Confrontatie met een anti-schilder Wie werelden stapelt krijgt verrassende gebouwen 21 Kröger op vier Zeeuwse locaties J e Duitse schilder Klaus Kröger is bijna 82 maar hij schildert als een opstandige punker. Onder de titel Emulsions beginnen zondag op vier locaties Zeeland tentoonstellingen waar zijn schilderijen worden 'ecömbineerd met het werk van andere kunstenaars. De rjissingse tentoonstellingsmaker Leon Riekwell combineert Krijgers woeste werk in kunstcentrum deWillem3 en De vrijdag 22 november 2002 Watertoren met foto's van Romy Finke, de Middelburgse kunstenaar en kunstverzamelaar William Verstraeten hangt een aantal 'Krögers' tussen zijn werken vanRaoul de Keyser, Avery Preesman, Jan Vercruysse en twee van zijn eigen schilderijen en de Goese galeriehouder Tom van den Berge toont overeenkomsten en verschillen met het werk van Ton van Kints en Jus Juchtmans. I Tn Nederland i s Kröger een ligrote onbekende-, in Noord- pritsland geniet hij enige faam. -Be uit Hamburg afkomstige sjsehildernam in 1964 deel aan de ilderde Documenta in Kassei. In (982 kreeg hij van de stad Ham- burg de Edwin-Scharff-Preis toegekend. Het zijn wapenfei tendie er weinig toe doen, om- i datKröger zich vrijwel heeft losgemaakt van de kunstwe reld. Hij is bijna een anti-schil der. Exposeren doet hij niet zo veel, wie zijn werk wil zien kan liet in zijn atelier komen bekij kenen wie het niet bevalt die gaat maar weer weg. In 1980 remietigde hij vrijwel zijn ge- bele kunstproductie van de ja ren zeventig, omdat hij die te glad en te esthetisch vond. Hij greep terug op de stijl die hij in dejaren zestig reeds beoefende, ren woest expressionisme. Sindsdien maakt hij steeds de zelfde soort schilderijen. Ze worden doorgaans in drie cate- rarieën ondei-verdeelddata en leestekens, landschappen en koppen. Vaak valt een schilderij in twee van de drie categorieën. Krögers landschappen zijn ab stract. Het is tevergeefs zoeken naar een boom, een rivier of een wolkenlucht. Vaak blijft het bij I eenhorizon, soms is het een aan tal vlakken; de uitbeelding van ruimte is elementair. Het over dadige gebruik van zwart, of daarnaar neigende blauwe, grijze en bruine tinten, maakt zijn werk dreigend, onheilspel lend. Zijn landschappen zouden als schuldig kunnen worden ge typeerd, plekken met een niet bepaald positieve geschiedenis. Krögers koppen zijn niet meer dan silhouetten. Een hoofd en Iweeschoudex-s, tegen een grauwwitte of zwarte achter grond, de contouren soms met een andere kleur geaccentu eerd. In veel gevallen zijn de ge zichten doorgekrast. Soms staat er een groot kruis doorheen, soms heeft de schilder als een bezetene geprobeerd de eerder geschilderde voorstelling uit te wissen. Vaak is precies op de plek van het silhouet een nieuw stuk linnen, vilt, of bordkarton op het doek geplakt, zodat de fi guur opnieuw kan worden ge schilderd en vaak daarna weer doorgekrast. De opgeplakte Stukken linnen doen dikwijls aan pleisters denken. In een aantal gevallen is het inderdaad bun functie een 'wond' op het doek te bedekken of te herstel len. Meerdere schilderijen van $föger tonen sporen van fysiek geweld. Alsof hij er met een pa- Itmes of de achterkant van zijn kwast doorheen heeft gestoken. Reparaties zijn in de meeste ge- Vallen slordig, soms bewust niet, uitgevoerd. Vandaar ook: anti-schilder. Al Schilderend lijkt hij eropuit zijn eigen werk te vernietigen. En als de koppen zelfportretten zijn, verraden zijn schilderijen een (linke dosis zelfhaat. Dan zijn daar nog de data of teksten, vaak in opvallende Werk van Klaus Kröger in Galerie Van den Berge in Goes. foto's Lex de Meester Klaus Kröger (rechts) ontmoet Romy Finke in De Watertoren in Oost-Souburg. hebben Krögers data hem dat ingegeven. Immers, een foto is altijd een momentopname. Fin ke maakt portretten. Haar mo dellen (in Vlissingen zij n het bij - na allemaal vrouwen) kijken rechtstreeks in de lens. Ze zegt in baar portretten te zoeken naar een evenwicht tussen af standelijkheid en emotie, aan