PZC Reserves bij harde landingsbaan Zorgen over parachutespringen Carrouselsleper helpt schip van de boei Vragen over kosten grond natuurherstel Nederlandse patiënt graag gezien in België 15 Buurt en gemeenten waarschuwen directie vliegveld Midden-Zeeland Pleidooi voor slijkgras in strijd tegen verzanding Tekort dreigt voor ZMF Voor 1,1 miljoen euro hasj gepakt Grondprijzen landbouw dalen Mosselvissers zwaar teleurgesteld Actie tegen varende roestbakken Geen vergoeding voor verlies van visgrond zaterdag 23 november 2002 HnnrMaurits Sep MIDDELBURG - Het verhar- jen en verleggen van de lan dingsbaan op vliegveld Mid den-Zeeland mag niet leiden tot terplaatsing van de overlast, pie waarschuwing hebben ge meenten en omwonenden van bel vliegveld gisteren geuit te genover de directie van Midden- Zeeland. directie van het vliegveld denkt na over de mogelijkheden om de landingsbaan te voorzien van een 'vorm van verharding'. Dat maakt het mogelijk voor vliegtuigen om .eerder van de grond los te komen en sneller na de landing stil te staan. Dan blijven ze verder verwijderd van camping De Witte Raaf en re creatiegebied Oranjeplaat. De mensen die daar verblijven kla gen nu nogal eens over overlast. Ook het verleggen van de lan dingsbaan zou de overlast al daar kunnen verminderen. De MIDDELBURG - Het bestrij den van de beruchte zandhon- ger in de Oosterschelde - waar door schorren, slikken en platen ii de geulen verdwijnen - moet ip natuurlijker wijze gebeuren. Geen schorbescherming met harde stenen randen, zoals Rijkswaterstaat nu toepast, maar aanplant van Engels slijk gras, dat een voortreffelijke slikbinder is. Dit stelt directeur M. Hemmin- ga van stichting Het Zeeuwse Landschap. Hij vindt dat Rijks waterstaat onderzoek moet doen naar cle inzet van het slijk gras om afkalving van de schor ren te voorkomen. „Dat is beter dan de nu gebruikte harde schorrand verdediging." Hem- minga herinnert eraan dat het Engels slijkgras in het verleden met succes is toegepast in de Delta. Hij zegt dat het Engels slijkgras opnieuw aangeplant moet worden, net als in vroeger tijden. Volgens hem heeft de plant zijn waarde als helper van de natuur inmiddels wel bewe zen. Voor inpoldering van de al dus te redden schorren hoeft, anders dan in het verleden, niet meer te worden gevreesd. Het Overlegorgaan Nationaal Park Oosterschelde kaart het idee bij Rijkswaterstaat aan. doorRinus Antonisse baan ligt nu van west naar oost. Het vliegveld onderzoekt of het mogelijk en nuttig is de baan van zuid naar noord te leggen. Dan zou de aanvliegroute niet meer over de camping en de Oranjeplaat leiden. Wethouder A. van der Maas van Noord-Beveland waarschuwde gisteren in de commissie 28 voor de luchtvaart dat verharding en verdraaiing van de landings baan niet mag leiden tot ver plaatsing van de overlast. Noord-Beveland, noordelijk van het vliegveld gelegen aan de andere zijde van het Veerse Meer, zou de hinder kunnen krijgen die de recreanten aan de westzijde van Midden-Zeeland nu ondervinden. Directeur P. Geysen van vlieg veld Midden-Zeeland zei daar rekening mee te zullen houden. „Alles wat we doen, moet en zal binnen de grenzen van de wet en regelgeving blijven", beloof de hij meermalen. Dat stemde wethouder Van der Maas tevre den. Ook diens collega A. van 't Westeinde van Middelburg merkte op dat hij daar 'goede nota' van had genomen. Zwaarder Verharding betekent overigens niet dat de overlast voor de om wonenden minder wordt, stelde