg ook
al gevraagd naar een standpunt
over de afspringplaats Lewe
dorp, aldus Vermue. Zij zegt dat
Borsele nog onderzoekt hoe de
uitspraak van de rechtbank in- gen. „Ik sta in ieder geval niet te We gaan nu uitzoeken welke ge-
gepast moet worden in het be- springen om in Lewedorp offici- volgen dat heeft voor omwonen-
leid ten aanzien van parasprin- eel paraspringen toe te staan, den, bijvoorbeeld qua geluid."
door Rinus Antonisse
's-HEER HENDRIKSKINDE
REN - De Statenfractie van
GroenLinks wil weten of haven
schap Zeeland Seaports extra
geld betaalt voor gronden die
nodig zijn om de natuurcom
pensatie van de Westerschelde
Container Terminal uit te voe
ren. Volgens de fractie doet een
bedrag van 9000 euro per hecta
re boven de getaxeerde markt
prijs de ronde.
In schriftelijke vragen aan het
dagelijks provinciebestuur in
formeert GroenLinks naar de
reden van deze opslag en over
hoeveel hectare het genereuze
gebaar al is gemaakt. „Is het
juist dat na 1 januari 2003 deze
opslag niet meer wordt betaald,
en zo ja, wat is de reden daar
van?", vraagt Statenlid
M. Wiersma.
Hij is benieuwd of de provincie
en Zeeland Seaports van plan
zijn om ook in andere situaties
luxe aankoopprijzen te betalen,
bijvoorbeeld voor het verwe
zenlijken van natuurherstel
voor de schade door de verdie
ping van de Westerschelde.
Wiersma is bezorgd over de ge
volgen die de opslag voor de fi
nanciële positie van Zeeland
Seaports heeft.
Het Statenlid herinnert eraan
dat de natuurcompensatie voor
aanleg van de WCT mede voort
vloeit uit de Vogel- en Habita
trichtlijnen van de EU. In de
door de Staten aanvaarde wijzi
ging van het Streekplan Zee
land ten behoeve van de contai-
nerterminalis volgens Wiersma
niet voldoende rekening gehou
den met de regels van met name
de Habitatrichtlijn. Hij \yil we
ten of GS die onvolkomehdheid
inmiddels hebben rechtgezet.
OSSENDRECHT - Bij een controleactie op de A4 bij Os-
sendrecht is afgelopen week voor 11 milj oen euro aan hasj ge
vonden. De douane Roosendaal en de Koninklijke Mare
chaussee deden de drugsvondst van 275 kilo in een Finse
vrachtwagen die uit de richting Antwerpen kwam. De hasj is
vernietigd en de chauffeur is gevangen gezet. De drugs waren
verstopt in de palletbak van de vrachtwagen. Een drugshond
van de douane ontdekte de drugs.
GOES - De grondprijzen in de landbouw dalen na een explo
sieve stijging sinds 1997In het zuidwestelijke akkerbouwge
bied, waartoe Zeeland behoort, ging de gemiddelde grond
prijs omlaag van 35.900 euro per hectare in de tweede helft
van 2001 naar 35.100 euro de eerste maanden van dit jaar. De
daling is de tweede helft van 2001 al ingezet, nadat de gemid
delde grondprijs de eerste zes maanden van 2001 tot een re
cordhoogte van 38.900 euro was gestegen.
West-Brabant was de eerste helft van dit j aar de enige regio in
Nederland waar de gemiddelde grondprijs nog toenam, met
5,4 procent tot 43.300 euro per hectare.
Het ministerie van Landbouw heeft deze gegevens naar bui
ten gebracht op basis van informatie van de Dienst Landelijk
Gebied.
YERSEKE - De mosselsector is zwaar teleurgesteld over de
afwijzing van een vergunning voor het opvissen van twintig
miljoen kilo jonge mosselen van droogvallende platen in de
oostelijke Waddenzee. Staatssecretaris Odink van Visserij
besloot de vergunning te weigeren, omdat een groot areaal
mosselbanken met jonge mosselen door de storm van begin
november is verdwenen.
De producentenorganisatie voor de mosselcultuur verwijt
Odink te lang met een beslissing te hebben gewacht uit angst
voor de Waddenvereniging, waardoor de jonge mosselen doof
een storm verloren konden gaan voor zowel vissers als vogels.
Het is niet de eerste keer dat dit gebeurt, aldus de sector. De
mosselvissers vinden daarom dat het beleid moet worden bij
gesteld, want nu zijn er, aldus voorzitter A. Verbree van de
producentenorganisatie, 'alleen verliezers'. De Waddenver
eniging denkt daar anders over.
LEIDEN - Nederlandse milieuorganisaties, verenigd in de
vereniging Kust en Zee, zijn gisteren een internationale cam
pagne begonnen tegen varende roestbakken zoals de deze
week voor de Spaanse kust gezonken olietanker Prestige. Alle
internationale oliemaatschappijen en vervoerders worden
opgeroepen geen gebruik meer te maken van verouderde
schepen.
Enkelwandige olietankers, zoals de Prestige, moeten ver
sneld worden gesaneerd. Er moeten waterdichte controles en
hoge boetes komen bij overtredingen. En vereniging Kust en
Zee, met onder meer Stichting De Noordzee en Duinbehoud,
wil dat de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) wordt
hervormd, zodat goedkope-vlaggenstaten niet langer milieu
maatregelen kunnen tegenhouden. De actie kan worden ge
steund door per e-mail een steunbetuiging te sturen vanaf de
website www.stopderoestbakken.nl. Eurocommissaris De
Palacio heeft eerder deze week in het Europees Parlement
verklaard dat de ramp met Prestige voorkomen had kunnen
worden, als alle EU-lidstaten de bestaande regelgeving cor
rect zouden naleven.
archieffoto Willem Mieras
door Edith Ramakers
VLISSINGEN - Het Terneuzense sleep- en ber
gingsbedrijf Multraship heeft de nieuwe 'carrou-
seltug' ingezet om de Manzanillo naar de haven in
Hansweert te slepen.