trekking en afstoting, de per soonlijke binnenwereld en de alom zichtbare buitenwereld. De nuance van Finke tegenover de woestheid van Kröger, haar stilistische zuiverheid tegen over zijn 'vuil, de stad en de dood'. Verstraeten trekt in zijn exposi tieruimte De ZenkasT mooie parallellen. Overeenkomsten in kleur, de aandacht voor de ach terkant van het doek en het spieraam, overeenkomstige mo tiefjes (de natuur). Met zulke overeenkomsten op onderdelen komen ook de verschillen na drukkelijk aan het licht. Zo blijkt Raoul de Keyser vooral met kleine werken te kunnen opbieden tegen Krögers intensi teit. En weet Vercruysse de 'spleen' (zwaarmoedigheid) juist cool en ironisch te verbeel den, volstrekt anders dan de Hamburgse schilder. In galerie Van den Berge worden de spiegelende, laag over laag over laag geschilderde mono Ernst Jan Rozendaal Exposities Emulsions: Klaus Kröger en Romy Finke in cle- Willem3 in Vlissingen opening zon dag 16 uur) t/m 26 jan, open do t/m zo van 12-17 uur. Klaus Kröger en Romy Finke in De Watertoren in Oost-Souburg (ope ning zo van 14-17 uur) t/m 19 jan, open do-zo van 12-17 uur. Klaus Kröger, Raoul de Keyzer, Avery Preesman, William Verstrae ten en Jan Vercruysse in De Zen kasT, Verwerijstraat 28 in Middel burg opening zo van 14-17 uur) t/m 22 dec, do t/m zo van 12-17 uur. Klaus Kröger, Jus Juchtmans en Ton van Kints in Galerie Van den Berge in Goes opening zo 14 uur), t/m 22 dec, open do t/m za van 13-18 uur. Catalogus in full colour, 40pag., €5,-. chromen van Jus Juchtmans gepresenteerd als een tegenge stelde van Krögers werk. De pa nelen van Ton van Kints, die zijn werk uit elkaar haalt en daarna weer in elkaar zet, kunnen wor den gezien als een verbindende schakel. Met Juchtmans heeft hij een geduldige, conceptuele aanpak gemeen, met Kröger de rauwheid en de neiging tot af braak. Emulsions is niet alleen een mooi eerbetoon aan Kröger, de confrontaties nodigen ook uit tot een verfrissende blik op het werk van anderen. Ton van Kints in Goes. kleuren - als een bloedspoor bij voorbeeld - over een kop of landschap heengekalkt. Het kan een woord zijn als 'Rasen- stück', maar meestal is het een datum, zoals: 11.4.02. De data verwijzen naar de dag waarop Kröger klaar was met het schil derij. Andere schilders zetten zo'n aanduiding in minieme te kens onder hun handtekening, bij de Hamburgse schilder zijn de cijfers zo groot dat ze een zelfstandig beeldelement wor den. Ze bestempelen elk schil derij tot een momentopname. In De Watertoren in Oost-Sou burg, deWillem3 in Vlissingen, de ZenkasT in Middelburg en Galerie Van den Berge in Goes zijn in totaal drieëndertig schil derijen van Kröger te zien, gecombineerd met werk van an dere kunstenaars. Alleen al van wege de intensiteit van zijn werk is dit een geslaagde opzet. Zouden alle drieëndertig schil derijen op één locatie te zien zijn, dan zou de bezoeker dat als een overdosis ervaren. Nu blijft de power van elk afzonderlijk werk behouden. Het moet een hele klus zijn der gelijke dominante schilderijen samen met ander werk te expo seren. In Vlissingen en Oost- Souburg confronteert Riekwell de schilderijen van Kröger met foto's van Romy Finke. Wellicht Klaus Kröger (links), Jan Vercruysse (rechtsboven) en Raoul de Keyzer (vier maal rechtson der) in De ZenkasT in Middelburg. Naarmate de grote steden blijven groeien en in hun onverzadigbare uitbreidings- honger het omliggende landschap opslok ken, wordt de behoefte aan leeg landschap groter en groter. De almaar uitdijende stad is een gegeven, waarvan stedenbouwkundi gen en architecten zich nog steeds te weinig tekenschap geven. De gangbare houding is er meer een van 'na ons de'zondvloed', dan dat er serieus over de problematiek wordt nagedacht. Ook van de overheid is weinig heil te verwachten: pogingen tot visie of re gelgeving lijken in een dikke brij van tegen strijdige besluitvorming vast te lopen. Des te verfrissender doen in zo'n klimaat van lethargisch afwachten tot het te laat is de ideeën