J. Timmerman, die namens de omwonenden in de commissie zit. „Want verharding is name lijk wel de opmaat naar meer en zwaardere vliegtuigen. Dus zul len de klachten toenemen." Vliegveld Midden-Zeeland is nu een 'groen veld', wat inhoudt dat de landingsbaan van gras is. Bij slecht weer kunnen veel vliegtuigen er niet meer landen. Het gebruik van Midden-Zee land is dus beperkt. Zodra de baan wordt verhard, kan ook bij slecht weer worden geland. Bo vendien zakken zwaardere toe stellen dan niet meer weg. Directeur Geysen herhaalde dat het yliegvéld zal voldoen aan al le wetten en regels. „We zullen alles doen in goede harmonie met onze omgeving." GOES - Ondanks een recente verhoging van de provinciale bijdrage, dreigt de Zeeuwse Mi lieu Federatie (ZMF) volgend jaar in de rode cijfers te komen. De ontwerp-begroting voor 2003 vertoont een gat van ruim 34.000 euro. De uitgaven van de vereniging belopen bijna 670.000 euro. Met ruim 290.000 euro subsidie is de provincie veruit de belangrijk ste inkomstenbron. Daarnaast komt uit subsidiepotten voor speciale projecten nog in totaal 300.000 euro. Afgelopen april besloot een meerderheid van Provinciale Staten nog de subsidie voor de ZMF met 30.000 gulden per j aa r te verhogen, ingaande 2002. De verhoging werd nodig geoor deeld, omdat steeds meer een beroep wordt gedaan op de mi lieufederatie om deel te nemen aan (provinciaal) overleg. Het dreigende tekort komt op een voor de ZMF wel heel onge- lukkigmoment. Inhet werkplan voor komend jaar wordt aange geven dat juist méér inzet nodig is, omdat in het regeerakkoord natuur en milieu bijna van de agenda zijn geschoven. Pluspunt is dat méér verant woordelijkheden aan provincie en gemeenten worden toebe deeld. Daardoor kunnen deze een betere visie op milieu, na tuur en ruimte opstellen. Maar het is dan volgens de ZMF wel weer noodzakelijk dat in het bijzonder de contacten met de gemeenten worden versterkt. Dat kost tijd en geld. De ont werp-begroting wordt dinsdag 26 november besproken in hotel Terminus in Goes (aanvang 19.30 uur). Dan wordt ook ge praat over de strategie die de ZMF gaat voeren voor het berei ken van haar doelen. Bestuur en medewerkers hebben zich gebo gen over de strategieën: 'polde ren' (overleggen tot overeen stemming is bereikt), de boer op gaan met een duidelijke visie, of de confrontatie aangaan met overheden en instanties. Landing tussen de koeien in 's-Heer Arendskerke door Maurits Sep MIDDELBURG - De gemeen ten Goes, Middelburg en Noord- Beveland gaan overleggen over een gezamenlijk beleid voor af- springplaatsen voor parachu tisten. Zij hebben dat gisteren afgesproken. Het overleg vloeit voort uit een gerechtelijke uit spraak, die bepaalt dat gemeen ten in bestemmingsplannen moeten vastleggen waar para chutisten mogen landen. De rechtbank in Middelburg heeft in oktober op verzoek van omwonenden een verbod uitge sproken op paraspringen bij Si- noutskerke in de gemeente Bor- sele. De bestemming van het perceel staat dat volgens de rechter niet toe. Landingsplaat sen moeten officieel worden aangeduid. Om die reden gaan Goes, Mid delburg en Noord-Beveland zich in gezamenlijkheid bera den op him beleid. Goes neemt daarbij het initiatief. De drie hopen in februari de uitkomsten te kunnen presenteren in de Commissie 28 voor de lucht vaart, waarin zij zitting hebben. Deze commissie houdt zich be zig met vliegveld Miclden-Zee- land, vanwaar het Paracentrum Zeeland vluchten uitvoert voor parachutisten. In de