De carrouseltug is een sleepboot met een
sleephaak die helemaal rond kan draaien. De
Manzanillo voer in de Schaar van Waarde over
een boei, die in zijn schroef bleef zitten. Het kon
niet meer op eigen kracht de veilige haven berei-
ken. De carrouseltug heeft een oranjekleurige
ringrond het stuurhuis die op kogellagers loopt en
360 graden kan draaien. Andere slepers kunnen
maar een halve cirkel maken. De sleephaak kan
aan de ring worden vastgemaakt. Het voordeel
van de sleeptechniek is dat de carrouseltug wend
baar is en niet meer kan omkiepen. Volgens Mul
traship komt het ongeveer twee keer per jaar voor
dat een schip over een boei vaart en assistentie no
dig heeft van een sleepbedrijf.
luchtfoto Aero Lin Photo
door Paulus Smits
TERNEUZEN - De stroom van
Nederlandse patiënten naar
Belgische ziekenhuizen is de
laatste maanden enorm toege
nomen. Als het aan de Belgen
ligt, groeit de belangstelling van
Nederlanders voor ingrepen
over de grens nog verder, want
de Belgen beschikken over meer
dan voldoende opname- en ope
ratiecapaciteit.
Directeur W. Vantyghem van
het Sint-Lucasziekenhuis in
Brugge zou graag zien dat zorg
verzekeraar OZ (met 64.000
verzekerenden in deze regio)
ook met zijn ziekenhuis con
tracten afsluit voorbehandelin
gen. Tot nu toe is het St.-Jan het
enige ziekenhuis in Brugge
waarmee OZ op contractbasis
zaken doet. „We hebben hier een
prachtige operatiekamer, hele
maal nieuw. De capaciteit
wordt voor tachtig procent be
nut. Er is dus nog volop ruimte
voor Nederlandse patiënten,
waarbij we vooral aan heupope
raties moeten denken", aldus
Vantyghem.
Hij ziet geen problemen door de
nieuwe financieringsstructuur
van de Belgische gezondheids
zorg. Die is zo ingericht dat de
kosten van een behandeling
worden vergoed op basis van
landelijke afspraken. In dat fi
nancieringssysteem zit een be
langrijke overheidsbijdrage
voor de verpleegprijs. Die kos
ten voor de Belgische overheid
zouden ook gemaakt worden als
een Nederlandse patiënt wordt
opgenomen.
Dubbeltje
Dat zullen de Belgen echter niet
lang meer accepteren, zei Twee
de-Kamerlid F. Dekker van de
LPF van de week. „Nederlan
ders zitten in ziekenhuizen in
Gent en Brugge nu nog voor een
dubbeltje op eerste rang", zei
Dekker tijdens een bijeenkomst
waar de ziekenhuiszorg in Zee
land werd besproken. Maar vol
gens woordvoerder H. de Vilder
van het Universitair Ziekenhuis
in Gent zitten de Belgen daar
niet mee. „Nederlanders zijn
van harte welkom. Qua capaci
teit kunnen we de hele toe
stroom van Nederlandse pati
ënten aan, al zullen voor enkele
niet-spoedeisende behandelin
gen wel enkele weken wachttijd
kunnen ontstaan."
Zorgverzekeraar OZ verwacht
niet dat een aanpassing van de
tarieven voor Nederlandse pati
ënten zal leiden tot een vermin
derde trek naar België. „We zijn
bereid op basis van redelijkheid
een behandeling in België te
vergoeden. Daarover blij ven we
met onze Belgische partners in
gesprek", aldus OZ-woordvoer-
der R. Swens.
Mondjesmaat
De afspraken voor Zeeuws-
Vlaamse patiënten die voor top
klinische zorg naar Brugge,
Gent en Knokke (bevallingen)
gaan, blijven gewoon overeind.
Maar er zijn ook patiënten die
naar België reizen om de hier
bestaande wachtlijsten te om
zeilen. Hun bezoeken worden
(na bemiddeling door en toe
stemming van OZ) vergoed.
Swens heeft vooral in die cate
gorie de laatste maanden een
toegenomen belangstelling
voor België vastgesteld. „In het
begin van het jaar gingen men
sen nog maar mondjesmaat de
grens over, maar we spreken nu
al over in totaal honderden pati
ënten die zich in België hebben
laten opereren. Ze gaan ook
naar ziekenhuizen in Antwer
pen, Brasschaat, Dendermonde
en Oostende."
DEN HAAG - Nederlandse vis
sers die worden gedupeerd door
de sluiting van de driemijlszone
voor de Vlaamse kust, komen
niet in aanmerking voor een
schadevergoeding.
Staatssecretaris Odink van Vis
serij heeft dit gisteren geant
woord op schriftelijke vragen
van CD A-Kamerlid S. Buijs. De
Vlaamse driemijlszone is geslo
ten voor viskotters van meer
dan zeventig ton om kleine vis
sers, vooral uit Oostende, en
jonge vis te beschermen. Odink
laat weten dat hij niet overtuigd
is van de noodzaak van de maat
regel, maar hij kan er weinig te
gen ondernemen. Het staat elke
Europese lidstaat vrij zo'n be
sluit te nemen over de driemijls
zone. De maatregel moet nog
worden beoordeeld door de Bel
gische Raad van State. Al eerder
heeft Odink bezwaar gemaakt.
Hij meldt dat opnieuw te doen,
als de maatregel definitief is. De
ingangsdatum is vastgesteld op
1 januari.