aan van het architectenbureau MVRDV. Voor MVRDV, een aaneenschake ling van de initialen van het drietal archi tecten Winy Maas, Jacob van Rijs en Natha lie de Vries, is het steeds voller wordende landschap een van de grootste vraagstuk- Maquette van de niet uitgevoerde Brabant Bi bliotheek. ken van vandaag de dag. Daarom spreken zij al hun creativiteit aan om oplossingen te bedenken. De tentoonstelling Hungry Box, op dit mo ment te zien in de Balkonzaal van het Nederlands Architectuurinstituut in Rot terdam, maakt duidelijk in welke richting volgens MVRDV die oplossing moet worden gezocht. MVRDV kiest voor een even logi sche als radicale oplossing: stapeling. Het architectenbureau, dat in 1991 werd opgericht en in Rotterdam is gehuisvest, eiste tijdens de Expo 2000 in Hannover al veel aandacht op met de spectaculaire vormgeving van het Nederlandse paviljoen. In dit sandwich-achtige gebouw was een aantal typisch Nederlandse landschappen van water, bossen en bloemen rigoureus bo venop elkaar gelegd. Het resultaat: een van de meest overrompelende bouwwerken op de wereldtentoonstelling. MVRDV is de stapeling inmiddels als han delsmerk gaan voeren. Met het op elkaar stapelen van containers, landschappen', stadsdelen worden verschillende werelden bij elkaar geconcentreerd. Zulke stapelin gen leveren gebouwen op, waarbij het uiter lijk er minder toe lijkt te doen: dat wordt bepaald door de regelgeving, technische vereisten en wensen van de gebruikers. Wat telt is de inhoud van de gestapelde do zen: daarin zijn al die verschillende werel den terug te vinden. Geen segment van de stapeling hoeft hetzelfde te zijn, een einde loze variëteit aan interieurs behoort tot de mogelijkheden. Ziedaar de verklaring van de titel Hungry Boxhet is het interieur waar verscheidenheid mogelijk is. De sta peling van opeengepakte werelden maakt abrupte en onverwachte overgangen moge lijk. De tentoonstelling van negen sleutelprojec ten van het bureau is ingericht als zo'n op eenstapeling, maar dan in de lengte van de Balkonzaal van het NAi. Hoge gordijnen bakenen de compartimenten af. De bezoe kers wurmen zich door de gordijnen heen, buitelen van de ene wereld in de andere en wanen zich in het innerlijk van het tentoon gestelde object. Sommige van de stapelprojecten van MVRDV zijn inmiddels uitgevoerd, zoals het recente woningcomplex Silodam in Amsterdam. Daarin werden 157 huur- en koopappartementen samengebracht in clusters van eigen buurtjes. Het gebouw is het 'bevroren resultaat' van overleg tussen architecten, opdrachtgevers, investeerders en toekomstige bewoners. Maar de meeste tentoongestelde ontwerpen zijn, hoe spectaculair ook, toch jammer ge noeg tot maquettes beperkt gebleven. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Brabant Biblio theek, een 230 meter hoge toren, waarin een boekenkast van 17 kilometerlang met daar in 5 miljoen boeken spiraalvormig omhoog cirkelt. Het innerlijk doet dienst als collec tieve lounge. De bezoeker kan langs de boe kenkast zijn eigen reis door het gebouw uit stippelen. Andere, nooit uitgevoerde bouwwerken, waarin naar hartelust het stapelprincipe is toegepast, zijn het Musée Universal in Pa rijs (1999), het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij (2000), dat MVRDV had willen verbouwen tot een reus - achtige kas met verschillende landschap pen als manifest van de maakbaarheid van het land, of het Eyebeam Institute in New- York (2001), waarin allerlei verschillende componenten aan balken in een reusachtige toren zijn gehangen. De tentoonstelling van het werk van MVRDV, volgens het NAi te beschouwen a I s prominente vertegenwoordiger van de eer ste generatie computerarchitecten met een imposant oeuvre op haar naam, gaat na de première in Rotterdam op tournee door En geland en de Verenigde Staten. Ben Maandag Expositie: Hungry Box, de eindeloze interieurs van MVR D V - t/m 5 januari te zien in het NAi, Mu seumpark 25, Rotterdam.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 21