commissie, die gisteren in Middelburg bij eenkwam, is nog eens uitgespro ken dat paraspringen strak in de hand gehouden moét worden, omdat dat voor veel overlast zorgt. Vooral de vliegtuigen waaruit de parachutisten sprin gen, maken veel lawaai. Afspringplaatsen Het Paracentrum heeft buiten Sinoutskerke de beschikking over nog drie afspringplaatsen: bij het vliegveld in Arnemuiden, bij Kleverskerke en bij Lewe- dorp. Lewedorp valt, net als Si noutskerke, onder de gemeente Borsele. Wethouder M. Vermue van Borsele wil daarom graag betrokken worden bij het over leg tussen Goes, Middelburg en Noord-Beveland. Borsele is door Middelburg ook al gevraagd naar een standpunt over de afspringplaats Lewe dorp, aldus Vermue. Zij zegt dat Borsele nog onderzoekt hoe de uitspraak van de rechtbank in- gen. „Ik sta in ieder geval niet te We gaan nu uitzoeken welke ge- gepast moet worden in het be- springen om in Lewedorp offici- volgen dat heeft voor omwonen- leid ten aanzien van parasprin- eel paraspringen toe te staan, den, bijvoorbeeld qua geluid." door Rinus Antonisse 's-HEER HENDRIKSKINDE REN - De Statenfractie van GroenLinks wil weten of haven schap Zeeland Seaports extra geld betaalt voor gronden die nodig zijn om de natuurcom pensatie van de Westerschelde Container Terminal uit te voe ren. Volgens de fractie doet een bedrag van 9000 euro per hecta re boven de getaxeerde markt prijs de ronde. In schriftelijke vragen aan het dagelijks provinciebestuur in formeert GroenLinks naar de reden van deze opslag en over hoeveel hectare het genereuze gebaar al is gemaakt. „Is het juist dat na 1 januari 2003 deze opslag niet meer wordt betaald, en zo ja, wat is de reden daar van?", vraagt Statenlid M. Wiersma. Hij is benieuwd of de provincie en Zeeland Seaports van plan zijn om ook in andere situaties luxe aankoopprijzen te betalen, bijvoorbeeld voor het verwe zenlijken van natuurherstel voor de schade door de verdie ping van de Westerschelde. Wiersma is bezorgd over de ge volgen die de opslag voor de fi nanciële positie van Zeeland Seaports heeft. Het Statenlid herinnert eraan dat de natuurcompensatie voor aanleg van de WCT mede voort vloeit uit de Vogel- en Habita trichtlijnen van de EU. In de door de Staten aanvaarde wijzi ging van het Streekplan Zee land ten behoeve van de contai- nerterminalis volgens Wiersma niet voldoende rekening gehou den met de regels van met name de Habitatrichtlijn. Hij \yil we ten of GS die onvolkomehdheid inmiddels hebben rechtgezet. OSSENDRECHT - Bij een controleactie op de A4 bij Os- sendrecht is afgelopen week voor 11 milj oen euro aan hasj ge vonden. De douane Roosendaal en de Koninklijke Mare chaussee deden de drugsvondst van 275 kilo in een Finse vrachtwagen die uit de richting Antwerpen kwam. De hasj is vernietigd en de chauffeur is gevangen gezet. De drugs waren verstopt in de palletbak van de vrachtwagen. Een drugshond van de douane ontdekte de drugs. GOES - De grondprijzen in de landbouw dalen na een explo sieve stijging sinds 1997In het zuidwestelijke akkerbouwge bied, waartoe Zeeland behoort, ging de gemiddelde grond prijs omlaag van 35.900 euro per hectare in de tweede helft van 2001 naar 35.100 euro de eerste maanden van dit jaar. De daling is de tweede helft van 2001 al ingezet, nadat de gemid delde grondprijs de eerste zes maanden van 2001 tot een re cordhoogte van 38.900 euro was gestegen. West-Brabant was de eerste helft van dit j aar de enige regio in Nederland waar de gemiddelde grondprijs nog toenam, met 5,4 procent tot 43.300 euro per hectare. Het ministerie van Landbouw heeft deze gegevens naar bui ten gebracht op basis van informatie van de Dienst Landelijk Gebied. YERSEKE - De mosselsector is zwaar teleurgesteld over de afwijzing van een vergunning voor het opvissen van twintig miljoen kilo jonge mosselen van droogvallende platen in de oostelijke Waddenzee. Staatssecretaris Odink van Visserij besloot de vergunning te weigeren, omdat een groot areaal mosselbanken met jonge mosselen door de storm van begin november is verdwenen. De producentenorganisatie voor de mosselcultuur verwijt Odink te lang met een beslissing te hebben gewacht uit angst voor de Waddenvereniging, waardoor de jonge mosselen doof een storm verloren konden gaan voor zowel vissers als vogels. Het is niet de eerste keer dat dit gebeurt, aldus de sector. De mosselvissers vinden daarom dat het beleid moet worden bij gesteld, want nu zijn er, aldus voorzitter A. Verbree van de producentenorganisatie, 'alleen verliezers'. De Waddenver eniging denkt daar anders over. LEIDEN - Nederlandse milieuorganisaties, verenigd in de vereniging Kust en Zee, zijn gisteren een internationale cam pagne begonnen tegen varende roestbakken zoals de deze week voor de Spaanse kust gezonken olietanker Prestige. Alle internationale oliemaatschappijen en vervoerders worden opgeroepen geen gebruik meer te maken van verouderde schepen. Enkelwandige olietankers, zoals de Prestige, moeten ver sneld worden gesaneerd. Er moeten waterdichte controles en hoge boetes komen bij overtredingen. En vereniging Kust en Zee, met onder meer Stichting De Noordzee en Duinbehoud, wil dat de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) wordt hervormd, zodat goedkope-vlaggenstaten niet langer milieu maatregelen kunnen tegenhouden. De actie kan worden ge steund door per e-mail een steunbetuiging te sturen vanaf de website www.stopderoestbakken.nl. Eurocommissaris De Palacio heeft eerder deze week in het Europees Parlement verklaard dat de ramp met Prestige voorkomen had kunnen worden, als alle EU-lidstaten de bestaande regelgeving cor rect zouden naleven. archieffoto Willem Mieras door Edith Ramakers VLISSINGEN - Het Terneuzense sleep- en ber gingsbedrijf Multraship heeft de nieuwe 'carrou- seltug' ingezet om de Manzanillo naar de haven in Hansweert te slepen. De carrouseltug is een sleepboot met een sleephaak die helemaal rond kan draaien. De Manzanillo voer in de Schaar van Waarde over een boei, die in zijn schroef bleef zitten. Het kon niet meer op eigen kracht de veilige haven berei- ken. De carrouseltug heeft een oranjekleurige ringrond het stuurhuis die op kogellagers loopt en 360 graden kan draaien. Andere slepers kunnen maar een halve cirkel maken. De sleephaak kan aan de ring worden vastgemaakt. Het voordeel van de sleeptechniek is dat de carrouseltug wend baar is en niet meer kan omkiepen. Volgens Mul traship komt het ongeveer twee keer per jaar voor dat een schip over een boei vaart en assistentie no dig heeft van een sleepbedrijf. luchtfoto Aero Lin Photo door Paulus Smits TERNEUZEN - De stroom van Nederlandse patiënten naar Belgische ziekenhuizen is de laatste maanden enorm toege nomen. Als het aan de Belgen ligt, groeit de belangstelling van Nederlanders voor ingrepen over de grens nog verder, want de Belgen beschikken over meer dan voldoende opname- en ope ratiecapaciteit. Directeur W. Vantyghem van het Sint-Lucasziekenhuis in Brugge zou graag zien dat zorg verzekeraar OZ (met 64.000 verzekerenden in deze regio) ook met zijn ziekenhuis con tracten afsluit voorbehandelin gen. Tot nu toe is het St.-Jan het enige ziekenhuis in Brugge waarmee OZ op contractbasis zaken doet. „We hebben hier een prachtige operatiekamer, hele maal nieuw. De capaciteit wordt voor tachtig procent be nut. Er is dus nog volop ruimte voor Nederlandse patiënten, waarbij we vooral aan heupope raties moeten denken", aldus Vantyghem. Hij ziet geen problemen door de nieuwe financieringsstructuur van de Belgische gezondheids zorg. Die is zo ingericht dat de kosten van een behandeling worden vergoed op basis van landelijke afspraken. In dat fi nancieringssysteem zit een be langrijke overheidsbijdrage voor de verpleegprijs. Die kos ten voor de Belgische overheid zouden ook gemaakt worden als een Nederlandse patiënt wordt opgenomen. Dubbeltje Dat zullen de Belgen echter niet lang meer accepteren, zei Twee de-Kamerlid F. Dekker van de LPF van de week. „Nederlan ders zitten in ziekenhuizen in Gent en Brugge nu nog voor een dubbeltje op eerste rang", zei Dekker tijdens een bijeenkomst waar de ziekenhuiszorg in Zee land werd besproken. Maar vol gens woordvoerder H. de Vilder van het Universitair Ziekenhuis in Gent zitten de Belgen daar niet mee. „Nederlanders zijn van harte welkom. Qua capaci teit kunnen we de hele toe stroom van Nederlandse pati ënten aan, al zullen voor enkele niet-spoedeisende behandelin gen wel enkele weken wachttijd kunnen ontstaan." Zorgverzekeraar OZ verwacht niet dat een aanpassing van de tarieven voor Nederlandse pati ënten zal leiden tot een vermin derde trek naar België. „We zijn bereid op basis van redelijkheid een behandeling in België te vergoeden. Daarover blij ven we met onze Belgische partners in gesprek", aldus OZ-woordvoer- der R. Swens. Mondjesmaat De afspraken voor Zeeuws- Vlaamse patiënten die voor top klinische zorg naar Brugge, Gent en Knokke (bevallingen) gaan, blijven gewoon overeind. Maar er zijn ook patiënten die naar België reizen om de hier bestaande wachtlijsten te om zeilen. Hun bezoeken worden (na bemiddeling door en toe stemming van OZ) vergoed. Swens heeft vooral in die cate gorie de laatste maanden een toegenomen belangstelling voor België vastgesteld. „In het begin van het jaar gingen men sen nog maar mondjesmaat de grens over, maar we spreken nu al over in totaal honderden pati ënten die zich in België hebben laten opereren. Ze gaan ook naar ziekenhuizen in Antwer pen, Brasschaat, Dendermonde en Oostende." DEN HAAG - Nederlandse vis sers die worden gedupeerd door de sluiting van de driemijlszone voor de Vlaamse kust, komen niet in aanmerking voor een schadevergoeding. Staatssecretaris Odink van Vis serij heeft dit gisteren geant woord op schriftelijke vragen van CD A-Kamerlid S. Buijs. De Vlaamse driemijlszone is geslo ten voor viskotters van meer dan zeventig ton om kleine vis sers, vooral uit Oostende, en jonge vis te beschermen. Odink laat weten dat hij niet overtuigd is van de noodzaak van de maat regel, maar hij kan er weinig te gen ondernemen. Het staat elke Europese lidstaat vrij zo'n be sluit te nemen over de driemijls zone. De maatregel moet nog worden beoordeeld door de Bel gische Raad van State. Al eerder heeft Odink bezwaar gemaakt. Hij meldt dat opnieuw te doen, als de maatregel definitief is. De ingangsdatum is vastgesteld op 1 januari.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 15